Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
13-07-2008
Binnenvaartschip ramt steiger met motorjachten
Binnenvaartschip ramt steiger met motorjachten (Novum) - Een binnenvaartschip met technische problemen heeft vrijdag in Sneek een steiger en enkele daaraan gemeerde jachten geramd. Niemand raakte gewond. Wel is de schade 'aanzienlijk', meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
Het lege binnenvaartschip verliet omstreeks 17.30 uur achterstevoren de Schuttevaerhaven in Sneek om naar een andere ligplaats te varen in de Tophaven. In de Houkesloot ging het plotseling mis. De schipper merkte dat hij de boegschroef waarmee hij stuurde niet meer kon bedienen, omdat het bedieningspaneel niet meer functioneerde. Het schip knalde vervolgens tegen de veertig meter lange steiger van een verhuurbedrijf van motorjachten.
De steiger en een schip raakten zwaar beschadigd. Twee andere boten kwamen er met lichte beschadigingen vanaf. De precieze omvang van de schade is nog onbekend. Het binnenvaartschip zelf had geen schade. Bron :Nieuws.nl
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Stewards van Rijkswaterstaat staan weer op de sluis
Bron: KNWV | Datum: 10-07-2008
Watersport goed geholpen met stewards Rijkswaterstaat zet deze zomer opnieuw stewards in op verschillende sluizen in Nederland. Deze stewards helpen recreanten om sluizen vlot en veilig te passeren.
Taken van de stewards Stewards helpen om een vlotte doorstroming bij drukke sluizen te waarborgen en om veilig gebruik van de sluis te bevorderen. Ook helpen ze om minder ervaren recreanten vertrouwd te maken met het gebruik van sluizen. Concreet ondersteunen stewards de recreanten tijdens het passeren van de sluis door:
1. de instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk; 2. het aannemen en losgooien van lijnen; 3. het beantwoorden van vragen en het geven van informatie. De recreant is niet verplicht de aanwijzingen van de steward op te volgen.
Rijkswaterstaat luistert naar de gebruiker Vorig jaar heeft Rijkswaterstaat voor het eerst grootschalig met stewards op de sluis gewerkt. Uit de reacties van het grootste deel van de recreanten in 2007 bleek de aanwezigheid van stewards op de sluis duidelijk meerwaarde te hebben. Wel gaven de vaarweggebruikers het advies om meer op de kwaliteit van de stewards te letten. In 2008 zijn daarom nu stewards geworven die ervaring hebben met varen en affiniteit hebben met de nautische sector. Zo is bijvoorbeeld geworven bij watersportverenigingen, waterscouts en bij scheepvaartopleidingen. Vervolgens hebben de stewards een theorie- en praktijkopleiding van 3 dagen gekregen op de locatie waar zij worden ingezet.
Waar staan de stewards? Rijkswaterstaat heeft ook kritisch gekeken op welke sluizen stewards echt een toegevoegde waarde hebben. Stewards zijn in 2008 aanwezig op sluizen waar in het vaarseizoen sprake is van wachttijden of waar beroepsvaart en recreatievaart samen komen. Dat zijn sluizen door heel Nederland, waaronder de sluizen in de Afsluitdijk, de Oranjesluizen en de Grevelingensluis.
Onmiddellijk nadat de Nederlandse Eerste Kamer de vier Scheldeverdragen dinsdag goedkeurde, reageerde de Vlaamse minister-president Kris Peeters opgetogen en de Antwerpse havengemeenschap opgelucht. Een uitstel van de stemming tot na het zomerreces zou immers betekend hebben dat de verdieping van de Westerschelde op Nederlands grondgebied dit jaar niet meer van start had kunnen gaan.
