Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
13-12-2006
*De lessen van Don Juan * van Carlos CASTANEDA
Carlos Castaneda's omnibus De Lessen van don Juan Een aparte werkelijkheid Reis naar Ixtlan Uitgave : De Bezige Bij -Amsterdam (1992)
ISBN 90 234 1131 5 CIP
Vertaling : P.J. Lukaz
Oorspronkelijke titels : The Teachings of Don Juan -1968 uitgave : University of California Press, Berkeley en Los Angeles
Separate Reality-1971 uitgave : University of California Press, Berkeley en Los Angeles
Journey to Ixtlan -1972 uitgave Simon and Schuster , New York
Alles onder het helende motto: ,,Stop de interne dialoog. Breng je gedachten tot rust.'' ***
In 1960 maakte de 26-jarige antropoloog Carlos Castaneda een studiereis door het zuidwesten van de Verenigde Staten.Zijn belangstelling gold vooral de geneeskrachtige planten die door de Indianen werden gebruikt. In Arizona ontmoette hij bij toeval een oude Yaqui Indiaan, Don Juan Mutas geheten. Don Juan bleek iemand te zijn die over uitzonderlijke vermogens beschikte, hij was een ' man van kennis ' , een brujo , een tovenaar. Carlos Castaneda kwam onmiddellijk in zijn ban en was tien jaar lang zijn leerling. Via het gebruik van hallucinogene middelen werd hij ingewijd in een andere , aparte werkelijkheid. Over deze ingrijpende veranderIng in zijn leven , en de zowel angstaanjagende als fascinerende mogelijkheden, heeft Carlos Castaneda vier boeken geschreven: De lessen van don Juan (1972) , Een aparte werkelijkheid (1973), Reis naar Ixtlan(1975) en Kennis en macht (1976) In de V.S. genieten de verslagen van Castaneda een groot gezag en een grote faam , zowel als antropologische studies en als boeiende ervaringsrapporten over bewustzijnsverruimende middelen.
De lessen van Don Juan .Toen dit boek in 1968 verscheen, werd het direct herkend als een baanbrekend boek. Nog niet eerder was er een zo diepgaande, spannende, briljant geschreven en schokkende tekst verschenen over sjamanistische denkbeelden en methoden, De hippies sloten Castaneda in hun hart en zijn werk werd deel van het collectieve bewustzijn van die jaren. Ook latere generaties ontdekten de geheimzinnige kracht van dit boek, dat uniek inzicht biedt in de kracht van dromen, de transformatie van lichaam en geest, de werking van geestverruimende stoffen en de overwinning van het dagelijkse bewustzijn, Castaneda beschrijft uit de eerste hand verbijsterende bewustzijnsexperimenten en gedaantewisselingen, technieken en mogelijkheden om geestelijk door tijd en ruimte te reizen, en zelfs manieren om de dood te overwinnen! De lessen van don Juan is het verslag van een wonderbaarlijke reis met vele, soms gruwelijke beproevingen. Het zijn de eerste stappen van Carlos Castaneda op zijn weg naar meesterschap, met het doel om de geheime kennis van de Yaqui-sjamanen te verwerven. Deze lessen van Don Juan, een tovenaar en Mexicaanse Yagui-indiaan, vormen een soort etnografie. Ze behandelen de niet-gewone werkelijkheid, die de schrijver als ervaringen heeft opgedaan met behulp van Mexicaanse drugmiddelen, aangevuld met vragen aan en nadere informatie van de leraar. In het tweede deel wordt getracht orde te brengen in de ervaringen, opgedaan tijdens het leerproces, waarbij genoegzaam wordt aangetoond, dat deze logisch denken weerspiegelen, alleen zinvol zijn binnen de structuur van de onderdelen ervan en een samenhangend geheel van verschijnselen vormen. Carlos Castaneda heeft acht boeken over tovenarij geschreven. Ieder die bekend is met deze literatuur kent zijn belangstelling, zijn experimenten met hallucinaties verwekkende planten en met zijn twintig jaar training onder zijn leermeester, Don Juan. Hem zijn vele begrippen geleerd en een van de belangrijke is dat de kosmos energie is die zich manifesteert in concrete vormen. Voorts dat door bewust te leren dromen zoals tovenaars doen, men de energetische essentie van de dingen kan zien. Het eerste wat we moeten doen om ons dromen naar een dieper niveau te brengen is ons ervan bewust worden dat we dromen. Carlos Castaneda kreeg van zijn mentor, Don Juan Matus, een oude Yacqui indiaanse sjamaan, de opdracht om tijdens het dromen zijn handen te zoeken. Hij kreeg die opdracht omdat hij zich, als hij die uitvoerde, zou realiseren dat hij aan het dromen was en dus meer controle kon beginnen krijgen over zijn droomsituatie. De Spaans-Amerikaanse antropoloog maakte begin jaren zeventig furore met zijn boeken over de wijze lessen die hij als student in de Mexicaanse woestijn zou hebben gehad van de yaqui-Indiaan Don Juan. Met behulp van geestverruimende drugs was hij onder leiding van zijn Indiaanse coach over het woestijnlandschap gezeild, op zoek naar de geheimen van het bestaan. Het verslag van die magische reis, The Lessons of Don Juan, sloeg dank zij het psychedelische tijdsgewricht in als een bom. Groepen Amerikaanse hippies schuimden peyote kauwend het ruige woestijngebied af om 'Don Juan' te ontmoeten en eveneens te worden ingewijd in zijn mysteries. De universiteit van Los Angeles beloonde Castaneda voor zijn baanbrekende antropologische veldwerk met een doctoraat.
Carlos Castaneda -1925 -1998
***
Carlos Castaneda (25december 192527 april 1998) was een Amerikaanse schrijver van Peruviaanse afkomst die een aantal boeken heeft geschreven over zijn relatie met en leerschool bij een indiaanse tovenaar genaamd Don Juan Matus. De boeken bevatten veel bovennatuurlijke verschijnselen en toverkunst maar ook uitvoerige uiteenzettingen van de filosofie van deze Don Juan. Ze trokken sterk de aandacht en kregen zelfs een zekere cultstatus. Later kwamen er echter twijfels op, o.a. of Don Juan wel echt bestond. Carlos Castaneda (veramerikaanste versie van wat eigenlijk Castañeda was) claimde te zijn geboren op 25/12/1931 in São Paulo, Brazilië maar volgens zijn immigratiepapieren was dat zes jaar eerder in Cajamarca, Peru. Hij studeerde aan de Universiteit van Californië-Los Angeles en haalde zijn B.A. in 1962 en zijn Ph.D in 1970. In 1960 ontmoette hij de Yaqui sjamaan Don Juan Matus, ging bij deze in de leer en schreef de gedeeltelijk autobiografische werken waardoor hij vooral bekend is geworden. Aanvankelijk maakten de gesprekken met Don Juan deel uit van zijn afstudeerscriptie in de antropologie over het gebruik van hallucinogene paddenstoelen en cactussen, maar later ging Castaneda in de leer bij Don Juan om diens wereldbeeld en wijsheid te leren. De boeken, aanvankelijk antropologische getint, veranderden van toon naarmate de serie vorderde en uiteindelijk resulteerde een mengsel van verhaal, religie en filosofie. Zijn werk bevat beschrijvingen van paranormale ervaringen, verschillende psychologische technieken (zoals Neuro-Linguïstisch programmeren), tolteekse magische rituelen, shamanisme en ervaringen met hallucinogene drugs zoals peyote en jimson weed. Aangezien Castaneda een ongrijpbaar en ontwijkend persoon was, en omdat zijn werken werden gelezen door jonge mensen in een periode dat mystieke en sjamaanse tradities sterk in de belangstelling stonden, twijfelden veel antropologisch deskundigen aan het waarheidsgehalte van zijn werk. Toen The Teachings of Don Juan echter werd gevolgd door een serie eveneens zeer populaire boeken, waaronder A separate reality (1971) en Tales of Power (1975) werd de vraagstelling hoeveel hiervan echte antropologie was en hoeveel hij er zelf bij had verzonnen steeds dringender. Een andere manier om de boeken te lezen is als een soort detectivespel, waarbij sommige delen van het materiaal waarschijnlijk waar zijn, en andere waarschijnlijk wel waar leken op dat moment maar in werkelijkheid hallucinaties waren; het is aan de lezer om uit vinden welke. De combinatie van droomtechniek en gedragsbeheersing leidt volgens Castaneda uiteindelijk tot het vermogen om te komen tot een hoger waarnemingsniveau (wellicht vergelijkbaar met oosterse filosofische toestanden zoals de staat van satori in het zenboedhisme.)
Bibliografie : The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge (1968) A Separate Reality (1971) Journey to Ixtlan (1972) Tales of Power (1975) The Second Ring of Power (1977) The Eagle's Gift (1981) The Fire from Within (1984) The Power of Silence (1987) The Art of Dreaming (1993) Magical Passes (1999) The Active Side of Infinity (1999) The Wheel Of Time : The Shamans Of Mexico (2000)
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.