-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
PONTCYSYLLTE AQUADUCT. In de buurt van Llangollen-Noord-Wales Torenhoge 126 meter boven de rivier de Dee,de Pontcysyllte Aqueduct is de hooste Aquaduct in Groot-Brittannië en bestaat uit metselwerk en gietijzer en een wandeling langs het 1007 meter lange jaagpad is een onvergetelijke ervaring voor mensen met een hoofd voor hoogten.Het werk van ingenieurs Thomas Telford en William Jessop werd voltooid in 1805 als onderdeel van een plan voor de aansluiting van de rivier de Severn in Shrewsbury met de Dee in Cherster.
Verbinding tussen de Amerikaanse en de Russise troepen over Elbe in April 1945.Deze rivier is met een lengte van 1164 km een van de belangrijkste rivieren van midden Europa.
DE BRUG OVER DE RIVIER DE KWAI .Is een spoorbrug die gebouwd is bij de Thaise plaats Kanchanaburi als onderdeel van de dodenspoorlijn.De brug is gebouwd over de rivier de Khwae Yai vlak voor hij samenvloeit met de Khwae Noi om de Mae Klong te vormen.Bij de constructie van de spoorlijn verloren veel westerse krijsgevangenen het leven,waaronder ook veel Nederlanders uit toenmalig Nederlands Indië.Echter,bij de constructie van de brug zelf vielen relatief weinig doden(negen).De huidige brug is het originele exemplaar,de hulpbrug werd eerst ongeveer 200 meter stroomafwaarts gebouwd en was een aantal keren gebombardeerd te zien aan de gedeeltes met rechthoekige boogkonstructies inplaats van de orginele ronde.Deze brug is in het westen vooral bekend van de speelfilm Bridge on the river Kwai.Het is een Engelse speelfilm van David Lean uit 1957.Het onderwerp is de bouw van een brug over de rivier de Kwai in de plaats Kanchanaburi in Thailand door Engelse krijsgevangen tijden de tweede wereldoorlog.De film kreeg 7 oscars.
OPERATIE GA RDEN . Het Britse 30e legerkorps zou zo snel mogelijk oprukken vanaf het bruggenhoofd Joe's Bridge in Lommel en doorstoten naar Eindhoven.Vanaf daar zou het Britse 30e legerkorps via Nijmwegen over de door de Airbornes vrijgemaakte corridor naar Arnhem oprukken.De bedoeling was dat het korps Arnhem in twee dagen zou bereiken.
De 101eluchtlandingsdivisie zou Eindhoven en de bruggen bij Son en Veghel veroveren.De 82e luchtlandingsdivisie had als taak de bruggen bij Grave,Nijmegen en Wijchen evenals een van de 4 bruggen over het Maas-Waals kanaal te veroveren.De 1ste Britse luchtlandingsdivisie onder Roy Urquhart samen met de Poolse 1st Parachutistenbrigade onder Stanislaw Sosabowski zou de Rijnbrug bij Arnhem veroveren.
DE REMAGEN BRUG . is een spoorwegbrug in Luddendorf (Duitsland) over de Rijn.Ze werd op 10 maart 1945 gedynamiteerd,ze was de laatste intacte brug over de Rijn.
PEGASUSBRUG De Pegasusbrug is een brug over het kanaal van Caen nabij Ouistreham.De brug,ook wel bekend als de Bénouwille brug,was een van de belangrijke doelen om in te nemen van het Britse zesde luchtlandingsdivisie,welke waren geland tijdens de landingen in Normandië.De brug verkreeg deze naam omdat de Britten die de brug trachten in te nemen,het vliegende paar Pegasus als schouderembleem hadden.
De aanval op de Pegasusbrug werd geleid door Majoor John Howard.Hij had twee opdrachten en dat was de Pegasusbrug te veroveren en de brug over de Orne die 360 meter verderop ligt.Hij was de leider van de twee allereerste troepen op D-day zouden landen.
LE PONT d'ALCANTARA, Toledo Spanje Gebouwd door de Romeinen en overspand de rivier de Tage en ligt op 70 km van Madrid.De brug werd gerestaureerd in de XIII en de XV de eeuw.
