Zayn-ud-Dien al-Iraqi, Ibn an-Naqeeb, Muhammad bin Ismail al-Khabaz, Dawud bin Ibrahim 3
at-Ataar, Ibn Qadi al-Jabal en Ahmad bin Abdil-Hadi al-Hanbali. In Makkah leerde hij van al-Fakhr
Uthman bin Yusuf an-Nawairee. Terwijl hij in Jerusalem leerde van al-Hafidh al-Alai.
In Egypte leerde hij van Sadr-ud-Deen Abul-Fath al-Maydumi en Nasir-ud-Deen ibn al-Muluk.
Zijn studie afspraken:
Ibn Rajab wijdde zichzelf aan kennis en besteedde al zijn tijd aan onderzoeken, schrijven,
onderwijzen, werken op het gebied van kennis en het uitbrengen van legale regels.
In 791 na de hidjrah werd hem een lerarenpositie gegeven in de Hanbali school.
Na de dood van Ibn Qadi al-Jabal (rahimahullaah) in 771 na de hidjrah werd Ibn Rajab dinsdags als
het hoofd van de halaqah (studie groep) aangesteld in de Centrale masdjid van Banu Umayyah.
Dit was een heel populaire halaqah die door veel mensen werd bijgewoond. Er werd over zijn
halaqaat gezegd: Zijn bijeenkomsten waren een herinnering voor de harten, het gewone volk had er
veel baat bij, hij was een persoon waar de verschillende groeperingen het over eens waren en hun
harten werden door hem beïnvloed. Minhaj Ibn Rajab fil-aqeedah (p.58)
Zijn leerlingen:
Studenten van kennis wendden zich tot Al-Hafidh Ibn Rajab (rahimahullaah) om van hem te leren,
voordeel uit zijn kennis te halen en zijn overleveringen te horen. Dit was zo omdat hij een iemaam
was in de wetenschappen van hadieth, zowel in overleveren als in onderzoeken. De reden was dat hij
een groot deel van zijn tijd -geheel in beslag genomen-besteedde aan het onderwerp dat hij niet
kende behalve via de hadieth. Er was niemand (in zijn tijd) die er bekwamer in was dan hem.
Zijn meest beroemde leerlingen:
(1) Abul-Abbas Ahmad bin Abi Bakr bin Ali al-Hanbali, bekend als Ibn ar-Risaam (d.884 H)
(2) Abul-Fadl Ahmad bin Nasr bin Ahmad, de muftie van de landen van Egypte (d.844 H)
(3) Dawud bin Sulayman al-Mawsili (d.844 H)
(4) Abdur-Rahmaan bin Ahmad bin Muhammad al-Muqri.
(5) Zayn-ud-Deen Abdur-Rahmaan bin Sulayman bin Abil-Karam, bekend als Abu Shiar.
(6) Abu Dharr az-Zarkashi (d. 846 H)
(7) De rechter Alaa-ud-Deen Ibn al-Lahaam al-BaAli (d. 803 H)
(8) Ahmad bin Sayf-id-Deen al-Hamawi, en Ibn Mulaqqin, de shaikh van Al-Hafidh Ibn Hajar
(d. 804)
De lofuitingen van geleerden over hem:
Ibn Qadee Shuhbah zei over hem in zijn biografie, zoals vermeld staat in Al-Jawhar-ul-Munaddad
(p.48): Hij las en werd een expert in de verschillende gebieden van wetenschap. Hij werd geheel in
beslag genomen door de zaken van de (Hanbali) madh-hab totdat hij het onder de knie had.
Hij wijdde zichzelf aan het bezig zijn met de kennis van de teksten, defecten en betekenissen van de
hadieth en trok zichzelf terug om te schrijven. Ibn Hajr zei over hem in Inbaa-ul-Ghamr:
Hij had een hoge expertische in de wetenschappelijke disciplines van hadieth wat betreft de namen 4
van de overleveraars, hun biografieën, hun wegen van overlevering en bewustzijn van hun
betekenissen. Ibraaheem bin Muhammad Ibn Muflih zei over hem: Hij was de shaikh, de grote
geleerde, de hafidh, degene die weg bleef van het wereldse leven. Hij was de shaikh van de Hanbali
madh-hab en hij schreef vele waardevolle boeken. Ibn al-Lahaam gaf een inzicht in zijn
nauwgezetheid toen het op oprechtheid aan kwam. Hij zei: De shaikh discussiërde een keer over een
zaak met ons en hij blonk hierbij uit tot het niveau dat wij verbaasd waren over zijn perfectie in deze
zaak. Hierna woonde hij een bijeenkomst bij waarin geleerden van verschillende madhahib
(madh-habs) aanwezig waren; hoe dan ook zei hij geen woord in deze bijeenkomst. Dus toen wij
vertrokken vroeg ik hem: Besprak u de zaak niet voorheen met ons? Hij antwoordde:
Waarlijk, wanneer ik spreek, hoop ik hierbij Zijn (Allaah) beloning te winnen en ik vreesde dat als ik in
deze bijeenkomst sprak, het voor een ander doel dan dit zou zijn.
(Ibn Hadi noemde het in zijn boek Adh-Dhayl: 40)
Zijn geloofsleer:
Ibn Rajab volgde de manhadj van de Salaf wat betreft zaken van iemaan en het verkrijgen van kennis.
Hij steunde het en beschermde het tegen valse argumenten van de tegenstanders. Zijn boeken zijn
vol daarvan en hij schreef sommige beschouwingen speciaal over dit onderwerp zoals zijn boek
Bayan Fadlu Ilm-is-Salaf alaal-Khalaf (De Waarde van de Kennis van de Salaf boven de Khalaf).
Zijn madh-hab met betrekking tot helpende zaken:
In Fiqh volgde hij de madh-hab van de eerbiedwaardige iemaam, Ahmad bin Hanbal (rahimahullaah),
die de voornaamste geleerde is van de (Hanbali) madh-hab. Zijn boek: Al-Qawaaid al-Kubraa filFuroo is een van zijn meest vooraanstaande werken op het gebied van fiqh, wat zijn enorme kennis
laat zien over de ingewikkelde details van fiqhzaken. Dit is op zo; n manier dat Al-Hafidh Ibn Hajr in
zijn boek Ad-Durar zei: Hij deed er excellent werk mee. En Ibn Qaadee Shuhba en Ibn Muflih
zeiden: Het toont zijn volledige kennis aan van de (Hanbali) madh-hab. En in Kashf-udh-Dhunoon
staat er: Het is een boek van de wonderen van zijn tijd. En het is op een manier dat hij ernaar
gezocht heeft om er veel in uit te leggen. Sommigen beweren dat hij de verspreide principes van
Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah vond en ze samen bracht, maar dat is niet het geval. Hij was eerder
boven dat. Dat is wat werd beweerd.
Al-Hafidh Ibn Rajab was diep verbonden met de werken van Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah,
want hij bracht legale regels uit volgens hen en verwees voortdurend naar zijn boeken. Dit was zo
omdat hij zich als een leerling onder Ibn Qayyim al-Jawziyyah bevond, de meest uitblinkende leerling
van Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah, moge Allaah rahmah met hen allen hebben. Maar ondanks dit
was hij geen blinde volgeling of fanatieke aanhanger (van zijn leraar). Hij herzag en onderzocht de
betrouwbaarheid en volgde eerder de bewijzen.
