Foutieve facturen komen regelmatig voor . Vooral in je energiefactuur en je telecomfactuur duiken soms fouten op . Wat doe je in zo’n geval ?
We vonden een aantal nuttige tips van Marc Vandercammen , directeur-generaal van het Onderzoeks-en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties .
Wanneer actie ondernemen ?
Zo snel mogelijk !!! In principe dient u fouten in een factuur onmiddellijk na ontvangst te betwisten . Geen paniek als uw foutieve factuur in uw brievenbus valt als u met vakantie bent , maar reageer dan zo snel mogelijk na thuiskomst .
Hoe gaat u te werk ?
Neem eerst en vooral telefonisch contact op met uw leverancier . Misschien gaat het om een eenvoudige rekenfout die snel kan worden rechtgezet . Snel reageren is nodig omdat de betrokken factuur dan misschien nog niet definitief door de boekhouding is ingeboekt , en zo kan u tijdrovende administratieve procedures vermijden .
Soms moet u wel uw foutieve factuur betalen , maar krijgt u bij de daaropvolgende factuur een creditnota . Als u hierover telefonische beloftes krijgt , is het aangeraden om hiervan een schriftelijke bevestiging te vragen aan de leverancier .
Als u uw factuur schriftelijk wil betwisten , doet u dat best met een aangetekende brief . Daarin moet je duidelijk je eigen klantennummer en de factuurreferenties vermelden , gevolgd door een bondige omschrijving van de reden waarom u de factuur betwist en niet wil betalen . U kan een voorbeeldbrief downloaden op www.modeldocumenten.be .
Als slechts een deel van het bedrag niet klopt , betaalt u best wel het overige bedrag dat u niet betwist . Als de zaak dan eventueel later voor de rechtbank moet komen, kan u tenminste aantonen dat u van goede wil bent .
Wat als de betwisting geweigerd wordt ?
Als u uw klacht aangetekend hebt verstuurd , en de betwisting blijft bestaan , dan kan u schriftelijk een klacht indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de federale overheidsdienst economie (eco.inspec.fo@economie.fgov.be) . Voor een telecomfactuur kan u contact opnemen met de Ombudsdienst voor Telecommunicatie (klachten@ombudsmantelecom.be) .Bron: Kar-Wij april 2011
|