De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
12-04-2019
Een Kwakzalver in het VTM-Nieuws
VTM heeft gisteren de hoofdvogel afgeschoten met een 'arts' die nonsens verkocht over inentingen tegen mazelen.
Dokter Kris Gaublomme uit Maasmechelen is erg controversieel en werkzaam als homeopaat, maar deze bezwarende info verzweeg VTM voor de kijker.
Wie is er bij VTM zo oerdom geweest om deze charlatan zijn zegje te laten doen? Met prietpraat van de bovenste plank: "De inenting tegen mazelen verlaagt de immuniteit en verhoogt de kans op autisme, astma, hyperkinesie, leerstoornissen en slaapstoornissen".
Het pleidooi tegen vaccins druist in tegen het wetenschappelijk bewezen nut van inentingen. Verontwaardigde reacties werden uitgelokt: "Hij creëert risico's op een epidemie... vaccins redden zoveel levens en deze non-believer trekt dat in twijfel..."
De orde der Artsen heeft nu een officiële klacht binnengekregen tegen de zwanzer. Een blaam zou niet volstaan. Er moet beroepsverbod komen tegen een 'arts' die een gevaar is voor de volksgezondheid!
Wie zijn bij VTM verantwoordelijk voor de uitzending met de controversiële 'arts'? En welke instanties waken over de deugdelijkheid van programma's? Wordt de kijker wel genoeg beschermd tegen programma's die niet door de beugel kunnen?
'k Ga beginnen met dr. Victoria Cann ervan langs te geven. Zij is medewerkster aan een Britse universiteit en bestudeerde alle Disneyfilms. Zij kwam tot de onthutsende conclusie dat vele animatiefilms schadelijk zijn voor jonge kinderen. Haar uitleg lijkt op de glasheldere feministenzwans van een gestoord wijf waar je losse steekjes hoort rammelen in haar bovenkamer. Compleet gestoord dus.
Disneyfilms maken allang deel uit van de westerse filmcultuur en hele generaties zijn ermee opgegroeid. Toch blijkt uit de nieuwe studie van tante Victoria dat vele Disneyfilms niet geschikt zijn voor jonge kijkers.
'Sneeuwwitje' en 'Doornroosje' kunnen leiden tot een ongezond zelfbeeld, racisme en huiselijk geweld. In beide films wordt een meisje gekust terwijl ze slaapt. Er zou dus geen wederzijdse toestemming zijn... Sneeuwwitje creëert de indruk dat meisjes hulpeloos moeten wachten tot hun prins op het witte paard langskomt. En Doornroosje zou anorexia in de hand werken met haar onmogelijk smalle taille.
En 'Belle en het Beest' is een klassiek geval is van het Stockholmsyndroom, een psychologisch verschijnsel dat we zien als een gegijzelde sympathie gaat koesteren voor zijn gijzelnemer. Het verhaal geeft de indruk dat een vrouw een gewelddadige partner kan veranderen, als ze maar lang genoeg volhoudt. Het beest verandert in een blonde blanke jongeman en ze leefden nog lang en gelukkig...
Ook 'Aladdin' werd niet gespaard, een 'racistische' film waarin alle goede personages blank zijn, terwijl alle slechteriken zwart zijn... Fictie gebaseerd op realiteit!.
Tante Victoria had beter achter het fornuis in haar keukentje kunnen blijven, want met haar 'studie' rukt ze de legendarische Disneyfilms uit hun context en geeft ze haar eigen feministisch politiek correct gedacht over de films. Met in haar kielzog alles wat politiek-correct en links is. De sprookjes van toen zijn klassiek en van onvergankelijke waarde. Hedendaagse studies houden geen rekening met de tijdsgeest van toen en rukken de sprookjes uit hun verband. Tante Victoria vergeet daarbij dat hedendaagse tekenfilmpjes uitpuilen van geweld en indoctrinerende beelden van rassenmenging, waar blank en zwart elkaar afwisselen en flitsende beelden elkaar opvolgen waarbij agressie de hoofdrol speelt... Een ouderwets sprookje van Walt Disney is veel onschuldiger!
Mijn tv-scherm werd vorige nacht bezoedeld door de extremistische imam Nordin Taouil die door een schaamteloze VRT zijn uitleg mocht komen geven over het gekibbel rond de Grote Moskee in Brussel. De kijker werd in de luren gelegd omdat VRT geen woord repte over de duistere achtergronden van de imam.
