Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
20-04-2012
MEI - JULI 2011 REIS NAAR DENEMARKEN (DEEL 8)
Slecht geslapen !! Krampen in de benen.....'t zal wel van de wijn zijn.We zitten nog aan de koffie als Kristian de steiger komt opgelopen. Zoals afgesproken komt hij ons halen om ons een rondleiding over het eiland te geven met de auto. Aeroskobing baadt in de zon en in Marstal gaan we kijken naar de restauratie van de schoener "Bonavista" uit 1914. In de namiddag belanden we op Voderup Klint, een klif met prachtig uitzicht over de Oostzee. Een tafel en bank nodigt ons uit voor een pick-nick met koffie en cake.....Anna heeft weer haar best gedaan....ze zijn de hele dag met ons in de weer, deze gastvrije mensen !! 's Avonds eten we op onze kosten in het restaurant aan de haven van Soby, "Oens Grill & Spisehus". Met een beetje goede wil kan men toch wel een en ander uit het Deens vertalen.....
's Anderendaags is er weer zon en wind uit het ZO 5 Bft. We doen boodschappen en kopen kaartjes. Speciaal voor toeristen rijdt er een gratis bus over het hele eiland. We laten ons dan ook gewillig meevoeren naar Aeroskobing waar we door de kleurrijke, zonovergoten straatjes lopen en Sonja maakt veel foto's. Verder, in Marstal, genieten we in 't zonnetje op een bank van het havengebeuren. 's Avonds schrijven we kaartjes naar het thuisfront en zetten foto's op de PC.
Derde dag op Aero : de zon schittert op het water en de wind is iets minder (4 Bft). In de voormiddag tanken we diesel Ć E 1,65,--/L wat voor deze contreien een redelijke prijs schijnt te zijn. 's Middags wacht ons weer een heerlijk middagmaal bij A&K op een prachtig gedekte tafel....smetteloos wit !! We eten haring en zalm en maken kennis met de straffe Aquavit en Deens bier. Toch ben ik nog in staat om in de namiddag Kristian te helpen met het lossen van brikken en zware houten panelen voor de bouw van hun vakantiewoning. De avond is zacht, de wind weg, in de plaats komt bewolking....is het mooie liedje uit ???
Als we de vuurtoren van Schleimunde passeren zetten we onze koers op 6Ā° naar de zuid-cardinale ton Bredgrund-S. Er is geen golfje te zien en ook zeilschepen moeten nu motoren om vooruit te komen. Alles staat netjes op de kaart ingetekend en als we niet opzij zouden gegaan zijn waren we bovenop de cardinale ton gevaren...zo nauwkeurig kan satelliet-navigatie zijn. We verleggen nu onze koers naar de vuurtoren van Skjoldnaes op Aero en passeren om 11.25h de grens....we zijn in Deense wateren !!
Terwijl we sms'en naar Anna en Kristian dat we op komst zijn zien we bruinvissen voor de boeg opspringen. Als in de namiddag het eiland in zicht komt zien we een zeilschip naar ons toekomen en ineens beseffen we dat het de "Anna" moet zijn. Dichterbij gekomen zien we Kristian aan de helmstok en roept ons krachtig toe "WELCOME TO DENMARK" , waarna we begeleiding krijgen tot in de haven van Soby. Hij heeft ook al voor een prima ligplaats gezorgd voor ons. Wat een service !!!
Het wordt een heerlijk weerzien met Anna en Kristian die we leerden kennen op onze reis naar Parijs in 2007. Aan boord van de "Anna" wordt een fles bubbels gekraakt en Anna heeft een zelfgebakken cake meegebracht. De fles die wij zolang in het vooronder bewaarden voor deze gelegenheid gaat ook voor de bijl en we worden uitgenodigd voor het avondeten bij hun thuis. We maken kennis met het mooie huis van A & K in de Stenagre dat uitzicht heeft op de wateren van de Kleine Belt...er wordt serieus getafeld en ook de wijn vloeit rijkelijk. Het is al ver voorbij middernacht als we afgepeigerd in de kooien vallen.....
