NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    26-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams koorconcert

    Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe

    Datum vrijdag 17 oktober 2008
    Aanvang 20u15
    Activiteit Antwerps Mannenkoor zingt Tinel, Wilford, Van Durme, D'Hooghe
    programma:
    Clément D'Hooghe - Missa in honorem Sancti Pauli
    Oscar Van Durme - Ave Maria
    Oscar Van Durme - Tota pulchra es
    Arthur Wilford - Avondlied
    Edgar Tinel - Sonate voor orgel
    Edgar Tinel - Alleluia

    uitvoerders:
    Antwerps Mannenkoor en Peter Van de Velde (orgel)
    Lokatie Dekanale kerk
    Gemeente Temse
    Organisatie Antwerps Mannenkoor
    Meer info 03/257.27.66 (info) 03/710.12.70 (kaarten)


    21-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cantate van Jos Mertens !

    Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens

    Datum zaterdag 11 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Cantate "Kringen van Tijd" - Jos Mertens
    Programma FVV VLAAMS-BRABANT NODIGT UIT:
    ZATERDAG 11 OKTOBER 2008 – 20.00 uur
    Sint-Jan-Evangelistkerk Tervuren

    KRINGEN VAN TIJD

    LIBRETTO : JULIEN LIBRECHT - MUZIEK : JOS MERTENS

    DOOR KAMERORKEST DIVERTIMENTO EN MET DE MEDEWERKING VAN
    RACHEL FABRY SOPRAAN
    JOHAN UYTTERSCHAUT BASBARITON
    ANKE STEENBEKE PIANO
    HERMAN DE VILDER RECITANT
    EN HET KOOR: SINGHET SCONE UIT DILBEEK
    ALGEMENE LEIDING: WILLIAM SPITTAEL

    KAARTEN AAN :
    € 10,00 IN VVK DOOR OVERSCHRIJVING OP REK.FVV 434-7262969-01 VÓÓR 4 OKTOBER A.S.
    € 12,00 AAN DE KASSA
    Lokatie Sint-Jan-Evangelistkerk
    Gemeente Tervuren
    Organisatie FVV Vlaams-Brabant
    Meer info 02 252 17 00 - 02 767 55 93


    20-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zee is een orkest

     

    Datum zaterdag 11 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit De zee is een orkest
    programma:
    Vic Nees - De zee is een orkest

    J. Leavitt - Festival Sanctus
    Kurt Bikkembergs - Klacht van een treurwilg

    Bob Chilcott - Spell of safekeeping
    M.J. Ayers - Speaking of music

    uitvoerders:
    Artemis (Maaseik) o.l.v. Guido Beckers, Sjaloom (Waregem) o.l.v. Marleen Annemans, Hemelsdaele (Brugge) o.l.v. Els Bode, Innamorati di Musica (Geraardsbergen) o.l.v. Marc van den Borre, Maaike De Zitter en Koen Evens (piano). Algemene leiding: Marleen Annemans
    Lokatie Sint-Jacobskerk
    Gemeente Brugge
    Organisatie Koor & Stem Gent
    Meer info 09/220.24.84


    18-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Festival Emergence 2008


    CC Le  Fourquet, de schepen van cultuur Benoît  Schoonbroodt en het College van burgmeester en schepen organiseren 8 concerten met Belgische hedendaagse muziek in aanwezigheid van de componisten, onder de artistieke directie van Danielle Baas in samenwerking met de Academie van Sint-Agatha-Berchem.
    Volgende componisten werden opgenomen in de programmatie:  Piet Swerts, Wilfried Westerlinck,  Chris Christoffels,  Elias Gistelinck, Alain Craens, Jacqueline  Fontyn, Bart Vanhecke, Frédéric Devreese, Vincent Ghadimi, Raoul De Smet,
    4-18-25/10 – 8-9-22-29-30/11/2008
    9-30/11 : 14u -  elke zaterdag om 20h00
    Oude Kerk, Kerkplein 1082 Sint-Agatha-Berchem
    http://www.danbaas.be           www.lefourquet.be
    Tel : 02/469.36.75
    dan.baas@skynet.be   
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Componisten en Rene Declercq

