• Dank
  • Dag 73 en einde van mijn camino
  • Bedankt
  • Dag 72 A Salceda - Santiago de Compostela
  • Dag 72 Melide - A Salceda

Ik ben vyvey Jean Pierre, en gebruik soms ook wel de schuilnaam JP.
    Ik ben een man en woon in Jabbeke () en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/10/1951 en ben nu dus 72 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, fietsen.
    Te voet van Jabbeke naar Compostela
    Een dagelijks verslag over mijn tocht naar Compostela
    21-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 Septeul - Nogent le Roi

Dag 11

Wat later gestart maar wilde wel veel km doen. Ik had er zin in en na een gevuld ontbijt, bij JM en Michele, kon ik er best tegen. Nog wat hard gekookte eitjes en tomaten en zelf gebakken brood meegekregen voor onderweg.

Een lange tocht gewandeld door een eenzame streek, en kleine verlaten dorpjes. Veel veldwegen en GR wegen gebruikt. Wat verder gestapt dan Nogent le Roi gezien er daar geen camping was. De laatste 5 km in de regen gelopen.

Een mooie camping gevonden. Les Ilots de Saint Val in Villiers le Morhier. Ik had niets meer te eten en op de camping was niets te koop. De uitbaatster wilde wel om een pizza en een paar blikjes rijden. Leuk. Eeen braaf mens.

Morgen stappen naar de mooie stad Chartres en logeren in de jeugdherberg.

21-08-2016 om 21:31 geschreven door JP

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 Genainville - Septeul

Dag 10

Van Genainville tot Septeul via landelijke wegen en de gr nr 11 door de velden, en een groot woud, naar de bruggen over de seine. Naar de Seine stappen is gemakkelijk, altijd maar bergaf. Maar wie zegt bergaf moet ook weten dat eenmaal de rivier overgestoken is, men terug stevig de berg op moet.

In Mantes La Jolie iets gedronken, en een belegd broodje gekocht, en terug wandelen richting Septeul. Een paar km voor ik de stad ging binnen stappen even JM opgebeld en gevraagt waar hij woonde. De man heb ik gevonden via het internet en zijn gezin zou me die dag opvangen en helpen aan een bed.

Wat een hartelijke ontvangst bij JM en Michele in hun mooi huis. Toen ik er om 14 aankwam was het middagmaal klaar, en hebben ze speciaal gewacht op mij om te eten. Een douche en een lekker bed gekreken. S Morgens een stevig ontbijt en met spijt in het hart afscheid genomen.

Afgesproken als ze eens naar Brugge komen dat ik de gits zou zijn en hun zo een wederdienst kan geven.

21-08-2016 om 21:10 geschreven door JP

20-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 Flavacourt - Genainville

Dag 9

Een beetje laat wakker geworden(6u30). t'Ja er zitten nu eenmaal geen hanen om mij wakker te maken,  op een vliegveld. Een stuk oud brood en worst geknabbeld en een slok water gedronken en klaar voor een nieuwe dagtocht.

In Gigors gestopt aan een bar en een panninnigegeten met 3 kazen. Een cola gekocht en mijn waterflessen laten opvullen. Een stempel gaan halen in het gemeentehuis en terug op stap richting Genainville via landelijke en veldwegen. Onderweg mijn eerste pelgrims ontmoet. Een koppeltje uit Arras. Stappen tot Chartres en terug naar huis met de trein.

Rond 14 u een restaurant binnen en de dagschotek besteld. Frietjes met sla en een gebraden andouilliete.

In het dorp van Genainville was niets voorzien om te slapen. Aangebeld bij een manege en na waten pleiten en zagen mocht ik ik de wei camperen. Een van de honden beet me even in mijn gat. Niets erg.

De eigenaar zei; ik sluit de honden nu op en laat ze morgenvroeg om 6 u los.

Ik was weg om 5u45.

20-08-2016 om 21:45 geschreven door JP

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 Marseille en Beauvaisis - Flavacourt

Dag 8

Terug een mooie dag en in de vroege morgen vertrokken, en geen kat te zien op de weg.

Mooie heuvelachtige landschappen en zeer stil. Veel bossen en rustige paden. Enkele reeen en fazanten gespot. Normaal 33 km, maar even verloren gelopen in de bossen, en terug gelopen en zo een tocht van 36 km gewandeld.

Bijna in Flavacourt aangekomen een boerderij gevonden met schalets te huur. Gevraagd om te overnacten maar waren volzet. De boer nog eens laten bellen voor een chambre d'hote even verder op maar ook vol.

Van de boer mocht ik dan mijn tentje zetten op het vliegveld even verop.

Zet je maar ergens op de landings baan. Niet meer in gebruik maar het gras is lekker kort en een terrein zoals een biljart.

Als de gendarmes komen stuur ze maar naar mij, riep hij me nog na.

20-08-2016 om 20:44 geschreven door JP

19-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 Poix le Picardie - Marseille en Beauvaisis

Dag 7

Vandaag een beetje later vertrokken naar mijn bestemming. Is maar 27 km ver. In Grandvillers wat afgeweken van mijn route om inkopen te kunnen doen. Brood, beleg en water.

Daar in de bakkerij spreekt een vrouw me aan en zegt dat ze samen met haar man, ook de camino heeft gestapt. Ze vraagt me langs welke weg ik de stad ga verlaten en vertelt me dat ik aan haar deur zal passeren. Daar aangekomen moet ik binnengaan voor de koffie en krijg een zakje mee met daarin: 2 tomaten, een blikje rillette de canard, een doosje fruit op sap en een vlootje appelmoes. Een foto genomen en mijn weg verder gezet. Onderweg smakelijk gegeten van het gekregene en vers stokbrood.

