Bruggen
Zoeken in blog


    Dit is te vinden in mijn blog.

-Shemas
-Bruggen in de tweede wereldoorlog
-Vroegere oude bewaakte bruggen

-Oude bruggen uit de beginperiode
-Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw
-Hangbruggen
-Betonnen bruggen
-Bruggen in opbouw
-Vlagstempels
-Beweegbare bruggen
-Overdekte bruggen
-Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen
-Frankeerstempels
-Bruggen en de kastelen
-Aquaducten en kanaalbruggen

-Spoorwegbruggen 

-Oude bruggen

-standbeelden op de bruggen


 

 

 

 


Welkom op mijn blog!




Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

Inhoud blog
  • F.D.C.
  • Hangbruggen.
  • oude bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • hangbruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Hangbruggen.
  • overdekte bruggen
  • Hangbruggen.
  • hangbruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Hangbruggen.
  • Hangbruggen.
  • oude bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • Aquaducten en kanaalbruggen
  • Aquaducten en kanaalbruggen
  • bruggen en de kastelen
  • Hangbruggen.
  • hangbruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Beweegbare bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • oude bruggen
  • oude bruggen
  • Hangbruggen.
  • Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw.
  • Hangbruggen.
  • Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw.
  • oude bruggen
  • eigenaardige bruggen en natuurlijke oeververbindingen
  • overdekte bruggen
  • Ingenieurs en architecten.
  • Beweegbare bruggen
  • oude bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Beweegbare bruggen
  • hangbruggen.
  • Stalen Bruggen
  • hangbruggen.
  • betonnen bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Bruggen
  • betonnen bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Spoorwegbruggen
  • betonnen bruggen
  • Serie 2008
  • Spoorwegbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen.
  • betonnen bruggen
  • betonnen bruggen
  • hangbruggen
  • Ingenieurs en architectenin de bruggenbouw.
  • hangbruggen.
  • oude bruggen
  • betonnen bruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Spoorwegbruggen
  • Spoorwegbruggen
  • oude bruggen
  • betonnen bruggen
  • oude bruggen
  • bruggen en de kastelen
  • hangbruggen
  • voetgangersbrug
  • eigenaardige bruggen en natuurlijke oeververbindingen
  • hangbruggen
  • overdekte bruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • hangbruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • Standbeelden op de bruggen
  • overdekte bruggen
  • overdekte bruggen
  • overdekte bruggen
  • overdekte bruggen
  • overdekte bruggen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • bruggen en de kastelen
  • Bruggen en de kastelen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • Aquaducten en Kanaalbruggen
  • SCHEMAS
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Bruggen in de tweede wereldoorlog
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • vroegere oude bewaakte bruggen
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Vroegere oude bewaakte bruggen.
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Oude bruggen uit de beginperiode
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • hangbruggen
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Betonnen bruggen
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • hangbruggen
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • Ingenieurs en Architecten in de bruggenbouw.
  • ijzeren bruggen
  • ijzeren bruggen


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    zorkie onze bouvier en floder van de gebuur.

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lovingall
    blog.seniorennet.be/lovinga

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Bruggen en postzegels
    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hangbruggen.

       De  Suramadu brug 

     



    Zegel uigegeven in 2009


     

    SURABAYA - De recentelijk gecompleteerde Suramadu brug tussen de stad Surabaya op het eiland Java en het eiland Madura zal naar verwachting een eeuw mee gaan. De levensduur van de brug is voor een groot deel berekend op basis van het volume aan verkeer over de brug. Volgens het hoofd van het uitvoerende orgaan van de Suramadu brug, Akhmad Ghofar Ismail, zal de brug een enorme stijging in volume aan kunnen. Verder kan er eventueel nog een tweelingbrug gebouwd worden mocht dat nodig zijn.