Het verdere uitbaggeren van de Westerschelde is slechts een van de elementen uit de vier verdragen die Nederland en Vlaanderen eind 2005 sloten. Er werden ook afspraken gemaakt over milieu en de beperking van het overstromingsgevaar. De ratificatie kwam in Nederland in het gedrang door de discussie over de ontpoldering van de Hedwigepolder in Zeeland. Daar moet landbouwgrond omgevormd worden tot natuurgebied (slikken en schorren) om te voldoen aan de Europese milieuregelgeving in het Westerschelde-estuarium.
Een commissie onder leiding van Ed Nijpels kreeg van de bevoegde minister, Gerda Verburg voor Landbouw en Natuur, de opdracht om alternatieven te zoeken. De Vlaamse minister-president Peeters had dinsdagochtend nog contact met haar en beloofde die alternatieven aan Vlaamse zijde serieus en welwillend te zullen bekijken'.
De Scheldeverdieping is voor de Antwerpse haven bijzonder belangrijk. Vorig jaar moesten 1.533 schepen wachten op de juiste tij om de haven in of uit te varen. Na de baggerwerken zullen dat er minder dan 500 zijn. De uitdieping is vooral van belang voor de containersector. Antwerpen behandelt al schepen van 10.000 teu en wil ook de volgende generatie van 12.500 tot 15.000 teu ontvangen. De belangrijkste containerklant van Antwerpen, MSC, heeft al 39 schepen met een capaciteit van 12.500 tot 14.700 teu in aanbouw.
Bron: Nieuwsblad Transport.nl
Foto's van Joke . Zeevaart in de haven van Antwerpen .
Bron: Stichting Recreatietoervaart Nederland | Datum: 10-07-2008
Knooppuntenboekjes voor watersport op internet Deze week zijn de eerste geactualiseerde knooppuntenboekjes van Varen doe je samen op de website van het project www.varendoejesamen.nl geplaatst. Het gaat om de boekjes Maas en grote rivieren 2008 en Amsterdam-Rijnkanaal 2008. De overige boekjes volgen zo spoedig mogelijk.
Aan zowel het actualiseren van de overige bestaande boekjes (Noord- en Zuid Holland, Deltawateren en Waddenzee) als aan de nieuwe boekjes (IJssel, Twentekanalen en de kop van Overijssel, Noordzeekust, Friesland / Groningen / Drenthe en het IJsselmeergebied en de Randmeren) wordt hard gewerkt.
Boekjes als PDF bestand te downloaden Na uitvoerig overleg hebben de partners van Varen doe je samen besloten in 2008 geen knooppuntenboekjes te laten drukken. Door verschillende oorzaken is de planning helaas niet gehaald en tevens is het watersportseizoen al enige tijd aan de gang. De geactualiseerde en nieuwe boekjes zijn dit jaar wel als PDF bestand van de website te downloaden. In 2008 ligt de nadruk op het samenstellen van alle boekjes zodat heel Nederland zal zijn gedekt. In het voorjaar van 2009 worden alle boekjes gedrukt en kunnen deze worden besteld.
Varen doe je samen! is een project met als doel de scheepvaartverkeersveiligheid te bevorderen. De betrokken partijen zijn Rijkswaterstaat, alle provincies, Haven Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Groningen Seaports, HISWA Vereniging, het Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN), Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen loopt van 2008 tot 2014. De projectorganisatie is ondergebracht bij SRN in Driebergen.
Westland, 07-07-2008 Zondag 6 juli werd de tweede van een serie geplande acties "Waterkracht" gehouden. Politie Westland, Groenservice Zuid-Holland, Gemeente Midden Delfland, de Zeehavendienst van Rotterdam Rijnmond, de Douane/Belastingdienst, de Vereniging Natuurmonumenten en het Hoogheemraadschap van Delfland controleerdende watersport in het hele Westland Een helikopter van het KLPD, met daarin een waarnemer van het Regionaal Milieuteam Haaglanden, ondersteunde de controleactie. Aan de actie deden acht boten mee.