De Scaliger brug over de I'Adige. In Vérona,Italie de stad van Romeo en Julia.Deze prachtige brug werd gebouwd tussen 1354 en 1356 over de I'Adige,met een lengte van 120 meter.In de tweede wereldoorlog werd ze vernield maar terug opgebouwd in 1950 met het origineel materiaal.
Le Pont de Comacchio (Italie)
Het historische centrum van de stad is gebouwd op dertien eilandjes die door bruggen met elkaar verbonden zijn.De belangrijkste brug is de Treponti uit 1634 die uit vijf bogen en twee torens bestaat.
DE BROELTORENS Is een beschermd monument in Kortrijk,uit de middeleeuwen.De torens zijn een overblijfsel van de middeleeuwse stadsomwalling die in 1684 door Lodewijk XIV verwoest werd.Ze beschermden de Broelbrug die na de Eerste Wereldoorlog weer opgebouwd werd.Ze zijn opgetrokken uit kalk-en zandsteen.De oudste van het duo torens,de zuidelijkste Speytorré,werd samen met de brug gebouwd in 1385 om het verkeer op de Leie te controleren.De tweede toren uit 1415 diende als wapenopslagplaats,en was voorzien voor het gebruik van artillerie,vandaar zijn naam 'Armorietorre'.Op de brug staat een standbeeld dat de heilige Johannes Nepomucenus voorstelt.
De'Pont des Trous' (2)De brug heeft verschillende gebeurtenissen meegemaakt,o.a.in 1340 als Vlamingen en Engelsen,aangevoerd door Koning Edward III van Engeland de stad aanvielen.
Na de tweede wereldoorlog werd de Pont des Trous gerestaureed.In 1948 verhoogde de dienst Bruggen en Wegen de brug met 2,40 m in vergelijking met vroeger peil en dit om de scheepvaart te vergemakkelijken.
De 'Pont des Trous' is één van de meest indrukwekkende overblijfselen van de middeleeuwse militaire architectuur in ons land.Hij maakt deel uit van de tweede stadswal voorzien van 18 poorten en verdedigde de loop van de Schelde aan de ingang van de stad.Enorme hekken konden op ieder moment de doorgang versperren.
De toren op de linkeroever of'Tour du Bordiel'(aan de kant van de kathedraal)werd gebouwd in 1281 en die op de rechteroever of 'Tour de la Thieulerie'in 1302-1304.Aan de kant van de stad zijn de torens plat en landinwaard afgerond.Er was 25 jaar nodig voor het voltooien van de bogen.De brug heeft openingen en schietgaten.
Pont de Levis in d'Eentrevaux (Frankrijk)over de Var rivier en gebouwd in 1658.
Om de stad binnen te komen moest men over de brug tussen twee bewaakte torens.
De oude versterkte brug in Sauveterre de Béarn uit de XII eeuw (frankrijk) Dit stadje profiteerde van de doorvoerhandel;De brug over de Gave d'Oloron was de enige verbinding tussen zuidwest en noordoost en fungeerde natuurlijk als tolbrug.
De brug noemt men ook de pont de la légende.Het verhaal gaat dat de weduwe van Gaston V van Béarn verdacht werd van moord op haar zoontje,dat geboren was na de dood van haar echtgenoot.Aangezien het blijkbaar niet te bewijzen viel,besloot Koning van Navarra,die toevalig een broer was,het misdrijf in Gods oordeel te onderwerpen.Aan handen en voeten geboeid werd ze van deze brug geworpen.Ze belande echter met de stroom ongedeerd op een zandige oever,waardoor men aannam dat haar onschuld was aangetoond.
De oude brug van d'Orther (Frankrijk) gebouwd in de XIII eeuw in opdracht van Gaston VII De Moncade,ze overspand de rivier de Gave.Deze brug licht tussen Pan en Biarrits in een schiderachtig stadje in het departement 64 en was een belangrijke route voor de bedevaarders naar Compostella.
