Ik heb tot de Heer Jezus gebeden tot vergiffenis van mijn zondige leven.
Ook heb ik boete gedaan en drie weken op een harde vloer geslapen, maar ik heb geen reactie gevoeld van Jezus als zou ik vergiffenis bekomen hebben. Ik heb ook geen teken gezien van enige toenadering of zaligmaking.
Zouden mijn zonden te zwaar geweest zijn ? of moet ik nog meer boete doen ?
Omdat mijn zonden ernstig waren vrees ik om geen zaligmaking meer te bekomen.
Ik heb er alles voor over om later in de hemel te komen, kan u mij raad geven ?
De discussie over dit onderwerp is al een tijdje uitgedoofd, maar ik wil toch nog een opmerking maken.
In 1 Timotheüs lees ik in verzen 1 en 2: "Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij eens stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid".
De autoriteiten zijn volgens Romeinen 13 v 1 door God aangesteld, wat ons de plicht oplegt om hen te gehoorzamen. Zij zijn een scheppingsordening van de Allerhoogste. Zó wil Hij, dat de aarde wordt bestuurd. Het is goed om de overheid in haar zware taak in de geestelijke wereld bij te staan.
En wanneer er een vijandige overheid is? De Joden, die in Babel in ballingschap waren, kregen als opdracht om te bidden voor dat Babel, dat hen uit Israel had gedeporteerd. De vrede van deze stad hield tevens de vrede van Gods volk in. (Jeremia 29 v 7).
Hoeveel te meer geldt dit voor een overheid, die democratisch gekozen, naar beste weten tracht de burgers van het land te leiden.
In mijn kerkelijke gemeente zie ik er voor mijzelf een taak in, om zo eens in het kwartaal te bidden in de plenaire samenkomsten op zondagmorgen voor: - het koninklijk huis, waarbij ik dan soms een lid van die familie in het centrum van mijn gebed plaats. - voor de regering; jaren lang ben ik steeds begonnen met 'Wim Kok' en nu nu dus met 'J.P.' - voor de leiding van provincies en gemeenten - voor onze eigen sam, waarbij ik de oudsten en andere leidinggevenden achtereenvolgens naar functie vermeld, zonder de namen te noemen.
Dit handelen heeft mij persoonlijk steeds bevrediging gegeven en het wordt ook in mijn kring wel gewaardeerd, zo meen ik.
Ik zeg dit alles niet om 'het braafste jongetje uit de klas' te willen zijn. Ik ben echt van mening, dat de bovenaangehaalde bijbeltekst een goed richtsnoer is.
De beslissing zal al wel zijn gevallen: je gáat de 'kietelproef' doen, neem ik aan.
Zoals ik je in onze e-mailcorrespondentie al aangaf, heb ik mijn bezwaren. Die herhaal ik nu niet; je kent ze.
Maar goed; ik ben reëel; het gaat gebeuren: mag ik je nog een paar gedachten meegeven:
Op zeker ogenblik vat de Heer Jezus de 'Tien geboden ' zó samen: "Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart, en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand...enz..."
Kijk Zonnetje, je bent nog zo jong, je ziel en je verstand zijn nog met zoveel dingen gevuld. Ik wens je toe, dat je , na het onderzoeken van alle dingen, zoals jij dat nu eenmaal wilt, het goede behoudt en dat je toekomst vol moge zijn van de Heer zoeken met alles , wat in je is. Daardoor zal er geen plaats meer zijn voor allerlei ideeën, zoals die nu nog bij je leven.
De tweede tekst, waarop ik je zou willen wijzen, is deze: Spreuken 8 v 20: "Ik wandel midden op de wegen van het recht".
Let nu eens op dat zinsdeel: "Midden op".
Zonnetje; jij denkt nog : "Hoe kan ik nu zo dicht mogelijk langs de rand van de afgrond rennen, zonder dat God kwaad op mij wordt".
Veel te riskant Zonnetje. Bij twijfel onthoud u....Blijf midden op de weg, ver weg van de rand. Hoeveel jongens heb ik niet gekend, die zeiden: "Ik houd eigenlijk niet van school. Ik werk voor een zes. Anders vinden de andere knullen mij een uitslover". En het werd een vier.
Werk voor een tien , kind...blijf midden op de weg.
Zonnetje; ik wil er altijd voor je zijn. Ga met God, dan ga je niet verkeerd.
Hoe weet je nu zeker, dat je volgens Gods wil leeft
Hallo Aalt,
Je vroeg, hoe je nu kon weten, dat je volgens Gods wil leefde. Je had het idee, namens velen te spreken.
Laat ons eerst eens lezen, wat Micha 6 v 8 te zeggen heeft. Daar staat: "God heeft u bekendgemaakt , o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: - niet anders dan recht te doen - ...en getrouwheid lief te hebben - en ootmoedig te wandelen met uw God"
De voorgeschiedenis van deze wat de-escalerende tekst is deze; De mensen vroegen aan Micha: "Wat zullen wel nu allemaal nog eens meér dóen??!!: - zal ik aan God van alles offeren; tijd en geld en weet ik wat al meer...Hij zégt het maar hoor - wil God duizenden offers....tienduizend desnoods - moet ik het liefste , wat ik heb, offeren om mijn zonden en overtreding te bedekken".
En dan zegt Micha: "Kalm nou mensen...je kunt immers níets zelf. Je kunt je toch niet aan je eigen haren uit het moeras trekken. Dit is echt het enige , wat de Heer God vraagt van jullie: - doe recht wedervaren aan andere mensen. Ze hebben recht op jouw vergeving...ze hebben recht op jouw hulp...ze hebben recht op jouw heenwijzen naar de redder, onze Heer. - en dit verwacht de HERE van jullie: trouw te zijn en te blijven aan Hem. Niet direct, wanneer het een beetje tégenvalt, weg te hollen en te zeggen: 'Nou hoor... ik had het me zo heel anders vóorgesteld' - ...en alsjeblieft niet denken, dat je de Heer iets van jezelf kunt aanbieden. Alles in hemel en op aarde ís al van Hem. Geef Hem nu maar de hand en ga je weg nederig met Hem".
Nu kan je zeggen Aalt: "Alles goed en wel....maar wat kan ík hier en nu hiermee".