Zijn geschreven werken:
Al-Hafidh Ibn Rajab werd als een van de meest bekwame en beroemde geleerden van zijn tijd 5
beschouwd. Hij heeft talrijke en waardevolle werken op het gebied van Tafsir, Hadieth, Fiqh,
Geschiedenis en Raqaaiq (hart verzachtende materie). Onder zijn boeken zijn:
Al-Hafidh Ibn Rajab (rahimahullaah) stierf op een maandagnacht, de vierde van Ramadaan, 795 na de
hidjrah. Hij stierf terwijl hij in Damascus was in een land dat al-Humayriyyah werd genoemd in een
tuingebied dat hij huurde. Zijn begrafenisgebed werd de volgende dag verricht en hij werd begraven
in de Baab as-Sagheer begraafplaats dichtbij Shaikh Abul-Faraj ash-Sheeraazee. 6
DE DISCUSSIE VAN DE HOOGSTE ENGELEN
Iemaam Ahmad heeft overgeleverd dat Muaadh radiya-llaahu anhu- zei:
Op een dag was Rasuulullaah -salla-llaahu alaihi wa-sallam- zo laat voor het fadjr-gebed,
dat we de horen van de zon bijna konden zien. Rasuulullaah kwam haastig en de iqaamah voor de
salaah werd gemaakt. Hij bad en toen hij de salaam maakte zei hij:
Sta zoals jullie allemaal in jullie rijen zijn. Hij keerde zich toen naar ons toe en zei:
Ik zal jullie laten weten wat me tegen hield deze ochtend. Waarlijk, ik stond de afgelopen nacht in
salaah en ik bad wat voor mij geschreven was om te bidden. Ik begon me toen slaperig te voelen in
mijn salaah totdat het me overmande. Toen was ik plotseling met mijn Heer in de beste der
verschijningen. Hij vroeg: O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste engelen?
Ik zei: Ik weet het niet, mijn Heer. Hij vroeg: O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste
engelen? Ik zei: Ik weet het niet, mijn Heer. Hij vroeg: O Muhammad, over wat discussiëren de
hoogste engelen? Ik zei: Ik weet het niet, mijn Heer. Toen zag ik Hem Zijn Handen tussen mijn
schouders plaatsen totdat ik de koelte van Zijn Vingertoppen tussen mijn borst voelde en alles
werd duidelijk voor mij en ik wist. Dus vroeg Hij: O Muhammad, over wat discussiëren de hoogste
engelen? Ik zei: Over de kafaraat (daden die zonden uit wissen) en de darajaat (daden die het
niveau in al-Aakhirah verhogen). Hij vroeg: Wat zijn de kafaraat? Ik zei: De voeten richting het
djumuah-gebed bewegen, in de masaadjid zitten na de salaah en de wudhuu op de juiste manier
verrichten in moeilijke condities. Hij vroeg toen: Wat zijn de darajaat? Ik zei:
Aangename spraak hebben en bidden terwijl de mensen slapen. Hij zei: Vraag!
Ik zei: O Allaah! Ik smeek U om de mogelijkheid om de goede daden te verrichten en de
mogelijkheid om de slechte daden op te geven, de armen lief te hebben, mij te vergeven en rahmah
voor mij te hebben. En wanneer U een volk beproeft, laat mij dan sterven zonder beproeft te
worden. Ik smeek U om Uw liefde en de liefde van degenen die U lief hebben en liefde voor die
daden die mij dichter tot Uw liefde brengen. Rasuulullaah zei toen: Waarlijk, het is de waarheid,
dus studeer het en onderwijs het.
Ahmad (5/243), At-Tirmidhie (hadiethnr. 3235), Ibn Khuzaymah in zijn boek At-Tawhied (p.218)
en Ad-Darqutanie zoals beschreven in Al-Isaabah (2/306).
Deze hadieth is verzameld door At-Tirmidhie die zei dat de hadieth hasan-sahieh is.
At-Tirmidhie (8/415) Hij (At-Tirmidhie) zei: Ik vroeg Muhammad Ibn Ismaaiel Al-Bukhaarie over
deze hadieth en hij zei: Deze hadieth is hasan-sahieh.
Volgens Ibn Rajab bestaan er verschillende overleveringsketens voor de hadieth, sommige met meer
en sommige met minder woorden. Hij heeft de variatie van ketenen en woorden van de hadieth in
zijn boek Sharh At-Tirmidhie vermeld. In sommige van de overleveringen van iemaam Ahmad en
At-Tirmidhie staat:
Per voet naar de salaat-ul-djamaaah lopen in plaats van salaat-ul-djumuah.
(dus lopen naar een van de vijf verplichte gebeden in de moskee met de groep in plaats van het
vrijdagmiddaggebed)7
Bij hen beiden staat ook na het noemen van de kafaraat:
Degene die in goedheid leeft en in goedheid sterft,
zijn weegschaal van zonden zullen zijn zoals op de dag waarop zijn moeder van hem beviel.
Wat de darajaat betreft noemen zij ook beiden in sommige overleveringen:
Het verspreiden van de salaam in plaats van aangename spraak.
In andere overleveringen staat: En ik wist wat in de hemelen en in de aarde was
en toen reciteerde hij: EN ZO LIETEN WIJ IBRAAHIEM HET KONINKRIJK DER HEMELEN EN DER
AARDE ZIEN OPDAT HIJ TOT EEN VAN DE OVERTUIGENDEN ZOU BEHOREN.
(soerah Al-Anaam 6: 75)
In een andere overlevering staat:
ALLES TUSSEN DE HEMELEN EN DE AARDE WERD AAN MIJ GEMANIFESTEERD
En in een andere overlevering: WAT TUSSEN HET OOSTEN EN HET WESTEN IS.
In sommige overleveringen over de duaa worden de woorden toegevoegd:
En om mijn berouw te accepteren. In sommige overleveringen staat ook:
De duaa op de juiste manier verrichten in koude situaties.
En: Hij (Allaah) heeft gezegd: O Muhammad, wanneer je bidt, zeg: O Allaah, ik smeek U om de
mogelijkheid om goede daden te verrichten tot aan het einde van de hadieth.
De bedoeling hier is om de hadieth uit te leggen en er enige kennis, regels en andere mogelijke
profijtvolle punten uit te verkrijgen.
DE PROFEET -salla-llaahu alaihi wa-sallam- VERTRAAGDE NORMAAL GESPROKEN HET FADJR
GEBED NIET.
Deze hadieth is een bewijs dat het niet de gewoonte was van Rasuulullaah-salla-llaahu alaihi wasallam- om het fadjr gebed te vertragen totdat de zon ongeveer gerezen was.
Waarlijk, zijn gewoonte was om salaatul-fadjr te bidden wanneer de donkerte van het laatste deel
van de nacht zich mengde met het licht dat verschijnt bij de eerste zonnestralen.
Waarlijk, er is gezegd dat het vertragen van de salaah totdat het zonlicht begint te verschijnen een
weerzinwekkende daad is, die niet toegestaan is tenzij er een geldige reden voor is.
Waarlijk, het is niet toegestaan om op deze tijd te bidden tenzij het vanwege een geldige reden is,
zoals het niet toegestaan is om het asr gebed te vertragen totdat de zon geel-roodachtig is.
