De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
09-09-2019
Criminaliteit Buitenlanders
Lieviaanse versie van een bericht uit de FAZ over migrantencriminaliteit.
Een media-onderzoek van criminaliteit bij buitenlanders maakt leugenachtige statistieken op waaruit blijkt dat er weinig buitenlanders criminele feiten plegen.
De mediastudie zegt dat rechtse partijen disproportioneel berichten over criminele buitenlanders. De cijfers zeggen dat buitenlanders weinig strafbare feiten plegen.
Met de resultaten van de AfD wakkert deze partij de vreemdelingenangst aan, zo menen twee media-onderzoekers uit Hamburg en Leipzig, de auteurs Thomas Hesterman en Elisa Hoven. Beide professoren vinden het "verrassend hoe consequent het gebeurt", zeggen ze in het 'crimineel-politieke tijdschrift'.
De wetenschappers analyseerden voor hun onderzoek 242 persmededelingen van de AfD over het thema Criminaliteit in Duitsland in het afgelopen jaar. Die cijfers vergeleken ze met de criminaliteitsstatistiek. "Voor zover de AfD bij verdachten de nationaliteit vermeldt, zijn er 95% buitenlanders, en slechts 5% Duitsers", zo meldden de auteurs. De 5% Duitse verdachten zijn 'Duitsers' met een migratieachtergrond.
Feitelijk ligt het aandeel van buitenlandse verdachten volgens de criminaliteitsstatistiek op minder dan 35%, schrijft de FAZ. Daarmee wil het blad, dat zichzelf kwaliteitsjournalistiek noemt, aanduiden dat de AfD in haar berichten niet het werkelijke aandeel van buitenlanders aan de criminaliteit voorstelt.
Precies hiermee zit de FAZ fout. Weliswaar ligt het aandeel van buitenlanders bij de verdachten op minder dan 35% - zeker op 8% van de bevolking. Zij zijn alzo 4x zoveel crimineel. Syriërs zijn 2,5% van alle verdachten, en 0,9% van de bevolking, 3x zoveel crimineel. Afghanen zijn 1,5% van alle verdachten en 0,3% van de bevolking 5x meer crimineel, en liggen daarmee boven het gemiddelde.
Een berichtplaatsing die alleen alle gevallen opsomt, zonder naar deze samenhang te verwijzen, vervormt de realiteit. In een objectieve berichtgeving moeten Afghanen 5x meer vermeld worden dan Duitsers, wat natuurlijk zelden gebeurt. 80% van alle berichten zouden misdaden met verdachte Afghanen moeten berichten, alleen 20% van de gevallen met Duitsers. Dat verklaart precies het aandeel van Duitse verdachten in de AfD-berichten.
Eigenlijk horen deze overwegingen bij rommelige statistieken. Men kan alzo vermoeden: ofwel weten beide onderzoekers niet wat zij doen, of zij weten het wel. En het was de opgave van een zelfrespecterende kwaliteitsjournalistiek daarnaar te verwijzen. De FAZ kan of wil dat niet doen. De FAZ speelt liever verder Staatsjournalistiek...
Om criminele buitenlanders te beschermen zullen er in ons land ook wel gemanipuleerde statistieken opgesteld worden.
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de luchtkwaliteit in klaslokalen, waaruit bleek dat het CO2-gehalte veel hoger ligt dan wat zou mogen. “Het CO2-gehalte in een doorsnee klaslokaal komt overeen met de waarden die we in een duikboot vinden”, zeggen experts die de luchtkwaliteit in klaslokalen willen aankaarten. Leerlingen voelen zich suf, kunnen zich niet concentreren, reageren trager en presteren minder bij teveel CO2 in de lucht.
Opvallend is dat nu nadrukkelijk CO2, verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde, erbij gesleurd wordt. 'k Zou zeggen, laat fysici uitmaken hoe gezond de lucht in een klaslokaal is.
