Ik besef dat deze foto voor sommigen niet lekker overkomt, en toch moeten we toegeven dat de film Jesus Christ ook met zijn controverse van toen meer inhoud en stof tot nadenken gaf dan wat de commerce ons wil laten geloven. Ja, het is inderdaad de reclamewereld die de symbolen van ons christelijk geloof gebruikt tot misbruikt, en dat gaat van commercials over abdijen, denken we maar aan de radiospot over het bier van Grimbergen tot wat we de laatste tijd hoe langer hoe meer zien in tv-shows en zelfs in het straatbeeld. Ja, dan heb ik het inderdaad over de paternoster en het kruis. We hebben Christus ergens op de achtergrond geplaatst maar Hem juist nog niuet verdrongen; deze foto geeft dit dan ook heel mooi weer. Ik hoorde gisteren nog iemand zeggen dat alle schandalen niet zoveel schade heeft toegebracht aan het eigenlijke geloof. Misschien is dat ook wel waar. Jongeren zouden al langer voor een ander symbool hebben gekozen, denk ik dan. Want nog deze week heb ik een jong gelovig iemand aangesproken waarvan ik ook verwonderd was dat hij een lange paternoster over zijn hals droeg, en dan nog met een opvallend zilveren kruis. En neen, het was geen snob of meeloper. Hij heeft er weinig over gezegd, maar ik weet dat hij leeft vanuit de kracht van zijn geloof, en misschien is het niet langer een teken zoals onze oud-missionarissen het breed over hun pij droegen, en misschien probeert ook deze jonge gast op zijn eigen manier jong te zijn, bij een groep te behoren. Ja, heel wat bedenkingen rond deze foto. Laat ons er vooral het positieve uit distileren.
|