    Woorden worden klanken 
     
    Liederen op gedichten van René De Clercq
    Hugo De Backer, André Van Ryckeghem
    Korte inhoud: Voor heel wat componisten was René De Clercq (1877-1932) een gedroomde tekstdichter. "Hij droeg het ritme in zich" aldus Emiel Hullebroeck en samen met hem 143 andere componisten die dankbaar gebruik maakten van zijn gedichten: Hemelhuis, De blauwvoet, Tineke van Heule, Moederke alleen, De gilde viert,... Het boek geeft een korte levensschets van al deze componisten en vertelt ons over hun relatie met de dichter. Er is een handige index van de in totaal 737 liederen, alsook een bibliografie en een discografie. Van 41 liederen werd de partituur opgenomen. Tot slot gaan de auteurs dieper in op de late roeping van De Clercq om als autodidact zelf muziek te schrijven op zijn gedichten.

    Uitgeverij: Stichting René De Clercq
    Referentie: ANZ 509

    Prijs: 15 Euro

    Te bestellen via www.anz.be


    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!

    Hasseltse beiaardier wint Fabiolawedstrijd
    Het Belang van Limburg, 16/09/2008, p.64, 232w.
    Hasselt De Hasseltse stadsbeiaardier Kenneth Theunissen heeft zondagnacht de zesde editie van de Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard in Mechelen gewonnen. Die wedstrijd is vergelijkbaar met de beter bekende Koningin Elisabethwedstrijd. "Dit is de moeilijkste en zwaarste beiaardwedstrijd, omdat elke laureaat een zéér uitgebreid repertorium moet kunnen voorleggen aan een internationaal samengestelde jury", zegt Kenneth Theunissen, die het in de finale haalde van één Japanse, één Amerikaanse ...


    16-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Duijck

    Componist-dirigent Guy Duijck overleden

    Op 26 juli overleed Guy Duijck, de vader van dirigent en pianist Johan Duijck. Hij werd geboren te Gent op 28 april 1927.
    Guy Duijck componeerde een behoorlijk aantal werken in een vrij toegankelijke stijl.

    Zijn studies deed hij vrijwel alle aan het Koninklijke Conservatorium te Gent. Hij studeerde daar hobo, althobo, kamermuziek, harmonieleer, muziekgeschiedenis en contrapunt. Daar waren zijn leraren harmonie bij Martin Lanssens en contrapunt bij Prosper Eechaute. Het studium van de fuga deed hij gedurende een negenjarig verblijf in Duitsland parallel aan het Koninklijk Conservatorium te Luik bij Josef Leroy. Ter gelijkertijd deed hij ook nog een studie voor compositie bij Francis de Bourguignon.

    In 1947 werd hij solo hoboïst bij de Koninklijke Muziekkapel van de Zeemacht te Oostende. Eveneens was hij ook hoboïst bij het orkest van de Opera van Gent en het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel. Ook als docent aan het Koninklijke Conservatorium in Gent was hij werkzam. In 1948 werd hij als docent voor hobo aan het conservatorium te Brugge benoemd.

    In 1951 werd hij dirigent van het muziekkorps van de 1e Infanteriebrigade, die in Duitsland gevestigd was en van de zestiende Pantserdivisie. In 1960 werd hij opvolger van Jos Hanniken als dirigent van de Muziekkapel van de Zeemacht in Oostende. In 1963 werd hij directeur van de stedelijke muziekacademie in Ronse. In 1968 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge.

    Guy Duyck was van 1963 tot 1992 ook directeur van de muziekacademie te Ronse. Hij was de zesde dirigent van de Koninklijke Harmonie "Ypriana", van 7 maart 1963 tot 15 november 1966. Voor zijn composities kreeg hij talrijke internationale en nationale prijzen en onderscheidingen.

    Guy Duyck componeerde kamermuziek, liederen en vooral marsen. Voor de Koninklijke Harmonie "Ypriana" schreef hij de mars ‘Ypriana’. Hij componeerde diverse suites van Vlaamse (soldaten)liederen van o.a. J. Tinel, M. Veremans, G. Feremans, A. Preud'homme, L. Dieltiens en J. Mertens voor koor en harmonie-orkest. 
    Hij schreef ook enkele andere vocale werken:

    • 1954 Avondbloemen, voor bariton en orkest
    • 1954 In het Atrium der Vestalinen, voor mezzosopraan en orkest
    • 1955 Wijding aan mijn Vader, voor mezzosopraan en orkest
    Er is ook een harmonieorkest naar Guy Duijck genoemd. Harmonieorkest Guy Duijck uit Evergem is actief sinds 1980. Het harmonieorkest speelt nog steeds in uitmuntendheidafdeling na een heel lange periode in ereafdeling.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creatie....

