De NMBS komt steeds meer in een kwaad daglicht te staan! Deze week zaten weer duizenden reizigers vast. De NMBS top zou zijn C4 moeten krijgen wordt verteld op TV.
Maar ik weet niet
is punctueel rijden zonder enig probleem anno 2011 nog wel mogelijk? Als ik de drukte op spitsuren zie in sommige stations, dan kan ik enkel maar bewondering voelen dat de meeste treinen het wél klaarspelen op tijd te rijden, en dat het achter de schermen nog allemaal een beetje kan worden bijgebeend.
In Brussel Centraal bvb hebben ze nét tijd de bordjes aan een spoor te wijzigen, of de betreffende trein is alweer weg en er komt een nieuwe binnen met een nieuwe bestemming.
Daar moet, achter de schermen, toch wel echt worden gezweet! Mijn hoed af voor die mensen!
Waardoor loopt het dan wél spaak?
Door het wegverkeer!!!
Jarenlang heeft de overheid moeite noch geld bespaard om ons allemaal in de trein te krijgen. Efficiënter vervoer heette dat. De verkeersinfrastructuur werd afgebouwd. Viervakswegen werden tweevaks, met hier en daar op de koop toe een pestdrempel of pestversmalling.
Waar de ouden zich platgezwoegd hadden om ruim baan te geven aan het autoverkeer, gingen de jongen het stelselmatig weer afbreken! Naar de trein jullie! Vort! Wég met die stinkende auto!
En velen lieten zich vangen. Dan maar met de trein! De pesterijen van de overheid op de baan beu, zat er weinig anders op.
En aldus werd de vervoersbehoefte, tot dan toe gespreid over weg én spoor, nu éénzijdig naar het spoor toe geleid.
En nu?
Hebben die pestkoppen er wel rekening mee gehouden dat ze het probleem enkel maar verschoven naar een ander soort vervoer? Een soort vervoer dat daar helemaal niet op afgestemd en veel minder flexibel is? Eén klein foutje in het hemelgrote spinnenweb en er treedt een sneeuwbaleffect op dat het hele land kan bestrijken! Alles is immers van elkaar afhankelijk en veel moet er heus niet mislopen om de helft van het land te immobiliseren of minstens voor grote vertragingen te zorgen.
Neen! Ik zou niet willen ruilen met de top van de NMBS!
Efficiënter? Weetniehoor! Wat kan nu efficiënter zijn dan thuis in je wagen stappen, en er op je werk weer uitstappen? Natuurlijk! Mits je eerst alle pesterijen van de laatste decennia van de baan af haalt! Mits je tegen aanvaardbare snelheid mag rijden. Mits de wegen verder zouden zijn opgebouwd in plaats van afgebouwd. Mits je niet zwaar wordt beboet voor dat kilometertje méér!
Efficiënter? Als de NMBS voldoende treinstellen wil laten rijden om even gemakkelijk van A naar B te rijden als met je wagen, moeten dat er zoveel zijn dat op het ene moment een heel treinstel rijdt met 2 of 3 passagiers, en ze er op een volgend traject niet meer allemaal bijkunnen! Dàt? Efficiënt? Een trein van vele honderden ton één of twee passagiers laten vervoeren?
Koffiedik kijken hoéveel mensen er morgen weer de trein gaan nemen? Welk weer het zal zijn? Of de dagjesmensen al dan niet naar zee gaan trekken?
En dan spreken we nog helemaal niet van overstappen, lijnbussen en andere problemen om je werkplek ook nog maar te benaderen!
Ook alweer om ons van de baan af te krijgen, heeft de NMBS op een bepaald ogenblik een blijvende opendeur-actie gehouden! Vroeger kwam je het perron niet op zonder geldig ticket, en kwam je het perron zelfs niet àf zonder controle.
Nu staan alle deuren wijd open. Enkel nog één treinwachter, op de trein zelf, controleert of je een ticket hebt. Welnu, als de trein vol genoeg zit, als je traject kort genoeg, en de trein lang genoeg is, én je weet aan welke kant van de trein je gaat zitten, is de treinwachter nooit bij machte om tot bij je te geraken alvorens je bestemming bereikt is! Laat staan dat hij kan controleren of je een ticket hebt. En reken maar dat daar volop word op ingespeeld! Op het traject Oostende-Brugge bvb word ik zelden gecontroleerd als er voldoende mensen op de trein zitten.
Maar ik dwaal af. Het ging over efficiëntie. Wel, de meerderheid van de treinpendelaars moeten dagelijks een vijfstappenplan doen:
1. Te voet naar een bushalte.
2. Bustraject naar het station.
3. Hoofdtraject per trein
4. Bustraject richting werkplek
5. Te voet náár de werkplek.
Enkel van de voettrajecten kunnen ze min of meer zeker zijn. De rest is afwachten: komt de bus op tijd? Correspondeert je trein ermee? Hoe lang moet je daarna weer op de bus wachten? Of is ie al weg?
Energieverspilling per auto? Weetnie! Een lege trein verspilt ook energie en een lege bus ook! Moest dààrvoor het autocomfort naar de bliksem worden geholpen?
Maar ja
zo douden zongen zo piepen de jongen!
Willy.
|