Ik ben Camiel
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 14/06/1952 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek, politiek, schrijven, litteratuur, toneel, kletsen, de tijd nemen....
Het leven is veel te kort om te kniezen en te treuren en ook na 50 valt er nog heel wat te beleven en te ontdekken
Hasta la victoria siempre!
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Een dwarse en muzikale kijk op het leven
Het leven wordt pas mooi na 50 want niets moet nog en alles mag!
14-08-2010
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 941 t/m nr. 960)
941. Cry Baby - Garnet Mimms /1963 942. Don't Hang Up - The Orlons /1962 943. Where Did Our Love Go - The Supremes /1964 944. If You Need Me - Solomon Burke /1963 945. Such A Cad - Les Baroques /1966 946. Paradise - The Ronettes /1966 947. Making Time - The Creation /1967 948. Do You Wanna Dance? - The Beach Boys /1965 949. Sure He's A Cat - The Cats /1967 950. Daydream Believer - The Monkees /1967 951. Do Anything You Say - David Bowie /1966 952. Jij En Ik - Miek En Roel /1967 953. Christine - Will Ferdy /1965 954. Ice in the Sun - Status Quo /1968 955. Sitting On A Fence - Twice as Much /1966 956. School Is Out - Gary 'US' Bonds /1961 957. FBI - The Shadows /1961 958. Yellow Submarine - The Beatles /1966 959. What To Do - Buddy Holly /1961 960. Crying In The Chapel - Elvis Presley /1965
De in 1940 op aanstichten van Stalin, vermoorde revolutionair Leon Trotski heeft tijdens zijn leven een aantal profetische dingen gezegd en/of geschreven. De onderstaande tekst is daar een voorbeeld van. Trotski had het eigenlijk over zijn tijd (de periode 1924 - 1940) maar waarschijnlijk besefte hij zelf niet hoe waar zijn woorden waren voor een tijd die hij nooit zou meemaken, namelijk de onze. Ik neem de tekst bijna letterlijk over. Hier en daar heb ik een wijziging aangebracht en die zijn dan in cursief gesteld.
Gedurende de gehele twintigste eeuw, de eeuw van parlementarisme, liberalisme en sociale hervormingen, als men tenminste de ogen sluit voor een paar internationale oorlogen en burgeroorlogen, werd Machiavelli als hopeloos ouderwets beschouwd. Politieke eerzucht was niet langer een kwestie van het grijpen van de macht door één persoon en zijn wapendragers, maar van het verkrijgen van zetels in zoveel mogelijk kiesdistricten. In de periode van de strijd om ministerportefeuilles scheen Machiavelli de vreemde ideoloog van een ver verleden. De komst van nieuwe tijden had een nieuwe en hogere politieke moraal met zich meegebracht. Maar zonderling genoeg heeft de 20ste eeuw ons in vele opzichten teruggebracht naar de middelen en methoden van de Renaissance.
Deze teruggang naar het wreedste machiavellisme schijnt onbegrijpelijk voor iemand die het troostende vertrouwen heeft gehad dat de geschiedenis der mensheid zich voortbeweegt langs een stijgende lijn van stoffelijke en culturele vooruitgang. Niets is natuurlijk verder van de waarheid. Geen tijdperk uit het verleden is zo wreed, zo meedogenloos, zo cynisch geweest als het onze. Vergeleken met de Renaissance en met verder in het verleden liggende periodes is op politiek gebied de moraal helemaal niet verbeterd. Geen sociale orde sterft zacht en gewillig wanneer haar houdbaarheidsdatum overschreden is. Alle tijdperken van overgang zijn tijdperken geweest van hevige sociale worstelingen.
De politieke moraal had het materialisme vervangen (althans toch in de verbeelding van bepaalde politici), alleen omdat de sociale tegenstelling in het westen een tijdlang minder scherp waren geworden en de politieke strijd was afgezwakt. De oorzaak hiervan was een algemene toename van de welstand en een aantal verbeteringen in de situatie van de arbeidersklasse. Maar onze periode, onze tijd, lijkt op het tijdvak van de Renaissance in die zin, dat wij op het kantelpunt van twee werelden leven: de laat-kapitalistische die aan het zieltogen is en de nieuwe wereld die zal komen. Wereldwijd hebben de sociale tegenstellingen een buitengewone scherpte bereikt.
