Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
01-04-2008
Watersport weer wat voordeliger
Watersport weer wat voordeliger
Bron: Gemeente Anna Paulowna
Afschaffen sluis- en bruggelden Vanaf april 2008 heft het hoogheemraadschap geen brug- en sluisgelden meer. Het gaat om de volgende complexen: de Haukesluis (De Haukes), de Stontelersluis (De Oever), de Zeesluis (Edam) en de Overlekersluis (Medemblik), de Schermersluis (Nauerna).
De sluizen worden voornamelijk door de recreatievaart gebruikt, de opbrengsten zijn dermate gering dat het hoogheemraadschap afziet van de heffing. Het vervallen van de heffing gaat nog voor het nieuwe vaarseizoen in.
Waterstanden 2008 - Hoogwater en laagwater 2008 Nederland kent een aantal getijdenwateren. De Westerschelde, de Oosterschelde, de Waddenzee, de Eems en Dollard en natuurlijk de Noordzee. Het getij heeft niet alleen een stijging of daling van het water maar ook een horizontale stroming in het water. De waterstand bepaalt of u met uw diepgang, kunt varen. De stroming bepaalt de meest gunstige tijd om te vertrekken.
Hoogte van de waterstand de twaalfde regel Via de twaalfde regel kunt u de waterdiepte berekenen. We gaan er vanuit dat er 6 uur gemiddeld ligt tussen HW en LW. 1. Het eerste uur verandert het verval met 1/12 dus 1/12 erbij of er van af 2. Het tweede uur verandert het verval met 2/12 dus 3/12 erbij of er van af 3. Het derde uur verandert het verval met 3/12 dus 6/12 er bij of er van af 4. Het vierde uur verandert het verval met 3/12 dus 9/12 er bij of er van af 5. Het vijfde uur verandert het verval met 2/12 dus 11/12 er bij of er van af 6. Het zesde uur verandert het verval met 1/12 dus 12/12 er bij of er van af
Het verval wordt dus door 12 gedeeld. Dit is een grove schatting maar hij voldoet.
Springtij en doodtij Nu is er ook nog springtij en doodtij. In het eerste geval komt het water op zijn hoogst of op zijn laagst. In het tweede geval zal het niet maximaal dalen of stijgen. Het verval is dan ook minder. U kunt dan ook berekenen wat de verschillen zijn tussen HWS (spring) en HWD(dood). Dit doen we met de een-zevende regel. Er zitten n.l. 7 dagen tussen HWS en HWD. Nu geeft dit kleine verschillen maar als het kritisch wordt kunnen ze belangrijk zijn.
De stroming - Het horizontale getij De getijbeweging zorgt voor een ebstroom of een vloedstroom. Op de meeste hydrografische kaarten kunt u gebruik maken van de stroomtabelen. In de HP 33 staan tegenwoordig de stroomatlassen. Ook kunt u gebruik maken van stroomschuifkaarten. Deze kaarten geven een globale indruk van de stroomrichting en stroomsterkte en zijn een handig hulpmiddel om te zien wanneer u kunt vertrekken of aankomt. Erg nauwkeurig zijn ze niet maar wel praktisch.
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered .
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Bron: Almanak.nl
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Zondagmiddag 30 maart zijn de 4 opvarenden van een zeiljacht gered terwijl het jacht zinkende was. 5 minuten nadat de watersporters gered waren door reddingsboot 't Span uit Andijk stak alleen de mast nog boven water uit. Aanvankelijk was de reddingsoperatie vertraagd omdat de schipper niet goed kon aangeven wat zijn positie was. In een gezamenlijke zoekactie met de Rien Verloop en de Watersport van de KNRM werd het IJsselmeer afgezocht wat uiteindelijk leidde tot de redding.
Het schip is vertrokken uit Stavoren en voer richting Medemblik, ter hoogte van de LC 12 (zuid-westelijk onder Vrouwenzand) werd geconstateerd dat het schip water maakte en werd de reddingsdienst gewaarschuwd. Het schip is geheel gezonken, alleen een stukje van de mast steekt nog boven water. Ter plekke is het ca 6 meter diep.
