God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Heilige Jozef, Gij die het leed hebt ervaren van wie moet vluchten Gij die gedwongen werd te vluchten om het leven van je meest dierbaren te redden, bescherm allen die vluchten omwille van oorlog, omwille van haat, omwille van honger. Ondersteun ze in hun moeilijkheden, versterk ze in de hoop en maak dat ze onthaal en solidariteit ontmoeten. Leid hun stappen en open het hart van hen die hulp kunnen bieden. Amen.
‘Door in een kerststal geboren te worden, begint God zelf de enige, ware revolutie die de ongewenste en uitgestoten mensen hoop en waardigheid geeft: de revolutie van de liefde, de revolutie van de tederheid.’
Heilige Jozef, gij die de band met Maria en met Jezus hebt behoed, help ons zorg dragen voor de relaties in ons leven. Dat niemand, als gevolg van eenzaamheid, verlatenheid zou ervaren. Dat ieder zich verzoent met zijn eigen geschiedenis met wie vooraf is gegaan, en ook in de begane vergissingen een weg ziet waarlangs de Voorzienigheid werkt, en het kwaad niet het laatste woord heeft. Toon je een vriend van wie zich meer inspant, en, zoals je Maria en Jezus in moeilijke omstandigheden hebt gesteund, steun ook ons op onze weg. Amen
Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?
Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt.
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
Sterk als de dood is de liefde, beklemmend als het dodenrijk de hartstocht. De liefde is een vlammend vuur, een laaiende vlam. Zeeën kunnen haar niet doven, rivieren spoelen haar niet weg. Zou een man met al zijn rijkdom liefde willen kopen, dan werd hij smadelijk veracht.
Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
Waarom lacht men altijd om christenen? Ons credo heeft toch iets grandioos, onze sacramenten zijn krachtig en intiem tegelijk, onze moraal is veeleisend, maar verrijkend. De zaligsprekingen zijn parels en de parabels meesterwerken. En Jezus is een mens die je niet kunt liefhebben. En toch lacht iedereen om ons achter onze rug. Soms hebben we zin om te zeggen: 'Ik wil niet meer aan God denken.' Maar elke keer opnieuw brandt die warmte en dat innerlijke vuur in ons hart en verteert het ons. En zie ons dan: verleid, beproefd, opnieuw verleid en gezonden.
Wie altijd op de wind let, komt nooit aan zaaien toe; wie altijd naar de wolken kijkt, komt nooit aan maaien toe. Je kent de wegen van de wind niet, je kent het kind dat in de moederschoot groeit niet, zo ken je ook de daden niet van God, die alles maakt.
Een Flandrien van heel lang geleden, Briek Schotte, liet zich eens ontvallen: “Nu reizen mensen de wereld rond. Hoe verder, hoe beter. Maar de wereld is rond. Als ge halverwege zijt, zijt ge al aan het terugkeren. Ge moet u vooral aan het kleine of gewone verbazen.”
Dit ‘gebod van Briek’ zit al een tijdje in mijn handtas. En het zit er goed … Als ik nog eens een zwak moment heb, herlees ik Briek Schotte wel, nu ja, het briefje met zijn citaat erop, in mijn handtas. En het zit daar nog.
Viviane Timmermans. In: Tussendoor, augustus 2017, p. 7.
15 augustus is de feestdag van Maria-tenhemelopneming of Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart. In de katholieke kerk herdenkt en viert men de opneming van Maria in de hemel "met lichaam en ziel". Over het overlijden van Maria en vervolgens met lichaam en ziel opgenomen worden in de hemel zijn verschillende verhalen in omloop. Maria moet ergens tussen 36 en 50 na Christus zijn overleden. Volgens een bepaalde traditie waren alle apostelen hierbij aanwezig, behalve Tomas. Toen deze aankwam was Maria's lichaam al begraven en om haar toch eer te bewijzen bezocht Tomas in zijn eentje haar graf. Tomas zag toen de tenhemelopneming van Maria. Daarbij kreeg hij van Maria haar gordel. De overige apostelen geloofden dit niet totdat hij hun de gordel toonde en het lege graf.
In mijn toren van vergaan ivoor Staat een oude Christusdoorn; hij bouwt Met zijn stekels bars een wenteltrap Naar de hemel; daaglijks, voet voor voet, Volg ik hem, soms met het blote oog Bijna rakend aan zijn pantsertuig: Zwaarden worden dan zijn stekeldoornen, Zwaardviszwaarden, lemmeten van wilden, Messen van nomaden, Moorse dolken; Maar naarmate, hoger in de hemel, Klimmend, kleiner wordend, klauterende Ik hem volg, verschraalt geheel, verschrompelt 't Wapenarsenaal en 'k zie de bloem Als een spijker in de top geslagen, Als een rode spijker die hij kleurt Met zijn bloed: o raadsel der genade.