Controle op vaarbewijs, vaargedrag, vaarsnelheid, alcohol etc. Gecontroleerd werd, onder meer, op nautische bescheiden (zoals het bezit van een vaarbewijs voor snelle motorboten en het registratiebewijs), het gebruik van de dodemansknop bij snelle motorboten, het vaargedrag, de vaarsnelheid, Delflandvergunningen, alcoholgebruik, en gebruikte brandstof. In totaal controleerden de deelnemers 51 boten. Zes blaastesten werden afgenomen, waarbij alle schippers onder de grenswaarde van 350ugl/0,8 promille bleven.
Helikopterwordt ook ingezet In 23 gevallen werd proces-verbaal opgemaakt. Deze waren o.a. voor het varen zonder vaarbewijs, varen op een snelle motorboot terwijl de schipper geen 18 jaar was, geen registratie als snelle motorboot, geen Delflandvergunning of Delflandsticker en te snel varen en/of onnodige hoge hekgolven veroorzaken. De waarnemer van de helikopter heeft naast het observeren en coördineren ten behoeve van fysieke bootcontrole ook een aantal milieuovertredingen vastgelegd. Eén schipper die ervandoor wilde gaan, werd door de helikopter opgespoord en ontliep zijn boete dus niet. Zijn vaargedrag was al door de helikopterwaarnemer op video vastgelegd. Door de douane werden elf brandstofmonsternemingen gedaan. Hierbij werd geen brandstof van het lage accijnstarief ('rode' diesel) aangetroffen. De komende zomermaanden zullen de controleacties worden voortgezet.
Dag van de Zeeuwse Visserij te Vlissingen ( Zeeland )
Dag van de Zeeuwse Visserij
Vlissingen - Op 20 september 2008 wordt voor de vierde maal de Dag van de Zeeuwse Visserij georganiseerd. Belangrijkste doel van de dag is promotie van de Zeeuwse visserij- en aquacultuursector. In de vismijn in Vlissingen worden weer tal van demonstraties verzorgd en innovaties op het gebied van visserij en aquacultuur getoond.
Diverse schepen van de Zeeuwse vissersvloot liggen ter bezichtiging aan de kade en er worden weer wedstrijden gehouden in palingroken en oester open steken.
Op deze dag wordt de inwendige mens natuurlijk ook niet vergeten! Ook dit jaar zal de Zeeuwse Visserij Award weer worden toegekend. Deze prijs wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die het afgelopen jaar de meest positieve bijdrage aan het Zeeuwse visserij en aquacultuurcluster heeft geleverd.
Het organisatiecomité is op zoek naar kandidaten voor deze Visserij Award. Kent u als lezer van dit bericht iemand die de Award verdiend heeft, dan kunt u contact opnemen met de organisatie.
In aanmerking komt een persoon, bedrijf, instelling of organisatie die nog steeds actief is in het visserij- of aquacultuurcluster:
Bron: Blik op Nieuws Zeeland
Foto's van Joke Vissersvloot aan de kadein de binnenhaven van Vlissingen.
Er komt wat voorbij varen op de Westerschelde. Vijftigduizend zeeschepen per jaar, op weg naar Antwerpen, Gent, Terneuzen. De Westerschelde is één van de grootste loodsgebieden ter wereld. Nederlandse en Vlaamse loodsen zorgen voor een veilige afwikkeling van al die scheepvaart.
Voor binnenkomende schepen wordt de zeeloods eraf gehaald en de rivierloods erop gezet , Voor uitvarende is dit andersom . Een dienstverlening aan de uit en inkomende internationale scheepvaart welke het jaar rond 24 uur per dag wordt uitgevoerd . De schepen hebben voornamelijk Antwerpen als bestemming , maar zijn er ook met bestemming Gent , Terneuzen of Vlissingen Sloehaven .
De verdeling van de loodsen tussen de Belgen en de Nederlanders is , driekwart voor de Belgen en één kwart voor de Nederlandse loodsen .
