Dit jaar wordt fase 2 van de Ring aanbesteed, en er komt zeker een kmo-zone in de omgeving van het station Noorderkempen, dat er nu nog verwaarloosd bijligt. Het nieuws kwam van burgemeester Luc Aerts (CD&V), die de trage ontwikkeling van de stationsbuurt al lang aanklaagt.
“Ik heb een constructief gesprek gehad met het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer. In april-mei wordt de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning voor de Ring ingediend. Het gaat om fase 1, van de rotonde aan de Wuustwezelsesteenweg via een noordelijke boog tot aan de E19, waar het viaduct klaarligt. Daar komen op- en afritten voor de E19 in beide richtingen. Tegelijk wordt fase 2 aangepakt, van de E19 tot aan de Veldstraat.”
Najaar
“Dit najaar kan het dossier aanbesteed worden en de start van de werkzaamheden is voor begin volgend jaar. De nodige onteigeningen voor fase 1 en 2 zijn, op enkele uitzonderingen na, rond. We hopen fase 3, van Veld- tot Lessiusstraat, meteen op fase 2 te kunnen aansluiten, want anders blijven we met het zware verkeer zitten.”
En de landbouwers? “Ik heb nog geen enkele zwarte vlag gezien. Ze beseffen heel goed dat de Ring en de nieuwe op- en afritten noodzakelijk zijn voor de leefbaarheid van Brecht. De files is iedereen beu.”
Knooppunt
Onder de vorige burgemeester was er heel wat verzet tegen het opofferen van landbouwgrond voor de ontwikkeling van de stationsomgeving. Tot vandaag komt de landbouwzone tot aan de stationsparking. Maar minister Dirk Van Mechelen heeft het hele gebied tussen de E19 en de Ring nu geselecteerd als één van de tien bijzondere economische knooppunten die hij in Vlaanderen wil ontwikkelen.
Dit maakt de weg vrij voor de bouw van een echt station, winkels, horeca, kantoren en bedrijven. Daarvoor moet eerst het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen aangepast worden. Dat kan begin 2010 rond zijn. Eind 2010 kunnen dan de eerste bouwvergunningen afgeleverd worden en start de metamorfose van de omgeving.
Trein
De trein Antwerpen-Brecht-Breda moest er al drie jaar geleden geweest zijn, maar rijdt nog steeds niet. Problemen met de signalisatie en de homologatie van de locomotieven zijn de oorzaak. Minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen schreef vorige vrijdag op zijn weblog: “Ik krijg signalen dat de NMBS dit voorjaar wil starten met proefritten met het oog op een vaste treinverbinding ergens in de loop van de maand juni.”
Rijstrook
De E19 krijgt dit voorjaar een derde rijstrook in beide richtingen, ter hoogte van het station en over een lengte van 1,6 kilometer. Dit is nodig om de vervallen koetunnel voor fietsers en voetgangers tussen Brecht-centrum en het station te kunnen renoveren. Dit gebeurt van bovenaf, dus moet hiervoor telkens één rijstrook worden opgebroken. Om de files te beperken, werkt de aannemer dus tijdelijk met een extra derde rijstrook op de snelweg.
Vuilnis
Het niet gebruiken van het station Noorderkempen doet de omgeving geen goed. Na diefstallen wordt het nu ook geteisterd door sluikstorters en graffitispuiters. ’s Avonds en ’s nachts amuseren lokale jongeren zich met autoraces en halsbrekende toeren op het gladde asfalt van de uitgestrekte parking.
(Bron GVA)
25-02-2009 om 00:00
geschreven door Tony W.
|