Animaties
Het bewegen van beelden
Animeren betekent letterlijk tot leven wekken. Animeren is iets laten
bewegen wat zelf niet kan bewegen.
Eigenlijk zijn animaties zijn in het algemeen niets meer dan een serie
opeenvolgde dias. We zien dit omdat onze hersenen snel opeenvolgende beelden
niet afzonderlijk onderscheiden, maar vertalen in een continue beweging.
Tenminste, wanneer de hoeveelheid beeldjes per seconde en de hoeveelheid
verschillende beeldjes per seconde, klopt.
Handwerk
Er zit meer handwerk in het maken van computeranimaties dan je op het
eerste zicht zou denken. Ook hier begint alles met schetsen. Hierna worden
modelsheets en storyboards gemaakt. Voordat de computer er aan te pas komt is
al heel wat handwerk verricht.
Celanimatie
Traditionele (tekenfilm) animatie wordt ook wel celanimatie genoemd: de
bewegende onderdelen van ieder beeld (frame) word met de hand getekend en
overgebracht op een transparant medium (cel). Die worden stuk voor stuk
gefotografeerd met een speciale (Rostrum) camera en achter elkaar geplaatst
en overgebracht op film of video.
Computeranimatie
Ook bij computeranimatie worden beelden achter elkaar geplaatst tot een
film, maar er zijn grote verschillen in de werkwijze. Bij 3D computergraphics
zijn het ontwerpen van de objecten (modelleren), het ontwerpen van de scène,
omgeving of verhaal (ensceneren) en het integreren van die 2 tot een film
(renderen), drie gescheiden fases in het proces. Bij de klassieke celanimatie
gebeurt dat min of meer tegelijkertijd.
Wiskunde
In de eerste computergraphics werden objecten samengesteld uit drie
dimensionale geometrische vormen (kubus, blok, cylinder, kegel) van
verschillend formaat. Met de huidige techniek wordt een object of figuur
opgebouwd uit vormen met meer vlakken. Een object is op dat moment eigenlijk
niet meer dan een (complexe) wiskundige formule.
Vormen en figuren
In technische animaties worden de objecten vanaf de eerste vormen met de
computer samengesteld. Basisvormen kunnen zó worden gemanipuleerd en gecombineerd
op een beeldscherm dat er iedere vorm mee kan worden gegenereerd. Het inbrengen
van figuren (mensen dieren, robots) in de computer is veel werk. Op gips of
kleimodellen wordt een virtuele draadstructuur aangebracht gebracht die na
scanning als x, y en z-assen door de computer wordt verwerkt tot een
computermodel. Op een aantal knooppunten van die assen worden handles
aangebracht die het mogelijk maken de vorm te veranderen.
Makkelijker animeren met
software
Nog niet zo lang geleden was het maken van 3D-animaties erg
specialistisch werk, maar de verkrijgbaarheid van software als Macromedia Flash
(2D animaties) en Studio3Dmax hebben het maken van computeranimaties binnen het
bereik van iedereen gebracht. Vanaf dat moment beginnen ook kunstenaars het
medium te verkennen.
|