De Koopmanshaven is in gebruik van het loodswezen waar ze met snelle vaart de haven in en uit varen om de zeeschepen van een loods te voorzien .
De Belgische schepen met thuishaven Vlissingen zijn de , Guido Gezelle , Jan Breydel en Pieter De Coninck . Allen van het bouwjaar 1993 met een lengte van 22,70 m en een diepgang van 1,60 m . De Belgische en Nederlandse loodsboten liggen naast elkaar aan de steiger . Het Rondeel is een mooie plaats om het spektakel van het loodswezen gade te slaan .
Tijdens onze tocht in Zeeland brengen we een bezoek aan een gezellige Luxe Jachthaven.
Het varen op de Westerschelde en Noordzee geeft een enorm gevoel van vrijheid, omdat men door geen enkel obstakel, zoals bruggen, dammen of sluizen wordt opgehouden.
Michiel de Ruyterhaven is de ideale uitvalsbasis voor iedere watersporter die graag een bezoek wil brengen aan Vlissingen . De Oranjemolen , de dichts bij de zee staande molen van Nederland herkenningspunt dat men de haven naderd . Bij de invaart naar Michiel de Ruyterhaven kan het druk zijn door Loodsboten, houdt u daar rekening mee. In de Koopmanshaven vindt u aan de achterzijde de jachthaven Michiel de Ruyter. Om die te bereiken dient u door de keersluis te varen met twee draaibruggen, deze worden overdag bediend door de Havenmeester s Nachts staan de bruggen open . Van 1 Nov. Tot 1 April is de keersluis gesloten en is de haven niet toegankelijk . In het voor en na seizoen kan de sluis eventueel op verzoek worden bediend door de Havenmeester. Bij laagwater is de doorvaart beperkt tot ca 90 cm, de drempeldiepte van de sluis is 1m bij gemiddeld LLWS . Bij hoogwater geen enkel probleem. Borden bij de ingang geven de diepte van dat moment aan, binnen in de sluis in de Jachthaven is een peilschaal aangebracht . De jachthaven is gelegen in het centrum van Vlissingen. Vanuit de jachthaven kunt u een prachtige wandeling maken langs de promenade van Vlissingen. Daar vindt u ook diverse restaurants voor een prefect diner met uitzicht over de Westerschelde. Elk jaar bezoeken meer dan 3000 passanten de Michiel de Ruyterhaven.
De nieuwe sanitaire voorzieningen zijn zeer gebruikersvriendelijk en praktisch ingericht. De douches en toiletten zijn ook s' nachts te bereiken, via een codeslot. Er is een wasserette met een wasmachine en een droger.
vrijdag 04 juli 2008 | 07:32 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 05 juli 2008 | 11:40
Tekstgrootte
VLISSINGEN - ; Een zeiljacht uit Oslo heeft gisterochtend vier uur lang de jachthaven in Vlissingen geblokkeerd.
De eigenaar had zich vergist in de diepgang van zijn nieuwe schip en was tijdens te laag water vertrokken uit de haven. Dat gebeurde rond half zeven gisterochtend. Volgens de havenmeester komt het gemiddeld eens in de acht jaar voor dat een dergelijke vergissing door een schipper wordt gemaakt. Andere schepen in of buiten de jachthaven hebben van het incident geen hinder gehad, meent de havenmeester. De schade aan het schip was klein. foto Ruben Oreel
Groot alarm Op donderdagmiddag 03 juli rond 1630 uur wordt KNRM station Elburg gepiept voor een persoon te water. Locatie is het Wolderwijd nabij het viaduct voor Harderwijk.
Door meerdere passanten, op het druk bevaren randmeren, wordt melding gemaakt van een omgeslagen kano. Zij kunnen geen opvarenden in het water bespeuren en hierop besluiten de AC's Noord-Oost Gelderland en Flevoland alsmede het Kustwachtcentrum te Den Helder om groot alarm te geven voor een zoekactie. Naast de KNRM worden 3 brandweerkorpsen met duikers en een politiehelikopter met een infrarood scanner gealarmeerd.