De politiek is evenals de moraal rechtstreeks afhankelijk van de klassenstrijd. Hoe scherper en heviger de klassenstrijd is hoe geconcentreerder en meedogenlozer de macht van de staat wordt en hoe openlijker die de dekmantel van de moraal van zich afwerpt.
Onze tijd is boven alles een tijd van leugens. De leugen is de vrucht van tegenstellingen, van strijd, van de klassenstrijd, van de onderdrukking der persoonlijkheid, van de sociale orde. In die zin is het een kenmerk van alle menselijke geschiedenis. Er zijn periodes waarin de sociale tegenstellingen bijzonder scherp worden, waarin de leugen boven het doorsnee peil uitstijgt, waarin de leugen een attribuut wordt van de scherpte der sociale tegenstellingen. Zulk een periode is de onze. Ik geloof niet dat er in de hele menselijke geschiedenis iets te vinden is dat gelijkt op de reusachtige leugens van de leiders van de USA en de UK
De publicatie op deze blog van mijn Top 1000 van de Sixties van de vorige eeuw loopt op zijn laatste benen. Maar, tot spijt van wie het benijdt, daar stopt het niet mee.
Na de sixies komt er een top 190 van de fifties, een top 750 van de seventies, een top 450 van de eighties, een top 250 van de nineties en een top 250 van wat ik dan noem de zeros (2000 - 2009).
Die tops vertegenwoordigen niet wat ik het beste vind uit pakweg 60 jaar muziek. Zij zijn een mix van nummers die ik echt goed vind en nummers die op één of andere manier een rol gespeeld hebben in mijn leven.
Via You Tube publiceer ik al die nummers ook op mijn Facebook pagina (natuurlijk in de mate dat er een filmpje of clip beschikbaar is).
Ik besef dat het voor de lezer/luisteraar niet altijd duidelijk is welk nummer er waarom in staat. Het kan ook voor komen dat een nummer dat ik zelf zeer hoog inschat vrij laag in de top staat en omgekeerd natuurlijk. Dat moet dan maar. Per slot van rekening verschillen smaken en het gaat uiteindelijk om de muziek, nietwaar!?
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 921 t/m nr. 940)
921. Fight Fire - The Golliwogs /1966 922. Don't Believe In Christmas - The Sonics /1965 923. I'll Go Crazy - The Phantoms /1966 924. You Don't Love Me - Willie Cobbs /1961 925. Any Other Way - William Bell /1962 926. I'm In A Different World - The Four Tops /1968 927. Quarter To Three - Gary 'US' Bonds /1962 928. Five O'Clock World - The Vogues /1965 929. All Summer Long - The Beach Boys /1964 930. Magic Garden - Dusty Springfield /1968 931. Garden Of My Mind - The Mickey Finn /1967 932. Magic Forest - Fat Mattress /1969 933. My World Is Empty Without You - The Supremes /1965 934. Land Of 1000 Dances - Chris Kenner /1962 935. I'll Be Back - The Beatles /1964 936. Strand - Boudewijn de Groot /1964 937. Kon-Tiki - The Shadows /1961 938. I'll Be Your Mirror - The Velvet Underground /1966 939. Land Of Make Believe - The Easybeats /1968 940. Get Together - The Youngbloods /1967
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 901 t/m nr. 920)
901. Don't Throw Your Love Away - The Orlons /1963 902. Tears of Rage - The Band /1968 903. My Guy - Mary Wells /1964 904. It's My Party - Lesley Gore /1963 905. I Fall to Pieces - Patsy Cline /1961 906. Scarborough Fair/Canticle - Simon & Garfunkel /1966 907. Tuesday Afternoon - The Moody Blues /1968 908. Dandelion - The Rolling Stones /1969 909. The Girls And The Dogs - Scott Walker /1968 910. Today's Teardrops - Roy Orbison /1960 911. Can't Nobody Love You - Solomon Burke /1963 912. You Keep Me Hangin' On - The Supremes /1966 913. Take a Heart - The Sorrows /1965 914. I'm A Believer - The Monkees /1967 915. Wooly Bully - Sam The Sham & The Pharaohs /1965 916. I Despise You - Q65 /1966 917. I Wish It Would Rain - The Temptations /1967 918. So Lonely - Tim Buckley /1969 919. I Done Got Over It - Irma Thomas /1962 920. Blues With a Feeling - The Paul Butterfield Blues Band /1965
