NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    11-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monumentendag en muziek....

    Open Monumentendag Vlaanderen – Rijmenam

     
    logo OMD.jpg

    Op 14 september is het Open Monumentendag Vlaanderen met als thema: 20ste editie – 20ste eeuw. In Rijmenam echter staan de voltooide reconstructie- en restauratiewerken van de Sint-Martinuskerk en het orgel centraal.

    Het orgel werd oorspronkelijk gebouwd door de Brusselse orgelbouwer Joannes Smets in 1778. Na de Eerste Wereldoorlog waarbij de kerktoren gedynamiteerd werd, was het orgel voorwerp van grote verbouwingswerken waarbij de kast werd opgesplitst en van een zwelkast en vrijstaande speeltafel werd voorzien. Met de voltooide restauratiewerken door het bedrijf Pels-D’Hondt is het orgel terug in zijn oorspronkelijke staat gebracht. Daartoe moest ook het doksaal gereconstrueerd worden, al was dat bij de verbouwingswerken naar achter verplaatst. Op de Open Monumentendag zijn er speelmomenten voorzien om 11.30u, 14.00u en 16.00u en kunnen de voltooide restauratiewerken bekeken worden. Benjamin-Joseph Steens (1e organist van de Sint-Remigiusbasiliek in Reims) staat in voor de orgelbespeling en geeft ook een woordje uitleg. Interessant is ook dat, mede dankzij voorbereidend werk van Resonant, onder meer muziek uit het weinig gekende zeventiende-eeuwse klavierhandschrift van Vincentius della Faille zal gespeeld worden. Dit manuscript werd wellicht in 1625 samengesteld als studieboekje voor de nog jonge Vincentius die in 1653 in navolging van zijn vader heer van Rijmenam werd. Het handschrift zelf is verloren gegaan, maar in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium van Brussel wordt een afschrift door de bekende musicoloog Charles Van den Borren bewaard. De Open Monumentendag vormt een ideale gelegenheid om het handschrift van één van de voormalige heren van Rijmenam tot een klinkend resultaat te brengen.


    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandstalige muziek

    Met onderstaande opinie kunnen we ons 100% vereenzelvigen......

    Naar een quotum voor Nederlandstalige muziek

    Volgens de analyse van het Vlaamse radiolandschap die het reclamebureau IP uitvoerde , daalde het aandeel Nederlandstalige muziek op de twaalf grote Vlaamse radiozenders tijdens de laatste twee jaar van 5 procent naar een beschamende 3 procent.
    Ondanks vele goede voornemens, ondanks het groeiende aanbod van nieuwe Nederlandstalige groepen, ondanks het herleven van de publieksbelangstelling voor Nederlandstalige muziek , ondanks de inspanningen voor Nederlandstalige muziek die vele festival zich getroosten, blijft de belangstelling op onze Vlaamse radio’s dus zienderogen achteruitgaan.
    Tijd dus voor een duidelijk QUOTUM voor Nederlandstalige muziek. En wel hierom :

    1) een quotum verplicht radiomakers op zoek te gaan naar
    al te vaak merken we dat programmamakers een duidelijk gebrek aan kennis hebben als het op Nederlandstalige muziek aankomt ; bij vele beginnende radio-medewerkers begint het muzikale repertoire blijkbaar pas op de dag dat ze zelf geboren zijn.
    Een quotum zal deze radiomakers verplichten te grasduinen in het enorme repertoire en oeuvre van de Nederlandstalige muziek van zowel verleden, heden als toekomst

    2) een quotum verplicht radiomakers alle groepen aan bod te laten komen
    als men op radio verplicht wordt een quotum te halen, dan kan dit niet bereikt worden door steeds dezelfde groepen aan bod te laten komen ; men is dus verplicht ook minder bekende en jonge groepen aan bod te laten komen, en dat biedt vele voordelen voor de vele groepen die nu door de radio volledig uitgesloten worden

    3) meer Nederlandstalige muziek op radio leidt tot meer aandacht van platenfirma’s
    aan een groter aanbod Nederlandstalige muziek op radio zullen ook de platenfirma’s mee aan de basis moeten liggen ; geen aandacht op de radio is geen interesse van een platenfirma, geen interesse van een platenfirma is geen aandacht op de radio
    deze vicieuze cirkel waarin iedereen zijn paraplu opentrekt kan enkel doorbroken worden als de radio een duidelijk quotum moet halen
    als de radio opnieuw en meer aandacht besteedt aan Nederlandstalige groepen, dan moet dit kunnen leiden tot een hernieuwde belangstelling van de platenfirma’s voor lokaal talent

    4) de kwaliteit van vele anderstalige muziek laat sterk te wensen over
    het blijft een goedkoop argument om te beweren dat er te weinig kwaliteitsvolle Nederlandstalige muziek zou zijn ; wat zijn de criteria, welke zijn de selectienormen ?
    als ik vele anderstalige muziek op de radio beluister, dan moet ik opmerken dat er met vele verschillende maten en gewichten wordt gewerkt om de kwaliteit van Nederlandstalige versus anderstalige muziek te beoordelen
    vele teksten van anderstalige muziek reiken nauwelijks aan de enkels van de teksten van het betere Nederlandstalige lied