De bomen in gebed boven de aarde met ingetogen takken en gebaren zonder uitbundigheid, woorden van blaren tegen de lucht gezegd, innig bewaarde gevoelens van verknochtheid in de wortels. Door wind gevormd en zijdelings bewogen de kruinen en de toppen in den hoge.
Het gras geknield. En in de tijd der tortels wanneer de jagers door de weide waden alom ontroerend roepen om genade.
Er was eens een man die honderd schapen bezat. Zijn knechten lieten ze elke morgen los om te grazen en elke avond als ze hen weer verzamelden, misten ze er twee of drie. De eigenaar vroeg hen op zoek te gaan, maar uit schrik voor wilde dieren weigerden ze zichzelf in gevaar te brengen. Zelf hield de man van zijn schapen en wilde ze redden. “Als ik ze zelf ga zoeken, zullen ze me niet herkennen, ze zagen mij voorheen niet. Mijn knechten herkennen ze vast wel, maar die willen niet op zoek gaan. Dus zal ik mij zelf moeten gedragen als een schaap.” Vermomd als schaap trok hij erop uit en vond sommige gewond. Zij volgden hem behoedzaam, daar zij dachten dat hij een schaap was zoals zij zelf. Hij leidde hen binnen en voedde hen. Nadat hij hen allen redde en thuis bracht, legde hij zijn vermomming af. Hij was geen schaap, maar een mens. Hij werd als een schaap om de verloren schapen te redden. Zo is God geen mens, maar Hij werd mens om de mensen te redden. - Naar Sadhu Sundar Singh
Hier moeten jullie je aan houden: Spreek de waarheid tegen elkaar, bewaar de vrede door eerlijk en rechtvaardig recht te spreken; wees er niet op uit om een ander kwaad te doen en laat je niet verleiden tot meineed, want daar heb ik een afkeer van – spreekt de HEER. -
Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn. -- Johannes 13:34-35
De Koptisch-orthodoxe patriarch Tawadros dringt bij de Egyptische overheid erop aan de dag waarop de aankomst van de Heilige Familie in Egypte (1 juni) wordt herdacht uitgeroepen zou worden tot nationale feestdag. Deze feestdag is een reden voor vreugde, genade en zegen voor ons allemaal, argumenteert de patriarch. Tegelijk vraagt hij dat de vlucht van de Heilige Familie naar Egypte ook een vermelding zou krijgen in de schoolboeken als een nationale gebeurtenis.
Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’
Toen de farizese schriftgeleerden zagen dat hij samen met zondaars en tollenaars at, zeiden ze tegen zijn leerlingen: ‘Eet hij met tollenaars en zondaars?’ Jezus hoorde dit en zei tegen hen: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
Moeders zijn geen heiligen. Heiligen zijn trouwens meestal ook geen moeders. Al zegt dat wellicht meer over de vreemde opvattingen van onze kerkleiders over seksualiteit dan over de kwaliteiten van onze moeders. Wie levensgeschiedenissen van vrouwelijke heiligen leest, stoot bijna uitsluitend op vrouwen die in een klooster leefden, of die op jonge leeftijd als martelares stierven, vaak terwijl ze zich verzetten tegen een hen opgedrongen huwelijk.
Je moet de moeders tussen de heiligen met een vergrootglas zoeken.
Daarop zijn gelukkig een paar illustere uitzonderingen. Om te beginnen Maria, de moeder van Jezus. En haar moeder: de heilige Anna. De heilige Elisabeth van Hongarije zou ook gelukkig getrouwd geweest zijn met haar Lodewijk, met wie ze drie kinderen had. Maar verder krioelt het in de heiligenlijsten toch vooral van de heilige maagden. Moeder Teresa is moeder van ontelbaar velen. Maar een gewone moeder is ze niet. Wel een buitengewone.
Moeders zijn geen heiligen. Ze laten regelmatig steken vallen, soms zelfs belangrijke.
Er zijn er nog zoveel plekken in straten en velden waar Mariabeeldjes hangen. Het zijn vaak heel oude kapelletjes, waar Maria in de loop der jaren al veel heeft zien veranderen, maar desondanks altijd bij ons blijft.