Elke dag schrijf ik een boek, in gedachten. Ik maak prachtige volzinnen, beter, mooier en voldragener dan Claus, Boon, Mulisch, Reve en Wolkers samen. In dat boek leg ik altijd weer haarfijn uit wat de zin van ons bestaan is. Helaas, 's morgens bij het ontwaken ben ik telkens weer al die pracht vergeten. Dan ontgaat mij ook weer altijd de zin van dit bestaan. Dan denk ik dat wij hier enkel zijn om gezamenlijk deze planeet naar de verdoemenis te helpen. Die realiteit kan ik enkel in deze povere bewoordingen opschrijven. Net zoals ik de woorden niet vind om te vertellen dat wij hier alleen maar onze tijd verdoen met wachten op het onafwendbare einde. Sommigen vinden dan van zichzelf dat zij de heilige plicht hebben om de wereld, lees: de mensen, beter te maken en vinden dat een zinvol tijdverdrijf. Ja, een tijdverdrijf, meer is het niet. Valt het eigenlijk nog uit te drukken in jaren hoe lang die mensen daar al mee bezig zijn? Dat verbeteren zit er niet in, het schiet niet op. Maar ach, ook voor hen komt het einde zoals voor al die anderen die hier maar een beetje aanmodderen en hoe harder zij hun best hebben gedaan hoe erger het met deze wereld gesteld is.
Laat ons dus met alle weldenkenden een nieuwe wereld maken vol pracht en praal en in een nieuw universum.
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 881 t/m nr. 900)
881. 1969 - The Stooges /1969 882. Yes I'am Ready - Barbara Mason /1965 883. Shut Up - Monks /1966 884. I Hear A Symphony - The Supremes /1965 885. Let It Be - The Beatles /1969
886. Plastic Palace People - Scott Walker /1968 887. Unchained Melody - The Righteous Brothers /1965 888. Having A Party - Sam Cooke /1962 889. Running Scared - Roy Orbison /1961 890. You're Good for Me - Solomon Burke /1963 891. You, Baby - The Ronettes /1964 892. The Train From Kansas City - The Shangri-La's /1965 893. The 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy) - Simon & Garfunkel /1966 894. Give It To Me - The Troggs /1967 895. Early In the Morning - Alexis Korner's Blues Incorporated /1964 896. I'm Free - The Who /1969 897. Bang Bang - Vanilla Fudge /1967 898. Dirty Robber - The Sonics /1965 899. (I'm Not Your) Steppin' Stone - The Monkees /1966 900. I Got You Babe - Sonny & Cher /1965
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 861 t/m nr. 880)
861. Atlantis - Donovan /1969 862. His Latest Flame - Elvis Presley /1961 863. Shapes Of Things - Jeff Beck /1968 864. Monday, Monday - Marianne Faithfull /1967 865. Stop! In The Name Of Love - The Supremes /1965 866. World Of Birds - Q65 /1967 867. Beestjes - Ronnie And The Ronnies /1967 868. Gloria - Shadows of Knight /1966 869. America - Simon & Garfunkel /1968 870. Femme Fatale - The Velvet Underground /1966 871. Little Girl - Syndicate of Sound /1966 872. A Quick One While He's Away - The Who /1966 873. Will You Love Me Tomorrow - The Shirelles /1960 874. Fire Engine - 13th Floor Elevators /1966 875. Wonderful World - Sam Cooke /1960 876. Words Of Love - The Beatles /1964 877. Boss Hoss - The Sonics /1965 878. You Can Cry If You Want To - The Troggs /1968 879. Evil Ways - Santana /1969 880. I Wanna Be Free - The Monkees /1966
De bij ons vooral van Ik, Ali bekende Duitse onderzoeksjournalist Günter Wallraff heeft met Heerlijke Nieuwe Wereld al enige tijd een boek uit dat vol staat met reportages van hoe het er in het huidige Duitsland aan toe gaat.
Hij kruipt in de huid van een zwarte man die zich tussen de Duitsers probeert te bewegen. Hij laat ons zien hoe het racisme welig tiert. Hij wordt een dakloze tussen de daklozen en hij legt haarfijn bloot hoe de hulpverlening met deze verschoppelingen omgaat. Hij gaat werken in callcenters en in een industriële bakkerij die broodjes levert aan Lidl. Uit de eerste hand vernemen we ook hoe toprestaurants hun personeel uitbuiten, hoe het er aan toe gaat bij koffiegigant Starbucks, welke methodes er bij de Duitse spoorwegen gebruikt worden om vrij baan te geven aan de privatisering en hoe gewetenloze advocaten bedrijven adviseren om de wet gewoon niet na te leven.
Het is onthutsend om vast te stellen dat steeds meer Duitsers, zelfs heel velen met een voltijdse baan, de armoede worden ingedreven. Nog onthutsender is het vast te stellen dat de politiek hier niets aan doet. Integendeel, het bedrijfs- en zakenleven krijgt overal en altijd zijn zin. De sociaal-democraat is er mee begonnen en zijn werk wordt verder gezet door de huidige kanselier Merkel en haar regering. Merkel wil zelfs dat Europa het Duitse model overneemt en de kans is groot dat dat ook zal gebeuren.
In zijn Nawoord bij zijn boek schrijft Wallraff het volgende:
"(...)Ik had niet v erwacht dat iemand in een callcenter door de daar permanent uitgeoefende psychische druk tot oplichter kon worden, en ik had het niet voor mogelijk gehouden dat men daklozen (...) bij vijftien graden onder nul gewoon aan hun lot zou overlaten. Even onmogelijk kwam het me voor dat onder druk van grootafnemers de arbeidsomstandigheden bij toeleveranciers terug waren op het niveau van de begintijd van het kapitalisme-alsof de arbeiders- en vakbewegingen nooit bestaan en nooit successen geboekt hebben. Tenslotte was ik me ook niet bewust van de hevige mate waarin het alledaags racisme zich manifesteert totdat ik dat aan den lijve ondervond.
(...) Michaël Rogowski, voorzitter van het Duitse industrieverbond, eiste al in 2004: 'Een baan is geen gegeven, maar een kwestie van vraag en aanbod. En dus een kwestie van prijs. Daarom hebben we geen behoefte aan minimumlonen. Integendeel, we moeten zorgen dat we de wettelijk vastgelegde minima doorbreken. Norbert Walter, hoofdeconoom van de Deutsche Bank, zei in 2008 triomfantelijk, terwijl de crisis om zich heen greep: 'Veel Duitsers moeten zich er op voorbereiden dat ze in de toekomst een salaris zullen ontvangen dat niet voldoende is van te kunnen leven.' (...)"
Tenslotte refereert Wallraff aan Huxley's Brave New World die er in 1932 met zijn sombere toekomstvisie blijkbaar niet heel ver naast zat. Consumentisme en amusementsdwang beletten mensen na te denken over hun lot, zich kritisch op te stellen en in opstand te komen. Daarom doen de meeste mensen alsof er niets aan de hand is en leven er maar vrolijk verder op los.
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 841 t/m nr. 860)
841. Soldier Of Love - Arthur Alexander /1962 842. The Legend Of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich /1968 843. Hé, Kom Aan! - Dimitri Van Toren /1966 844. Dat Is Juist De Pest - Armand /1966 845. Painter Man - The Creation /1966 846. Any Time At All - The Beatles /1964 847. Het Geluid Van Stilte - Boudewijn de Groot /1965 848. April Come She Will - Simon & Garfunkel /1966 849.Cupid - Sam Cooke /1961 850. (The Best Part Of) Breakin' Up - The Ronettes /1964 851. Blue Bayou - Roy Orbison /1963 852. Dedicated To The One I Love - The Shirelles /1961 853. Dressed in Black - The Shangri-La's /1966 854. Snoopy Vs The Red Baron - Royal Guardsmen /1966 855. Guitar Tango - The Shadows /1962 856. The Girls From The Streets - Scott Walker /1968 857. Mickey's Monkey - Smokey Robinson & the Miracles /1963 858. In Your Life - Tower /1968 859. Goodbye Baby (Baby Goodbye) - Solomon Burke /1964 860. Baby Love - The Supremes /1964
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
2. De grenslijn van de kleur.
In dit hoofdstuk legt Zinn uit hoe de slavernij er in Amerika gekomen is en geeft hij ook mee wat racisme toen en nu precies is.
De blanke kolonisatoren hadden arbeidskrachten nodig die op hun plantages konden werken en die ze konden gebruiken als huispersoneel. Ze hadden het geprobeerd met de indianen maar die waren niet te temmen dus hebbben ze die maar uitgeroeid. Afrikaanse zwarten waren voor hun doeleinden beter geschikt. De slavenhandel was al in 1444, vijftig jaar voor Columbus, op gang gekomen. Het waren de Portugezen die zwarten uit Mauritanië hadden overgebracht naar Lissabon en ze daar verkochten als stukgoederen. Zo geschiedde ook in Amerika. Ze werden weggerukt uit hun eigen leefomgeving hetgeen het voor de blanken makkelijk maakte om hen te onderwerpen. In Afrika kende men het begrip 'slavernij' wel maar, zonder dat soort slavernij goed te praten, er waren wel verschillen met de Amerikaanse slavernij.
"Bij de Afrikaanse slavernij ontbraken twee elementen die de Amerikaanse slavernij tot de gruwelijkste van de hele geschiedenis maken: de obsessie voor onbegrensde winsten, die begon met de kapitalistische landbouw, en de raciale haat die van de slaaf een minderwaardig mens maakte."
In 1800 waren er al 10 tot 15 miljoen zwarten als slaaf in Amerika aangekomen. In Afrika werd wel een veelvoud van dit aantal gevangen genomen. De meeste zwarten overleefden de oversteek immers niet.
Zinn stelt ook de vraag of slavernij en racisme natuurlijke gegevens zijn. De vraag stellen is ze beantwoorden en dat doet hij ook. De conclusie is dat zwart en blank zich als gelijken gedragen wanneer ze zich in vergelijkbare omstandigheden bevinden.Slavernij en racisme zijn dus historische en geen natuurlijke gegevens. Racisme is de combinatie van lage staus en geringschatting, aldus Zinn.
Ook de Roomse Kerk vond geen graten in de slavenhandel, integendeel ze deed duchtig mee aan deze zeer winstgevende handel.
Honderden jaren zouden zwarten moeten wachten op wettelijk gelijke rechten als de blanken maar in de praktijk viert het racisme nog altijd hoogtij in de VS en daar verandert een zwarte president als Obama niets aan.
De conclusie van dit hoofdstuk kan ik het beste aan Zinn zelf overlaten:
"Mijn punt is dat de draden van dit web (der slavernij) historisch zijn en niet 'natuurlijk'. Dat wil niet zeggen dat ze zich gemakkelijk laten ontwarren of ontbinden. Het betekent alleen dat er, onder andere historische omstandigheden, ruimte is voor alternatieven. Eén van die omstandigheden zou het uitroeien van klassenuitbuiting kunnen zijn. Die klassenuitbuiting zorgde ervoor dat arme blanken reikhalzend uitkeken naar kleine stausverhogingen. Daardoor werd de eenheid tussen zwarten en blanken-onmisbaar voor een gezamenlijke rebellie en wederopbouw-onmogelijk gemaakt."
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 821 t/m nr. 840)
821. With God On Our Side - Bob Dylan /1964 822. Soldier Of Love - The Beatles /1963 823. Valley Of Tears - Buddy Holly 1961 824. Sold to the Highest Bidder - The Electric Prunes /1967 825. Now - Dave Berry /1966 826. I Guess The Lord Must Be In New York City - Harry Nilsson /1969 827. Farther Along - The Flying Burrito Brothers /1969 828. Mr. Spaceman - The Byrds /1966 829. I Don't Want Our Loving To Die - The Herd /1968 830. I Saw Her Again Last Night - The Mamas & The Papas /1966 831. Valleri - The Monkees /1968 832. It Takes Two - Marvin Gaye & Kim Weston /1966 833. In Our Time - Nancy Sinatra /1966 834. Darling Be Home Soon - The Lovin' Spoonful /1967 835. Tramp - Otis Redding & Carla Thomas /1967 836. Roadrunner - The Pretty Things /1965 837. Last of the Steam-Powered Trains - The Kinks /1968 838. You've Lost That Lovin' Feelin' - The Righteous Brothers /1964 839. Mackintosh - The Pebbles /1969 840. Little Deuce Coupe - The Beach Boys /1963
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 801 t/m nr. 820)
801. Walk Right Back - The Everly Brothers /1961 802. When I Get Home - The Beatles /1964 803. Flying On the Ground Is Wrong - Buffalo Springfield /1966 804. Time Has Come Today - The Chambers Brothers /1968 805. Abraham, Martin and John - Dion & the Belmonts /1968 806. Do You Love Me - The Contours /1962 807. There is a Mountain - Donovan /1967 808. Gotta See Jane - R. Dean Taylor /1967 809. Wat Het Klootjesvolk Wil Weten - Armand /1967 810. Moulty - The Barbarians /1965 811. Kind Of A Drag - The Buckinghams /1967 812. Rhytm Of The Rain - The Cascades /1962 813. So You Want To Be A Rock 'N' Roll Star - The Byrds /1967 814. Ring Of Fire - Eric Burdon & The Animals /1969 815. Don't Tell Me No Lies - The Golliwogs /1964 816. Something - The Beatles /1969 817. Noordzee - Boudewijn de Groot /1965 818. Traces - The Classics IV /1969 819. The Monkey Time - Major Lance /1963 820. Mandy Lee - Kevin Coyne with Siren /1969
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
1. Columbus en de 'beschaving' van de indianen.
Van feodaliteit naar geldeconomie.
Het einde van de 15de, begin 16de eeuw wordt gekenmerkt door de overgang van de feodaliteit naar de nieuwe geldeconomie. Marx zou later dit fenomeen omschrijven als 'de primitieve kapitaalsaccumulatie'. Er ontstond een complex systeem van technologie, zaken, politiek en cultuur dat nu, vijf eeuwen later, wereldwijd het dominante systeem is.
In de toenmalige grootmachten Spanje, Portugal, Engeland en Frankrijk maakte de adel, die 2% van de bevolking uitmaakte, de dienst uit. Die 2% bezat wel 95% van de gronden en Spanje had resoluut voor het katholicisme gekozen. Alle joden werden verbannen en de Arabieren verdreven. Om de staatskas te spijzen en hun oorlogen te financieren had de adel steeds meer middelen nodig. Die middelen konden ze niet blijven halen bij hun eigen bevolking omdat daar niets meer te halen viel. Het was in dat kader dat Columbus er door de Spaanse koning op uit gestuurd werd om een nieuwe route naar Azië te ontdekken maar zoals iedereen weet ontdekte hij Amerika.
In naam van god, kerk en koning.
Het was de bedoeling dat Columbus zoveel mogelijk goud en specerijen naar Spanje zou overbrengen. Om deze doelen te bereiken waren alle middelen goed inclusief de genocide op de indianen waarmee hij uiteraard kennis maakte. Op Haïti bv. leefden de Arawaks met ongeveer 250.000 toen Columbus er arriveerde. Op 2 jaar tijd kwam de helft daarvan om door moord, verminking of zelfmoord. In 1515 waren ze nog met 50.000 en in 1550 waren er nog...500.
Enkele citaten uit Zinn's boek illustreren het best wat de Spanjaarden, in naam van de hebzucht, in Amerika vernietigd hebben:
"(bij de indianen) bestaat geen huwelijkswetgeving: zowel de man als de vrouw kiest vrij zijn of haar partner. Zij gaan weer uit elkaar wanneer het hen past, zonder ergernis, jaloersheid of woede.
Ze hadden geen godsdienst(...) Aan goud en andere kostbaarheden hechten ze geen waarde. Het ontbreekt hen aan elke commerciële instelling. Kopen en verkopen kennen ze niet."
Het loont ook de moeite om even stil te staan bij de geschiedenis van de Irokezen die woonden in wat nu Pennsylvania is en boven New York:
"In de dorpen van de Irokezen was het land gemeenschappelijk bezit en het werd collectief bewerkt. Jagen werd in groep gedaan en de buit werd gelijk verdeeld onder de dorpsbewoners. Huizen waren gemeenschapsbezit(...)De Irokezen waren niet vertrouwd met privébezit van grond of huizen(...)
De macht tussen de geslachten was gelijkelijk verdeeld en de Europese idee van mannelijke overheersing en vrouwelijke onderwerping op zowat alle vlakken was opvallend afwezig in de Irokese maatschappij.
Kinderen leerden solidair te zijn met hun stam maar ze leerden ook onafhankelijk te zijn en niet te zwichten voor aanmatigend gezag. Ze leerden dat ieder mens recht had op gelijke waardering en dat alle bezit gedeeld werd.
Dit alles stond in scherp contrast met de Europese waarden(...). De kolonisten kwamen uit een maatschappij met armen en rijken, gecontroleerd door priesters, gouverneurs, mannen."
Slavernij.
Columbus mocht dan al weinig goud en specerijen gevonden hebben maar in plaats daarvan bracht hij indianen over naar Spanje die daar dan als slaven verkocht werden aan de clerus en de adel. Het hoeft ook geen betoog dat de meeste indianen die op transport naar Spanje gingen het einddoel niet haalden en onderweg bezweken.
En vandaag.
De dag van vandaag krijgen de meeste schoolkinderen, zowel bij ons als in Amerika, dit verhaal nog altijd niet te horen. In plaats daarvan wordt een heroïsch verhaal opgehangen over de geweldloze verovering van Amerika door de Europeanen die er de 'vooruitgang' en de 'beschaving' brachten in naam van god, de kerk en de koning.
Meer zelfs: in de VS werd Columbus Day (12 ocotber) in 1937 door president Roosevelt uitgeroepen tot officiële feestdag.
Na 5 eeuwen hebben Europeanen en Amerikanen nog altijd niets geleerd uit hun eigen geschiedenis. De hebzucht, de 'greed', viert meer dan ooit hoogtij. Omwille van het geld, de winst, zijn ze nog altijd tot alles bereid. De overgrote meerderheid van de wereldbevolking leeft nog altijd in diepe armoede.
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
Voorwoord
Deze 'Geschiedenis van het Amerikaanse volk' van Howard Zinn is een turf van bijna 900 bladzijden maar wat meer is: Het is ook razend interessant omdat het een zeer verhelderend inzicht biedt over hoe de grootste wereldmacht functioneerde en nog altijd functioneert.
Het boek overspant een periode van meer dan 500 jaar, van Colombus tot Bush jr. en het vertelt de geschiedenis van de USA zoals niemand die al verteld heeft. Het is ook het verhaal van hoe het kapitalisme de allesoverheersende wereld-ideologie is kunnen worden. Deswegens zijn er heel wat overeenkomsten met wat er in Europa gebeurde en gebeurt.
Wie is Howard Zinn?
Zinn is één van de invloedrijkste Amerikaanse historici van de laatste decennia. Hij werd geboren in Brooklyn, New York op 22 augustus 1922 en stierf begin dit jaar in Santa Monica op 27 januari. Zijn ouders waren joodse immigranten die het met zeer bescheiden middelen moesten rooien. Na W.O. II studeerde hij geschiedenis en hij doceerde geschiedenis aan verschillende universiteiten.
Naast academicus speelde Zinn ook een belangrijke rol in de burgerrechtenbeweging, streed hij mee in de vredesbeweging tegen de oorlog in Vietnam en tot bijna zijn laatste snik stapte hij mee op in betogingen tegen de oorlogen in Irak en Afghanistan.
Alsof dit alles nog niet genoeg was, was hij ook nog eens auteur van een aantal niet onverdienstelijke toneelstukken. Een aardig weetje voor de muziekfanaten die dit misschien lezen is dat het album 'Nebraska' van Bruce Springsteen deels geïnspireerd werd door deze 'Geschiedenis van het Amerikaanse volk'
Wat volgt?
Dit lijvig werk kan, omwille van de inhoud, niet zomaar in enkele alinea's besproken worden. Hoofdstuk per hoofdstuk zal besproken worden en ik zal het niet houden bij een pure bespreking maar ook parallellen trekken naar Europa nu.
Dit eerste artikel wil ik besluiten met enkele citaten uit het voorwoord dat Johan Depoortere (correspondent voor de VRT in Washington) bij de Nederlandstalige uitgave geschreven heeft:
"De linkse beweging in de VS lijkt nu in een historisch dal te verkeren. De macht van de vakbonden is aangetast, jobs verdwijnen naar het buitenland en het neoliberale ieder voor zich heeft een kleine groep geprivilgieerden obscene rijkdom gebracht. De klasse van nieuwe rijken weet letterlijk geen blijf met haar geld...Een niet aflatende stroom economische vluchtelingen uit het zuiden houdt de Amerikaanse economie draaiende met extreem lage lonen in de horeca, de bouw, de landbouw en de dienstensector...Wie 'De geschiedenis van het Amerikaanse volk' leest merkt dat er niets nieuws onder de zon is...Ook nu groeit in de VS, zoals overal elders ter wereld, een tegenbeweging die nieuwe uitdrukkingsvormen zoekt, naast en los van de traditionele arbeidersbeweging, de vakbonden, de vrouwenbeweging, de groenen...Het einde van de geschiedenis? Vergeet het maar."
Het belangrijkste van wat Depoortere hier schrijft geldt ook voor Europa en dat zal ook zo zijn voor het ganse boek.
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 781 t/m nr. 800)
781. Baby It's You - The Shirelles /1961 782. World - The Bee Gees /1968 783. Land Of 1000 Dances - Wilson Pickett /1966 784. B-A-B-Y - Carla Thomas /1966 785. Love Of The Loved - Cilla Black /1963 786. Back Home - Cuby & the Blizzards /1966 787. Morning Dew - Bonnie Dobson /1962 788. Wear Your Love Like Heaven - Donovan /1969 789. A Worried Man - Ferre Grignard /1966 790. Let the Four Winds Blow - Fats Domino /1961 791. Jef - Jacques Brel /1964 792. Fire Brigade - The Move /1968 793. Kom Van Dat Dak Af - Peter Koelewijn & Zijn Rockets /1960 794. Ain't Nothing Like The Real Thing - Marvin Gaye & Tammi Terrell /1968 795. Psycho -The Sonics /1965 796. Atlantis - The Shadows /1963 797. Autumn Almanac - The Kinks /1967 798. Getting Better - The Beatles /1967 799. Stoned Soul Picnic - Laura Nyro /1968 800. Nowhere To Run - Martha Reeves & The Vandellas /1965