Gidsbeurt
in de Onze Lieve Vrouw parochie.
De pastoor zal zoals zijn collega's van de twee andere
beurten voorbereid hebben. We vermoeden dat hij met de blaadjes in de hand de
schaarse uurtjes die hij nog vrij had heeft doorgemaakt in "zijn"
kerk: stressbestendig en sportief-vlot, gezien zijn gevorderde leeftijd, toch
niet zo vanzelfsprekend.
Gedurende de hele sessie ondervonden we dat we met een heel
eigen gedegen aanpak te maken hadden: een duidelijk bijbelse vrijmoedigheid.
Hij bekeek het allemaal nog eens voor we de drie uur
rondgang hadden te doorstaan. De instrumenten in het koor zijn te talrijk om ze
allemaal te benoemen. Trouwens wat er
allemaal in de hemel - dat is de het
totaalconcept van het koor Gods lof prijst.. ook de vreemdste diertjes. En ja
in de Onze Lieve Vrouwekerk moet je het koorgestoelte en bijhorend heg aan
weerskanten bekijken.
Inderdaad zo begon het; een dertigtal leergierigen waren ze
erop afgekomen. De Onze Lieve Vrouwekerk trok blijkbaar ook weer enkele nieuwe
gezichten.
Rond de kerk was er tot 1735 een kerkhof. Het was niet het
grootste. In de rondgang werd duidelijk hoeveel figuurtjes (boven de honderd
aldus onze gids) er de bogen afsluiten. We kwamen voorbij de "porte du
paradis" en moesten het weerbarstige verhaal horen van de apostelen die er
niet konden komen in de blinde nissen aan het portaal.
Een Onze Lieve Vrouwekerk heeft uiteraard het accent op het
Onze Lieve Vrouwe beeld. Spijts de uren concentratie en de aangehouden drukke
verhalenovervloed van de gids konden we niet bij alle beelden blijven
stilstaan. O.-L.-Vrouw van de rozenkrans die haar mooiste versierselen haast
niet meer mag tonen omwille van de diefstal kreeg een deel van de aandacht,
terwijl de kostbare beelden in de nissen in de boiserie moesten wachten tot een
volgende beurt.
De hoofdbrok waren de schilderijen. We zouden inderdaad een
boek kunnen maken met de bespreking van die kunstwerken.
Neem nu maar Meneer Pastoor's mooiste. De psycholoog met de
hoogste onderscheiding moet toegeven. Het verhaal van Thomas is een
karakterstudie waard. Exegetisch is er geen speld tussen te krijgen. Thomas was
'gelovig', Petrus wil de reactie van
Jezus' gezicht aflezen. Thomas was de moedigste geweest. Hij was op pad gegaan
en
. De aandacht was compleet.
Bepaalde toehoorders voelden zich weer op de
schoolbanken.. kunstgeschiedenis? Neen
onze gids had het door zelfstudie. Het bekijken van de kunstige oude
schilderijen de collega-kerken van de stad hebben ook schilderijen, maar ze
zijn niet verlicht. Alsof dat beetje licht het doet. Hier voelden we meer. De
schilderijen kregen een andere naam. De doodstrijd van Christus werd een
schilderij over de beekring. Wie zal het niet onthouden. Zie je de slechte
moordenaar in zijn poging zich los te wringen van zijn kruis
.
Er is zoveel te zien in de Onze Vrouwekerk. En als je het
dan hoort van de man die er alle dagen uren in vertoeft. We konden ons van de
indruk niet ontdoen dat deze pastoor in de bloeiende wijngaar in zijn
schilderijen zijn brevier leest. Overal ligt de bijbel open in de taferelen van
de kerkschilderijen. De Samaritaanse met de multipele relaties, David met zijn
tien ontsporingen.. maar ook het apocrief verhaal van het bloed uit de wonde
van Christus die de blindheid genas en Paulus die de mantel bewaakte van degene
die Stefanus stenigden.
De gids kon niet bij alles blijven stilstaan. Maar dat we
een heuristisch geschoolde en degelijk gecounterde begeleider hadden konden we
vaststellen wanneer hij de haast academische scriptie resumeerde hoe het nu met
die vier symbolen van de evangelisten niet was. Door de details heen konden we
achterhalen dat het een verwijzing was via Ezechiël en het voertuig van Jahwe
in de apocalyps van het eerste verbond naar de bijpassende traditie in de Openbaringen
en zo in bijgewerkte vorm in onze hedendaagse iconografische probeersels.
Bij het slavetje werd ook het inspirerende verhaal uit de
kerkgeschiedenis opgehaald van de orde van de Trinitariërs waar de kerk meedeed
om slaven, ook moslim, vrij te kopen. Arme Paus dat hij dat voorbeeld uit de
geschiedenis niet gebruikte toe hij het had over de Islam.
Er is natuurlijk teveel om het allemaal te commentariëren.
We dachten toen we halt hielden dat we ons uurwerk niet juist hadden
geprogrammeerd deze morgen.
De orde van de vrijkoop bestaat niet meer in de Onze Lieve
Vrouwe kerk. De pastoor aanvaard geen bezoldiging voor de gidsbeurt. We hebben
dan ook maar gezocht om iets aan te bieden dat hij eventueel kon nuttig
aanwenden in een van zijn parochieactiviteiten. Hij kreeg zoals ook de gidsen
van de andere beurten onze CD-rom van de Poperingse kapelletjes. De goeie man
had die al gekocht
Hij zal wel een
oplossing vinden.
Het applaus voor E. H. Lambert was gemeend.
02-11-2006 om 17:10
geschreven door Onzen Heertje
|