    De nieuwe brug is naar verwachting een startschot voor andere projecten zoals de bouw van een internationale haven in Tanjung Bumi, een goederenoverslag en industrieel centrum. Dit zal er voor zorgen dat Madura voortaan in de huidige Germa Kertasusila (Gresik, Madura, Mojokerto, Surabaya, Sidoarjo, dan Lamongan) ontwikkelingsgebied zal vallen. De bouw van de brug startte in 2002 met een budget van 3500 miljard Rupiah (252 miljoen euro) maar kostte uiteindelijk 5000 miljard Rupiah (368 miljoen euro).

    President Yudhoyono zal de brug officieel in gebruik nemen op zaterdag 13 juni. De langste brug in Zuidoost Azie heeft een lengte van 5.4 kilometer.


    08-09-2009, 07:53 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hangbruggen

     

       Hangzhou Bay brug  (China)

     

     



    Zegels uigegeven in 2009.


     

    Hangzhou Bay Bridge in de zuidoostelijke provincie Zhejiang werd in 2008 geopend als langste transoceanische brug ter wereld (36 km). Zij kreeg een S-vorm en lijkt wat op een Chinese draak die doorheen de zee spartelt.
    De brug met zes rijstroken in elke richting, verbindt Shanghai met de zuidelijke regio en zal de reistijd fel inkorten. De afstand Shanghai - Ningbo wordt bijvoorbeeld 120 kilometer ingekort.
    De brug vormt een onderdeel van een 5200 kilometer snelweg tussen de provincie Heilongjiang en Hainan. Halverwege de brug komt een service-stop met restauratiemogelijkheden. De investering werd geraamd op 2,2 miljard euro.
    De brug loopt niet alleen doorheen forse zeestromingen maar tevens boven een aardgasgebied. De getijden zijn hier sterk. Zij bereiken hier snelheden tot 30 kilometer per uur en kunnen gepaard gaan met 8 meter hoge vloedgolven. De voorbereidende studies duurden dan ook 10 jaar.
    De belangrijkste pijlers hebben de hoogte van een gebouw met dertig verdiepingen. Een uitdaging voor de Chinese ingenieurs was het aanbrengen in volle oceaan van brugstukken die tot 1450 ton wegen.
    Het al bestaande bruggeraamte weerstond al aan tien lokale typhoons en een superspringtij. Aan de brug wordt gewerkt door een team van 6.000 arbeiders en specialisten. Zij behoren tot dezelfde groep die de Drieklovendam op de Yangzi-rivier voltooit. De kostprijs van de brug lip op tot 12 miljard CNY, die de investeerders na vijftien jaar tolgelden willen recupereren.



    01-09-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoorwegbruggen

     

       Spoorwegbrug in Culemborg  (Nederland)

      



    Zegel uit de Postzegelserie 1968. 


     

    Culemborg SB 1(vm)


    Toelichting:
    Foto Bouwdienst.

     

     

    Plaats

    Culemborg

    Gemeente

    Culemborg

    Provincie

    Gelderland

    Materiaal

    IJzer/staal

    Hoofdconstructie Materiaal

    bessemerstaal

    Type brug

    Vast Combinatie

    Type vaste/beweegbare brug

    Vakwerkbrug

    Bouwjaar

    1868

    Ligging GPS(N)

     

    Ligging GPS(E)

     

    (Spoor-, water-) weg

    Utrecht - Den Bosch.

    Kruisende (Spoor-, water-) weg

    Lek.

    Verkeersfunctie

    Treinverkeer

    Bruglengte (m)

    667

    Brugbreedte (m)

    10

    Hoofdoverspanning

    154 m

    Doorvaartwijdte (m)

     

    Monument

    Niet

    Monument nummer

     

    NBS-objecten archief

    09.04.01/ 09.04.02

    NBS-bibliotheek nr.

