C.O.
Men zegt
en dat moet ik aannemen want ik ben er geen expert in
dat stilstaande wagens de grootste CO waarden uitstoten.
Gek! Waarom laten de verkeersbeleidsmakers dan zoveel wagens stilstaan? Krijgen ze een kick van die CO? Drogeert het ze, zodat ze niet meer weten wat ze doen?
Jawel hoor! Ze weten héél goed wat ze doen! Want als er voldoende CO uitgestoten wordt kunnen ze weer met borden Smog op de proppen komen en hebben ze het vaderland nog maar eens gered!
Die smog tekens verlagen dan nog maar eens de snelheid
Lagere snelheid leidt tot meer files
meer files leiden dan weer tot meer stilstaand verkeer, en
meer CO en meer smog!!!
Doel bereikt: een zichzelf op gang houdende vicieuze cirkel die CO produceert.
Oei!!! Ik downloadde zojuist de laatste nieuwe versie van de wegcode (www.wegcode.be) en zocht me een bult naar die beruchte, en volgens mij totaal onwettige smog-tekens. Niet te vinden!!! Geen spoor ervan! Zijn de kleuters volwassen geworden? Misschien, maar ik vertrouw het niet. Ze zullen wel weer met iets anders op de proppen komen. En iets anders
met dàt soort lui
zal weer wel iets tragers zijn.
By the way
enkele jaren geleden werd, volgens de nieuwsdienst, het grootste CO-gehalte van België gemeten te Moerkerke. Laat dit nou nét een gemeente zijn met niks van industrie in de wijde omgeving
met enkel een expressweg Knokke-Antwerpen
én
die fameuze verkeersafhankelijke verkeerslichten waar je 881 euro boete krijgt als je voorzichtig door het rood rijdt!
Met andere woorden: die verkeerslichten zorgen dag in dag uit voor honderden nutteloos stilstaande vrachtwagens en personenwagens
die eigenlijk de enige oorzaak kunnen zijn van dat hoge CO-gehalte.
Maar
mijn theorie dat trager verkeer tot stilstaand verkeer en meer CO-uitstoot leidt kan eigenlijk niet kloppen hé?
Want volgens die verlichte geesten is 90 km/u de beste snelheid voor weinig CO-uitstoot! Wel, dat neem ik graag aan. MAAR! Denken die mensen er wel aan dat je, door de snelheid tot 90 km/u te verlagen, ook de capaciteit van de autoweg evenredig verlaagt? (Meer autos gelijktijdig op eenzelfde traject). En op een autoweg die met 120km/u amper het verkeer kan verwerken moét dit vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat, tot opstopping en uiteindelijk een stilstaande file leiden.
Maar nee hoor! Zo ver denken die intellectuelen niet. Om zover te kunnen denken moet je immers het vermogen bezitten om door te denken naar het gevolg van het gevolg van het gevolg
en dat gaat hun petje te boven. Dat hebben ze niet geleerd op school.
Leren vooruit denken, jongens! Géén korte termijn-oplossingen die theoretisch voor 100% te verklaren zijn. Géén snelheidsbeperkingen die theoretisch de laagste CO-uitstoot geven.
Vérder denken is de boodschap! Want die 90 blijft geen 90, maar wordt langzaam maar zeker 0 op autowegen die niet breed genoeg zijn.
Verder leren kijken dan je intellectuele neus lang is! Leren van de vakman! Kijk naar de electrieker: waarom staat 12.000 en meer Volt op hoogspanningsleidingen, terwijl we maar 220 volt nodig hebben in huis? Pure verspilling?
Helemaal niet: 12.000 Volt loopt veel sneller! En daardoor mag de leiding een veel kleinere diameter hebben! Als ze maar een spanning (snelheid) van 220 volt hadden, zouden metersdikke kabels nodig zijn. Dààr mogen de verkeersbeleidsmakers wel eens over gaan nadenken.
Want met autowegen is het niet anders! Als ze een verkeer willen dat tegen 90 km/u kan blijven rijden, dan moeten ze eerst voor veel meer rijstroken zorgen.
Willy
|