Foto
Een interessant adres?
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Blog als favoriet !
Foto
Archief per maand
  • 04-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
  • De mot
  • Meester ziet u die?
  • Het meisje met haar engelen!
  • De zegeningen van Bismillah
  • Als allah dat wilt
  • tiener moeder
  • wees verstandig
  • tajweed lessen
  • de naiefe jonge en de slimme jongen
  • soms
  • wat is politiek
  • DE RUQYA ZONDER GELD BEVAT MEER ZEGENINGEN
  • Soms heb je die beproeving nodig
  • de jood die 3 vragen stelde
  • zestig manieren om de Liefde van je vrouw te houden
  • mijn moeder
  • De Liefde & Barmhartigheid van Allaah Azza wa Djall‏
  • bn al-Qayyim (rahimahullaah) says:
  • De Hiedjra (Emigratie omwille van Allaah)
  • ik gaap erg veel tijdens het gebed
  • De waarde van een moeder
  • vragen te stellen over iets dat mijn dwars zat.
  • dit verhaal schreef ik toen ik even alleen wilde zijn
  • Mijn leven is heel erg veranderd na gisteren.
  • Een glas melk
  • en jonge man met 3 vragen
  • JE BENT ONBETAALBAAR VOOR DIEGENE DIE VAN JE HOUDEN
  • Het lezen van de koran
  • Moeilijke tijden
  • HET EERBIEDIGEN VAN OUDERS: VERHAAL MET MORAAL
  • oordeel niet te snel
  • DE WIJZE MAN
  • Hij reciteerde de Qoraan
  • Aisha en haar Parels
  • de zwarte vrouw.
  • A King With Four Wives
  • Armoede / Rijkdom
  • Type Ticket: Enkeltje
  • De waarde van een moeder
  • en zuster die dit schreef voor mij Parel in Islam ... Dat ben jij! mijn lieve zuster
  • De smaak van het snoep..."
  • Een plaats
  • My heart full of compassion
  • Say there's a weak spot
  • Time is ticking very fast en verdwaald zijn we
  • Het werk van Allaah,
  • She smliled...
  • Moeders en dochters
  • Ik groeide op tot een volwassen meid,
  • Isn't the woman there my sister
  • Een zus met wie je alles kan delen.
  • Jij kwam in mijn leven
  • Dank je voor de duizend dingen,
  • vriendschap
  • ben ik dan zo verwend?
  • Salaam oe alaikoem
  • Mysterieuze ziekte verandert jongen langzaam in skelet
  • Wilders roept moslims op islam te verlaten
  • Daar stond ze dan.
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk.
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • het verhaal van natasja chiafele het verhaal van en bekeerde
  • Vrouwenemancipatie,
  • Zijn mannen en vrouwen gelijk?
  • Hoe zou het zijn die eerste keer?
  • Je bent direct, vertrouwd en te eerlijk
  • Heb jij du’a gedaan en vergeving gevraagd?
  • Alleen voor echtgenoten
  • en meisje in de spiegel
  • wonderen van de
  • download de flyers en deel ze uit
  • laatste nieuws van de dawah centrum in suriname
  • dawah project suriname
  • gapen tijdens gebed
  • hoe verbeter jij jou hart
  • de dawah project in suriname
  • het witr gebed
  • De Sadjdah voor vergeetachtigheid
  • tijd plaats kleding en soorten gebeden
  • Het verhaal van de adzaan
  • de woedhoe
  • shahada/geloofsgetuigenis
  • wat is islam?
  • Brief van een jongen
  • Woorden gericht aan de oprichtster maimunah van der heiden
  • gedichten 7
  • gedichten 6
  • gedichten 5
  • gedichten 4
  • gedichten 3
  • gedichten 2
  • gedichten
  • De gunsten van du'aa & dhikrullaah
  • Totdat jullie terugkeren naar het praktiseren van jullie deen
    Zoeken in blog

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Mailinglijst

    "Wil je op de hoogte geworden houden van alle updates van deze website, schrijf je dan nu in voor de emaillijst:


    Inhoud blog
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar
    Een interessant adres?
    Een interessant adres?
    Welkom op mijn blog. geniet en leer van de verhalen op mijn website
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    als je en lezing zou geven,waar zou jij het over hebben?
    engelen
    het hiernamaals
    het paradijs
    de hel
    Allah
    de soorten geloven en het boek
    het leven van de profeten
    tawba en taqwa verrichten
    de wetenschapelijke onderzoeken
    djins en de shayjtaan
    iets anders
    Bekijk resultaat

    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • www.compassion-in-islam.com
  • 1001gedichten.nl
  • risala.nl
  • forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    info islam

    welkom op de site met info over de islam
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gunst van du’aa en dhikrullaah
    EEN VERTALING VAN:
    ‘THE EXCELLENCE OF SUPPLICATION TO ALLAAH & CONSTANTLY REMEMBERING HIM’

