De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
02-05-2020
Geen Examens...
Beste ouders, maak u geen zorgen, slaap op uw beide oren, uw lievelingen zullen glansrijk slagen en geruisloos mogen overgaan naar hun volgende leerjaar. Geen examens, geen buizen, geen herexamens, geen veranderingen van studierichting... en als apotheose: zomerscholen op vrijwillige basis! De toekomst is van geen belang. Het onderwijs is toch al verknoeid voor de komende generatie.
Het gemeenschapsonderwijs heeft de scholen geadviseerd om dit schooljaar geen eindexamens meer te houden in geen enkel leerjaar. Dat zegt topvrouw Raymonda Verdyck. Daarmee gaat ze in tegen Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) die eerder had aangegeven dat hij examens wil op het einde van het schooljaar. Zij vervolgt: "Dat betekent wel niet dat elke leerling zomaar een A-attest krijgt en automatisch overgaat naar het volgende jaar. We gaan op basis van zogenoemde "permanente evaluatie", bekijken waar de leerlingen staan".
De deftige uitdrukking 'Permanente evaluatie' betekent eigenlijk dat gekeken wordt in welke richting de wind waait om dan met nattevingerwerk te zien welke kansen leerlingen maken in het volgende leerjaar. In de stijl van madame Soleile die in een of ander louche kermiskraampje in haar kristallen bol tuurt om alle narigheden van de toekomst te voorspellen. Kortom: in alle scholen zal er gegokt worden aangaande de toekomstperspectieven van de leerlingen.
Lieven Boeve van het katholiek onderwijs redeneert in dezelfde stijl van willekeurt: "Scholen hebben autonomie bij het organiseren van eindexamens. We raden klassenraden aan om te kijken of ze over voldoende informatie beschikken om een beslissing te nemen... ook als het dossier beperkt is. Bij twijfel roepen we op tot voorzichtigheid om toch leerlingen te kunnen meenemen naar het volgende jaar."
Over de onbeholpenheid en onmacht van het onderwijs om de maanden juli en augustus zinvol en bindend in te vullen...
Gisteren las ik een berichtje over het coronavirus in Limburg. Over de samenhang tussen de bevolkingsdichtheid en de verspreiding van het coronavirus. Noord-Limburg (foto) is minder zwaar getroffen door het coronavirus dan Zuid-Limburg. Dokter Simon Lenaerts: "Dat komt omdat Noord-Limburg veel landelijker is en mensen minder dicht bij elkaar leven. Er is meer open bebouwing, dus minder plaatsen waar mensen kort op elkaar wonen. Je ziet dat we hier niet moeten aanschuiven in supermarkten, er zijn geen wachtrijen. In Zuid-Limburgse steden wel. De besmettingskans ligt dan vanzelf hoger... Ik zie duidelijk veel minder meldingen van patiënten met het coronavirus in vergelijking met Zuid-Limburg. Hier in Peer ligt het sterftecijfer nu zelfs lager dan de voorbije jaren."
We verruimen onze blik van Limburg naar West-Europa. Waarom slaat het Virus zo hard toe in West-Europa? Omdat haarden van menselijke opeenhopingen er zich razendsnel opstapelen, steden volgepropt zitten met gebouwen, wolkenkrabbers, appartementsgebouwen in dichte drommen bijeen staan, miljoenen mensen er als haringen in een ton zitten op een beperkte oppervlakte. Zij voelen elkaars hete adem in hun nekvel. Als in de hel. De hete adem van de anderen, dat is de hel.
We leven in een overbelaste samenleving. Er is overbevolking in gevangenissen, in scholen, op straten en wegen, in ziekenhuizen, in winkels, in wachtkamers... Overal zijn we nooit alleen.
Er zijn teveel mensen. Overbevolking is de oorzaak van de snelle verspreiding van Het Virus. Het Virus heeft mensen nodig, en als die mensen opeengepakt zitten kan het zich sneller verplaatsen en meer mensen bereiken. De helft van de mensheid zal moeten verdwijnen, of nog meer, dan zal Het Virus pas uitgeraasd zijn.