Brug van Sospel (Frankrijk) over de Bévéra rivier,deze brug dateerd uit de 12 de eeuw en werd op 28 oktober vernield door Duitse troepen.ze werd herbouwd in 1957.
4 oude bruggen op postzegel uigegeven in Hellas Griekenland.Pont de Trikomo Macédoine.Pont de Portitsa Macédoine.Pontde Ziakas Macédoine.Pont de Kastro Macédoine.
Pont Saint-Bénezet. Is vooral bekend onder de naam Pont d'Avignon( brug van Avignon)van het bekende kinderliedje"Sur le pont d'Avignon".Het is een 12e eeuwse brug in de Franse stad Avignon in het zuiden van Frankrijk,die ooit de enige vaste oeververbinding vormde tussen Lyon en de Middellandse zee,maar in de loop der eeuwen door overstromingen vaak beschadigd raakte en vervolgens niet meer hersteld werd.Momenteel zijn er slechts enkele bogen over.De brug gaat over de rivier de Rhône en is bereikbaar iets verder dan het Pausenpaleis in het centrum van Avignon.'>
De Sint Michielsbrug over de schelde in Gent.Vroeger was dit een platte draaibrug.Maar omdat de draaibrug het verkeer zowel op het land als op het water hinderde,bouwde men in 1910 een grote stenen brug: de Sint Michielsbrug.
Sint Michiel bechermheilige van de bierbrouwers, waakt over de brug en de ganse omgeving.
De sint Nicolaasbrug over de Semois in Chiny,stad in de provincie Luxemburg België.De brug draagt een verweerd beeld van Sint-Nicolaas boven het wapenschild van Chini.
Thomas Telford (1757-1834)Schotland.Beroemd ingenieur was als eerste die de grote hanbrug ontwierp.De Détroit hangbrug van Menai gebouwd in 1819-1826 met een spaning van 580 meter.
Kolyo Ficheto (1800-1881)Bulgaars architect en meester bouwer.Hij ontwierp de Byala brug over de Jaitra rivier,gebouwd in 1860*1867 in de Byala Ruse Provincie.
José Maria Villa Colombiaans ingenieur (1850-1913)José Maria Villa ging naar de Verenigde Staten om te studeren engineering bedrijf een korte-duurzame beurs.Na het ophalen van zijn ingenieursdiploma hij kreeg ook een directe inschrijving voor de engineering en desing wereld.Onder andere dat hij heeft deelgenomen aan het ontwerp en engineering proces van de Brooklyn brug,die de New York East river overspant.
hij heeft ook de Colgante de Occidente brug ontworpen deze brug overspant de Cauca rivier deze hangbrug werd voltooid in 1894.
Karl Ritter Von Ghega (1802-1860) De Venetiaans ingenieur die de aanleg van het spoorwegtraject leide.In het traject bevinden zich 16 tunnels de lengte van de langste is 6 km en 16 viaducten waarvan er een 46 m hoog is.
De Göitzachtal brug in Vogtland. Een bouwerk van Johann Andreas Schubert.De grootste bakstenen brug van de wereld. Meer dan 26 miljoen stenen werden er gebruikt bij de bouw van de brug. Bij de bouw van de brug werden er 1302 ongevallen geregistreed en er waren ook meer dan 30 doden.
Anghel Saligny (1854-1925) geldt als een van de belangrijkste weg-en waterboukundigen van zijn tijd.Zijn vader,een Fransman die later de Roemeense nationaliteit verwierf,stuurt de jonge Anghel naar Duitsland om te studeren.Na een studie aan de technische hoge school in Charlottenburg(1870-1874)keert hij terug naarr Roemenië.Hier gaat hij aan de slag als ingenieur bij de dienst wegen en bruggen.in 1884 wordt hem gevraagd een aantal havenwerken aan te leggen.Invijf jaar tijd bouwt hij o.a een aantal silo's in havens van Braila en Galati.Ssaligny is de eerste in Europa die bij zijn bouwwerken gebruikt zal maken van gewapend beton.Tussen 1918 en 1919 is hij minister van publieke werken.Gelijktijdig bouwt hij in opdracht van Corol I aan een brug over de Donau nabij Cernavoda. De brug met een lengte van 4037 meter met 1662 meter boven de Donau en 920 meter bover de Borcea arm en een hoogte van 30 meter is het de langste brug in Europa en de derde brug van de wereld in die tijd.In 1925 overlijt Saligny en wordt in Boekarest begraven.
