Toen ik nog in Knokke woonde was elke richting een fluitje van een cent:
Je kon in één ruk naar Brussel, Antwerpen, Gent... Je was in een wip in Nederland. Een kwartiertje rijden naar Brugge. Je had (voorlopig nog) een mooie viervaksbaan van Knokke naar De Panne. Je moest wel door de meeste kuststeden, maar dat had ook voordelen als je bestemming net een van die kuststeden was. Knokke-Oostende deed je in een half uur.
Kortom: je zat op rozen met de wagen.
Nu maak ik even de vergelijking met Oostende, en de nieuwe tijd!
Je kunt in één ruk naar Brussel; meteen langs de autostrade. En euh... tja, daarmee is ook alles gezegd. Alle andere richtingen zijn problematisch. Brugge bijvoorbeeld is al gauw een uurtje rijden op een trage (en nog vertraagde) tweevaksweg. En sedert de kustbaan werd 'verbeterd': aangepast aan de moderne, trage tijd, is het ook wel een uur naar Knokke of naar De Panne.
Die fameuze kustweg speelt hierin wel een cruciale rol! De noeste arbeid van de (ondeskundige?) voorgangers werd volledig teniet gedaan door de nieuwe en gediplomeerde (lees: 'geïndoctrineerde') verkeersdeskundigen. Die mooie, snelle verbindingsweg met 2 X 2 rijvakken, gescheiden door een middenberm of door bosjes en struikgewas, moest hoognodig gekannibaliseerd worden en aangepast aan de moderne noden! Die moderne noden waren vooral de onnozele toeristen, jong of oud, die 's zomers de vele campings langs die baan bevolkten. Zochten een bepaalde camping, vonden hem links van de weg en zwaaiden pardoes van de rechter naar de linker rijstrook met alle gevolgen vandien.
Vervolgens de campingbevolkende voetgangers: in vakantie, verstand op nul, en niet kijken om over te steken! Nochtans waren er voldoende verkeerslichten en zelfs voetgangersbruggen. Ook uit de grond gestampt door die 'ondeskundige' voorgangers! En er hadden nog meer van die veilige voorzieningen kunnen worden aangebracht.
Ongevallen op de kustbaan? Jawel! Die waren er. Vooral in de zomer. Maar waar gebeuren géén ongevallen op plaatsen en wegen waar toeristen met de hersenknop afgestemd op 'vakantie' de scepter zwaaien?
Met andere woorden: de nieuwe verlichte geesten vonden dat de dommeriken maar moesten worden beschermd ten nadele van de normale mensen. Deze laatsten moesten nu maar boeten door met een slakkengangertje gebruik maken van hun supermakkelijke verbindingsweg. Viervaks werd op de meeste plaatsen tweevaks, en een enorme diversiteit aan snelheidsborden verscheen ten tonele: 2 km aan 70, drie kilometer aan 50, dan plots weer 90! Je moet niet alleen constant op die borden letten, maar ook nog onthouden welk bord nu juist het laatste was dat je voorbijreed! Een regelrechte gruwel dus!
Zo is dus nu de toestand op die door de intellectuelen bekakte kustbaan. Om van de andere in- en uitvalswegen van Oostende maar te zwijgen. Soms voel ik me op een schiereiland: alleen maar verbonden met de rest van België door de autostrade Brussel-Oostende! Want o wee als je ergens anders heen moet!
Of er nu geen ongevallen meer gebeuren? Natuurlijk gebeuren die nog. Misschien zelfs meer dan vroeger door de vele filevormingen en opstoppingen en aandachtsverlies door de slakkengang. En vooral nog steeds door toeristen met het verstand op nul. Maar de media zwijgen erover! Wat door intellectuelen werd beslist is immers onfeilbaar!
Willy.
|