We koersen naar de Eckerfƶrder Bucht en zetten het zeil bij t.h.v. Strande en aan de oost-cardinale boei Kleverberg houden we een koers van 315Ā° op Damp aan. Ondertussen trekt de wind al een beetje aan. Alhoewel we nog altijd in Duits gebied varen merken we dat de zandstranden hier tot kliffen zijn geworden. Ter hoogte van Damp (08.45h) koersen we pal noord onder de kust naar de vuurtoren van Schleimunde. Bijna ter gelijkertijd als we de beschutte Schlei opvaren wakkert de wind aan tot ZW 5 Bft maar hier kan ons dat niet meer deren. We varen het drukke mastenbos van Maasholm voorbij om in de stadshaven van Kappeln een goede ligplaats te vinden aan de wandelpromenade, ligplaats nr......13 !! We zijn in de deelstaat Schleswig-Holstein.
Ons scheepje krijgt van vele voorbijgangers goedkeurende blikken, dat doet ons veel plezier. Sommigen proberen ook een gesprek aan te knopen en er is zelfs iemand die aandachtig onze spreuk boven de deuren probeert te vertalen en ineens vraagt : " ...of we helemaal van IJsland komen??......." . We hebben deze man uitgelegd dat "Everyone needs a little Island time" gewoon betekent dat ieder mens nood heeft aan af en toe rust en werk niet constant op de eerste plaats moet staan.!!
Uiteindelijk liggen we 4 dagen verwaaid in Kappeln maar in dit mooie, levendige stadje is dit geen straf. Eerst een winkel-wandeldag en we kopen vis bij Rokerij Fƶh (aan de Duitse kust eet men gebakken en gerookte vis). Elke morgen luisteren we met plezier naar radio NDR 1, altijd goede muziek !! We bezoeken de museumhaven en het treinmuseum en eten 's avonds salade met....Bismarck haringen !! We maken ook een fietstocht langs de Schlei tot in Arnis en zien onderweg een prachtige ree in een korenveld staan. We doen inkopen bij "Preatorius" : wijn en bier , goedkoper dan in Denemarken alleszins ! Radio NDR 1 geeft voor morgen warm en windstil (!!) weer.....Denmark, here we comes....
Met de eerste vloed varen we over een modderige Geeste naar het Tide-sperrwerk en sluis. Na het sluisgebeuren wordt het water wat zuiverder, eindelijk ! Om 14.OO h zijn we aan sluis Lintig, een zelfbediening en dat gaat wonderlijk vlot. Later maken we vast in Bederkesa om morgen verder te varen naar Otterndorf over het Hadelnerkanaal. De oude benaming = Scheepvaartweg Elbe-Weser.
Met de vloedstroom mee lopen we op de Eems bijna 10 Kn. naar Leer waar we direct in de sluis kunnen. We staan versteld van het vuile, modderige water. Gelukkig maakt het stadsaanzicht van Leer veel goed en een mooie groente-en fruitmarkt, bloemen en streekproducten stemmen ons zeer vrolijk.
Een nieuwe verrassing wacht ons hier want we krijgen bericht dat Dieter en Petra Wedermann voor de sluis liggen. Ze zijn deze morgen met hun "Dullhook" vanuit Norderney vertrokken speciaal om ons te bezoeken in Leer. Een tocht van eventjes 10 uren !! Dat wordt weer een gezellig samenzijn bij ons aan boord.
De dag daarop nemen we afscheid van onze Duitse vrienden en varen de modderige getijdenrivier Leda op naar het ondiepe Elisabethfehnkanaal en het KĆ¼stenkanaal. In Oldenburg lopen we de haven binnen om het goede tij af te wachten. De ebstroom moet ons hier over de Hunte naar Elsfleth voeren, aan de oever van de Weser.