    1.5.26

    Gegevensbron

    P.H.A. Martini Buys, A.W.Th. Kock, 'KOTRE BESCHOUWING der groote vaste SPOORBRUGGEN in Nederland(Rotterdam 1885), p. 32-46 […..] J.Oosterhoff(red.) Bruggen in Nederland 1800-1940,(Utrecht 1997-1999)dl. 1. P.205-211 [1.5.26].Notities J. Oosterhoff. P. Joosting, 'De werken tot verbetering der spoorwegbruggen over de groote rivieren in de lijn Utrecht-'s Bosch[….] De Ingenieur(1914). BtiN 1,pp.13,94;Gesch.v/d techn. In Ned.,2,p.149,155;KIVI Verhandelingen(1871-1872),p.22,168-194;Bouwen met staal(1982)60,p.29-39;Asselbergh 1981,p.123-124;Histechnica Nieuws(1982)19;NBS(foto's) "Onderzoek naar de toelaatbaarheid van C2-belasting op de overbrugging van de Lek bij Culemborg", Ned. Spoorwegen.

    Bijzonderheden

    Meervoudige vakwerkbruggen met gebogen en rechte randen. Geklonken constructie. Overbrugging: 154 + 83,5 + 7x59,5 = 667. Onderbouw: Metselwerk met stenen bekleding.Foto: RWS.

    Memoria

    In het kader van de uitbreiding van het spoorwegnet kwam in 1868 de overbrugging van de Lek bij Culemborg tot stand, bestaande uit een grote overspanning van 154 m over de rivier, met daarachter een overspanning van 83,5 m en vervolgens zeven aanbruggen met een overspanning van 59,5 m. In tegenstelling tot andere spoorbruggen uit die tijd werden de bruggen bij aanleg als dubbelsporige bruggen uitgevoerd. Aanvankelijk werd de overbrugging enkelsporig bereden. Om in 1885 te kunnen overgaan op dubbelspoor bleek het nodig de dwarsdragers te versterken in verband met de inmiddels zwaarder geworden locomotieven. In verband met de onbetrouwbaarheid van het voor de rijvloer toegepaste materiaal Bessemerstaal, moest de rijvloer in 1913 worden vervangen en wegens de in zwaarte toegenomen locomotieven worden verzwaard. Lange tijd bleef de brug te Culemborg de spoorbrug met de grootste overspanning ter wereld. Bouwwijze: Samenstelling bruggen op houten bouwsteigers in de rivier en in de uiterwaarden. Tijdens de oorlog werd bij een luchtaanval een van de bovenranden van de grote overspanning door een bom geheel doorgeslagen en een onderrand beschadigd. De brug werd daarna opgevangen door een hulpjuk en tijdelijk bereden op een spoor. Tegen het einde van de oorlog heeft de brug nog tijdelijk dienst gedaan als brug voor gewoon verkeer nadat de brug voor gewoon verkeer te Vianen was vernield. In verband met het in zwaarte en frequentie toegenomen treinverkeer werd na een uitgebreid onderzoek besloten de gehele bovenbouw te vervangen door een nieuwe brug. Dit vond plaats in 1983. Zie ook Brug Code 21. Constructeurs: G. van Diesen, jhr. E.J. de Savonin Lohman, L.H. Roupe van der Voort. Aannemers : Bovenbouw:J.C.Harkort te Harkorten in Westfalen. Onderbouw: P.Quant te Amsterdam. Info: H.M.C.M.van Maarschalkerwaart.

     

     

     

     


    Zicht op de bouwwerf in 1868.

    26-08-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hangbruggen.

     

     Verjaardag van du pont de port.

    d'Aucland - 2009 

    Nieuw Zeeland.

     



    De brug is 1.15 km lang.




     

    De Auckland Harbour-Bridge verbind in 1959 de voorstad met het centrum van Auckland.


    05-08-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hangbruggen.

      25  April  brug. ( portugal)

     

    Nieuwe uitgave in blok 2009.



