Het Limburgse volkslied was aanvankelijk bedoeld als een romantische ode op de provincie Nederlands-Limburg. Voor de oorsprong ervan moeten we naar Roermond. Het Limburgse volkslied werd er geschreven door de Nederlandse onderwijzer Gerard Krekelberg (1864-1937).
Hij schreef de tekst waarschijnlijk op verzoek van Hendrik Thyssen (1862-1926), dirigent van het Roermonds Mannenkoor, die het lied in 1909 voor het eerst uitvoerde.
Het bronsgroen eikenhout waarover Gerard Krekelberg dichtte waren de (ondertussen verdwenen) eikenbomen rond het kasteel Borgitter in Kessenich.
Dit kasteel ligt op de boord van de Itterbeek op de grens met de dorpskom van het Nederlandse Neeritter. Gerard Krekelberg was geboren in Neeritter. De gemeente Hunsel, waarin Neeritter is opgenomen, noemde het dorpsplein naar zijn "beroemde" zoon het "Krekelbergplein".
Zijn geboortehuis staat er nog. Volgens sommige bronnen werd derde strofe niet door Gerard Krekelberg gedicht, maar werd ze achteraf door iemand ander erbij "gelapt".
Die "Geus" in de laatste regel moet trouwens "God" zijn.
Het lied werd spoedig populair, zowel in Belgisch- als in Nederlands-Limburg en geldt tegenwoordig als "volkslied" van beide Limburgen.
In Vlaanderen worden er enkel de eerste twee strofen gezongen, doorgaans door jeugdbewegingen en op manifestaties. In Nederland is het volkslied vooral populair bij Mannenkoren.
Het ligt voor de hand dat de vierde strofe in Vlaanderen "vergeten" wordt.
Tekst van ons Limburgs Volkslied
Limburgia
(1) Waar in t bronsgroen eikenhout, t nachtegaaltje zingt: Over t malse korenveld, t lied des leeuweriks klinkt: Waar de hoorn des herders schalt, langs des beekjes boord.
(refrein) Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord! Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!
(2) Waar de brede stroom der Maas, statig zeewaarts vloeit: Weeldrig sappig veldgewas, kostelijk groeit en bloeit: Bloemengaard en beemd en bos, overheerlijk gloort.
(Refrein)
(3) Waar der vaadren schone taal, klinkt met heldre kracht: Waar men kloek en fier van aard, vreemde praal veracht: Eigen zeden, eigen schoon, 't hart des volks bekoort.
(Refrein) en einde voor Vlaams Limburg.
(De vierde strofe wordt in Vlaanderen niet gezongen)
(4) Waar aan t oud Oranjehuis, t volk blijft hou en trouw: Met ons roemrijk Nederland, één in vreugd en trouw: Trouw aan plicht en trouw aan Geus(*), heerst van Zuid tot Noord
* De Geuzen waren de Nederlandse opstandelingen tegen het Spaanse bewind van Philips II
Bron: Nederlands Limburgse geschiedkundige kringen
Tuikabel-fiets-wandel-speel-kruip-val en kijkbrug, is een onbruikbaar en duur kunstwerk geworden.
Voor de opwaardering en uitbreiding van de industriezone Lanklaar werd een grootproject gerealiseerd voor op termijn de creatie van 1500 bijkomende werkplaatsen.
Het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem met Open-VLD burgemeester Lydia Peeters op kop, had zich tevens tot doel gesteld om aan ondernemers een aantrekkelijk, modern en goed ontsloten bedrijventerrein aan het water te kunnen aanbieden.
De ontsluiting van het industrieterrein te realiseren door middel van de aanleg van een tuikabelbrug, een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart.
De tuikabelbrug in Lanklaar is een kunstwerk geworden, en kunstwerken zijn er om bewondert te worden. Fietsen is helaas op eigen risico en is voor de plaatselijke overheid blijkbaar van ondergeschikt belang. Alleen kijken en niet aankomen.
Een Fietsbrug met aan een kant 50 treden waar je te voet, met uw fiets in een gleuf naar boven of naar omlaag moet. Dikke verticale 9 meters hoog. Aan beide zijden een draaiend hellend vlak was waarschijnlijk te gemakkelijk. De belastingbetalers moeten wat afzien voor het geld, dat ze in grote hoeveelheden naar deze klungelaars storten.
