KUNST EN LETTEREN.
G. A. Brender A Brandis.
In zijn tentoonstellingszaaltje op de Breestraat, heeft de heer D. Sala een aardige collectie werken bijeengebracht van den schilder G. A. Brender à Brandis.
De schilderijen trekken u direct aan door de eenvoudige voordracht. De schilder poseert niet, maar geeft de dingen, zooals hij ze spontaan aanvoelt.
Het is dan ook alleszins de moeite waard, even bij Sala binnen te loopen en deze tentoonstelling te zien; de toegang is voor ieder belangstellende geheel vrij.
Laat ik beginnen met te zeggen, dat de techniek zijn eigenaardigen stempel op het werk drukt. De temperaverf toch is dof en wordt met water aangelengd. Het werk krijgt daardoor een ietwat decoratief karakter, en heeft hier en daar iets aquarelmatigs.
De schilder verlustigt zich bij voorkeur in pittige, frissche kleuren. Pompoenen, kalebassen, tomaten, enz. vormen naast verschillende dieren, vaak het motief. Laat ik u aan de hand van enkele voorbeelden nader tot het werk probeeren te brengen.
In de stillevens No. 3 en 4 zit een zekere voornaamheid van kleur. De achtergrond van tegeltjes doet zeer aardig, de tempera geeft een mooie koelen toon. Dat echter deze koele toon als wezenlijk deel van dit stilleven misschien niet meer is dan een toevalligheid, doet No. 9 vermoeden.
Een land met Oostindische kersakkers. Iemand die na lange wandeling plotseling dit uitzicht krijgt, kan niet nalaten het te schilderen. Werkelijk een verrukkelijk gegeven. Dat heerlijke jubelende geel en oranje en rood, nog versterkt in kleur door het zandige geel en het paarsig-grijs van, karresporen. ''t Is niets dan een kleur-impressie; dichterbij komend ziet u alleen verfvlekken, vrij vormeloos, maar ze geven de illusie van een verrukkelijk landschap.
Vraagt u nu echter eens af, of dit landschap zonnig is of niet, of u de warmte tegemoet komt uit die heerlijk bloeiende Oostindische-kersvelden. Ik zie u twijfelen. De lucht doet werkelijk een warmen zomerdag vermoeden, en toch hangt over de velden niet dat broeierig-tintelende, integendeel ze doen zelfs wat koel aan. Er is iets onevenwichtigs. Het atmosferische, wat wij Hollanders juist zoo naar waarde schatten, is hier niet geheel in orde. Wat in de stillevens meewerkte, is in dit landschap een inconvenient.
Minder direct naar voren treedt het atmosferische element in No. 27, de koeiekop. Wat een rijkdom van kleur, wat een knappe opzet; vooral de belichting is fraai gekozen. Ik vind hierin ook een fijnere kleurnuance dan in vele andere werken; de schilder openbaart zich hier als zeer kleurgevoelig. De vlotte werkwijze lijkt me anders een gevaar.
De heer B. à B. werkt àl te gemakkelijk. Zijn werk is frisch, juist, door de vlotte opzet, maar de details missen vaak een zuivere karakteristiek, de onderdelen zijn soms oppervlakkig te noemen. Daarbij komt nog dat de pittige kleuren suggestief werken, en vlugger een zeker coloriet doen vermoeden, dan bij nauwkeurige beschouwing het geval blijkt. Mm.
Leidsch Dagblad 18-06-1919
http://www.devalk.com/kunstenaars/brender/brender.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/W.J._Brender_%C3%A0_Brandis
|