-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
Porto (ook wel Oporto) is een Portugese gemeente en havenstad in het noord-westen van Portugal, aan de Costa Verde. De stad is gebouwd aan de noord oever van de rivier de Douro.
ZEGEL EN BLOK UITGEGEVEN IN 2008
stad Oporto. De Arrábida-brug over de rivier de Douro is de langste vaste boogbrug van Europa.
De Humber Bridge, die werd voltooid in 1981, hield het record voor de langste overspanning in de wereld. Het record werd niet gebroken tot 1998 toen de Storebelt en de Oost-brug, Denemarken werd voltooid. De Humber Bridge is een echt kunstwerk , met een grote span lengte van 4624 ft De Humber Bridge nog steeds het record voor de langste hangbrug enkel span in de wereld.
Blok uigegeven in 2008 met afbeeldingen van beroemde bruggen.
Zegel uitgegeven in 2008. Afbeelding van Ivan Kulibin.
Tijdens de periode1770, ontwierp hij een houten een-arch brug over de Neva rivier met een overspanning van 298 meter (in plaats van de doorgaans gebruikt 50-60 meter omspant), In 1776 maakte hij een model 1/10de van de natuurlijke grootte van deze brug ,ze werd getest door een speciale commissie, het project werd geprezen door Leonhard Euler en Daniel Bernoulli, maar werd nooit gerealiseerd. Na 1780,heeft Kulibin gewerkt aan mogelijkheden voor een metalen brug, maar deze projecten werd ook verworpen door de regering. In totaal heeftbKulibin drie ontworpen projecten voor houten en drie projecten voor metalen bruggen.
Het eiland Taiwan ligt 160 kilometer ten zuidoosten van China, tussen de straat van Taiwan en de Filippijnse Zee. De oppervlakte van Taiwan is 36.000 vierkante kilometer. Taiwan is daarmee ongeveer 0,9 keer zo groot als Nederland.
Nieuwe Zegel uit de serie 2009 Haubanné Brug
Eerste dagafstempeling met de zegels uit de serie 2009.
Bouregreg De `Bouregreg` is een 240 km lange Marokkaanse rivier, die de steden Rabat en Salé van elkaar scheidt. De Bou Regreg ontspringt in het Atlasgebergte, op 1627 m hoogte en mondt uit in de Atlantische Oceaan, ten noorden van Salé en ten zuiden van Rabat. Op dit moment is er aan de oevers van de Bouregreg, zowel in Rabat als Salé een groot project aan de gang om meer toeristen naar de regio te lokken. Categorie:rivier in Marokko
Johor is een van de dertien staten van Maleisië.Johor bevindt zich op het vaste lend van Maleisië en licht in het zuiden,aan de grens met Singapore.De provincie hoofstad van de staat is Johor Bahra.
Het kleine plaatsje Karai ligt verscholen tussen de rubberplantages, ongeveer een twintig minuten rijden van Kuala Kangsar. Karai is ook bekend onder een andere naam: Enggor. Het ligt aan de rivier Sungei Perak, in de deelstaat Perak. Niet ver van Kuala Kangsar. Vòòr 1900 was Karai de oversteekplaats van mensen, die van Ipoh naar Kuala Kangsar reisden. Hier stapte je op het veer om je naar de overkant te laten brengen. De reis naar Kuala Kangsar was dan nog 6 kilometer. Enggor is nog steeds niet erg ontwikkeld. Er bevinden zich slechts een paar winkeltjes, restaurantjes en een school. De mooi bewerkte houten deuren van de huizen wijzen op erop, dat er hoofdzakelijk een Chinese bevolking woont. Deze verdient zijn geld voornamelijk op de rubberplantages. Tevens wordt er in het plaatsje zwart geglazuurd aardewerk verkocht, dat typerend is voor deze streek.
Serie zegels uitgeven in 2008.
De Victoria Bridge, zoals die toentertijd gedoopt werd, was één van de mooiste van Zuidoost Azië. Hij werd geopend in 1900 door de toenmalige sultan van Perak: Idris Mersid-el-Aazam.
De brug in Karai werd gebouwd in opdracht van de Maleise spoorwegmaatschappij. Het vermoeden bestaat dat de ontginning van de tin-winning een belangrijke reden is geweest voor de aanleg van deze bijzondere brug.