Volgens Arcadis (ontwerper) is een luie trap voldoende. Ja, ze hebben gelijk: een luie trap onder hun k..nt moesten de verantwoordelijken krijgen. Opsmodderen van belastinggeld noemt ik dat.
Even meedenken met de dagdagelijkse realiteit was voor de ontwerpers en opdrachtgevers te hoog gegrepen? Dik 70 procent van de recreatieve fietsers in Limburg zijn senioren. Waarom fietsen die zo graag? Ra, ra? Omdat wandelen en trappen op en af moeilijk(er) gaat. (Cfr.) Provinciaal toerisme Limburg.
Met een fiets in beide handen in een goot langs trappen (50 stuks) op en neer kan en zal voor ongelukken zorgen. Zelfs kinderen en tieners zullen daar problemen mee hebben. 50 Trappen a.u.b. voor de fotos en de pers zullen de politici wel even het monument bestijgen, om daarna in hun limousine met chauffeur terug naar af te vallen, hoop ik van harte.
De overheid eist overal hellende vlakken om de toegang voor kinderen, senioren en mindervaliden te vergemakkelijken, en terecht. Hiervoor zijn zelfs monumentale trappen van historische gebouwen verkracht met een hellend vlak. En wat doet de overheid opnieuw? Juist, men verkracht zijn eigen wet op de toegankelijkheid van Een ezel trapt zelfs niet tweemaal op dezelfde steen.
Het kon niet uitblijven. De opwarming van de aarde verplicht ons uit de kleren te gaan. Ik zal mijn spaarlampje maar niet uitdraaien zeker?
De low-cost maatschappijen maken plannen om ook op de verre afstanden actief te worden. Voor een luttel bedrag naar het andere eind van de wereld? Het zit er aan te komen.
Ryanair-baas Michael OLeary voorspelt dat binnen drie of vier jaar tickets van Europa naar de Verenigde Staten te koop zullen zijn vanaf 10 euro.
Een boude voorspelling, maar een hele industrie heeft geleerd OLeary niet te onderschatten. Ryanair gaat een nieuwe maatschappij oprichten voor deze transatlantische vluchten. Overigens zullen de meeste zetels aan boord van de toestellen van de hand gaan voor normalere tarieven, dat wil zeggen goedkoop maar niet belachelijk goedkoop.
De aankondiging van de flamboyante Ier is het zoveelste teken dat low-cost vliegen binnenkort ook mogelijk zal zijn naar verre bestemmingen.
Natuurlijk kunt u nu al profiteren van zeer voordelige aanbiedingen, inbegrepen op de Atlantische routes, maar die aanbiedingen zijn schaars, tijdelijk, onvoorspelbaar en moeilijk te vinden. Het wordt heel anders als het volstaat ruim op tijd te reserveren. Als dit allemaal doorgaat, is een nieuwe lifestyle change op komst.
Azië Vooral in Azië wordt gebroed op goedkope langeafstandsverbindingen, door Air Asia uit Singapore en vele concurrenten. Het aanvliegpunt in Europa zal in het begin meestal Londen zijn. Oasis Hongkong biedt trouwens tegenwoordig al retourtickets Londen Gatwick Hongkong voor 250 euro (plus 170 euro taksen). Ook Jet Airways, de grootste full-service privé-luchtvaartmaatschappij op de groeiende Indiase markt, koestert low-cost plannen via een apart dochterbedrijf. Datzelfde Jet Airways komt vanaf 5 juli naar Zaventem, en wellicht zullen er dan interessante lanceertarieven zijn, eerst op Mumbai en vanaf augustus ook op Delhi. Er is bij Jet Airways ook sprake van Zaventem New York voor minder dan 250 euro. Hun site biedt helaas geen simpele manier om in te schrijven op een nieuwsbrief.
"De europese burger wordt de mond dichtgesnoerd" Zaterdag: 03/11/07 (Belga)
- De Europese staatshoofden en regeringsleiders zullen het nieuwe Hervormingsverdrag voor de EU normaal gezien op 13 december ondertekenen in Lissabon. Meteen daarna vliegen ze naar Brussel voor de EU-top.
Het Europees Hervormingsverdrag werd twee weken geleden op de valreep goedgekeurd. Het vereenvoudigt de werking van de Europese Unie en moet een einde maken aan de crisis waarin de EU al enkele jaren verkeert.
Europees voorzitter Portugal mocht beslissen waar het verdrag plechtig ondertekend zal worden. En dat is dus Lissabon geworden, op 13 december.
Maar diezelfde dag begint in Brussel de traditionele wintertop van de Europese Unie. Dat zou betekenen dat de Europese leiders meteen na de ondertekening van het verdrag elk met hun eigen vliegtuig naar Brussel zouden moeten vliegen.
Volgens de krant The Times betekent dat 77.000 nutteloze kilometers, of een vermijdbare uitstoot van 135 ton CO2. En dat om een verdrag te ondertekenen dat het onder meer heeft over een vermindering van de CO2-uitstoot.
"We zijn uit de crisis geraakt"(Belga)
vr 19/10/07
- De staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie hebben vannacht op de top in Lissabon een akkoord bereikt over de tekst van het Hervormingsverdrag. Dat bepaalt de toekomstige werking van de EU.
"We zijn erin geslaagd uit de crisis te raken." Met die woorden kondigde de Portugese premier en EU-voorzitter José Socrates vannacht in Lissabon een akkoord over het verdrag aan.
Het Verdrag van Lissabon zoals het later zal heten, komt in de plaats van de eerder afgeketste EU-grondwet en bepaalt hoe de Unie in de toekomst moet worden georganiseerd.
Door de goedkeuring is een punt gezet achter een discussie over de hervorming die zeven jaar geduurd heeft. Die hervorming was nodig door de toetreding van nieuwe lidstaten tot een totaal van 27.
Tegelijk dateren de instellingen en de besluitvormingsprocedures nog uit een tijd dat er tien of twaalf lidstaten waren en de werking van de EU dreigde stil te vallen.
Wat staat er in het verdrag?
Het Verdrag van Lissabon of Hervormingsverdrag is een afgezwakte versie van de Europese grondwet die twee jaar geleden verworpen werd na enkele referenda. Toch is de inhoud in grote mate dezelfde:
Er komt een voorzitter van de EU-Raad met een mandaat van 2,5 jaar. Die moet het roterende voorzitterschap van zes maanden vervangen.
Er komt ook een topfunctie voor Buitenlands Beleid. Nu zijn er nog twee mensen bevoegd om de Unie in het buitenland te vertegenwoordigen.
De stemmingsprocedure wordt aangepast en inzake justitie en politiesamenwerking verdwijnt het vetorecht.
De Europese Comissie zal nog 17 in plaats van 27 leden tellen met een mandaat van vijf jaar. De leden komen volgens een rotatiesysteem uit de 27 lidstaten
Harde onderhandelingsronde: (Belga)
Aan de triomfantelijke aankondiging van de EU-voorzitter ging echter nog een harde onderhandelingsronde vooraf.
Zo heeft Italië de toezegging gekregen dat het land één extra zetel in het Europees Parlement zal krijgen. Om dat mogelijk te maken, is in het verdrag vastgelegd dat het halfrond 750 zitjes zal tellen, maar de zetel van de parlementsvoorzitter wordt niet langer in rekening gebracht.
Ook Polen is gepaaid. Het land eiste een sterke juridische verankering van het zogenoemde compromis van Ioannina. Dat biedt lidstaten die niet over een blokkeringsminderheid beschikken de mogelijkheid om beslissingen voor enige tijd op te schorten.
Het mechanisme van Ioannina wordt vastgelegd in een verklaring bij het nieuwe verdrag, maar via een protocol kreeg Polen de garantie dat Ioannina enkel geschrapt kan worden via een unanieme beslissing van de lidstaten.
"Polen heeft alles gekregen wat het wou", verklaarde de Poolse premier Jaroslaw Kaczynski achteraf.
De huidige klimaathype doet meer kwaad dan goed. Belangrijke zaken die onderzoek verdienen worden niet onderzocht. Onderwijl worden we gebombardeerd met nepwetenschap en onwaarheden.