Los van de fysica-wetten over gassen in een ruimte die zoeken naar evenwicht kan ik ondertussen wel vertellen over mijn ervaringen met klaslokalen waar de lucht veel te ongezond was. Vroeger, bij het betreden van een klaslokaal, hing er meestal een slechte geur, het rook er naar ongezonde lucht. Muf en duf. Véél te veel leerlingen zaten er opeengeperst en samengepakt in véél te kleine klaslokaaltjes op véél te kleine bankjes. Ze ademden elkaars adem in en kwamen zuurstof tekort waardoor ze zich niet konden concentreren op de leerstof. Vensters werden niet geopend omdat koukleumen het hele klaslokaal potdicht wilden. Transpiratiegeuren en andere kwalijke geuren hingen er als een nevel in de onverluchte lokalen. En tijdens de winterperiode draaide de verwarming op volle toeren en droogde de lucht in de klassen helemaal uit. Adembenemend!...
Ik heb de lezer verwittigd, gewaarschuwd en voorbereid, er hangen erotische nevelen in de lucht, en die dwarrelen neer op m'n blog. Ik pik een fragmentje uit een tekst van Norman Mailer, Amerikaanse schrijver en journalist, en moet er wel bijvoegen dat hij veel meer waard is dan dit hitserige stukje, een pareltje!
"...Ze knielde voor me neer, pakte mijn gezwollen slang beet en gaf er een rukje aan... Een gewaarwording van haar mond op de kop van mijn fallus... Mijn stoter voelde aan alsof hij van goud was... Ze gaf me een vederlichte lik over mijn roede, tot in de gespannen zak van mijn ballen... Ze joeg sidderingen door mijn borrelend zaad... De kroon van mijn roede begon te glimmen... Ze kreunde "kom met je obelisk door mijn poort, roer je in mijn grot, roer je in mijn hol"... Mijn zaad spatte alle kanten uit, terwijl mijn paal in lichterlaaie stond... Ik ervoer de woestheid van een leeuw, terwijl zij de heerlijkheid van mijn testikels bezong..." (NORMAN MAILER).
Miljoenen Vlaamse Euro's voor Miljoenen Vreemde Kinderen
Minister Crevits maakt 27 miljoen euro vrij voor 3.000 extra plaatsen in basis- en secundair onderwijs. De voorbije jaren werd er al fors geïnvesteerd in extra zitjes in de klas: twee keer 150 miljoen, en nu komt er nog eens 27 miljoen bij als extra investering.
Er zal nóóit plaats genoeg zijn! De schoolbevolking zal blijven expanderen. Het geboortecijfer zal blijven stijgen, leerlingenaantallen zullen blijven toenemen. Buitenlandse overrompelingen en ongeremde seksactiviteiten in de bedstede maken van de migrantenbevolking een uitdijend volk, een vreemd volk dat zich voortplant als kakkerlakjes in een broeierig nest, of als konijntjes in een warm holletje. Nieuwe schoollopertjes zullen blijven aanschuiven, alsof ze aan de bomen groeien. Een explosieve toevloed van vreemde schoolgangertjes, uit alle uithoekjes en donkere plekjes van de hele wereld, zij zijn hier allemaal welkom, zonder onderscheid, iedereen gelijk, in een klimaat van eenwording en nivellering waarin niemand hoog mag scoren en alle snaren gelijk gestemd zijn.
Vroeger, in de goede oude tijd, toen ongebreidelde aanwas van asielkindjes onbestaande was, legden leerkrachten huisbezoeken af om van deur tot deur leerlingen te ronselen. 'Leerlingen ronselen'... Wie kent dat fenomeen nog? Toen scholen kampten met leerlingentekorten, moest er gebedeld en gesmeekt worden om leerlingen in een bankje op school te krijgen. Het was de tijd van bezonnen gezinsplanning, van ingetogen bezinning over elke telg die nog geboren moest worden, toen we nog niet overspoeld werden door kindertjes van alle landen en alle continenten die zich verenigden om samen ons traditioneel onderwijs naar de knoppen te helpen.
