Ik ben Camiel
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 14/06/1952 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek, politiek, schrijven, litteratuur, toneel, kletsen, de tijd nemen....
Het leven is veel te kort om te kniezen en te treuren en ook na 50 valt er nog heel wat te beleven en te ontdekken
Hasta la victoria siempre!
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 861 t/m nr. 880)
861. Atlantis - Donovan /1969 862. His Latest Flame - Elvis Presley /1961 863. Shapes Of Things - Jeff Beck /1968 864. Monday, Monday - Marianne Faithfull /1967 865. Stop! In The Name Of Love - The Supremes /1965 866. World Of Birds - Q65 /1967 867. Beestjes - Ronnie And The Ronnies /1967 868. Gloria - Shadows of Knight /1966 869. America - Simon & Garfunkel /1968 870. Femme Fatale - The Velvet Underground /1966 871. Little Girl - Syndicate of Sound /1966 872. A Quick One While He's Away - The Who /1966 873. Will You Love Me Tomorrow - The Shirelles /1960 874. Fire Engine - 13th Floor Elevators /1966 875. Wonderful World - Sam Cooke /1960 876. Words Of Love - The Beatles /1964 877. Boss Hoss - The Sonics /1965 878. You Can Cry If You Want To - The Troggs /1968 879. Evil Ways - Santana /1969 880. I Wanna Be Free - The Monkees /1966
De bij ons vooral van Ik, Ali bekende Duitse onderzoeksjournalist Günter Wallraff heeft met Heerlijke Nieuwe Wereld al enige tijd een boek uit dat vol staat met reportages van hoe het er in het huidige Duitsland aan toe gaat.
Hij kruipt in de huid van een zwarte man die zich tussen de Duitsers probeert te bewegen. Hij laat ons zien hoe het racisme welig tiert. Hij wordt een dakloze tussen de daklozen en hij legt haarfijn bloot hoe de hulpverlening met deze verschoppelingen omgaat. Hij gaat werken in callcenters en in een industriële bakkerij die broodjes levert aan Lidl. Uit de eerste hand vernemen we ook hoe toprestaurants hun personeel uitbuiten, hoe het er aan toe gaat bij koffiegigant Starbucks, welke methodes er bij de Duitse spoorwegen gebruikt worden om vrij baan te geven aan de privatisering en hoe gewetenloze advocaten bedrijven adviseren om de wet gewoon niet na te leven.
Het is onthutsend om vast te stellen dat steeds meer Duitsers, zelfs heel velen met een voltijdse baan, de armoede worden ingedreven. Nog onthutsender is het vast te stellen dat de politiek hier niets aan doet. Integendeel, het bedrijfs- en zakenleven krijgt overal en altijd zijn zin. De sociaal-democraat is er mee begonnen en zijn werk wordt verder gezet door de huidige kanselier Merkel en haar regering. Merkel wil zelfs dat Europa het Duitse model overneemt en de kans is groot dat dat ook zal gebeuren.
In zijn Nawoord bij zijn boek schrijft Wallraff het volgende:
"(...)Ik had niet v erwacht dat iemand in een callcenter door de daar permanent uitgeoefende psychische druk tot oplichter kon worden, en ik had het niet voor mogelijk gehouden dat men daklozen (...) bij vijftien graden onder nul gewoon aan hun lot zou overlaten. Even onmogelijk kwam het me voor dat onder druk van grootafnemers de arbeidsomstandigheden bij toeleveranciers terug waren op het niveau van de begintijd van het kapitalisme-alsof de arbeiders- en vakbewegingen nooit bestaan en nooit successen geboekt hebben. Tenslotte was ik me ook niet bewust van de hevige mate waarin het alledaags racisme zich manifesteert totdat ik dat aan den lijve ondervond.
(...) Michaël Rogowski, voorzitter van het Duitse industrieverbond, eiste al in 2004: 'Een baan is geen gegeven, maar een kwestie van vraag en aanbod. En dus een kwestie van prijs. Daarom hebben we geen behoefte aan minimumlonen. Integendeel, we moeten zorgen dat we de wettelijk vastgelegde minima doorbreken. Norbert Walter, hoofdeconoom van de Deutsche Bank, zei in 2008 triomfantelijk, terwijl de crisis om zich heen greep: 'Veel Duitsers moeten zich er op voorbereiden dat ze in de toekomst een salaris zullen ontvangen dat niet voldoende is van te kunnen leven.' (...)"