    George De Decker componeert 1000 jaar Waverse geschiedenis

    Ter gelegenheid van 1000 jaar Waver componeerde George De Decker een grote symfonische evocatie waarover hij hieronder verscholen meer toelichting geeft.


    STINSEN

    Ter gelegenheid van Waver 1000 jaar kreeg ik de opdracht van mijn gemeente om een compositie te schrijven voor het Vlaams-Brabants-Symfonie Orkest o.l.v. Rik Ghesquiere.


    Dit werk wordt gecreëerd in de kapel van Borgerstein

    op vrijdag 26 september 2008 om 20:00.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een aanrader....


    Capella di Voce - De nieuwe oogst - Koorcompositiewedstrijd 2007

    Hans Aerts (°1956), Yvan Vander Sanden (°1972) en Ludo Geloen (°1962) zijn de laureaten van de tweede Nationale Koorcompositiewedstrijd van Vocaal Ensemble Capella di Voce en muziekuitgeverij Euprint. Naast de gelauwerde creaties staat op de cd ook nieuw koorwerk van juryleden Roland Coryn, Jacqueline Fontyn, Luc Van Hove en Kurt Bikkembergs. De partituren zijn apart verkrijgbaar.
    Uitvoerders:
    Vocaal Ensemble Capella di Voce o.l.v. Kurt Bikkembergs



    Uitgave: Euprint - Sono

    Referentie: ANZ 147

    Prijs: 15 Euro

          

    Titel Componist
    1 Het was een mages uitvercoren - 2:40
    SATB
    volkslied / Jacqueline Fontyn
    2 Une prière intérieure - 5:24
    SATB
    Frans volkslied / Ludo Claesen
    3 Drie motetten - Ubi caritas - 4:07
    SSA
    Ludo Geloen
    4 Drie motetten - Media vita - 4:07
    SATB
    Ludo Geloen
    5 Drie motetten - In manus tuas - 4:33
    TTB
    Ludo Geloen
    6 Veritas mea - 2:36
    SATB
    Kurt Bikkembergs
    7 Christus factus est - 3:12
    Sebastiaan Van Steenberge
    8 Eternity - 1:20
    SATB
    William Blake / Martin Slootmaekers
    9 Uti var hage - 2:19
    SA
    Zweeds volkslied / Gwendolyn Sommereyns
    10 Carillon - 2:19
    SATB
    Maria Vasalis / Roland Coryn
    11 Avondgeluiden - 3:08
    SATB
    Paul van Ostaijen / Hans Aerts
    12 Herbst - 2:22
    SATB
    Rainer Maria Rilke / Kurt Bikkembergs
    13 Nacht-stilte - 5:55
    SATB
    Pieter C. Boutens / Luc Van Hove
    14 Two days in a life - 16 june 1904 - 2:10
    SATB
    James Joyce / Yvan Vander Sanden
    15 Two days in a life - 12 june 1923 - 3:12
    SATB
    Virginia Woolf / Yvan Vander Sanden

    Te bestellen via www.anz.be


    15-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen zingen!

    Zangavond Dichter en Geus

    Datum vrijdag 3 oktober 2008
    Aanvang 20u00
    Activiteit Zangavond Dichter en Geus
    Om de twee jaar organiseert Mannenkoor Gaudeamus zijn befaamde zangavonden. Telkens goed voor meer dan 1.000 enthousiaste toehoorders en meezingers. Dit jaar zijn de avonden opgebouwd rond de derde en artistiek hoogstaande CD van het koor, die eind 2007 verscheen onder de titel "Dichter en Geus".
    Lokatie Stadsschouwburg
    Gemeente Sint-Niklaas
    Organisatie Mannenkoor Gaudeamus
    Meer info hedwig.buysrogge@skynet.be


    14-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer een Vlaming op een buitenlandse post....

