De groei van de regio Noorderkempen zal tegen 2020 zorgen voor 15.0000 nieuwe woningen, 370 ha nieuwe bedrijventerreinen en véél extra verkeer. Dat blijkt uit een mobiliteitsstudie. Veertien gemeentes besluiten in de studie om vrachtwagens uit de dorpskernen te weren. Daarvoor zijn ringwegen nodig, een betere aansluiting van bedrijventerreinen op de E19 en E34, en trajectcontrole.
Uit het onderzoek in het kader van het mobiliteitsplan bleek dat er in de Noorderkempen tegen 2020 maar liefst 27.000 inwoners zullen bijkomen. Dat zijn er evenveel als er nu in Brecht wonen. De bedrijfsterreinen zullen volgens de studie tegen 2020 aangroeien met 370 hectare. Dat heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid en het verkeer in het gebied tussen E19 en E34. De betrokken gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel spraken via de mobiliteitsstudie daarom af voortaan samen de leefbaarheid en bereikbaarheid van de dorpskernen te verbeteren. Volgens de mobiliteitsstudie moeten er onder meer omleidingswegen komen rond Brecht, Zoersel, Malle, Rijkevorsel en Baarle-Nassau/Hertog. Projectleider Marc Vanhee: "Het dovemansgesprek tussen Zoersel en Malle over de omleidingsweg in Zoersel is vervangen door een echt gesprek. De huidige omleidingsweg stopt op de N14, maar zal nu principieel aangelegd worden tot aan de N12, via het bedrijventerrein in Malle. In Baarle-Hertog is het ontwerp voor de omleidingsweg klaar, net als in Zoersel. In Brecht werd hij al deels aangelegd, de werken gaan daar de derde fase in." Om de impact van het vrachtvervoer te beperken, moet er een betere doorstroming zijn op het hoofdwegennet, vinden gemeentebesturen en de provincie. Gedeputeerde Inga Verhaert: "We denken aan een extra spitsstrook op de E19 die bij files opengesteld kan worden." De gemeenten willen nieuwe bedrijventerreinen voortaan koppelen aan ontsluitingswegen. De belangrijkste bedrijventerreinen zoals De Kluis in Hoogstraten, Veedijk in Turnhout en Beerse-Zuid krijgen een rechtstreekse aansluiting op het hoofdwegennet zodat vrachtwagens vlot naar de E19 of de E34 rijden. Om te verzekeren dat vrachtwagens toch niet stiekem door dorpskernen rijden, wordt het systeem van de trajectcontrole aangepast en uitgebreid. Dat bestaat al in het centrum van Oud-Turnhout. "De techniek met nummerplaatherkenning en camera's die de trajecttijd bijhouden is er ook al in Gent-Zeehaven. De toepassing kan op zeer korte termijn, enige moeilijkheid is dat we met vijf politiezones zitten", vervolgt Marc Vanhee.
Beter busvervoer. Er wordt in de studie voorts ingezet op een goed openbaar vervoer. De tram tussen Antwerpen en Malle op de N12 wordt doorgetrokken, en rond Turnhout en Hoogstraten komen betere busverbindingen. Bepaalde wegen worden 'openbaar vervoer assen', waar doorgaand autoverkeer wordt geweerd. Bron: DIETER LIZEN via Het Laatste Nieuws
|