-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
DE KAPELBRUG. Is de belangrijkste toeristische atractie van de Zwitserse stad Luzern.Het is een houten overdekte brug met een lengte van 204.7 meter (oorspronkelijk 285 meter) De brug bevind zich op de plaats waar de rivier de Reuss het vierwoudstrekenmeer verlaat.
De brug is meer dan 650 jaar oud,echter het grootste deel van de brug is vernieuwd nadat een brand de brug,op de watertoren en de beide brughoofden na,heeft vernietigd op 18 augustus 1993.
De eerste opmerking over de brug in de oorkonde was in 1367,waarbij ook de watertoren werd genoemd.De watertoren stamt vermoedelijk uit ongeveer 1300.De toren bevind zich in het midden van de brug en heeft al jaren verchillende functies gehad.Hij heeft gediend als martelkamer,als gevangenis,als schatkamer en als archief.De toren is 34.5 meter hoog en is achtkantig.
Na restauratie en vernieuwing worden er momenteel 110 schilderijen gebruikt in de nokken van de brug.De schilderijen zijn tussen 150 en 181 cm breed en tot 95 cm hoog.
PONTE COPERTO (Overdekte brug in Pavia Regio Lombardije Italië) Een reconstrutie van de 14de eeuwse brug die tijdens de laatste oorlog werd verwoest.De brug werd herbouwd in 1949 op basis van de oude romeinse brug.
TOEGANSBRUG NAAR HET SLOT VAN LOEVESTEIN. (Nederland)
Slot van Loevestein werd in de 14e eeuw gebouwd.In de 17e eeuw kreeg Loevestein de status van staatgevangenis.De bekenste gevangene was Hugo de Groot.Hij ontsnapte op 22 maart 1622 in een boekenkist en vluchte naar Parijs.
CIRCUIT VAN VAUBAN (Luxemburg) Door het grote succes van de Weuzel omloop werd nog een deel van de muur opengesteld voor het publiek.Deze muur is 4 km lang en leid langs de historische plekken waar de confrontaties tussen de Bourbons en de Habsburgers plaatsvonden.
De toegang naar het KASTEEL VAN BEVEREN (België).Prachtige waterburcht in een uitgestrekt park van 10 ha.Het oudste gedeelte van deze parel in het bouwkundig patrinonium van Beveren dateert uit het begin van de 15de eeuw.
Toegangsbrug van het KASTEEL VAN LAARNE (België Oost-Vlaanderen) Het kasteel van Laarne heeft zijn oorsprong in een feodale waterburcht uit de 11de of de 12de eeuw.
FORT VAN BREENDONK (België). De toegang naar het fort is met een brug over een gracht van 40 tot 50 meter breed en een gemiddelte diepte van de gracht is 2,75 meter.
AQUADUCT SEGOVIA Het meer dan 2000 jaar oude aquaduct werd gebouwd door de Romeinen om het water van de rivier Frio te kanaliseren tot Segovia over een lengte van 18 km.Daarvoor bouwden de Romeinse ingenieurs een kanaal met een gemiddelde val van 1%.Het enige natuurlijk obstakel was de rivier Clamores.Om dit te overbruggen bouwden ze een massief bakstenen bouwsel in vier secties met een totale lengte van 813 m.Het aquaduct van Segovia bestaat uit twee rijen opeengebouwde bogen rustend op 128 kolommen met een maximum hoogte van 28.5 m.Het was opgebouwd met granieten blokken opeengestapeld zonder mortel wat een meesterstuk mag genoemd worden van de Roemeinse bouwkunde en ingenering.Boven op deze rij bogen bevind zich een gemetseld kanaal van 30x30 cm waardoor het water stroomt.Dit enorme bouwsel heeft de tand des tijds goed doorstaan en de bouwtechnieken mogen vergeleken worden met deze van de AQUA CLAUDIA in Rome dat werd gebouwd tussen 38 en 52 n.Chr.Recente opgravingen aan de basis van de kolommen schijnen te bevestigen dat het aquaduct van Segovie wel degelijk rond het jaar 50n.Chr.werd gebouwd.Nog enkele wetenswaardigheden,+/-20400 steenblokken zijn nodig geweest voor het aquaduct.Bij het begin aan de Frio rivier is het water eerst in een vergaarbak opgevangen en daarna in een stenen kanaal naar de tweede toren gevoerd waar het werd gefilterd(gedecanteerd).Het meest populaire en spectaculaire gedeelte is de bekende aquaduct met een lengte van 278m.en dit gedeelte word ook de Duivelsbrug genoemd naar een populaire legende.
De Ponte di Pietra of Ponte Pietra (Italiaans voor "stenen brug"),vroeger bekend als de pons marmoreus,is een Roemeinse boog brug over de Adige-rivier in Verona,Italië.De brug werd in 100 voor Cristus gebouwd .De boog dichts bij de rechteroever van de Adige werd herbouwd in 1298 door Alberto della Scala.Vier bogen van de brug werden vernietigd door de terugtrekkende Duitse troepen in de tweede wereldoorlog en herbouwd in 1957 met originele materialen.
AQUADUCT CLAUDIA. Net als in het geval van Anio Novus,een ander aquaduct in Rome, werd met de bouw begonnen onder keizer Caligula in 38 n.Chr..Het aquaduct werd afgerond onder keizer Claudius in 52 n.Chr..Beide aquaducten werden op 1 augustus ingewijd.De lengte van de aqua Claudia was ca.69 km.Hij liep grotendeels ondergronds.Alleen het laatste gedeelte,ca.15 km,was op pijlers gebouwd.
Mittelland kanaal (Duitsland).Voltooiing 1983 lengte 321 km verbind de EMS met de ELBE.De filosofie achter de moderne Duitse kanalen is eenvoudig:recht en efficient.Heuvels worden weggegraven,dalen opgevuld.Stroomt er toevallig een rivier in dat dal,dan komt er een aquaduct over.Sluizen worden beperkt tot een minimum.En als er eentje komt,is het meteen een hele grote!
HET HISTORISCHE KANAAL VAN HET CENTRUM .Oversteken van de hydraulische lift(en) erkend door de UNESCO als werelderfgoed.In het verleden werden deze liften gebouwd om een hoogteverschil te overbruggen van 17 m,en dit met één enkele energiebron:Water! De magische machine van ingenieur CLARK.
CANAAL BRUG VAN SART. Dit kunstwerk, gebouwd in 1998-2002 498 m lang en 46 m breed,laat de canaal du Centre de vallei van Thiriau de Sart en een belangrijke kruispunt tussen N55 en N535 te overbruggen,aan de ingang van La Louvière.De brug is uit voorgespannen beton.De dwarsdoorsnede is samengesteld uit 2 schuine zijmuren waarop de dwarsliggers alle 4,50 m rusten.Deze liggers in visbuikvorm dragen de bodemplaat en 4,20 m waterbelasting.De longitudianale en dwarse naspaning verzekert een bidirectionele druk van het beton in contact met de natte doorsnede.Het kunstuk is opgelegd op ronde pijlers alle 36 m die de belangrijkste belastingen op middelmatige gronkwaliteiten brengt.Bijzondere maatregelen werden getroffen voor het beheer van de verwachte zettingen. Het brugdek 65000 ton totaal gewicht is op het landhoofd gebouwd en ter plaatse geduwd(wereldrecord).