     

     

    De Ponte 25 de Abril (Nederlands: 25 aprilbrug) is een hangbrug over de Taag bij Lissabon, Portugal. De brug is geopend voor het publiek op 6 augustus 1966, en heette oorspronkelijk Salazarbrug, naar de premier/dictator Salazar. Op de dag van de Anjerrevolutie in 1974 werd de naamplaat verwijderd en werd de brug demonstratief met verf omgedoopt in "25 aprilbrug". Dit moment is op film vastgelegd. De brug heeft een autodek bovenop (thans zes rijstroken) en een spoorlijn onderin de vakwerkligger. De spoorlijn was oorspronkelijk wegbezuinigd, maar kon in 1999 worden toegevoegd na het aanbrengen van extra hangdraden, zichtbaar boven de oorspronkelijke. De brug is gebouwd door de American Bridge Company, die ook de sterk gelijkende Golden Gate Bridge in San Francisco bouwde. Net als in Californië moest hier rekening gehouden worden met aardbevingen.


    23-07-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    20-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

      Oude brug van Albi  (Frankrijk)

     

     

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009. 



     

    ·         Pont Vieux. Dit is de oude brug uit de 12e eeuw. Hij is 151 meter lang en heeft 8 bogen.


     

     

    'Hip' was Albi al in de Romeinse tijd, maar toen als pleisterplaats aan de oevers van de Tarn. De bouw van een brug over de rivier, halverwege de elfde eeuw, versterkte de belangrijke rol van Albi als handelsplaats voor wijn, kleding, pastel en metalen. De brug, inmiddels Pont Vieux genoemd, heeft de tand des tijds goed doorstaan en wordt nog steeds gebruikt om de rivier over te steken. Hij wordt daarin bijgestaan door de Pont Neuf en een spoorbrug. In het nieuwe stadsdeel La Madeleine, aan de overkant is behalve het Müsée Lapérölgse en het mooie zicht op de oude stad, niet veel te beleven. Vanaf de uitkijkPlaatsen wordt de naam 'rode stad' duidelijk: alle oude gebouwen, inclusief kathedraal en paleis, zijn opgetrokken uit de rode baksteen waarvoor de rivier in overvloed grondstof leverde. 

     


    20-07-2009, 13:26 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    16-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoorwegbruggen

        Viaduc van Garabit.  (Frankrijk)

     

      Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009.

     



     

     

     

    Het Viaduc de Garabit is een spoorboogbrug ontworpen door de Franse ingenieur Gustave Eiffel en gelegen bij Ruynes-en-Margeride (departement Cantal) in het Franse Centraal Massief. De brug overspant de rivier de Truyère. De brug werd gebouwd door Gustave Eiffel & Cie en afgewerkt in 1884, maar het duurde tot 1888 vooraleer de spoorweglijn in dienst genomen werd. Ze was daarna een tijdlang de hoogste brug ter wereld. Momenteel rijdt er per dag slechts één passagierstrein over: de Corail-spoorlijn van Clermont-Ferrand naar Béziers.

    De eigenlijke overspanning werd ontworpen door Maurice Koechlin, een medewerker van Eiffel. Door de aanwezigheid van de Mistral was het al op voorhand uitgesloten dikke (betonnen) profielen te gebruiken. Daarom werd voor gietijzer gekozen, net zoals later bij de bouw van de Eiffeltoren.

    De boog is opgebouwd als tweescharnierboog, met aan de ene zijde twee, en aan de andere kant vier zijoverspanningen[1]. De centrumlijn van de boog volgt een bijna perfecte parabool, zodat de boog quasi enkel op druk belast wordt.


     

     Technische gegevens

    • totale lengte van het viaduct: 564,69 m
    • hoogte van de boog: 165 m
    • hoogte boven de rivier: 122 m
    • volume aan stenen: 20 409 m³
    • hoeveelheden van de metalen constructie:
    • aantal klinknagels: 678 768 stuks
    • bouwtijd: vijf jaar (van januari 1880 tot september 1885)


     

    16-07-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

     

    Château de La Palice  (Frankrijk)

    Het Château de La Palice is een kasteel dat ligt in de gemeente Lapalisse in de Franse regio Auvergne.