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Bron: KNWV
Watersport veilig en in harmonie over de grote rivieren Het beleid van Rijkswaterstaat in het rivierengebied moet gericht zijn op het veilig samengaan van de recreatie- en beroepsvaart. De hoofdtransportassen zijn niet alleen voor de beroepsvaart belangrijke snelwegen, ook voor de recreatievaart is het een belangrijk en uniek vaargebied. Het is dus ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen. De recreatievaarder zal zich moeten aanpassen aan de specifieke omstandigheden van de grote rivieren, maar Rijkswaterstaat zal mede moeten zorgen voor voldoende veilige ligplaatsen voor de recreatievaart. Dat schrijft het Watersportverbond in reactie op de ontwerp-ligplaatsenbeleidsplannen van Rijkswaterstaat Oost Nederland voor de Waal, de Rijn en Lek, de IJssel, de Twentekanalen, het Zwarte Water, het Keteldiep en het Meppelerdiep.
Snelwegfunctie Het Watersportverbond onderschrijft de snelwegfunctie voor de beroepsvaart van een aantal grote rivieren, zoals de Waal. Recreatievaarders mogen niet verlangen, dat de beroepsvaart gas terug neemt om hinderlijke golfslag te voorkomen. Het is echter ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen en te verbieden ligplaats te nemen, zoals Rijkswaterstaat in haar ontwerpnota voorstelt. Er zijn buiten de vaargeul de nodige beschutte plekken te vinden waar de recreatievaart veilig en verantwoord voor anker kan gaan of kan afmeren, zoals bijvoorbeeld ontgrondingen langs de rivier of oude rivierarmen.
Afstand tussen jacht- of passantenhavens te groot Voor bepaalde stukken van het rivierengebied zullen meer mogelijkheden moeten komen om tijdelijk ligplaats te nemen. Soms liggen de jacht- of passantenhavens meer dan twee uur varen van elkaar verwijderd. Ook als de recreatievaarder planmatig vaart, wat Rijkswaterstaat voorstaat en wat het Watersportverbond onderschrijft en er geen calamiteiten of plotselinge weersveranderingen plaatsvinden, is die afstand te groot. Het is dus van groot belang dat de ontgrondingen langs de rivieren open blijven voor de recreatievaart.
Ook de wachtsteigers bij bruggen en sluizen kunnen, als er voldoende capaciteit is, een functie krijgen als tijdelijke ligplaats voor de recreatievaart. Belangrijk daarbij is wel dat er gescheiden wachtplaatsen zijn voor de recreatie- en beroepsvaart.
Foto's van Joke Beroeps en pleziervaart op de Waal Samen met beroeps in de sluis op de Maas
Nieuwe brochure Staande Mastroute 2008 beschikbaar .
Nieuwe brochure Staande Mastroute 2008 beschikbaar
Bron: KNWV
Verbeterde versie staat nu voor de watersport ook op internet De Staande Mastroute is een route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen het IJsselmeer en de deltawateren, via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt wel een goede voorbereiding!
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, door Amsterdam en voert langs Gouda en Dordrecht naar het Hollands Diep. Op de kaarten in de brochure staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
De nieuwe brochure heeft een metamorfose ondergaan en is uitgebreid en overzichtelijker geworden. De brochure is via e-mail te bestellen bij Denise Willaarts, denise.willaarts@watersportverbond.nl, en te downloaden via onderstaand adres.
Watersportseizoen definitief geopend volgens KNRM .
Watersportseizoen definitief geopend volgens KNRM
Bron: KNRM
KNRM Station Enkhuizen is deze zaterdag drie maal uitgevaren voor schepen in problemen. Na dat er eerder op de dag al hulp was verleent aan twee vast gelopen zeiljachten moest men 's avonds laat nog een keer in actie komen voor en tjalk met brandstof problemen. Hier mee word nog maar weer eens duidelijk dat met de paasdagen het vaarseizoen weer begint. Dit was ook het geval op het station Lemmer.