Sticker met telefoonnummer Een van de eerste passanten ter plaatse is de schipper van station Elburg. Hij is met een nieuw werkschip onderweg vanuit Utrecht naar Elburg en toevallig als eerste ter plaatse. Hij communiceert als OSC (commandant ter plaatse) rechtstreeks met Den Helder Rescue op kanaal 16 alsmede met de OVD van de brandweer op het water. De kano wordt door de brandweerduikers van Harderwijk, welke als eerste hulpdienst ter plaatse zijn, geborgen en op het dek van het werkschip gelift. Na inspectie van de kano vindt men een sticker met het telefoonnummer van de eigenaar. Na contact door de OVD met de eigenaar blijkt dat de kano normaal gesproken in de haven van Zeewolde had moeten liggen en dus moet zijn losgeslagen. Hierop is de kano enkele mijlen verdaagd op het Wolderwijd mede door het slechte weer van de afgelopen 24 uur. Er zijn dus gelukkig geen vermisten opgegeven waarnaar gezocht dient te worden.
Hierop wordt door de OVD en Den Helder Rescue de inzet van alle hulpdiensten afgeblazen. De Orca neemt in overleg met Rijkswaterstaat de kano over van het werkschip en levert deze af in de Harderhaven op de locatie van Rijkswaterstaat. Hierop keren zowel het werkschip met onze schipper als de Orca retour naar de haven van Elburg.
Kaartverkoop previewavond Hiswa te water binnenkort van start
Kaartverkoop previewavond Hiswa te water binnenkort van start
Bron: HISWA
De HISWA te water maakt zich op voor de 25e editie Dat gaat feestelijk gevierd worden met een exclusieve preview op maandag 1 september. De avond voordat de bootshow de poorten opent voor het grote publiek, kan een select gezelschap in alle rust als eerste de ruim 500 fonkelnieuwe boten aan de steigers bewonderen. Vanaf half juli gaat een beperkt aantal kaarten voor deze exclusieve preview in de voorverkoop via www.hiswa.nl. Entertainment, een glas champagne, drankjes en heerlijke bits & bites zijn bij de toegangsprijs van 110,- per kaart inbegrepen.
Crème de la crème De HISWA te water staat te boek als de meest complete in-water bootshow van Europa. De crème de la crème van de Nederlandse en internationale jachtbouw presenteert er haar nieuwste modellen. In totaal meren ruim 500 zeiljachten, motorkruisers, sloepen en sportboten af aan de steigers van Marina Seaport IJmuiden. Seriegebouwd of (semi)custom-built: het overzicht van schepen is zonder meer indrukwekkend te noemen. Alle boten bij elkaar vormen een lengte van bijna zes kilometer.
Voor bezitters van de Digitale vaaratlas is weer een gratis update beschikbaar. Ongeveer 1200 horecagelegenheden aan het water zijn gratis te downloaden. Indien u een Digitale vaaratlas op uw TomTom Navigatiesysteem heeft staan kunt u steeds de nieuwste updates gratis downloaden.
Uw navigatiesysteem laat dan een horeca icoontje zien op de plekken waar de terrassen/restaurants/cafés etc zich bevinden. U kunt op deze icoontjes klikken en dan ziet u de naam, type horeca, eventueel type keuken, en een telefoonnummer om te reserveren. De locaties liggen verspreid over heel Nederland.
Hotels binnenkort ook op de Digitale vaaratlas voor TomTom Binnen twee weken volgen ook nog een paar honderd hotels aan het water, handig voor overnachtingen met sloepjes of andere kleine bootjes.
De lijst met horeca gelegenheden hebben wij geselecteerd uit diverse openbare bronnen en daarna hebben we deze aangevuld en opgeschoond.