    Xavier Vandamme wordt nieuwe directeur organisatie Oude Muziek Utrecht

    Xavier VandammeDe Organisatie Oude Muziek heeft de Belg Xavier Vandamme benoemd tot zijn nieuwe directeur. De organisatie richt onder meer het jaarlijkse Festival Oude Muziek in Utrecht in, ’s werelds grootste oude muziekfestival.

    Vandamme is sinds 2004 verantwoordelijk voor de programmering oude muziek in het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) in Brussel. Hij is sinds enkele maanden ook assistent van algemeen directeur Paul Dujardin. Daarvóór was hij onder meer werkzaam aan de universiteit van Leuven, bij Musica, het Belgische impulscentrum voor muziek, als presentator en producer bij Klara, en als muziekrecensent.

    Xavier Vandamme: ‘Ik volg het Festival Oude Muziek al tien jaar, en ben altijd onder de indruk geweest van de manier waarop Utrecht zijn verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van de sector. Het is een state-of-the-art-festival, dat voluit gaat. Op dat lef wil ik graag voortbouwen. Utrecht moet een festival blijven zonder dogmatisme, dat het nadenken over repertoire en uitvoeringspraktijk maar ook contact met het publiek en interactie met andere kunstvormen stimuleert en kanaliseert.’

    Vandamme treedt begin mei aan. Tot dan blijft hij op post bij het Paleis voor Schone Kunsten, waar hij nog het oude muziekseizoen 2009-10 zal voorstellen. Hij blijft ook de assistent van Paul Dujardin voor de opvolging van lopende strategische dossiers.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kooratelier in Schepdaal met kerstmuziek ....


    Kooratelier Schepdaal
    De provinciale adeling Vlaams-Brabant  (Koor en Stem) voert een zeer actief beleid van ondersteuning bij de koren door het inrichten van koorateliers en korenontmoetingen. Op maandag 29 september 2008 organiseert zij een kooratelier in Schepdaal met als thema "Advent en Kerstliederen".



    Tijdens het kooratelier van maandag 29 september 2008 wordt aan de deelnemende koren een praktisch bruikbaar repertoire aangeboden voor de komende kerstperiode. Alle liederen zijn eenvoudig en onmiddellijk bruikbaar.

    Gastkoor is het Sint-Rumolduskoor van Schepdaal en docent is Hans Scholliers.
    Hans dirigeert het koor Basaltes uit Grimbergen en Viermaliks uit Mechelen en is tevens directeur van de muziekschool.

    Dit atelier staat open voor alle geïnteresseerde koren die op zoek zijn naar nieuw en passend kerstrepertoire!



    Contactpersoon: Mia De Smet-Niemegeers
    Telefoon: 016 25 93 94


    11-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monumentendag en muziek....

    Open Monumentendag Vlaanderen – Rijmenam

     
    logo OMD.jpg

    Op 14 september is het Open Monumentendag Vlaanderen met als thema: 20ste editie – 20ste eeuw. In Rijmenam echter staan de voltooide reconstructie- en restauratiewerken van de Sint-Martinuskerk en het orgel centraal.

    Het orgel werd oorspronkelijk gebouwd door de Brusselse orgelbouwer Joannes Smets in 1778. Na de Eerste Wereldoorlog waarbij de kerktoren gedynamiteerd werd, was het orgel voorwerp van grote verbouwingswerken waarbij de kast werd opgesplitst en van een zwelkast en vrijstaande speeltafel werd voorzien. Met de voltooide restauratiewerken door het bedrijf Pels-D’Hondt is het orgel terug in zijn oorspronkelijke staat gebracht. Daartoe moest ook het doksaal gereconstrueerd worden, al was dat bij de verbouwingswerken naar achter verplaatst. Op de Open Monumentendag zijn er speelmomenten voorzien om 11.30u, 14.00u en 16.00u en kunnen de voltooide restauratiewerken bekeken worden. Benjamin-Joseph Steens (1e organist van de Sint-Remigiusbasiliek in Reims) staat in voor de orgelbespeling en geeft ook een woordje uitleg. Interessant is ook dat, mede dankzij voorbereidend werk van Resonant, onder meer muziek uit het weinig gekende zeventiende-eeuwse klavierhandschrift van Vincentius della Faille zal gespeeld worden. Dit manuscript werd wellicht in 1625 samengesteld als studieboekje voor de nog jonge Vincentius die in 1653 in navolging van zijn vader heer van Rijmenam werd. Het handschrift zelf is verloren gegaan, maar in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium van Brussel wordt een afschrift door de bekende musicoloog Charles Van den Borren bewaard. De Open Monumentendag vormt een ideale gelegenheid om het handschrift van één van de voormalige heren van Rijmenam tot een klinkend resultaat te brengen.