Met Hondenweer vast in Hondenest Wind Westnoordwest 4/5 - Koud en guur was het deze eerste paasdag toen om circa 14.00uur de pieper van de bemanning van station Lemmer af ging. De kustwacht wist te melden dat er zeilschip met 4 opvarenden was vast gelopen nabij Lemmer. Vaak is het dan de Steile bank waar als eerste op afgekoerst wordt, zo ook deze keer. Toen we de strekdam van de Prinses Margriet sluis voorbij waren, zagen we inderdaad een zeilschip varende in Zuidwestelijke richting langs de Steilebank. De Wouter Vaartjes heeft daarop koers gezet naar het betrokken schip, maar op hetzelfde moment zagen we ook een 'op één oor liggend' schip in het Hondenest. De Anna Dorothea heeft haar koers verlegd naar dat schip.
Toch door naar Enkhuizen Toen de Wouter Vaartjes bij het schip langs de Steile bank aan kwam hebben we even een opstapper overgezet. De Duitse opvarenden hadden in de stuurstand van hun huurboot de plotter aan staan en ze voeren keurig langs de boeienrij die dient ter markering van de Steile bank. Aan boord was een echtpaar met twee kleine kinderen. Onze opstapper heeft gevraagd of alles OK was en of de kinderen het niet koud hadden. Daarop werd door de schipper geantwoord dat alles 'sehr gut' was. Onze opstapper heeft daarop kennelijk ietwat bedenkelijk gekeken zou later blijken.
Behoorlijk zeeziek De Anna Dorothea had inmiddels het vastgelopen jacht bereikt, een sleeptros werd overgebracht en vervolgens is het schip van de zandbank, in het gebied wat Hondenest wordt genoemd, getrokken. Met dit hondenweer een zeer toepasselijke naam, gure wind, sneeuw, hagel, striemende regen. De bemanning van het schip bestond uit twee heren, welke in de kuip zaten, en twee dames, van wie er één binnenin zat met de puts op schoot. De zure lucht in het schip gaf aan dat ze behoorlijk zeeziek was. Onze opstapper moest namelijk naar binnen om de zwemvesten uit de bakskisten te halen, want de Duitse heren hadden geen reddingsvesten om, en wij wilden niet van boord stappen als ze geen reddingsvesten om zouden doen. Toen dat gebeurd was hebben we onze opstappers van boord gehaald en is het schip op eigenkracht naar Lemmer gevaren.
Toch maar niet naar Enkhuizen Onderweg terug in de Lemsterbaai haalden we ook het eerder vermelde schip met het echtpaar en de twee kinderen in. Bij navraag gaven ze aan het toch wat oncomfortabel te vinden om tegen de wind in naar Enkhuizen te motoren !!!
Heb je ooit overwogen eens manoeuvreerles te nemen maar door drukke bezigheden is het er mogelijk nooit van gekomen? Nu kun je jezelf tot zekere hoogte lesgeven uit het boek Vaardig Varen d.m.v. beschreven oefeningen en een kennistest. Dat betekent dat je kunt studeren wanneer het je zelf uitkomt. Het boek is ook geschikt als ondersteuning en voorbereiding wanneer je lesneemt. Met 110 paginas en prachtige full colour illustraties een prachtig cadeau.
Manoeuvreren betekent in het Engels klaar spelen en dat kan in de praktijk best moeilijk zijn. Er wordt vaak gedacht dat het varen met een schip hetzelfde is als autorijden. Ondanks overeenkomsten zijn er toch specifieke vaardigheden nodig om je schip vaardig te varen op de motor. Immers, je hebt geen vaste grond onder de kiel en de wind of stroom bepaalt vaak mede je handelwijze.
Het studieboek Vaardig Varen is bedoeld voor mensen die het bovenstaande herkennen en zich willen verdiepen in de contactmanoeuvres met een schip. De lezer maakt kennis met diverse vaartechnieken, waardoor je bewust leert kijken naar wat het schip doet. Door het verkrijgen van inzicht in het vaargedrag van het schip, kun je anticiperen op verschillende situaties.