Moslimextremist Nordin Taouil is een vrouwonvriendelijke imam, bekend als een moslim van extreem-islamitische strekking en een aanhanger van het salafisme dat zich keert tegen westerse invloeden in de islam. Hij houdt de schijn van gematigdheid op en ondertussen misbruikt hij handig zijn dubbele identiteit om Brusselse moslims een en ander wijs te maken over ons, de niet-moslims. Haatprediken dus.
Het ziet ernaar uit dat onze regering nooit grip gaat krijgen op het gebedshuis in Brussel, de Grote Moskee die in verband gebracht wordt met extremisme en radicalisering, en waar opvattingen verspreid worden die haaks staan op onze westerse waarden.
Na de aanslagen in Brussel werd de Saudische inmenging afgeschaft en ging de leiding naar de Moslimexecutieve. Maar dat was niet naar de zin van de twee gevaarlijke imams Nordin Taouil en Brahim Laytouss die zelf liever de touwtjes in handen namen van de Grote Moskee. Uiteindelijk kwam scheidsrechter Koen Geens tussenbeide en deed een beroep op de samenwerkingszin van moslimgemeenschappen en daarom gaat de minister een nieuwe overkoepelende moslimgemeenschap uitvinden om de Brusselse moskee te beheren... Alweer een nieuwe islamitische groepering!
Tussen haakjes... Twee jaar geleden bereikte ons het nieuws dat de vergunning van de Grote Moskee ingetrokken werd, zo zei ex-minister Jan Jambon. De Grote Moskee floreert nu als nooit tevoren...
“Massamigratie is een langzame stroom water die hardnekkig de kusten erodeert. Ze komt vermomd als een humanitaire zaak, maar haar ware aard is de bezetting van territorium.”
Alweer slecht nieuws over de leerprestaties van onze 'Vlaamse' leerlingen. De klad zit erin, in ons onderwijs. En dat wordt alleen maar erger omdat er steeds meer kindjes onze scholen bevolken die thuis geen Nederlands spreken en die al starten met een flinke taalachterstand. Ook leerlingen die thuishoren in het buitengewoon onderwijs plegen een aanslag op de onderwijskwaliteit. Ons taalonderwijs wordt grondig in de war gestuurd en de leerscores zullen daarom in de toekomst nog veel meer naar beneden donderen.
Nieuwe cijfers van minister Crevits (CD&V) laten zien hoe leerlingen stuntelen met grammatica, begrijpend lezen, luisteren en schrijven, en ook wiskundige bewerkingen gaan moeizaam.
De resultaten tonen ook aan dat leerlingen die Nederlands niet als thuistaal hebben minder goede scores halen. Logisch. Daarnaast is er een verband met de sociaal-economische status. Hoe hoger de status, hoe meer kans op hoge scores. Ook blijkt de onderwijservaring van de leraar invloed te hebben op de leesprestaties van de leerlingen.
De leerprestaties voor lezen, luisteren, schrijven en spreken werden gemeten met twee schriftelijke en een praktische proef. Leerlingen werden o.m. gevraagd om teksten te schrijven zonder fouten te maken tegen de grammatica- en spellingsregels. De spreekvaardigheid werd getoetst door het navertellen van gelezen teksten.
Minister Crevits wil scholen begeleiden naar een betere kwaliteitscultuur. Scholen begeleiden? Veel te laat, de kiemen van leer- en taalachterstanden zijn dan allang gezaaid in de periode dat baby's en peuters nog niet naar school gaan en zich veel te lang in een thuismileu bewegen waar niet voorbereid wordt op de kleuterschool, een thuismilieu waar een andere taal dan het Nederlands gesproken wordt en er een anti-Nederlands klimaat heerst. 'Scholen begeleiden' is een achternahollen van de problemen. De eerste levensjaren horen baby's en peuters hun ouders kwebbelen in een vreemde thuistaal. En als ze dan in de basisschool komen torsen ze een enorme taalachterstand met zich mee met leerachterstanden als gevolg. Het is in de baby- en peutertijd dat er actie ondernomen moet worden, alle andere ondernemingen in de basisschool zijn middelen voor de lappenmand.