We blijven een dag in Bremerhaven om de stad te verkennen. Sonja gaat naar Mc Donalds om te internetten en daarna naar de kapster en ik ondertussen naar het scheepvaartmuseum. Buiten gaat een geweldig onweer te keer maar als we elkaar terugzien op "het terras van de duizend stoelen" (dat hebben we zelf verzonnen) straalt de zon weer. 's Avonds liggen we met de kiel in het slijk en 's nachts rijdt de "Catharina" op de golven (wind tegen stroom)! Morgen naar de Elbe.....Denemarken komt dichterbij ......
Na enkele fantastische dagen in Amsterdam zijn we klaar voor de oversteek van het Marker- en IJsselmeer. Met schitterend weer en een NW-windje 2 Bft belanden we op 2 juni op Urk via de Houtribsluizen van Lelystad. De dag daarna zetten we aan de Rotterdamse Hoek het zeil bij (NO 4 Bft) en zetten koers onder de Oude Mirdumerklif naar Stavoren. We ronden braafjes het zeer ondiepe Vrouwenzand...het is een grote omweg maar vastlopen daar zitten we niet op te wachten ! Als we in Stavoren vastmaken aan de kade van de Gemeentelijke Buitenhaven is het bloedheet en de NO-wind wakkert nog aan. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan en ons voornemen om via de waddenzee noordelijker te varen valt hier in het water. Grijze lucht en regen kondigt zich 's anderendaags aan. In plaats van over de waddenzee noordelijker te varen kiezen we voor de beschutte Friese Meren waar men ons trakteert op onweer en stortregen die ons zicht reduceert tot amper 10m.
Op 6 juni zijn we op weg naar Groningen waar we aanmeren in de ons al vertrouwde Oosterhaven. Een goede ligplaats in het zonnetje geeft ons weer direct het vakantiegevoel. Als we terug aan boord komen met boodschappen wacht ons een serieuze verrassing : Tim en Judith Pearce, Engelse zeilers, zijn hier ook!! Wat een aangenaam wederzien: we zitten 's avonds aan boord van de "Moonshine" , zeer gezellig, het dieet vergeten we maar even...
Twee dagen later nemen we afscheid van Tim en Judith. Zij varen naar het Duitse waddeneiland Borkum en wij naar Delfzijl waar we de "Catharina" terug zullen tuigen voor de oversteek van de Eems. Het is weer eens kermis in Delfzijl en het kermislawaai en ronkende generatoren van zeeslepers voorspellen een onrustige nacht maar een mooie roze-oranje zonsondergang doet ons hopen op goed weer voor morgen.....bestemming : het Duitse LEER !!
De plannen zijn rond, de kaarten aan boord, de dieseltanks zijn vol en de proviandering is bezig...de weersvoorspelling voor morgen, 25 mei: ochtendnevel, daarna zonnig en droog, 22Ā°C en de wind uit het ZW 3 Bft.. Ideaal om te vertrekken.
Vandaag stoppen we op het Hollands Diep in Strijensas, morgen naar Dordrecht en op zaterdag naar Gouda. Omdat hier 's zondags niet geschut wordt liggen we tot maandag achter de sluis. Dan gaan we naar Amsterdam via de Gouwe, het Aarkanaal en de Amstel. Door de Omval en de Heerengracht komen we op het IJ en zijn om 16.00 h in de Sixhaven. Zoals gewoonlijk zullen we weer een paar dagen hier in Amsterdam blijven plakken.
In deze warme aprildagen houden we ons bezig met klussen in de voormiddag en na de middag maken we fietstochtjes door het Zeeuwse landschap. Door werken in de haven -er worden nieuwe palen gedrild- help ik schepen tijdelijk te verleggen. Zo moeten o.a. de "Elise" , de "Masquerade" en de "Ithaca" even plaats ruimen. Ook de banken en tafel aan het havenkantoor worden nog geschilderd.
Trees en Eric komen op bezoek op Paasmaandag. We zijn blij om ze weer te zien en eten samen aan boord, daarna nog koffie en ijs in " 't Oliegeultje".