Basis motormanoeuvres en draaimanoeuvres Specifieke basis vaardigheden worden besproken in de eerste twee hoofdstukken. Je leert alles wat je nodig hebt tot aan het moment dat je contact maakt met de kade. In deze hoofdstukken bouw je ervaring op voor het schip te water.
Contactmanoeuvres In het derde hoofdstuk ga je de basistechnieken uitbreiden met nieuwe vaardigheden die nodig zijn om aan en af te meren. Je bent nu in staat, door het verbeterde inzicht, om een plan van aanpak te maken en je kunt leiding geven aan je bemanning. Als je de aanleg- of afvaartechniek beheerst dan kun je deze manoeuvres ook toepassen op andere situaties, zoals bijvoorbeeld
Bijzondere verrichtingen Het vierde hoofdstuk behandelt o.a. manoeuvres als het passeren van een brug of sluis en het ankeren ten behoeve van afmeren.
Veiligheid Manoeuvreren kun je leren! Het bestaat uit veel eenvoudige weetjes, waardoor je het schip vaardig kunt varen. Dit is niet alleen handig bij het steeds drukkere scheepsverkeer, maar het geeft je als schipper ook enorme voldoening. Je ervaart de afvaart niet meer als een lastige bijkomstigheid, maar als een leuke en plezierige uitdaging bij aanvang van een tocht en is op hoop van zegen verleden tijd geworden. Manoeuvreren is niet alleen een vaardigheid van de schipper, maar van de gehele bemanning. En wanneer je alle vaardigheden beheerst, kun je plezierig en veilig varen. Niet alleen voor jezelf, maar ook veilig voor andere watersporters.
Omleiding voor staandemastverkeer van Grou naar Leeuwarden
Omleiding voor staandemastverkeer van Grou naar Leeuwarden
Bron: KNWV
Watersport met staande mast via Warten Van het voorjaar 2008 tot de zomer van 2009 wordt de recreatievaart met staande mast, vanaf het Prinses Margrietkanaal naar Leeuwarden en terug, grotendeels omgeleid via het dorp Warten. Reden hiervoor is de vertraging in de aanleg van de nieuwe Staandemastroute tussen Grou en Leeuwarden en het feit dat de brug Fonejacht alleen nog wordt bediend voor speciaal beroepstransport op het Prinses Margrietkanaal.
Op de route door Warten gelden tot de zomer van 2009 de openingstijden van de bruggen over het Prinses Margrietkanaal. Dit betekent dat de pauzes van 12.00 uur tot 13.00 en van 16.15 uur tot 17.15 uur in de bediening van beide bruggen in het dorp vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat de doorvaart teveel stagneert. Brugwachters houden bij het openen van de bruggen rekening met de schooltijden in Warten.
Bediening Fonejacht In de drukke zomermaanden juli en augustus 2008 wordt het staandemastverkeer weer zoveel mogelijk via de brug Fonejacht geleid, om overbelasting van scheepvaartverkeer in Warten te voorkomen. Schepen langer dan 20 meter of dieper dan 1.80 meter kunnen niet door Warten. Deze te grote vaartuigen kunnen tot de zomer van 2009 via de brug Fonjeacht blijven varen. De brug wordt na afroep voor deze schepen geopend om 09:30 uur, 12:30 uur, 14:30 uur en 18:30 uur. Deze bedieningstijden vallen buiten de spits, waardoor de hinder voor het wegverkeer op de Wâldwei beperkt is.
Waarom alternatieve routes Provincie Fryslân, Rijkswaterstaat en de gemeenten Leeuwarden en Boarnsterhim hebben in gezamenlijk overleg besloten om tijdelijk alternatieve routes beschikbaar te stellen om er voor te zorgen dat het staandemastverkeer door Fryslân kan blijven varen. In overleg met de gemeente Boarnsterhim en Plaatselijk belang Warten is besloten om de vaarroute via Warten daarbij zoveel mogelijk te benutten.
Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping
Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping
19-03-2008
De kans bestaat dat er na de verdieping van de Westerschelde toch niet meer en grotere schepen naar Antwerpen kunnen varen.