    Het feodale deel van het kasteel, dat werd gebouwd tussen 11e eeuw en 13e eeuw, werd door Jacques de Chabannes I in 1430 verkregen. Zijn kleinzoon, Jacques II, maarschalk van Frankrijk, liet aan het begin van 16e eeuw de renaissancevleugel bouwen in roze bakstenen. Deze verving de muur die het kasteel met de, in 1470 in gotische stijl gebouwde, kapel verbond. De volledig gemeubileerde salons bevatten talrijke historische herinneringen. Bijzonder is het tapijtwerk van Preux uit de 15e eeuw, de Dorésalon en de kapel waarvan de crypte de graftombes van de Chabannes bevat.

    Sinds 1430 wordt het Château bewoond door dezelfde familie.

     

     

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009. 



    Zegel met afbeelding van de brug naar het Kasteel.

     


    13-07-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

      Pont d'Arcole . (Frankrijk)

     

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009. 



    De Pont d'Arcole (Arcolebrug) is een brug over de rivier de Seine in de Franse hoofdstad Parijs, gebouwd tussen 1854 en 1856.


    De Pont d'Arcole heeft historische waarde omdat de wagens van de 2e Pantserdivisie van Generaal Leclerc over deze brug de stad binnenkwamen na de Bevrijding van Parijs in augustus 1944.




    De brug heette twee jaar Passerelle de Grève voordat hij werd omgedoopt - volgens het bekendste verhaal ter ere van de slag om de Pont d'Arcole bij de Adige. Hier versloeg Napoléon Bonaparte in 1796 de Oostenrijkers. Een andere theorie is dat een jonge republikein tijdens gevechten in de Julirevolutie net de Franse vlag had geplant toen hij werd neergeschoten; zijn laatste woorden zouden zijn geweest "Rappelez-vous que je m'appelle Arcole!" (Onthoud dat ik Arcole heet!).

     

     

    Al sinds de 18e eeuw werd er geroepen om een brug op deze locatie, maar het duurde tot 1828 voor er een werd gebouwd: een hangbrug voor voetgangers van 6 meter breed, door Marc Seguin ontworpen en gebouwd tussen het Place de Grève (vandaag de dag het Place de l'Hôtel de Ville) en het Île de la Cité. In 1854 werd deze vervangen door een solide metalen constructie, waardoor ook wagens er overheen konden. Het ontwerp van deze Pont d'Arcole was baanbrekend: het was de eerste brug zonder steunpunt over de Seine die volledig van ijzer was gemaakt (en niet van gietijzer, zoals gebruikelijk). Echter, op 16 februari 1888 zakte de Arcole plotseling twintig centimeter naar beneden, en moest dus worden versterkt. Pas in 1994 besloot de gemeente Parijs om een volledige renovatie van het brugdek. Tegelijkertijd werden de waterdichtheid en de verf nagekeken. De renovatie was voltooid in 1995.

     

    11-07-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

       Pont d'Lena.  (Frankrijk)

     

     Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009.

     

     





    kijk over pont d'lena heen en onder eifeltoren vanaf place de varsovie bij trocadero

     


     


    07-07-2009, 09:52 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

      De Pont Marie. ( Frankrijk )

     

    De Pont Marie (Nederlands: Mariebrug) is een brug over de rivier de Seine in de Franse hoofdstad Parijs, gebouwd tussen 1614 en 1635.

     

     Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009.



     

     

    Vanwege de groei van het aantal bewoners van Parijs in de 17e eeuw werd besloten om het tot dan toe onbewoonde Île Saint-Louis te annexeren. De Pont Marie, genoemd naar de architect Christopher Marie, was één van de bruggen gebouwd om het eiland te bereiken. Het is daardoor een van de oudste bruggen van de Lichtstad. Het project werd in 1614 goedgekeurd door Lodewijk XIII, die zelf de eerste steen legde. De brug lag echter in het schootsveld van de kanonnen van de Notre-Dame, en het duurde tot 1635 voordat hij werd opengesteld voor het verkeer.