Intelligente gezinsplanning en onbesuisde vermenigvuldiging... Twee uiteenlopende stijlen van voortplanting die zich met elkaar versmelten in een multicultureel moeras. En nu is er chronisch plaatstekort...
Beste lezers, kijk eens naar de verbeten gelaatstrekken van klimaatgeile Anuna. Op andere foto's zien we agressieve lichaamstaal, meestal met de vuist in de lucht, of wijdopen schreeuwmond afgedekt met handpalm. De klimaatobsessie begint sporen achter te laten op haar fysiek maar ook op haar verstand. Ze mag dan wel geslaagd zijn afgelopen schooljaar - joost mag weten hoe - maar hoger onderwijs zou wel eens op een fiasco kunnen uitdraaien als ze op de klimaattoer blijft voortgaan, een ingeslagen eenrichtingsweg waar geen weg meer terug is, ze zal opgejaagd worden door linkse klimaathysterici en slinkse media.
Geslaagd, ondanks torenhoge opeenstapeling van onwettige afwezigheden
Er was nergens iets te lezen of te horen over de onwetmatigheid waarmee Anuna haar diploma secundair onderwijs behaalde. Heeft niemand zich daar geen vragen bij gesteld? Een hele stapel ongewettigde afwezigheden kan je toch niet zomaar onder de mat vegen? Of door het toilet spoelen? Hoe is dit kunnen gebeuren? Blijkbaar vindt iedereen het normaal dat deze verstokte spijbelaar tóch geslaagd is voor haar middelbaar onderwijs? O mysterie! Om het imago van 'leerplicht' te redden zou de school publiekelijk uitleg moeten geven over het totstandkomen van haar A-attest.
Nieuwe spijbelacties
Anuna kondigde nieuwe scholierenstakingen aan voor de komende maanden: wekelijkse acties en maandelijkse spijbeltochtjes. Hoe blijft het spijbelmeiske ermee wegkomen? Ongestraft aanzetten tot spijbelen, ongestraft aanzetten tot ongeregeldheden... "We blijven wekelijks actie voeren en we zullen ook burgerlijk ongehoorzaam blijven... Ik probeer iets goeds te doen voor de wereld en te vechten voor iets waar ik in geloof. Wij sluiten met onze boodschap niemand uit. Wij proberen iedereen te betrekken in het klimaatverhaal..." Pretentieuze verwaandheid! Vroeger gingen meisjes het klooster in om God te dienen, nu worden ze missiezusters om de hele wereld te dienen en een hele planeet te redden.
Pukkelpop
Geen flowerpowertoestanden voor Anuna op pukkelpop, zij had nooit mogen verschijnen op een festival waar jongeren naartoe komen om te genieten van de sfeer en van de muziek. En dan valt plotseling de muziek stil en komt er een zaagtrien zeuren over het milieu. Uiteraard is dat niet naar de zin van festivalgangers en werkt het Anuna-moeheid in de hand.
"Begrotingstekort van 12 miljard voorspeld tegen 2024.Tegen 2024 moet de federale regering op zoek naar 11,8 miljard of 2,20 procent van het bruto binnenlands product om onze begroting op orde te krijgen"... En dan gaat het volgende berichtje over de kosten van vluchtelingen:
Na een véél te lange zomervakantie zitten onze scholiertjes eindelijk weer vastgeketend in de schoolbanken, voor een heel schooljaar lang. Eindelijk, 't zou tijd worden. Hoog tijd om te excelleren na al het geklungel met anderstaligen en achterblijvers. Afgelopen met populaire nivelleringen!
Met een jaar vertraging wordt er nu het verplichte vak 'Burgerschap' aangeboden in de eerste graad van alle Vlaamse secundaire scholen. Het is bang afwachten welk effect het geeft op onze leerlingen en hoe leerkrachten de aangeboden leerstof gaan interpreteren, want het vak 'burgerschap' leent zich makkelijk tot persoonlijke visies van leerkrachten, visies die manipulerend op leerlingen doorgegeven kunnen worden.