Door sommigen wordt deze Victoria Bridge gezien, als een "soort bridge over de river Kwai", maar dat is niet zo. Er is een andere, want..... voor onze treinliefhebber is het de Guillemard Bridge in Kelantan, die meer in aanmerking komt voor de titel: "bridge over the river Kwai".
Het meest interessante van Karai is dus de Victoria Bridge, een stukje spoorweg, dat Karai met het 134,5 km verderop gelegen Butterworth verbindt. De brug werd in 1900 gebouwd door de spoorwegmaatschappij en je hebt vanaf de brug een prachtig uitzicht op de oevers van de rivier. Over de brug rijden al lange tijd geen treinen meer. De brug is "vergeten". Hij wordt niet weggehaald en blijft stilletjes achter in het landschap. Er wordt wel gefluisterd, dat de brug een initiatief was van de ingenieurs, toen de mijnindustrie van tin op zijn hoogtepunt was. Eens was dit de mooiste brug van Zuidoost Azië. Helaas, het is nu vergane glorie. De brug werd tijdens de Japanse overheersing gedeeltelijk vernietigd. De brug werd onbetrouwbaar voor de zwaar beladen treinen en werd niet meer gebruikt. Vandaag wordt de Victoria Bridge alleen nog gebruikt door de lokale bevolking om naar de overkant te fietsen of te wandelen. Inmiddels ligt er een nieuwe brug naast, die door het treinverkeer gebruikt wordt. De Victoria Bridge is vergane glorie.
Kedah is een van de een van de dertien staten van Maleisië. Kedah bevindt zich op het vaste land van Maleisië en ligt in het noorden, aan de grens met Thailand. De provinciehoofdstad van de staat is Alor Setar.
Kedah werd al in de 7de eeuw vermeld door Chinese pelgrims en in de 9de eeuw door Arabische handelaren. Daarmee is het het oudste sultanaat van Maleisië.
Zegel uit de serie van Maleisië uitgegeven in 2008.
Deze brug werd gebouwd in 1953 en geopend in 1957. Ze overspand de Sungai Muda rivier de langste rivier in Kedah.
Bridge Pavilion Expo 2008, Prince Cladding gaat verder waar anderen ophouden
Van 14 juni tot 14 september 2008 vond de Expo wereldtentoonstelling plaats in Zaragoza, Spanje. Een van de hoofdingangen van de Expo wordt gevormd door de prominent aanwezige voetgangersbrug over de rivier de Ebro. Deze bijzondere brug is ontworpen door architecte Zaha Hadid uit Londen. De gevel van de overkapping van de brug wordt uitgevoerd door Prince Cladding in samenwerking met een Spaanse partner, Eurogramco.
De brug bestaat uit vier, in elkaar overlopende, delen, waarvan het ontwerp gebaseerd is op een bloem. Het uiterlijk van de brug wordt verder bepaald door een overkapping met een mozaïek van met glasfiber versterkte betonnen elementen. Door de specifieke plaatsing van de elementen ontstaat een natuurlijk golvend patroon, wat aansluit bij het thema van de Expo, “Water and Sustainable Growth”.
Door het ingewikkelde ontwerp van de overkapping van de brug en de bijzondere toepassing van materialen durfde een aantal bedrijven deze opdracht niet aan te nemen. Prince Cladding zag in het project echter een uitdaging en is deze aangegaan. De gehele gevel is met behulp van de eigen afdeling engineering verder uitgedacht en uitvoerbaar gemaakt.
De brug is gemaakt op een onderliggende, traditionele staalconstructie. De overkapping over deze staalconstructie is uitgevoerd met elementen waarin met glasvezel versterkte betonnen driehoeken zijn geplaatst. De gehele overkapping bestaat uit zo’n 10.000 panelen met in totaal 30.000 driehoeken. In de gevel van debrug zijn voornamelijk golvende vormen toegepast, waardoor elk paneel uniek is en zijneigen vaste plaats heeft in het ontwerp.
De panelen worden in de fabriek van Prince Cladding in Nederland geproduceerd en geassembleerd om vervolgens naar Spanje getransporteerd te worden. Om te zorgen dat zowel in Nederland als in Spanje bekend is welk onderdeel waar gemonteerd moet worden is een goede planning essentieel.