Zoals ze dat ook deed bij haar zoon Jezus. Want moeder zijn van een bijzonder kind dat radicaal de weg van de liefde koos, dat moet niet gemakkelijk zijn geweest. Zij bleef overtuigd dat zijn weg de juiste was en liet hem nooit in de steek.
“Ja, ik geloof wel in God”, zegt mevrouw Aalberse, “maar ik kan God niet geloven. In de Bijbel staat dat God liefde is en dat zeggen ze in mijn kerk ook. Ik wil dat wel geloven, maar ik merk er niks van in de kerk. Ik doe alles precies zoals het hoort. Ik bid, ik belijd mijn schuld, ik ga naar de kerk, ik help mensen, maar er is niemand die nu eens aan mij vraagt: ‘Hoe gaat het met je, hoe voel jij je nu?’ Soms denk ik wel eens: als ik een gebroken arm had, zouden ze vragen hoe het met me is, maar mijn pijn zit veel dieper. Ik voel me in de steek gelaten. Van binnen voel ik zo koud aan als een steen, zo afgewezen als wat. Toen ik er dan een keer over begon, kreeg ik het ene na het andere advies over wat ik moest doen. Wie luistert er nu eens naar mij? Dat komt er maar nooit van! Ik doe daarom de laatste tijd maar net alsof het wel goed met me gaat ...”
Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.
Hoezeer ik ook door angst en pijn verwond en overweldigd ben, ik die verward in schone schijn te laat de gaven Gods erken, ik weet dat mijn Verlosser leeft. Hoezeer ik telkens weer ervaar dat al wat ademt moet vergaan en dat wat eerlijk is en waar moet onderdoen voor list en waan. Ik weet dat mijn Verlosser leeft. Zoals het duister voor het licht verdween de dag dat Hij verrees, zo breekt ook eens het vergezicht doorheen de mist van haat en vrees. Ik weet dat mijn Verlosser leeft. De wereld is nog steeds verdeeld, verziekt door oorlog en verraad, maar eens rijst uit dit ziektebeeld een vrede die nooit meer vergaat. Ik weet dat mijn Verlosser leeft.
Dankzij Pasen kunnen wij Alleluia zingen, God-zij-geloofd, omdat zijn Liefde uiteindelijk overwint. Zij is sterker dan de dood, sterker dan het kruis, sterker dan onze onmacht, sterker dan de angst. Dankzij Pasen beleven wij inderdaad een hoop die nooit verdwijnt. Laten wij die hoop, die van Godswege komt, toe in ons hart? Zij helpt ons voorbij aan de woestijn en het kruis, naar een leven in Gods nabijheid die ons draagt en inspireert. Zij voert ons naar inzet voor anderen en naar een werkelijk ‘Rijk der vrijheid’ waartoe wij zijn geroepen. Het is de vrijheid van het Rijk van God en dus ook van Gods kinderen.
Laten wij het voorbeeld volgen van de Moeder van Christus, die haar deel van het lijden op zich nam door de lamp van de hoop brandende te houden in het hart. De Maagd Maria, de Moeder van Jezus die ook zijn eerste leerling is, volgde haar zoon. Zij nam zijn deel van het lijden, de duisternis, de verbijstering op zich en bewandelde het pad van de hartstocht.
Met de Goede Week start een tijd waarin de liturgie ons vergezelt om met vreugde Jezus te verwelkomen die Jeruzalem binnenkomt op een ezelsveulen. Laten we naar het kruisbeeld kijken en tegen Hem zeggen: 'Heer, hoeveel houdt U van mij!' Want de grootsheid van het leven ligt niet in het hebben en bevestigen van onszelf, maar in het ontdekken dat we geliefd zijn. De grootsheid van het leven zit juist in de schoonheid van liefde.
Palmzondag, ook wel Palmpasen genoemd, is de laatste zondag van de vastenperiode, vanouds de tweede zondag van de Passietijd, maar vooral belangrijk als eerste dag van de Goede Week. Op Palmzondag wordt door christenen de blijde intocht van Jezus Christus in Jeruzalem gevierd.
God, tot U roep ik in de vroege morgen. Help mij te bidden en mijn gedachten te richten op U, ik kan het niet alleen.
In mij is duisternis, maar bij U is licht. Ik ben eenzaam, maar Gij verlaat mij niet. Ik ben bevreesd, maar bij U is hulp. Ik ben onrustig, maar bij U is vrede. In mijn hart is bitterheid, maar bij U is geduld. Ik begrijp uw wegen niet, maar Gij kent mijn weg.