Burgerschap is alsnog een ijl vak, schemerig, en uitnodigend voor leerkrachten om hun eigen gedachten op te dringen aan leerlingen.
De burgerschapseducatie wil leerlingen trainen in competenties zoals deelnemen als actieve burgers aan een samenleving waarin leerlingen op een geweldloze manier met elkaar communiceren, op een beargumenteerde manier hun mening geven, de betrouwbaarheid van informatie nagaan, op de hoogte zijn van hun rechten en plichten...
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vak burgerschap gebruikt gaat worden om de jeugd via het onderwijs in de 'juiste' richting te leren denken, dat er vanuit linkse hoek geijverd gaat worden om kinderen en jongeren in te lichten over het maatschappijgebeuren.
Beste Vlaamse ouders, geloof er geen fluit van, van de edele bedoelingen van het onderwijs om uw kinderen burgerzin bij te brengen, om hen te leren nadenken over democratie en maatschappij. Het kritische denken van onze toekomstige volwassenen zal aan banden gelegd worden, op politiek-correcte rails gezet worden, gemanipuleerd en gedirigeerd worden. Persoonlijke menigen van jongeren zullen geboetseerd en bijgestuurd worden, daar waar ze afwijken van de sociale wenselijkheid. De jeugd zal leren nadenken over de maatschappij, maar dan wel binnen de political correctness.
Na de beslissing van minister Crevits om de islamschool in Genk niet te erkennen, meldt het schoolbestuur dat er beroep zal aangetekend worden omdat de weigering ongrondwettelijk is, aldus het schoolbestuur.
Zoals we moslims kennen in hun ontembare drang naar macht en uitbreiding zullen ze hun zin doordrijven en zich begeven op het pad des veroverings waar ze elke bocht, elke zijweg en alle addertjes op hun duimpje kennen.
De vooruitzichten zien er daarom niet zo fraai uit. Een of andere rechter of De Raad van State of zo zal wel geneigd zijn om de uitspraak van minister Crevits te vernietigen. Misschien vermoedde de minister al dat dit zou kunnen gebeuren?
Drie dagen geleden schreef ik over: 'Geen Vlaams geld voor islamschool in Genk'.
Het is lang geleden dat ik nog nare mails ontving. Het is ooit anders geweest toen betweters en naarlingen mij op de vingers tikten omdat ik te weinig medeleven met onze vreemde medemensen zou hebben, het ontbrak mij aan 'xeno-empathie'.E-mailers en reageerders die het niet eens waren met mijn schrijfsels kwamen over de vloer van mijn blog. Ieder op zijn manier uitte zijn ongenoegen en ze deden hun best om mij op andere gedachten en inzichten te brengen. De ene deed het gluiperig, de andere agressief en prekerig, nog iemand anders heel beleefd, een andere arrogant en dictatoriaal zelfs. Gelukkig hebben ze nu Lieve de xenofoob geaccepteerd.
Mijn ouders hebben me vroeger altijd gewaarschuwd voor vreemde mannen. "Nooit meegaan met vreemde mannen, nooit iets tegen hen zeggen"... En de nonnen op school zeiden dat ook. Zo werd ik opgevoed. 'Aversie' voor vreemdelingen werd me aangeleerd, een aversie die sterk aanleunde tegen 'vreemdelingenhaat'. Zo werd ik grootgebracht, zo heeft men mij opgevoed!... Later hoorde ik echter op het werk en op de media dat ik mijn hart meer moest openstellen voor migranten, dat ik ze niet mag buitensluiten uit mijn leven, en nog zo van dat links gezever.
Moet ik nu ineens mijn hart wijd openen voor alle vreemdelingen die hier bij bosjes aangespoeld komen alsof er op de uitgestrekte aardbol geen plaats meer te vinden was? Mijn hart is niet groot genoeg om van àlle mensen te houden. Ik heb mijn handen vol aan liefde voor mezelf en voor mijn naaste omgeving. Ik kan er niet nòg eens al die vreemdelingen bijnemen die hier eigenlijk niet thuishoren. Als ik die allemaal in mijn hart moet sluiten, verlies ik mijn evenwicht en mezelf ... En het einde van de vreemdelingenstroom is nog lang niet in zicht!