Scheepvaartreglement Westerschelde vernieuwd op Digitale vaaratlas
Ook de scheepvaartreglementen voor de Westerschelde zijn inmiddels van een update voorzien op Mijn Vaaratlas.
Nog geen Digitale Vaaratlas? Bovengenoemde updates zijn gratis voor bezitters van een Digitale Vaaratlas 2008. Met behulp van een licentienummer en uw e-mailadres kunt u een eigen account aanmaken, waarna u de updates probleemloos kunt installeren.
Drinkwater aan boord pleziervaartuigen vaak bedorven
Drinkwater aan boord pleziervaartuigen vaak bedorven
Bron: ANWB
Een waarschuwing De Waterkampioen doet momenteel onderzoek naar de kwaliteit van het drinkwater aan boord van pleziervaartuigen. De resultaten van het onderzoek zullen in het septembernummer worden gepubliceerd. Nu blijkt dat het dramatisch slecht gesteld is met het water aan boord. De redactie vindt het niet verantwoord om tot september te wachten met een algemene waarschuwing aan de watersporters. De waarschuwing luidt: 'gebruik het water aan boord niet als drinkwater. En alleen nadat het gekookt is, of er een geschikt conserveringsmiddel voor de watertank wordt gebruikt'.
Ruim 70% niet in orde De Waterkampioen deed eind mei van dit jaar in Gouda en Muiden onderzoek naar het drink- en douchewater aan boord van 28 pleziervaartuigen. Een gekwalificeerd laboratorium deed de bemonstering en de kwaliteitsanalyse. Ruim 70% van de onderzochte schepen uit de steekproef had water in de tank dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen die aan drinkwater op schepen gesteld worden. Bij 28% was de bacteriële vervuiling zo groot dat er sprake is van bedorven water. Ondanks dat in de steekproef geen 'officiële' ziekmakende bacteriën zijn aangetroffen is het niet aan te raden water aan boord ongekookt te gebruiken.
Niet eerder is onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het drinkwater aan boord van pleziervaartuigen. De kwaliteitseisen die worden gesteld zijn de dezelfde eisen die aan drinkwater aan boord van schepen in de beroepsvaart worden gesteld. Die eisen zijn lager dan voor het drinkwater dat uit de kraan op de wal komt.
Geen representatieve steekproef De steekproef van metingen op 28 schepen is geen representatieve steekproef op een vloot van circa 250.000 pleziervaartuigen. De schepen in de steekproef werden gebruikt door ervaren watersporters. Dit gegeven doet vermoeden dat op andere jachten de situatie niet veel beter zal zijn. In het septembernummer van de Waterkampioen worden de resultaten van het onderzoek uitgebreid gepresenteerd. Ook wordt daarbij uitgebreid ingegaan op de problematiek van het schoonhouden en in conditie houden van de tanks aan boord en het tegengaan van bederf van het water.
tot zo ver de persdiens van de ANWB.
Watersportalmanak heeft wel enkele tips om grote problemen te voorkomen.
Gebruik veel water aanboord. Zorg dat het water aanboord niet oud kan worden. Grote watertanks, die niet al te veel gebruikt worden, maar ten dele vullen. Neem een apart plastic tankje voor drinkwater mee. Halfvolle tanks liever niet bijvullen. De laatste restjes water in de tank niet gebruiken maar over boord pompen.
Wat ook mogelijk is is om actieve koolfilters te plaatsen. Ook zijn er toevoegmiddelen op de markt maar deze geven het water soms een smaakje.
De 38e Deltaweek, een zeilweek voor scherpe kajuitjachten en ronde- en platbodemjachten op de Oosterschelde en de Noordzee, waarin opgenomen het Nederlands kampioenschap Ronde- en platbodemjachten klasse C
De SLAM Deltaweek wordt georganiseerd door de Stichting Deltaweek. In de Stichting Deltaweek werken samen de Watersportverenigingen "Sint Annaland", "Noord-Beveland", "d'Oosterschelde", "Willemstad", "Wolphaartsdijk", "Yerseke", "Zierikzee" en de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging "De Maas".