Maar Aalt; dit is toch al een heel blij programma: - de dingen te doen in het verkeer met andere mensen, die de Heer wil. Misschien ben je scholier en heb je voortdurend contact met andere leerlingen en met de leraars. Ik hoef je daar geen uitvoerige dingen van te vertellen. Je kent zelf het hele rijtje wel: - je afzijdig houden van slecht gepraat - je afzijdig houden van occulte spelletjes - de jeugdige 'rat race' van de mooiste nikes en de hipste hemden en de meest geavanceerde skates enz. niet tot in extenso mee spelen, de wereld niet 'tot het úiterste benutten', (1 Cor 7 v 31) - enz enz - jegens de leraars de gepaste eerbied. - je gebed voor hen, wanneer zij geen orde kunnen houden - jegens de vrouwelijke medeleerlingen correctheid en ontzien van hun gevoelens
Och; ik doe maar een greep: - trouw blijven aan je vrienden; ze niet in de steek laten, wanneer ze even wat minder flonkerend of populair zijn - ze eens opzoeken, wanneer ze eenzaam zowat terzijde staan; gewoon eens zeggen: "Joh...kan ik iets voor je doen?"
En dan; gewoon vragen aan de Heer: - "Lieve Vader; wat wilt U in déze situatie" - zijn raad volgen, ook al is dat wat moeilijk inpasbaar in jouw ideeën van dat moment.
Ach; ik noem zomaar wat.
Nu kan het zijn Aalt, dat je zegt: "Ik ben niet meer op school. Ik doe heel andere dingen, heb heel andere problemen. Ik had gedacht, dat je over de 'vrucht van de Geest' iets zou zeggen; over liefde, blijdschap, vrede,vriendelijkheid, lankmoedigheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing"
Wel Aalt...you name it and we have it. Nee, dat klinkt nu wat verwarrend, nu ja; ik laat het staan. Maar ik wil in ieder geval alles doen, om je in de best mogelijke conditie te brengen.
Wanneer je je laat vullen met Gods Geest....en zelfs al eerder, kan de Heer jou uit zijn volheid de dingen geven, die Hij eigenlijk van je verwacht: - een aanstekelijke liefde jegens de jou omringende mensen, een liefde, die zich onder andere uit in vriendelijkheid - een innerlijke blijdschap, die verkwikkend werkt temidden van al die vele somberaars - een stille vrede, die rustgevend is temidden van al 'dat zich kapot amuseren' van veel mensen om je heen. - en ga zo maar door.
Zouden wij het hier even bij kunnen laten Aalt.
Laatst had ik iemand, die tegen mij zei: "Ik was heel niet tevreden met je antwoord". En toen heb ik nader geantwoord en was hij uiteindelijk wat meer te spreken. Vraag gerust verder.
O, wat zou ik jou graag eens op 'Vraag het Ger' ontmoeten om eens rustig van alles te bespreken.
Weet je, wat het mooie van 'Vraag het Ger' is? Je hoeft niet bang te zijn om 'off topic' te gaan. Want er is geen topic. In een verrukkelijke diversiteit komen daar allerlei vragen aan.
Maar hier ging het over de vraag: "Kan porno op de p.c.kwaad. En ik heb geantwoord: "Ja".
Je haalt een vracht contraproductieve gedachten in je brein, die het uitzicht op geweldige dingen verduisteren. Ook jíj kent de practijk; het bekijken van dergelijke afbeeldingen op de p.c. geeft in het begin zeker een sexuele prikkeling. Na verloop van tijd echter ontstaan er twee overheersende gevoelens: - een gevoel van diepe walging, dat schadelijk kan zijn voor je verdere sexuele beleving - een verslaving, waardoor je ondanks die walging moet blijven kijken.
Er zijn dingen, die niet veranderen. De mens moet zorgen, dat hij in goede, geestelijke conditie blijft, is zo'n niet veranderende zaak. Ik zou daar veel bijbelteksten bij kunnen noemen, maar dat is op het ogenblik, in dit geval, niet dienstig. Jíj haalt er van alles bij, Leonarda da Vinci, miljoenen doden bij binnenkerkelijke vervolgingen, jongeren van 17, die aan mijn wazige ideeí«n helemaal niet toezijn, mensen, die vroeger bang waren, dat zij van de aarde zouden rollen, de tegenstelling tussen vroom gepraat en eerlijke voorlichting, de noodzaak voor jeugdigen om te oefenen en nóg weer te oefenen. Maar dat is allemaal 'off topic'.
Weet je wat je doet Justin: kom nu eens met al die dingen op 'V h G'. Ik zei het al en ik zeg het nog eens; daar zou je je thuis voelen tussen al die 1200 vragers, die ik tot dusver al beantwoord heb.
Matth 26 v 28 schrijft: " Het bloed van Jezus is vergoten tot vergeving van de zonden".
En is Filippi was er eens een man, die aan Paulus en Silas, twee volgelingen van de Heer Jezus vroeg: "Wat moet ik doen om gered te worden". En hun antwoord was: "Geloof in de Heer Jezus en u zúlt gered worden...." ( Handelingen 16 v 30 en 31).
Jaap...doe nu het volgende: Denk een tijd over deze woorden na en kijk , of je hart er werkelijk achter staat en zo ja: bid dan tot de Heer Jezus: "Lieve Heer Jezus....ik heb berouw over al mijn zonden en dank u dat u voor alle zonden , ook die van mij, gestorven bent aan het kruis. Ik wil zo graag gered worden en vergeving krijgen en ik geloof in u als mijn Zaligmaker.
Dank u Heer Jezus".
En dan mag je verder alles bidden, wat ik niet hoef te weten.
Jaap...ik wil je altijd helpen. Maar er wonen vast wel lieve kinderen van God, broers en zusjes van de Heer Jezus ergens bij jou in de buurt. Praat eens met hen.
Vraag per e-mail ontvangen: .................................. Ik heb mijn hele leven gezondigd. Kan ik nog terugkeren naar Jezus en een totale vergiffenis bekomen ? ........................................... Het antwoord per e-mail vind je hierna, hoewel het in het blog hiervoor staat.
Wat ís dit toch allemaal. Ik ben een oude man van tachtig, dat weten jullie allemaal en ik heb het als regel te druk met 'Vraag het Ger', maar zo nu en dan neem ik wel eens een snuifje buiten 'de rubriek' en dan zeg ik toch: "Waar zijn jullie nou helemaal mee bezig?!"
Nou ja; niet allemaal natuurlijk. Maar sex is in wezen een heilige zaak. Sex is een afbeelding van een groot, heerlijk, eeuwig geheim.