Tenslotte refereert Wallraff aan Huxley's Brave New World die er in 1932 met zijn sombere toekomstvisie blijkbaar niet heel ver naast zat. Consumentisme en amusementsdwang beletten mensen na te denken over hun lot, zich kritisch op te stellen en in opstand te komen. Daarom doen de meeste mensen alsof er niets aan de hand is en leven er maar vrolijk verder op los.
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 841 t/m nr. 860)
841. Soldier Of Love - Arthur Alexander /1962 842. The Legend Of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich /1968 843. Hé, Kom Aan! - Dimitri Van Toren /1966 844. Dat Is Juist De Pest - Armand /1966 845. Painter Man - The Creation /1966 846. Any Time At All - The Beatles /1964 847. Het Geluid Van Stilte - Boudewijn de Groot /1965 848. April Come She Will - Simon & Garfunkel /1966 849.Cupid - Sam Cooke /1961 850. (The Best Part Of) Breakin' Up - The Ronettes /1964 851. Blue Bayou - Roy Orbison /1963 852. Dedicated To The One I Love - The Shirelles /1961 853. Dressed in Black - The Shangri-La's /1966 854. Snoopy Vs The Red Baron - Royal Guardsmen /1966 855. Guitar Tango - The Shadows /1962 856. The Girls From The Streets - Scott Walker /1968 857. Mickey's Monkey - Smokey Robinson & the Miracles /1963 858. In Your Life - Tower /1968 859. Goodbye Baby (Baby Goodbye) - Solomon Burke /1964 860. Baby Love - The Supremes /1964
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
2. De grenslijn van de kleur.
In dit hoofdstuk legt Zinn uit hoe de slavernij er in Amerika gekomen is en geeft hij ook mee wat racisme toen en nu precies is.
De blanke kolonisatoren hadden arbeidskrachten nodig die op hun plantages konden werken en die ze konden gebruiken als huispersoneel. Ze hadden het geprobeerd met de indianen maar die waren niet te temmen dus hebbben ze die maar uitgeroeid. Afrikaanse zwarten waren voor hun doeleinden beter geschikt. De slavenhandel was al in 1444, vijftig jaar voor Columbus, op gang gekomen. Het waren de Portugezen die zwarten uit Mauritanië hadden overgebracht naar Lissabon en ze daar verkochten als stukgoederen. Zo geschiedde ook in Amerika. Ze werden weggerukt uit hun eigen leefomgeving hetgeen het voor de blanken makkelijk maakte om hen te onderwerpen. In Afrika kende men het begrip 'slavernij' wel maar, zonder dat soort slavernij goed te praten, er waren wel verschillen met de Amerikaanse slavernij.
"Bij de Afrikaanse slavernij ontbraken twee elementen die de Amerikaanse slavernij tot de gruwelijkste van de hele geschiedenis maken: de obsessie voor onbegrensde winsten, die begon met de kapitalistische landbouw, en de raciale haat die van de slaaf een minderwaardig mens maakte."
In 1800 waren er al 10 tot 15 miljoen zwarten als slaaf in Amerika aangekomen. In Afrika werd wel een veelvoud van dit aantal gevangen genomen. De meeste zwarten overleefden de oversteek immers niet.
Zinn stelt ook de vraag of slavernij en racisme natuurlijke gegevens zijn. De vraag stellen is ze beantwoorden en dat doet hij ook. De conclusie is dat zwart en blank zich als gelijken gedragen wanneer ze zich in vergelijkbare omstandigheden bevinden.Slavernij en racisme zijn dus historische en geen natuurlijke gegevens. Racisme is de combinatie van lage staus en geringschatting, aldus Zinn.
Ook de Roomse Kerk vond geen graten in de slavenhandel, integendeel ze deed duchtig mee aan deze zeer winstgevende handel.