     


     

    In eerste instantie stond er ook een twintigtal huizen op de brug, gebouwd door timmerman Claude Dublet. Door onenigheid tussen het stadsbestuur, de architect en de bewoners werden de huizen amper onderhouden, en bij de overstroming van de Seine in 1658 spoelden deze dan ook weg - evenals de brug. Twee jaar later werd er een plaatsvervangende houten brug geplaatst. De tol die werd geheven op de brug werd later gebruikt voor de financiering van de huidige stenen brug. Deze werd in 1677 gebouwd onder leiding van de architect Colbert.

    Tussen 1850 en 1851 is de brug nogmaals gerestaureerd.

     

    De stenen brug, gebouwd door de architecten Rémy Collin, Jean Delgrange en Christophe Marie, is in totaal 92 meter lang. De Pont Marie is opvallend asymmetrisch - zo zit de knik niet precies in het midden, en zijn alle vijf de bogen verschillend van vorm en afmetingen.

     

    30-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    27-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

       Pont Alexandre III. ( Frankrijk)

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in April 2009.

     

    De Pont Alexandre III is een brug te Parijs in art nouveau-stijl en overvloedig versierd met lampen, cherubijnen, nimfen en gevleugelde paarden.

    De brug werd gebouwd tussen 1896 en 1900, op tijd voor de wereldtentoonstelling, door de ingenieurs Jean Résal en Amédée D'Alby en de architecten Cassien-Bernard en Gaston Cousin en genoemd naar tsaar Alexander III. Diens zoon, Nicolaas II, legde in oktober 1896 de eerste steen. De stijl van de brug weerspiegelt die van het Grand Palais, het paleis op de rive droite waar de brug op uitkomt. De constructie, bestaande uit een zes meter hoge stalen boog over de Seine, is een wonder van 19e-eeuwse bouwkunst. Het ontwerp was gebonden aan de regels die bepaalden dat de brug het uitzicht op de Champs-Élysées en de Invalides niet mocht blokkeren.

     


     


    27-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude bruggen

      Genuese brug in Corsica.

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in April 2009.

    In de eerste helft van de 16de eeuw breekt de gouden eeuw van de Genuese bouwkunst op Corsica aan. Reeds eerder hadden de Genuezen prachtige bouwwerken zoals vestingwerken met torens, muren, bruggen en wallen, langs de kust gebouwd. Uit deze vestingwerken zouden later grote steden ontstaan zoals Bonifacio (1195), Calvi (1268), Bastia (1380), St Florent (1440), Ajaccio (1492) en Porto Vecchio (1539). De Genuezen waren ook de ingenieuze bouwmeester van de eenboogsbrug, zoals die van Asco.

     




    Corsica (Frans: Corse, Nederlands en Corsicaans: Corsica) is een eiland in de Middellandse Zee, gelegen tussen Sardinië en Ligurië. Het behoort tot Frankrijk. Het eiland meet 8720 km² en is daarmee het grootste eiland van Frankrijk en na Sicilië, Sardinië en Cyprus het grootste in de Middellandse Zee. Het telt ca 250 000 inwoners, waarvan er 100 000 in de twee grootste steden wonen: Ajaccio en Bastia. Het eiland vormt één regio (hoofdstad: Ajaccio) en sinds 1975 twee departementen: Haute-Corse (prefectuur: Bastia) en Corse-du-Sud (prefectuur: Ajaccio).

     


    27-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquaducten en kanaalbruggen

    Pont du Gard.

     

    De Pont du Gard is een Romeins aquaduct dat later is uitgebreid tot brug. Het bouwwerk ligt iets ten zuiden van het plaatsje Vers-Pont-du-Gard in Frankrijk, niet ver van Nîmes en Uzès, en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.[

     

    Serie van gepresonaliseerde zegels uitgegeven in April 2009 

     



    Geschiedenis

    In de 1e eeuw na Chr. ontwierpen en bouwden de Romeinen een 50 kilometer lang aquaduct voor waterlevering aan Nemausus (het huidige Nîmes). De inlaat bevond zich op 71,5 meter hoogte aan de Source d'Eure-bron te Uzès, en het water arriveerde op 60 meter hoogte in Nemausus. Het gemiddelde verval bedroeg 23 centimeter per kilometer, en het geheel was zo gebouwd dat het water vanzelf naar de stad stroomde.