Dit is de mening van Al-Qaadie Abu Yala van onze metgezellen zoals hij in een van zijn boeken
beweerde. Iemaam Ahmad speelde op deze mening in toen hij zei:
Dit is inderdaad de salaah van degene die de grenzen overschrijdt. Masaail ibn Haanie (1/29)
Er is bewijs in deze hadieth dat het toegestaan is om de salaah te verkorten wanneer men het
verricht als de tijd bijna voorbij is en vreest dat hij het niet binnen de juiste tijd kan afmaken wanneer
men het verlengt. Abu Bakr As-Siddieq-radiya-llaahu anhu- zei toen hij de salaatul-fadjr verlengde
met het reciteren van soeratul-Baqarah totdat de zon bijna was gerezen:
Als de zon gerezen zou zijn, zouden jullie ons niet onoplettend hebben gevonden.
(Al-Bayhaaqie (1/379). Al-Bayhaaqie heeft ook een soort gelijke hadieth verzameld, overgeleverd
door Umar ibn Al-Khattaab met een sahieh isnaad (1/389). Hij vertraagde de salaah niet bewust 8
noch verlengde hij het, want hij begon de salaah toen het nog donker was en het was vanwege de
lange recitatie dat de salaah al die tijd nam. Dus als de zon al opgekomen was zou het niet tegen hem
worden gehouden omdat het niet bewust werd gedaan. Dit toont aan dat hij de geldigheid van de
salaah tijdens zonsopgang zag, zoals Rasuulullaah -salla-llaahu alaihi wa-sallam- degene die 1
rakaah van het fadjr gebed kan bidden voordat de zon op is, bevolen heeft de salaah te voltooien.
In de hadieth overgeleverd door Abu Hurairah -radiya-llaahu anhu- heeft Rasuulullaah
-salla-llaahu alaihi wa-sallam- gezegd:
Degene die 1 rakaah van het fadjr gebed pakt voordat de zon is opgekomen heeft waarlijk het
fadjr gebed gehaald. Al-Bukhaarie (2/56) en Muslim (1/424).
In een andere hadieth staat:
Laat degene die in staat is om 1 sadjdah te maken voordat de zon is opgekomen zijn gebed af
maken. Al-Bukhaarie (2/38)
GOEDE DROMEN DIENEN AAN GOEDE VRIENDEN TE WORDEN VERTELD.
Deze hadieth van Muaadh is een bewijs dat degene die een droom heeft die hem bevalt het aan zijn
nabije vrienden dient te vertellen, vooral wanneer zijn droom goede tijdingen voor hen bevat,
waardoor zij kunnen leren over datgene wat hen voordeel zal schenken.
Waarlijk, wanneer Rasuulullaah -salla-llaahu alaihi wa-sallam- salaatul-fadjr had gebeden zei hij
tegen zijn metgezellen: Wie van jullie had een droom vannacht?
Al-Bukhaarie (3/251) en Muslim (4/1781)
Deze hadieth toont ook aan dat het goede tijdingen zijn voor degene die tahadjud bidt totdat slaap
hem overmant en vervolgens een droom heeft die hem pleziert. Al-Hasan Al-Basrie zei:
Wanneer slaap een dienaar overmant terwijl hij sadjdah verricht, schept Allaah op bij de engelen,
zeggende: O engelen, kijk naar Mijn dienaar, zijn lichaam is in gehoorzaamheid aan Mij en zijn ziel is
met Mij. Iemaam Ahmad in Az-Zuhd (p.280) met een betrouwbare isnaad.
DE HOGE STATUS VAN DE PROFEET -salla-llaahu alaihi wa-sallamDeze hadieth toont de superioriteit en de hoge status aan van de Boodschapper- salla-llaahu alaihi
wa-sallam- als degene die door Allaah werd gekozen om over datgene wat in de hemelen en op de
aarde is te leren. De zaak waarover de engelen in de hemelen gingen discussiëren werd aan hem
bekend gemaakt zoals aan Ibraahiem het rijk van de hemelen en de aarde werd getoond.
Het is overgeleverd in een betrouwbare hadieth dat aan hem- salla-llaahu alaihi wa-sallam-
alles werd gegeven, behalve de sleutels van de vijf ongeziene zaken waar Allaah kennis van heeft,
zoals in de Aayah uit soerah Luuqmaan 31: 34 is vermeld:
WAARLIJK, ALLAAH BESCHIKT OVER DE KENNIS VAN HET UUR, EN HIJ ZENDT DE REGEN NEER,
EN HIJ KENT WAT ZICH IN DE SCHOTEN BEVINDT. EN NIEMAND WEET WAT HIJ MORGEN ZAL DOEN.
EN NIEMAND WEET OP WELKE GROND HIJ ZAL STERVEN. VOORWAAR, ALLAAH IS VAN ALLES OP DE
HOOGTE, ALWETEND.9
DE BESCHRIJVING VAN ALLAAH.
Wat betreft de beschrijving die Rasuulullaah -salla-llaahu alaihi wa-sallam- gaf over zijn Heer,
die is echt en het is de waarheid waar men in moet geloven, zoals Allaah Zichzelf heeft beschreven,
terwijl enige vergelijking met Hem teniet doet. Wanneer iets verwarrend en moeilijk te begrijpen is,
dient men datgene te doen wat degenen doen die stevig gegrondvest zijn in kennis.
Allaah heeft hen geprezen door in soerah Alie-Imraan 3: 7 over hen te zeggen, wanneer zij langs een
onduidelijke zaak komen: WIJ GELOVEN ERIN, ALLES IS VAN ONZE HEER.
(DUIDELIJKE EN ONDUIDELIJKE VERZEN) Zoals de Boodschapper -salla-llaahu alaihi wa-sallam- zei
over de Quraan: Vertrouw de kennis waar jullie onwetend over zijn toe aan degene die het weet.
Ahmad, An-Nasaaie e.a. Deel van een hadieth overgeleverd door Abdur-Razaaq (11/216),
Ahmad (2/181). Al-Bukhaarie in Khalq afaalal-ibaad (p.63), Al-Aajoerie in Ash-sharieah (p.67).
Al-Baghawie in Sharh as-sunnah (1/260) en de isnaad is hasan. Noch dient men zich te belasten met
datgene waar men geen kennis over heeft, want voor diegene wordt ondergang gevreesd.
Weet -moge Allaah jou en mij onderwijzen- dat de verzen over de Eigenschappen van Allaah niet
worden beschouwd als die van de onduidelijke verzen, behalve vanuit het oogpunt dat niemand,
behalve Allaah weet hoe precies deze Eigenschappen zijn.
EN ZIJ ZULLEN NOOIT IETS VAN ZIJN KENNIS KUNNEN OMVATTEN (soerah Thaa Haa 20: 110)
Shaikh Al-Islaam Ibn Taimiyyah zegt: En soortgelijk is datgene wat Allaah ons heeft laten weten over
Zichzelf, zoals Zijn stijgen boven Zijn Troon, Zijn gehoor, Zijn zicht, Zijn spraak etc.
Op een avond, wanneer een mama het avondeten aan het klaar maken was, kwam haar zoontje bij haar in de keuken en gaf haar een papiertje. Zijn mama waste haar handen en begon te lezen wat hij geschreven had.