Goed weer en zeer warm. Eindeloze landschappen. Ballen stro, met honderden overal rond mij.

Een paar km voor de camping mijn broer en schoonzus ontmoet en afgesproken, voor een koffie op de camping du vieux moulin. Ze hadden ook iets mee om te eten en te drinken, en kon zo mijn voorraad aanvullen.

Een zeer kleine camping met nogal wat neerhofdieren. En wie zegt dieren weet dat die al vroeg lawaai maken. De vriendelijke verantwoordelijke stelde voor het feestzaaltje te gebruiken, en zo met gesloten ramen en deuren, het lawaai uit te sluiten. Ja feestkot bedoelde ze. Ik kon daar niet op de grond gaan liggen wegens de aanwezige muizen en heb dan, samen met mijn broertje, enkele tafels bij elkaar geschoven en er mijn bedje bovenop gemaakt. Lekker een meter boven de grond maar..... keihard voor mijn rugspieren.

Nog samen met Danny en Magda een pasta gaan eten in een grotere stad wat verderop.

Terug naar het muizenzaaltje en goed geslapen.

19-08-2016 om 04:16 geschreven door JP

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6 Flixecourt - Poix le Picardie

Dag 6

Het gekraai van de hanen in de omgeving begon al om 5 uur. Klaar wakker en alles op het gemak ingepakt en een stuk oud brood geknabbeld. Vertrokken bij daggeraad langs de Somme tot in Bourdon en dan zuidwaarts naar Poix le Picardie.

Onderweg was ik op de kaart aan het zoeken welke richting te kiezen. Een dame deed haar deur open en vroeg me: "ga je naar Compostela?". Ik ga starten de 23 augustus en kom binnen koffie drinken en vertel me over je tocht. t' Ja, tegen koffie zeg ik geen neen.

Bleek dat ze met een vriendin de tocht ging doen en de echtgenoot ging volgen met de mobilhome en terreinfiets.

Een eindje verder, bij de vriendin, moest ik alweer stoppen en alles vertellen over mijn eerste dagen van mijn camino.

Vlug doorgestapt naar mijn bestemming want 30 graden, en een volle bepakking, weegt door en is zeer zwaar. Veel water gedronken onderweg en heb zeker 3 liter per dag nodig.

In het stadje waren alle handelszaken gesloten wegens de 15 augustus maar na enig zoekwerk toch nog een pizza kunnen eten. Er een mee genomen naar de camping en in porties verpakt, voor ontbijt en middagmaal.

Een mooie camping met wifi en vol Hollanders. De wifi was overbelast en dus niet te gebruiken.

19-08-2016 om 03:49 geschreven door JP

18-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 Anvin- Auxi le Chateau

Dag 4:

Zoals gewoonlijk zo vroeg mogelijk vertrokken uit de camping. Geen of weinig verkeer en weidse vlakten.

Om 9:oo door een dorpje en daar Anne Marie ontmoet. Was op wandel met haar hondje. Ik vraag kan ik hier ergens een koffie kopen? Hier geen café noch winkel, zegt ze. Wil je een koffie bij ons thuis drinken? Tuurlijke. Heb daar brood met boter en confituur gegeten en koffie gedronken. Een foto genomen en weg. Brave ziel.

Een beetje verder vast gesteld dat ik mijn trui verloren had. Waar en wanneer? Ben niet meer teruggegaan.

Bij aankomst in Auxi le Cateau een café binnen en gevraagd waar ik een nieuwe trui kon kopen. 4 km verder en ' km terug. Pffff dat is dan 40 km voor die dag. Niet doen dus. De cafébaas heeft mij dan maar een oude trui van hem gegeven. Chic.

Wat inkopen gedaan voor mijn avondmaaltijd en reserve voor de dag daarop: brood, camenbert en water. Meer moet dat niet zijn.

Naar de camping en daar was niemand aan de reseptie. Ik mocht gewoon de tent zetten waar plaats was en ze gingen komen om het geld. Gewacht tot 18:30 op de dame van de reseptie en haar vertelt dat mijn gsm nat was en niet meer werkte. Mocht met haar toestel naar huis bellen.

Thuis geen goed nieuws. Mijn moeder was opgenomen in het ziekenhuis. Later bleek dat ze redelijk goed herstelde en is nu ok.

Nog een bord frieten gaan eten met een paar merguezen en dat naar bed.

18-08-2016 om 19:23 geschreven door JP

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 Auxi le Chateteau - Flixecourt

Dag 5

Wakker om 4 uur door het geroep van de uilen. Opgestaan en alles ingepakt en om 5 u vertrokken naar Flixecourt. De bakkerij was vroeg open omdat het marktdag was. Wat brood en koeken gekocht.

Onderweg bijna geen verkeer omdat het  Zaterdag was. Onderweg geen activiteit in de velden. Het graan en het stroo zijn nog te nat om te bewerken ,en de boeren wachten op beter weer.

Zo ver men kan kijken alleen graan en bieten. Soms erwten en aardappelen. Weinig huizen en ver van elkaar gelegen dorpen. Stappen van de ene valei naar de andere en van watertoren naar windmolens.

Aangekomen in Flixecourt geen hotel, gastenkamer noch camping. Vroeger hadden mijn ouders daar vrienden maar zijn ook al overleden. Dus die optie valt ook al weg. Inkopen gedaan voor de avond ,en het ontbijt de volgende dag, en mijn tentje gaan zette bij de sluis aan de Somme.

Bij het kraaien van de hanen wakker geworden en mijn weg verder gezet langs het jaagpad van de Somme.