Honderden jaren zouden zwarten moeten wachten op wettelijk gelijke rechten als de blanken maar in de praktijk viert het racisme nog altijd hoogtij in de VS en daar verandert een zwarte president als Obama niets aan.
De conclusie van dit hoofdstuk kan ik het beste aan Zinn zelf overlaten:
"Mijn punt is dat de draden van dit web (der slavernij) historisch zijn en niet 'natuurlijk'. Dat wil niet zeggen dat ze zich gemakkelijk laten ontwarren of ontbinden. Het betekent alleen dat er, onder andere historische omstandigheden, ruimte is voor alternatieven. Eén van die omstandigheden zou het uitroeien van klassenuitbuiting kunnen zijn. Die klassenuitbuiting zorgde ervoor dat arme blanken reikhalzend uitkeken naar kleine stausverhogingen. Daardoor werd de eenheid tussen zwarten en blanken-onmisbaar voor een gezamenlijke rebellie en wederopbouw-onmogelijk gemaakt."
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 821 t/m nr. 840)
821. With God On Our Side - Bob Dylan /1964 822. Soldier Of Love - The Beatles /1963 823. Valley Of Tears - Buddy Holly 1961 824. Sold to the Highest Bidder - The Electric Prunes /1967 825. Now - Dave Berry /1966 826. I Guess The Lord Must Be In New York City - Harry Nilsson /1969 827. Farther Along - The Flying Burrito Brothers /1969 828. Mr. Spaceman - The Byrds /1966 829. I Don't Want Our Loving To Die - The Herd /1968 830. I Saw Her Again Last Night - The Mamas & The Papas /1966 831. Valleri - The Monkees /1968 832. It Takes Two - Marvin Gaye & Kim Weston /1966 833. In Our Time - Nancy Sinatra /1966 834. Darling Be Home Soon - The Lovin' Spoonful /1967 835. Tramp - Otis Redding & Carla Thomas /1967 836. Roadrunner - The Pretty Things /1965 837. Last of the Steam-Powered Trains - The Kinks /1968 838. You've Lost That Lovin' Feelin' - The Righteous Brothers /1964 839. Mackintosh - The Pebbles /1969 840. Little Deuce Coupe - The Beach Boys /1963
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 801 t/m nr. 820)
801. Walk Right Back - The Everly Brothers /1961 802. When I Get Home - The Beatles /1964 803. Flying On the Ground Is Wrong - Buffalo Springfield /1966 804. Time Has Come Today - The Chambers Brothers /1968 805. Abraham, Martin and John - Dion & the Belmonts /1968 806. Do You Love Me - The Contours /1962 807. There is a Mountain - Donovan /1967 808. Gotta See Jane - R. Dean Taylor /1967 809. Wat Het Klootjesvolk Wil Weten - Armand /1967 810. Moulty - The Barbarians /1965 811. Kind Of A Drag - The Buckinghams /1967 812. Rhytm Of The Rain - The Cascades /1962 813. So You Want To Be A Rock 'N' Roll Star - The Byrds /1967 814. Ring Of Fire - Eric Burdon & The Animals /1969 815. Don't Tell Me No Lies - The Golliwogs /1964 816. Something - The Beatles /1969 817. Noordzee - Boudewijn de Groot /1965 818. Traces - The Classics IV /1969 819. The Monkey Time - Major Lance /1963 820. Mandy Lee - Kevin Coyne with Siren /1969
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
1. Columbus en de 'beschaving' van de indianen.
Van feodaliteit naar geldeconomie.
Het einde van de 15de, begin 16de eeuw wordt gekenmerkt door de overgang van de feodaliteit naar de nieuwe geldeconomie. Marx zou later dit fenomeen omschrijven als 'de primitieve kapitaalsaccumulatie'. Er ontstond een complex systeem van technologie, zaken, politiek en cultuur dat nu, vijf eeuwen later, wereldwijd het dominante systeem is.
In de toenmalige grootmachten Spanje, Portugal, Engeland en Frankrijk maakte de adel, die 2% van de bevolking uitmaakte, de dienst uit. Die 2% bezat wel 95% van de gronden en Spanje had resoluut voor het katholicisme gekozen. Alle joden werden verbannen en de Arabieren verdreven. Om de staatskas te spijzen en hun oorlogen te financieren had de adel steeds meer middelen nodig. Die middelen konden ze niet blijven halen bij hun eigen bevolking omdat daar niets meer te halen viel. Het was in dat kader dat Columbus er door de Spaanse koning op uit gestuurd werd om een nieuwe route naar Azië te ontdekken maar zoals iedereen weet ontdekte hij Amerika.
In naam van god, kerk en koning.
Het was de bedoeling dat Columbus zoveel mogelijk goud en specerijen naar Spanje zou overbrengen. Om deze doelen te bereiken waren alle middelen goed inclusief de genocide op de indianen waarmee hij uiteraard kennis maakte. Op Haïti bv. leefden de Arawaks met ongeveer 250.000 toen Columbus er arriveerde. Op 2 jaar tijd kwam de helft daarvan om door moord, verminking of zelfmoord. In 1515 waren ze nog met 50.000 en in 1550 waren er nog...500.
Enkele citaten uit Zinn's boek illustreren het best wat de Spanjaarden, in naam van de hebzucht, in Amerika vernietigd hebben:
"(bij de indianen) bestaat geen huwelijkswetgeving: zowel de man als de vrouw kiest vrij zijn of haar partner. Zij gaan weer uit elkaar wanneer het hen past, zonder ergernis, jaloersheid of woede.
Ze hadden geen godsdienst(...) Aan goud en andere kostbaarheden hechten ze geen waarde. Het ontbreekt hen aan elke commerciële instelling. Kopen en verkopen kennen ze niet."
Het loont ook de moeite om even stil te staan bij de geschiedenis van de Irokezen die woonden in wat nu Pennsylvania is en boven New York:
"In de dorpen van de Irokezen was het land gemeenschappelijk bezit en het werd collectief bewerkt. Jagen werd in groep gedaan en de buit werd gelijk verdeeld onder de dorpsbewoners. Huizen waren gemeenschapsbezit(...)De Irokezen waren niet vertrouwd met privébezit van grond of huizen(...)
De macht tussen de geslachten was gelijkelijk verdeeld en de Europese idee van mannelijke overheersing en vrouwelijke onderwerping op zowat alle vlakken was opvallend afwezig in de Irokese maatschappij.
Kinderen leerden solidair te zijn met hun stam maar ze leerden ook onafhankelijk te zijn en niet te zwichten voor aanmatigend gezag. Ze leerden dat ieder mens recht had op gelijke waardering en dat alle bezit gedeeld werd.
Dit alles stond in scherp contrast met de Europese waarden(...). De kolonisten kwamen uit een maatschappij met armen en rijken, gecontroleerd door priesters, gouverneurs, mannen."
Slavernij.
Columbus mocht dan al weinig goud en specerijen gevonden hebben maar in plaats daarvan bracht hij indianen over naar Spanje die daar dan als slaven verkocht werden aan de clerus en de adel. Het hoeft ook geen betoog dat de meeste indianen die op transport naar Spanje gingen het einddoel niet haalden en onderweg bezweken.
En vandaag.
De dag van vandaag krijgen de meeste schoolkinderen, zowel bij ons als in Amerika, dit verhaal nog altijd niet te horen. In plaats daarvan wordt een heroïsch verhaal opgehangen over de geweldloze verovering van Amerika door de Europeanen die er de 'vooruitgang' en de 'beschaving' brachten in naam van god, de kerk en de koning.
Meer zelfs: in de VS werd Columbus Day (12 ocotber) in 1937 door president Roosevelt uitgeroepen tot officiële feestdag.
Na 5 eeuwen hebben Europeanen en Amerikanen nog altijd niets geleerd uit hun eigen geschiedenis. De hebzucht, de 'greed', viert meer dan ooit hoogtij. Omwille van het geld, de winst, zijn ze nog altijd tot alles bereid. De overgrote meerderheid van de wereldbevolking leeft nog altijd in diepe armoede.
Howard Zinn: Geschiedenis van het Amerikaanse volk.
Voorwoord
Deze 'Geschiedenis van het Amerikaanse volk' van Howard Zinn is een turf van bijna 900 bladzijden maar wat meer is: Het is ook razend interessant omdat het een zeer verhelderend inzicht biedt over hoe de grootste wereldmacht functioneerde en nog altijd functioneert.
Het boek overspant een periode van meer dan 500 jaar, van Colombus tot Bush jr. en het vertelt de geschiedenis van de USA zoals niemand die al verteld heeft. Het is ook het verhaal van hoe het kapitalisme de allesoverheersende wereld-ideologie is kunnen worden. Deswegens zijn er heel wat overeenkomsten met wat er in Europa gebeurde en gebeurt.
Wie is Howard Zinn?
Zinn is één van de invloedrijkste Amerikaanse historici van de laatste decennia. Hij werd geboren in Brooklyn, New York op 22 augustus 1922 en stierf begin dit jaar in Santa Monica op 27 januari. Zijn ouders waren joodse immigranten die het met zeer bescheiden middelen moesten rooien. Na W.O. II studeerde hij geschiedenis en hij doceerde geschiedenis aan verschillende universiteiten.
Naast academicus speelde Zinn ook een belangrijke rol in de burgerrechtenbeweging, streed hij mee in de vredesbeweging tegen de oorlog in Vietnam en tot bijna zijn laatste snik stapte hij mee op in betogingen tegen de oorlogen in Irak en Afghanistan.
Alsof dit alles nog niet genoeg was, was hij ook nog eens auteur van een aantal niet onverdienstelijke toneelstukken. Een aardig weetje voor de muziekfanaten die dit misschien lezen is dat het album 'Nebraska' van Bruce Springsteen deels geïnspireerd werd door deze 'Geschiedenis van het Amerikaanse volk'
Wat volgt?
Dit lijvig werk kan, omwille van de inhoud, niet zomaar in enkele alinea's besproken worden. Hoofdstuk per hoofdstuk zal besproken worden en ik zal het niet houden bij een pure bespreking maar ook parallellen trekken naar Europa nu.
Dit eerste artikel wil ik besluiten met enkele citaten uit het voorwoord dat Johan Depoortere (correspondent voor de VRT in Washington) bij de Nederlandstalige uitgave geschreven heeft:
"De linkse beweging in de VS lijkt nu in een historisch dal te verkeren. De macht van de vakbonden is aangetast, jobs verdwijnen naar het buitenland en het neoliberale ieder voor zich heeft een kleine groep geprivilgieerden obscene rijkdom gebracht. De klasse van nieuwe rijken weet letterlijk geen blijf met haar geld...Een niet aflatende stroom economische vluchtelingen uit het zuiden houdt de Amerikaanse economie draaiende met extreem lage lonen in de horeca, de bouw, de landbouw en de dienstensector...Wie 'De geschiedenis van het Amerikaanse volk' leest merkt dat er niets nieuws onder de zon is...Ook nu groeit in de VS, zoals overal elders ter wereld, een tegenbeweging die nieuwe uitdrukkingsvormen zoekt, naast en los van de traditionele arbeidersbeweging, de vakbonden, de vrouwenbeweging, de groenen...Het einde van de geschiedenis? Vergeet het maar."
Het belangrijkste van wat Depoortere hier schrijft geldt ook voor Europa en dat zal ook zo zijn voor het ganse boek.
