Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
15-12-2006
*De bloei van een leven* van Simone de Beauvoir
De bloei van het leven / Simone de Beauvoir
vertaling van : La Force de l'' àge uitgave : Gallimard- Parijs 1960 Nederlandse uitgave : Agathon -Weesp vertaler : Jan Hardenberg ISBN 90 269 5702 5
"Se vouloir libre,c'est aussi vouloir les autres libres. Ma liberté exige pour s'accomplir de déboucher sur un avenir ouvert:ce sont les autres hommes qui m'ouvrent l'avenir."
L'amour n'est dans la vie de l'homme qu'une occupation, tandis qu'il est la vie même de la femme."
« On ne naît pas femme : on le devient... Cest lensemble de la civilisation qui élabore ce produit intermédiaire entre le mâle et le castrat quon qualifie de féminin. »
***
Literatuur wordt geboren als er in het leven iets misloopt¨.
De jaren 1930-1944 ( haar 21ste tot 35ste jaar) vormen een uiterst belangrijke periode in het leven van Simone de Beauvoir. Het zijn de jaren van de ontplooing van haar nauwe relatie met Jean-Paul Sartre, de jaren van vrijheid, onafhankelijkheid en oprechtheid-boven-alles. Maar in die periode raakt zij ook geëngageerd met het wereldgebeuren en verruilt ze haar individualisme voor de solidariteit van het verzet.Bij het lezen van haar mémoires komt Simone de Beauvoir naar voren als een zeer gevoelige vrouw,maar we leren in haar mémoires ook de echte Simone kennen, die heel wat meer is dan de priesteres van het feminisme.Dank zij haar minitieuze tijdsgebruik en haar wil om in alles te slagen tot het schrijven van haar fenomenale mémoires toe,had Beauvoir maar één echt verlangen : haar eigen echte ik te zijn en te bouwen aan haar toekomst.Ze gaat uit van de mens als bewust handelend persoon, met invloed op eigen leven en positie. Op zoek naar een definitie van vrouwelijkheid bij de Beauvoir, moet je concluderen dat de vrouw dat is, wat de man niet is. Ze beschrijft vooral de manier waarop de man geworden is tot wat hij is en analyseert vandaar uit de positie van de vrouw .L'homme, au long de l'histoire, est le Maitre, la femme, l'Esclave .
We kunnen dit weer toepassen op op haar eigen methode van werken: ze neemt de man als uitgangspunt en verklaart vandaar uit de vrouw Steeds duidelijker wordt dat het haar erom gaat de kloof die de vrouw scheidde van de man te overbruggen. Het gaat haar er niet om dat de vrouw zichzelf verwezenlijkt en loskomt van de man, nee: ze moet juist dichterbij hem komen. Keer op keer wordt benadrukt dat economische onafhankelijkheid nog niet betekent dat je ook moreel, sociaal en psychologische de gelijke bent van de man.. Voor alles heeft Simone de Beauvoir haar leven zelf gekozen.Zij heeft er voor gekozen te schrijven en dit schrijven hoofdzakelijk aan haar leven te wijden. Het komt er op aan op zijn strepen te staan, op zijn woorden te letten.Een heel leven lang vertelde ze over zichzelf en werkte ze met passie en overtuiging aan zichzelf.Om dit te kunnen doen moest ze zin geven aan elk ogenblik van haar leven.Beauvoir neemt de lezer als getuige , en vertelt hem alles over haar privé-leven en haar publieke leven.Er wordt geen plekje meer geheim gehouden in haar mémoires, het wordt soms zo ver gedreven, dat de lezer de indruk krijgt een voyeur te zijn.Hoe kinderlijk naif toch om te geloven dat het met vrij en open over zichzelf te spreken men zich het meest blootgeeft. De opéénstapeling van details uit het dagelijkse leven laten alles bekend overkomen bij de vrouwen en daardoor gaan meerdere jonge meisjes en jonge vrouwen zich spiegelen aan Simone de Beauvoir.Zij heeft zich wonderwel rekenschap gegeven van het dagelijkse leven van de vrouw die zichdan ook in haar mémoires herkennen. Alhoewel deze mémoires op literair vlak geen groot succes zijn, hebben ze wel de verdienste zeer dicht bij de lezer te staan en hem dan ook te raken.