God wil zich met zijn Heilige Geest zó met onze geest verbinden, dat uit die geestelijke gemeenschap in ons brein steeds heerlijker gedachten voortkomen als geestelijke kinderen van God en ons. En uiteindelijk leiden die steeds wonderbaarder gedachten er toe, dat wij in eeuwigheid met God als het ware versmolten kunnen zijn in een ooit komende toekomst, waarin gezegd kan worden: "God alles en in allen".
En van dat heerlijke eeuwigheidsbeeld mag de vereniging tussen éen man en éen vrouw dan een afbeelding zijn.
Onze Heer Jezus Christus heeft dat zo scherp duidelijk gemaakt, toen Hij sprak: "Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, die heeft alreeds echtbreuk (overspel) met haar in zijn hart gepleegd", (Matth 5 v 28) .
En wanneer je, op welke wijze dan ook, naar porno kijkt, dan ben je ook al bezig met die onzuivere dingen.
Ik zei het net op een ander focus in 'sexualiteit': "Loop toch niet zo langs het randje! Blijf toch middenop de paden van het recht, (Spreuken 8 v 20).
Van een van jullie kreeg ik een vraag. Dat is al wel eens meer gebeurd, maar dan beantwoordde ik altijd per kerende e-mail. Maar opeens dacht ik: "Ze moeten toch allemaal mee kunnen genieten" En daarom beantwoord ik nu maar eens via 'Geloofsaangelegenheden'. Vinden jullie het misschien een leuk idee om ook eens op de e -mail knp te drukken. Je kunt dan altijd vragen...... wanneer je bang bent, dat anderen je identiteit achterhalen, ......om een e-mail te zenden. Maar laat dat niet te veel gebeuren: iedereen moet kunnen leren van jullie ondervindingen. O ja, dit nog; niet de ' voeg toe' knop gebruiken. Om het aantal inputs zuiver te houden, kom ikzelf zo weinig mogelijk op mijn blog, doe alles af via het ' voorbereidingsblad'. Hier komt dan de vraag: ....................... Beste Ger,
Daar ben ik weer. Ik had laatst een gesprek met een kennis over het geloof. Hij vertelde mij dat hij ook zeker geloofde alleen niet in de bijbel. Mede omdat er (volgens hem) zoveel bijbelboeken, verhalen, uit de bijbel zijn gehaald. Dat schijnt bewezen te zijn (??)Is dat nu echt zo? Het is dan lastig praten met iemand die de bijbel niet geloofd of denkt dat er dus heel veel niet in staat. Hij vertelde dat dat kwam door de katholieken dat zij er dingen uit hebben gelaten, duizende jaren geleden. Weet jij hoe dat zit?
groetjes Loes ............................... En hier is dan mijn antwoord:
Hallo Loes,
Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord, dat er dingen uit de bijbel zijn gehaald. Als daar bewijzen voor zouden zijn, dan wil ik die best wel eens horen. Ik denk, dat jouw gesprekpartner met iets anders in de war is. Er zijn heel veel bijbelvertalingen en soms moffelden vertalers iets weg, omdat het in hun kraam niet van pas kwam. Ik geef je een voorbeeld: In de Statenvertaling van 1639 staat: (Markus 16 v 16): "Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden". Maar in de NBG-vertaling van 1951 staat: " Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden". En in de NBV- vertaling van 2004 staat; "Wie gelooft en gedoopt is, zal worden gered". Nu is het mogelijk dat in 1639 de toen geschreven woorden voor de mensen van die tijd een andere gevoelswaarde hadden dan voor latere geslachten. maar voor mensen van 2000 kon deze mening er zijn: "Nou ....ik ben toch als baby gedoopt...die voorwaarde is vervuld". Maar '1954' zei: "Nee....je zult iets moeten dóen...actie ontrwikkelen". En 2004 was weer iets minders stellig. Kijk, die golfslag zit er altijd in.
Nu eens een ander voorbeeld, dat wat sterker spreekt. Je weet, dat Katholieken er niet zo bewust over spreken, dat Jezus gewoon broers, dus eigenlijk halfbroers had, die als vader Jozef hadden. Maar zij hebben de zinsneden, daarop betrekking hebbende, heus niet weggemoffeld uit de bijbel. In de Willibrordus-vertaling lees ik bij Lukas 8 v 19: " Zijn moeder kwam met zijn broeders bij Jezus....", gewoon heel duidelijk. En ook op die andere plaatsen, waar van Jezus' halfbroers sprake is, heel geen sprake van wegmoffelen in de ' Willibrord'..
Onlangs- nu ja: 1948- hebben ze heel oude bijbelse handschriften gevonden in de grotten van Quoram. Toen ze die vergeleken met wat wij al hadden, van jongere datum, bleken er geen verschillen.
Zeg maar tegen je gesprekpartner, dat jij veel zegen uit de bijbel hebt en dat er alles in staat, dat jou blij maakt en dat jou dichter bij de Heer Jezus en bij de Heer God en bij God de Heilige Geest brengt. En sluit dan maar - voorlopig- af met de mededeling, dat de bijbel en het geloof in Jezus, dat erin beschreven staat, hem ook nog gelukkiger kunnen maken dan hij al is. En praat maar niet te veel tegen hem om hem ergens van te overtuigen. Verspreid maar vriendelijk licht. En kijk maar niet om de haverklap, ' of het al wat uithaalt'. Een boer komt ook niet elke avond naar zijn zaaigoed kijken, of het al opkomt. Laat maar veel aan de Heer God over. Loes, hoor ik nog van je ?
God is almachtig. Maar waarom dan dÃt en waarom dan dát
Dag Vraagteken,
Wat heerlijk; een nieuw geluid op 'Vraag het Ger'. Van harte welkom.
Zeg Vraagteken, ik noem je als werknaam maar 'Deidre'. Dan heb ik het idee, dat ik veel dichter bij je ben.
Allereerst Deidre, dit: God ís almachtig. Maar toevallig legde ik vandaag aan Bally, (Gehaktbal) uit; (n.a.v. de vraag over die volkstelling van David): waarom soms dingen zo lopen als ze lopen. Lees je dat even na.
Kort en goed dus: God is almachtig. Maar Hij heeft een machtige vijand, de satan. Maar omdat er niets buiten de almacht van God kan omgaan, daarom kunnen ook de daden van satan daar niet buitenom gaan. Zoals ik al zei tegen Bally, (ook een door mij verzonnen naam), mensen en engelen hebben een vrije wil.