Waarom wordt ELK blank land gedwongen om multicultureel/multiraciaal te zijn? Waarom wordt er tegen ELK blank land gezegd om een einde te maken aan zijn eigen ras/cultuur? Immigratie/assimilatie wordt ALLEEN MAAR opgedrongen aan blanke landen. Anti-blanken noemen zichzelf “anti-racisten”, maar hun acties leiden tot de eliminatie van maar één ras, het blanke ras. Het doel van “antiracisme” is genocide plegen op blanke kinderen.
“Diversiteit” is een codewoord voor blanke genocide “Anti-racistisch” is een code voor anti-blank
Geen Vlaams Geld voor Islamitische School in Genk !
Onderwijsminister Crevits weigert een tijdelijke erkenning van de nieuwe islamschool in Genk omdat de school niet aan de erkenningscriteria voldoet: de rechten van de mens en het kind worden niet voldoende gerespecteerd.
Onderwijsinspectie en Staatsveiligheid hebben de mysterieuze nevelen opgeklaard die boven de plannen van de moslimschool hingen. De oprichters van de school deden geheimzinnig over het woord 'islam' dat niet uitgesproken werd, en onbekend was ook in hoeverre het pedagogisch project gestoeld was op de islam. We mochten er toen al gerust van uitgaan dat kinderen er gemanipuleerd en geïndoctreerd zouden worden.
Dat wisten we al een jaar geleden toen de oude Syntragebouwen aangekocht werden door de Belgische Islamitische Federatie (BIF) die banden heeft met de beruchte Millî Görüs-beweging. Er was een jaar lang ophef over de komst van de Genkse islamschool en nú pas komen ze tot de ontdekking dat er iets niet pluis is?
En waarom een aparte moslimschool? Daarvoor was er een lullige smoes: omdat moslimjongeren in het bestaande onderwijs niet genoeg kansen kregen en het Arabisch en Turks belangrijker moesten worden.
Moslims die een eigen school ambiëren willen een gesloten gemeenschap, en dan willen ze ook nog Vlaamse erkenning en Vlaamse subsidiëring. Vlaams geld om zich af te zonderen van de Vlamingen? En Vlaams geld voor islamitische aangelegenheden?
De betrokkenheid van de Millî Görüs-beweging bij de islamschool was al voldoende om een jaar geleden het hele Syntragebouw te slopen, te bombarderen en met de grond gelijk te maken, want Millî Görüs streeft naar uitbreiding van de islam in Europa, is een conservatief-islamitische organisatie met banden met Turkije, en ze zijn eigenaars van verschillende moskeeën in ons land. In Brussel en Charleroi hebben ze al scholen opgericht!
De verkoper van het Syntragebouw is Philippe Bijnens, een naam als verrader om te onthouden.
Een aparte moslimschool werkt segregatie in de hand. Mislukt multiculturalisme in Genk is een feit. Moslimleerlingen horen zich te gedragen zoals alle andere leerlingen: zonder koran, zonder vreemde thuistaal, zonder islamitische feestdagen, zonder Allah en zonder de profeet Mohammed. Dát is de perfectie integratie.
Beste lezers, het zou me niet verwonderen dat de islamitische school gewoon gaat starten op 2 september. 'k Zal eens een kijkje gaan nemen.
Ik kan het niet laten om weer eens over het lerarentekort te schrijven. Telkens er iets nieuws over verschijnt, valt het me op dat nooit aan de wortel van het probleem geraakt wordt. Die blijft onaangeroerd, en die wortel is de diversiteit van de schoolbevolking. Daarom kiezen jongeren niet voor een lerarenopleiding, er is niks bekoorlijks meer aan. Ze willen niet voor een klas staan met debielen en achterblijvers, anderstaligen en andersgelovigen, gekleurde lanterfanters, fysiek en mentaal gehandicapten... Lieven Boeve blijft prutsen aan de charmes van de lerarenopleiding, terwijl eerst toch een oplossing gevonden moet worden voor de diverse schoolbevolking?