Gouden tijden beleven coronavirussen op een planeet waar mensen zich ziekelijk voortplanten. Waar geen grenzen bestaan. Waar mensenmassa's vrij migreren via wagenwijde open poorten en hun virussen meenemen naar het geglobaliseerde West-Europa, naar peperkoekenlanden die iedereen verwelkomen, iedereen, hoe vreemder hoe liever.
De pathologische zucht naar voortplanting begint wanneer madam in horizontale spreidstand gaat klaarliggen om alle voltreffers in ontvangst te nemen. Kleine snotneusjes worden aan de lopende band op de wereld gezet. Een Hemel op Aarde voor Covid-19!
Robert Jensen maakt er geen geheim van dat hij tegen de lockdown is. De presentator verkoopt nu zelfs T-shirts met deze tekst erop gedrukt.
Jensen ziet 'wapen van angst' De reclame voor deze shirts is veel in beeld te zien in de nieuwste video van Jensen, waarin hij onder meer de vloer aanveegt met de media en politiek met betrekking tot de Coronacrisis. Volgens hem worden mensen van hun vrijheid beroofd met de lockdown en wordt er een 'wapen van angst' gebruikt.
We zitten vast. Opgesloten. Geen bewegingsvrijheid. Gezonde mensen in quarantaine. Media en politie keren zich tegen ons. Wetenschappers spreken elkaar tegen. De overheid maakt ons bang, zaait paniek, creëert een sfeer van onbehaaglijkheid. Met opgeheven vingertje genieten ze van hun machtspositie. Een vaccin gaat er niet komen. Testen zijn onbetrouwbaar. De lockdown is schadelijker dan het virus zelf. Meer en meer mensen komen in opstand, behalve de bruikbare idioten, de angsthazen... Luister verder naar Jensen.
Mondmaskerplicht stuit op felle kritiek van Koranscholen
Bij www.doorbraak.be staat er een interessant artikel over de mondmaskerplicht. Auteur: Jasmijn Walldorf. Titel: "Mondmaskerplicht stuit op felle kritiek van Koranscholen". De tekst die daarop volgt lijkt op het eerste zicht niet aan te sluiten bij het dragen van mondmaskers in koranscholen, maar gaf wel een schitterende schets van politici, de fake regering Wilmès en Marc Van Ranst, de man van 180 graden... Een tekst om duimen en vingers van af te likken (België Bananenrepubliek).
"Wetenschappers zijn verrast dat politici dubbelhartige gluiperds zijn die hun mond niet kunnen houden... In de Wetstraat wordt er meer gelogen dan in De Mol... Waarom lekken politici? Om hun belang aan te tonen en een eigen heldenstatus te effectueren... Marc Van Ranst kwam haarfijn uitleggen dat mondkapjes een idioterie zijn van hypochondrische angsthazen. Nu worden ze verplicht omdat ze een essentieel levensreddend lapmiddel zijn. Van Ranst wordt zo de man van 180 graden met een kookpunt van 0 graden Fahrenheit. Er wacht hem een schitterende politieke carrière, want wie zonder blikken of blozen, harder kan liegen dan staal en bochten kan nemen zonder een stuurknuppel... Het exitplan van de Nationale Veiligheidsraad baart na een dracht van zeven uur, een richtsnoer met meer gordiaanse knopen dan de paternoster van moeder Theresa... We worden met z’n allen stilaan toeterzat van de draaikonterij van politici..."
En tenslotte komen we bij de koranscholen: "Tienerleerlingen moeten straks allemaal een mondmasker dragen. Koranscholen vrezen dat ze hun vrouwelijke leerlingen niet zullen herkennen met een mondmasker bovenop hun boerka of nikab."
Mondmaskerplicht stuit op felle kritiek van Koranscholen
'Koranschool'... Het woord alleen al zou niet mogen bestaan, toch niet hier. Koranscholen horen hier niet thuis, wel in de woestijn, tussen ontelbare zandkorrels en dorstige bultkamelen. Maar niet hier, waar westerse normen en waarden heersen. Een koranschool is een oord van radicalisering, waar banden met IS onderhouden worden, waar haat gepredikt wordt, waar leerlingen gevormd worden tot terroristen, het is een broeihaard van extremisme waar opgeroepen wordt tot de jihad. In het lesprogramma staan bizarre vakken beschreven zoals messen leren slijpen om mensen te onthoofden, met schaapjes leren omgaan om ze onverdoofd te kunnen slachten. Misschien leren ze ook wel hoe ze bommen moeten maken, of hoe ze trucks moeten besturen om doelgericht op mensenmassa's te kunnen inrijden...
Vroeger maakte ik voor het eerst kennis met koranlessen die woensdagnamiddag georganiseerd werden voor moslimleerlingen. Deze leerlingen hoefden geen huiswerk te maken en mochten donderdag gewoon op school verschijnen zonder huiswerk, zonder lessen geleerd te hebben. En die wantoestanden werden getolereerd door schooldirecties. Nietwaar directeur Blauwbaard, directrice An Serpent en directeur R.V.?!
Erwin Dernicourt (foto) is de Gentse procureur-generaal die bevoegd is voor alles wat coronaboetes betreft. Hij is een aasgier en een mensenhater, een nazistische bloedzuiger en een machtswellusteling. Zijn gelaatstrekken verraden zelfingenomenheid en onmetelijke profileringsdrang.
Hij wil wanbetalers van minnelijke schikkingen voor corona-overtredingen laten bloeden. Onbetaalde coronaboetes wil hij innen via belastingen. Het aantal minnelijke schikkingen staat nu al op 2,2 miljoen stuks. Ze worden vrij en vrolijk uitgedeeld aan iedereen die een stapje te ver zet, of zijn grootouders wil ontmoeten, of een zeiltochtje wil maken met 2 ipv 3 vrienden, of 2 fietsers die slechts 75 cm afstand van elkaar houden, of samenscholingen van twee geliefden, of nog meer van die belachelijke 'overtredingen'... Mensen, waar zijn we toch mee bezig? In welke tijden leven we nu? Niet te geloven!
Wij leven nu in een dictatoriaal tijdperk, zonder enige democratie, waar politici en politie vrijelijk de plak zwaaien, heer en meester zijn over de bevolking. Coronaboetes swingen de pan uit. Machtsgeile agenten met handschoentjes manifesteren zich intimiderend als De Wet. En elke burger is een potentiële overtreder.
In deze moeilijke tijden van onzekerheid, angst, onrust, woede en emotionele verwarring bij de bevolking, zou je verwachten dat politie en gerecht meer menselijkheid en begrip aan de dag zouden leggen. Uitzonderlijke tijden vragen toch om uitzonderlijke maatregelen die het psychisch welzijn van de mensen beogen?
Toch blijft justitie vastberaden: "Niemand ontsnapt, elke minnelijke schikking moet betaald worden, we gaan zeker niet seponeren, iedereen die een boete kreeg zal die moeten betalen, en als dat niet lukt zal de boete automatisch geïnd worden door de fiscus... Zo ontsnapt er niemand", zegt machtsgeile nazi Erwin Dernicourt.
Aan universiteiten en hogescholen gaan ze het komende academiejaar wat beleven als er een instroom komt van corona-studenten die in hun zesde jaar ASO 'op afstand' gestudeerd hebben. Laatstejaars secundair onderwijs werden in hun leerproces gedwarsboomd door de coronacrisis. En nu gaan ze hobbelend en zigzaggend doorheen het derde trimester, van de ene vrije dag naar het andere verlengde weekend, zo nu en dan wat nieuwe leerstof oppikkend. Coronamaanden zonder lijfelijke aanwezigheid in de klas, zonder sociale en verbale interacties met de leerkracht, laten ongetwijfeld sporen na.
Het examen in de laatste week van juni kan onmogelijk veel voorstellen, het zal geen afspiegeling zijn van de kennis waarover een laatstejaars ASO'er moet beschikken. Hier en daar gaan er zelfs stemmen op om mildheid aan de dag te leggen bij evaluaties tijdens klassenraden wegens de uitzonderlijke tijden en buitengewone omstandigheden: "Als de leerachterstand door corona extra groot geworden is moeten we de kinderen daar niet op afrekenen"...
Eerst missen ze hele flarden van de leerstof en dan zouden ze ook nog eens mild geëvalueerd moeten worden?! Mildheid bij evaluaties betekent dat een aantal leerlingen hun diploma zomaar zullen krijgen. En een deel van hen zal hoger onderwijs gaan volgen.
Vermoedelijk zullen universiteiten kiezen tussen twee scenario's: de lat lager leggen? of meer eerstejaarsstudenten buizen? En de bachelors hadden al zo'n slechte reputatie.
Een hele generatie onderpresteerders zal zich in de toekomst aanbieden in het hoger onderwijs. Zij werden doorheen lager en middelbaar onderwijs 'mild' beoordeeld en dus toegelaten tot het volgende leerjaar. En aan het einde zwermen ze uit over een of andere uitweg na het secundair onderwijs. Een generatie van toekomstige 'kwetsbare' leerlingen die onherstelbare leerschade opliepen omdat ze 'mild' beoordeeld werden...
Annemieke Vandamme is epidemioloog aan de KU Leuven en is tevens de pedalen kwijt. Zij lanceerde het idee om 65-plussers langer in lockdown te houden in de strijd tegen het coronavirus, omdat 65-plussers een risicogroep zijn en de jonge generatie de economie weer op gang moet trekken... Bonk!!!... Ik hoor lezers van hun stoel vallen.
Ouderen beschermen door ze op te sluiten kan niet. Wat gaan we nog allemaal beleven? Welke dictatoriale voorschriften gaan er nog allemaal volgen? Waar eindigt het? Wat is de volgend stap Annemieke? Kinderen of kleinkinderen de bankverrichtingen laten doen van hun grootouders? Of overtreders in de gevangenis stoppen, of in een gesticht waar notarissen als voogden vrijelijk mogen beschikken over het spaargeld van de oudjes?... Een hele generatie uitschakelen kan toch niet? Het beperkte aantal dagen, weken, maanden of jaren die ouderen nog tegoed hebben, mogen toch niet zomaar afgepakt worden? Dat is stelen! Langere lockdown voor ouderen wordt ingrijpend ervaren als betuttelend en vernederend.
Er zijn al verontwaardigde reacties geuit op het idiote verzinsel van Annemieke om ouderen als groep op te sluiten en huisarrest te geven: "om zo de grootste risicogroep te beschermen", klinkt het. In principe is de langere lockdown voor 65-plussers een medische behandeling die voorgeschreven wordt en dus nooit verplicht kan worden. Wij zijn vrij om medische adviezen op te volgen of in de wind te slaan.
Paul Jambers reageert op de langere lockdown in zijn gekende stijl: “Als ze dit doen, moet de politie maar voor mijn deur komen staan om mij tegen te houden. Ze zullen mij in de gevangenis moeten steken, want ik zal burgerlijk ongehoorzaam zijn".
Minister Weyts heeft gewikt en gewogen en komt nu met een advies omtrent de opening van scholen: op 15 mei gaan de scholen gedeeltelijk open. In het lager onderwijs mag er een paar dagen per week lesgegeven worden in de eerste twee leerjaren en in het zesde leerjaar. In het secundair onderwijs is er alleen in het laatste jaar dat er twee dagen per week lesgegeven mag worden. Kleuterscholen blijven gesloten.
Kleuteronderwijs wordt onderschat. Een kleuterschool is niet meer een 'papschool' of een 'bewaarschool' zoals vroeger, maar een voorbereiding op de lagere school: de kleuterschool als fundament van een succesvolle schoolloopbaan. Kostbare momenten gaan verloren als kleuters niet naar school komen. Ze missen de stevige bodem waarop de hele schoolcarrière rust; leerachterstanden worden opgebouwd die het kind gedurende zijn hele schoolloopbaan blijven achtervolgen.
Als nu de kleuterscholen gesloten blijven, zullen leerkrachten eerste leerjaar hun handen vol hebben aan het bijspijkeren van hiaten in kennis en vaardigheden bij de leerling. Hun echte leerstof zullen ze tijdelijk wat moeten opschuiven. Een zoveelste aanslag op de onderwijskwaliteit!
Vrouwenmondkapje voor alle Tetterwijven (Voer voor dr Jeff Hoeyberghs)
Vrouwenmondkapje met geluiddemper: "Dit kapje dempt oeverloos, oninteressant getetter met zo'n 40%. Intussen werken we aan een nieuw model waarmee de draagster helemaal niet meer te horen is. Dat voorkomt een hoop onzinnige discussies en zorgt bovendien voor een stukje rust in huis."
Op de afbeelding zien we biddende moslims in de moskee, met hun snoet tegen de vloer en hun achterste in de lucht. Zij bezinnen zich over hun plaats in een samenleving waarin zij niet thuishoren.
Overmorgen begint de ramadan, de islamitische vastenmaand. In deze coronatijden zal de ramadan anders verlopen dan we op de afbeelding zien. Vasten en bidden zullen in privésfeer gebeuren, elke moslim zal in zijn eigenste eentje de ramadan moeten beleven. Als individualist. Pijnlijk. Dat zal niet meevallen want moslims overleven alleen maar in groep.
Moskeeën zijn gesloten en moslims mogen niemand thuis uitnodigen om te genieten van de iftar-maaltijd, een rijkelijke maaltijd die klokslag zonsondergang begint. Het sein voor avondlijk en nachtelijk schrokken en brassen.
Tijdens de ramadan is er geen verbondenheid meer, geen gezellig samenzijn, geen sociale interacties die een moslimgemeenschap overeind houden. Samen bidden en samen vasten kan niet meer, samen eten na de ondergang van de zon... het kan niet meer samen.
Op zulke zwakke momenten, de gevaarlijksten, beginnen moslims hun moskee-vrienden te missen. De verleiding is dan groot om elkaar alsnog op te zoeken en verboden zijpaadjes te bewandelen. Moslims zijn vindingrijk in het organiseren van bijeenkomsten in het diepste geheim. Zij kunnen niet zonder elkaar. En dan gaan ze samen alle coronamaatregelen aan hun laars lappen. En voeten vegen aan het samenscholingsverbod, dat zagen we klinkklaar toen onlangs een Limburgs ziekenhuis alarm sloeg omdat het uitpuilde van Turkse coronapatiënten. Bleek dat de coronamaatregelen niet in acht genomen werden...
Gisteren startte het afstandsonderwijs met nieuwe leerstof. Via 'preteaching'. Of in 't schoon Vlaams: 'aanlooplessen'. Deze nieuwe leerstof zal herhaald worden als scholen heropenen.
Minister Weyts stelde eerder al 'zomerscholen' voor, om leerlingen met leerachterstanden bij te werken. Hij beloofde ook de levering van duizenden laptops aan kansarme gezinnen. Let op: wie is kansarm?
Vorige zaterdag suggereerde hij om deliberaties en proclamaties te verplaatsen naar de eerste helft van juli: "laat het schooljaar iets langer duren"... Let op: de minister spreekt over 'verlengd schooljaar' en niet over 'inkorting zomervakantie'.
Nu blijkt dat het delibereren na 30 juni vrijblijvend is.
Weyts: "Er komen aan het eind van het schooljaar examens. We gaan die evaluaties beperken, en focussen op het essentiële. Die examens zijn nodig om om jongeren te motiveren om te studeren"... De minister wil de examens concentreren in een beperkte periode, "met meer klemtoon op leren dan op evalueren". Let op: de klemtoon ligt niét op 'evalueren'.
Examens aan het eind van het schooljaar? Laat ons hopen dat die tot en met 30 juni (dinsdag) plaatsvinden. En als de klemtoon niet op 'evalueren' ligt, is de kans groot dat de meeste leerlingen een A-attest krijgen.
Excellentie tegenover Egalité - Op het eerste zicht kiest minister Weyts voor 'onderwijskwaliteit' en niet voor 'gelijkheid', zoals zijn Franstalige onderwijscollega Caroline Désir (PS), die héél ver gaat in het gelijkstellen van alle leerlingen. Zij wacht ahw op de allerzwaksten om die ook mee te krijgen op de boot: "We kiezen ervoor om geen nieuwe leerstof te geven, om zo geen leerlingen achter te stellen met een moeilijke thuissituatie of andere problemen... Zomer is zomer, geen nieuwe leerstof, geen examens, geen verlengd schooljaar, geen inkorting zomervakantie, geen zomerscholen"... De klassenraden beslissen of leerlingen mogen overgaan naar het volgende leerjaar, aan de hand van een lijst met richtlijnen.
Het onderwijs in Wallonië voel ik tot hier al kraken, met een onderwijskwaliteit beneden alle peil!
En wat Vlaanderen betreft schreef ik: "op het eerste zicht kiest de minister voor onderwijskwaliteit ipv voor gelijkheid"... Is dat wel zo? Een échte keuze voor onderwijskwaliteit deinst niet terug voor het raken aan De Zomervakantie!
Rond het online les volgen hangt er een onbeholpen futuristisch sfeertje. Thuisonderwijs, afstandsonderwijs, internetonderwijs... Het veronderstelt dat elk gezin een internetaansluiting heeft én over meerdere laptops beschikt, en dat elk gezinslid er vlot mee kan omgaan zonder pc-problemen. Daarom denk ik dat er in vele huishoudens het afstandsonderwijs nooit zal lukken.Het is geen echt schooljaar, hoe krampachtig onderwijs en media het ook zo willen voorstellen.
Nu is er een vzw (Promobutler Infinity Foundation) die een inzamelactie organiseert van laptops voor kansarme gezinnen. Voorzitter Mark Lens: "We willen die laptops in orde brengen en schenken aan kinderen van kansarme gezinnen van het basisonderwijs". Ook Universiteit Brussel, en wie weet wie nog allemaal, is op zoek naar laptops op overschot, laptops in de aanbieding, maar opgepast als die in de verkeerde handen terechtkomen, want dan worden die meteen op straat doorverkocht, als bv ongemotiveerde leerlingen geen heil zien in afstandsonderwijs, en zo zijn er veel meer dan we vermoeden. Ik vrees dat de gratis laptops niet allemaal bij leerlingen geraken die er echt baat bij hebben.
Minister Weyts was als eerste die naar laptops zocht voor kwetsbare gezinnen. "Kwetsbaar"? "Kansarm"? Wie is er kansarm? Wie is er kwetsbaar? En hoe wordt dat bepaald?
Vroeger, in het prille begin van het migratietijdperk, toen allochtoontjes nog in de minderheid regeerden over onderwijs en scholen, toen was het begrip 'kansarmoede' nog niet uitgevonden. Het was de tijd dat ook Vlaamse leerlingen bij de kansarmen gerekend werden, maar sinds er miljoenen franken begonnen te stromen naar kansarmoedeprojecten, waren kansarmen per definitie uitsluitend allochtone leerlingen. De hoorn des overvloeds was er enkel voor de migrantjes.
En daarom denk ik dat gratis laptops vooral in allochtone gezinnen uitgedeeld zullen worden. Tegenwoordig heten ze 'kansparels', een zeer eigenaardige benaming, maar het doet me denken aan alle initiatieven die het onderwijs bedacht om allochtone achterblijvers te helpen: Parels voor de Zwijnen!
Komende vrijdag 24 aril begint de ramadan, de vastenmaand voor moslims. Bart Somers (Open Vld) wenst de moslimgemeenschap een gezegend feest. Maar toen de christelijke vastentijd begon op woensdag 26 februari kreeg de christengemeenschap géén gelukwensen van Bart Somers!
Viktor Orbán, minister-president van Hongarije, is een man naar mijn hart.
Zijn liefde voor eigen land, eigen volk en eigen cultuur kreeg enkele jaren geleden gestalte in de vorm van de antimigrantenmuur, een 4 m hoge en 175 km lange omheining, als symbool van zelfverdediging van eigen volk, een grensmuur om migranten tegen te houden: " Illegale immigratie en onbegrensde migratie bedreigen de binnenlandse veiligheid en onze cultuur. We zullen onze grenzen verdedigen, we zullen ons leven en onze veiligheid verdedigen"... En daarom is Hongarije een van de veiligste landen van de EU. Zonder islam, zonder terrorisme, zonder massaverkrachtingen, zonder islamitische rotzooi.
Rechtlijnigheid en consequentie in Orbáns conservatieve beleid blijkt nu recent uit een wet die hij voorstelt om het geslacht van de mens vast te leggen bij de geboorte op basis van biologisch materiaal. Eens een man, altijd een man, eens een vrouw, altijd een vrouw. Geen ruimte voor perversies, noch transseksuele aanstellerij, noch genderdysforisch gezwets. Weg met het labiele evenwicht tussen de twee geslachten, dat van transgenderisme een psychische stoornis maakt.
De Hongaarse minister-president Viktor Orbán (foto) gaat onverstoorbaar door met zijn politieke voorstellingen van een conservatieve, op de eigen natie gerichte samenleving.
Hier zien we minister Weyts zeggen dat hij al twee gepensioneerde leerkrachten gevonden heeft voor zijn zomerscholen. Twee die bereid zijn om tijdens de vakantie leerachterstanden weg te werken bij leerlingen die toch al vogels voor de kat waren.
Zomerscholen op vrijwillige basis? Dan vraag ik me af in hoeverre leerlingen gemotiveerd zijn om hun achterstanden weg te werken. Ik denk dat vooral strebers naar de zomerschool zullen komen omdat die hun plekje aan de top niet willen verliezen. Komt daarbij dat een zomerschool al vlug als 'opvang' gezien zal worden. En zo komt de rendabiliteit van zomerscholen in het gedrang.
Met de organisatie van zomerscholen weten we nu ook meteen dat de veel te lange zomervakantie niet zal ingekort worden. Jammer. Gemiste kans. En de twee volle vakantiemaanden benutten om het beschadigde schooljaar te herstellen, dat zou de allerbeste optie geweest zijn.
Wat is er in hemelsnaam mis aan om te raken aan de Heilige Zomervakantie?!
Elk land, overal ter wereld, heeft een eerste minister die zijn volk toespreekt in een perfecte taal, accentloos en krachtig. België niet.
Gisteren vergaderde de Belgische Veiligheidsraad over de maatregelen tegen het coronavirus. Versoepelen? verstrengen? verlengen?... Blabla en bla. Het meest verrassend was de maatregel voor zorginstellingen waar toch nog bezoekers toegelaten mogen worden. Eén bezoeker per persoon. Eén bezoeker zonder griepsymptomen, maar hij mag wel virusdrager zijn, wegens niet getest.
De bekommernis om oudjes en hulpbehoevenden die eenzaam wegkwijnen miste ik aan het einde van de krokusvakantie toen vakantiegangertjes bij opa en oma in het rusthuis uitbundig verslag kwamen uitbrengen van hun ski-avonturen. Zij hebben Het Virus in de rusthuizen binnengebracht! Zij kwamen uit een risicogebied en werden zonder enige vorm van test of controle toegelaten bij hun grootouders.
We blikken even terug in de tijd, twee maanden geleden toen iedereen zich nog onkwetsbaar waande, vooral onze regering die de verspreiding van Het Virus nog een duwtje in de rug gaf.
- zaterdag 1 februari 2020: "In ons land is voorlopig nog niemand besmet"... Zo klonk het zalvend en geruststellend op tv toen een evacuatievlucht 12 Belgen vanuit China naar Melsbroek bracht. De import van coronavirussen was toen al aan de gang. En niemand maakte zich zorgen. De overheid ook niet, als medeschuldige aan het verspreiden van Het Virus in ons land!
- op vrijdag 14 februari 2020 (start krokusvakantie) zien we tv-beelden van gezinnen met kinderen die aan het aanschuiven waren op de luchthaven om te gaan skiën in Italië. Ook heel wat Vlaamse scholen gingen ongehinderd met hun leerlingen op skivakantie in de noordelijke regio's van Italië. Het nieuws over het oprukkende virus aldaar was toen al bekend... en tóch vertrokken ze allen naar Italië waar het coronavirus zich vrolijk aan het verspreiden was. En na hun skivakantie gingen ze op bezoek bij hun grootouders in het rusthuis om te vertellen over hun belevenissen...
Wij zijn ons aan 't ontwikkelen tot asociale holbewoners. Elke medemens lijkt een potentiële vijand besmet met het virus. Een frisse neus ergens halen en buiten op een bankje zitten kan niet meer. Tenzij we er 250 euro voor over hebben. En binnenkort zullen we op tijd naar bed moeten want de avondklok heeft geluid. De politie, uw vriend, zit achter elke straathoek ons te beloeren.
Ik denk nu aan alle kleine schoolgangertjes die heel wat kostbaars missen op school. De impact van de coronacrisis lijkt me het grootst bij 5-, 6- en 7-jarigen. Die zijn het hardst getroffen. Eerst de kleuters die zich voorbereiden op het leren lezen, schrijven en rekenen, en ook de eersteklassertjes die pas kennismaakten met letters, woorden en cijfers. Nu is er een serieuze kink in de kabel gekomen in de continuïteit van hun leerproces.