Het Lentefeest is een uitvinding van gefrustreerde vrijzinnigen die voor hun kinderen ook een feest willen, maar dan niet in de kerk. Ongelovigen willen voor hun kinderen ook cadeautjes, maar dan zonder communie. Ze willen ook feestelijk uitgedoste kinderen in hippe communiekleding, maar niet voor in de kerk.
En daarom verzonnen vrijzinnigen een alternatief voor het christelijke communiefeest: het lentefeest! Het lentefeest voor de vrijzinnige jeugd is een bastaardviering, een viering zonder God!
Als je kind zijn communie niet mag doen in de kerk, moet je zwijgen. Als je allergisch bent voor kerkelijke aangelegenheden, blijf dan stilletjes thuis, zonder cadeautjes, zonder feest, zonder feestelijke outfit. Ga in een hoekje wat zitten grommelen, maar verpest het feest van de christelijke jeugd niet met een 'lentefeest' dat de statige grandeur mist van een echt communiefeest. Communiefeesten, puur en zuiver, worden in de kerk gevierd, in de lente, een feest samen met God. Alternatieven bestaan niet, het lentefeest is een illusie, een verzinsel dat overeind gehouden wordt door de commercie.
Vroeger heerste er een rage bij schooldirecteurs en leerkrachten om bij het kliekje van vrijzinnigen te horen. Om erbij te horen moest je je geloof afzweren en een hekel hebben aan christelijke tradities en aan religieuze tekenen die naar het christelijk geloof verwijzen. "Ik ben atheïst!", klonk het vroeger aldoor in koor bij atheïsten die alle begrafenissen van collega's bijwoonden, maar dan samengetroept op straat stonden te gapen, aan de overkant van de kerk, als een stelletje zielige engerds met een fobie voor kerken, priesters en misvieringen.
“Beste kinderen. Wanneer jullie vrijdag demonstreren, denk dan eerst eens aan die kinderen die in Kongo kobalt moeten afgraven voor papa´s elektrische auto.”
De reactie van STAX wil ik nu heel graag in de schijnwerpers zetten, omdat ik het vollédig eens ben met wat hij schrijft. Hij weet waarover hij schrijft. Zelf zou ik het ook wel eens zo willen verwoorden maar iets houdt me tegen, daarom nu Stax aan het woord:
Allemaal heel mooi maar ik walg van de nieuwere generaties, die dank zij de ouderen nu alles in de schoot geworpen krijgen. Ik weet nog heel goed toen ik in 1965 afgestudeerd ben van een technisch A2tje wat ik toen kon, en als ik zie wat de jeugd nu nog maar amper kan ???? Ongelooflijk achteruitgeboerd !! Een technisch ingenieur in mijn vak zet ik nu op twee seconden gewoon schaakmat op elk gebied zowel praktisch als theoretisch en die hebben dan 3 volle jaren minstens lang hun broek verder versleten en ik ben een ouwe zak van 70 met 50 jaar praktijk ..
het begint allemaal met de leraars en onderwijzers die zelf geen 'kloten' meer waard zijn al vele jaren, in het beroepsonderwijs zeg maar de toekomstige techniekers staan lullers te vertellen uit een boek, lullers diezelf nog nooit geen hand hebben uitgestoken in de stiel! Die gewoon hun boekske komen aframmelen en hun pree opstrijken op 't eind van demaand... en dat moet dan onze toekomstige techniekers vormen?? Goe ZOT, laat staan wat we nu als (gasten) er nog bij krijgen een bende achterlijke pummels die nog in de middeleeuwen leven en in een woord gewoon 'krododillen' zijn ken je het: dikke nek, verkeerde poten en een supergrotemuil!
Bah wat een toekomst ... rechten rechten rechten... dat kennen ze allemaal om te beter nu maar PLICHTEN hola da is een verkeerd woord.
Groeten van een ouwe zak die het nog nuchter kan bekijken.
Uit een nieuwe studie van KU Leuven blijkt dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs daalt. Achterhaald nieuws, en gruwelijk afgezaagd.
Eindelijk mag er nu openlijk gezegd en geschreven worden dat de onderwijskwaliteit aan het tanen is. Vroeger moest daarover gezwegen worden omdat allochtonen zich gestigmatiseerd voelden.