'k Heb vanmiddag ne zwarte gezien aan den toog in 't café. Hij zat er op een kruk, dichtbij de tapkraan, ne pikzwarte met hagelwitte tanden. Niet zo eentje dat knikt als je d'r geld in stopt, maar ne levensechte. Hij zat daar als een zwarte vlek, iets ondefinieerbaars, een vage donkere verschijning.
De aanblik van een neger in een ouderwets Vlaams café was vreemd, zelfs ergerlijk. Ik kon me niet verzoenen met het beeld, de 'picture' van een zwarte aan een blanke toog in een blank café in een blanke wijk. Ook andere cafégangers stoorden zich aan zijn aanwezigheid door weg te kijken van de toog en de kruk waarop de neger zat. Verdraagzaamheid maakt dat we onverdraagzame dingen niet aankunnen en dan kijken we een andere kant uit, of we doen alsof we niks gemerkt hebben. Onmacht en onwennigheid tegenover 'het vreemde'. Dat komt ervan als we via de media en via alle politiek-correct gezever nadrukkelijk ingeprent krijgen dat alle rassen gelijk zijn en dat we van alle vreemdelingen moeten houden zoals van onszelf. Kletskoek.
Wat komt dit neger-individu in een Vlaams café zoeken? Hij kan zich hier toch niet thuisvoelen? Wat komt hij hier doen, wat gaat hij morgen doen, en wat zal hij in de toekomst doen? Hij zal allicht rekenen op de naastenliefde van zijn blanke medemensen. Want waar ie vandaan komt maken ze alle mannen met bootvluchtplannen en andere migratieplannen wijs dat wij, Europeanen, zullen werken om te voorzien in hun onderhoud, in het levensonderhoud van al wie heelhuids al dobberend tot in Europa kan geraken. 't Is de risicovolle trip waard voor hen.
Wij, autochtonen, zijn hier trouwens al langer bezig met migranten, asielzoekers en andere goudzoekers te onderhouden, dat is de nieuwe slavernij, en we moeten d'r bovenop ook nog eens langer voor werken... En dan te bedenken dat Afrika een bodemloos continent is waar Afrikanen zich eindeloos voortplanten. En alle Afrikaantjes krijgen bij hun geboorte een wereldkaart cadeau waarop Europa met rode stip aangeduid wordt.
Kijk eens hoe goed dit moslimmeisje zich geïntegreerd heeft in onze westerse samenleving, in ons westers onderwijs!
Beste belastingbetalers, hebben uw zuurverdiende centjes hiervoor gediend? Om ontelbare integratiebevorderende projecten te bekostigen?... Bovendien kúnnen moslims niet integreren, tenzij ze hun koran in de bomen hangen en Allah naar de maan wensen.
Een wereldvreemde rechter en een louche advocate speelden het klaar om dit moslimwijf haar idiote islamitische 'identiteit' tentoon te spreiden in een Vlaamse klas. Het moslimmeiske mag zich als zodanig manifesteren als verhevene boven onze eigen leerlingen, met haar hoofdvoddeke op haar koppeke als blikvanger en symbool van arrogante onwil om zich aan te passen aan haar Vlaamse klasgenoten. Zielig moslimmeiske!
Evelyne Maes (foto) is advocate van het moslimmeisje. Zij is een verraadster die islamitische geplogenheden op school stimuleert. Zij vindt dat vrijheid van godsdienst ook op school geldt, maar vergeet een hoofddoek te associëren met terrorisme en met vrouwenonderdrukking en meer van die akelige dingen die niets met 'godsdienst' te maken hebben. Zij ziet de islam als een godsdienst en als er na haar nog andere gelijkgestemde advocaten en rechters de islamitische hoofddoek gaan bejubelen, zitten we over enkele jaren met half gesluierde klassen. Geen prettig vooruitzicht voor onze blonde Vlaamse jongens en meisjes.