In november 2008 na de Algerien kwesties is een reeks van vier zegels,getiteld "brug van Algiers" die in de vorm van een formulier ontworpen door Ali Kerbouche, één van de meest beroemde miniaturists Algeriens,zij vertegenwoordigt de vier grote bruggen in de Rhumme
De Clifton Suspension Bridge over de Avon bij Bristol
De Clifton Suspension Bridge over de Avon bij Bristol
De weg over de brug vanaf de noordzijde
Herdenkingsplaat bij het uitzichtpunt
De Clifton Suspension Bridge is een hangbrug, die het kloofdal van de Avon overspant in Bristol (Verenigd Koninkrijk). Ze werd ontworpen door Isambard Kingdom Brunel, doch de bouw werd slechts voltooid in 1864 na zijn dood. De brug wordt beschouwd als het waarmerk van de stad en is ondertussen beschermd als monument.
De idee om een brug te bouwen over de kloof van de Avon vindt zijn origine in het testament van een lokaal zakenman die in 1754 1.000 pond naliet met de instructie dat een stenen brug zou gebouwd worden tussen Clifton Down en Leigh Woods, zodra het kapitaal aangegroeid zou zijn tot 10.000 pond. Rond 1820 was het bedrag reeds opgelopen tot 8.000 pond maar de kosten voor een brug werden toen begroot op tien keer dit bedrag. Daarom werd in het parlement een wet aangenomen om een smeedijzeren tolbrug te bouwen zodat de kosten konden terugverdiend worden. In 1829 werd een wedstrijd uitgeschreven voor een ontwerp, de bekende ingenieur Thomas Telford die de voorstellen diende te beoordelen, verwierp alle plannen, en probeerde een eigen, erg duur, ontwerp door te drukken. Toen dit mislukte werd een nieuwe wedstrijd, met een nieuwe jury, georganiseerd, die werd gewonnen door Brunels ontwerp.
Een eerste poging in 1831 om het ontwerp uit te voeren werd doorkruist door de "Bristol Riots", die het vertrouwen in Bristols toekomst als handelsstad grondig ondermijnden. Het werk werd pas hervat in 1836, waarna bleek dat het kapitaal van de nalatenschap en de verdere investeringen ruimschoots tekort schoten om de brug te voltooien. In 1843 waren de torens gebouwd maar was het geld op. Het ijzerwerk werd in 1851 verkocht om de Royal Albert Bridge, een ander ontwerp van Brunel, op de spoorlijn Plymouth-Saltash te bouwen.
Brunel stierf in 1859, zonder de afgewerkte brug gezien te hebben. Brunel's collega's in het "Institution of Civil Engineers" vonden dat de verdere afwerking een passend monument zou vormen, en begonnen nieuwe fondsen te verzamelen. In 1860 werd Brunels Hungerford suspension bridge, over de Thames in Londen afgebroken, voor de bouw van een nieuwe spoorwegbrug. De kettingen van deze brug werden aangekocht voor gebruik bij de bouw van de hangbrug in Bristol. Een licht aangepast ontwerp met een breder, hoger en steviger brugdek dan Brunel gepland had werd uitgewerkt door William Henry Barlow en John Hawkshaw. Driedubbele i.p.v. dubbele kettingen werden voorzien, en de ruwe steen van de torens werd behouden zonder de afwerking in Egyptische stijl die Brunel uitgetekend had. De werken werden heropgestart in 1862 en twee jaar later werd de brug geopend voor het verkeer. Ze is sindsdien ononderbroken in gebruik geweest. De brug is ondertussen tolvrij voor fietsers en voetgangers, voor voertuigen is er een tol van 30 pence. Op 18 april2006, naar aanleiding van de 200e verjaardag van Brunels geboorte, werd een nieuwe LED lichtinstallatie in gebruik genomen die de brug 's nachts verlicht.
De brug heeft sinds lang een reputatie als zelfmoordplek, om die reden werden er noodtelefoons geplaatst bij de brug met een directe lijn naar The Samaritans. De toestellen werden echter al snel gevandaliseerd. In 1885 poogde de 22-jarige Sarah Ann Henley zich van het leven te beroven door een sprong van de brug. Haar wijde rokken bolden echter op als een parachute, de vrouw overleefde de val en zou nog een eind in de tachtig worden.
In 2003 werd de brug dermate belast door het gewicht van de massa mensen op de terugweg van het Ashton Court festival en het Bristol International Balloon Fiesta dat beslist werd de brug voortaan te sluiten voor alle verkeer, inclusief voetgangers, tijdens de duur van beide evenementen.