Verrazano Narrouws Bridge New-York(constructie van O.H.Ammann).Gebouwd tussen 1959-1964 toen de langste hangbrug van de wereld 1298 meter lang. Vernoemd naar Giovanni Da Verrazano die als eerste Europiaan de huidige New York Bay binnenvoer.
Othmar.H.Amman. Zwitsers ingenieur geboren 26 maart 1879 in Schafhausen Zitserland overleden 22 september 1965.Beroemde bruggen door Amman omvatten.
George Washington bridge(geopend 24 oktober 1931)
Bayonne bridge(geopend 15 november 1931)
Triborough bridge(geopend 11 juli 1936)
Bronx-Whitestone bridge(geopend 29 april 1939)
Throgs Neck bridge(geopend 11 januari 1961)
Smallen Verrazano bridge(geopend 21 november 1964).
Pont de la Caille. Gebouwd in 1925-1928 en ontworpen door ingenieur Albert Caquot.De hoogte van de boog is 26.50 m de totale lengte is 232 m en de totale hoogte 137.50m.
Albert Caquot.Op de zegel wordt een portret van Albert Caquot afgebeeld met op de achtergrond een zeppelin en de brug "La Caille".Albert Caquot wordt gerekend tot de meest beroemde Franse ingenieurs van de twintigste eeuw.Hij is geboren in november 1881 in Vouziers in de Ardennen.Hij is in het bijzonder bekend om zijn bedrage aan de ontwikkeling van de zeppelin en als bruggenbouwer.Als deskundige op het gebied van gewapend beton is zijn naam verbonden aan bouwwerken zoals het station l'Est in Parijs,de Pont de Caille over het ravijn van de Usses ten noorden van Annecy en de stuwdam Donzère Mandragon Albert Caquot overleed in 1976.
Clifton suspension bridge in Bristo (Engeland)De wereldberoemde brug dateert uit 1864,en werd getekend door de eigenzinnige ingenieur Isambard Kingdom Brunel.De hangbrug die een fraai geheel vormt met de Avon-kloof is het symbool van de stad.De eerste steen werd gelegd in 1831 maar het bouwprojekt liep jaren vertraging op door politieke en financiële moeilijkheden.
In 1843 waren enkel de torens voltooid en toen Brunel in 1859 stierf was de kerk nog niet afgewerkt.Ze werd uiteindelijk geopend in 1864 ter ere van de architect.Hoewel ze oorspronkelijk getekend werd in de 19de eeuw en moest dienen voor het trasport van die tijd (paard en kar) doet ze in de 21ste eeuw nog steeds dienst.
Isambard Kingdom Brunel(Portsmouth,9 april 1806-Londen,15 september 1859) was een Brids ingenier.Hij ontwierp een aantal bruggen,zoals de Royal Albert Bridge bij Plymouth en de Clifton Suspension Bridge in Bristol.
De Maria Pia brug: Is een enkelsporige spoorbrug in Portugal over de Douro tussen Porto en Vila Nova de Gaia.Het spoor is thans buiten gebruik.De brug is genoemd naar de Portugese koningin Maria Pia (1861-1889)prinses van Italië uit het huis van Savoye.Op 4 november 1877 werd de brug feestelijk geopend door het Portugese koningspaar.De nabijgelegen sterk gelijkende brug heet naar haar man,Dom Louis I,koning van Portugal (1861-1889).
De totale lengte van de stalen boogbrug bedraagt 352 m.De middelste boog was ten tijde van de opening in 1877 de grootste ter wereld.De brug,met enkelspoor,werd tussen 1875 en 1877 door Gustave Eiffel en Théophile Seyrig gebouwd.Tot 1991 is de Maria Pia brug voor spoorwegverkeer gebruikt.Nadien werd het treinverkeer over de Douro op de nieuw gebouwde Sao Joao-brug verlegd.