De kelderende onderwijskwaliteit was vroeger taboe, en daarom is het nu veel te laat om vergane gloriën weer op te vijzelen. De absolute wereldtop voor het Vlaams onderwijs is voorgoed verleden tijd.
Een jonge generatie journalisten en onderzoekers meent de dalende onderwijskwaliteit ontdekt te hebben, alsof het een nieuw gegeven is. Helemáál te gek is de titel in het Nieuwsblad: "Waarom heeft niemand dat zien aankomen?... Heeft deze auteur al die tijd in coma gelegen of zo?! Of misschien nog niet geboren toen het proces van het aftakelende onderwijs allang aan de gang was?
Laat ons eens kijken naar de zomer van 2011 toen de alarmklokken schel en alarmerend luidden over het dalende onderwijsniveau. Toén al was een afbrokkelende onderwijskwaliteit geen nieuws meer omdat die trend zich in gang zette begin jaren 90. Het was de tijd van overvloedige aandacht voor zwakke leerlingen, voor allochtone leerlingen, voor alles wat afweek van de gemiddelde Vlaamse leerling. Er werden allerlei maatregelen verzonnen om achterblijvers bij het onderwijs te betrekken, de gekende 'Parels voor de Zwijnen', terwijl intelligente Vlaamse leerlingen geen uitdagingen kregen, hoogbegaafden en uitblinkers werden aan de kant gezet, geen maatregelen voor hen.
Om de kwaliteit van ons onderwijs weer op te schroeven moet er afgestapt worden van het 'iedereen-gelijk-principe'. Iedereen is niét gelijk. Er zijn kloven, etnische en andere, die niet te overbruggen zijn... Leerlingen moeten weer zin krijgen in competitie, gemotiveerd om elkaar te overtroeven en om de beste te willen zijn, met een prestatiedrang die op springen staat... Er moeten beter opgeleide leerkrachten komen die bekwaam zijn om een klas te runnen, een klas als geheel... Zwakke leerlingen en alle soorten achterblijvers moeten minder aandacht krijgen... En tot slot: minder vakanties, minder vrije dagen en minder schooluitstappen... De onderwijskwaliteit zal een nooit geziene heropbloei kennen!
"Dit zijn geen migranten in nood, dit zijn piraten!"
Migranten kapen schip dat hen uit zee redde
Jaren geleden begon de volksverhuizing met één gammel dobberbootje, volgepropt met zwartjes op weg naar het Grote Geluk. Als geblakerde sardientjes keken ze met holle angstogen rondom zich en bij elke golfslag stond hun hart even stil.
Maar bootvluchtelingen evolueren mee met de golven des tijds, ze worden zelfzekerder en brutaler. Zoals onlangs toen 108 bootvluchtelingen de leiding van een schip overnamen, ze kaapten het schip dat hen redde uit een woeste zee.
De olietanker Elhiblu 1 (foto) pikte de migranten op uit een rubberbootje en uit dankbaarheid namen de zeeschuimers de bemanning gevangen en namen het bevel van de tanker over.
Aangemoedigd door de barmhartige samaritaanse goedheid van Europa, wagen meer en meer migranten de oversteek op de Middellandse Zee. Ze weten dat ze gered worden. Ze weten ook dat Europese grenzen zo lek zijn als een zeef.
Een week geleden stopte operatie Sophia, de Europese Unie zal geen migranten meer oppikken uit de Middellandse Zee. Helikopters blijven wel nog speuren naar smokkelaars.
Matteo Salvini, Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken en fors tegenstander van illegale migratie: "Er leven 5 miljoen Italianen in armoede, terwijl wij 5 miljard euro per jaar aan migranten uitgeven. Daar wil ik een einde aan maken... De havens blijven gesloten... Dit zijn geen migranten in nood, dit zijn piraten!Dit is georganiseerde misdaad!"
Mainstream media en smokkelende hulpverleners reageren verontwaardigd op de 'onchristelijke' houding van Salvini... En toch zijn mannen als Salvini nodig om Europa te redden van de ondergang!
'Vlaamse' leerlingen die thuis geen Nederlands spreken
'Vlaamse' leerlingen die thuis geen Nederlands spreken? De grafiek bedoelt 'migrantenleerlingen', want Vlaamse leerlingen spreken thuis Nederlands zoals het hoort.
Migrantenouders die hun kinderen opvoeden met een vreemde thuistaal, zijn niet bereid om zich te integreren in onze gastvrije omgeving en doen hun kinderen onrecht aan. Allochtoontjes moeten opgevoed worden in een Nederlandstalig klimaat om tot behoorlijke prestaties te kunnen komen op school. Weg met de vreemde thuistaal! Een vreemde thuistaal zet een rem op het schoolse functioneren van het kind. Met taal- en leerachterstanden als gevolg, achterstanden die de leerlingen blijven achtervolgen gedurende hun hele schoolloopbaan. Zo blijven ze achterop hinken ver weg van hun Vlaamse klasgenootjes... Om uiteindelijk de school te verlaten zonder diploma. En over hun productiviteit op de arbeidsmarkt zullen we maar zwijgen.
Allochtone gezinnen zijn kroostrijker dan de Vlaamse, en zo kan het 'omvolkings'proces sluipend voortschrijden. Het Vlaamse volk wordt stilaan vervangen door een vreemd volk dat weigert zich aan te passen aan Vlaamse normen en gebruiken en blijft plakken aan eigen taal en cultuur.
Niet te geloven! Ons Vlaams onderwijs is al zo erg toegetakeld door de diversiteit van de schoolbevolking, en dan horen we Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, zeggen dat de nieuwe eindtermen te ambitieus zijn, dat de lat te hoog ligt en dat er te veel gevraagd wordt van middelbare scholieren waardoor heel wat leerlingen riskeren geen diploma te halen.
Lieven Boeve: "De nieuwe eindtermen zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen". Boeve pleit met deze uitspraak voor makkelijker leerstof zodat zwakkeren ook meekunnen en eindigen met een diploma. Maar wat is een diploma dan nog waard?!
Eindtermen kunnen nooit ambitieus genoeg zijn. Er is al te veel geknabbeld aan het onderwijsniveau sinds de massale komst van aangespoelde negerkes met een brousse-verleden, bruine kindjes met woestijnzand in hun oortjes, en zwakbegaafde achterblijvertjes die het lespeil doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil. De schoolbevolking krijgt meer kleur, meer variatie, en daarom moet het tanende onderwijs opgekrikt worden, met nieuwe stevige impulsen, met eindtermen die tot ver achter de einder reiken, en met latten die nooit hoog genoeg kunnen liggen.
Wanpresteerders, zwakbegaafden, anderstaligen en andere klooiers zijn zich komen mengen met onze Vlaamse leerlingen, en in deze gemengde klassen waarin niemand de beste mag zijn en iedereen gelijk moet zijn, wordt de leerstof aangepast aan de zwakke onderlaag. Intelligente leerlingen haken af, hun prestatiedrang wordt afgeremd en niemand hoor ik nog roepen: "Ik ben de Beste!"... Ons onderwijs is aan het aftakelen, er is verval, verloedering en nivellering naar heel diep beneden... En dan geeft Boeve het onderwijsniveau nog een extra duwtje richting afgrond door te beweren dat de lat te hoog ligt!
Er is een jongetje doodgebloed in Italië, na een mislukte besnijdenis die thuis uitgevoerd werd door zijn ouders. De ouders zijn een koppel uit Ghana die nu beschuldigd worden van doodslag op hun vijf maanden oude baby. Het kind bloedde hevig, kreeg een hartstilstand en overleed in het ziekenhuis.
Mislukte besnijdenissen, illegale besnijdenissen... ze worden veroordeeld, maar niets is opgewassen tegen achterlijke islamitische geplogenheden als die zich eenmaal in ons midden genesteld hebben. Besnijdenissen vallen onder kinderverminking.
Europa importeert ongeremd islamitische vluchtelingen en met hen ook de hele Afrikaanse folklore inclusief middeleeuwse barbaarse rituelen die zich sluipend installeren in onze westerse samenleving. Er is geen weg meer terug, de moslimgemeenschap groeit als kool in Europa, het kweekt als konijnen en vermenigvuldigt zich als kakkerlakken. En ze hebben echt niet de intentie om zeden en gebruiken van hun gastlanden over te nemen. Ze gaan gewoon door met hun achterlijke islamitische rituelen.
Dokters verdienen hopen geld aan besnijdenissen, schuilen zich achter het beroepsgeheim, en Maggie de Block laat toe dat RIZIV financieel tegemoet komt aan boosdoeners die hun kindjes genitaal verminken.
Loneliness is the cloak you wear A deep shade of blue is always there The sun ain't gonna shine anymore The moon ain't gonna rise in the sky The tears are always clouding your eyes When you're without love, baby
Emptiness is the place you're in There's nothing to lose but no more to win
Kijk eens hoe ijverig en plichtbewust Anuna De Wever zich voorbereidt op de lessen van maandag en dinsdag in haar school.
Maar laat ons niet te vlug oordelen, misschien heeft Anuna haar schoolboeken meegenomen naar de betoging om tijdens de sleep-in in haar tentje haar zaklamp te laten schijnen op de studieboeken. En haar schrijfgerief zal ze ook wel meegenomen hebben om haar huistaken te maken in het koude tentje.
Geen zinnig mens gelooft nog dat Anuna de gemiste leerstof van zoveel brosdagen kan recupereren. Om nog maar te zwijgen over de onwettigheid van haar afwezigheden. Het is voorspelbaar hoe haar schooljaar de mist in zal gaan.
Zondagavond begon de protestactie aan de Wetstraat. Automobilisten plagen en zo. De actievoerders dromen van een verankering van de klimaatdoelstellingen in de grondwet. Schimmen najagen. En daarvoor betogen ze twee lange dagen en twee koude nachten.
Het is makkelijk om illegaal te demonstreren en politici onder druk te zetten als je zelf je brood niet moet verdienen en zelf ook geen belastingen moet betalen...
Ik heb zo mijn bedenkingen, twijfels en vragen bij het geval Mehrnaz Didgar, de 'neurochirurge' die schuldig bevonden werd aan moord op dochter Eline, maar dankzij lepe Vermassen nu weer op vrije voeten loopt.
De media noemen haar steevast 'neurochirurge'. Heeft ze haar diploma in Iran, haar thuisland, gehaald, en is het hier geverifieerd? Is het erkend?... Het verbaast me dat ze werkzaam was in UZ Leuven. Als neurochirurg wordt toch verondersteld dat je psychisch evenwichtig bent, en niet overgeleverd bent aan depressies noch aan dwangneuroses. Chirurgie vergt uiterste precizie en nuchtere oplettendheid, en als dat niet lukt had ze ontslag moeten nemen, om haar patiënten niet in gevaar te brengen.
Mentaal was Didgar niet sterk genoeg om haar zieke dochter op te vangen en te begeleiden. Uit het ziekenhuis waar ze werkte, nam ze sterke medicatie mee naar huis, diende haar dochter een hoge dosis diazepam toe om vervolgens het meisje te laten stikken in een plastic zak. Met een chronometer in de hand telde ze de minuten die verstreken tijdens het verstikkingsproces.
Deze welberedeneerde werkwijze heeft niets te maken met een "onweerstaanbare drang of dwang" zoals Vermassen die aanvoerde voor de vrijspraak. En in een oncontroleerbare opwelling kan het misdrijf evenmin gepleegd zijn. Didgar heeft zich rationeel goed voorbereid op de moord, en die voorbedachtheid is niet terug te vinden in de strafmaat voor een vrouw die initieel levenslang gekregen zou hebben.
Onweerstaanbare driften en depressies spelen mee in moorden, ook zinsbegoochelende vlagen en opstotende impulsen, en het geheel van die psychische zwakte zou nooit als verzachtende omstandigheid mogen aangerekend worden. Zeker niet wanneer blijkt dat een moord weloverwogen werd, zoal bij Didgar.
Haar advocaat zegt dat ze een 'gediplomeerd arts' is - zonder het te beseffen trekt hij daarmee haar titel in twijfel - en dat ze in ontwikkelingslanden mensen wil gaan helpen. Stel je voor, een psychisch toegetakelde vrouw, veroordeeld voor moord, gaat mensen helpen?...
Steven Pans, de vader van Eline, was verwikkeld in een gemengd huwelijk. Hij beging de vergissing van zijn leven door te trouwen met een Iraanse. Het mengsel van Vlaamse en Iraanse wortels geeft een smakeloze cocktail die gedoemd is om in een gootsteen te kieperen!