Evelyne Maes heeft er geen benul van hoe zij alle inspanningen van de afgelopen decennia van leerkrachten, begeleiders en migrantenwerksters teniet doet. We moeten deze gevaarlijke vrouw in de gaten houden. Als voorstandster van hoofddoeken voor alle moslimmeisjes, negeert zij simpelweg alle inspanningen in het verleden om van moslimmeisjes gewone meisjes te maken zoals alle anderen.
Verwonderlijk dat er geen commentaar komt van ijveraars die vroeger op de barricaden stonden om integratie van moslims te bevorderen. Misschien de moed verloren onder druk van advocaten, rechters en andere hoofddoekfanaten?
Gelezen over een geval van zelfdoding dat live op Facebook gevolgd kon worden. Een 36-jarige man, verwikkeld in een vechtscheiding, heeft zijn wanhoopsdaad gestreamd op sociale media. Zwarte gedachten en donkere gevoelens publiekelijk uiten is tegenwoordig makkelijker dan vroeger en er rust geen taboe meer op.
Het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie volgt de jaarlijkse cijfers van mensen die uit het leven stappen, of liever, die zichzelf van kant maken. Het Suïcidecentrum wil het aantal zelfdodingen aanpakken en zulke drama's voorkomen. Waarmee ze de kreet "het is genoeg geweest, ik wil niet meer bestaan" van de suïcidaal niet respecteren.
De roep om meer preventie kan loeihard klinken, toch mist preventie doeltreffendheid omdat in vele gevallen suïcidalen té vastberaden zijn in hun besluit om er een punt achter te zetten. Zij kúnnen niet weerhouden worden van hun wanhoopsdaad. Het heeft geen zin om suïcidalen achterna te crossen of op de hielen te zitten om hen te behoeden voor hun naderende onheil. Ik vind dat iemand die perse niet meer wil leven dat hij niet tegengehouden mag worden. Laat hem zijn gang gaan!
De Zelfmoord van Anja
Op 18.12.18 schreef ik over het geval Anja, een meisje dat ik als laatstejaarsleerling kende in het lyceum, met een sterke persoonlijkheid en een enorme profileringsdrang. Zij had de ijzersterke wil en vastberadenheid om niet meer te willen leven. Ik haal deze case nu aan om te illustreren dat mensen met zelfmoordneigingen niet altijd geholpen kunnen/willen worden. Er wordt teveel verondersteld dat potentiële zelfmoordenaars nog te overreden zijn. Een zelfmoord voorkomen kan lang niet altijd. Met een ongelooflijke wilskracht willen sommige mensen echt niet meer bestaan, en niets kan hen weerhouden van de uitvoering van hun zelfvernietigingsplannen... Het hele verhaal over Anja staat op 18.12.18.
De Ducasse-stoet in Ath is een traditioneel folkloristisch volksfeest en is Unesco-werelderfgoed. Nu struikelen onze zwarte medemensen en al hun fans over 'Le Sauvage', een eeuwenoud personage dat in La Ducasse een centrale rol speelt. De drie typische kenmerken van Le Sauvage zijn een zwartgeblakerde huid, veren op de kop en een ring door de neus.
Spelbreker anti-racismevereniging Brussels Panthers bestempelt 'Le Sauvage' als racistisch en vernederend. En daarom willen ze de erkenning van werelderfgoed laten intrekken: "Het personage versterkt negrofobie".
Karikaturale voorstellingen van het zwarte ras zijn eerder al voorwerp geweest van kritiek en verbolgenheid. Denk maar aan Zwarte Piet, of aan het negerjongetje op de Oerwoudfuif. Brussels Panthers heeft problemen met het aanvaarden van rasverschillen en dat maakt hen diep gefrustreerd waardoor ze overal racisme om de hoek zien loeren. Schermen met 'negrofobie' en 'racisme' is dan hun wapen in de strijd tegen raciale ongelijkheid. Een strijd die niet kan gestreden worden omdat rassen ongelijk zijn.