Fatsoen is een relatiegeschenk -
Simone de Beauvoir
Simone De Beauvoir : 1908-1986
***
Simone werd op 9 januari1908 in Parijs geboren, als oudste van twee dochters van het echtpaar Bertrand de Beauvoir, zoals de naam voluit luidde. Het gezin was met zijn eeuwenoude afstamming misschien wel deftig, maar beslist niet rijk Moeder Françoise daarentegen begon nog voor Simone twee was met geloofsonderricht. Elke dondermiddag stond er een bezoek aan opa en oma De Beauvoir op het programma, waar Simone doodstil op een stoel moest zitten en hooguit af en toe iets mocht fluisteren.Met haar roodbruine haar en haar grote blauwe 'De Beauvoir-ogen' was Simone een opvallend kind dat bij haar ouders geen kwaad kon doen.Simone de Beauvoir maakte zich van jongs af aan al geleidelijk vrij en maakte al snel haar eigen keuzes. Ze had een sterke persoonlijkheid en aanvaarde geen compromis. Haar geloof verloor ze al heel jong. God was voor haar een absoluut begrip in het diepst van de hemel Zij koos voor de waarheid. Voor haar zijn de zonden van de mens niet te boeten, je bent verantwoordelijk voor eigen daden.Na een aantal jaren kloosterschool, mocht Simone uiteindelijk gaan studeren aan de Parijse universiteit de Sorbonne Beauvoir studeerde literatuurwetenschap, wiskunde en filosofie.In de jaren aan de Parijse universiteit vervreemdde Simone de Beauvoir meer en meer van haar katholieke, burgerlijke milieu. Na haar studie filosofie wordt ze toegelaten tot de docentenopleiding waarvoor zij colleges volgt aan de Ecole Normale Superieure waar ook Jean -Paul Sartre studeerde. Vanaf dat moment waren ze onafscheidelijk, de kleine, lelijke Sartre en de robuuste schoonheid Simone. Sartre maakt duidelijk dat hij niet voor monogamie in de wieg is gelegd, en de briljante studente Simone de Beauvoir wil per se als individu haar leven blijven leiden. Hun relatie is een samengaan van twee tegenpolen. Simone had haar leven lang haast gehad om op te groeien en bij de wereld van de volwassenen te horen.Sartre had nooit willen opgroeien. Hij gaf Simone iets dat ze nog nooit van iemand had gekregen, onverdeelde aandacht. De neiging die zij bij zichzelf bespeurt om zich geheel en al in Sartre te verliezen wil zij definitief bestrijden. Ze neemt dan ook twee jaar later een aanstelling aan als filosofie-docente in Marseille, vele honderden kilometers van Sartre verwijderd Zijn aanbod om te trouwen en zo een aanstelling in dezelfde plaats te verkrijgen, wijst zij van de hand. Sartre was nieuwsgierig naar de wereld, ideeën en het hart van andere mensen , hij had geen belangstelling voor zichzelf. Het meest beroemde literaire stel van deze eeuw werd vooral intellectueel sterk tot elkaar aangetrokken. Zij stonden aan de grondvesten van de stroming het literaire existentialisme.. De noodzaak voor de vrouw om haar zelfstandigheid als individu te behouden of te bereiken komt in haar werk steeds terug. Sartre vond van het begin af aan dat Simone schrijfster moest worden, maar zij was verlamd van onzekerheid en kreeg nooit de eerste bladzijde af. Pas in 1938 lukte het haar om werkelijk aan een boek 'Uitgenodigd' (L'Invitée) te beginnen, waarin zij zelf model stond voor de hoofdpersoon. Het uitbreken van de TweedeWereldoorlog vormt een harde leerschool voor de optimistische Simone. Sartre en zij waren namelijk van elkaar gescheiden, doordat hij naar het front moest, In 1943 wordt zij uit het onderwijs ontslagen en besluit ze zich volledig aan het schrijven te wijden.In Pyrrhus et Cinéas(1944) en Pour une morale de l'ambiguïté(1947) geeft ze haar ideeën te kennen die de basis vormen van haar hele oeuvre In de roman Le Sang des autres (1945) en in het toneelstuk Les Bouches inutiles (1953) treedt vooral de verantwoordelijkheid van de mens tegenover zijn medemensen op de voorgrond. In 1947 vertrekt ze voor een lezingen-tournee naar Amerika, waar zij een liefdesaffaire met de schrijver Nelson Algren heeft. Sartre blijft voor haar echter op de eerste plaats komen.Ook haar relaties met de vele jaren jongere Claude Lanzmann en Sylvie le Bon - die zij als dochter adopteert - brengen daar geen verandering in. Haar politieke engagement krijgt zijn beslag in publicaties over de Algerijnse oorlog, betrokkenheid bij acties rondom de persvrijheid, deelname aan acties voor de mensenrechten en, in later jaren, actieve deelname aan de vrouwenbeweging. In 1949 verschijnt Le Deuxiéme Sexe . In Le Deuxiéme Sexe verdedigt en illustreert ze het feminisme op een zo overtuigende manier dat het werk een definitieve en duurzame doorbraak geeft aan de beweging in Frankrijk.¨Voor de Beauvoir komt mens- zijn op de eerste plaats, het seksuele verschijnsel komt voor haar op de tweede plaats.¨ De mens heeft zelf de verantwoording tegenover zich zelf en tegen over de ander. In 1954 behaalt haar roman Les Mandarins de Goncourt-prijs .In Les Mandarins, een sleutelroman,kondigt ze reeds haar memoralistische werk , dat zich op twee vlakken zal ontwikkelen aan,die een dilemma wordt voor de linkse intellectuelen: Moet men de sovjet-concentratiekampen ontkennen met het risico de revolutie te ontlopen ? Zij neemt deel aan het "Congrés du Mouvement de la Paix" in Helsinki en reist naar China.Na de oorlog deelt zij meer en meer in de roem die 'de existencialisten 'vooral in de persoon van Sartre, ten deel valt.