    5) waarom zou een minimum percentage Nederlandstalige muziek onlogisch zijn ??
    je woont in Vlaanderen, je leeft er , spreekt er Nederlands en je houdt van muziek ; je wil dus ook weten wat er allemaal op Nederlandstalig muzikaal vlak leeft en beweegt
    hiervoor kan je momenteel absoluut niet terecht op onze radiozenders
    Nederlandstalige muziek is volop bezig een nicheproduct te worden, aangeboden ergens ver weg op een digitaal kanaal of op één of andere nachtradio
    Een belangrijk deel van het luisterpubliek is wel degelijk geïnteresseerd in Nederlandstalige muziek en zou graag dat deel van zijn belastinggeld hierin geïnvesteerd weten

    6) een quotum leidt tot een versterking van het Nederlandstalig muzieklandschap
    meer aandacht op radio leidt ongetwijfeld tot een bloeiendere beleving van de Nederlandstalige muziek, tot meer groepen, tot een professionalisering ervan, tot een betere rendabiliteit van vele investeringen
    het zal ongetwijfeld leiden tot meer publiek tijdens concerten, tot een grotere afzetmarkt voor CD en DVD , tot nog meer speelkansen van groepen tijdens festivals

    7) meer Nederlandstalige muziek op radio betekent meer auteursrechten voor eigen artiesten
    jaarlijks pompen de radiozenders slaafs vele duizenden euro’s auteursrechten naar anderstalige internationale groepen ; een duidelijk quotum zou betekenen dat een aanzienlijk deel hiervan in Vlaanderen blijft en geïnvesteerd wordt in Nederlandstalige artiesten en hun muziek

    Een quotum voor Nederlandstalige muziek kan niet hetzelfde zijn voor elke radiozender , maar dient voor elke zender apart uitgewerkt te worden .
    Het zal ook niet het enige zaligmakende hulpmiddel zijn ter ondersteuning van de Nederlandstalige muziek . Hiervoor is meer nodig , zoals bvb. ook een duidelijke en consequente ondersteuning van CD-opnamen voor beginnende groepen, een echte samenwerking van ‘het veld’ rond Nederlandstalige muziek, een blijvende begeleiding van jong talent.
    En als we nu de gesubsidieerde boekingskantoren eens verplichten om minstens 20 procent van hun artiestenportefeuille Nederlandstalig te laten zijn ??

    Koen Huygebaert
    Nekka vzw


    09-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eredoctoraat

    René Jacobs krijgt eredoctoraat



    De Universiteit Gent zal tijdens het Internationaal Festival van Vlaanderen Gent een institutioneel eredoctoraat uitreiken aan dirigent René Jacobs.

    Dit eredoctoraat kadert in de jarenlange relatie tussen de UGent en het Festival van Vlaanderen, en in de inspanningen van de universiteit om het (Gentse)cultuurleven mee te ondersteunen en te stimuleren. Met het eredoctoraat voor René Jacobs kan de UGent haar waardering uitdrukken voor de inspanningen van haar alumnus om op een eigenzinnige en kwaliteitsvolle wijze de klassieke muziek te bestuderen en te vertolken. René Jacobs heeft ook sterk bijgedragen tot de internationale reputatie van een belangrijke generatie Vlaamse topdirigenten.

    René Jacobs zal het eredoctoraat in ontvangst nemen op donderdag 25 september 2008, 20u, in de Sint-Baafskathedraal. Op die avond vindt het concert van de ‘Junge Deutsche Philharmonie’ o.l.v. GeorgeBenjamin plaats, in het kadervan het Internationaal Festival van Vlaanderen Gent. Sopraan Elizabeth Connell zal er als solist optreden. Op het programma staat werk van O. Messiaen, R. Wagner en G. Benjamin zelf.


    02-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak kennis met Peter Benoit !

    Lessenreeks: Peter Benoit en het muzikale landschap in Vlaanderen

    Foto

    Datum maandag 24 november 2008
    Aanvang 14u30
    Activiteit Lessenreeks: Peter Benoit en het muzikale landschap in Vlaanderen
    In deze lessenreeks maakt u kennis met de betoverende taal van de romantische muziek van Peter Benoit. U beluistert diverse fragmenten uit zijn oeuvre. Verder maakt u kennis met zijn opvolgers, o.a. Jan Blockx, August De Boeck, Paul Gilson. U krijgt tijdens deze cursus een verfrissende kijk op de grote persoonlijkheid van deze componist.

    lesgever: Dirk Deckers

    data: 24/11, 1/12 en 8/12/2008, telkens om 14.30 uur
    Lokatie Hof van Watervliet, Oude Burg 19
    Gemeente Brugge
    Organisatie OKRA regio Brugge
    Meer info 050/44.03.81 brugge@okra.be


    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanbevolen concertmissen !

    Missa Festival 2008-2009



    Jaarlijkse cyclus van concertmissen in de Gentse Sint-Elisabeth Begijnhofkerk.
    In deze cyclus van concertmissen nodigen het Collegium Musicale Gandavense en het damesensemble Arabesk andere koren uit om, bij voorkeur a capella, een polyfone mis te brengen. 