Op dinsdag 26 april breekt er brand uit aan boord van de "Gunn" , een mooie Deense kotter. Alleen de kat is aan boord. Eerst heeft niemand er erg in want de kachelschouw van de "Gunn" rookt bijna altijd......maar een binnenkomende passant slaat alarm en mensen op de steiger blussen de brand met de waterslang. Later is de eigenaar aan boord om de schade vast te stellen....dat blijkt mee te vallen en ook de scheepskat komt met de schrik vrij. De "Gunn" is gered !!!!
02 mei : we kijken 's avonds bij heldere hemel naar het ISS ruimtestation dat ons vanuit het westen naar het zuidoosten passeert. 's Anderendaags waait er een harde, ijskoude wind uit het NNW 6-7 Bft en het is maar 11Ā°C. De plannen om naar Zierikzee te varen laten we maar schieten en we kruipen in het havenkantoor om gezellig wat te ouweteuten met de collega's bij een warme mok koffie en prachtig zicht op de woeste Oosterschelde. De volgende dagen voorspellen nog altijd veel koude wind uit het noorden, daarom besluiten we om voor veertien dagen naar Parijs te trekken.....
HIER BEGINT EEN MEMORABEL VAARSEIZOEN
AD, ROERGANGER VAN DIENST
DE LANDEGENDT PIER - BURGHSLUIS
DE MOOIE "GUNN" - GERED VAN DE ONDERGANG !
PARIS/BOIS DE BOULOGNE VRAIMENT....C'EST UN K.O.!!!
Eind september is eigenlijk wat vroeg om onze "Catharina" al op te leggen voor de winter maar we willen de zomer nog wat verlengen in Spanje en Portugal. Daarom gaat ze nu in de loods want november of december zijn late maanden om nog naar Yerseke te varen.
Eerst is er nog koffie aan boord van de "Stern" van Willem die met mij zal meevaren terwijl Sonja met de auto achterna komt. We nemen onze tijd want er hangt mist maar we verwachten dat die tegen de middag wel zal optrekken. De afspraak met de kraan is om 15.30 h. Met redelijk zicht verlaten we Burghsluis met een ZO-windje 1-2 Bft. We zullen pas in april in onze thuishaven terugkeren.
In de Julianahaven te Yerseke wordt de mast gestreken en ondertussen zijn Sonja en Niels aangekomen, de laatste om de kraan te bedienen. Op de wasplaats wordt ons schip afgespoten en ik spoel de motorkoeling door met zoet water, ook gaat er zoet water in de leidingen van het toilet. Dan gaat ze in de winterberging, droog en warm. Laat de winter maar komen....winterstalling kost wel wat geld maar we voelen er ons toch altijd goed bij dat ze droog staat, dat is het lange leven van een schip!! Nu kunnen wij met een gerust hart naar....Portugal, Spanje.
Nu kunnen we eindelijk het resultaat van de verbouwing aanschouwen. Van het breekwerk is niets meer te zien, alles is vakkundig opgelost en de bank....zit zalig !! Wat een verschil, deze verandering blijkt een goede zet te zijn geweest. Ondertussen zijn de kussens ook klaar en passen precies. We zijn zeer tevreden over John's werk. Ook de tafel is een hele verandering, kleiner en lichter maar efficienter.
Als we terug in 't water liggen is de "Elise" van Wim en Ria ook aangekomen, die gaat bij Mulder in de winterberging. Ze hebben "ouwe Willem" mee als bemanning en dat komt goed uit want die kan dus met ons terug naar Burghsluis varen. Terwijl we het tij afwachten hebben we nog tijd om koffie te drinken a/b van de "Elise" met een babbel over...de oorlog !!
Het is zwaar bewolkt doch warm en met een flauw ZW-windje lopen we 6,5 Kn door de Hammen naar Burghsluis, maar ter hoogte van de Schelphoek krijgen we een zwaar onweer te verwerken. De bliksem kraakt in de marifoon, het zicht wordt slecht en de boordlichten moeten aan. Als de bui wegtrekt komen de Plompe Toren en onze haven weer in zicht.