    Via de Pont du Gard passeerde de kunstmatige waterloop de rivier de Gardon. Het werk aan de Pont du Gard begon in 38 na Chr. en werd voltooid in 52 na Chr.[2] Er werkten ongeveer 1000 arbeiders aan. Voor de bouw werd meer dan 50.000 ton kalksteen gebruikt, vaak in grote blokken, dat ter plaatse werd gewonnen bij het huidige Vers.

    Het aquaduct had een capaciteit van 35.000 kubieke meter water per dag en voorzag de badhuizen, bronnen en fonteinen van Nemausus van water tot ongeveer de 3e eeuw na Chr.. Het grote aquaduct werd in de 6e eeuw na Chr. verlaten; het was toen in het La Lône gebied gedeeltelijk verwoest. Vandaag de dag kan het bouwwerk, waarvan het gedeelte dat de Gardon overbrugt nog overeind staat, nog steeds bezocht worden.

     

     

     

    Constructie

    Het kolossale bouwwerk demonstreert het Romeins vernuft op architecturaal gebied. Het is 49 meter hoog, en bestaat uit drie niveaus, waarvan het bovenste 275 meter lang is. Op het onderste gedeelte is een weg en het bovenste gedeelte diende als waterleiding. De waterbedding is afgedekt met stenen platen. Lopen hierover is goed mogelijk maar is dermate gevaarlijk (smal en zonder zijleuningen) dat de toegang is afgesloten.

    Dimensies van de bogen op de verschillende niveaus

     

    Aantal bogen

    Lengte

    Breedte

    Hoogte

    Bovenste niveau

    35

    275 m

    3 m

    7 m

    Middelste niveau

    11

    242 m

    4 m

    20 m

    Onderste niveau

    6

    142 m

    6 m

    22 m

     

    26-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquaducten en kanaalbruggen

     Canaalbrug van Briare.  (Frankrijk)

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009.

     



     

     Na de overgang van de privé onderneming naar staatsbeheer in 1863 werd besloten om de gevaarlijke aansluiting op de Loire op te lossen. Na de voltooiing van de renovatie van het laterale kanaal van de Loire kwamen de schepen niet meer via de rivier. Een indrukwekkende kanaalbrug werd gebouwd. Met 662 meter lengte het langste stalen  aquaduct ter wereld, nu slechts overtroffen door de nieuwe kanaalbrug bij Magdeburg. Gustave Eiffel werkt er nog aan mee. De kanaalbrug kan afgesloten worden met puntdeuren, en in geval van strenge vorst kan het water via acht schuiven leeg lopen in de Loire.

     


    24-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bruggen en de kastelen

     Kasteelbrug van Chenonceau.  (Frankrijk)

    Serie van gepersonaliseerde zegels uitgegeven in april 2009.

     



     

    Het Kasteel van Chenonceau ligt in de Loirevallei bij de plaats Chenonceaux in het Franse departement Indre-et-Loire, niet ver van Amboise en tussen Blois en Tours. De naam van het kasteel wordt zonder -x geschreven, in tegenstelling tot die van het plaatsje Chenonceaux. Het is één van de kastelen van de Loire.

     

    Het is één van de meest bijzondere kastelen van het Loiregebied omdat het kasteel over het water van de rivier de Cher ligt en het bezienswaardige en goed onderhouden tuinen heeft. Het kasteel is in privebezit en is het hele jaar geopend. Het maakt deel uit van het kastelengeheel, genoemd de Kastelen van de Loire. Bezoekers kunnen gebruikmaken van een Audio tour met een iPod.

     


    24-06-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hangbruggen.

      De Tsing Ma brug. (Hong-Kong) 

     

     

    De Tsing Ma Bridge is de zesde grootste hangbrug ter wereld. de brug werd geopend in 1997, verbindt de eilanden Tsing Yi en Ma Wan en maakt deel uit van de Lantau Link, die zorgt voor een verbinding tussen Lantau en het vasteland. De brug, die ontworpen werd door Mott MacDonald, heeft in totaal een lengte van bijna 2,2 kilometer, een hoogte van 206 meter. De brug overspant een gebied van 1377 meter. De Tsing Ma bridge is snel uitgegroeid tot een populaire bezienswaardigheid. In de noordoostelijke hoek van Tsing Yi vind je een bezoekerscentrum en een uitkijkplatform.

     

     





     


    . De brug hangt meer dan 200 m boven het wateroppervlakte en strekt zich uit over een lengte van bijna 2,2 kilometer lang. De brug trekt heel wat bezoekers die verder ook terecht kunnen in het bezoekerscentrum en een uitkijkplatform die zich bevind ten noorden van Tsing Yi Island. De brug heeft 2 platformen waar zowel auto’s als treinen hun weg vinden.


    18-05-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hangbruggen

    Postzegelveletje uitgegeven in 2009.

     

     



    18-05-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    10-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweegbare bruggen

      Ophaalbrug in Zelzate. (Belgïe.)

     

     

    Zelzate wordt doorsneden door het Kanaal Gent-Terneuzen. De beide delen van de gemeente worden met elkaar verbonden door een van de grootste ophaalbruggen van België en door een tunnel die de E34 (Antwerpen-Knokke) onder het kanaal leidt.

     






    Het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een kanaal dat de stad Gent in België verbindt met de Westerschelde, waardoor de stad dus een rechtstreekse verbinding met de Noordzee heeft. Het kanaal mondt uit in Terneuzen, op enkele honderden meters van de Westerscheldetunnel.

    Gent zelf niet meegerekend loopt het kanaal door twee gemeenten; Zelzate in België en de Nederlandse gemeente Terneuzen.

    Het kanaal is levensbelangrijk voor de Gentse economie. Het verbindt de haven van Gent, de derde grootste haven van België (na Antwerpen en Brugge-Zeebrugge), met de zee.

     


     

    Herstellingswerken aan de brug.

     


     


     

     

    Het passeren van de brug in Zelzate is - zeker met een mastodont - altijd centimeterwerk.

    10-05-2009, 00:00 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    09-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweegbare bruggen

     

      Knippels brug in Kopenhagen  (Denemarken)

     

     



    Zegels uitgegeven in 2007


     

    De brug werd gebouwd in 1939 en is een basculebrug.

    De brug heeft een lengte van 140 meter.


    09-05-2009, 10:18 geschreven door zorkie

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Archief per maand
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008



    Foto

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Nieuws Nieuwsblad
  • Japanse premier en Filipijnse president op 11 april naar het Witte Huis
  • Trump: “Joden die voor Democraten stemmen, haten hun religie en Israël”
  • “Een detectiveroman hoeft niet onder te doen voor Tolstoj”: experts tippen 5 manieren om je brein fit te houden
  • Minister Vandenbroucke (Vooruit) investeert 1,1 miljoen euro in donorbanken voor moedermelk
  • Mazelen en kinkhoest in opmars, maar niemand weet hoe het zit met vaccinaties: “Slecht moment om blind te varen”
  • Voor het eerst erkenning van moskee geschorst: Rutten schrapt Aalsterse moskee voor een jaar
  • Jeanne en Lea zijn een tweeling, maar zijn toch in een andere stad geboren: “Bij de gemeente stonden ze aan de grond genageld”
  • Jonge moeder (27) wil paragliden om haar angsten te overwinnen, maar dat wordt haar fataal
  • Belgische militairen die Oekraïense gevechtspiloten trainen: “Alsof je een oude Nokia-gsm voor de nieuwste iPhone inruilt”
  • Nvidia komt met nog krachtiger chip voor AI-toepassingen

    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vlaanderen_vrij
    blog.seniorennet.be/vlaande

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    2.gif


    Een interessant adres?


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!