-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
De Vrijheidsbrug (Szabadság híd) is een van de negen Donaubruggen in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. De Vrijheidsbrug is de zesde brug als men stroomafwaarts gaat. Ze is 331 m lang en 20,1 m breed en dateert uit 1896.
De brug bevindt zich tussen het Sint-Gellértplein (Szent Gellért tér) op de rechteroever van de Donau (Boeda, met het Gellért-hotel en de zuidkant van de Gellértberg) en het Fővám-plein op de linkeroever (Pest, met de Markthal en het gebouw van de Corvinus-universiteit). Gezien vanuit Pest vormt de brug de voortzetting van de Kleine Ring (Kiskörút).
De brug is ontworpen door János Feketeházy en werd ter gelegenheid van het millennium van de Hongaarse Landname in 1896 in gebruik genomen, iets eerder dan de noordelijker Elisabethbrug. De brug droeg aanvankelijk de naam van koning Frans Jozef, de Habsburgse vorst die de brug ook opende. In 1898 reed ook de eerste tram over de Frans Jozefbrug. Nadat de brug in 1945 door de Duitsers was verwoest en als eerste herbouwde brug op 20 augustus 1946 weer in gebruik werd genomen, kreeg de brug zijn huidige naam.
Karakteristiek voor de stalen, groen geverfde brug zijn de beelden van vier roofvogels op de beide torens: de turul is een vogel die een belangrijke rol speelt in de Hongaarse voorchristelijke mythologie. Ook is de brug voorzien van het Hongaarse wapen.
Het Trent and Mersey Canal is een kanaal dat de Trent te Shardlow in Derbyshire verbindt met de Mersey te Runcorn in Cheshire. Het 140 km lange kanaal werd geopend in 1777.Het idee voor de verbinding van beide rivieren door een kanaal kwam van ingenieur James Brindley en werd door het parlement bij wet goedgekeurd in 1766. Nog in hetzelfde jaar werd de eerste spadesteek geplaatst door Josiah Wedgwood en nog geen elf jaar later was het kanaal over zijn gehele lengte afgewerkt, inclusief meer dan 70 sluizen en vijf tunnels. Het hoofdkwartier van de kanaalmaatschappij was gevestigd in Stone.
Hoi An is één van de meest traditionele steden van Vietnam. Hier komen alle culturen uit het land samen. De wegen zijn met elkaar verbonden door typische Vietnamese bruggen. De meest bekende is de achttien meter lange Japanse brug uit de zestiende eeuw, met houten hekjes en een rood met ornamenten versierd dak. De brug wordt bewaakt door houten apen en honden. Middenin bevindt zich een kleine tempel. Onder de bruggetjes stroomt het bruine water van de Thu Bon rivier door de stad.
Verschillende leden van de Zwitserse familie Grubenmann werden beroemd als schrijnwerkers en civiel ingenieurs in de achttiende eeuw. De zonen werden innoverend op brug constructies.
De broers waren dorp timmerlieden in Teufen.De belangrijkste structuren zijn die bekend staan als zijnde:
Overschrijden van de Rijn bij Schaffhausen in twee overspanningen van 52 m en 59 m respectievelijk (Hans Ulrich, 1757);
Een enkel-span van 67 m op Reichenau, (Johannes, 1757);
Overschrijden van de Limmat op Wettingen, een 60 m span gedachte om als eerste gebruik te maken van een echte boog op een houten brug, (Hans Ulrich en Johannes, 1778).
Zeer weinig van hun bruggen hebben het overleefd, die in Schaffhausen en Wettingen werdt verbrand door deFransen in de oorlog van 1799, maar hun ontwerpen werden invloedrijk, door gebruik te maken van nieuwe combinaties van bogen en spanten.De overlevende bruggen omvatten:
Rümlangbrücke, Oberglatt , 27.5 m span Rümlangbrücke, Oberglatt, 27,5 m span
Hundwilertobel, 30 m span Hundwilertobel, 30 m span
Kubelbrücke, Herisau , 30 m span Kubelbrücke, Herisau, 30 m span
zegel uitgegeven in maart 2009.
Maquette in het museum van Grubenmann in Teufen.
Afbeelding na de instorting van de brug in mei 1754..
Kiel is dan ook een belangrijke havenstad, waarvandaan veerdiensten naar de meeste grote Oostzeehavens worden onderhouden. Kiel geniet ook bekendheid als zeilstad: de grootste zeilregatta van de wereld, de Kieler Woche, vindt er jaarlijks plaats en tweemaal (1936 en 1972) werden er in Kiel Olympische zeilwedstrijden gehouden.
De brug verbindt het Noordereiland met de wijk Feijenoord. De eerste Koninginnebrug was een draaibrug en werd aangelegd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer. De brug was ook niet geschikt voor trams.
In 1923 werd besloten om een nieuwe Koninginnebrug te bouwen, nu in de vorm van een dubbele basculebrug. Deze brug naar een ontwerp van A.H. van Rood werd in 1929 opgeleverd.
De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes met koperen daken. De brug wordt tegenwoordig echter op afstand bediend. Sinds het gereedkomen van de Noord-zuidlijn van de Rotterdamse metro in 1968 rijden er geen trams meer over de Koninginnebrug.
De lavendel Fusing Bridge, voltooid in 1966, is een oude hangbrug met een totale lengte van ongeveer 150 meter en een breedte van ongeveer 4 meter.
De gepensioneerde Fusing Bridge werd vervolgens omgezet in een voetgangersbrug waar voetgangers kunnen genieten van een panoramisch uitzicht op de prachtige
De brug werd gefinancierd door de Beit Trust, een stichting onder het op dat moment zijnde voorzitterschap van Sir Henry Birchenough. De brug werd voltooid in 1935. De brug heeft een lengte van 329 meter.
Ralph Freeman, ontwerper van de brug, was ook de structurele ontwerper van de Sydney Harbour Bridge (Australië) en dus hebben de twee bruggen nauwe gelijkenis, hoewel Birchenough slechts twee derde zo lang is als die van Sydney.
De brug wordt door Zimbabwanen algemeen beschouwd als één van de mooiste stukjes architectuur in het land.
Geboren in Londen, Engeland, studeerde hij aan de Haberdashers' Aske's Boys' School en de Stad en Gilden van Londen Instituut, en in 1901 trad Douglas Fox & Partners, een bedrijf van raadgevende ingenieurs, gespecialiseerd in het ontwerpen van stalen bruggen.Hij steeg tot senior partner en in 1938 de onderneming veranderde haar naam in Freeman Fox & Partners.