Een historisch moment voor de Noorderkempen: de 14 gemeenten gaven unaniem hun goedkeuring voor de nieuwe krijtlijnen voor de Noorderkempen tot 2020 en verder.
In de oriëntatiefase analyseerde de provincie de bestaande verkeersstromen in de Noorderkempen. Ook de ruimtelijke structuur en de geplande ontwikkelingen in de regio zijn bekeken op basis van bestaande studies en plannen. Van daaruit vertrok de tweede fase van de studie, de onderzoeksfase. De hamvraag: welk effect hebben de huidige en toekomstige ontwikkelingen op het verkeer en de ruimtelijke ordening in de regio? Of meer concreet: welk soort verkeer zal gebruik maken van welke wegen? Hoeveel bijkomend verkeer mogen we verwachten tegen 2020? Wie zal van waar naar waar rijden? Daarnaast komen ook zaken zoals veilig oversteken, milieu en leefbaarheid in de dorpskernen aan bod. Het kwalitatief en kwantitatief onderzoek bekeek de effecten vooral met een regionale bril. Na veel wikken en wegen was de nieuwe visie voor de Noorderkempen een feit.
De 14 gemeenten - Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel - staan allemaal achter de volgende principes:
-
De Noorderkempen heeft nood aan een robuust en betrouwbaar wegennet om de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de kernen te verbeteren. Ontwikkelingen her en der verspreid vormen geen goede basis voor een duurzame ontsluitingsstrategie. Het streefdoel is dan ook om het verkeer te bundelen om zo de impact op de omgeving te beperken. Een aantal omleidingswegen, bijvoorbeeld rond de kernen van Brecht, Zoersel, Malle, Rijkevorsel en Baarle, zullen hier een belangrijke meerwaarde leveren.
-
We moeten op zoek gaan naar een samenhangend netwerk voor vrachtverkeer. De belangrijkste bedrijventerreinen zullen een rechtstreekse aansluiting krijgen op het robuust wegennet. Het voordeel hierbij is dat ze vlot naar de E19-E34 kunnen zonder door de kernen te rijden. In de toekomst zullen nieuwe bedrijventerreinen ook gekoppeld worden aan deze ontsluitingsstructuur. Uiteraard moet er ook gewerkt worden aan zones waar doorgaand vrachtverkeer niet gewenst is.
-
Een belangrijk principe is dat van het openbaar vervoer als volwaardig alternatief. Zo moet het doortrekken van de tram op de N12 tussen Antwerpen en Malle een antwoord geven op het drukke verkeer in Schilde en Malle. De doorstroming van het openbaar vervoer moet aanzienlijk verbeteren om als volwaardig alternatief te kunnen dienen. Daarom krijgen bepaalde wegen een functie als openbaar vervoeras; het doorgaand autoverkeer zal er geweerd worden. Ook het spoor kan beter. Zo is er het voorstel van een bijkomend station Turnhout-Zuid (aan de E34).
-
De Noorderkempen heeft uiteraard nog andere troeven om uit te spelen. Zo is er de mooie open ruimte die zeker gevrijwaard moet blijven en is het concept van groene kamers gelanceerd. De studie wil de verschillende groene kamers bundelen tot een groter samenhangend geheel.
-
In dit kader willen we ook een verdere verlinting langs het kanaal Dessel - Turnhout - Schoten tegengaan. Het doel is om de watergebonden activiteiten te bundelen en beter te ontsluiten. Nieuwe niet-watergebonden activiteiten zijn niet meer gewenst langs het kanaal. Op deze manier kan de recreatieve functie van het kanaal beter tot zijn recht komen. Het aantal overgangen van het kanaal wordt beperkt en deze krijgen een nieuwe functie als exclusieve fietsbrug en busdoorsteek. Het kanaal maakt de verbinding tussen de verschillende groene kamers.
In de volgende fase van de studie zal de provincie Antwerpen deze visie samen met alle gemeenten en andere belangrijke actoren verder verfijnen en vertalen naar een concreet actieplan. Bron: mobiliteitsplan provincie Antwerpen
|