Door de groei van de gemeentelijke organisatie was het Stadhuis al ver voor de Tweede Wereldoorlog te klein geworden om de hele secretarie te huisvesten. Daar het stadshart behoorlijk verwoest was deed zich na 1945 de mogelijkheid voor om achter het Stadhuis uitbreiding te realiseren, al duurde het nog tot 1957 voordat men het eens was over een al dan niet vrijstaand gebouw. Uiteindelijk werd er gekozen voor een vrijstaand gebouw, dat door een luchtbrug met het bestaande Stadhuis zou worden verbonden. Een monumentale trap gaf vanuit de Herestraat (de hoofdwinkelstraat van Groningen) toegang tot die luchtbrug. Op de begane grond werden winkels en een café-restaurant ondergebracht. Dit nieuwe gebouw, ook wel het 'nieuwe stadhuis'genoemd werd in 1962 in gebruik genomen tot het in 1994 werd afgebroken. De gemeenteraad had namelijk in 1990 besloten om op die plek de voor-oorlogse Waagstraat in ere te herstellen. De Italiaanse architect Adolfo Natalini ontwierp een plan daarvoor, dat leidde tot realisering in 1996, waarmee Groningen een nieuw stadshart kreeg.
Op de foto de monumentale trap naar de luchtbrug met links het 'nieuwe stadhuis' en rechts de doorgang naar het nog steeds bestaande gebouw.Deze foto is in 1989 genomen, nadat men besloten had de trap naar de luchtbrug af te sluiten, vanwege overlast. Op de achtergrond in het midden is een deel te zien van het 'Goudkantoor', waarover later meer.
|