Al 38 jaar wordt de SLAM-Deltaweek met veel professie en plezier georganiseerd en gevaren door recreatieve en fanatieke wedstrijdzeilers in verschillende klassen kajuitjachten. Zin in een weekend of hele week wedstrijden varen op de mooie Zeeuwse wateren? En 's avonds met uw bemanning en collega wedstrijdzeilers bijpraten, borrelen of feesten in de verschillende idyllische Zeeuwse havenplaatsen? Schrijf dan nu in voor de SLAM-Deltaweek 2008!
De SLAM-Deltaweek is een evenement voor scherpe kajuitjachten en voor de Ronde- en Platbodemjachten, met korte en lange wedstrijden. In het eerste weekend varen ook eenheidsklassen op een eigen baan. De wedstrijden worden elke avond afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking, waarna het informele programma begint.
Grote velden bij de scherpe jachten
In de Deltaweek wordt rekening gehouden met de wens van de zeilers: grote velden en veel tegenstanders. Zo veel mogelijk varen de deelnemers daarom in één klasse n.l. ORC-club. Boten met alleen een IRC-certificaat kunnen in de beide weekends en tijdens de zeewedstrijd op vrijdag 4 juli ook meevaren. Zij worden in een apart klassement berekend, als ze met tenminste drie boten zijn. Deelnemers met zowel een ORC-club meetbrief als een IRC-certificaat varen ORC-club.
Op vrijdag 4 juli varen de scherpe kajuit boten een zeewedstrijd. In de weekends varen deze boten één of twee dagen korte wedstrijden, zo mogelijk op een Windward-Leewardbaan.
Maandag t/m donderdag
De wedstrijden op 30 juni, 1,2 en 3 juli zijn dagwedstrijden ten oosten van de Zeelandbrug, met elke dag een andere haven. Ze hebben traditioneel een ander karakter dan de wedstrijden in het weekend. De vloot is kleiner, het sociale contact daarmee des te groter. De concurrenten kennen elkaar van de eerder gevaren wedstrijden waardoor het wedstrijdelement zeker niet ontbreekt tijdens deze dagen. De boten komen elkaar tijdens de wedstrijden vaker tegen omdat ze praktisch dezelfde baan varen. Vaak liggen de boten ook bij elkaar in de haven. Dat maakt het varen spannend en het samenzijn in de haven, na afloop, extra gezellig. Om die redenen varen er door de week dan ook een aantal boten mee met een wisselende gelegenheidsbemanning of een bemanning in opleiding. Een perfecte mogelijkheid om uw medewerkers of relaties kennis te laten maken met wedstrijdzeilen. Deelname staat open voor ORC-club, R&P en ongemeten boten
Goes en Goessche Sas Jachthaven U kunt vanaf de Oosterschelde het Havenkanaal invaren naar Goes, zorg ervoor dat u de beide lichtopstanden kunt zien en vaar dan in een streep naar binnen. Direct na de inloop vaart u de sluis binnen en kan de reis naar Goes worden ingezet of direct om de hoek een plaatsje zoeken in de haven van Goessche Sas. U kunt voorin de haven afmeren, maar het achterste gedeelte, in de sluiskom, is veel mooier.
Als u besluit naar Goes te varen dan is dat ca 2,5 mijl verder het Havenkanaal in. Houdt wel midvaarwater in het smalle kanaal want aan de kanten is het ondiep. Na de Wilhelminabrug passert u het industrieterrein om uiteindelijk in Goes te belanden. Daar zijn diverse aanlegmogelijkheden. De eerste is de jachthaven van WSV De Werf, aan de rand van de stad. Iets verderop, na de Sint Maartensbrug, ligt de haven van de Stichting Stadshaven Goes.