    The revered scholar & shaikh Saaleh Al-Fawzaan
    Vertaald door Um Sadjaad
    De gunst van du’aa en dhikrullaah
    Alle lof is aan Allaah, vanwege Zijn zegeningen en gunsten. Hij heeft ons bevolen om Hem te 
    herdenken en Hem met vrees voor Hem en hoop op Hem te smeken.                                                                     
    Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden, behalve Allaah alleen,                                           
    Hij heeft geen partner in Zijn Heerschappij, in Zijn Aanbidding en in Zijn Namen en Eigenschappen.                   
    En ik getuig dat Muhammad  Zijn dienaar en Boodschapper is; de beste van Zijn oprechte, 
    intieme en nabije vrienden. Moge de overvloedige begroetingen van vrede en zegeningen met hem 
    zijn, met zijn familie, met zijn metgezellen en met al degenen die oprechte genegenheid en 
    verbintenis met hem hebben. 
    Om te beginnen:
    (Deze vertaling is genomen van ‘Al-Khutaab al-Minbariyyah fil-Munaasibaatil-‘Asriyyah’                                               
    van shaikh Saalih Al-Fawzaan,  moge Allaah hem behouden.                                                                         2
    Alle voetnoten zijn toegevoegd door de vertaler (van het Arabisch naar het Engels; Abu Khadeejah 
    ‘Abdul-Waahid Ibn Saalih) om de lezer te steunen in het begrijpen van deze voortreffelijke 
    verhandeling.)  
    O mensen! Heb taqwaa’ * voor Allaah, de Meest Hoge, en weet dat Allaah, de Meest Perfecte,                  
    jullie heeft bevolen om Hem te herdenken en te smeken. Hij, de Meest Perfecte zei:
    “O jullie die geloven, gedenk Allaah veelvuldig!”                                                                                                                         
    (soerah Al-Ahzaab 33: 41)
    *Ibn Abie Shaibah overlevert in zijn ‘Kietaabul-Iemaan’ (nr. 99) dat de Taabi’ie (een opvolger van de 
    Metgezellen), Talq bin Habieb  werd gevraagd om taqwaa’ de definiëren, dus zei hij:
    “Taqwaa’ betekent handelen in gehoorzaamheid aan Allaah, hopend op Zijn genade op een licht van 
    Hem en taqwaa’ is het verlaten van daden van ongehoorzaamheid aan Allaah,                                                                    
    vanuit vrees voor Hem, op een licht van Hem.”                                                                                                                                         
    Sahieh verklaard door de nobele hadiethgeleerde Al-Albaanie
    “En prijst Zijn glorie in de ochtend en in de avond.”                                                                                                               
    (soerah Al-Ahzaab 33: 42)
    En Hij, de Meest Perfecte zei:
    “En jullie Heer zei: “Roep Mij aan, ik zal jullie verhoren. Voorwaar, degenen die te hoogmoedig zijn 
    om Mij te Dienen zullen de Hel binnengaan als vernederden.”                                                                            
    (soerah Ghaafir 40: 60)
    En Hij, de Meest Perfecte zei:
    “En  wanneer Mijn dienaren jou (O Muhammad) vragen stellen over Mij:                                             
    voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij smeekt. 
    Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven. Hopelijk zullen zij de juiste Leiding volgen.”                                                                                                                                                                              
    (soerah Al-Baqarah 2: 186)
    O dienaar van Allaah! De herdenking van Allaah, de Meest Perfecte en de Meest Hoge,                                          
    wordt op de tong verricht door Zijn Perfectie te loven (‘Tasbieh’  is ‘SubhaanAllaah’ te zeggen;                                    
    Allaah is de Meest Perfecte en ver verheven boven alle imperfectie) en door Hem te prijzen,
    (‘Tahmied’  is  ‘Alhamdulillaah’ te zeggen; alle lof is aan Allaah) door Zijn grootsheid te noemen                                   3
    (‘Takbier’ is  ‘Allaahu Akbar’ zeggen; Allaah is groter) en door de Qur’aan te reciteren.                                           
    En het herdenken van Allaah wordt in het hart verricht door vrees, hoop en eerbiedig ontzag voor 
    Hem en anderen daden van het hart zoals verlangen naar Hem, vrees voor Hem en toevlucht en 
    bescherming zoeken bij Hem, de Meest Perfecte en de Meest Hoge.
    En herdenking (‘dhikr’) van Hem wordt uiterlijk met de ledematen verricht door de gebeden te 
    verrichten, het vasten, de hadj en de ‘umrah te verrichten en djihaad en andere van de verschillende 
    soorten gehoorzaamheid. Dus iedere aanbidding; zowel de  uitspraak op de tong of daad van de 
    ledematen of in het hart, wordt als herdenking van Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge 
    beschouwd.   
    De herdenking van Allaah, de Verhevene en Meest Hoge, bevat grote en immense voordelen voor de 
    dienaar, de grootste van hen is dat degene die Allaah herdenkt door Allaah, de Meest Perfecte en 
    Meest Hoge, wordt herdacht. 
    “Gedenk Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken…”                                                                                                                                
    (soerah Al-Baqarah 2: 152)
    En in de hadieth qudsie* heeft Allaah, de Verhevene en Meest Hoge, gezegd:
    “Degene de Mij in zichzelf herdenkt, zal Ik in Mijzelf herdenken. En degene de Mij in het gezelschap 