Viaduc de Garabit(1) De spectaculaiste brug is wellicht de in 1884 geopende Viaduc de Garabit, die met 500 meter lengte op 122 meter hoogte over het dal van de Truyère voert.Dit is ook een ontwerp van Gustave Eiffel.
Alexandre Eiffel(Dijon,15 december 1832-Parijs,27 december 1923)was een frans constructeur.Hij is het beroemst geworden doordat hij tussen 1887 en 1889 de Eiffeltoren bouwde.Verder dankt Frankrijk honderden spoorbruggen aan Eifel.De spectacculairste brug is wellicht de in 1884 geopende Viaduc de Garabit,die met 500meter lengte op 122 meter hoogte over het dal van de Truyère voert.Een ander bouwwerk waaraan hij meewerkte is de kanaalbrug van Briare,(zie onder eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen 25-04-2008)Ook in het buitenland was hij actief.Zo ontwierp hij in 1886 de brug Dom Luis I,In de Portugese stad Porto.Ook de spoorbrug in dezelfde stad,de Maria Pia brug,is ontworpen door Eifel.
Postkaart met foto van de New Williamsburg Bridge Manhattan Brooklijn in New York City.de brug heeft 8 rijvakken 2 treinsporen heeft een spanwijte van 487.68 meter en een totale lengte van 2227,48 meters en 35.97 meter breed, ze werd geopend op 19 December 1903.
Elisabethbrug (1) Hongarije Boedapest. Is een hangbrug over de Donau.De brug dateert oorspronkelijk uit 1903,maar werd na in de tweede wereldoorlog te zijn verwoest,vervangen door de huidige,modernere brug.Deze brug werd ontworpen door Pal Savoly en dateert uit 1964.De oorspronkelijke brug werd gebouwd tussen 1898 en 1900 op de plek waar de Donau het smalst is:290 meter.De brug overspande deze afstand in één keer.De brug kreeg de naam van koningin Elisabeth(Sissi),die in 1898 in Genève was vermoord.Op 18 Januari 1945 werd de brug evenals de andere Daunabruggen opgeblazen door terugtrekkende Duitse troepen.De brug werd pas tussen 1961 en 1964 herbouwd,waarbij de oorspronkelijke pijlers werden gebruikt.De kettingen werden vervangen door dikke,zware kabels.Het is de enige herbouwde brug die een modern uiterlijk kreeg.Niettemin geldt hij voor velen als de mooiste van de negen Donaubruggen van Boedapest.
Kettingbrug Hongarije (2) in Boedapest.Deze brug is de oudste over de Donau ze is de vijfde brug,als men stroomafwaarts gaat.De 330 meter lange en 157 meter brede brug bevindt zich tussen het Adam Clarkplein in Boeda en het Rooseveltplein in Pest en dateert uit 1849.Het was destijds de eerste vaste brug over de Donau stroomafwaarts van Regensburg.
Officieel heet deze druk bereden brug sinds 1899 de Széchenyi-Kettingbrug naar graaf Istvan Szécheyi,de man die het initiatief tot de bouw nam.De Kettingbrug werd tussen 1839 en 1849 gebouwd naar een ontwerp van de Brit William Tierney Clark.De Kettingbrug steunt op twee pijlers,waarvoor antieke triomfbogen als voorbeelden hebben gediend.Twee leeuwen van steen, ontworpen door Janos Marschlko,zorgen aan weerszijden voor een stille bewaking.Ze werden in 1885 geplaatst.In januari 1945 bliezen Hitlers troepen de brug op om de opmars van de Russische troepen onder leiding van maarschalk Semjon Timosjenko te vertragen.In 1949 was ze weer in haar oorspronkelijke vorm opgebouwd.De ingebruikname vond precies honderd jaar na de inwijding plaats,op 21 november.