Goes kent veel historische gebouwen uit een roemrijk verleden, een wandeling langs de oude vesten is beslist de moeite waard. Aan de Grote Markt is gezelligheid in de vorm van veel terrassen die uitkijken op de winkelpromenades.
Fotos van Joke . Havenkanaal Invaart Stadshaven De Stadshaven Onze ligplaats Markt Goes
Een tocht in Zeeland naar Favoriete Ligplaatsen in gezellige Jachthavens waar we graag enkele dagen verblijven . We vertrekken van Port zélande naar Goes . Op het Grevelingenmeer hebben we een passagier die enige tijd met ons meevaart .
Er worden de laatste tijd meer fuiken en netten geplaatst in het vaarwater ,dat geeft enige verwarring met de bebakening we zagen een zeilboot een eilandje aanlopen tussen de groene 1.50 bebakening en rode boeien die er geplaatst waren van de vissers bij netten of fuiken de schipper merkte het op tijd op en keerde om.
Bij slecht en donkerweer zijn de stokken en plastiek tonnetjes niet zo best te zien die zich in het vaarwater bevinden .
Bij de Grevelingen sluis had de sleper wel wat moeite met het ponton tussen de sluismuren geheel feilloos lukte niet .
Na de sluis komen we op de Oosterschelde en we hebben rekening gehouden met het getij .
De Oosterschelde was vroeger een open water met directe verbinding naar zee. Daar is sinds de Oosterscheldekering wel wat aan veranderd, maar de verbinding met de zee is gebleven. Het water heeft vrij spel op de Oosterschelde. Hoog- en laagwater, stroming etc zijn gebleven. Stromend water is toch heel anders dan een stilstaand water , bij Yerseke is er nog steeds een verschil van meer dan 3 meter met hoog- en laagwater.
Zie getijden tabellen 2008 en Advies Vertrektijden getijdenhavens indien men er kan van profiteren al is de stroming niet zo sterk als op de Westerschelde .
We zien in de verte de Zeelandbrug deze is voor de meeste schepen geen probleem, tot maximaal 13 meter doorvaarthoogte kan iedereen er onder door varen. Bij laagwater zelfs tot 16 meter. Bij onvoldoende hoogte kan men gebruik maken van de beweegbare brug aan de kant van Zierikzee. De brug draait twee keer per uur.
Op scheepswerf Fincantieri voor Venetië klinkt maandag het Nederlandse volkslied. Tijdens een officiële ceremonie draagt de Italiaanse scheepswerf het cruiseschip de ms Eurodam over aan opdrachtgever Holland America Line (HAL).
De Italiaanse vlag wordt dan gestreken, de Nederlandse gehesen. Fincantieri is de grootste werf voor cruiseschepen ter wereld. De Eurodam komt op 29 juni naar Rotterdam, waar koningin Beatrix het schip op 1 juli zal dopen. De Eurodam is het veertiende cruiseschip van de HAL. Het gaat varen onder Nederlandse vlag, omdat het schip daar geregistreerd staat. Het krijgt als thuishaven Rotterdam.
Opgericht 135 jaar geleden in Rotterdam (in 1873), roept de naam Holland America Line bij veel Nederlanders nog steeds bijzondere herinneringen op. De een kan zich herinneren hoe het was om als kind van Rotterdam naar Amerika te gaan, de ander weet nog precies hoe de fitnessruimte eruit zag tijdens de trip terug van Canada naar Nederland.
Inmiddels is het bedrijf al ruim twintig jaar in Amerikaanse handen en onderdeel van Carnival, de grootste cruiserederij ter wereld. Maar Nederland is nog steeds terug te vinden in de schepen. Alle hedendaagse schepen van HAL zijn genoemd naar de vroegere stoomschepen van de Holland America Line, toen nog Amerika Lijn. Bron : IJmuider Courant.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar