• Dank
  • Dag 73 en einde van mijn camino
  • Bedankt
  • Dag 72 A Salceda - Santiago de Compostela
  • Dag 72 Melide - A Salceda

Ik ben vyvey Jean Pierre, en gebruik soms ook wel de schuilnaam JP.
    Ik ben een man en woon in Jabbeke () en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/10/1951 en ben nu dus 72 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, fietsen.
    Te voet van Jabbeke naar Compostela
    Een dagelijks verslag over mijn tocht naar Compostela
    10-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32 Hourtin Plage - Lacanau Océan

Dag 32:

Rustige nacht tot 3 u. Dan wakker en liggen woelen en toch een paar uurtjes terug geslapen. Start om 7 u en onmiddelijk in het woud van pijnbomen. Een betonnen pad van 14 km tot Carcans Plage. Het meest naast het pad gelopen op de zachte dennennaalden. Veel zachter voor de voetjes.

In Carcans Plage gestopt en een reuzenhamburger met friet besteld. De keuken was nog niet open maar ik wilde wel wachten. Lekker en voedzaam.

Nog 11 km naar mijn eindbestemming te Lacanau Océan. Even gaan vragen in het toeristenbureaux of ik als pelgrim goedkoop kan logeren. Buiten zaten mensen te genieten van de gratische wifi. Ik vroeg aan een jongen of er een code nodig was en hoorde aan zijn accent dat het een buitenlander was. Hij was van Brugge. Leuke kerel en deed me plezier nog even plat west-Vlaams te klappen. Heb vergeten zijn naam te vragen. Jammer.

"Ga maar logeren in Villa Zen" Daar is het betaalbaar en goed, zegden ze me.

En inderdaad. Een gemoedelijke sfeer en niet duur. Veel jonge mensen, surfers. Alle nationaliteiten. Spanjaarden, Fransen, Nederlanders en zwitsers.

De keuken was voor iedereen en heb wat voorraad gekocht en wat gekookt voor mezelf. Enkele eieren gekookt voor morgen.

Een stempel gevraagd in mijn boekje.

Morgen stap ik tot aan het meer van Arcachon en ga slapen in Lége Cap Ferret ongeveer 28 km.

10-09-2016 om 19:29 geschreven door JP

08-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31 Saulac sur Mer - Hourtin Plage

Dag 31:

Vandaag een lange tocht. Normaal 34 km maar uiteigenlijk 36 km ver. Een beetje motregen en veel wolken om te starten. Het fietspad dwars door de landes is goed onderhouden. Geen putten en bulten maar eentonig recht door de dennenbossen. Km lang. Men kan van de Medoc tot Biarits fietsen, 330 km lang. Niemand te zien en de oceaan is niet ver. Men hoort de golven ruisen en bruisen aan de rechterzijde.

Ongeveer 14 km stappen tot Montalivet les Bains. IK ken dit dorpje goed en kom er regelmatig tijdens mijn vakantie in de Medoc. Iedere dag is het markt. Heb dan ook niet gelaten om een dozijn oesters te bestellen en samen met een glaasje droge witte wijn en een stuk stokbrood te nuttigen.

Verder de piste gevolgt dwars door de bossen. Eigenlijk veel te warm om te stappen in de bossen. Geen of weinig schaduw en geen wind. Rechts richting de zee gestapt en over de duinen geklauterd tot aan het strand.

Niemand maar ook niemand te zien. Kilometers ver geen mens te bespeuren. Een lekker briesje en leuk stappen op de rand van de waterlijn.

Aangekomen in Hourtin Plage op zoek naar een camping. Er is er maar 1 en eentje van 5 sterren. 24 € meneer. Wat ....die prijs betaal ik niet om op de grond te slapen. Dan nog liever op het strand.

Even verder gevraagd of er iemand een kamer te huur had. Ja hoor. BIj een fietsenhandelaar kon ik een kamertje huren voor een briefje van 20. Niet de Hilton maar goed. Heb een bed, een douche en een wc. De kamer kan niet goed afgesloten worden maar de verhuurder zegt dat er hier geen dieven zijn. OK dan toch een stoel voor de deur gezet.

Morgen stap ik langs het strand tot in Lacanau Océan  en moet nu nog ongeveer een kleine 1200 km stappen.

08-09-2016 om 20:42 geschreven door JP

07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 Saujon -Saulac sur Mer

Dag 30:

Om 5 u wakker na een rustige nacht. Vertrokken in het donker. Ongeveer 9 km naar de veerboot over de Garonne. Heb ik al dikwijls genomen met de auto. Nu eens te voet. Een koffie gedronken aan boord en wat chocolade koeken gegeten. Eenmaal aangekomen haast iedereen zich richting de stranden. Honderden fietsers op het mooie trajekt van Le verdon naar Saulac sur Mer.

Daar aangekomen via de hoofdstraat naar de kerk om een stempel. Veel toeristen en lekker weer.

De pastoor stuurde me door naar de toeristische dienst om een mooierestempel. Wat verder wat gaan eten in een restaurant en terug op weg naar mijn bestemming.

Camping l 'Ocean. Niemand aanwezig. Getelefoneers en ik mocht me plaatsen waar ik wilde. Een code gevraagd voor de wif en normaal 5 € voor 4 u maar kreeg vermindering omdat ik wandeleaar was.

Na de douche wat eten en drinken gaan zoeken zo een 500 meter verder. Bijna niemand op de camping.

Morgen naar Hourtin Plage via het strand en indien te lastig het pad achter de duinen.

07-09-2016 om 18:54 geschreven door JP

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 Crazannes - Saujon

Dag 29:

Voor het slapengaan eerst een grote pizza gegeten. Niet veel geslapen. Mje gezet op het einde van de camping en ver van de straat. Nogal wat verkeer daar. 100 m van de camping was een meertje, en veel eenden. Gans de nacht gekwaak en gekwekker van die eenden. Het plaatselijke hondje moest dan ook nodig nog iedere keer blaffen,en keffen ,iedere keer er een eend kwaakte. Amaai.

Om 6 u opgestaan en weg. Was nog donker maar niemand op straat. Geen paden of wegels deze keer maar een rustige departementale straat. Wegens de hitte wilde ik zo vlug mogelijk aankomen dus de korste weg genomen. Flink doorstappen dus. 33 graden warm. Onderweg brood en cola gekocht.

In een cafe gevraagt naar een camping. " Er zijn er 2" zegden ze. "Een stlle met veel schaduw maar zonder wifi,of anders een gemeente camping met wifi".

Mij daar geplaatst en er s avonds mosselen friet gegeten.

De mosselen piepklein en de wifi waardeloos

07-09-2016 om 18:38 geschreven door JP

05-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 St Jean d'Angely - Crazannes

Dag :

Ontbijt om 7 uur en afscheid genomen van Filip. Het was zo afgesproken. Een fijne kerel.

Een beetje verder zie ik hem een bakkerij in gaan en ik ga er ook heen en koop wat brood en voor de laatste keer afscheid genomen. Hij naar Saintes en Bordeaux en ik via Royan langs de oceaan .

Mijn nog natte kleren aan mijn rugzak gehangen in de hoop dat het onderweg zou drogen maar het mistige weer, en de klamme warmte, hielpen me in het totaal niet om droge kleren te krijgen. Donkere wolken en slechts 18 graen. Later na de middag werd het dan toch nog 28 graden.

In St Savinien de heuvel beklommen en de kerk bezocht op zoek naar een stempel. De pastoor was er even niet maar zou direkt komen. Een zwarte priester en Brugge was hem niet onbekend.

De rivier de Charante overgestoken en verder via rustige veldwegen. Hier en daar een kalk oven. Een overblijfsel van de romeinen. Zij gebruikten die ovens om ciment te maken met kalk. 100 jaar geleden waren die ovens nog in gebruik.

Na 29 km stappen gestopt in een dorpje met camping. Crazammes, bekent om zijn kalkgroeven. Er zijn er nog 2 in werking. Blokken kalk voor beeldhouwers en restauratie van gebouwen en kerken.

Morgen ongeveer de zelfde afstand naar Sauyan. Misschien is daar een camping of gastenkamer.

Berihtje gekregen van Filip dat hij 35 km gestapt heeft. Flink. Ben blij.