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 781 t/m nr. 800)
781. Baby It's You - The Shirelles /1961 782. World - The Bee Gees /1968 783. Land Of 1000 Dances - Wilson Pickett /1966 784. B-A-B-Y - Carla Thomas /1966 785. Love Of The Loved - Cilla Black /1963 786. Back Home - Cuby & the Blizzards /1966 787. Morning Dew - Bonnie Dobson /1962 788. Wear Your Love Like Heaven - Donovan /1969 789. A Worried Man - Ferre Grignard /1966 790. Let the Four Winds Blow - Fats Domino /1961 791. Jef - Jacques Brel /1964 792. Fire Brigade - The Move /1968 793. Kom Van Dat Dak Af - Peter Koelewijn & Zijn Rockets /1960 794. Ain't Nothing Like The Real Thing - Marvin Gaye & Tammi Terrell /1968 795. Psycho -The Sonics /1965 796. Atlantis - The Shadows /1963 797. Autumn Almanac - The Kinks /1967 798. Getting Better - The Beatles /1967 799. Stoned Soul Picnic - Laura Nyro /1968 800. Nowhere To Run - Martha Reeves & The Vandellas /1965
Mijn Top 1000 van de sixties (Nr. 761 t/m nr. 780)
761. Mr. Moonlight - The Beatles /1964 762. Help Me Rhonda - The Beach Boys /1965 763. Blowin' In The Wind - Bob Dylan /1962 764. Learnin' The Game - Buddy Holly /1960 765. Hush - Deep Purple /1968 766. Mother-In-Law - Ernie K-Doe /1961 767. If you leave me - Golden Earring /1966 768. Juliet - The Four Pennies /1964 769. Ma France - Jean Ferrat /1969 770. Runaway - Del Shannon /1961 771. Victoria - The Kinks /1969 772. Younger Girl - The Lovin' Spoonful /1965 773. Ain't Got No / I Got Life - Nina Simone /1968 774. Flash And Crash - Rocky & The Riddlers /1966 775. Paint Box - Pink Floyd /1967 776. Is This What I Get For Loving You? - The Ronettes /1965 777. The Witch - The Sonics /1964 778. Leaves That Are Green - Simon & Garfunkel /1966 779. Walking Back To Happiness - Helen Shapiro /1961 780. Let's Go To San Francisco - The Flower Pot Men /1967
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 741 t/m nr. 760)
741. The Word - The Beatles /1965 742. Give Him a Great Big Kiss - The Shangri-La's /1965 743. Er Komen Andere Tijden - Boudewijn de Groot /1965 744. Help Me Girl - The Animals /1966 745. Little Games - The Yardbirds /1967 746. Days - The Kinks /1968 747. The One On The Right Is On The Left - Johnny Cash /1966 748. And I Wonder - Kevin Coyne with Siren /1969 749. You Got What It Takes - The Dave Clark Five /1967 750. Too Many Fish In The Sea - The Marvelettes /1964 751. You Can't Hurry Love - The Supremes /1966 752. Sad Mood - Sam Cooke /1960 753. Crying - Roy Orbison /1961 754. This Little Bird - Marianne Faithfull /1965 755. Sugar Town - Nancy Sinatra /1966 756. Farmer John - The Premiers /1964 757. Jingo-Lo-Ba - Santana /1969 758. A Hazy Shade Of Winter - Simon & Garfunkel /1966 759. Gypsy Woman - Tim Buckley /1969 760. I Can Only Give You Everything - Them /1966
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 721 t/m nr. 740)
721. Baby, I Love You - The Ronettes /1963 722. Devil With The Blue Dress On - Shorty Long /1964 723. Een Van Hen Ben Ik - Armand /1966 724. Devil In Her Heart - The Beatles /1963 725. I'll Feel A Whole Lot Better - The Byrds /1965 726. I Heard It Through The Grapevine - Gladys Knight & The Pips /1967 727. Ring of Fire - Johnny Cash /1963 728. Tin Soldier Man - The Kinks /1967 729. Do You Believe In Magic - The Lovin' Spoonful /1965 730. Last Train To Clarksville - The Monkees /1966 731. Blackberry Way - The Move /1969 732. Candy And A Currant Bun - Pink Floyd /1967 733. Be My Baby - The Ronettes /1963 734. Here Comes The Nice - The Small Faces /1967 735. Fire - The Jimi Hendrix Experience /1967 736. I'll Be Your Baby Tonight - Bob Dylan /1968 737. Another day, another road - Cuby & the Blizzards /1967 738. Train to Glory - The Ethiopians /1968 739. Out Of Time - Chris Farlowe /1966 740. Beggin' - Frankie Valli & The Four Seasons /1967
Mijn Top 1000 van de Sixties (Nr. 701 t/m nr. 720)
701. Dawn - Chris Farlowe /1968 702. Wastin' My Time - The Express /1965 703. Good Times - Eric Burdon & The Animals /1967 704. My Favorite Things - John Coltrane /1961 705. Surfin USA - The Beach Boys /1963 706. Why Don't We Do It In The Road? - The Beatles /1968 707. Flute Thing - The Blues Project /1966 708. Onder Ons - Boudewijn de Groot /1967 709. Here Comes My Baby - Cat Stevens /1967 710. Love Me Two Times - The Doors /1967 711. That day -The Golden Earrings /1966 712. Catch Us If You Can - The Dave Clark Five /1965 713. Tell Mama - Etta James /1967 714. You Never Can Tell - Chuck Berry /1964 715. Dandy - The Kinks /1966 716. I'M Gonna Take You There - Dave Berry /1965 717. I'll Come Running Over - Lulu /1965 718. Talk Talk - The Music Machine /1966 719. Cissy Strut - The Meters /1969 720. Cops Of The World - Phil Ochs /1966
Een snikhete woensdagnamiddag in juli. Ons provinciestadje lag er zo goed als ingedommeld bij. Alleen het terras van Café Den Anker was voor de helft volzet met wat mensen die wat verpozing en verfrissing zochten tegen de brandende zon onder de parasols. Zelfs Louis liep er in short bij. Hij stapte af op twee mannen aan een tafeltje in het midden van het terras. "Ha, de mannen", zei hij, "geen schrik van de zon?". "Neen, neen Louis," antwoordde één van hen, "'t is hier beter dan thuis want hier moeten we met die hitte niet werken en breng ons maar twee frisse pintjes." Die twee mannen aan dat tafeltje waren onze vrienden Jef en Frans.
Frans: "En, Jef, hebde gij iets gezien van dat wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika?"
Jef: "Neen, Frans, voetbal zegt mij niks. Dat weet ge, hé. Daarbij ik denk dat niet één arme Zuid-Afrikaan er minder arm zal door geworden zijn. En ik heb gehoord dat ze in de toekomst ook nog de Olympische Spelen naar daar willen halen."
Frans: "Ja, dat vind ik ook. Geef mij dan maar de Tour,Met of zonder doping." Vanuit zijn ooghoek zag hij Louis in het deurgat staan en hij stak twee vingers op en ij vervolgde "Wat die gasten daar presteren daar kan een voetballer alleen maar van dromen, hé Jef?"
De twee pintjes kwamen er aan en Frans zei: "Louis, pakt er u ook ene want 't is voor iedereen warm, ook voor ne cafébaas." "Dat zal ik doen mannen. Bedankt en santé hé" en Louis verdween.
Jef: "De Tour, ja dat is me wat. Niet alleen de koers zelf maar ieder scheet dat gelaten wordt is gelijk wereldnieuws. En dan Frankrijk, hé, ik geraak er maar niet op uitgekeken. Wat een schoon land! Maar zeg ne keer Frans, wie gaat er winnen?"
Frans: "Ah, da's simpel hé Jef, Contador natuurlijk. Hij is de beste en hij heeft de beste ploeg en misschien ook wel de beste pillekens. En die Jûrgen Van Den Broeck, dat is voor mij de verrassing. Ik had niet gepeinsd dat hij zo hoog zou staan, vijfde zeker hé?"
Jef: "Ja, die gast doet dat heel goed. Misschien moet die één van de komende jaren eens op winnen denken, waarom niet?"
Frans: "Iets anders, Jef. In de politiek is 't ook weer de moeite hé. Ze gaan ons daar weer ne kloot aftrekken, jong, 't zal niet schoon zijn. We zullen ons zakken al maar open zetten."
Jef: "Jaja, de Groenen en de sossen gaan ons een serieus oor uitdraaien. Die gasten doen alles om er bij te zijn. Maar allé, we zijn dat gewoon hé."
Frans: "Da's zeker Jef. Daarbij, ze doen maar hé, dat is toch wat 't volk wil hé, na de verkiezingen."
Jef: " Zo is dat maar we gaan 't niet aan ons hart laten komen. Louis mag d'er ons nog enen brengen zie en de zon schijnt ook nog altijd."