Ja ze hadden het moeilijk , en ik ook om van onder de oudejaarsdrukte en het nieuwejaars vuurwerk de weg naar drie koningen te vinden , geen sneeuw maar wel nat en "stoermis " het is flink koud en enkel de gedachte aan het worstenbrood van volgende maandag geeft ons kracht. . . . .
" Verloren maandag " brengt me terug in het ritme . . . . .... dat alles belicht of verlicht door een zonnetje zullen wij weer op kracht komen en . . . . . . .
Zo een paar verwarmde broodjes met een dampende zwarte coffie zal niemand versmaden smakelijk. . . . .
Wel , wel 't is fris hé mannekes maar kom we hebben nog wat tijd hé 't leven gaat al rap genoeg , en te veel vooruit mogen wij toch niet kijken ; alhoewel denk ik toch aan dat venijnig korte maandeke van Februari ? dan eens een "cinémakke " doen met zo een winter weertje is ook leuk !
Zo was het vroeger ,weer iets van die oude mannen , ik hoor het al ,maar toch een beetje nostralgie, mag als nagalm van de feesten.......... vroeger
Iedere vrijdag aan de dis aten wij enkel en alleen maar vis Het gebed voor en na het eten hebben enkel de ouden nog geweten Voor de biecht het verlossend sacrament zijn er weinig nog present En bij het maken van een kruiske word gij van alle kanten raar bekeken Het O. L.Vrouwke van de wijk staat nu te kijk in Bokrijk Kerk en wereld staan nu op hun kop En de gazet doet er nog een scheppeke boven op ! of vergeten ze deze dingen om meer plaats te vinden voor wat sensatie over de nieuwe situaties
En zo. . .. . ga ik dan de kerst tijd 2013 afsluiten , de drie koningen zijn vertrokken en op tour , de kerststallen weldra opgeruimd . . . en zo droomde ik bij mijn laatste stal. van toen..... het kindje is geboren, het nieuwe licht is onder ons . moge " HET " nu eindelijk in deze kokende wereld van onrust en woelige deiningen , van haat afgunst en onbegrip van rampen en moord , moge deze babylonse verwarringen zich milderend tegen een rustige achtergrond van liefde , promissen en verstandhouding en hoop. . . . . houd de kaars brandend , want zij schijnt al weer zo . . . . . .
De dagen na het begin. . . Ja soms valt het voor . . . een tijd met een dip . .. een tijd waar de gebeurtenissen zich opstapelen en de geest belemmeren . . . en dan daar bij zo een miezerige natte en windvolle atmosfeer zwanger van slechte berichten van financiële crashes en politieke ruzies men zou ze de pijp van maarten geven . . . . . .
En dan zoeken wij naar de Hoop
Nieuw en hoop , en we kunnen het alles oplossen maar niemand doet iets . . ../ moet het dan weer van over het water komen ? ? ? de wereld moet veranderen , samenhorigheid der groten hebben gefaald de krekels hebben gezongen terwijl de mieren werkte en nu moeten de mieren , het gelag nog betalen. . .. even een losse flodder. . . .
Hoe een beeld een gedicht is of een tragedie verbergt
en wat de maker er in ziet . . . . . Uw bedenking is vrij . . . .
Gedicht . . . bedenking van de auteur
Wat dank aan de Heer om het doode hout weer te doen leven Dank aan de Heer die mij de talenten heeft gegeven Om de hardheid van het gebeuren In het hout te kleuren De geest van over duizend jaren Nu weer te hervaren De beschermende handen voor het kind Dat niet ziet , de ouders hoofden ; zwaar getint door ontbering, angst , kommer en leed . De vlucht naar . . . .. niemand weet van Oost naar West Naar water , brood een tent een dak Laat nieuwe hoop de horizon verlichten Een hand mijn leed verminderen en laat de duisternis van verdriet ons niet langer hinderen
beeld : hout snijwerkje van . mon 2014 De vluchteling.
De drie koningen van Felix T. . . ge weet wel die van Lier ...........Timmermans en uit het toneelstuk " Waar de sterre bleef stille staan " mijn trilogie " met op de voorgrond "Trien " die ook eens kwam zien naar het kindje . .ze zitten nu allen in de living van de groen beemd in de W.Z.C." Den Olm. .
ik wilde wat brengen aan het " feest der onozele kinderen " zo als wij het kende uit onze jeugd tijd . . dan kregen wij thuis voor één dag zeggenschap , dan trokken wij een oude broek van vader aan en een rok en bloes van Ma, en dan hadden wij het voor het zeggen . die dag . . . . .
. . een oude geschiedenis die ons dan werd verteld , dat alles in, en rond de feest vreugde rond de kribbe met het kindeke Jezus . . hoe de koning Herodes ons werd voorgested met zijn barbaren
hoe zij dienden alle jong geboren kinderen te vermoorden ; om zijn koningschap te vrijwaren .
.en dan nu komt bij mij de vraag op
wat is veranderd aan het verhaal van Herodes .
de naam van de moordenaar
de strijd voor zelf behoud en macht
maar de kindjes blijven de zelfde .
en de gruwel nog ruwer nog bloediger
en dan de vlucht voor . . . . .. . beelden kunnen ons even in gedachten vragen stellen .
Overdenking Het kindje werd ook geboren in. . . 2013 . .. . weer is de menswording met zijn verhalen in een historischen tijd geplaatst, tussen Weinhnachts markten rode mutsen en gluwein , er was veel licht maar het kwam niet altijd uit de kerststallekes men moest het gebeuren verderop zoeken . . ..en ik vond . ..de grote kunst
Moet u echt lezen Mijn persoonlijke bedenking . . ..
De Romantiek om van te dromen, maar de echte " De mens wording " kreeg ik te zien in een schilderij van Max Ernst een surealist die in 1926 de wereld chokeerde . ... Het werk kreeg de naam " De heilige maagd tuchtigt Jezus " U ziet Maria die Jezus een pak billenkoek geeft onder het zicht van drie wijzen , tijdens het slaan verliest Jezus zij gouden aureool dat op de grond valt rechts onder aan . Dat klopt , want Jezus heeft nooit een gouden kroontje gehad , het moest al heel snel plaats maken voor een doornenkroon . De kunstenaar wilde een Jezus laten zien die een mensenkind was , en ook , zijn moeder voor problemen stelde , hij wilde ook tonen dat de mensheid hem niet zou begrijpen , niet in woorden en daden tot het einde en het zal eindigen waar de schilderij mee begint met slagen , maar dan niet met een hand die slagen geeft , maar die liefde is, zoals een moederhand dat doet . . . Mischien een rare benadering in " de Kerst " maar wij moeten trachten mensen te begrijpen voor ze veroordelen . Die Jezus lichte ons voor op de weg die ons tot mensen voert . onze levenswijze en reliegie. . .