In de jaren 1956-1962 leidt ze de redactie van haar Mémoires en haar reizen (Cuba,Brazilië, U.R.S.S) In de mate haar werk ontwikkelt, moet de literatuur, op twee korte recensies na , Les Belles Images(1966) en La Femme rompue(1967) meer en meer de plaats ruimen voor het essay en de mémoires.
Zij is ervan overtuigd dat er wel altijd ergens een gelukkige uitweg wenkt.Ze denkt het ongeluk te kunnen ontlopen door zich op voorhand de situaties in te beelden waarin ze verandering in haar leven zal moeten brengen.Zij geloofde dat ze zich altijd uit de zwartste ellende zou weten te redden.( se débrouiller dans le noir ).Zelfs als men niet bemind wordt, als men niet geliefd is, blijven er nog steeds de literatuur en het simpele genoegen te ademen. " tout ça qui est bien réel et si solide, et ne nous manquera jamais ".
Le malheur, ne m'atteindrait jamais , zegt ze en herhaalt in 1939 dat de oorlog niet zal komen"Pas à moi, susurre en elle une voix obstinée " Het wonder is dat haar verwachtingen " de beloften van de goudmijn ,vanwat er in een heel leven te beleven is" zijn uitgekomen.Dank zij haar eigen begaafdheden en deels dank zij het geluk. In haar laatste roman Tout compte fait , maakt ze het bilan van haar leven op.
Tot aan de dood van Sartre in 1980 blijft zij zijn levenspartner, ondanks kort- of langdurige relaties tussendoor met andere mannen. In 1981publiceerde ze ¨Adieux: A Farewell to Sartre¨, de memoires van zijn laatste jaren. Lichamelijk en geestelijk uitgeput tengevolge van een alcohol en amfetamine verslaving overleed ze op 14 april 1986 te Parijs.
Bibliografie :
1943 - L'invitée ( roman) 1944 - Pyrrhus et Cinéas ( essay) 1945 - Le Sang des autres (roman) 1945 - Les Bouches inutiles ( toneel) 1946 - Tous les hommes sont mortels (roman) 1947 - Pour une morale de l'ambiguïté (essay) 1948 -L'Existentialisme et la sagesse des nations (essay) 1948 - L'Amérique au jour le jour (essay) 1949 - Le Deuxiéme Sexe, 2 vol. (essay) 1952 - Faut-il brûler Sade (essay) 1954 - Les Mandarins (roman) 1955 - Privilèges (essay) 1957 - La Longue Marche (essay) 1958- Mémoires d'une jeune fille rangée (1908-1929) 1959 - Brigitte Bardot and The Lolita Syndrome (essay) 1960- La Force de l'àge (Mémoires, 1929-1944) 1961 - Djamilu Boupucha (témoignage) in samenwerling met Gisèle Halimi 1963 - La Force des choses (Mémoires, 1944-1962) 1964- Une mort trés douce ( récit) 1966- Les Belles Images (roman) 1967 - La Femme rompue (novelle) 1968 - La Femme rompue suivi de Monologue et l'Age discrétion (novelles) 1970 - La Vieillesse (essay) 1972 - Toute compte fait ( Mémoires,1962-1972) 1975 - La promenade des vieux. Commentaire du court métrage de Marianne Ahrne et Pepo Angel 1979 - Les Ecrits de Simone de Beauvoir ( onuitgegeven teksten) 1979 - Simone de Beauvoir ( filmdialoog) 1980 - Quand prime le sirituel (novelles) 1981 - La Céremonie des adieux (essay)
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.