    Programma 2008-2009:

    • zondag 28 september 2008: Charles Gounod, Messe brève n°7 'Aux chapelles' door Bryghia Cantat, Brugge o.l.v. Reinhilde Uyttendaele
    • zondag 19 oktober 2008: J.F. Doppelbauer, Kleine Messe in F door het Sint-Hilariuskoor, Mullem o.l.v. Koen Van Overberghe
    • zondag 23 november 2008: Ton de Leeuw, Missa brevis door het gemengd koor Vocalise, Ede (NL) o;l.v. Albert Wissink
    • zondag 14 december 2008: Peter Benoit, Missa tribus vocibus virorum door het Sinte-Barbarakoor, Heusden o.l.v. Jos Van den Borre


    • zondag 15 februari 2009: Bob Chilcott, A little Jazz Mass door Voices!, Knokke o.l.v. Rudy Van der Cruyssen
    • zondag 22 maart 2009: Harold Drake, Communion service in E door het St George's Parish Church Choir, Beckenham (GB) o.l.v. Nigel Groome
    • zondag 25 april 2009: Noël Goemanne, Missa Hosanna door Vocaal damesensemble Arabesk, Gent o.l.v. Marc Van den Borre


    • zondag 17 mei 2009: Joseph Rheinberger, Mis in Es op. 109 door Voc. Ensemble Musica Cordis, Goes (NL)
    • zondag 28 juni 2009: Albert Wissink, Missa brevis door het kinderkoor van de koorschool Midden-Gelderland, Ede (NL) o.l.v. Albert Wissinck

    Info: collegiummusicalegandavense@gmail.com

    Organisatie:
    Collegium Musicale Gandavense i.s.m. Koor&Stem Gent/VFJK


    31-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CD met hedendaagse Vlaamse muziek

    Vlaamse Hedendaagse Muziek


     
    Type: compilatie
    Formaat: cd
    Componist(en): Peter Swinnen
    Stefan Van Eycken
    Luc Brewaeys
    Petra Vermote
    André Laporte
    Serge Verstockt
    Frank Nuyts

    Uitvoerder(s): Vlaams Radio Orkest (VRO) - Brussels Philharmonic
    Hermes ensemble
    Bernadette Degelin
    Apsara
    Rolande Van der Paal
    Champ d'action
    Jan Michiels
    Vlaams Radio Koor (VRK)
    Claude Coppens
    Rolande Van der Paal (sopraan), Champ d'action o.l.v. Jaan Bossier; Apsara; Bernadette Degelin (sopraan), VRO o.l.v. Dirk Brossé; Charlotte Riedijk (sopraan), Hermes Ensemble o.l.v. Koen Kessels; VRK, Jan Michiels (piano) o.l.v. Johan Duijck; Claude Coppens (piano), Vlaams Mobiel Kamerensemble o.l.v. Eugeen Lievens
    Dirigent(en): Koen Kessels
    Dirk Brossé
    Johan Duijck
    André Laporte
    Eugène Lievens
    Label(s): Demo cd
    Opnamedatum: 2001
    Beschikbaarheid: ter inzage in het Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak)
    Plaatsingsnummer: 001456
    Genre(s): 20ste eeuw

    Info

    Compilatie cd met VRT opnames

    Track-info

    1. Verstockt Serge: Towards the inside of a tiny cow-bell
    2. Swinnen Peter: Toaminar'k
    3. Nuyts Frank: Symfonie nr; 2 'Wall': deel 1
    4. Van Eycken Stefan : River of...
    5. Vermote Petra: Tziszj: deel 1 en 4
    6. Brewaeys Luc: I' vidi / la vita fugge
    7. Laporte André: Icarus' flight (Ascencion II)


    29-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conservatorium Brussel

    Peter Swinnen departementshoofd Brussels conservatorium

    Peter Swinnen

    De Raad van Bestuur van de Erasmushogeschool heeft docent componist Peter Swinnen aangesteld als departementshoofd van het Koninklijk Conservatorium Brussel met ingang van 1 oktober 2008.

    Peter Swinnen werd op 31 januari 1965 in Lier geboren. Van 1983 tot 1992 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough.

    Van 1990 tot 1997 gaf hij celloles in verschillende muziekscholen en sinds 1992 doceert hij ook analyse in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Hij werkte van 1997 tot 2004 aan de Katholieke Universiteit Leuven voor het gehoortrainingsprogramma UniSono. Sinds 2004 leidt Swinnen een project rond partituuranalyse, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de afdeling Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast werkt hij freelance voor de VRT en wordt hij regelmatig aangezocht om bij verschillende ensembles waaronder Champ d’Action de Live Electronics te verzorgen. Hij verzorgt ook als klankregisseur CD-opnamen.

    Voor zijn complete oeuvre werd hem de Prijs CERA - Jeugd en Muziek Vlaanderen 1991 toegekend en zijn opera “The petrifying Blue” kreeg de Provinciale Prijs voor Muziekcompositie 1992 van de provincie Antwerpen. Hij schreef muziek voor de BRTN-film “Andres”, een realisatie van Dirk Greyspeirt met choreografie van José Besprosvany, die de Premio Choreografo Elettronico 1993 en twee jaar later de 34ste Prijs Bert Leysen won. Voor zijn stuk “Quar'l” kreeg Peter Swinnen in 1997 de "Prix de Musique Contemporaine de Québec. Tweemaal won hij de Nationale Wedstrijd Compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd: in 1997 met Canzone en in 2001 met Ciaccona.

    Swinnen is medeoprichter van 2 belangrijke verenigingen ter bevordering van hedendaagse kunstmuziek. Hij is ondervoorzitter van ComAV, Componisten Achipel Vlaanderen en voorzitter van ISCM-Vlaanderen.


    23-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Felicitaties !

    5 sterren van Goldberg voor de Capilla Flamenca

    Capilla Flamenca

    Goldberg, het gereputeerde tijdschrift voor oude muziek kent de cd 'Désir d'aymer' van de Capilla Flamenca 5 sterren toe: "The flawless, highly polished performances of this entertaining programme guarantee an hour of pure delight".

    De Capilla Flamenca bezingt in deze cd 'het spel der minne' in vele kleuren en gedaantes: enerzijds in verfijnde vaak melancholische hoofse muziek van beroemde meesters als Obrecht, Agricola, Compère en Josquin en anderzijds in speelse meerstemmige zettingen van het volksere 'levenslied'. De cd is opgedeeld in drie delen: minne verlangen, minne plezier en minne verdriet en handelt over de Liefdeslyriek uit laat-middeleeuws Europa en de migratie van deze Liefdeslyriek van hof naar stad.

    Aan het begin van de twaalfde eeuw ontstond aan de adellijke hoven in het zuiden van het huidige Frankrijk een nieuwe liefdesconceptie. Hierin wordt de vrouw op een voetstuk geplaatst. De lyrische ik (meestal een man, maar er zijn ook vrouwelijke "ikken") bezingt de geliefde in alle toonaarden. Deze hoofse liefdesconceptie is een onderdeel van de hoofsheid of courtoisie. Doordat de adellijke machthebbers zich - samen met hun gezin en personeel - op één plaats gingen vestigen, moesten er "afspraken" gemaakt worden om het samenleven soepel te laten verlopen. Die stilzwijgende afspraken hebben uiteindelijk geleid tot etiquette-regels, regels die het sociale verkeer veraangenamen. Daartoe behoorden "regels" voor de manier waarop mannen en vrouwen met elkaar om dienden te gaan. Daarbinnen nam de hoofse liefde (of amour courtois) een aparte plaats in. Waar deze - voor West-Europa geheel nieuwe - liefdesconceptie vandaan komt, is grotendeels nog steeds in historische nevelen gehuld. Naar alle waarschijnlijkheid is leentjebuur gespeeld bij de "Arabieren", hetzij in het Midden-Oosten tijdens de kruistochten, hetzij dichterbij in Spanje. Hoe het ook zij de liefdeslyriek en daarmee de opvattingen over de liefde verspreidden zich als een lopend vuurtje door heel West-Europa. Tussen 1150 en 1200 verschijnen een groot aantal verhalende teksten in de volkstalen waarin die nieuwe liefdesleer wordt uitgedragen, zoals de romans over de legendarische koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel en die over Tristan en Isolde, maar ook teksten waarin Grieks-Romeinse helden (zoals de Trojaan Hektor) zich gedragen als voorbeeldige, hoofse ridders. Niet alleen in narratieve teksten, ook in de lyriek wordt de hoofse liefde uitgedragen. Veelal werden deze teksten gezongen, al dan niet ondersteund door instrumentale begeleiding. Deze "liederen" waren bestemd voor en werden geapprecieerd door een kleine, adellijke groep, de culturele elite. Maar toen de steden tot volle wasdom waren gekomen, wilden de "nouveaux riches" zich onderscheiden van de arbeidersmassa. Ze zochten aansluiting bij de oude adel en begonnen hun cultuur te imiteren. Zo bereikte de hoofse liefdeslyriek de stedelijke burgerij, althans de toplaag. In de daarop volgende eeuwen zakte deze elite-cultuur geleidelijk naar beneden. In de Middeleeuwen trokken musici rond, van hof tot hof, van stad naar stad, in de hoop ergens een centje te kunnen verdienen. Velen beheersten een of meer instrumenten. Sommigen hadden meer in hun mars: zij waren in staat eigen, nieuwe muziek te componeren. Die schreven ze veelal in opdracht van machthebbers, zowel wereldlijke (koningen, prinsen, hertogen) als geestelijke (paus, kardinalen, bisschoppen). Daarvoor werden ze soms vorstelijk betaald. Als een melodie aansloeg, kon die zich in zeer korte tijd verspreiden. De beroepsmusici waren in staat een "deuntje" na één keer horen na te spelen of te zingen. Veel van die muziek en teksten zijn verloren gegaan om de doodeenvoudig reden dat ze nimmer werden opgetekend.

      Tussen 1501 en 1504 publiceerde Ottaviano dei Petrucci (1466-1537) in Venetië drie boeken met wereldlijke muziek. In zijn Harmonice musices odhekaton A (wat zoveel wil zeggen als "Honderd polyfone melodieën. Deel A) en de daarop volgende Canti B & C (met respectievelijk 50 en 150 melodieën) heeft Petrucci melodieën uit heel West-Europa bijeengebracht, echter zonder woorden. Daarmee heeft Petrucci vele vijftiende- en zestiende-eeuwse "deuntjes" aan de vergetelheid onttrokken. Omdat Petrucci alleen de melodie drukte, is vaak niet duidelijk of we te maken hebben met een instrumentaal stuk of met een lied. Gelukkig is in een groot aantal zestiende-eeuwse liedboeken de muziek summier opgenomen. Door te combineren kan men teksten en melodieën aan elkaar koppelen. De melodieën en teksten op deze cd met minnelyriek kan men drie stadia van de liefde onderscheiden. Allereerst is er het Minne verlangen: de verliefde hoopt op een beloning, bijvoorbeeld op een kus (Baisés moy op een melodie van de Vlaming Josquin Desprez). In Minne plezier wordt de lof bezongen van het samenzijn (zoals in Le grand désir). Maar het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn: de minnaar kan afgewezen of aan de kant gezet worden. In Minne verdriet wordt aandacht besteed aan de pijn, zoals in O venus bant, maar ook in de reprise van Baisés moy: het meisje wil geen kusje geven omdat haar moeder haar buik vol kreeg van een enkele kus!

      Ofschoon de teksten in - vergelijking met de vroegere, puur hoofse lyriek - enigszins zijn vergrofd, geven ze een representatief beeld van de minnelyriek van rond het jaar 1500. Deze cd bevat melodieën van componisten uit heel West-Europa van Vlaanderen tot Venetië.
    (Ludo Jongen)
    Bron: Amersfoort, Sint-Isidorus MMVVI.    

    Désir d'aymer 


    22-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daens in de pers.....



    'Het wordt fan-tas-tisch'

    jcd; , Het Nieuwsblad, 22/08/2008, p.36, 400w.

    'Daens', de musical, zit op het juiste spoor. De première is pas op 4 oktober, maar nu al heeft de cast het gros van de scènes onder de knie. Gisteren liet regisseur Frank Van Laecke ons meekijken tijdens een open repetitie.

    Tranen tijdens repetities musical 'Daens'

    Het Belang van Limburg, 22/08/2008, p.69, 197w.

    SCHELLE - In theaterkringen wordt met spanning uitgekeken naar de première van de musical 'Daens', begin oktober. De cast verdiept zich al veertien dagen in het draaiboek van regisseur Frank Van Laecke. Die wil aan de ene kant hulde brengen aan de gelijknamige film van Stijn Coninx uit '92 en anderzijds stuurt hij aan op een compleet eigen parcours. "Het leuke is dat Frank ons een aandeel gunt in dat groeiproces", zegt Peter Van de Velde, alias Schmitt.


    19-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edgar Tinel in Nederland .......

    Nederlandse koren halen oratoria Edgar Tinel vanonder het stof



    Weinig Vlaamse componisten hebben zoveel succes gekend in het buitenland als Edgar Tinel (1854-1912). Zijn meest bekende werk, het oratorium “Franciscus” (1888, opus 36), werd naar verluidt meer dan 1.000 keer uitgevoerd, behaalde triomfen in onder meer Parijs, Londen, Berlijn, Milaan en New York en stond op het repertoire van alle grote koren in binnen- en buitenland. Gesteund door dit succes schreef Tinel nog twee grote vocale werken: “Godelieve” (1897, opus 43), dat algemeen als zijn beste werk beschouwd wordt, en “Katharina” (1908, opus 44).

    Met WO I kwam ook een einde aan de hoogdagen van de grote romantische oratoria, zo kenmerkend voor het oeuvre van Tinel en Benoit. Tot op vandaag halen heel wat koren, dirigenten en cultuurbeleidsmakers in Vlaanderen hun neus op voor dit repertoire. Ten onrechte, zo meent alvast de Nederlandse dirigent Paul van Gulick, die de werken inkeek en concludeerde dat het hoog tijd wordt dat ze opnieuw hun plaats innemen tussen de grote vocale werken van buitenlandse tijdgenoten.

    Het Tinel-comité dat hier al jaren vruchteloos aan de kar trekt, vond in het kritische, maar onbevooroordeelde Nederland wel de nodige partners voor een groots en uniek project: de uitvoering van de drie oratoria (maart 2009: "Godelieve", 2010: "Katharina" en 2012, precies 100 jaar na het overlijden van Tinel: "Franciscus") op telkens 5 plaatsen + de opname van 3 cd's. Het Nederlandse publiek zal dus ruim de gelegenheid krijgen het werk van Tinel te leren kennen. Het zou een gemiste kans zijn, mocht geen enkel concert in Vlaanderen plaatsvinden.

    Voor een degelijke uitvoering zijn minstens 200 zangers nodig. Hiervoor zorgen onder meer Princenhages Mannenkoor Breda, Jeroen Boschkoor Den Bosch, Residentiekoor Den Haag, Kamerkoor BonTon en Toonkunstkoor Breda. Interessant is dat individuele koorzangers, ook Vlaamse, nog kunnen aansluiten. Inschrijven voor de eerste concerten en de 20 voorafgaande repetities kan tot medio oktober. Meer info via het ANZ-secretariaat (www.anz.be) of bij het Tinelcomité in Sinaai.
    We brengen hier graag hulde aan de bezielende kracht van het Tinelcomité, nl. Jo De Vos, die kosten noch moeite spaart om het werk van Tinel in de aandacht te houden. Hij onderhoudt bovendien uitstekende relaties met nakomelingen van de grote componist. Hij is vaak meer een Tinel dan vele Tinels of aanverwanten.
     
    Terloops verwijzen we naar de schitterende CD van het Brussels kathedraalkoor met werken voor koor en orgel van Edgar Tinel. U hoort er o.a. het Te Deum, de 3 Motets de la Ste. Vièrge, De Lourdesmis, de Lijkstoet uit Franciscus, ......



    14-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kennismaking waard ....


    Limbrant

    Limbrant is een ensemble dat vooral gespecialiseerd is in traditionele Vlaamse/Belgische volksmuziek. Aan de basis van het unieke repertoire ligt het jarenlange opzoekingswerk van Hubert Boone, stichter van het ensemble. Het instrumentale gedeelte bestaat uit dansmuziek uit onze gewesten: polka, mazurka, redova, wals, schottisch en interessante vergeten nummers, zoals contradans en menuet. Deze dansen zijn ook elders in Europa bekend, maar Limbrant brengt typische voorbeelden uit ons land. Het vokaal programma bestaat eveneens uit traditionele nummers: liefdesliederen, komische en satirische liederen, balladen en voorbeelden in vergeten toonaarden die teruggaan tot in de Middeleeuwen.


    08-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzikaal erfgoed

    Discussiedag muzikaal erfgoed in Nederland en Vlaanderen

    Op 17 september 2008 organiseren het Nederlands Muziekinstituut (NMI) en Resonant, Centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed, in Den Haag een discussiedag over muzikaal erfgoed in Nederland en Vlaanderen.

    Opzet van de discussiedag is om binnen het Nederlandse taalgebied een aanzet te geven voor de definitie van muzikaal erfgoed, de maatschappelijke relevantie ervan te bespreken en de verschillen/gelijkenissen in Vlaanderen en Nederland in kaart te brengen (bijvoorbeeld qua benadering). Op de agenda staat ook het handboek ‘muzikaal erfgoed’ dat in de toekomst tot een belangrijk instrument voor de sector zal vormen. Op deze manier wil men komen tot een integrale en breed gedragen interdisciplinaire visie op muzikaal erfgoed. De bevindingen van de samenkomst zullen onder meer gebruikt worden in beleidsnota's en in het handboek dat in december voor het eerst zal verschijnen en dat de komende jaren -in overleg met de brede sector in Nederland en Vlaanderen en met internationale specialisten- verder zal worden uitgebreid en verfijnd.


    04-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verplichte lectuur !

    F. ROQUET: Lexicon Vlaamse componisten na 1800

     
    Flavie2.jpg

    Vorig jaar werd het Lexicon Vlaamse componisten na 1800 voorgesteld.
    Het betreft een bijzonder lijvig en uitgebreid boek (960 bladzijden met informatie over meer dan 2000 componisten) dat op een uitzonderlijk korte termijn door Flavie Roquet werd samengesteld en uitgegeven is bij Roularta Books.
    Kleine, minder bekende of quasi vergeten componisten van wie de biografische gegevens doorgaans besloten blijven binnen de lokale geschiedschrijving, figureren hier - dankzij de niet aflatende opzoekingen van Flavie Roquet - tussen de grote namen van de canon der Vlaamse componisten. Van elke componist is een korte biografie opgenomen, gevolgd door een selectieve werkenlijst en een summiere bibliografie. Soms wordt ook de bewaarplaats van belangrijk archiefmateriaal vermeld. Indexen volgens plaats en datum van geboorte of overlijden en de lijst met vrouwelijke componisten vormen bruikbare/ handige hulpmiddelen. Met de medewerking van velen heeft Flavie Roquet met dit opus magnum een uitgesproken bijdrage geleverd aan de studie van de Vlaamse muziekgeschiedenis Lexicon Vlaamse componisten geboren na 1800 Flavie Roquet Uitgegeven bij Roularta books .


    31-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weihnachtsoratorium van J.S. Bach
    Wie zingt  het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach mee?
     


    Op zondag 14 december 2008 voert het Brussels Bach Koor het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach uit in het Kaaitheater te Brussel.
    Voor de uitvoering van de cantates 1, 2, 3 en 6 uit dit oratorium werkt het Brussels Bach Koor samen met het koor Dulcisona en het orkest Camerata NoTaBene.
    De solopartijen worden gezongen door sopraan Cristel De Meulder, altus Rob Cuppens, tenor Vincent Lesage en bas-bariton Tristan Faes. Het geheel staat onder leiding van Michaël Scheck.

    Bij de uitvoering  van het Weihnachtsoratorium grijpt het Brussels Bach Koor terug naar de liturgische praktijk uit de barok waarbij het publiek wordt uitgenodigd om de koralen van dit oratorium mee te zingen.
    Het Brussels Bach Koor nodigt daarom geïnteresseerde koren en zangers uit om actief te participeren aan dit project.
    Een voorbereidend kooratelier vindt plaats op woensdag 10 december 2008 van 19.30 u. tot 22.00 u. in de Aula van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB), Campus Koekelberg.
    De deelnemers voeren de ingestudeerde koralen samen met de concertkoren uit op zondag 14 december 2008 om 16.00 u. in het Kaaitheater te Brussel.


    Om iedereen de kans te geven aan dit project te participeren, werd de inschrijvingsbijdrage bewust heel laag gehouden:
    •    € 7 per persoon voor individuele deelnemers, inbegrepen de partituur
    •    € 5 per persoon voor koorgroepen van minimum 5 zangers, inbegrepen de partituur.
    Koren die aan dit project participeren krijgen ondersteuning bij de instudering van de koralen via de koorcoaching van Koor&Stem. M. Scheck engageert zich om deze koren tijdens hun repetities voor te bereiden op dit project.

    Wie interesse heeft in een medewerking aan dit uniek project kan contact opnemen met Erik Demarbaix: tel. 03/237.96.43 of erik.demarbaix@koorenstem.be.

    De uitvoering van het Weihnachtsoratorium is een initiatief van het Brussel Bach Koor vzw in samenwerking met Koor&Stem vzw.


    29-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksliederen


    W. BOSMANS: Pol Heyns en het volkslied

     
    Bosmans-Heyns.jpg

    Pol Heyns (1906-1960) maakte in het tweede derde van de twintigste eeuw naam als romanschrijver, recensent, radioreporter, journalist, hoofdredacteur en volkskundige. Wim Bosmans belicht in het boek Pol Heyns en het volkslied de volksliedverzamelaar in Heyns.
    Pol Heyns, een gepassioneerd heem- en volkskundige, verzorgde in de late jaren 1930 en in het begin van de jaren ’40 bij het N.I.R. de programma’s 20 minuten folklore, Het lied onzer vaderen, Wij doen het ver verleden ontwaken en Sa vrienden luistert naar dit lied. Daarin besteedde hij ook veel aandacht aan volksmuziek. Zijn bewaarde veldopnames dateren uit de periode 1937-1939 en bestrijken heel Vlaanderen – al registreerde hij meer dan de helft van de meer dan duizend liederen in slechts tien steden.
    Hoewel verzamelaars als Edmond de Coussemaeker, Jan Bols of Lambrecht Lambrechts al vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw Vlaamse volksliederen optekenden, was Pol Heyns de eerste die er in de late jaren 1930 ook geluidsopnames van maakte. Een getranscribeerde en becommentarieerde selectie hieruit publiceerde hij in 1941 onder de titel Volksliederen. Volks- en folkmuzikanten laten zich tot op de dag van vandaag inspireren door dit repertoire. Zo interpreteerden ’t Kliekske en Wannes Van de Velde liederen uit de bundel en integreerde Göze een veldopname van‘Ik zag Cecilia komen in een nummer op zijn jongste cd Quand on est bien amoureux.
    Tot voor kort waren de opnames van Pol Heyns grotendeels verloren gewaand en kon men Volksliederen enkel in antiquariaten op de kop te tikken. Wim Bosmans brengt daar met deze publicatie verandering in. Een facsimile van Volksliederen vormt de kern van het boek. De reproductie wordt vooraf gegaan door hoofdstukken over het leven en het veldwerk van Heyns. Bosmans geeft eveneens een beschrijving van de inhoud van het volksliedarchief van de radiopionier en voegt een inventaris van de originele veldopnames toe. De bijgeleverde cd brengt een keuze uit dit waardevolle materiaal na vele jaren opnieuw tot klinken.
    W. BOSMANS, Pol Heyns en het volkslied, Leuven, Uitgeverij Peeters, 2007, 293 p. ISBN: 978-90-429-1859-7.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actualiteit uit de muziekwereld
    Organist Luc Ponet gehuldigd voor 25 jaar dienst in de basiliek
    Musicus Luc Ponet is al 25 jaar organist en 20 jaar organist-titularis van het Le Picard-orgel in de Basiliek. Om dit dubbel feest extra luister te geven, organiseerden de Vrienden van het Le Picard-orgel een jubileumconcert. Achteraf werd de nietsvermoedende jubilaris naar het stadhuis gelokt waar hij uitgebreid in de bloemetjes gezet werd. Cultuurschepen Thys bewierookte hem langs alle kanten: "Jij bezit een mooie trefzekere techniek, stijlgevoel en het vermogen om spannende programma's ...

    Dirigent met dwarsfluit voor koor
    Philippe Benoit (47) is de nieuwe dirigent van het koor Laetare Musica van Herk-de-Stad. Na zijn muzikale studies daar vervolmaakte hij zich aan het Lemmensinstituut in Leuven en het conservatorium van Antwerpen. Momenteel is hij docent dwarsfluit aan de conservatoria van Gent en Maastricht en aan het Lemmensinstituut in Leuven. "Twee jaar geleden heb ik nog een koor gedirigeerd. De microbe leefde nog altijd. Ik heb dan ook niet lang moeten nadenken om me kandidaat te stellen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIE ZINGT MEE IN ZANGFEESTKOOR ?



    WIE HEEFT ZIN OM MEE TE ZINGEN IN DE RUBENSCANTATE VAN BENOIT ?


    Op zondag 15 februari 2009 vindt in de Antwerpse Lotto-Arenahal (sportpaleis) het 72ste Vlaams Nationaal Zangfeest plaats.



    Naast de traditionele en modernere samenzangliederen (van Jef Van Hoof, Renaat Veremans, Jef Tinel, Emiel Hullebroeck tot Will Tura, Jacques Brel en Noordkaap wordt door de koren en het orkest een fragment uit de Rubenscantate van Peter Benoit uitgevoerd.

    Wie heeft zin om mee te zingen in het zangfeestkoor?



    Voor veel koren en zangers is het een unieke kans om eens met orkest, op een groot podium in een grote zaal en voor een publiek van enkele duizenden mensen te kunnen optreden. Het is bovendien een enige gelegenheid om dit groots werk van Benoit uit te voeren en ten slotte is het een sterk signaal van onze Vlaamse stem.

    Er is een gezamenlijke herhaling voor alle koren op zaterdagnamiddag 17 januari (dan zijn de stukken verondersteld gekend te zijn), een generale op zaterdag (hele dag) 14 februari en zondagvoormiddag 15 februari. De uitvoering vindt plaats op zondagnamiddag 15 februari.

    Voor de voorbereidende repetitie(s) en voor alle andere praktische regelingen spreken we af met de kandidaten die zich aangemeld hebben.

    Wij zorgen voor de partituren.

    Hopelijk doet u ook mee!
    Daarom: heb je zin om mee te zingen of heb je kandidaat-zangers, mail ons uw (en hun) namen door voor 1 september (op 3 september hebben we vergadering met de organisatoren en daar zou ik graag al een antwoord kunnen geven).

     videovideo

     

    Alvast bedankt!

     

    Peter Leys

    peter@tandernaken.be

     


    25-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 februari 2009: Vlaams Nationaal Zangfeest !

    Noteer het nu reeds in uw agenda.

    Zorg dat je er bij bent om de nieuwe locatie (Lotto-Arenahal - sportpaleis Antwerpen) in te zingen als Hall van de Vlaamse Liederen !

     


    24-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Promotor Vlaamse muziek gelauwerd !

    Luc Famaey krijgt Gulden Spoor

    De Beweging Vlaanderen-Europa vzw reikt elk jaar haar Gulden Sporen voor Vlaamse Culturele Uitstraling uit. Deze symbolische onderscheiding gaat naar Vlaamse personen of instanties die door hun engagement of hun prestaties een markant spoor trekken op cultureel vlak. De Beweging Vlaanderen-Europa laat zich bij de selectie inspireren door een uitgebreide adviesraad die enkele tientallen vertegenwoordigers uit het brede Vlaamse middenveld omvat. Een Gulden Spoor gaat dit jaar naar Luc Famaey voor de gedreven manier waarop hij muziek van Vlaamse componisten wereldwijd promoot via het platenlabel Phaedra en de indrukwekkende reeks “In Flanders' Fields”.

    Goed 15 jaar geleden begon Luc Famaey, toen cultuurmedewerker bij de BRT, aan de verwezenlijking van een stoute droom. Hij wilde het werk van Vlaamse componisten voor de onverschilligheid en de vergetelheid behoeden door ze aan een nieuw luisterpubliek te helpen. Het vehikel daarvoor werd het platenlabel Phaedra en meer speciaal de reeks “In Flanders' Fields”. Phaedra is een Oud-Griekse naam met als betekenis “de schijnwerpers richten op”. Een erg toepasselijke titel dus voor het label dat intussen al meer dan 100 opnamen in cataloog heeft met Vlaamse muziek van het midden van de 19de eeuw tot heden. Deze geboren maar naar Beveren verkaste Mechelaar heeft zich daarbij geprofileerd als een brugfiguur die zakelijk onervaren componisten of hun erfgenamen door het kluwen van het productienetwerk tot bij het publiek loodst. De producties van Luc Famaey kennen ook een veelzeggende evolutie. Eerst speelden artiesten van eigen bodem muziek van bij ons. Vervolgens slaagde hij erin om gereputeerde buitenlandse orkesten en artiesten Vlaamse muziek te laten vertolken: Arthur Meulemans in Tsjechië, Jef Van Hoof in Hongarije, August De Boeck gezongen door de Zweedse sopraan Nina Stemme, religieuze koormuziek van Benoit, Feremans, Mortelmans en anderen uitgevoerd door het Staatskoor van Letland...

    Tamelijk uniek aan het Phaedra-verhaal is dat Luc Famaey niet van zijn platenlabel moet leven maar doet wat hij doet uit liefde voor muziek. In tegenstelling tot vele andere verdienstelijke Vlaamse initiatieven die helaas zelden de eigen grenzen overschrijden, bouwde Luc Famaey bovendien een verdeelcircuit uit dat zelfs Europa overstijgt en zich uitstrekt tot in Japan, Australië, India en de Verenigde Staten. Vooral de reeks “In Flanders' Fields” is intussen wereldwijd een begrip geworden. Distributie via internet werd daarbij Famaeys krachtige bondgenoot. Zelfs in het Witte Huis in Washington blijkt er een fan te wonen die nagenoeg elke cd met Vlaamse muziek koopt...Met andere woorden: een terechte laureaat voor een onderscheiding die Vlaamse culturele uitstraling wil waarderen.


    13-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse muziek op KLARA !

    Als het goed is zeggen we het ook. En graag!

    Hoewel we het maar normaal vinden, maar toch!

    Klara heeft ter gelegenheid van 11 juli extra aandacht geschonken aan Vlaamse muziek.
    Waarvoor onze dank en felicitaties. 
    Hieronder nog een lovende reactie van het studiecentrum voor de Vlaamse muziek.

     
    Deze dagen niet uit de ether te branden: Vlaamse muziek

    Op Klara wordt de Vlaamse Feestdag van 11 juli een gelegenheid om van het programma Orlando het exclusieve speelterrein te maken van Vlaamse componisten (Klara, vrijdag 11 juli, 19u-22u). U zal er muziek horen van Roelstraete, D’Hoedt, Ryelandt, Nees, Gilson, Van der Stucken, Fiocco, Van Helmont en Tinel.

    (Roelstraete)       (Gilson)                (Ryelandt)           (Tinel)          (Fiocco)               (Nees)

    Tegelijk was ditzelfde Orlando heel de afgelopen week gewijd aan Vlaamse muziek, gekozen en toegelicht door Jan Dewilde. Verder kwamen de Vlaamse muziek en het SVM ook uitvoerig aan het woord in het radioprogramma van Kees Schuurwater op de IKON (www.musicareligiosa.nl): Annelies Focquaert, SVM-medwerkster, mocht haar fascinatie voor Jacques-Nicolas Lemmens en de religieuze muziek van de 19e eeuw uit de doeken doen op zondag 15 juni (een interview dat een hele week nog online te beluisteren was); Jan Dewilde belichtte de Vlaamse religieuze muziek in de 19e eeuw en de godsdienstige muziek van Peter Benoit in het bijzonder.

     (Benoit)

    Graag nog (veel) meer van dat!


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!