Vlaamse loodsen eisen dat gelijktijdig met de verdieping ook maatregelen worden genomen om de scheepvaart beter te kunnen bedienen. Als hun eisen niet worden ingewilligd, houden ze vast aan de huidige werkwijze.
Wat de Westerschelde aan scheepvaart aan kan, zit al bijna tegen de grens aan, volgens secretaris Sven Deridder van de Vlaamse Beroepsvereniging van Loodsen (BvL). "Je kunt de infrastructuur vervolgens wel aanpassen door de vaarweg te verdiepen", stelt Deridder, "maar daarmee ben je er nog niet. In Antwerpen zijn te weinig sleepboten. De coördinatie vanaf de wal in de aanloop tot de Antwerpse haven moet ook verbeteren. Ander punt is dat de beloodingsvaartuigen in de Scheldemonding versleten zijn. Ze zijn dringend aan vervanging toe. De Vlaamse overheid zegt al jaren dat zij ermee bezig is, maar doet niks. Het is onder deze omstandigheden loodstechnisch onverantwoord meer en grotere schepen te bedienen, zeker gezien de toename van stroomsnelheden na de verdieping."
De verdieping moet Antwerpen altijd bereikbaar maken voor grotere schepen Dit heet 'van levensbelang' te zijn. De Vlaamse loodsenactie ligt dan ook gevoelig. Nederlandse loodsen, die 27,5 procent van de schepen op België doen, steunen hen. Joost Waasdorp van het Nederlands Loodswezen: "Na de verdieping gaan we samen bekijken welke gevolgen dat heeft voor de beloodsing van schepen. We trekken één lijn."
Bron: Harmen van der Werf PZC, 19 maart 2008
Foto's van Joke zeevaart op Westerschelde zeevaart Antwerpse Haven
ZAANDAM - Een jacht van 42.10 meter lang, genaamd 'Life Saga' is vrijdagmiddag in de Zaan te water gelaten. De motorjacht is een 'revit', dat houdt in dat de boot al bestond maar helemaal opgeknapt is. Dit is gedaan door Holland Jachtbouw Zaandam. Er kunnen tien gasten verblijvenen 'het bootje' moet bestuurd worden door acht bemanningsleden. Van wie de boot is en hoeveel de boot gekost is, krijgen we als redactie van WebRegio.nl helaas niet te weten. WebRegio.nl
Gemiddeld veertig mensen werkten dik een jaar aan de grootscheepse opknapbeurt van de Life Saga, de 42 meter lange kruiser die vrijdag weer te water ging in de Achtersluispolder.
Wie denkt dat de boot nu klaar is en afvaart naar de Middellandse Zee komt bedrogen uit. ,,Dit soort grote schepen heeft nu nog een maand nodig om op te starten'', vertelt directeur Paul Dielemans van Holland Jachtbouw, dat de boot onder handen nam.
Vandaag is dag twee van de staking van de Vlaamse overheidsdiensten ingegaan. Na West-Vlaanderen is nu Oost-Vlaanderen aan de beurt. Alle personeelsleden van de Vlaamse overheid leggen in de provincie 24 uur het werk neer. Doordat alle complexen en sluizen op de Oost-Vlaamse rivieren niet meer bediend worden, ligt het verkeer op de waterwegen in de provincie stil.
Sluizen geviseerd Om 9.30 uur verzamelden de actievoerders aan het station Gent-Dampoort. Net als gisteren kozen de vakbonden ervoor om enkele strategische punten te viseren. Het sluizencomplex van Evergem was eerst aan de beurt. "Van daaruit zal het naar de sluizen in Merelbeke gaan, om ten slotte door te gaan naar de brug van Zelzate over de R4", aldus Christoph Vandenbulcke van het ACV - Openbare diensten.
In Aalst komt een stakingspost aan het gebouw van de Vlaamse Belastingsdienst. De autoveerboten van Langerbrugge en Ter Donk, op het kanaal Gent-Terneuzen, voeren stiptheidsacties.
