De Nederlandse schrijver en beeldhouwer Jan Wolkers is vrijdag overleden. De schrijver en beeldend kunstenaar zou volgende week 82 jaar zijn geworden. Hij overleed om 1.30 uur in zijn slaap in zijn woning op Texel. Hij was dinsdag uit het ziekenhuis van Den Helder ontslagen. Daar was hij opgenomen met een ontsteking aan zijn voet. Volgens Blom staat de ontsteking los van het overlijden van de kunstenaar. 'Hij was wel een oude man, maar hij was niet ziek. Zijn geest was nog jong. Hij is toch onverwachts overleden.' In totaal schreef Wolkers ruim dertig boeken. Zijn werk, dat zich kenmerkte door vaak plastisch taalgebruik, doorbrak taboes. Daarin week hij nooit af van zijn themas. Steeds terugkerende motieven waren de dood, seksualiteit, verrotting, eenzaamheid, persverse gedachten over dieren en de haat-liefdeverhouding met zijn vader.
Wolkers debuteerde in 1961 met de verhalenbundel Serpentina's petticoat. De schrijver, schilder en beeldhouwer werd vooral bekend met boeken als 'Kort Amerikaans' (1962), 'Een roos van vlees' (1963) en 'Terug naar Oegstgeest'(1965). Zijn bekendste boek in ongetwijfeld 'Turks fruit' (1969), later verfilmd door Paul Verhoeven.
In het Wertheimpark staat sinds 1993 het Auschwitzmonument van schrijver/beeldend kunstenaar Jan Wolkers. Het gedenkteken bestaat uit gebroken spiegels waarin bij dag en nacht de hemel wordt weerkaatst die zich volgens Wolkers na Auschwitz niet meer ongeschonden kan vertonen:
De hemel blijft voorgoed geschonden. Het is een godsgruwelijke aanslag op alles waar een mens voor staat.
Op een paneel bij het monument staan de feiten. Vóór de Duitse invasie woonden er in Nederland 140.000 joden. Tussen 15 juli 1942 en 3 september 1944 zijn ruim 107.000 joden op transport gesteld. Slechts 5200 overleefden de concentratiekampen en keerden naar Nederland terug. In de vernietigingskampen Auschwitz en Sobibor belandden 95.000 joden uit Nederland. Slechts 500 van hen hebben het overleefd.
Wolkers maakte het Spiegelmonument op verzoek van het Auschwitz Comité. Oorspronkelijk bevond het gedenkteken zich, in soberder uitvoering, op de Oosterbegraafplaats. Jaarlijks vindt op 27 januari, de dag waarop het Russische leger in 1945 het kamp bevrijdde, de Auschwitzherdenking plaats.
Geboren in (1937) in Hollognes-sur-Pierres maar die al 25 jaar leeft en werkt in het Chateau Vert te Cavaillon , in de Provence.
René Julien is schilder en beeldhouwer en ontwierp juwelen , tapijten en glasramen.Hij gaf les aan de Academie van Luik en was directeur van de Academie van Joost -ten-Node. Werk van hem was te zien op Expo 58. Zijn werk bevindt zich nu in het Prentenkabinet te Brussel , het AMCV in Antwerpen en het Museum van Lier. De jongste jaren houdt hij zich in zijn kasteel in de Vaucluse, bezig met beeldhouwkunst. Zijn sculpturen tonen mensen , vooral vrouwen en kinderen , in sierlijke en expressieve houdingen.
Twee jaar geleden haalde de Sculpture Link in Knokke het nieuws nadat vandalen zich hadden uitgeleefd op vijf van zijn beelden die zich bevonden op de beeldenwandeling op de zeedijk van Knokke-heist
Schets van Francis Bacon verkocht voor 11,5 miljoen euro
Een schets van Francis Bacon die de Ierse schilder eind jaren 60 heeft gebruikt om de huur van zijn Londense studio te betalen, heeft zondag een recordbedrag van ruim 11,5 miljoen euro opgeleverd bij het veilinghuis Christie's.
"Study from the Human Body, Man Turning on the Light" werd verkocht voor 11.528.497 euro.
Bacon had het werk in 1969 aan het Royal College of Art (RCA) geschonken als huur voor zijn studio aan Cromwell Road. Het RCA gaat het geld gebruiken voor de bouw van een nieuwe campus in West-Londen. (DWM)
De Britse kunstenaar Edward Burne-Jones werd in augustus 1833 geboren in Birmingham. Deze tekenaar en schilder was een vertegenwoordiger van het Engelse symbolisme. Het werk van Edward Burne-Jones stond in zijn tijd in hoog aanzien. Hij beeldde vooral literaire, romantische en religieuze onderwerpen uit.
Opleiding
Edward Burne-Jones studeerde vanaf 1853 aan het Exeter College in Oxford. In Oxford maakte hij kennis met William Morris, die zijn vriend voor het leven werd. Voordat Burne-Jones en Morris besloten hun studie te beëindigen om hun krachten te wijden aan hun artistieke loopbaan, maakte het duo een reis langs de kathedralen in Noord-Frankrijk. In 1856 vestigde het tweetal zich in Londen en maakte kennis met Dante Gabriel Rossetti. Edward Burne-Jones kreeg korte tijd schilderlessen van Rossetti. De vroege werken van Edward Burne-Jones ontstonden onder sterke invloed van zijn vrienden William Morris en Dante Gabriel Rossetti. Met hen werkte Edward in 1857 aan muurschilderingen voor de Oxford Union
De schilder Thomas Gainsborough werd in 1727 geboren in Sudbury in het Zuid-Engelse graafschap Suffolk. Omstreeks 1740 vertrok de jonge Thomas naar Londen, waar hij in de leer ging bij de Franse tekenaar en graveur Gravelot. Gainsboroughs grote liefde ging uit naar de landschapschilderkunst. Op dit gebied liet hij zich inspireren door het werk de Franse schilder Watteau; daarnaast is de invloed van 17de-eeuwse Hollandse meesters aanwijsbaar. Gainsborough roept in zijn landschappen de stemming en sfeer van het Engelse land op. Terwijl hij voor zijn landschappen moeilijk kopers kon vinden, werd Gainsborough overladen met portret-opdrachten. In hofkringen stak hij zelfs zijn tijdgenoot en rivaal Joshua Reynolds naar de kroon. Gainsborough werd de meest gevierde portretschilder van zijn tijd.
'Barst in vloer' nieuwste kunstwerk Tate Modern
LONDEN
Sinds vandaag loopt er een lange kloof door de betonnen vloer van het museum Tate Modern in Londen. Het is het nieuwste kunstwerk van de Colombiaanse Doris Salcedo, 'Shibbolleth' genaamd. Het 'ondergrondse beeldhouwwerk' moet de kloof tussen blanke Europeanen en de rest van de mensheid symboliseren.
De smalle kloof wordt over een afstand van 167 meter breder en dieper. Ze kronkelt door 'The turbine Hall', een van de twee grote hallen van het Tate Modern. Het Tate Modern is gehuisvest in een oude elektriciteitscentrale. Het kunstwerk is een interactieve belevenis. Het museumpersoneel zal op alle mogelijke manieren de bezoekers waarschuwen over de kloof. Hoe diep die is, daar bleef de kunstenares mysterieus over. 'De kloof is zonder bodem, net zoals de kloof tussen de mensen'. De kloof blijft in het Tate Modern tot april.
Is een van de bekendste vertegenwoordigers van de pop-art. Hockney begon als een schilder die doeken maakte met een anekdotisch karakter. Maar in 1964 vestigde hij zich in Californië waar hij een meer realistische schilderswijze ontwikkelde. Hij gebruikte thema's als zwembaden, portretten en landschappen. Maar ook schilderde hij zijn twee teckels Boogie en Stanley en stillevens.
Enkele jaren later begon hij foto's in zijn schilderijen te verwerken, een begin van talrijke collages bestaande uit foto's die op zo'n manier bij elkaar zijn gebracht, dat het kubisme eruit herkend kan worden.
Hockney's werk heeft grote invloed gehad op het figuratieve realisme van de jaren zestig.
[bewerk] Exposities
Het Museum Boymans Van Beuningen organiseerde in 1995/1996 een tentoonstelling van werk van David Hockney.
William Blake
William Blake (28 november 1757 12 augustus 1827) was een Brits schrijver, dichter, tekenaar, schilder en graveur.
William Blakemaakte deel uit van de Engelse romantische stroming. William Blake leefde haast als een kluizenaar en had weinig oog voor materiele zaken. Hij leefde in een tijd waarin zowel de ideeën van de verlichting als het christendom sceptisch werden bekeken. Uit het werk van William Blake blijkt dat hij de verbeelding belangrijker vindt dan de rede. Blake plaatste vraagtekens bij alle heersende waarden van zijn tijd, op het gebied van kunst, religie en filosofie. Zijn poëzie loopt vooruit op de grote veranderingen die zouden komen: het loslaten van de conventies van de 18e eeuw. Zijn moeilijke mystieke gedichten worden weinig gelezen. Wellicht kon hij in de werken geen goede uitdrukkingsvorm vinden voor zijn ideeën. In de kortere gedichten weet hij zich echter volkomen open te stellen voor de lezer.
Een pionier van het 'beeldverhaal-tijdperk' was WILLIAM HOGARTH, die in 1732 A Harlot's Progress en in 1735 A Rake's Progress het licht deed zien. In zijn beeldverhalen kwamen in eerste instantie nog geen tekst voor. De tekeningen moesten voor zichzelf spreken. Later kwam in sommige van zijn afzonderlijke prenten een ingetekende tekst voor. Hij bracht zodoende een combinatie tot stand van de leeskunst en de strip (de balloonstrip).
De paus en de zakenman schreeuwen het uit, hompen vlees baden in bloed. Op handen en voeten loopt een kreupel kind. Op de stoep een hond. De wereld van de Britse schilder Francis Bacon (1909-1992) is even donker als fascinerend. Ik ben als een uil, verklaarde de schilder eens. Hij bedoelde niet zomaar een wijs man maar een vogel die plots zijn prooi ziet.
Het was de hele werkelijkheid die aan Francis Bacon ten prooi viel. Hij zette ze genadeloos neer in de verf en zei: Grote kunst bestaat erin het zogenaamde werkelijke, datgene wat we over ons bestaan weten, te verwerken en in een nieuw licht te laten verschijnen.
Bij Bacon verschijnt de wereld als een toneel, de mens als een verwrongen wezen met de trekken van een aap. Bacons leven speelde zich naar eigen zeggen af between the gutter and the Ritz. Mannen verslond hij, zoals een vogel zijn prooi. Bacon verslond ook de kunstgeschiedenis, van Velázquez over Picasso tot Muybridge. Hoe dan ook is hij een gigant van de twintigste-eeuwse kunst.
BRITISH VISION
OBSERVATIE EN VERBEELDING IN DE BRITSE KUNST 1750 - 1950 van 06 oktober 2007 - 13 januari 2008
BRITISHVISION.BE
EEN TENTOONSTELLING VAN TOPNIVEAU!
Het is decennia geleden dat in Europa nog een overzicht van Britse kunst te zien was.
In het Gentse Museum voor Schone Kunsten zijn alle grote namen vertegenwoordigd: Hogarth, Gainsborough, Stubbs, Blake, Fuseli, Constable, Turner, Burne-Jones, Millais, Rossetti, Spencer, Sutherland, Bacon, Hockney, enz. Het gaat hier echter niet alleen om een overzicht van twee eeuwen Britse kunst. De tentoonstelling wil vooral het eigenzinnige en unieke karakter ervan in beeld brengen.