- Mensen, die wel bij God horen, kunnen nochtans negatieve daden doen, zonden heten die. Maar zij kunnen zich daarvan bekeren. - mensen , die 'Nee ' blijven zeggen tegen God door die vrije wil, behoren met hun daden, waarvan zij zich niet wíllen bekeren, tot het steigerwerk, dat Gods grote, eeuwige gebouw, zijn tempel-in-aanbouw omgeeft. Zij worden opgeruimd mét hun steigerwerk, zodra het gebouw gereed is, na het grote eindoordeel uit matth 25. - engelen, die wel bij God horen, hebben hun eeuwige keus ten goede al gemaakt bij de val van 'Lichtdrager', de tegenwoordige satan, zie Ezechií«l 28 -engelen, die niet bij God horen, hebben hun eeuwige keus ten kwade al gemaakt, toen ze satan bij zijn verbannen worden uit Gods nabijheid, vergezelden.
De duivel, je kon dat lezen in mijn brief aan Bally, is in al zijn verschrikkelijkheid, een stakker, die niet buiten de eeuwige raad van God om kán gaan.
Maar hij is volkomen wetteloos. Hij gebruikt alle ruimte, die hij van God krijgt, ten volle. Hij is ook onberouwelijk. Wanneer hij, na de duizend jaar vrede en blijdschap, nog éen keer wordt losgelaten, is hij nog dezelfde, die hij altijd was. Gelukkig wordt hij uiteidelijk ogeruimd, deze heel grote stellage van het steigerwerk, (Openb 20 v 7-10).
Daarom....jij somde ontzettende dingen op. Die lijken niet te passen in Gods grote bouwwerk. Maar eenmaal zal Onze Heer Jezus Christus het eindoordeel uitspreken. En dan zal de Heer God daar gereed staan met die heel grote zakdoek van Hem en alle tranen van alle ogen afwissen.(Openb 7 v 17 en 21 v 4)
En aan al de onuitsprekelijk ellendige dingen, die ooit gebeurd zijn, zal niet meer gedacht worden. Het zal niemand in de zin komen.( Jesaja 65 v 17).
Alles wordt éen keer helemaal opgelost. Ook de tranen van verdriet en wanhoop, die jij geschreid hebt, zullen gedroogd worden. Ja...sterker: nu, op dit eigenste ogenblik wil de Heer God jouw betraande ogen afwissen.
Ach...Deidre...ik zou zo veel méer tegen je willen zeggen. Blijf komen met je vragen.
Je probleem was dus: "Ik ben hoogbegaafd en voel me eenzaam in mijn kerk, omdat ik met niemand nu eens écht kan praten. Heeft iemand een suggestie?".
Wel Zonnetje; je hebt dus een hoog intelligentiequotient, maar dat is niet de enig bepalende factor: er is ook nog zoiets als een 'e.q.', een emotionaliteitsquotient, het vermogen om de buitenwereld te contacten.
Noch jij noch ik zijn psychologen; die lachen mogelijk, wanneer zij dit topic lezen.
Zouden wij ons maar niet vasthouden aan de leus: "Schoenmaker, blijf bij je leest".
Nu weet ik niet precies, wat jouw 'leest' is. Ik weet wel, dat je aardige topics het licht doet zien en dat je wel gevoel hebben voor wat de jeugd beroert. Je weet nu ondertussen wel Zonnetje, dat ik 'een vreemde eend ben in de bijt', gezien mijn leeftijd. Maar wat míjn 'leest' is, weet je nog niet.
Wel; ik bestudeer al jaren met eerbied en liefde de bijbel en ik vind daar uitspraken, die jou van dienst kunnen zijn, wanneer jij enige radar op dat gebied hebt. En die radar heb je, gezien je opmerking, dat je in de kerk zo weinig zinnige gesprekken kunt hebben. Je komt dus in een kerk en hebt er behoefte aan, je actief in die kring te bewegen en daar niet eenzaam te zijn, maar vrienden te hebben.
Wel; in de bijbel lees ik: "Laat al uw noden door gebed en smeking onder dankzegging bekend worden bij God", (Filipp 4 v 6).
Wel Zonnetje; ga nu eens naar God. Vertel Hem , wat je kwelt: - je eenzaamheid - het onbegrip, dat je ontmoet - je begeerte om er helemaal bij te horen - je telkens weer 'je neus stoten'. - de gedachten, die je soms bestormen. Heb het nu maar niet over je hoogbegaafdheid...of nou ja, zeg maar, dat je denkt, dat dit er iets mee te maken heeft.
En vooral Zonnetje: - zeg dat nu niet 'zo'n beetje voor je weg'. - ga nu eens in je binnenkamer, je meisjeskamer zogezegd; kniel neer een probeer nu eens echt te bídden. - Laat het zelfs dáar niet bij; laat het echt smeken worden: "O God....doe er wat aan..." - ...en Zonnetje; laat het zelfs dáar niet bij. Wanneer je gereed bent met je gebedsworsteling... de eerste misschien in je leven ...probeer dan eens te zeggen- desnoods met tranen in je innerlijk- dat je de Heer God bedankt voor de oplossing, die Hij gaat geven.
En o ja Zon....by the way...je hebt nog een ander topic lopen...over sadomasochisme...kind...wat jij toch allemaal overhoop haalt!...zou je daar nu eens niet zélf een punt aan willen draaien. De discussie begint daar in een kringetje te lopen.
Daar is dan je eerste vraag: Wat is 'de derde hemel'. ..... Dat is me even iets gewéest voor Paulus!2 Corinthe 12 v 2). Uit alles merk je, dat hij dit kostelijk gebeuren nu voor het eerst vermeldt. Er klinkt een ietsjes terughouding in datgene, wat hij vertelt. Hij zegt niet eens zijn eigen naam, maar spreekt, alsof hij het over een ander heeft.
Wacht; ik herhaal even de teksten: "Ik weet van een mens in Christus.... ....veertien jaar is het geleden... - of het in het lichaam was, weet ik niet - of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet -....God weet het... dat die persoon opgetrokken werd tot...DE DERDE HEMEL!! ... En ik weet van die persoon - of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet - ...God weet het... dat hij opgetrokken werd in het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken..."
Nu verder met de toelichting: Dat Paulus de preciese tijd zo noemt, heeft hij van Ezechiël. Die noemt ook zo nauwkeurig de tijden, om een waarmerk van echtheid te geven.
O; dat plotseling weggerukt worden, veplaatst worden en dan opeens te zijn in de 'woonplaats der gezaligden'. O....wat een heerlijke plaats, dat paradijs. de plaats, waar de moordenaar aan het kruis nog op de vrijdagavond van Jezus' sterven aankwam, (Lucas 23 v 43), de plaats , waar het geboomte van het leven staat, (Openb 2 v 7). En dan hoor je daar woorden, die onuitzegbaar zijn, heerlijke klanken, waarvoor geen menselijke woorden zijn.
Gast....dat maakte de apostel Paulus allemaal een keer mee. Maar Gast, dit is nu niet een mededeling voor jou, die jij als kennisgeving kunt aannemen.
Jij...Gast!...jij kunt, als je de hand van de Heer Jezus vasthoudt, ná jouw overlijden in aardse zin, nog heerlijker dingen gaan zien. Ach...wie weet, misschien al wel eerder, maar dat laat ik nu verder maar.
Eens zul je, aan de hand van onze Heer en Heiland blijvende, God, de Vader der lichten, van aangezicht tot aangezicht mogen zien. Ja...je zult God mogen kennen, zoals Hij ís.
Je bent op het spoor gezet van zón kostelijke schat.
Welke verrukkelijke vragen kwamen er toch naar voren in dit goed geslaagde topic:
- weet God de hele geschiedenis - Hoe zit het met de vrije wil - ...en nog veel meer dingen, die ik al op allerlei manieren in 'Vraag het Ger' beantwoord heb, maar die ik nog gaarne wel honderd keer nogmaals zal beantwoorden. Daarbij is het goed om voor ogen te houden, dat ik niet de wijsheid in pacht heb, maar goed: in het Wilde Westen hing indertijd in de saloons een aanplakbord: "Schiet niet op de pianist...hij doet zijn best". Zo doe ik dat ook, nu al bijna twee jaar in 'Vraag het Ger'.
Voorlopig houd ik mij alleen bij deze vraag: "Is er een bijbeltekst, waarin staat, dat God alwetend is". In het Oude Testament vind ik 1 Samuel 2 v 3: "De HERE immers is een alwetend God". En in het Nieuwe testament komt ik het woord 'alwetend' niet tegen.
Spreuken 5 v 21 zegt wel niet direct, dat God alwetend is, maar het komt toch wel op 'alwetendheid' neer: "Voor de ogen des HEREN liggen ieders wegen open".
En Spreuken 15 v 3 zegt: "De ogen des HEREN zijn aan alle plaatsen".
Jesaja 59 v 15 geeft ook een aanwijzing: "De HERE zag het en het was kwaad in zijn ogen".
En Jeremia 5 v 3. "HERE...zien uw ogen niet naar oprechtheid"
En wat denk jullie van van 2 Kronieken 16 v 9: "De ogen des HEREN gaan over de hele aarde...".
Hebr 4 v 13: "Alle dingen liggen open en ontbloot voor Hem..."
Ik dacht, dat ik zo wel enkele teksten gegeven had, die van dienst kunnen zijn. En het komt mij voor, dat medewerkers aan dit topic ook wel op gedachten worden gebracht, zo van: "Wacht eens...ik weet ook wel bijbelteksten, die 'bewijzen', dat God alwetend is".
Moet het menselijk lichaam op vele manier 'verkocht' worden en moet seksuele lust overal worden opgeroepen? De seksuele verloedering in de samenleving moet stoppen. Seks is iets moois, maar het is geen product!
Als je je kunt vinden in deze uitspraak, teken dan de petitie
Zojuist heb ik de petitie getekend.
Ik vind, dat deze voldoet aan een bijbels principe, uitgedrukt in Efeze 5 v 11:
"Neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer...."
En ik heb in mijn leven nog nooit een weldenkend mens ontmoet, die niet porno schaarde onder 'de onvruchtbare werken der duisternis', ook al werd dit verschijnsel soms anders omschreven.
Bij deze actie zal men soms tegenstand ondervinden, maar dan moge het woord van Paulus een richtlijn zijn:
"Wij zijn voor de tegenstanders geen ogenblik gedwee uit de weg gegaan...."( Galaten 2 v 5)
De tegenstand zal soms hard en grievend zijn. Maar dan is het goed om aan deze bijbeltekst te denken:
"Wij zijn voor God een geur van Christus onder hen, die gered worden en onder hen, die verloren gaan; voor dezen een doodsgeur ten dode, voor genen een levensgeur ten leven",(2 Cor 2 v 15-16)
Ik teken hierbij aan, dat ik met deze opmerking niemand in dit topic in de rij der verlorenen wil scharen, maar de haren rezen me wel ten berge bij sommige uitingen.
Voor de opstellers van de motie heb ik echter nog wel éen opmerking:
In 2 Petrus 2 v 8 lees ik het volgende over Lot: "Want deze rechtvaardige, heeft, onder hen wonende, dag aan dag zijn rechtvaardige ziel gekweld door het zien en horen van hun tegen alle wet ingaande werken...".
Lot was verontrust....maar uiteindelijk leverde het niets op.
En wij gelovigen, met onze relatie met God en geen religie, hebben zo onnoemelijk veel om vóor te zijn, dat wij eigenlijk geen tijd hebben om ergens tégen te zijn. Door Gods genade kunnen wij streven naar bekering, wedergeboorte , doop met de Heilige Geest, Geestesgaven, Geestesvrucht enz enz. Laten wij het niet laten met uit verontrusting voortkomende daden, maar met de nieuwe wapenen van Gods Geest in de hemelse gewesten werkzaam zijn. Daar wacht de werkelijke tegenstander, satan, tegen wie wij geestelijke wapens hebben.
Kind, wat is het nodig, dat er voor jou in de bres wordt gestaan. - uiterlijk lijk jij nog heel wat. Maar innerlijk ben je helemaal uitgedroogd - je denkt, dat je zulke ernstige zonden hebt gedaan, dat daar niets meer aan helpt. - je bent bang voor God en hebt allemaal het idee, dat je naar de hel gaat. - met verdriet denk je terug aan vroeger, toen je een kind was en toen je bij die samenkomst met duizenden kinderen met al die andere lieverdjes 'naar voren ging' en toen je hartje aan de Heer gaf. Is dat nu allemaal vooorbij?! - en je kunt helemaal niet bidden en snakt ernaar, dat een ander het voor je doet.
Niem....wij van H.Q. staan gereed om je te helpen in de naam van Jezus. Nu ik voor je bidden ga, staan er zóveel achter, die meebidden.
Allereerst Niem: Die zonden van jou...weet je, wat Jesaja daarover zegt: (1 v 18): "Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol".
En Niem...jij zit zelfs nog op de jéugdclub; ik kan mij niet vóorstellen, dat zij zo hevig zouden zijn, dat zij vergeleken konden worden met scharlaken en karmozijn, want dat is wel héel erg rood. En wanneer de Heer God en de Heer Jezus en God de Heilige Geest raad weten met heel zware zonden, dan toch zeker met de zonden van een jeugdige, die nog aan de ingang van het leven staat.
En wat die droogte van binnen betreft; in Psalm 32 v 4 zegt David: "Zolang ik zweeg over mijn ongerechtigheid....verdroogde mijn merg als in zomerse hitte". Maar dan belijdt hij zijn zonde aan de HERE ( v 5) en is God boos? Welnee...God vergaf de schuld van Davids zonde, (v 5).
Je hoeft niet bang te zijn voor God: - jíj bent wel veranderd, vergeleken bij dat vrolijke kind, dat toen naar voren huppelde - maar Gód verandert nóoit. Hij wil je altijd helpen. Weet je nog, hoe je op de kinderclub zo overgegeven kon zingen: "Jezus is een machtige Heiland Hij helpt overal door". Dat is nog altijd waar.
Gaan we nu samen bidden:
"Lieve Heer God,
U weet al die dingen van Niem. Hoe ze van binnen dor is als een dorstig land, dat zij hongerig is naar U, ( 107 v 5). Heer; wilt U waterbronnen geven in die ziel ( v 35), zodat haar ziel, die naar U smacht als dorstig land, weer verzadigd wordt wanneer U haar troost.
En Heer; wilt U geven, dat haar innerlijk zich weer aanpast aan haar uiterlijk, zodat zij op de jeugd niet meer hoeft te denken: 'Wat zég ik nu toch...wat bewéer ik nu toch', maar dat haar ziel zich weer kan plaatsen achter haar woorden.
Heer....en die zonden van haar...die verslaving...lieve Heer Jezus; wilt U het zo maken, dat zij heerst over de omstandigheden en niet meer de omstandigheden over haar....door úw kracht.
Heer Jezus, wilt U de vreugde uit de kinderjaren, verrijkt en verdiept, teruggeven.
Dank U Heer....ze kan nu zélf weer bidden. Mogen wij meebidders nu terugtreden, dat zij even alleen met U kan zijn.
Daar was je dan met je eerste vraag over Matth 6 v 5 -15: "En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar...Ik zeg u: zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene..."
Muse; hiermee wordt bedoeld, dat wij in ons leven met de Heer op geen enkele manier ons eigen ikje mogen dienen, maar alles zó doen, dat Hij, God, onze Vader, in het stralende middelpunt staat, door wat wij ook doen.
Muse....je zult wel op een tienerclub zitten. Daar begint de waakzaamheid al. Je kunt daar, als je goedgebekt bent en verder nog wat dingen meehebt, best wel de blitz maken. Maar zelfs daar al, met je jeugdig temperament, met je begeerte om jezelf te profileren... ....ik zeg niet, dat je dat hebt hoor, maar ik spreek ook tegen meelezenden ...kan het voorkomen, dat je na afloop met enige gehinderdheid denkt: "Wie heb ik nu eigenlijk voor het voetlicht gebracht. Heeft God in de schijnwerpers gestaan ...of was ík in the floodlight".
Nu moet je dat ook weer niet te krampachtig zien hoor Muse. Wees blij met de omstandigheid, dat je zo feestelijk met de Heer Jezus kennis hebt gemaakt. Vraag Hem of Hij jou alle dingen wil leren, die maar te leren zijn en wees nu ook weer niet al te behoedzaam.
Maar liefde, blijdschap en vrede van God , kostelijke geschenken van zijn Geest, zullen je leren om niet zo dwaas te doen als die 'huichelaars' uit vroeger tijd, die zeiden: "Aha...een hoek van een plein. Hier barst het van de mensen. Hier ga ik staan bidden en al de mensen, die eerbiedig voor mij uitwijken, zien hoe vroom ik ben". Doe maar bescheiden met de Heer, van Wie uiteindelijk alles is, ook de gaven, die jíj hebt. Later krijg je toch een belóning, waarvan je misschien zult zeggen: "Heer....zó royaal?!"
Maak van je gebed geen vertoning. Je meisjeskamer is goed genoeg. En niet teveel woorden. Zeg maar gerust, dat je alleen maar een blije tiener bent en helemaal niets meer en dat je de gewone tienerdingen nodig hebt en dat je de andere tieners wil dienen met je vriendschap.
In onze reacties altijd de liefde laten meeklinken.
Dag Lieskip,
De liefde, waarover jij spreekt, is een deel van de vrucht van de Geest. Immers, wij lezen in Galaten 5 v 22: "Maar de vrucht van de Geest is: - liefde, blijdschap, vrede, - lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid - trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing".
Het is zo goed om gedoopt te zijn in de Heilige Geest en daarna vervuld te zijn mét die Geest.
Pas dan kom je zo geheel en al in de sfeer van God, dat de Goddelijke liefde zich gaandeweg baan breekt in je leven.
Terwijl ik zo de reacties doorneem, zie ik tot mijn verrassing een eigen uitsprak van mij verschijnen.
In 'Vraag het Ger', serie 7 , pagina 2, vierde posting, richt ik mij hier tot een van mijn lezers. Wanneer je deze posting naleest, dan zul je zien, dat aan het eind van een lange uitleg deze liefdevolle wens verschijnt.
Kijk....zo mogen wij met elkaar omgaan. Hoewel het wat anders geduid werd dan ik had gehoopt en-eigenlijk ook- verwacht, sprak hier toch de liefde, die zich in hulpvaardigheid en vriendelijkheid uitstrekt naar de ander.
Maar - dit nu even terzijde gesteld zijnde- raad ik jou en alle meelezenden aan, om de vervulling met Gods Geest te begeren. Maar ook is het nodig om die kostelijke gave met zijn negen deelgaven in zich, bij de voortduur te onderhouden, opdat de Geest niet bedroefd wordt en uiteindelijk teleurgesteld van ons wegwiekt.
Wanneer alle forumgebruikers zich naar die regel van God richten, krijgen wij een gedachtenbloemlezing, die iedereen zal verrukken, die de Heer van harte wil dienen.
De moordenaar aan het kruis zei de goede woorden op het goede moment
Dag Hijo,
Fijn, dat je er weer bent met een ditmaal duidelijke opmerking. Anders ben je soms wat moeilijk, maar nu bleek het misverstand levensgroot en volkomen duidelijk en ogenblikkelijk.
Jij had het over Lazarus en ik had het over 'de moordenaar aan het kruis'.
Maar Lazarus kwam in zijn sterven op een andere plaats dan die moordenaar, die rover. Lazarus kwam 'in de schoot van Abraham' en de anonieme slechte man kwam in het paradijs. En het paradijs, de derde hemel is heel iets anders.
Hijo...ik ga een aangelegenheid aanroeren, die nog niet veel door mij aangeroerd is, omdat jullie er tot nog toe niet naar gevraagd hebben of aanleiding gegeven tot een uiteenzetting.
Hijo; het moet jou opgevallen zijn, dat al in Danií«l gesproken wordt van "En die er velen tot gerechtigheid hebben gebracht , zullen stralen als de sterren', 12 v 3). Toen al Hijo, moet je je afgevraagd hebben: "Maar dit kan toch niet voor alle Christenen gelden. Ik heb altijd gedacht: 'gelijke monniken, gelijke kappen'. Maar dit lijkt wel te wijzen op een zekere rangorde, ook onder de gezaligden".
En Hijo; toen jij las in 2 Thessalonicenzen 1 v 10: " Hij komt om op die dag verheerlijkt te worden in zijn heiligen en met verbazing aanschouwd te worden in allen die tot geloof zijn gekomen", heb jij je toen niet afgevraagd: "Er zijn toch genoeg Christenen , die er maar 'met een koopje afkomen'; nooit zo erg veel eraan gedaan en dan toch klaarblijkelijk zoveel verdienste gehad in het oog van de Heer, dat de omstanders verbaasd staan over hun verheerlijking".
En zo zijn er veel teksten, die ons op het spoor willen zetten van een nog veelszins onbekende waarheid: Er is een rangorde.
Denk eens aan: Openbaring 14 v 4: "Dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Hij ook heen gaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen als eerstelingen voor God en het Lam". Ook hier weer een idee: "Er lijkt wel een voorhoede onder de gelovigen te zijn".
En wat denk je van Openb 2 v 11: " Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden". Zijn alle Christenen nu zulke overwinnaars?
En tenslotte Openb 22 v 2: "Midden op haar straat en aan weerszijden van de rivier staat het geboomte des levens, dat twaalf maal vrucht draagt, iedere maand zijn vrucht gevende, en de bladeren van het geboomte zijn tot genezing der volken". Er zijn dus mensen, die beschadigd in Gods heerlijkheid ingaan. Kennelijk zijn er voorlopers, die bij de ingang van het paradijs gereed staan met genezing om de 'beschadigden door de tweede dood' te genezen.
Hijo; neem van mij aan, dat er vele van deze heenwijzende teksten zijn.
En nu een samenvatting: in deze laatste tijden geeft God geweldige mogelijkheden door bekering, gevolgd door wedergeboorte en doop íÂn en vervulling mét de Heilige Geest. Die mogelijkheden zijn er altijd geweest, maar het zijn deze laatste dagen, die ons van heerlijke ontdekking naar nog féestelijker verstaan leiden.
Kan je nu je voorstellen Hijo, dat er mensen zijn, die deze weg steeds verder bewandelen en steeds meer in de sfeer van God komen, evenals in oeroude tijden Henoch steeds meer in de sfeer van God kwam, tot God hem op een keer helemaal mee nam naar zijn huis.
En zouden die mensen niet de eerstelingen kunnen zijn, degenen, die niet in het oordeel komen, maar aan wie het oordeel gegeven wordt, (Openb 20 v 4) ; bij wie het oordeel over de wereld berust, (1 Cor 6 v 2), die zelfs over engelen zullen oordelen, (v 3).
Zouden die eerstelingen dan degenen zijn, die aangeduid worden als de 144000, als 'de schare, die niemand tellen kan'?
En zouden de vele, vele Christen, die er zijn, maar die niet zozeer in de sfeer van God zijn gekomen, dan wellicht degenen zijn, waarvan wordt gezegd: ( Openb 20 v 5); "De overige doden werden niet levend voór de duizend jaar vervuld zijn".
Nogmaals samenvattend Hijo: streef naar de gaven en de vrucht van de Heilige Geest; dan behoor je tot de groep, die werkelijk tracht, door de genade van God en uit liefde tot Hem, binnen te komen in zijn sfeer. Die 'diep geïnteresseerden' vormen de voorselectie van de eerstelingen. En al behoor je dan niet tot de uiterste selectie...dan nog: het leven wordt zoveel meer waard, wanneer je die heerlijke zaken tracht te kennen in eerbied en ootmoed.
Lazarus ontwaakte aan de bovenzijde, de lichtzijde van het dodenrijk, met altijd nog een uitzicht op de donkere kant, waar de vlammen loeien.
Maar de gezaligden, van wie ik zoí«ven in enkele van honderden desbetreffende teksten sprak, zij zijn in het paradijs, Zij hebben hun intrek genomen bij de Heer, ( 2 Cor 5 v 8). Dat hebben zij eigenlijk al bij hun aardse leven gedaan.
Nog even over 'de moordenaar aan het kruis'.
Jij zou kunnen zeggen: "'t Is mooi hoor...eerst samen met de andere rover de Heer Jezus beschimpen, ((Matth 27 v 44)....en dan een paar goede woordjes zeggen....die kwam dan toch wel helemaal 'op een koopje' in die heerlijke plaats".
Hijo; even een gelijkenis: bij de landing in Normandií« op die onvergetelijke zesde juni 1944, konden de Amerikanen op hun sector maar niet doorbreken en liepen gevaar van de opkomende vloed. En toen was er een soldaat, die op die cruciale ogenblikken een Duitse stelling opblies, waardoor er ruimte kwam. En die soldaat werd ter plekke bevorderd tot luitenant. Wat hij deed, was gewoon zijn baan; hij was van de 'genie'. Maar hij deed het op zo'n allesbepalend moment. Wij zouden zeggen: "Nou nou....van soldaat tot luitenant...voor iets, dat zijn vak was. Tikje overdreven". Maar het is goed om op de goede ogenblikken de goede dingen te doen. En vandaar die bevordering. Enkele minuten later sneuvelde hij; maar goed, dat is nu niet van belang voor ons voorbeeld.
Die rover hè¨....op dat moment was de Heer Jezus volop bezig om de vreselijke beker te drinken. Iedereen was weg....hij was helemaal alleen. ...God was weg...alle vrienden waren weg...alleen de duivel was er met zijn hele legermacht; de lucht was door hen verduisterd. En dan die vreselijke pijnen... En toen, op dat meest cruciale ogenblik...was er die stem; die door ondraaglijk lijden verstikte stem; (Lucas 23 v 42): "Jezus....gedenk mijner ...wanneer gij in uw koninkrijk komt".
En Onze Heer, de koninklijk royale, antwoordde: "Voorwaar, Ik zeg u....heden zult gij met Mij in het paradijs zijn".(v 43).
Een geweldige bevordering, maar het was ook wel een grootse bemoediging op een moment, dat ernaar gesnakt werd.
Reactie op een oproep om wijze uitspraken te noemen.
Dag allemaal,
Weet je, wat ik een wijze uitspraak vind; natuurlijk: de bijbel heeft duizenden wijze uitspraken. maar deze komt me nu telkens voor de geest:
Exodus 23 v 2: "Gij zult de meerdeerheid in het kwade niet volgen..."
Weet je, waarom ik dat zo'n goede uitspraak vind: het is zo moeilijk om tegen de stroom in te roeien.
Wanneer je -als Christen- denkt, dat de hele wereld verzot is op porno, dan kun je zeggen: "O....ik wil als Christen niet opvallen....gauw net zo doen als de anderen". En dan praat je porno goed, terwijl je later tot je schrik moet merken, dat de ongelovige mensen juist van jou een flinke, dappere uitspraak hadden verwacht.
Of je denkt: "Heel de wereld is tegen Israel...o, dan moet ik als Christen ook tegen Israel zijn. Vooral niet opvallen".
Maar een dappere Christen durft gerust tegen de stroom in te roeien....en dikwijls merkt hij dan, dat de mensheid op zijn duidelijke, frisse mening zit te wachten.
O, zo zijn er nog zoveel voorbeelden te noemen. Maar in iedere geval: durf als Christen zo te zijn als de apostel Paulus die zo vreugdevol uitroept: "Maar gij geheel anders!....gij hebt Christus leren kennen!!!!"( Ef 4 v 20)
In Amos , hoofdstuk 4, schetst de Heer, dat Hij herhaalde malen gewaarschwd heeft, dat het de hoogste tijd was om zich te bekeren. Bekeren is namelijk niet iets dat je wel of niet kunt doen. Je kunt er ook de gek niet mee steken door een plakstrook op je voordeur te doen: "Dank u...wij hebben alles....en bekeerd zijn we ook al". Nee: bekering is levensnoodzaak.
En op welke situatie doelt Amos nu?: " Op eengegeven ogenblik merkte je,dat er niets meer te eten was in huis. Maar hoewel dat een duidelijk teken was, dat bekering tot Mij nodig was...je volstond met op te merken: "Wat zit alles tegen hë¨" en ging gewoon met je leven verder, zonder je naar Mij om te keren".
Hoe vertalen wij dat nu eens naar de moderne tijd. Jullie en ik; wij ademen altijd in dit welstandsklimaat. Het is voor jullie en voor mij ondenkbaar, dat de provisiekast niet gevuld zou zijn. Maar...probeer dit nu eens geestelijk 'in te kleuren'. Geestelijk kan het zo zijn, dat er niets meer te eten is. Ik bevond mij eens in een gezelschap, waar opeens een vrouw uitriep, midden in een gedachtenwisseling over 'van alles': "O, wat verlang ik ernaar, dat er nu eens iemand hier was, in deze treincoupé, die eindelijk met iets kwam, dat werkelijk voedde"
Nu kan je zeggen: "Nou Ger; dat was dan toch wel 'de kat op het spek binden'.Je bent zeker losgebrand".
Nee lui; ik was nog maar 25 en had nog geen enkele geestelijke inhoud van betekenis. De dame ging zelfs zo ver, dat zij op mijn lectuur wees en uitriep: "O....de klassikale kerkbode voor Warffum. Wat een heerlijk brave leesstof" Maar ik bleef verlegen zwijgen. Tot de huidige dag zit dat mij wel een beetje dwars. Maar dan zend ik maar een gebed op om die gemiste kans voor open doel achteraf nog bij de Heer te brengen.
Maar snappen jullie, wat ik bedoel. Het kan in een mensenleven zo worden, dat je merkt: "Het lijkt wel, of alle meningen op de hele wereld zijn vergiftigd. Altijd brand ik mijn mond maar weer aan harde, zure opinies". Onbewust neem je dan waar,dat woord uit Openbaring 8 v 10 en 11: "En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel en zij viel op het derdedeel der rivieren en op de bronnen der wateren. En de naam der ster wasgenoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en velen van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was".
Even kijken, of wij niet te ver zijn weggeraakt. Het kan nog, maar nu ijlings terug. Wanneer je merkt, dat sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, (1 Timotheüs 4 v 1), wend je dan door bekering van dat besmette 'derde deel van de wereldopinie' af en keer je naar die andere ster, die geen 'Alsem', (bitterheid) heet, maar waarvan 2 Petrus 1 v 19 spreekt: "En wij achten het profetisch woord daarom des te vaster en gij doet wel, er acht op te geven als op een lamp (fakkel) , die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten".
Bekering is pure noodzaak. Jullie staan allemaal in de tijden, dat de ster Alsem valt en meningen vergiftigt. Let erop, dat in je naaste omgeving de vriendelijkheid geen plaats maakt voor respectloosheid en grofheid; ook dat kenmerkt de ster Alsem.
Ik weet, dat er vrij veel lezenden zijn. Daaronderzijn er , die zich nog niet bekeerd hebben of die geen ernst maken met de dagelijkse bekering. Merk je iets van bitterheid of onwellevendheid of iets anders, dat vreugde rooft, zoek je toevlucht totdat 'tweederde deel der wateren' dat volgens de zojuist genoemde tekst heilzaam is.