Het is 3 sept en we liggen met de "Catharina" in Zierikzee waar we morgen een afspraak hebben op de werf van John Joosse voor een laatste detailbespreking i.v.m. de verbouwing van de zitbank. Nu we plannen hebben voor een lange reis naar Denemarken, volgend jaar, willen we toch wat gemakkelijker zitten, zodoende moet de bank verlaagd en verbreed worden. Ook onze zware tafel moet eruit en wordt vervangen door een lichtere.
De "Catharina" blijft in Zierikzee, die gaat maandag op de helling en naar de werf. Met mooi weer fietsen wij langs de nieuwe fietsroute "plan Tureluur" naar Burghsluis om de auto op te halen.
Het is zondag, zeer mooi weer maar dauwdruppels in het gangboord en op dek verraden de komst van de herfst. Als onze langszij-liggers zijn verdwenen, verhalen wij naar de steiger van Mulder waar ze morgen aan de wal zal gezet worden. Ondertussen genieten we in het zonnetje van de voorbijvarende schepen.
6 sept : na het ontbijt rijdt Sonja naar huis om planken die nog kunnen dienen voor de verbouwing. Ikzelf maak het stuurhuis zoveel mogelijk leeg en strijk ook de mast. Na de middag, Sonja is al terug, gaat de "Catharina" in de kraan en naar de werf. Bij de koffie bespreken we nog een en ander met John en we noteren hier een uitspraak van hem betreffende plastic motorjachten waar hij ook duidelijk geen liefhebber van is : "hoe schuiner de ramen, hoe fouter de bemanning !!" Zijn wij blij om met een stalen semi-klassieker te varen.....ondanks dat er wat breekwerk aan te pas zal komen hopen we op een perfecte renovatie. Ze moet veertien dagen in de loods blijven.
We zijn nu vooral in en rond onze haven te vinden waar we ons bezig houden met mosselen en "krukkels" te rapen waarna er steevast een mosselfestijn volgt. Ook varen we af en toe uit om te ankeren aan de Roggeplaat. Als het weer wat minder is drinken we koffie op het havenkantoor waar we met collega-watersporters gezellig kunnen keuvelen (lees: ouwehoeren). Er wordt ook tijd gemaakt voor kluswerk aan boord : kuisen en reling poetsen, koelwaterleiding van de generator reinigen, tussendoor nog eens mosselen rapen en 's avonds naar jazzmuziek luisteren tot het donker wordt.
Op andere dagen maak ik de motorsteunen schoon en vet ze in en ook de schroefaskoppeling en bilge wordt gekuist.
Terwijl we knotsen van braambessen staan te plukken schuiven er loodgrijze wolkendekken Zeeland binnen. Het begint ook nog te donderen en bliksemen maar regen blijft uit. Als het weer betert besluiten we om voor een paar dagen naar de overkant te varen : Colijnsplaat en Goese Sas en hier rijden we met de fiets naar het centrum langs het 5 km lange kanaal. In Goes doen we een terrasje bij "de Snor" , lopen de winkelstraten door en drinken koffie op "den Bult". Het publiek en de winkels in Goes vallen ons toch wat tegen....veel prullen !!!
's Avonds nog naar "t kommetje" gewandeld. Dat is de buiten gebruik gestelde oude sluis van het Goese Sas die nu is omgevormd tot haven. Voor mij is dit nostalgie van de bovenste plank want hier maakte ik in m'n jeugd voor de eerste keer kennis met de Oosterschelde. Omdat het weer gaat verslechten varen we 's anderendaags terug naar Burghsluis. Het is over half augustus en het is goed mis met het weer, de wind waait met 7 Bft uit het noordwesten en witte schuimkoppen verschijnen op de golftoppen. Het geeft een goed gevoel om dan in de haven te liggen. 20 aug. : opgestaan om 08.00h. Ik stoot m'n hoofd en mis het nieuws op de radio.....er zijn dagen die beter beginnen. Gelukkig kunnen we uitzien naar de club-barbecue van morgen. Vandaag gaan we naar de beurs van tweedehands scheepsartikelen en kopen er voor een paar centen vorkjes en vismessen plus vier borden. Dennis en z'n zoon Marc komen s' avonds nog aan boord voor een afzakkertje.