Daarom lijkt het me belangrijk dat in deze lockdowntijden alle ouders een dagelijks 'leeruurtje' inlassen voor hun kleintjes die nog niet de digitale feeling en behendigheid hebben zoals we die bij pubers kennen.
Laat ons thuis samen met peuters en kleuters boekjes bekijken en beleven. Samen boekjes lezen. Hun nieuwsgierigheid opwekken. Samen naar plaatjes kijken, naar woordjes kijken. Verhaaltjes voorlezen en erover praten. De woordenschat zal snel groeien. Laten we met telraampjes spelen, sommetjes maken en cijfertjes schrijven... Zodra de scholen weer opengaan zullen kinderen sneller en beter lezen en tot betere schoolprestaties komen.
***************
Hoe laag is de VRT gevallen???!!!... Amélie is een 6-jarige snotneus uit Gelrode die met haar arrogante smoeltje en irriterende stemmetje volwassenen de les wilt spellen over coronamaatregelen. Ongetwijfeld geïndoctrineerd door haar hysterische moeder. Van een vader is er geen sprake. "Is dat nu zo moeilijk om anderhalve meter afstand te houden en zo veel mogelijk in uw kot te blijven? Is dat nu zo moeilijk? Nee toch, hè?"... en zo krijst het meisje nog even voort. In gebrekkig Nederlands, niks pienter, niks hartverwarmend.
De paus heeft in zijn paasboodschap de heiligverklaring aangekondigd van viroloog Marc Van Ranst. Van Ranst wordt de patroonheilige van alle mediageile virologen. Zijn naamfeest is op 13 maart.
Op de Brusselse Grote Markt zal er een standbeeld komen van Van Ranst. Dat deelde de burgemeester mee in een extra nieuwsuitzending. De plannen liggen al klaar bij een of andere beeldhouwer. En in Antwerpen komt er een 'Van Ranststraat', genoemd naar de wereldberoemde Belgische viroloog.
Van Ranst zal de geschiedenis ingaan als de redder van de mensheid, als gerenommeerd wetenschapper die in zijn dagelijks tv-praatje de kijkers bemoedigende woorden toespreekt en nauwgezet 'De Curve' in de gaten houdt. Van VTM krijgt hij daarom als beloning een eigen tv-show zodra 'Het Virus' uitgeraasd is.
En tenslotte, als summum van eerbetoon, zal Van Ranst in de adelstand verheven worden. Blauw bloed zal er door zijn aderen stromen. En uit zijn poriën ademt hij wijsheid en menslievendheid...
Rellen Anderlecht: Migrantenjongeren als Apen in de Jungle
De allochtone gemeenschap heeft zich gisteren weer eens van haar meest primitieve kant laten zien. In Anderlecht kwam het tot zware rellen tussen 'jongeren' en de politie. Aanleiding was de dood van 'een 19-jarige' die vluchtte voor de politie. 'Amokmakers' werden opgepakt. 'Jongeren' vielen het politiecommissariaat aan.
Samenscholende migrantenjongeren lapten het samenscholingsverbod aan hun laars en kwamen massaal op straat om vernielingen aan te richten en amok te maken. Bushokjes, auto's en vuinisbakken gingen eraan. Politie werd bekogeld met stenen en glazen flessen. Uit een vernielde politiecombi werd een wapen gestolen. Ook brandstichtingen maakten deel uit van het straatgeweld.
Wij hebben rommel en afval geïmporteerd uit de brousse, inclusief apenkuren, onbeschaafde marginaliteit en barbaarse geplogenheden. Het vreemde gespuis is op z'n best in een groep waarin ze als nietige individuen anoniem opgaan en hun eigenwaan versterkt wordt, ze versmelten ahw met 'de groep' waarin alle eensgezinden elkaar geestelijk besmetten. Samentroepende migranten geven een gevoel van onveiligheid bij de gewone burger.
Al wat uitheems is zou een permanent samenscholingsverbod moeten krijgen, levenslang. Alleen dan kan het ijzersterke samenhorigheidsgevoel doorprikt worden. Zoniet komen ze via chaos aan de macht.