De aanval op ons werelderfgoed en onze folkore moet ons verontrusten want wij zullen helemaal in de verdrukking raken als er nog meer zwartgeblakerden aangedobberd zullen komen, met verschroeide huid, kroeskoppen, platte neus en dikke lippen. Karikatureren hoort bij vrije menings- en gevoelsuiting, om onszelf te leren omgaan met onze 'angst' voor negers.
Het woord 'Canon' ken ik van vroeger toen ik als kind verplicht werd om bewustzijnsvernietigende misvieringen bij te wonen. Op pijnlijke rieten stoelen knielde ik slaafs en gehoorzaam om mee te bidden met het Canon, zo ongeveer na het Sanctus. Graag zou ik deze duistere periode van kindermishandeling willen vergeten, maar dat lukt niet altijd.
De startnota van De Wever waarin ook het woord 'Canon' voorkomt, weekt meteen akelige herinneringen los aan vroeger... De N-VA pakt in de startnota uit met een VLAAMSE CANON als onderdeel van het inburgeringstraject, dat leidt naar een burgerschapstest. In het kader van een strenger integratiebeleid moeten nieuwkomers hun kennis van de Vlaamse Canon kunnen aantonen. En die Canon is een lijst van ankerpunten uit onze Vlaamse cultuur en geschiedenis die Vlaanderen als Europese natie typeren. Positief!
En dan was er nog een ander voorval waarin het woord 'Canon' mij kwelde. Drie jaar geleden wilden Vlaamse bisschoppen godsdienstlessen inhoudelijk versterken door leerlingen meer vertrouwd te maken met de fundamenten van het christendom en daarom een 'Canon' introduceerden om meer kennis bij te brengen van christelijke tradities, katholieke feestdagen, gebeden, geboden, sacramenten, deugden... Toen leek het of de Vlaamse bisschoppen een onderdrukking van de traditionele godsdienstlessen vreesden, een wanhoopspoging om christelijke tradities niet te laten verdrinken in het islamitische moeras, om niet opgeslokt te worden door de overweldigende islam. De CHRISTELIJKE CANON leek me een reactie op het dialoogonderwijs van Lieven Boeve dat christenen en moslims samen wil brengen, een ontmoeting waarbij uiteindelijk de katholieken de grote verliezers zullen zijn. De verwoestende islamitische invloeden worden alsmaar sterker en opdringeriger, en het aantal moslimkinderen blijft angstwekkend stijgen. Het katholiek onderwijs zal platgewalst worden door het islamonderwijs als godsdienstlessen geen sterkere vormen aannemen... We hebben niets meer vernomen over de Christelijke Canon.
Lieven Boeve, baas katholiek onderwijs, zegt dat het tekort aan leerkrachten de grootste bedreiging is voor de onderwijskwaliteit. Lege vacatures stapelen zich op. Campagnes om het lerarenberoep te promoten leveren niets op ondanks de rooskleurige voorstelling van het lerarenberoep.
Boeve omzeilt echter de wérkelijke oorzaken van het lerarentekort. Hij heeft het niet over ongeletterde vluchtelingen en andere vreemde nieuwkomers die ons onderwijs ondermijnen. Ook de aanwezigheid van fysiek en mentaal gehandicapten, die via het M-decreet het serene klasgebeuren komen verstoren, maken de lerarenopleiding onaantrekkelijk voor jongeren die voor een studie- en beroepskeuze staan. Er is niks bekoorlijks meer aan om voor leraar te studeren, en het vooruitzicht om voor een klas bruine taalgehandicapten, ongemotiveerde ongeletterden, achterlijke ezels, of een stel halvegaren te staan, is afschrikwekkend! Niemand wil nog voor een klas staan... Ténzij voor een homogene klas met eigen Vlaamse leerlingen die allen streven naar goede resultaten en allen trachten de beste te zijn. Witte scholen met witte klassen en met eigen Vlaamse leerlingen, dáár willen leerkrachten alleen nog werken!