De Vlaamse ambtenaren protesteren omdat de Vlaamse regering niet wil ingaan op hun eis op een loonsverhoging van 5 procent. (belga/sd)
Fotos van Joke ( toen werden ze bediend ) In en uitvaren van sluizencomplex van Evergem De autoveerboten van Langerbrugge Brug van Zelzate
BRUSSEL- De plannen voor een enorm kanaal van de Schelde naar de Seine komen in een stroomversnelling. In juni wordt de aanbesteding verwacht van deze waterweg, die in 2014 Rotterdam met Parijs verbindt.
Dat bleek donderdag in Brussel op een conferentie van de Europese federatie voor de Bouwindustrie. Het project omvat de aanleg van 106 kilometer kanaal, zeven sluizen, drie aquaducten en 59 bruggen.
Karla Peijs, commissaris van de Koningin in Zeeland, is een groot pleitbezorger van het kanaal. Zij ziet grote kansen voor de Nederlandse binnenvaartschippers. In haar vorige functie als minister van Verkeer zorgde ze er persoonlijk voor dat het kanaal in aanmerking kwam voor EU-subsidie.
Het project heeft inmiddels 420 miljoen euro subsidie toegekend gekregen. Het is daarmee het op vier na grootste EU-transportproject tot 2013.
Concurrentie veerboot Terschelling West - Rederij Doeksen krijgt concurrentie bij het passagiersvervoer van en naar Terschelling. Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) brengt nog deze zomer een veerboot in de vaart. EVT heeft in Duitsland een schip gekocht voor 250 passagiers. Dat gaat drie keer per dag heen en weer varen, ook in de winter. Naast deze boot wil de veerdienst nog een tweede schip in de vaart brengen. Op Terschelling is veel discussie over het passagiersvervoer. Doeksen verzorgt het al jaren, maar een deel van de bevolking is niet tevreden over de rederij, onder meer vanwege de tarieven. Het is de bedoeling dat Terschellingers aandelen van de EVT kunnen kopen, zodat de rederij eigendom wordt van de eilanders. Die constructie bestaat al op Texel. UTC Foto's van Joke .
Oproep voor watersporters Op zondag 13 april organiseert de J24 klasseorganisatie, in samenwerking met 4 booteigenaren en WSV Braasemmermeer, een J24 tune up. Tijdens deze dag kun je of kennismaken met de J24, of de fijne kneepjes van het J24 zeilen leren van de J24 'cracks' zoals Remco van den Berg, meervoudig Nederlands kampioen.
Op deze dag liggen er J24's zeilklaar in het water. De uitleg, toelichting en kennsimaking zal daarom voor een groot deel al zeilend gebeuren. Bij voldoende belangstelling zal er met de J24 een aantal 'match-races' gezeild worden.
Schrijf je snel in voor deze dag. Iedereen kan zich aanmelden, wel of geen eigenaar van een J24, bemanning en zeilers die nog nooit op een J24 zeild, maar graag eens een keer kennis willen maken met deze leuke boot en de klasseorganisatie. Stuur je naam en telefoonnummer naar onderstaand adres. Je kunt je vanaf nu inschrijven. Zet 13 april alvast in je agenda!
Oproep aan alle J24 zeilers: 1) Natuurlijk kom je ook zelf. De NED 62 ligt zeilklaar op je te wachten. Het wordt een leerzame en gezellige dag. 2) Als je iemand kent die enthousiast is om ook J24 te gaan varen, maar nog geen gelegenheid heeft gehad om echt met de boot en de klasse kennis te maken, nodig deze persoon dan uit! Of geef naam, emailadres en telefoonummer door aan de klasseorganisatie
Aanvang van deze dag is 10:30. Aan het einde van de dag is er een hapje en een drankje in het clubgebouw. Lokatie: Jachthaven Noorderhem Noorderhem 2, 2371 EC Roelofarendsveen
Staande Mastroute 2008 De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding!
De route De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. Op het kaartje staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
Planning van de reis Het routeakkoord, gesloten tussen de beheerders van de vaarwegen en kunstwerken, is van kracht van 15 april t/m 15 oktober. Tijdens deze periode zijn de in de brochure genoemde openingstijden van kracht. Buiten deze periode gelden andere tijden!
Algemeen - Bij het plannen van uw reis moet u er rekening mee houden dat er per dag maar één doorgaand konvooi in noordelijke en zuidelijke richting mogelijk is. Onderweg moet u een aantal bruggen in spoor- of autosnelwegen passeren in Amsterdam, die maar zeer beperkt bediend worden. Andere beperkt bediende bruggen zijn de brug in de A9 bij Schiphol, de spoorbrug over de Gouwe bij Gouda en de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht. - Wie de Staande Mastroute in één dag wil varen, moet doorvaren. Wie onderweg stopt voor een uitstapje loopt de kans het konvooi verder te missen en dus zijn eindbestemming op die dag niet te halen. Voor wie geen haast heeft, geen probleem; er zijn onderweg genoeg mooie plekjes of bezienswaardigheden, die een langer verblijf rechtvaardigen. En een dag later pakt u het convooi weer op. - Voor deze tocht zijn een recente Almanak voor Watertoerisme, deel 2 en de waterkaarten I (Vechtplassen), H (Hollandse plassen) en J (Grote Rivieren West) een absolute must aan boord.
Tijdens het Pinksterweekeinde, 9, 10, 11 en 12 mei 2008, zijn er in Vollenhove de Havendagen. Dit meerdaags familie-evenement heeft plaats rondom de haven en in het centrum van het oude vissersstadje aan de voormalige Zuiderzee. Dit jaar wordt het evenement, met 40.000 bezoekers, extra luister bijgezet in verband met het 15 jarig bestaan.
Op vrijdagavond gaan de Havendagen van start met Het Skutienfestival, een korenfestival met als de deelnemende shantykoren De Stuwzangers uit Vilsteren, De Noaberzangers uit Nieuw Amsterdam,De Iselanders vanuit IJsselmuiden en het Vollenhoofsch Visserskoor. De zaal gaat open om 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Entree gratis.
Zaterdag om 10.30 uur is de officiële opening, dit wordt door Mevrouw Abbenhues, gedeputeerde van provincie Overijssel, gedaan middels een vlootschouw vanaf het Venose Skutien en gaat langs de vele sleepboten die tijdens de Havendagen aanwezig zullen zijn. De braderie begint om 10.00 uur, ruim 150 kramen met een diversiteit aan waren zullen opgesteld staan door de gezellige straten van Vollenhove. Tijdens de braderie zijn er voor de kinderen gratis attracties waaronder een treintje, springkussen en klimwand. De brandweer geeft demonstraties op het Voorpoortplein en rondom de haven staan oude autos en trekkers opgesteld. Hier wordt ook paling gerookt welke natuurlijk aan de man gebracht word. Er is gelegenheid een rondvaart te maken met een sleepboot of t Venose Skutien. Het geheel wordt muzikaal omlijst door blaaskapellen en dweilorkesten die het tegen elkaar op zullen nemen tijdens een bloaskapellenfestival. s Avonds is er in de tent een groot feest met als hoogtepunt een optreden van feest- en partyband Melrose! Kaarten hiervoor zijn te koop vanaf 1 mei bij Broektiek aan het Gasthuisplein te Vollenhove.
Op zondag 11 mei, 1e Pinksterdag, is er een oecumenische kerkdienst. Aanvang 19.00 uur in de feesttent aan de haven.
Op Tweede Pinksterdag, maandag 12 mei is er dit jaar een volledig programma. Dit gaat van start om 10.00 uur met het Pinksterrijden; een rondrit met trekkers over Het Land Veno, kinderen kunnen opstappen op versierde wagens. Om 12.30 uur is er in de feesttent een optreden van clowns. Naast de feesttent wordt, van af 13.00 uur, een zaagshow gegeven door de Nederlands Kampioen kettingzagen. In de tent is er vanaf 14.00 uur de Feigling Apres Ski Party, feest voor jong én oud met spetterende optredens van DJs, lichtshows, sneeuw en spelletjes met het publiek. Alles in en nabij de feesttent, entree gratis!
Er is voldoende gratis parkeer gelegenheid tijdens deze evenementen.
Kortom, een evenement om niet te missen! Navingo.nl
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar