5. De periode van 1918 tot 1940.
Nadat opa (Leonardus Theodorus Maria Ouwerkerk) en oma (Catharina Petronella Sala) getrouwd waren maakte opa twee reizen als 2e stuurman, van 25 juni 1919 t/m 19 september 1920 met de Tosari, resp. de Goentoer.
Op de reis met de Tosari verloor het schip schroefbladen en kwam in een typhoon terecht; zie het knipsel uit een Ned. Indische krant uit die tijd. De nog aanwezige volmacht van opa aan oma, gedateerd 3 april 1920, om zonodig zijn zaken te kunnen behartigen heeft mogelijk te maken met deze onfortuinlijke reis.
De reizen van 1920 t/m 1927 zijn door oma opgetekend, die daarvoor waren in opa's handschrift. De aantekeningen van oma zijn wat uitgebreider, ik neem ze in dit gedeelte letterlijk over met hier en daar een opmerking van mij tussen {} .
"1e officier s.s. Kediri, Kapt. H. Vos; van 25 september 1920 tot 15 april 1921 (To te Antwerpen 25 sept tot 3 okt '20 en 15 - 24 april 1921).
1e officier s.s. Kedirie, Kapt. H. Vos; van R{otterdam ?} 11 juni (To te Antwerpen 21 mei - 4 juni)."
(Samen met een dochter van Kapt. Vos, Maartje, heeft Mama later in de perscommissie van de Plattelandsvrouwen gezeten)
"11 nov te R.; 19 nov naar H{amburg ?} tot l dec, via Bremen. Kediri
Kapt. H. Vos; 14 april {1922 ?}, 13 mei R., 27 mei naar Antwerpen; 21 april {1923 ?} te Rotterdam.
21 - 30 juli 1923 s.s. Schouwen van Rotterdam, Kapt. Zeilemaker. Naar Zweden en Finland voor hout. Naar Durban, vandaar in ballast {d.w.z. zonder lading} naar Indie. Vertrok 23 dec van Batavia naar Holland en arriveerde 6 febr 1924.
S.s. Schouwen, Kapt. Roos; 20 febr 1924 van Rotterdam naar Livorno; 13 maart van Livorno naar Durban. 16 april van Durban naar Singapore. 18 mei van Singapore naar Fremantle. 17 jan 1925 terug na reis van 11 maanden, (opa was niet lang thuis na deze lange reis, want ... }
Weer vertrokken 31 jan {1} 1925 naar Cuba in ballast voor suiker, terug te Londen 21 maart. Vertrok vandaar naar Lulea om erts te laden voor Rotterdam 20 juni. Werd overgeplaatst op de Ternate; vertrok 28 juli naar Antwerpen en Londen en arriveerde 18 sept te Batavia.
Leo stapte 8 okt 1925 over van de Ternate op de Bondowoso tot l mei 1926. Kwam terug als 2e officier op de Rindjani en arriveerde 9 juli te Rotterdam. Vertrok 4 sept van Antwerpen met de Merauke. Terug te Rotterdam 3 juni 1927."
Oma ging dus nogal eens naar havenplaatsen als Antwerpen en Hamburg als opa daar met het schip lag. Veel tijd samen hebben ze toch al niet gehad, die eerste negen jaar van hun huwelijk. Verder zal oma wel een aantal malen naar Parijs zijn geweest, naar haar moeder. Ook logeerden er neefjes en nichtjes bij haar. Opa en oma hadden in die tijd samen met vrienden, Jo en Nel van Ameyden (de ouders van o.a. Jo van Ameyden, later notaris te Leiden), een klein kajuit-zeiljachtje, de "Zonderling", op de Kralingse Plas bij Rotterdam. 12 mei 1927 werd Jeantje (Jeanne Marie) geboren (opa kwam pas 3 juni thuis) en op 12 okt 1930 ik (Hans Ouwerkerk auteur van dit stuk). Wegens de ruimte en het bezwaar van een bovenhuis met twee kleine kinderen, verhuisden we een paar maanden later naar een beneden (huur)huis in het Westen van Schiedam aan de Burgemeester Knappertlaan nr. 203, vlak bij het Rubensplein. Deze wijk was toen in aanbouw.
Over de periode van 1927 tot 1940 heb ik v.w.b. de reizen van opa minder gegevens. Blijkens een foto voer opa in jan 1931 op het motorschip Kedoe en in sept 1932 op de Kota Radja. Er is een diploma als sloepsgast uit die tijd, 2 jan 1933.
Tijdens een lange reis van 21 maanden met de Kota Radja overleed Jeantje in april 1934 aan een longontsteking met complicaties. Het schip lag toen waarschijnlijk in Genua of Marseille, want ik herinner mij vaag dat opa met de trein naar huis kwam en oma en ik hem in Rotterdam van het station gingen halen. Het overlijden van hun dochtertje, zij was zes jaar, was natuurlijk een grote slag voor opa en oma. Het heeft heel lang geduurd voor zij er enigszins overheen waren. Om er even uit te zijn gingen wij op vakantie met een motorbootje, de "Teun", dat opa van een collega kon lenen. Ik herinner me hier ook nog wel wat van, o.a. dat de motor nog al eens weigerde.
In 1935 vonden er vakantiereizen voor jongeren plaats naar Noorwegen. De meisjes gingen met het passagiersschip de Slamat, waar opa toen op voer. De jongens gingen met een vrachtschip, de Tarakan Zie [1] blz. 217, een knipsel en de foto van de Slamat in de fjord te Udda. In 1936 ging opa met de Indrapoera naar Southampton, voor een ingenieursexcursie naar de Queen Mary, die toen net gebouwd was [1] blz. 221. De Rotterdamse Lloyd legde zich in die tijd toe op deze vormen van toerisme. Omstreeks 1937 mocht oma een keer meevaren met de Indrapoera, toen passagiersschip, van Rotterdam naar Marseille; ik werd uitbesteed. Op de Indrapoera is opa een hele tijd Ie stuurman geweest. Het vlotte toen helemaal niet met de promotie tot gezagvoerder.
In 1937 verhuisden we naar de Graaf Florisstraat nr. 78, ook in Schiedam, eigenlijk vlakbij onze vorige woning. Dit was een koophuis met een klein tuintje, vier kamers en een grote zolder. Het kostte f 5000, -. Na die verhuizing had opa een half jaar vakantie, kennelijk opgespaard, en bouwde op de zolder een kano.
Bij de bewaardgebleven papieren zijn nog een loodsbrevet voor Soerabaja en een diploma van een cursus handelsbescherming van 20 juli 1937, rep. 24 april 1939. Dit laatste wijst op de toestand in de wereld op dat tijdstip. Op 15 maart 1939 waren de Duitsers Tsjecho-Slowakije binnengevallen, op 7 april waren de Italianen in Albanië geland. Daar mee was eigenlijk de tweede wereldoorlog al begonnen. Op l sept kwam de Duitse inval in Polen, op 3 sept gevolgd door de oorlogsverklaring van Engeland en Frankrijk aan Duitsland.
Opa monsterde op 21 okt 1939 opnieuw aan op de Indrapoera, als Ie stuurman. Deze datum staat op de achterkant van een arbeidsovereenkomst van 27 nov 1937. Blijkens [1] blz. 232 gingen vanaf 29 nov 1939 de mailschepen (d.w.z. de passagierschepen, die ook post vervoerden) van de RL vanuit Indie niet meer naar Rotterdam, maar tot Genua, vanwege het oorlogsrisico.
In mei 1940 vielen de Duitsers Nederland binnen. De Indrapoera lag toen in Genua. Opa was aan de beurt om afgelost te worden, maar zijn aflosser kon niet meer uit Nederland vertrekken t.g.v. de Duitse inval; hij moest dus met het schip mee terug naar Indie. Aan de oorlog en de eerste jaren daarna wil ik een apart hoofdstuk wijden.
|