    van mensen herdenkt, Ik zal hem in een gezelschap beter dan hen herdenken.”                                                      
    (de engelen bedoelend)                                                                                                                                                                                    
    Sahieh verklaard door Shaikh Al-Albaanie. Zie: ‘Sahiehul-Djaamie’ (4337), ‘As-Silsilatus-Sahiehah’
    (2012)
    *‘Hadieth qudsie’ is een hadieth of uitspraak welke door Allaahs Boodschapper  is overgeleverd 
    van Zijn Heer in woorden en betekenis. Het is een categorie van de soennah met een bijzonder 
    onderscheid dat het is toegeschreven aan Allaah. Dus Allaah sprak ermee en openbaarde het aan de 
    Boodschapper  zodat hij het aan de mensen zou duidelijk maken als een uitspraak van Allaah                                          
    en het wordt niet als een deel van de Qur’aan beschouwd. Wat de rest van de ahaadieth betreft 
    (uitzonderlijk bekend als ‘al-hadieth an-nabawie’), hun bewoordingen zijn de spraak van de 
    Boodschapper  en hun betekenissen zijn van Allaah, de Meest Hoge.                                                                       
    Daarom wordt de soennah of de Profetische traditie in haar totaliteit als openbaring beschouwd van 
    Allaah, de Meest Hoge. De Machtige en Majestueuze heeft gezegd:
    “En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard 
    is.”                                                                                                                                                                              
    (soerah An-Nadjm 53: 3-4)    
    (Verwijs naar ‘Duruus min  al-Qur’aanul-Kariem was-Sunnah al-Mutahharah’                                                                      
    van shaikh Al-Fawzaan, moge Allaah hem behouden.)4
    De herdenking van Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, ontmoedigt de shaytaan                        
    en laat hem afstand van degene die het verricht nemen. De shaytaan is als een wolf tegenover de 
    mensheid, dus wanneer iemand Allaah herdenkt, keert Hij hem van hem weg.                                                   
    Vanwege deze reden beschrijft Allaah shaytaan als de ‘waswaasun khannaas’; de fluisteraar die zich 
    terugtrekt. Shaytaan is een ‘fluisteraar’ wanneer de dienaar nalatig is met de dhikr van zijn Heer.                                                                   
    Hij komt dichtbij hem, (slechte gedachten) bij hem influisterend. En hij is een ‘terugtrekker’ die 
    afstand van de dienaar neemt zodra de dienaar zijn Heer herdenkt.                                                                                          
    Dus er is geen redding van de zoon (of dochter) van Aadam van de gezworen vijand shaytaan, 
    behalve door middel van dhikrullaah. ‘Abdullaah Ibn ‘Abbaas  zei:
    “De shaytaan is neergestreken op het hart van de zoon van Aadam, dus wanneer hij niet oplet                             
    en nalatig is, fluistert de shaytaan hem in. En wanneer hij dhikr verricht van Allaah, de Meest Hoge,                           
    trekt hij zich terug.”                                                                                                                                                           
    Al-Bukhaarie van de hadieth van Ibn ‘Abbaas (8/570) in ta’lieq vorm  
    En Ibnul-Qayyim, rahimahullaah, zei:
    “Hij ‘trekt zich terug’ betekent: afzien van, verlaten en hij wordt moedeloos, terneer geslagen.”                        
    Zie: ‘Sahieh Al-Waabilis-Sayyib minal-Kalaamit-Tayyib’ van Ibn Qayyim Al-Djawziyyah, p. 74, 
    uitgegeven door Daar Ibnul-Djawzie
    Waarlijk, dhikr is een ontoegankelijk fort waarmee een moslim zichzelf tegen shaytaan beschermt. 
    Allaah’s Boodschapper  heeft gezegd:
    “Ik beveel jullie met de dhikr (herdenking) van Allaah, want waarlijk, de vergelijking ervan is als de 
    vergelijking van een man die op zijn hielen door de vijand wordt achtervolgd,                                                                    
    totdat hij een ondoordringbaar fort bereikt waardoor hij zichzelf van hen bevrijdt.                                                             
    Soortgelijk kan de dienaar zichzelf niet tegen de shaytaan beschermen,                                                                
    behalve door de dhikrullaah.”                                                                                                                                                                                           
    ‘Sahieh Al-Waabilis-Sayyib minal-Kalaamit-Tayyib’ van Ibn Qayyim Al-Djawziyyah, p. 74
    Door de herdenking van Allaah, de Meest Hoge, wordt de rust en tevredenheid van de harten 
    verkregen. Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, heeft gezegd:
    “(Zij zijn) degenen die gelovigen zijn en wiens harten tot rust komen door het gedenken van Allaah. 
    Weet: door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust.”                                                             
    (soerah Ar-Ra’d 13: 28)
    Door de herdenking van Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, verkrijgt de dienaar eerbied                             
    en vrees voor Allaah. Allaah, de Meest Perfecte, heeft gezegd:5
    “Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen wiens harten sidderen wanneer Allaah genoemd 
    wordt en wanneer Zijn verzen aan hen worden voorgedragen:                                                                                  
    hun geloof neemt dan toe en op hun Heer hebben zij hun vertrouwen gesteld.”                                                                                                                   
    (soerah Al-Anfaal 8: 2)
    Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, herdenken is makkelijk voor de moslimdienaar;                                  
    hij kan Allaah herdenken in iedere staat waarin hij zichzelf bevindt.                                                                                     
    De Profeet  maakte dhikrullaah op ieder moment en in iedere conditie en hij was nooit nalatig 
    wat de dhikrullaah betreft. Aa’ishah  heeft gezegd:
    “Allaah’s Boodschapper  maakte ieder moment dhikr van Allaah, de Meest Hoge.”                                
    Overgeleverd door Muslim (373), At-Tirmidhie (3381). ‘Sahiehul-Djaamie’ van Al-Albaanie (4943)                              
    en ‘Sahieh Sunan Abie Daawuud’ (15)
    De hadieth maakt geen uitzondering met betrekking tot zijn staat, dus dat duidt erop dat hij Allaah
    herdacht in een staat van rituele reinheid of rituele onreinheid. Het is door geen een metgezel 
    overgeleverd dat hij dhikrullaah verrichtte wanneer hij zijn behoefte deed.                                                                   
    Het is hoe dan ook authentiek overgeleverd dat hij zijn gemeenschap opdroeg om een bepaalde 
    dhikr voor en na het bezoeken van het toilet te verrichten. Soortgelijk droeg hij zijn gemeenschap op 
    om een specifieke dhikr te verrichten bij het benaderen van de echtgenote voor seksuele 
    gemeenschap.                                                                                                                                                                                      
    Zie: ‘Sahieh Al-Waabilis-Sayyib minal-Kalaamit-Tayyib’ van Ibn Qayyim Al-Djawziyyah                                        
    (p.128. Uitgegeven door Daar Ibnul-Djawzie)
    “Degenen die Allaah gedenken terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen…”                                                                
    (soerah Aal-‘Imraan 3: 191)  
    “En als jullie dan de salaah hebben verricht, gedenk dan Allaah, staand en zittend en liggend.”                                 
    (soerah An-Nisaa’ 4: 103)
    Dus het is gewenst dat de dienaar Allaah altijd en voortdurend gedenkt; in zijn huis, in de moskee,                       
    in zijn winkel, in zijn kantoor, in de straat, en dat hij Allaah staand, zittend en liggend gedenkt,                         
    en dit alles is niet moeilijk of zwaar voor hem en het brengt hem dichterbij zijn Heer,                                                      
    de Meest Perfecte en Meest Hoge. Vanwege dit zullen voor een dergelijk persoon bomen in het 
    Paradijs geplant worden en huizen zullen voor hem worden gebouwd, zoals authentiek is 
    overgeleverd door de Profeet.  De Boodschapper van Allaah  heeft gezegd:6
    “Voor degene die ‘SubhaanAllaah wa bihamdihi’* zegt, zal een dadelpalmboom in het Paradijs 
    worden geplant.”                                                                                                                                                                                                       
    * Dat betekent: ‘Allaah is de Meest Perfecte, ver verwijderd is Hij van al het onperfecte                                                 
    en alle lof is aan Hem.’                                                                                                                                                                                                
    Een hasan hadieth overgeleverd door At-Tirmidhie (3460, 3461), Ibn Hibbaan (2335).                                            
    Al-Mundhirie zei in ‘At-Targhieb wat-Tarhieb’: ‘Overgeleverd door Al-Bazzaar met een djayyid 
    (goede) overleveringsketen.’ Zie: ‘Sahieh At-Tirmidhie’ van shaikh Al-Albaanie (3711, 3712)                                        
    En hij  zei ook:
    “De zonden van degene die honderd keer per dag ‘SubhaanAllaah wa bihamdihi’ zegt                                          
    zullen vergeven worden, zelfs al waren zij (zoveel) als het schuim van de zee.”                                                                                        
    Zie: Al-Albaanie’s ‘Sahieh Al-Kalim At-Tayib’ van Ibn Taymiyyah, p.7, p.25
    En Hij, de Meest Hoge zei:
    “En gehoorzaam niet degene wiens hart Wij Onze gedachtenis hebben doen veronachtzamen                             
    en (die) zijn begeerten volgt; en hij is in overtreding in zijn zaak.”                                                                                              
    (soerah Al-Kahf 18: 28)
    Dus het hart van degene die het herdenken van Allaah achterwege laat zal sterven.                                                
    Allaah’s Boodschapper  heeft gezegd:
    “De vergelijking van degene die Allaah herdenkt en degene die Allaah niet herdenkt,                                            
    is als de vergelijking van de levende en de dode.”                                                                                                                            
    Verzameld door Al-Bukhaarie (11, 175, 176), Muslim (779) overgeleverd door Abu Musaa al-Ash’arie
    Dus vrees Allaah, O dienaar van Allaah en wees veelvoudig in de dhikr van Allaah,                                                          
    de Machtige en Verhevene.  
    Aanroepen en smeken
    Du’aa; het aanroepen en smeken is aanbidding, zoals Allaah, de Verhevene en Meest Hoge,                                                                                                
    heeft gezegd:
    “En jullie Heer zei: “Roep Mij aan, Ik zal jullie verhoren. Voorwaar, degenen die te hoogmoedig zijn 
    om Mij te dienen zullen als vernederden de Hel binnen gaan.”                                                                              
    (soerah Ghaafir 40: 60) 7
    Degene die minachtend tegenover het smeken van Allaah is, zal tot de bewoners van de Hel behoren 
    en degene die Allaah herdenkt, zal door Allaah beantwoord worden en hij zal tot de bewoners van 
    het Paradijs behoren. De Profeet  zei:
    “Du’aa (smeken) is aanbidding.”                                                                                                                                              
    Ahmad (4/ 267), Abu Daawuud (1479), At-Tirmidhie (2969). Ibn Hibbaan (3/ 172),                                                   
    Sahieh verklaard door Al-Albaanie in ‘Sahieh Al-Djaamie’ (3407)
    Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, houdt ervan dat Zijn dienaren Hem aanroepen                                               
    en Hem smeken om hun behoeften en Hij wordt boos op degenen die Hem niet aanroepen                                       
    en smeken en dat is omdat Hij, de Meest Perfecte en Meest Hoge, Vrijgevig is, Gul, Royaal, Schenker 
    van rahmah. Hij houdt ervan als Zijn dienaren Hem aanroepen zodat Hij ze kan beantwoorden,                                    
    hen rahmah, vriendelijkheid en vrijgevigheid kan tonen en dit behoort allemaal tot Zijn Perfectheid.
    Du’aa (smeekgebed) bestaat uit twee soorten; het smeken als vorm van aanbidding                                                
    (‘du’aa ‘ibaadah’) en dat is het prijzen en verheerlijken van Allaah, de Meest Perfecte en Meest 
    Hoge. En de tweede soort is het smeken vanuit een verzoek (‘du’aa mas’alah’) en dat is het smeken 
    van Allaah om iemands behoefte te vervullen. En deze twee soorten worden samen genoemd in 
    soeratul-Faatihah, dus het eerste deel ervan bevat lof en verheerlijking van Allaah en dat is de ‘du’aa 
    van aanbidding.’ En het laatste deel ervan bevat verzoek aan Allaah, Allaah smekend om leiding naar 
    het Rechte Pad en bescherming tegen het pad van degenen die dwalend zijn en degenen waar Allaah 
    boos op is en dat is de ‘du’aa van verzoek.’* 
    *Het eerste deel van soerah Al-Faatihah dat de ‘du’aa ‘ibaadah’ bevat is:                                                                                
    “Alle lof zij Allaah, de Heer der Werelden. De Erbarmer, de Meest Barmhartige.                                                                    
    De Heerser op de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.”                                                                                                                         
    (soerah Al-Faatihah 1: 2-5)    
    Het tweede deel van soerah Al-Faatihah dat de ‘du’aa mas’alah’ bevat is:                                                                     
    “Leid ons op het rechte Pad. Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken,                                     
    niet van degenen op wie de woede rust en niet van de dwalenden.” 
    Dus wees veelvuldig in de herdenking van jouw Heer. Allaah, de Verhevene en Meest Hoge,                                    
    daalt in iedere nacht neer naar de lucht van de wereld, in het laatste deel van de nacht, zeggende:
    “Is daar iemand die smeekt, zodat Ik hem kan schenken? Is daar iemand die roept, zodat Ik hem 
    kan antwoorden? Is daar iemand die om vergeving vraagt, zodat Ik hem kan vergeven?”                                           
    Verzameld door Al-Bukhaarie in ‘Kietaabut-Tawhied’ en Muslim                                                             8
    Dus grijp deze momenten en roep jouw Heer aan, nederig zijnde tegenover Hem. 
    *De Boodschapper van Allaah  heeft verschillende situaties genoemd waarin de du’aa wordt 
    geaccepteerd, hiertoe behoren:
    “Een du’aa die tussen de adhaan en de ‘iqaamah wordt gemaakt is niet geweigerd.”                                            
    Sahieh verklaard door Al-Albaanie in ‘Al-Irwaa’ (nr. 244)  
    Hij  zei:
    “Er zijn drie smeekgebeden die beantwoord zijn en er is geen twijfel hierover;                                                               
    de du’aa van de ouder, de du’aa van de reiziger en de du’aa van de onderdrukte.”                                                                                                
    Sahieh verklaard door Al-Albaanie in ‘Sahieh Al-Djaamie’ (nr. 3030) 
    En hij  zei:
    “Zorg dat jullie smeekgebeden worden beantwoord wanneer de legers elkaar ontmoeten,                                   
    wanneer de ‘iqaamah wordt verricht en wanneer regen neer daalt.”                                                                                              
    Ash-Shaafi’ie in ‘Al-Umm’ (1/ 420). Sahieh verklaard door shaikh Al-Albaanie in ‘As-Sahiehah’                                       
    (nr. 1469)
    Hij  zei ook:
    “Wanneer je in sudjuud bent, verricht dan veel smeekgebeden, want je bent het waard om 
    beantwoord te worden.”                                                                                                                                                                                                          
    Verzameld door Muslim (nr. 1074) overgeleverd door Ibn ‘Abbaas
    Dus vrees Allaah, O dienaar van Allaah! En smeek Hem veelvoudig en herdenk Hem veelvoudig                                 
    zodat je een connectie met jouw Heer, de Verhevene en Meest Hoge, hebt                                                                                 
    en smeek Hem om jouw behoeften te voorzien en hierdoor zal je in deze wereld verkrijgen wat je 
    zocht en in het Hiernamaals. Dus zeer zeker kun je niet zonder Allaah en het herdenken en smeken 
    van Hem. Je kunt zelfs niet zonder Hem voor een moment (zo kort) als een knipoog.
    Vrees Allaah, O dienaar van Allaah! Verricht veel dhikr en du’aa en verzoek Allaah hartstochtelijk                       
    en dringend, zodat Allaah, de Meest Perfecte en Meest Hoge, jou zal beantwoorden en jou je zonden 
    zal vergeven en jou met goede voorziening zal voorzien en jij zal tot de gelukkigen gaan behoren                                                                  
    en niet tot degenen die verzuimen:
    “En herdenk jouw Heer met jouw tong en binnen in jou zelf, nederig en met vrees,                                          
    zonder luidruchtigheid van woorden in de ochtenden en de avonden en behoor niet tot degenen 9
    die verzuimen.”                                                                                                                                                                                 
    (soerah Al-A’raaf 7: 205)
    “Voorwaar, degenen (de engelen) die bij jouw Heer zijn, zijn nooit te trots om daden van 
    aanbidding te verrichten voor Hem, maar zij prijzen Zijn Glorie en werpen zich voor Hem neer.”                                                    
    (soerah Al-A’raaf 7: 206)
    Moge Allaah zegeningen schenken aan zowel mij als jullie zelf met de edele Qur’aan.
    Redenen waarom smeekgebeden wel of niet worden geaccepteerd
    O mensen! Heb taqwaa’ voor Allaah, de Meest Perfecte en Meest hoge, en weet dat er redenen zijn 
    waarom smeekgebeden worden geaccepteerd en redenen waarom ze niet worden geaccepteerd.                         
    En de grootste reden waarom smeekgebeden worden geaccepteerd is het tonen van 
    gehoorzaamheid aan Allaah, de Verhevene en Meest Hoge, en de aanwezigheid van een ontvankelijk 
    (vlug reagerend) hart. De Profeet  heeft gezegd:
    “De du’aa van ieder van jullie zal beantwoord worden, zolang zij niet haastig zijn,                                                               
    alsof hij wou gaan zeggen: “Ik verrichtte du’aa maar werd niet beantwoord.”                                                                                                       
    Verzameld door Al-Bukhaarie (nr. 6340) en Muslim (6869) en overgeleverd door Abu Hurairah
    Allaah heeft gezegd:
    “En wanneer Mijn dienaren jou (O Muhammad  ) vragen stellen over Mij;                                                           
    voorwaar Ik ben nabij. Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij smeekt. 
    Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven. Hopelijk zullen zij de juiste leiding volgen.”                                                                             
    (soerah Al-Baqarah 2: 186)
    Wat de du’aa betreft van het hart dat nalatig en onaandachtig is, deze wordt niet beantwoord,                                
    zoals is overgeleverd in de overleveringen van de Profeet.                                                                                               
    Abu Hurairah  heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah  heeft gezegd:
    “Verricht du’aa tot Allaah terwijl je zeker bent van een antwoord. En weet dat Allaah niet 
    antwoordt op een du’aa die afkomstig is van een nalatig en afwezig hart.”                                                                                                                                              
    Verzameld door At-Tirmidhie (3545). Zie: ‘Sahiehul-Djaamie’ (245), ‘As-Silsilatus-Sahiehah’ (596)                            
    en ‘Sahieh At-Tirmidhie’ (3725)10
    Verder behoort halaal voedsel (dus dat iemands verdiende geld uit werk komt dat halaal is) tot de 
    redenen waarom smeekgebeden worden geaccepteerd en haraam voedsel (of haraam inkomsten) 
    tot de redenen waarom smeekgebeden worden geweigerd, zoals blijkt uit de hadieth over degene 
    die op reis was, met bevuilde kleding hief hij zijn handen naar de hemel op, zeggende:                                                      
    “O mijn Heer, O mijn Heer!” terwijl zijn voedsel haraam is, zijn kleding haraam is, dus hoe kan hij 
    verwachten dat zijn du’aa beantwoord zal worden?                                                                                                                  
    De hadieth is verzameld door Muslim (1015) en overgeleverd door Abu Hurairah, At-Tirmidhie 
    (2992), Al-Musnad (2/ 328), Ad-Daarimie in ‘Ar-Riqaaq’ (2720)
    Zondigen en in overtreding gaan behoort ook tot een van de barrières waardoor smeekgebeden niet 
    worden geaccepteerd wanneer men du’aa verricht. Allaah, de Meest Perfecte heeft gezegd:
    “Roep jullie Heer in nederigheid en met zachtheid aan. Hij houdt niet van overtreders.”                                       
    (soerah Al-A’raaf 7: 55) 
    Tot de betekenis van ‘overtreding’ onder het du’aa maken, behoort het verheffen van de stem,                            
    op een manier dat men ernaar verlangt om gehoord te worden of gezien te worden                                                       
    (door de mensen), om deze reden zegt Allaah: “en met zachtheid.” (of: “in het verborgene.”)
    Het verheffen van de stem bij het verrichten van du’aa kan ook andere dichtbij zijnde mensen die 
    daden van aanbidding verrichten storen, die bijvoorbeeld Qur’aan reciteren of die met du’aa bezig 
    zijn. Dus iemand dient zijn stem niet verheffen wanneer hij du’aa maakt of wanneer hij om vergeving 
    smeekt of dhikrullaah verricht. De stem dient alleen verheven te worden tot het niveau dat diegene 
    zichzelf kan horen. 
    Tot de overtredingen bij het verrichten van du’aa behoren ook vernieuwingen. (in het Arabisch 
    ‘bid’ah’ genoemd) Een vernieuwing is iedere daad, uitspraak of geloof, zowel zichtbaar als verborgen, 
    waarmee iemand Allaah’s nabijheid zoekt, die niet door Allaah en Zijn Boodschapper  is 
    voorgeschreven. (Zie: ‘Bid’ah, the unique nature of the perfection found in islaam and the grave 
    danger of innovation into it.’ van shaikh Ibn ‘Uthaymien.)
    Allaah’s Boodschapper heeft gezegd:
    “Waarlijk, degene onder jullie die na mij zal leven zal een grote hoeveelheid verschillen zien,                                                
    daarom is het voor jullie verplicht om aan mijn soennah vast te houden                                                                            
    en de soennah van de recht geleide kaliefen na mij; houd er stevig aan vast met jullie kiezen.                                                                                               
    En pas op voor nieuwe toegevoegde zaken (in aanbidding en religie),                                                                                 
    want iedere nieuwe toegevoegde zaak is een bid’ah en iedere bid’ah is misleiding.”                                                                                                                                                                     
    Verzameld door Al-Haakim in ‘Al-Mustadrak’(1/ 179), ‘Sunan At-Tirmidhie’(5/ 44 nr. 2676),                                    
    Abu Daawuud (nr. 4607). Hadieth Sahieh, zie: ‘Irwaa al-Ghaliel’ van Al-Albaanie (8/ 108)   11
    Soortgelijk is bid’ah bij smeekgebeden het verrichten van dhikr in een groep hardop,                                            
    zoals de Soefies* doen met hun vernieuwingen. Zij verheffen hun stemmen in de groep terwijl zij 
    du’aa verrichten en soortgelijk doen degenen die tawaaf (rondgang) om de Ka’bah verrichten                                                 
    en die bij de sa’ie heen en weer lopen tussen Safaa en Marwa. Deze manieren zijn niet door Allaah, 
    noch door Zijn Boodschapper  voorgeschreven. Dit zijn eerder manieren van smeken die tot de 
    mensen van bid’ah behoren en het behoort tot de overtredingen die ervoor zorgen dat de du’aa niet 
    wordt geaccepteerd.
    *Soefisme is een grote sekte van vernieuwingen die honderden, zelfs duizenden groeperingen bevat, 
    ieder wordt een ‘Soefie tarieqah’ (Soefiepad of weg) genoemd. Hun ideologieën en leerstellingen 
    kunnen als volgt worden weer gegeven:
    1)Volgelingen van de ‘Illuminist school’ van filosofie. Zij verrichten spirituele oefeningen,                                              
    trainen de ziel en straffen het lichaam om de geest te zuiveren en recht te zetten.                                                     
    Hun weg is tegenovergesteld aan de leringen van islaam en is overgenomen uit afwijkende religies 
    zoals het boeddhisme en het christelijke kloosterleven. Een heel klein deel van de Soefies gaan niet 
    verder dan dit in hun afwijking.
    2)Een algemene lijn onder de meeste Soefies is hun afwijkende manier van dhikr verrichten,                                  
    welke niet in de Qur’aan of de soennah vermeld staat. Hun afwijkende methodes van dhikr kunnen 
    als volgt worden gekenmerkt: Voortdurend dhikr verrichten met een enkele naam van Allaah, zoals: 
    “Allaah, Allaah, Allaah, Allaah…” of: “Hayy, Hayy, Hayy, Hayy…” Of met een nadruk op:                                                 
    “Hu, hu, hu, hu...” Of het gebruiken van voorwerpen om hun dhikr te tellen, zoals stenen, kralen, 
    linzen, etc. en dit is verboden via bepaalde bewijzen. Of dhikr verrichten met woorden die de 
    mensen niet begrijpen. Of dhikr verrichten waarbij anderen dan Allaah worden aangeroepen, zoals: 
    “Yaa Muhammad (O Muhammad)”, of: “Yaa ‘Alie” of: “Yaa ‘Abdul-Qaadir (Al-Djilaanie)”,                                                  
    dit alles houdt in dat men hulp vraagt aan anderen dan Allaah. Of het gezamenlijk hardop verrichten 
    van dhikr na ieder gebed, wat niet in de soennah is overgeleverd.                                                                                         
    Of dhikr verrichten met Qur’aanverzen die voortdurend worden gereciteerd, zoals:                                             
    “Alief, Laaam, Mieeem” of andere verzen zonder dat daar een bewijs voor is in de soennah.                                                        
    Of dhikr verrichten die in de soennah wordt vermeld op een nieuwe toegevoegde manier,                                           
    zoals het reciteren van soeratush-Sharh met de Bismillaah 79 keer of soerah Al-Ikhlaas 1001 keer met 
    de deur op slot, ogen dicht en de shaikh of zogenaamde heilige in gedachten.                                                                         
    Dit is een methode van dhikr die in de Naqshbandi soefie tarieqah wordt gebruikt.
    3) Degenen die in ‘huluul’ geloven; degenen die zeggen dat Allaah incarneert in mensen,                                                    
    Perfect en Hoog verheven is Allaah boven deze slechte eigenschap. Dit werd beweerd door bepaalde 
    vooraanstaande Soefies zoals Al-Halladj. Hij zei: “Wij zijn twee geesten die in een lichaam vertoeven. 
    Dus wanneer je mij ziet, zie je Hem (Allaah), en wanneer je Hem ziet, zie je ons beiden.”
    4)Degenen die geloven in ‘wahdatul-wudjuud’ dat wil zeggen dat alle bestaansvormen een realiteit 
    zijn en dat alles wat we zien aspecten van Allaah zijn. In wezen is alles Allaah; de dieren, de mensen, 
    de bomen en de afgoden. Dit was het geloof van de beroemde Soefie Ibn ‘Arabie At-Taa’ie.                                   
    Hij zei in zijn werk ‘Al-Fatuuhaatul-Makkiyyah’: “De dienaar is de Heer en de Heer is de dienaar.                     
    Ik wens dat ik wist wie degene is die gevraagd wordt om de verplichte daden te verrichten.”                                        
    En hij zei: “Degenen die het kalf aanbidden, aanbidden niets anders dan Allaah.”12
    5) De Soefies maken het voor de volgeling (‘muried’ genoemd) verplicht om geestelijk en lichamelijk 
    zijn shaikh te dienen, zonder eigen wil, als een dode persoon met degene die hem wast.                                         
    Vele Soefie sektes verbieden het dat je de shaikh vragen mag stellen, zelfs wanneer men hem iets 
    ziet doen dat verboden is door de religie, want zij plaatsen de shaikh of ‘heilige’ op een hogere 
    positie waarbij hij niet beperkt is door de uiterlijke of innerlijke voorschriften van de Qur’aan en de 
    soennah  omdat hij (zogenaamd) verlicht is met verborgen kennis. Moge Allaah Zijn dienaren 
    beschermen tegen zulke slechte paden van misleiding.      
    Zij verheffen hun stemmen gezamenlijk wanneer zij du’aa verrichten, tawaaf of ‘sa’ie’ tussen Safaa 
    en Marwa. Deze praktijken zijn niet voorgeschreven door Allaah en Zijn Boodschapper,                                            
    het zijn eerder praktijken van de afwijkende vernieuwers van smeekgebeden en dit behoort tot de 
    overtredingen waardoor de du’aa niet wordt geaccepteerd. 
    De Boodschapper van Allaah  heeft gezegd:
    “Er zal een volk zijn dat (de rechtmatige grenzen) zal overtreden in hun smeekgebeden.”                                           
    Verzameld door Ahmad (1- 171), Abu Daawuud (nr. 1480), overgeleverd door Sa’d ibn Abie Waqqaas. 
    Sahieh verklaard door Al-Albaanie in ‘Sahieh Al-Djaamie’ (3671)
    Abu Hurairah  heeft overgeleverd dat de Profeet  heeft gezegd:
    “De dienaar (zijn du’aa) zal altijd beantwoord worden, zolang hij niet om een zonde smeekt of de 
    bloedband snijdt.”                                                                                                                                                        
    Muslim (2735) 
    Een andere zaak die tot ‘overtreding’ behoort in smeekgebeden is dat Allaah wordt gesmeekt om 
    zondige zaken of wordt gevraagd om de bloedbanden te snijden of iemand te vragen die men niet 
    mag vragen. Dus men dient de juiste manieren en etiketten in dhikr en du’aa tot Allaah te hebben, 
    met de manieren en etiketten van goddelijke wetgeving zodat de du’aa wordt geaccepteerd.
    Tot de etiketten van du’aa maken behoort het zich bevinden in een staat van wudhuu’.                                                    
    De Profeet  heeft gezegd:
    “Waarlijk, ik houd er niet van om Allaah te noemen, tenzij ik in een staat van wudhuu’ verkeer.”
    Sahieh verzameld door Abu Daawuud (1- 4), Ahmad in de ‘Musnad’(4- 385), Sahieh verklaard door                            
    Al-Haakim (1- 167) en Adh-Dhahabie stemde er mee in. Het originele is verzameld door Muslim in zijn 
    ‘Sahieh’ zie: ‘Al-Irwaa’ (1- 92)13
    Het aanschouwen van de qiblah; de richting van de Ka’bah, zoals Abu Hurairah  heeft 
    overgeleverd dat “Allaah’s Boodschapper aanschouwde de qiblah in de du’aa om regen.”                                                              
    Al-Bukhaarie (11- 144) ‘Sahieh Al-Adab Al-Mufrad’(476)
    En in de ‘Sahieh’ van Muslim staat “dat hij  de qiblah aanschouwde in zijn du’aa o


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • Foto

    Mailinglijst

    wil je informatie over de islam inshaallah, schrijf je dan in in de maillijst.



    Foto

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Foto


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
    Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
    Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.

    Foto

    Foto

    Foto

    Hoofdpunten blog info_islam
  • Dank Allah Subhana Wata3ala om wat je hebt
  • Het groepje
  • De 4 vrouwen
  • De tijd vliegt
  • De heilige en de zondaar

    Foto

    Nieuws NOS (NL)


    Foto

    twijfel niet om me te mailen

    heb je vragen of wil je wat kwijt mail me en ik reageer wel terug


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog,geniet van het lezen en laat en bericht achter;)
    Foto


    Laatste commentaren
  • Weet je dat Heer Bubuza als een God op aarde is? (Analisia Dias)
        op De waarde van een moeder
  • dankjewel (karima)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • al uw topics zijn gewoon prachtig (brahim elmizziani)
        op Brief aan degene die niet bidden..
  • dankje (karima)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom
  • merhaba (samiren)
        op Een zuster uit Algerije belt de Shaykh op om hem te vertellen over een droom

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!