-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
AQUADUCT SEGOVIA Het meer dan 2000 jaar oude aquaduct werd gebouwd door de Romeinen om het water van de rivier Frio te kanaliseren tot Segovia over een lengte van 18 km.Daarvoor bouwden de Romeinse ingenieurs een kanaal met een gemiddelde val van 1%.Het enige natuurlijk obstakel was de rivier Clamores.Om dit te overbruggen bouwden ze een massief bakstenen bouwsel in vier secties met een totale lengte van 813 m.Het aquaduct van Segovia bestaat uit twee rijen opeengebouwde bogen rustend op 128 kolommen met een maximum hoogte van 28.5 m.Het was opgebouwd met granieten blokken opeengestapeld zonder mortel wat een meesterstuk mag genoemd worden van de Roemeinse bouwkunde en ingenering.Boven op deze rij bogen bevind zich een gemetseld kanaal van 30x30 cm waardoor het water stroomt.Dit enorme bouwsel heeft de tand des tijds goed doorstaan en de bouwtechnieken mogen vergeleken worden met deze van de AQUA CLAUDIA in Rome dat werd gebouwd tussen 38 en 52 n.Chr.Recente opgravingen aan de basis van de kolommen schijnen te bevestigen dat het aquaduct van Segovie wel degelijk rond het jaar 50n.Chr.werd gebouwd.Nog enkele wetenswaardigheden,+/-20400 steenblokken zijn nodig geweest voor het aquaduct.Bij het begin aan de Frio rivier is het water eerst in een vergaarbak opgevangen en daarna in een stenen kanaal naar de tweede toren gevoerd waar het werd gefilterd(gedecanteerd).Het meest populaire en spectaculaire gedeelte is de bekende aquaduct met een lengte van 278m.en dit gedeelte word ook de Duivelsbrug genoemd naar een populaire legende.
De Ponte di Pietra of Ponte Pietra (Italiaans voor "stenen brug"),vroeger bekend als de pons marmoreus,is een Roemeinse boog brug over de Adige-rivier in Verona,Italië.De brug werd in 100 voor Cristus gebouwd .De boog dichts bij de rechteroever van de Adige werd herbouwd in 1298 door Alberto della Scala.Vier bogen van de brug werden vernietigd door de terugtrekkende Duitse troepen in de tweede wereldoorlog en herbouwd in 1957 met originele materialen.
AQUADUCT CLAUDIA. Net als in het geval van Anio Novus,een ander aquaduct in Rome, werd met de bouw begonnen onder keizer Caligula in 38 n.Chr..Het aquaduct werd afgerond onder keizer Claudius in 52 n.Chr..Beide aquaducten werden op 1 augustus ingewijd.De lengte van de aqua Claudia was ca.69 km.Hij liep grotendeels ondergronds.Alleen het laatste gedeelte,ca.15 km,was op pijlers gebouwd.
Mittelland kanaal (Duitsland).Voltooiing 1983 lengte 321 km verbind de EMS met de ELBE.De filosofie achter de moderne Duitse kanalen is eenvoudig:recht en efficient.Heuvels worden weggegraven,dalen opgevuld.Stroomt er toevallig een rivier in dat dal,dan komt er een aquaduct over.Sluizen worden beperkt tot een minimum.En als er eentje komt,is het meteen een hele grote!
HET HISTORISCHE KANAAL VAN HET CENTRUM .Oversteken van de hydraulische lift(en) erkend door de UNESCO als werelderfgoed.In het verleden werden deze liften gebouwd om een hoogteverschil te overbruggen van 17 m,en dit met één enkele energiebron:Water! De magische machine van ingenieur CLARK.
CANAAL BRUG VAN SART. Dit kunstwerk, gebouwd in 1998-2002 498 m lang en 46 m breed,laat de canaal du Centre de vallei van Thiriau de Sart en een belangrijke kruispunt tussen N55 en N535 te overbruggen,aan de ingang van La Louvière.De brug is uit voorgespannen beton.De dwarsdoorsnede is samengesteld uit 2 schuine zijmuren waarop de dwarsliggers alle 4,50 m rusten.Deze liggers in visbuikvorm dragen de bodemplaat en 4,20 m waterbelasting.De longitudianale en dwarse naspaning verzekert een bidirectionele druk van het beton in contact met de natte doorsnede.Het kunstuk is opgelegd op ronde pijlers alle 36 m die de belangrijkste belastingen op middelmatige gronkwaliteiten brengt.Bijzondere maatregelen werden getroffen voor het beheer van de verwachte zettingen. Het brugdek 65000 ton totaal gewicht is op het landhoofd gebouwd en ter plaatse geduwd(wereldrecord).
PONTCYSYLLTE AQUADUCT. In de buurt van Llangollen-Noord-Wales Torenhoge 126 meter boven de rivier de Dee,de Pontcysyllte Aqueduct is de hooste Aquaduct in Groot-Brittannië en bestaat uit metselwerk en gietijzer en een wandeling langs het 1007 meter lange jaagpad is een onvergetelijke ervaring voor mensen met een hoofd voor hoogten.Het werk van ingenieurs Thomas Telford en William Jessop werd voltooid in 1805 als onderdeel van een plan voor de aansluiting van de rivier de Severn in Shrewsbury met de Dee in Cherster.
Verbinding tussen de Amerikaanse en de Russise troepen over Elbe in April 1945.Deze rivier is met een lengte van 1164 km een van de belangrijkste rivieren van midden Europa.
DE BRUG OVER DE RIVIER DE KWAI .Is een spoorbrug die gebouwd is bij de Thaise plaats Kanchanaburi als onderdeel van de dodenspoorlijn.De brug is gebouwd over de rivier de Khwae Yai vlak voor hij samenvloeit met de Khwae Noi om de Mae Klong te vormen.Bij de constructie van de spoorlijn verloren veel westerse krijsgevangenen het leven,waaronder ook veel Nederlanders uit toenmalig Nederlands Indië.Echter,bij de constructie van de brug zelf vielen relatief weinig doden(negen).De huidige brug is het originele exemplaar,de hulpbrug werd eerst ongeveer 200 meter stroomafwaarts gebouwd en was een aantal keren gebombardeerd te zien aan de gedeeltes met rechthoekige boogkonstructies inplaats van de orginele ronde.Deze brug is in het westen vooral bekend van de speelfilm Bridge on the river Kwai.Het is een Engelse speelfilm van David Lean uit 1957.Het onderwerp is de bouw van een brug over de rivier de Kwai in de plaats Kanchanaburi in Thailand door Engelse krijsgevangen tijden de tweede wereldoorlog.De film kreeg 7 oscars.
OPERATIE GA RDEN . Het Britse 30e legerkorps zou zo snel mogelijk oprukken vanaf het bruggenhoofd Joe's Bridge in Lommel en doorstoten naar Eindhoven.Vanaf daar zou het Britse 30e legerkorps via Nijmwegen over de door de Airbornes vrijgemaakte corridor naar Arnhem oprukken.De bedoeling was dat het korps Arnhem in twee dagen zou bereiken.
De 101eluchtlandingsdivisie zou Eindhoven en de bruggen bij Son en Veghel veroveren.De 82e luchtlandingsdivisie had als taak de bruggen bij Grave,Nijmegen en Wijchen evenals een van de 4 bruggen over het Maas-Waals kanaal te veroveren.De 1ste Britse luchtlandingsdivisie onder Roy Urquhart samen met de Poolse 1st Parachutistenbrigade onder Stanislaw Sosabowski zou de Rijnbrug bij Arnhem veroveren.