Dietrich BONHOEFFER
Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) is een Duitse theoloog met een grote maatschappelijke inzet. Hij engageerde zich in het verzet tegen de nazidictatuur, wat hem uiteindelijk het leven kostte. Dit gebed schreef hij kort voor zijn dood in een gestapo-gevangenis bij Berlijn.
Het is het geheim van uw liefde en het verlangen van uw hart om bij ons te zijn en het leven met ons te delen.
In Jezus, uw Veelgeliefde, zijt Gij een van de onzen geworden, weerloos en kwetsbaar als een mensenkind.
Hem herkennen wij als uw Zoon, onherroepelijk teken van uw menslievendheid.
Rondom Hem verzamelt Gij ons, altijd weer opnieuw, als uw volk, uw kerk.
Zie om naar uw kerk. Geef haar moed en geloof genoeg om op uw woord te vertrouwen en uit uw liefde te leven, zodat ze iets kan betekenen voor de mensen, niet heersend maar dienend, niet opdringerig maar overtuigend, niet in haar recht, maar op haar plaats. Geef dat zij, weerloos en kwetsbaar, teken mag zijn van hoop en bevrijding voor alle mensen.
Hoe moet ik je danken, mijn God, voor al het goede dat je me doet toevloeien, ononderbroken. Voor alle vriendschap, voor de vele vruchtbare gedachten, voor dat grote gevoel van liefde, dat er in me is en die ik op iedere stap kan omzetten, voor alles. Soms geloof ik haast, dat het te veel is, dan weet ik niet hoe ik dat alles ooit goed moet maken. Maar het is net of door die grote liefde alles wat je doet vruchtbaar wordt. Etty HILLESUM
Het feest van Sint Jozef wordt gevierd op 19 maart(het hoogfeest van de Heilige Jozef als bruidegom van de Heilige Maagd Maria). Jozef was de man van Maria en de (wettige) vader van Jezus. Hij was timmerman in Nazareth.
De verering van Sint Jozef ontstond in de vijfde eeuw in het Oosten en verspreidde zich pas vanaf de vroege Middeleeuwen naar het Westen. In 1479 werd de viering van zijn feest op 19 maart ingevoerd in Rome en daarna in 1621 opgenomen in de universele Romeinse kalender en werd het een geboden feestdag.
Pius IX gaf hem in 1870 de titel beschermer van de kerk, terwijl Pius XII in 1955 het feest van Jozef de werkman of patroon van de arbeid introduceerde. Johannes XXIII van zijn kant zorgde ervoor dat de naam van Sint Jozef toegevoegd werd aan de lijst van de heiligen in de canon van de Romeinse mis. Bij de kalenderhervorming van 1969 werd deze dag als facultatief ingesteld.
Sint Jozef is de beschermheilige van België en Canada. In Limburg wordt hij vaak liefkozend 'Sint Joep' genoemd. Frans: Saint Joseph, Spaans: San José.
Jozef (bijgenaamd de Timmerman) was volgens de Bijbel de pleegvader van Jezus. Hij was ten tijde van Jezus' geboorte met Maria verloofd, maar had nog geen gemeenschap met haar gehad. Jozef wordt in Mattheus genoemd als zoon van ene Jakob. De Bijbel vertelt ook dat Jozef een afstammeling was van koning David. Hij was timmerman van beroep. Later wordt hij niet meer genoemd, terwijl Maria dat wel wordt. Mogelijk was hij al overleden toen Jezus optrad. De laatste keer dat hij wordt genoemd in de Bijbel is als Jezus 12 jaar oud is. Maria leefde nog toen Jezus werd gekruisigd. Dit was rond 30 na Christus.
Wij danken U, God, voor de wondere wegen die mensen voor elkaar kunnen zijn, voor allen die Gij gezonden hebt om ons de weg te wijzen door het leven, bijzonder willen we dat vandaag doen voor onze paus Franciscus die Gij 8 jaar geleden ons hebt geschonken.
God, Gij nodigt ons uit in de figuur van paus Franciscus om op te staan uit onmacht en verlorenheid om zelf sterk te kunnen zijn en te werken aan Uw droom voor de mens en de wereld.
Wij danken U omdat Gij onze hoop en onze toekomst zijt, omdat Gij ons altijd nieuwe kansen geeft.
Wij vragen uw zegen voor paus Franciscus, voor elk van ons, om saam met en voor elkaar, mensen voor mensen te zijn in uw Naam.
Beziel paus Franciscus, ons allen daartoe verder met de gaven van uw Geest. Amen.
Wees gegroet, Jozef, vol van genade; Jezus en Maria zijn met u; Gezegend zijt gij boven alle mannen, En gezegend is Jezus, de vrucht uwer bruid. Heilige Jozef, Bruidegom van Maria en Voedstervader van Jezus, bid voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood.
Paus roept Werelddag voor Grootouders en Senioren uit
Paus Franciscus heeft gisteren - zondag - na het angelusgebed bekendgemaakt dat op de vierde zondag van juli voortaan jaarlijks een Werelddag voor Grootouders en Senioren zal worden gehouden. Grootouders vormen de schakel tussen de verschillende generaties, maar worden al te vaak vergeten. Hun stem is zo waardevol omdat het mensen aan hun roots herinnert. Het is belangrijk dat grootouders kleinkinderen ontmoeten en omgekeerd.
De datum van de nieuwe werelddag is gekozen op basis van de gedachtenis van de Heiligen Joachim en Anna, de ouders van Maria en dus de grootouders van Jezus, die volgens de liturgische kalender op 26 juli wordt gevierd. Dit jaar wordt de Werelddag voor Grootouders en Senioren gehouden op zondag 25 juli.
Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.
Elk jaar vieren we Maria Lichtmis op 2 februari. Dan lezen we het verhaal van Jozef en Maria die met het kindje Jezus naar de tempel in Jeruzalem gaan, om hun baby op te dragen aan God. Daar ontdekken ze tot hun verrassing dat ze al verwacht werden. Een oude man en een oude vrouw wachtten al hun hele leven op dit kind.
Wanneer de nachten lang en de dagen grijs zijn, wanneer we het beu worden om op te staan in het donker, wanneer de feesten ver achter ons en de zonnige dagen ver voor ons liggen, … dan hebben we licht en warmte nodig. Dus steek ze maar aan. Tientallen kleine lichtjes van een vriendelijk woord, een vleugje humor, een sprankel verbeelding. Een warme knuffel en een waarderende blik. Een babbel op de stoep met buren, een wandeling met familie en vrienden, een hoopvolle brief, een onverhoopt telefoontje. De geur van appelgebak met kaneel, het geschenk van zacht gewassen beddengoed of een dampende schotel op een mooi gedekte tafel.
Er zijn zo veel manieren om lichtjes aan te steken. Om lichtjes te zijn.
Slechts een kleine groep mensen zegt dat hun geloof is verzwakt, ook al werden religieuze diensten door de coronapandemie geannuleerd.
Volgens een recente enquête van het gezaghebbende Amerikaanse opinieonderzoekskantoor PEW heeft de coronapandemie volgens 1 op 3 Belgen (32 %) en 1 op 4 Nederlanders (24 %) de banden met hun familieleden versterkt. 9 procent van onze landgenoten (en 7 % van de Nederlanders) stelt dat corona hun geloof heeft versterkt. PEW ondervroeg afgelopen zomer respondenten uit 14 economisch ontwikkelde landen.
Catastrofes versterken het geloof
13 procent van de ondervraagde Belgen en 17 procent van de ondervraagde Nederlanders antwoordt dat de coronapandemie ook het geloof van hun landgenoten heeft versterkt. De impact was het sterkst in de VS. Daar rapporteren 3 op 10 Amerikanen (28 ´%) een versterking van hun persoonlijk geloof en van het geloof van de Amerikanen in het algemeen als gevolg van de pandemie. In Spanje en Italië, twee van de meest religieuze landen van West-Europa, zegt 1 op 6 mensen dat hun eigen religieuze geloof is gegroeid als gevolg van de pandemie.
Katholieke kerkleiders en prominenten wereldwijd begroeten het VN-Verdrag op het Verbod van Kernwapens.
Kerkleiders, kerkelijke verantwoordelijken, prominenten en afgevaardigden van organisaties uit het middenveld verwelkomen in een gemeenschappelijke verklaring het VN-Verdrag inzake Verbod op Kernwapens, dat vandaag in werking treedt en door meer dan 50 landen werd ondertekend. Het is bemoedigend dat een meerderheid van de VN-lidstaten het nieuwe verdrag actief steunen. De Heilige Stoel was een van de eerste staten die zich in 2017 bij het akkoord heeft aangesloten. Opinieonderzoek over de hele wereld heeft aangetoond dat een meerderheid van de bevolking wereldwijd ervan overtuigd is dat kernwapens moeten worden afgeschaft.
De jaarlijkse Dag van het Woord valt sinds vorig jaar telkens op de 3de zondag door het jaar en daardoor niet toevallig samen met de Gebedsweek voor de eenheid. Daarmee wordt benadrukt dat de Heilige Schrift een weg toont naar authentieke eenheid. Ook met onze joodse broeders, zo stipt paus Franciscus aan in zijn gebedsintentie voor de maand januari:
Moge de Heer ons de genade schenken om in volledige gemeenschap te leven met onze broeders en zusters van andere religies, waarbij we voor elkaar bidden en openstaan voor iedereen.
Je bent mij zo nodig. Ik weet wel dat de Heer mijn herder is en dat Hij mij niets laat ontbreken, maar wanneer jij mij dat niet bent, weet ik niet wat
mijn leven nog kan zijn. Wanneer Hij jou niet geeft, geeft Hij mij niets, want wat mij niet gereikt wordt door jouw hand is dood voordat ik het ooit krijgen zou.
Dat kan niet, zeg je, want dan stel je mij voor Hem, een verantwoordelijkheid die ik niet dragen kan. Weet je dat zeker ?
Lees de psalm. Wie dorst schenkt Hij in overvloed zijn wijn. Maar, liefste, wie anders dan jij is mij zijn beker ?
Volgens de 'Ranglijst van christenvervolging' van Open Doors is de vervolging van christenen in 2020 fors toegenomen, vooral in Afrika.
Open Doorsheeft vandaag zijn jaarlijkse Wereldranglijst voor de vervolging van christenen voorgesteld. Die maakt duidelijk dat de intensiteit van de christenvervolging fors is toegenomen. Wereldwijd gaan 340 miljoen christenen gebukt onder vervolging. Tussen 1 oktober 2019 en 30 september 2020 zijn er 4.761 christenen vanwege hun geloof gedood. Christenen worden vandaag in 74 landen geconfronteerd met extreme, erg hoge of een hoge mate van vervolging.
Die koningen, de bijbel noemt hen 'wijzen', kwamen uit het oosten naar Betlehem door een grote, heldere ster te volgen. Kunstenaars beelden het verhaal van Driekoningen graag uit. Ze stoppen er vaak allerlei verborgen betekenissen in. De drie koningen verwijzen bijvoorbeeld naar alle leeftijden van een mens. Melchior is oud en heeft een grijze baard. Caspar is van middelbare leeftijd en Balthasar, de zwarte koning, is nog jong. De koningen staan ook voor alle werelddelen die vroeger bekend waren: Europa, Azië en Afrika.
Hun drie cadeaus zijn bijzonder. Jezus krijgt goud, wierook en mirre. Goud is voor een koning, wierook is voor een god en mirre is voor een dode. Dat betekent: Jezus is een koning, hij is goddelijk én menselijk.
Leidt ons naar het middelpunt, Maria, Moeder van Christus en onze moeder! Beter dan wij weet u wat ons beweegt. Beter dan wij kent u de noden van onze tijd, die ons zorgen baren. Bij u vinden we antwoord op alle vragen. Want bij u vinden we het Woord, dat door u mens geworden is. Bij u vinden we Christus, het middelpunt van uw leven, het middelpunt van de wereld. Moeder van de wereld, u kent de vredeloosheid van onze tijd. Leidt de wereld naar het middelpunt, leidt haar naar degene, in wie zij ware vrede vindt. Moeder van de Kerk, u kent de geloofsnood van de mensen van onze tijd, de moeilijkheden, waarmee de Kerk te maken heeft. Leidt allen, die geloven, allen, die niet meer geloven, en allen, die nog niet kunnen geloven, naar het middelpunt, zodat ze in u alles vinden. Moeder van de mensen, u kent de talrijke problemen waarmee de mensen van onze tijd geconfronteerd worden: isolatie en vereenzaming, honger naar leven, zoeken naar zin in het leven, gebrek aan eerbied voor God en de mensen, trots en honger naar macht en de veelvoud van indrukken die iedere dag opnieuw op ons inwerken. Moeder, u weet beter dan wij, waar het antwoord op al deze problemen te zoeken en te vinden is. Daarom vragen wij u: trek de mensen naar u toe. Want bij u vinden ze Christus, het middelpunt van uw leven, het middelpunt van de wereld. En wie dat middelpunt gevonden heeft, heeft alles gevonden. Amen