De gemeenteraad keurde het nieuwe mobiliteitsplan definitief goed. Daarin staat een duurzaam beleid uitgestippeld, gebaseerd op drie pijlers. Er is aandacht voor verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in de woonomgeving. 'Met een routeplan voor zwaar verkeer wenst het gemeentebestuur de trajecten van vrachtwagens te bundelen en buiten de dorpskernen te houden. Dat hangt samen met de realisatie van de laatste fase van de ringweg rond Brecht, die voor het centrum van Brecht en dat van Sint-Job in 't Goor de leefbaarheid aanzienlijk zal verhogen', zegt schepen voor mobiliteit Kris Kenis. 'Voor het netwerk langzaam verkeer zijn in het mobiliteitsplan maatregelen opgenomen om de ontbrekende schakels in te vullen, zoals de aanleg van fietspaden langs de Kloosterstraat in Sint-Lenaarts en de aanleg van een fiets-o-strade langs de spoorlijn.'
Met de komst van het station in Brecht is ook het openbaar vervoersnetwerk heroriënteerd. Het plan stelt een nieuwe busverbinding voor tussen Brecht en Brasschaat om ook Overbroek te ontsluiten. De parking aan het station moet worden uitgebreid. Om de verkeersveiligheid te verhogen, is er behoefte aan een snelheidsplan. Om de parkeerdruk in de deelgemeenten op te vangen, zijn enkele zones geselecteerd waar er blauwe zone kan ingevoerd worden. Bron Corelio via nieuwsblad.be
|