Voor het gras te maaien: 5 euro
Voor het opruimen van mijn kamer iedere week: 1.00 euro
Voor het inkopen doen voor jou: 0.50 euro
Voor het waken over mijn klein broertje wanneer jij naar de winkel was: 1.00 euro
Voor het behalen van een goed rapport: 5.00 euro
Voor het afval buiten te zetten: 1.00 euro
Voor het kuisen en vegen van de koer: 2.00 euro
TOTAAL: 15.50 euro
Zijn moeder keek hem recht in de ogen en men kon in zijn schitterende ogen, de vele herinneringen zien voorbijgaan. De moeder nam een pluim en schreef op de keerzijde van het papiertje:
Voor het dragen van jou gedurende 9 maanden: Gratis
Voor alle nachten dat ik naast je bleef bidden en voor je zorgen: Gratis
Voor al de tijd en al de tranen voor jou vanaf jouw geboorte: Gratis
Voor al die keren dat ik ongerust was over jou: Gratis
Voor alle raad, overgebrachte kennis en geld voor jouw studies: Gratis
Voor jouw speelgoed, voeding, kleding en zelfs voor het wegvegen van jouw tranen en je neus te snuiten: Gratis
Mijn zoon, als je de rekening maakt, zul je vaststellen dat mijn liefde voor jou GRATIS is.
Wanneer het zoontje klaar was met lezen wat zijn mama had geschreven, rolden de tranen over zijn kleine wangetjes. Het kleine mannetje bekeek zijn mama en zei :
« MAMA, IK HOU ZOVEEL VAN JE HOU! »
Hij nam toen de pluim en schreef in grote letters op het factuur...
de dood staat jou ook op te wachten dus maak jullie vast klaar
Had ik maar 1 minuut om vergiffenis te vragen.. Ik werd wakker, tot mijn schrik zag ik dat ik getild werd door een paar mannen....
Ik wou ze vragen waar ze mij naartoe brachten, maar mijn tong werkte niet mee...
Ik wilde ze tegenhouden van mij te verplaatsen, maar mijn lichaam werkte niet mee...
Langzaam maar zeker werd het met me duidelijk dat ik naar de moskee werd gebracht...
Ik kende de weg omdat ik er soms was tijdens de ramadan...
Omdat me vrienden altijd gingen...
Toen zag ik dat men het dodengebed verrichtten, toen drong het tot me door!...
Is dit voor mij?...
Ben ik nu werkelijk dood?...
Dat kan toch niet?...
Ik had nog zo veel in gedachte om te doen, NEE!...
Ik wilde nog naar Hajj...
Ik ben niet bereid, ik had niet eens de mooie eigenschap om het gebed te verrichten...
O nee, nu is het te laat...
Ik ga voor mijn heer staan!...
En mijn handen zullen getuigen!
Ya Rabbi, had ik maar een goede vader, die mij van kleins af aan naar de moskee bracht, die mij van de
moskee liet houden!...
Die mij de qur'aan leerde lezen, die mij sura's uitlegde en samen met mij uit onze hoofden leerde...
Maar toen besefte ik, dat ik dit ook niet deed voor mijn kinderen...
Maar nu is het te laat...
O Allah nu is het te laat...
Toen ik de imaam hoorde reciteren hoopte ik dat hij ietjes langer door zou gaan, dat hij ietsjes meer
smeekbedes voor mij zou doen...
Ik zag de vrienden met wie ik slechte zaken pleegde...
Ik wist hoe zij waren, maar ja zo was ik ook...
Toen ik naar de wasruimte werd gedragen, zag ik dat de imaam mij aan het wassen was, wat een aardige
man dacht ik toen...
Hij sloeg onwetend een plekje op mijn rug over, hij moest dat stukje nog wassen...
Ik schreeuwde het uit, maar er kwam niets uit mijn mond...
Moet ik ZO naar mijn heer!?...
Maar tevergeefs...
Vervolgens werd ik omwikkelt in 3 witte doeken....
Ik wilde ze waarschuwen om het niet te strak om mij te binden, maar ik kon alweer niets zeggen...
Toen was ik op het begraafplaats...
Mijn ouders over mij buigend, huilend smekend...
Wat een verschrikkelijk gevoel...
Toen werd er een gat gegraven in de grond...
Toen de mannen mij in het graf wilden leggen, wilde ik het uitschreeuwen...
Dat is toch veel te smal?...
Daar kan ik me toch niet in bewegen?...
En hoe moet ik daar ademen?...
Ik werd met de seconde nerveuzer en banger...
Toen werd ik er tot mijn grote schrik ingelegd, en ze gooide het zand over mij heen...
Toen ik in mijn graf lag, zag ik aan mijn rechterkant een Prachtig paleis, omringd met zeeën die ik nog
nooit zo heb gezien, prachtig gewoon!...
En aan mijn linkerkant zag ik een verschrikkelijk hellevuur waardoor ik ging zweten...
Ik was door en door nat van het zweet...
Bang, nee DOODSbang!...
Ik was zo bang om in dat hellevuur te belanden, YA ALLAH, Ya Rabbi!...
Geef mij nog een kans o Allah...
Geef mij 1 minuut...
1 minuut om 1 gebed te verrichten voor U Ya Rabbi...
Maar jammer genoeg zijn er dan geen herkansingen!...
Ya Rabbi geef mij nog een kans en ik zal mijn leven knielend doorgaan!...
En toen hoorde hij de Athaan...
Hij opende zijn ogen en zag dat dit alles slechts een droom was...
Hij sloeg zijn bezweette deken van hem af en rende naar de badkamer om al Woedhoe te verrichten en
rende toen naar de moskee om Salaat-ul-Fadjr met hen mee te bidden...
Deze man is gelieft bij Allah(s.w.a) net als wij...
Deze man heeft een teken gekregen, een verduidelijking van hoe belangrijk het is om je tijd goed te benutten...
Beste broeders en zusters, Insha allah zullen wij hier lering uit trekken en ons zo snel mogelijk
voorbereiden voor de dood...
Want wij zullen sterven, jong en oud, ziek en gezond, voorbereid of niet voorbereid...
En dan zijn er geen 2e kansen meer...
Het is of nu of nooit!...
Grijp je kans!...
Sla die nieuwe bladzijde in je leven om!...
Verricht dat gebed!...
Voorwaar, we zullen spijt krijgen voor elke minuut die we niet in de vorm van aanbidding jegens Allah swt hebben besteed.
Dus begin opnieuw, moge Allah swt tevreden zijn met ons en ons begeleiden naar de poorten van Djenna, en ons de plaats van eeuwige zaligheid laten binnentreden...Ameen
Een persoon reed met zijn auto en onderweg kreeg hij autopech. De man stapte uit zijn auto en toen hij zijn reservewiel uit de achterbak wilde pakken, kwam er een auto met hoge snelheid aan en reed de man aan waardoor hij ernstig gewond raakte. Een medewerker van de wegenwacht vertelt: ?Ik en een collega van mij droegen hem in onze auto en namen vervolgens contact op met het ziekenhuis. Het was een jongeman in de bloei van zijn leven. Uit zijn uiterlijk viel op te maken dat hij een praktiserende moslim was. Toen wij hem droegen, hoorden wij hem iets neuriën. Maar omdat wij druk bezig waren konden wij niet opmaken wat hij zei? Toen wij hem echter in de auto plaatsten hoorden wij heel duidelijk dat hij met zijn mooie stem de Koran reciteerde. Verheven zij Allah, je zou niet zeggen dat deze persoon gewond was. Hij zat helemaal onder het bloed en alle botten in zijn lichaam waren gebroken. Het werd ons duidelijk dat hij niet lang meer te leven had.
Hij bleef doorgaan met het reciteren van de Koran met zijn mooie stem. Nooit in mijn leven heb ik ooit zo een mooie recitatie gehoord. Ik voelde de rillingen door mijn lichaam heen gaan. Ineens hield hij op met reciteren. Ik draaide mij om en zag hoe hij zijn wijsvinger de hemel in wees en de geloofsgetuigenis uitsprak waarna zijn hoofd inzakte. Ik sprong naar achteren, onderzocht vervolgens zijn hand, zijn hart en zijn ademhaling?. niks? Hij had het leven verlaten.
Ik keek lang naar hem en een traan rolde over mijn wang, maar ik hield dit verborgen voor mijn collega. Ik draaide mij vervolgens naar hem toe en vertelde hem dat de jongeman was gestorven waarna hij begon te huilen. En ik?ik haalde een diepe zucht en de tranen stroomden over mijn wangen. Het was een aangrijpend moment.
De volgende dag liep de moskee vol met mensen die het dodengebed voor hem kwamen verrichten. Ik verrichte samen met vele anderen het dodengebed, waarna wij hem naar zijn begraafplaats droegen. Wij plaatsten hem in de nauwe grond om zijn eerste dag van het Hiernamaals tegemoet te gaan. Aan de andere kant was het voor mij alsof ik de eerste dag van mijn leven tegemoet ging??
Zwarte punten op het hart
Hudayfa Ibn Al-Yaman r.a. heeft overgeleverd dat hij de boodschapper van Allah s.a.w.s heeft horen zeggen < De verleidingen worden aan de harten voorgesteld zoals een vloermat: strohalm na strohalm. Elk hart dat doordrongen wordt van een verleiding, zal gekenmerkt worden door een zwart puntje. Elk hart dat een verleiding afweert, zal gekenmerkt worden door een wit puntje, zodat je uiteindelijk twee soorten harten kan onderscheiden: - een hart met een verblindende witheid, dat door geen enkele verleiding zal worden geschaad zolang de hemelen en de aarde bestaan. - een zwart hard met een lichte witheid - mirbad - als een omverworpen pot, dat niet goedkeurt wat behoorlijk is en niet afkeurt wat afkeurenswaardig is, maar slechts wil doordrongen worden van zijn begeertes. > Overgeleverd door Muslim no. 144
Wees gelukkig met alles wat je hebt. Zeg elke dag alhamdoulilaah . Lach en veeg al je tranen weg en probeer al je zorgen te vergeten en leef je leven zoals je nog nooit hebt geleefd! Vergeef de mensen die jou bewust pijn hebben gedaan. ga verder in het leven ook al is soms nog zo zwaar. Doe goede dingen in dit leventje en ga niet het foute pad op, je leeft maar 1 keeer dus leeer van je fouten en maak ze niet meeer opnieuw. Iedereen heeft soms van die momenten dat alles tegen zit, denk dan vooruit .. Denk niet meer aan het verleden maar kijk naar de toekomst. Want voor de toekomst moet je gaan. Blijf vechten voor al je doelen. Doe je eigen ding , dan zal alles goed komen Insha Allaah<3
Wat is het standpunt van de Islam met betrekking tot terrorisme?
Wat is het standpunt van de Islam met betrekking tot terrorisme?
De Islam bestrijdt terrorisme in al zijn vormen, omdat het woord âIslamâ letterlijk vrede betekent. De verplichting voor de moslims om vrede te handhaven is zo diep geworteld in de Islam dat de Heilige Koran ware moslims als volgt beschrijft:
En de dienaren van de Barmhartige zijn zij die met nederigheid op aarde wandelen, en als de onwetenden hen aanspreken, zeggen zij: âVrede!â (25:64)
De vierde khalifa (kalief) van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Hadhrat Mirza Tahir Ahmad, heeft in duidelijke bewoordingen het standpunt van de Islam uiteengezet. Hij zei: âIslam verwerpt en veroordeelt iedere vorm van terrorisme ten stelligste. Hij verschaft geen dekmantel of rechtvaardiging voor welke daad van geweld dan ook, of deze wordt begaan door een individu, een groep of een regering.... Ik veroordeel krachtig alle daden en vormen van terrorisme, omdat het mijn diep gewortelde geloof is dat niet alleen de Islam, maar geen enkele ware godsdienst, wat ook zijn naam is, geweld en het vergieten van bloed van onschuldige mannen, vrouwen en kinderen in de naam van God kan goedkeuren.âÂ
1. Al Kibr( trots gebasseerd op arrogantie) omdat het de persoon weerhoudt zich te onderwerpen aan Allaah en hem te gehoorzamen. 2.Al-Hasad(benijd en jaloezie) omdat het de persoon weerhoudt van het accepteren van nasiha en zich daar aan te onderwerpen. 3.Al-Ghadab(woedoe) omdat het de persoon weerhoudt van rechtvaardig handelen en onpartijdigheid. 4. Al-Shahwah(begeerte en wereldlijke lusten). Omdat het de persoon weerhoudt zich toe te wijden aan en te concentreren in aanbidding
Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet SAW zijn kleinzoon Hassan kuste en Al Aqra bin Habis zat naast hem.
Al Aqra zei: "Ik heb tien kinderen en ik heb nooit een van hen gekust". De Profeet SAW keek hem aan en zei: "Wie geen liefde toont, zal geen liefde ontvangen". (Sahih Bukhari, Boek 73, Hadith 26).
Aisha heeft overgeleverd dat een heidene naar de Profeet SAW kwam en zei: "Jullie kussen de jongens (i.e. kinderen)? Wij doen dat niet!" De Profeet SAW zei tegen hem: "Ik kan geen liefde in je hart werpen, nadat God het heeft weggenomen!" (Sahih Bukhari, Boek 73, Hadith 27)
De Boodschapper van Allaah (Vrede en zegen zij met hem) zei: "Elke vrouw die parfum opdoet en dan uitgaat tussen de mensen zodat zij haar geur kunnen ruiken is een zanieyah(vrouw die overspel pleegt). Imam Ahmad, 4/418. & Sahieh Al-Djaamie 105
Door Shaych al-Iemaam Mohammed Saalih al-'Uthaymien
Vraag: Wat is de regelgeving betreffende het heffen van de handen als de Iemaam de vrijdagpreek houdt?
Antwoord: Het heffen van de handen terwijl de Iemaam preekt op vrijdag is ook niet toegestaan; en de Metgezellen, moge Allaahs tevredenheid met hen zijn, berispten Bishr bin Marwaan toen hij zijn handen ophief tijdens de Vrijdagspreek. Maar de smeekbede met het verzoek om regen vormt hierop een uitzondering, want het is bevestigd van de Profeet (moge Allaahs Zegeningen en Vrede met hem zijn) dat hij zijn handen ophief en Allaah, de Allerhoogste, smeekte om regen, terwijl hij in de Vrijdagspreek was, en de mensen hieven hun handen met hem. Maar buiten dit, is het niet gepast om de handen te heffen op het moment van de smeekbede in de Vrijdagspreek.
Shaych al-Iemaam Mohammed Saalih al-'Uthaymien
Bron: Fataawaa Arkaan al-Islaam (vraag nr. 323)
Er was een man die altijd achter een imam bad. Op een dag ging de imam naar de slagerij en wilde veel kefta(gehakt) kopen,maar kwam net 10 euro tekort. Opeens zag hij de man die altijd achter hem bad. De imam vroeg de man om 10 euro te leen en die man gaf het hem.
Later ging die man weer altijd achter de imam bidden, zodat hij zijn geld terug krijgt, maar hij kreeg het maar niet terug. Dus op een dag ging de imam bidden en begon een soura te reciteren ; Wa chamsi wadoe7aha wal qamari ida talaha, toen zei de man achter hem Wal Kefta la tansaha!
Hierbij een exclusief interview met een televisie......
Vraag: Je staat bekend onder de naam beeldbuis, kijkdoos, TV en nog vele andere namen, maar wat is nu eigenlijk je volledige naam? Antwoord: Televisie Ibn Iblis. Vraag: Je bent in het begin van deze eeuw geboren, kun je me iets over je familie vertellen? Antwoord: Mijn vader is erg beroemd. Hij is dezelfde Iblis die door Allah de Hemel uit werd gestuurd omdat hij weigerde te buigen voor de eerste man op aarde, Adam (AS). Sinds die tijd heeft hij de taak jullie soort (de mens) van de Islam weg te houden op zich genomen. Ik kan zeggen dat hij vrij succesvol is geweest en ik ben trots dat ik zijn werk mag voort zetten. Vraag: Wat is precies je werk? Antwoord: Om mensen te vermaken natuurlijk! Ik laat toe dat de mensen relaxen en in een soort zombieachtige toestand terechtkomen. Op zo'n moment staan ze overal voor open, dus laat ik veel geweld zien en dan doe ik net alsof dat heel gewoon is en daardoor beïnvloed ik het gedrag van mensen. Ik ben echt van de meest succesvolle "brain-washers" op deze wereld. Mijn grootste uitdaging en hetgeen waar ik het meest trots op ben, is toch wel de aandacht van de mensen weg te houden van hun Schepper, Allah. Hij is degene geweest die mijn vader uit de hemel weg heeft gestuurd, wat kan voor mij dan meer voldoening geven dan Zijn schepping van hem weg te houden? Vraag: Denk je dat je succesvol bent? Antwoord: Wat? Hoe durf je dat te vragen? Ik heb toch alle hoeken van de aarde bereikt? Kijk eens naar het gedrag van mensen, in het bijzonder van kinderen. Kijk eens naar de maatschappij, zoveel slechte dingen worden geaccepteerd. Ik ben trots dat ik kan zeggen dat ik daar ook aan meegeholpen heb, omdat ik reclame heb gemaakt voor een aantal van die slechte dingen. Ik kan er zelf voor zorgen dat het lijkt of het om goede dingen gaat. Kijk eens hoe mooi ik dingen kan verbloemen, bijvoorbeeld geweld, moord en haram relaties. En denk eens na, in welk huishouden staat geen televisie? Een paar En in welk tijdschrift of krant worden mijn programmas niet geadverteerd? Mensen kijken dag en nacht naar mij. Voor sommige ben ik een verslaving geworden. Wie kan tegenwoordig eigenlijk nog zonder me? Mensen volgen veel van mijn ideeën zoals geweld, vloeken, stelen, liegen, onfatsoenlijke kleding en veel andere dingen. Eigenlijk heb ik alle hoeken van de markt bereikt. Ik ben het meest succesvolle ding wat ooit is uitgevonden. Vraag: Denk je niet dat je een beetje oneerlijk bent om mensen eigenlijk te dwingen om te geloven wat jij zegt terwijl we leven in een wereld van Vrijheid om te doen wat je wilt wanneer je wilt? Antwoord: Dwingen? Ik dwing niemand ergens toe. Mensen kiezen er voor om naar mij te kijken en alle narigheid die op mij vertoont wordt. Mensen kiezen ervoor om mij in hun bezit te hebben. Ik heb een AAN en UIT knop die mensen kunnen gebruiken, maar ze kiezen ervoor om me niet uit te zetten. Het is overduidelijk dat ik de mensen geef wat ze willen. Vraag: Hoe zie je de toekomst? Antwoord: Ooh Heel rooskleurig! Ik ga nog steeds vooruit. Vroeger was ik zwart-wit en nu ben ik in kleur. En mijn mogelijkheden breiden zich nog steeds uit, mijn vrienden helpen me daar erg bij. Vraag: Wie zijn je vrienden? Antwoord: Ik heb veel vrienden, een paar van mijn beste vrienden zijn Bioscoop, Video en Kabel. Vraag: In jouw soort werk ben je vast wel wat vijanden tegengekomen. Wie zijn je grootste vijanden? Antwoord: Oh, natuurlijk diegenen die een vast geloof in hun Schepper hebben. Dat zijn degenen die vaak aan Hem denken en Hem prijzen. Zij zijn diegenen die niet alles geloven en volgen wat ik laat zien. Eigenlijk zijn het de mensen die de Quran en de Sunnah oprecht en nauwkeurig volgen. Ik probeer ze wel te pakken, maar ze laten zich niet zo makkelijk voor de gek houden. Vraag: Nu je al zoveel bereikt hebt, wat zou dan nog je grootste wens zijn? Antwoord: Nou, om het werk van mijn vader Iblis op de beste manier voort te zetten. Het is zijn taak de mensen van het Rechte Pad af te houden en te zorgen dat de mensen Allah vergeten en hem niet prijzen.
Dit was het exclusieve interview met een televisie. Nu is de waarheid aan het licht gekomen. Denk na, ben je in deze val terechtgekomen? Hoe vaak vergeet jij Allah (SWT) als je naar de beeldbuis kijkt?
Beste zusters, stel je eens voor, je belandt met je auto ondersteboven
in een kanaal. Je probeert je vervolgens uit de auto te bevrijden, maar
dat blijkt niet gemakkelijk te gaan aangezien de auto deels in de modder
is komen vast te zitten. Je probeert je autodeur in te trappen, je
probeert het raam open te breken maar alles tevergeefs.
En
heel snel begint jouw auto vol te lopen met water, terwijl jij
ondersteboven in je auto hangt en langzaam tot besef komt dat het
afgelopen is. Je probeert je te verzoenen met de dood, maar je lichaam
weigert op te geven. Je probeert het nog een keer. Je schopt deze keer
harder tegen de deur aan. Je bonst harder tegen het raam. Je schreeuwt
de longen uit je lijf, maar alle pogingen ten spijt. Want het water
overstijgt jou. Je neus begint te prikken, omdat je naar adem snakt. Je
hoopt dat het snel afgelopen is. Maar terwijl jij jezelf dood waant,
wordt ineens je autodeur opengemaakt en grijpt iemand je bij de kraag en
trekt je omhoog en vervolgens uit het water. Een persoon die plotseling
en uit het niets opduikt om een einde te maken aan jouw kwelling en
lijdensweg.
Beste zuster, wat zal jouw gevoel
tegenover deze persoon zijn? Hoe groot zal jouw dankbaarheid zijn? Je
zult kennelijk alles willen doen om die persoon te danken en je
erkentelijkheid tot uitdrukking te brengen. Je zult een uitnodiging van
zijn kant niet kunnen afslaan. Zijn verzoek niet kunnen weigeren. Je
zult zijn bevel striktelijk uitvoeren. Zijn wensen proberen te
vervullen. En dit allemaal om te laten zien dat je hem eeuwig dankbaar
bent. Dat alle woorden tekort schieten om blijk te geven van jouw echte
dankbaarheid. En het laatste wat je wilt is hem op wat voor manier dan
ook kwetsen of beledigen?
En toch doen wij dit,
beste zuster, want ook wij bevonden ons in een wrak van een auto. Een
auto van het type lusten en verlangens die op de bodem lag van een zee
van duisternissen. Een zee van Shirk. Wij snakten toen naar de adem van
Tawhied (monotheïsme). Wij konden geen kant op en zagen onszelf
afstevenen op Djahannam (de Hel). Wij waanden ons in het diepste van het
Hellevuur en toen gebeurde het, toen reikte de Islam zijn hand uit naar
ons en trok ons uit deze nachtmerrie en bracht ons aan land. Daar waar
de verlossing en het geloof te vinden zijn en hij wees ons de weg naar
het Paradijs.
Maar in plaats van dankbaarheid te
tonen richting dit grootse geloof lijkt het soms alsof wij
terugverlangen naar dat oude wrak op de bodem van de zee. En lijkt het
soms alsof wij ons opnieuw willen laten vastketenen door afgoderij!
Kennen wij de echte waarde van dit geloof? Beste zusters, zijn wij
bewust van de verademing, rust, zekerheid en vrede die het geloof met
zich meebrengt? Terwijl de rest van de wereld zich afvraagt:
"Waarvandaan, waarom en waarheen", weet jij als moslimzijnde dat de
Heer, de Verhevene, jou uit het niets deed voortkomen met als doel het
bewerkstelligen van zijn aanbidding. En na je dood zul je tot Hem
terugkeren om de beloning voor je bewezen diensten in ontvangst te
nemen. Is dit geen verademing? Biedt dit geen rust? Terwijl iedereen
achter zijn lusten aanloopt en in duisternis tast, heb jij je losgemaakt
van je lusten en ga jij door het leven als een dienaar van de Schepper
der Hemelen en de aarde. Is dit geen grote eer? Is dit niet iets om
dankbaar voor te zijn?
De meeste mensen presenteren zichzelf door te verwijzen naar hun komaf, rijkdom, maatschappelijke positie enz.
Maar jij, jij beste zuster, presenteert jezelf als zijnde een dienares
van Allah. Zij die in contact staat met de Almachtige. Zij die alleen
genoegen neemt met het allerbeste en dus Mohammed (vrede zij met hem)
als voorbeeld, leraar en ideaal neemt. Terwijl anderen zich bekommeren
over de toekomst en wat morgen hen zal brengen aan zorgen en
onzekerheden, heb jij je vertrouwen gesteld op Allah, de Alwetende, en
weet jij dat Hij jouw toekomst reeds heeft bepaald.
Terwijl anderen in elkaar storten wanneer hen iets slechts overkomt en
geen verklaring hiervoor kunnen geven, weet jij dat beproevingen bedoeld
zijn als toetsing en om op te klimmen in de rangen bij Allah. Het zijn
zij die zich geduldig opstellen ten tijde van beproevingen, die de ware
gelovigen zijn. Want ten tijde van beproevingen onderscheiden de
gelovigen zich van de rest. Terwijl anderen zoekende zijn naar een
plaats om thuis te komen, iemand om van te houden, een oase om uit te
rusten en een schouder om op te steunen, heb jij daarentegen al deze
zaken gevonden in het geloof! Terwijl anderen zoeken heb jij reeds
gevonden.
Beste zuster, terwijl anderen radeloos
achterblijven wanneer alle deuren lijken dicht te gaan en er geen uitweg
meer voor hen is, richt jij je daarentegen tot de poorten van de Hemel
wetende dat alle uitkomsten bij Allah liggen en dat zijn poorten te
allen tijde wijd open staan. En daarom is het niet meer dan gepast om
dankbaarheid richting het geloof te tonen.
Want het is dankzij dit geloof dat wij niet meer op stenen vertrouwen.
Het is dankzij dit geloof dat wij niet meer van anderen behalve Allah afhankelijk zijn.
Het is dankzij dit geloof dat wij elkaars eer, bezitting en bloed respecteren.
Het is dankzij dit geloof dat wij bevrijd zijn van alle twijfels, vrees en wanhoop.
Het is dankzij dit geloof dat wij elkaar lief hebben en haat en nijd hebben afgezworen.
Het is dankzij dit geloof dan eenieders recht gewaarborgd is.
En het is dankzij dit geloof dat wij de ouderen eren, de kinderen beminnen en de geleerden respecteren.
Het is dankzij dit geloof dat wij van het leven hebben leren genieten,
want de schoonheid van het heelal versterkt ons geloof in Allah.
Het is dankzij dit geloof dat wij de zieken onder ons bezoeken, elkaar
op straat begroeten, met elkaars begrafenisstoet meelopen, elkaar de
helpende hand bieden, onze ruzies bijleggen, onze vrouwen als meest
kostbare edelstenen beschouwen, onze kinderen de beste opvoeding laten
genieten en onze buren goed behandelen.
Het is dankzij dit
grootse geloof dat wij in de gelegenheid zijn gesteld om vijf keer per
dag op een uitnodiging in gaan van de echte Koning, de Heer van alles en
iedereen. Een uitnodiging om in één van zijn huizen het gezamenlijke
gebed bij te wonen.
Beste zusters, terwijl anderen
zich in allerlei wegen en bochten proberen te wringen om Hem te
ontmoeten, kunnen wij vijf keer per dag een uitnodiging verwachten, maar
spijtig genoeg zijn er sommige mensen die het goede met het kwaad
vergelden en niet komen opdagen voor deze grote gebeurtenis. Deze
uitnodiging van hun Heer.
Beste zuster, neem je wel
eens de tijd om je Heer te bedanken voor alle gunsten die Hij jou heeft
gegeven? Je zou eens een keer een bezoek moeten brengen aan een
ziekenhuis om een blik te werpen op degenen die zich niet kunnen
verroeren (bewegen). Degenen die in een rolstoel zitten. Degenen die
voor de rest van hun leven verminkt zijn door brandwonden. Degenen die
van de wereld zijn afgesloten, omdat ze doof zijn. Degenen die in het
donker leven, omdat zij hun gezichtsvermogen hebben verloren.
Daarom plachte Bakr Ibnoe cAbdoellaah al-Mozzani te zeggen: O, zoon
van Aadam, als jij de waarde van de Gunst van Allah wil leren kennen,
dan hoef je slechts je ogen dicht te doen (om daarmee te ervaren hoe het
is om blind te zijn). Kijk toch naar al deze gunsten die jij hebt
gekregen en waar de anderen alleen van kunnen dromen. Wees Allah
dankbaar hiervoor!
En zelfs als je ziek bent, kan je
er niet om heen om je Heer te bedanken, want het kan zijn dat jouw
lichaam getergd is door een ziekte, maar jouw hart daarentegen door
Allah opgevuld is met al-Imaan en Hij jou heeft doen behoren tot de
aanhangers van Laa ilaaha illAllaah.
Soefyaan
ibnoe cOeyaynah heeft gezegd: De grootste gunst waarmee Allah de
dienaar heeft beschonken, is dat Hij hem bekend heeft gemaakt met Laa
ilaaha illAllaah.
Beste zuster, alles draait om
Laa ilaaha illAllaah. Toen een man bij Sahl ibnoe cAbdoellaah
aanklopte en tegen hem zei: Een dief is mijn huis binnengedrongen en
heeft alles meegenomen. Zei Sahl Ibnoe cAbdoellaah tegen hem: Wees
Allah dankbaar, want voor hetzelfde geldt, was het de andere dief
(namelijk de shaytaan) jouw hart binnengedrongen om jou van je Tawhied
te ontvreemden (oftewel te bestelen.) Wat had je dan gedaan?
Beste zusters, wij waren in eerste instantie dwalende en de Islam heeft
ons geleid, wij waren vreemden en de Islam heeft ons verbroederd, wij
waren blinden en de Islam heeft ons weer laten zien, wij waren arm en de
Islam heeft ons rijk gemaakt, wij waren zwak en de Islam heeft ons
sterk gemaakt. Vandaar dat wij dankbaar moeten zijn richting het geloof.
Beste zuster, op de dag dat iedereen verschrikt en
overmand zal zijn door angst, verlatenheid, onbegrip, schaamte en
wanhoop, zal jij omgeven worden door veiligheid en bescherming. Op de
dag waarop de mensen in elkaar storten door de hitte van de zon die
boven hun hoofden hangt, zal jij je mogen scharen onder een schaduw die
Allah voor zijn rechtgeleide dienaren klaar heeft gemaakt. Op de dag
waarop niemand op andermans steun kan rekenen, zal jij je mogen beroepen
op de Steun van de Almachtige. Op de dag dat jij de mensen in een zee
van vuur ziet verdwijnen, zal jij als bewijs van eer en liefde begeleid
worden naar het Paradijs. Op de Dag dat anderen te horen krijgen dat zij
voor eeuwig gebukt moeten gaan onder de kwelling en de verschrikking,
zal jij kennisnemen van het feit dat jij voor altijd teder en liefdevol
verzorgd zal worden in tuinen waarvan de schoonheid niet te beschrijven
valt. Daarom dienen wij dankbaar te zijn richting het geloof.
En deze dankbaarheid kan in dit geval alleen getoond worden door deze
grote gunst, genaamd al-Islam, te erkennen en er bewust van te zijn.
Door Allah keer op keer intens te bedanken. Door je te onderwerpen aan
Zijn Voorschriften en afstand te nemen van alles wat de woede van Allah
kan aanwakkeren. Door te houden van Degene van wie deze Gunst afkomstig
is, namelijk Allah, de Heer van de hemelen en aarde. En door deze gunst
die jou is gegeven in het goede te gebruiken, zoals het uitnodigen naar
dit grootse geloof, het weerleggen van de leugens die verspreid worden
over de Islam en je broeders en zusters die de waarde van dit geloof
niet kennen hiermee bekend te maken.
O Allah, wij danken u voor de Islam waarmee wij begunstigd zijn.
O Allah, wij danken u voor het gebed waarmee wij de zonden kunnen uitwassen.
O Allah, wij danken u voor az-Zakaat waarmee wij ons kunnen reinigen.
O Allah, wij danken u voor het vasten waarmee wij onze lusten kunnen overwinnen.
O Allah, wij danken u voor de bedevaart waarmee wij ons met moslims over de hele wereld kunnen verenigen.
O Allah, wij danken u voor de Profeet die ons de weg heeft gewezen.
O Allah, wij danken u voor de Koran die ons de ogen heeft geopend.
O Allah, wij danken u voor alles wat u ons hebt gegeven en wij vragen U tot slot om ons het Paradijs te doen bewonen.
We worstelen vaak in het leven met onze gedachtes, lusten en lasten. Vaak weten we niet waar we naar opzoek zijn en of we nou daadwerkelijk onze vragen beantwoord krijgen. De kunst van het zoeken is het vinden. Sta niet stil bij je problemen, want het probleem staat ook niet stil bij jou. Het overkomt je en accepteer het. Houd je hoofd omhoog en blijf lachen. Niemand kan jouw probleem afnemen. Ook adviezen van anderen hebben vaak weinig baat, want uiteindelijk doe jij wat jouw eigen hart zegt.
Dus als een probleem je pad kruist, verander dan van richting maar niet van bestemming!
Ik zoek Allaah, maar hij verhoort mijn gebeden niet! :(
"O Abu Ishaaq, Allah de Verhevene zegt in Zijn Boek: "Roep Mij aan, Ik zal jullie verhoren," en we hebben Hem een lange tijd aangeroepen, maar Hij verhoort onze gebeden niet."
Ibrahim Ibn Adham antwoordde:
" O mensen van Basra, jullie harten zijn gestorven met betrekking tot tien zaken:
1. jullie kennen Allaah, maar jullie geven Hem Zijn Rechten niet;
2. jullie hebben het Boek van Allaah gelezen, maar jullie handelen er niet naar;
3. jullie beweren te houden van de Boodschapper van Allaah, maar jullie negeren zijn Sunnah;
4. jullie beweren vijanderen te zijn van de shaytaan, maar jullie volgen hem;
5. jullie zeggen van het Paradijs te houden, maar jullie werken er niet voor;
6. jullie zeggen het Hellevuur te vrezen, maar jullie brengen jezelf dichter bij het (door te zondigen);
7. jullie stellen dat de dood de waarheid is, maar jullie bereiden jezelf er niet op voor;
8. jullie zijn druk met het zoeken van de fouten van anderen, maar negeren jullie eigen fouten;
9. jullie benutten de gunsten van jullie Heer, maar jullie zijn er niet dankbaar voor;
En tenslotte:
10. jullie begraven jullie doden zonder er lessen uit te trekken.
Ik ben een zwakke zondaar en dat durf ik te zeggen, want tegelijkertijd ben ik ook een dienares. Dit leven is gemaakt, versierd met verleidingen. Ik ging er in mee en raakte verdwaald in het duisternis. Ik opende een boek waar ik in elk verbod de wijsheid achter las. Het boek was een weg dat zich leidde naar het licht. Met tintelende vingers open ik het boek, tegelijkertijd open ik ook mijn hart. Dat hardde in mij, verzachtte zich. Alles wat ik zoek vind ik in dat boek. Het is mijn gebruiksaanwijzing in het leven, mijn bron om een leerdoel om te zetten in een kwaliteit, mijn medicijn bij een ziekte, mijn liefde bij eenzaamheid, mijn troost bij verdriet. Het is mijn boek vol wijsheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Het is een boek dat ik dagelijks op me leven moet toepassen om een goed mens te worden.
En omdat ik jou een goed leven gun, raad ik je aan om het ook eens te proberen, lees het boek..
Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.