Pointe dei Salti.(1) Zwitserland.Deze brug over de rivier de Verzasca dateert uit de 17de eeuw.Deze stenen brug gaat met wijde bogen over de rivier,de pijler in het midden rust op een enorm, in het water gelegen rotsblok.s'Zomers wordt er van de brug gedoken en zoeken mensen een zonnig plekje tussen de rotsen.
TSING MA BRIDGE .(1)Is een brug in Hong Kong,China.De brug heeft 8 rijstroken voor het verkeer en twee stroken voor het treinverkeer.De langste overspaning is 1377 meters en ze is 41 meters breed.De constructie begon in mei 1992 en ze werd geopend op 27 april 1992.
Wuhu Yangtze Bridge.(China) Deze brug is de langste spoorwegbrug over de Yangtze rivier.Ze was afgewerkt in 2000 ze heeft een lengte van 10020.96 meters en een overspanning van 312 meters.
Oorlog (3) Vlagstempel.Gevecht tussen 13 mei en 10 en 12 juni 1940 aan de Maas in I'Aisne.Brug over het canaal des Ardennes.Afgestempeld in Raucourt 12-05-1990.
Vianden Luxemburg (1).Tekening uit de XIX eeuw van Victor Hugo France schrijver en tekenaar (1802-1885)."Aujourd'hui j'ai dessiné la maison que j'habite au coin du pont 28 juillet Vianden 1871".
Pont Saint-Etienne (1) Frankrijk.Deze brug uit de 13 eeuw overspant de Vienne,een mooi voorbeeld van civiele bouwkunst uit de gotiek.Ze is 110 meter lang en5 tot 11 meter breed.
Pont de Cheviré in Nantes (1) Frankrijk. Deze brug is gebouwd in een plate zone over de Loire maar heeft toch een hoogste van 52 m en een lengte van 1563 m.De werken zijn gestart in 1986 en duurden 52 maanden,ze is geopend op 27 april 1991.
Pont de Saint Nazaire (1)Frankrijk. Eerste dag afstempeling van de brug.
De majestueuze brug is 61 m hoog en overspant de Loire in een lange bocht van 3356 m naar Saint-Brevin aan de overkant.Voor de bouw was in 1975 17000 ton staal,80.000 m3 beton en 140.000 m3
breuksteen nodig om het tij aan te kunnen.
DE KARELSBRUG (1) Is een beroemde brug over de Vltava(Moldau) in Praag.De brug ligt in het district Praag 1 en verbint de oude Stad met de wijk Malà Strana.De construtie starte in 1357 onder koning Karel 1V.In 1357,op 9 juli,om 5:31 (1-3-5-7/9-7/5-3-1)legde koning Karel de eerste steen.Indertijd was het de enige verbinding om de rivier in Praag over te steken.Tot 1841 was het de belangrijkste verbinding tussen de oude stad en het kasteel van Praag.Oorspronkelijk was de naam 'de stenen brug'(Kamenny most)en sinds 1870 is dat Kareldsbrug.De brug is 516 meter lang en bijna 10 m breed.De constructie bestaat uit 16 bogen met ijsbeschermers.De brug wordt beschermd door drie torens,waarvan 1 aan de zijde van de oude stad (de zuidzijde).Deze toren wordt wel eens beschouwd als het mooiste gotische bouwwerk ter wereld.Op de brug staan 30 stanbeelden,de meeste in de barokstijl en gebouwd rond 1700.Het verhaal gaat dat door de mortel die voor de brug gebruikt is,eiwit gemengd werd om een grotere stevigheid te verkrijgen.
Ile d Oléron (1) Frankrijk. Is een eiland bij de France kust dat deel uitmaakt van het departement Charente-Maritime in de regio Poitou-Charentes.
Het eiland is na Corsica het grooste Franse eiland(circa 34 km lang en 12 km breed op het breedste punt)het is sedert 1966 via een 3027 meter lange brug verbonden met het vasteland,waavoor vanaf 1991 niet langer tolgeld hoeft betaald te worden.Op het eiland wonen ongeveer 19.000 mensen, die vooral actief zijn in de visserij,de oesterkweek,en het toerisme.