Onder een hoge bewolking en met een zwak ZW-windje verlaten we St. Annaland om 12.15h. Tegenstroom door de Krabbenkreek, Mastgat en Keeten krijgen we vervelende hekgolven van de beroepsvaart. Stavenisse kan men maar aanlopen 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater en dat komt ons goed uit want de vloed loopt volop !!
We hebben het altijd plezant gevonden om door het smalle geultje naar de achterin gelegen haven van Stavenisse te varen. Toen ik 15 jaar (!!!) was kwam ik hier al met mijn ouders en in wezen is er in al die tijd praktisch niets veranderd. We maken vast aan de passantensteiger om 13.45h.
We rijden met de fiets naar een stoffeerdster in St. Maartensdijk, want een nieuwe zitbank vraagt aangepaste kussens !! 's Avonds doen we nog een babbel op de steiger met Nederlanders die in Ekeren wonen en we eten lekker aan boord...in het zonnetje !
Vrijdag 23 juli : cumulusbewolking en zomerwarmte ! We wachten tot de eb begint te lopen om in Stavenisse te vertrekken. Met een NW 4 Bft varen we door het Keeten naar de Zeelandbrug en draaien kort nadien stuurboord de geul van Zierikzee in. Daar meren we aan voor de molen en langszij 3 jachten. Twee Hollandse meiden die met kleren en al in 't water springen kunnen hier van onze zwemtrap gebruik maken om er terug uit te geraken. 's Avonds eten we in "Boa Tarde" bij de nieuwe uitbater, de kwaliteit heeft niet ingeboet !
Met een stralende zon, 22Ā°C en een NNW-windje 3 Bft sturen we 's anderendaags op Burghsluis aan. Met tegenstroom hebben we een beetje zeegang op de boeg. Bij 1600 toeren wiegt de "Catharina" ons door de Hammen naar onze thuishaven. Het Zeeland-tochtje is rond !!
De volgende dag varen we door de Schaar van Yerseke naar het Tholense Gat waar de kleine Bergsediepsluis ons al opwacht en na de schutting komen we via de Schelde-Rijnverbinding op het Volkerak.Aan stuurboord vinden we het boeitje dat ons de weg wijst naar Benedensas. De Steenbergse Vliet baadt zich in de zon, de schittering op het water verblindt ons bijna. We meren aan in het centrum van Steenbergen; het is nu 30Ā°C !! Ons rondje Zeeland heeft nu een zijsprong gemaakt naar Brabant en Roosendaal of zelfs Essen zijn hier niet veraf!! Nu we op zoet water zitten, wapenen we ons 's avonds tegen de muggen !!
Zout water...hoe eerder hoe liever ! Dus varen we op woensdag al om 10.15h over het Volkerak naar de Krammersluis, reikhalzend naar de Oosterschelde. Aan de wachtsteiger hebben we tijd voor koffie. Als we om 11.50 h de Oosterschelde opvaren valt steevast onze geijkte uitspraak: " eindelijk weer zout...."
De zon brandt op onze ruggen, we varen door Krammer en Zijpe naar Dwars in de Weg (mooi, toch?) en via de Krabbenkreek naar St. Annaland waar we van de havenmeester in box 1 mogen , vlak tegen de kant !! Het is hier genieten van de weldadige zomer en we zitten tot laat in de kuip onder een dekentje. Morgen naar Stavenisse !!
In Middelburg draait de havenmeester het bruggetje voor ons om 08.30 h . We willen op tijd aan de Zandkreeksluis zijn om de laatste eb op de Oosterschelde nog mee te hebben. Als we in Veere door de sluis zijn varen we reeds in een weldoend zonnetje over het Veerse Meer naar de Zandkreek, toch blijft de wind (3-4 Bft) uit het noorden waaien...
Op de Oosterschelde trekt de wind nog een beetje aan dus zetten we het zeiltje erbij......wat een luxe bij zijdelingse golfslag !! Aan de schelpenberg tot de Flauwers krijgen we wind en golven op de kop maar al vlug zitten we in de beschutting van de Roggeplaat. We lopen Burghsluis binnen om precies 14.00 h. Nu het laag water is kunnen we op het strandje om oesters te plukken.....
JUNI 2010 - NAAR BRESKENS, VLISSINGEN EN MIDDELBURG
Met een schraal noorderwindje 3-4 Bft verlaten we Gent langs "Vertakking De Pauw" naar het kanaal Gent-Terneuzen. In Terneuzen worden we in de Middensluis geschut naar de Westerschelde en varen dan de buitenjachthaven in om de mast recht te zetten en het tij af te wachten voor onze verdere tocht naar Breskens. Om 16.40h is de eb ingezet en we varen door het Thomaesgeultje en het Vaarwater van de Paulinapolder onder beschutting van de Hoge Plaete naar Breskens. Ondertussen is de wind NO 5 Bft.
Maandagmorgen...ik ben zeer vroeg wakker....wat zenuwachtig voor de oversteek naar Vlissingen langs de drukke scheepvaartroute. De wind is NO 5Bft later toenemend...maken dat we wegkomen !!! Ik trommel Sonja uit haar kooi en we maken los om met de laatste eb naar boei "SONGA" te koersen en dan onder de kust van Vlissingen naar de sluis. Hier vechten we tegen de golven die nog worden opgezweept door in- en uitvarende pilot-boten. De kastdeuren vliegen open en er breken 2 glazen. Ook de verrekijker valt op de grond, die z'n dienst zit er ook op...grrrr!!
Om 07.45h liggen we in de sluis van Vlissingen en even later zitten we op het Kanaal door Walcheren richting Middelburg. Aan de stationsbrug moeten we een half uur wachten aan de remming maar na de opening zijn we in een kwartier in de haven van Middelburg aan de Rouaanse kaai. We liggen hier dicht tegen 't centrum, goed beschut tegen de wind en in 't zonnetje. We gaan naar de ons zeer bekende "Drukkerij" om 2 boeken en eten 's avonds in " 't Packhuys" aan de Kinderdijk.
's Anderendaags doen we boodschappen en gaan op bezoek bij Jenny en Gerard van de "Peer den Schuymer" die hier in Middelburg wonen. Gerard laat ons al z'n scheepsfoto's zien, hij heeft nog gevaren op de lange vaart. Ook heeft hij nog een volledig nagebouwd treinspoor uit Sheffield waar hij ook machinist was op een stoomtrein. Wat een boeiend beroepsleven hebben sommige mensen toch gehad !!! Als de wind wat bedaard is wordt morgen de thuisreis aanvaardt. !!
De morgen brengt nog warmte maar de voorspelling geeft voor vandaag regen en dat juist als vrienden op bezoek komen. De eerste regendruppels vallen al om 10.00h. Als Trees en Eric arriveren is er eerst koffie en aardbeitaart aan boord. Met z'n vieren doen we een wandeling door de stad en onze paraplu's komen goed van pas. We zijn weeral toe aan koffie in het prachtige Marriott hotel aan de Korenlei (eigenlijk schuilen!!) en we brunchen in de foyer van het NTG. In de namiddag vallen we vermoeid in de zeteltjes van "Het Oeverloze Eiland" aan de Oudburg.
Er is afgesproken om met Trees en Eric te gaan tafelen in "De Drie Biggetjes" in 't Patershol. Heerlijk om met deze mensen te dineren en het eten is onwezelijk goed !! We drinken samen nog wat in de Marriott. Als ons bezoek vertrokken is kunnen we nog naar de laatavond vertoning in de Sphinx , "A Serious Man" van de gebr. Coen.
Vrijdag 11 juni is een mooie dag om met Trees en Eric te fietsen langs de Lieve in de buurt van Lovendegem. Onderweg gaat een trappistje er wel in en 's avonds eten we bij hun thuis : frieten !!! Zaterdag is onze laatste Gent-dag want morgen wordt er weer gevaren. We gaan nog naar de FNAC en winkelen in de Veldstraat. We eten nog in de "Cantina Mexicana" en drinken in de "Marriott" nog een laatste keer.....op Gent !! Morgen naar Breskens !!
Begin juni willen we Gent nog eens een bezoek brengen en met schitterend weer varen we door de Overloop van Zierikzee naar de overkant. We lopen om 16.50 h Kats binnen en krijgen een goede aanlegplaats aan de A-steiger. Een goede tussenstop !!
In Kats gaan de lijnen los om 08.40h en varen op de laatste vloed naar het kanaal door Z-Beveland. Bij Hansweert hebben we geluk want de sluis staat open en het is niet druk. Zo zitten we nog voor elf uur op de Westerschelde en geven onze bestemming door aan de verkeerspost. Met een volle ebstroom gaat het hard door de Overloop van Hansweert naar Terneuzen.
Bij Terneuzen roepen we de centrale en de sluis op en mogen aansluiten met drie "beroeps" in de Oostsluis. Op het kanaal Gent-Terneuzen gaan we eventjes lanszij een kotter om onze mast te strijken want 7 m hoogte onder de bruggen is voor ons "tricky business". We worden opgelopen door enkele zeeschepen en aan het Sifferdok hebben we een kwartier oponthoud door het slepen van een oceaanreus. Om 15.45 h zijn we onder de Meulestedebrug door maar te laat voor de spoorwegbrug aan de Wiedauwkaai. Na VHF contact met de spoorwegen draait men speciaal voor ons de brug terug open !! Via de "Vertakking de Pauw" komen we in de vernieuwde haven "Portus Ganda" aan het Veermanplein. We krijgen een goede ligplaats, de mast wordt rechtgezet en ondertussen gaat het naar de 30Ā°C. Tijd om er eentje te drinken in deze zeer zwoele avond !! We blijven een week in Gent.
De winter is weeral voorbij en ondertussen is er weer heel wat gebeurd aan de "Catharina". De doradekasten, lichtborden en handgrepen zijn in de vernis gezet en de branstofpeilstok is vervangen, 110 L diesel bijgetankt, de romp geschilderd in 2-comp. Zaans groen, nieuwe zinkanoden geplaatst en antifouling gezet.
De tewaterlating is voorzien voor 16 april en 's anderendaags varen we al om 08.35h met de ebstroom richting Burghsluis. Ad is aan boord en ook Sonja doet de eerste vaartocht mee. De wind stelt niets voor, het is wolkenloos en goed zicht, doch koud (12Ā°C). We varen door het Brabantsch Vaarwater naar de Zeelandbrug en door de Hammen naar onze thuishaven, aankomst 11.25h.
De rest van april ben ik bijna alle dagen in de haven te vinden voor de zelfwerkzaamheid. Het havenkantoor moet geschilderd worden alsook de nieuwe toilet-en doucheruimte. Sonja is voor een paar dagen naar huis en ik krijg van haar bericht dat onze poes "Charlotte" overleden is. Ze is 19 jaar geworden, had kanker en was voor 90% blind. De veearts heeft haar laten inslapen. Dat was toch wel eventjes slikken....ze was tenslotte al die tijd onze trouwe kameraad.
Als Sonja terug aan boord is maken we nog een tochtje naar de Vluchthaven van Zijpe waar we lekker gaan eten op het zonovergoten terras met zicht op de Oosterschelde. Op de terugreis valt het beetje wind helemaal weg en kan Sonja zelfs in badpak op het voordek zitten ....en dat in april !!! Met de ebstroom lopen we om 18.30 h onze haven binnen.