    10-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandstalige muziek

    Met onderstaande opinie kunnen we ons 100% vereenzelvigen......

    Naar een quotum voor Nederlandstalige muziek

    Volgens de analyse van het Vlaamse radiolandschap die het reclamebureau IP uitvoerde , daalde het aandeel Nederlandstalige muziek op de twaalf grote Vlaamse radiozenders tijdens de laatste twee jaar van 5 procent naar een beschamende 3 procent.
    Ondanks vele goede voornemens, ondanks het groeiende aanbod van nieuwe Nederlandstalige groepen, ondanks het herleven van de publieksbelangstelling voor Nederlandstalige muziek , ondanks de inspanningen voor Nederlandstalige muziek die vele festival zich getroosten, blijft de belangstelling op onze Vlaamse radio’s dus zienderogen achteruitgaan.
    Tijd dus voor een duidelijk QUOTUM voor Nederlandstalige muziek. En wel hierom :

    1) een quotum verplicht radiomakers op zoek te gaan naar
    al te vaak merken we dat programmamakers een duidelijk gebrek aan kennis hebben als het op Nederlandstalige muziek aankomt ; bij vele beginnende radio-medewerkers begint het muzikale repertoire blijkbaar pas op de dag dat ze zelf geboren zijn.
    Een quotum zal deze radiomakers verplichten te grasduinen in het enorme repertoire en oeuvre van de Nederlandstalige muziek van zowel verleden, heden als toekomst

    2) een quotum verplicht radiomakers alle groepen aan bod te laten komen
    als men op radio verplicht wordt een quotum te halen, dan kan dit niet bereikt worden door steeds dezelfde groepen aan bod te laten komen ; men is dus verplicht ook minder bekende en jonge groepen aan bod te laten komen, en dat biedt vele voordelen voor de vele groepen die nu door de radio volledig uitgesloten worden

    3) meer Nederlandstalige muziek op radio leidt tot meer aandacht van platenfirma’s
    aan een groter aanbod Nederlandstalige muziek op radio zullen ook de platenfirma’s mee aan de basis moeten liggen ; geen aandacht op de radio is geen interesse van een platenfirma, geen interesse van een platenfirma is geen aandacht op de radio
    deze vicieuze cirkel waarin iedereen zijn paraplu opentrekt kan enkel doorbroken worden als de radio een duidelijk quotum moet halen
    als de radio opnieuw en meer aandacht besteedt aan Nederlandstalige groepen, dan moet dit kunnen leiden tot een hernieuwde belangstelling van de platenfirma’s voor lokaal talent

    4) de kwaliteit van vele anderstalige muziek laat sterk te wensen over
    het blijft een goedkoop argument om te beweren dat er te weinig kwaliteitsvolle Nederlandstalige muziek zou zijn ; wat zijn de criteria, welke zijn de selectienormen ?
    als ik vele anderstalige muziek op de radio beluister, dan moet ik opmerken dat er met vele verschillende maten en gewichten wordt gewerkt om de kwaliteit van Nederlandstalige versus anderstalige muziek te beoordelen
    vele teksten van anderstalige muziek reiken nauwelijks aan de enkels van de teksten van het betere Nederlandstalige lied

    5) waarom zou een minimum percentage Nederlandstalige muziek onlogisch zijn ??
    je woont in Vlaanderen, je leeft er , spreekt er Nederlands en je houdt van muziek ; je wil dus ook weten wat er allemaal op Nederlandstalig muzikaal vlak leeft en beweegt
    hiervoor kan je momenteel absoluut niet terecht op onze radiozenders
    Nederlandstalige muziek is volop bezig een nicheproduct te worden, aangeboden ergens ver weg op een digitaal kanaal of op één of andere nachtradio
    Een belangrijk deel van het luisterpubliek is wel degelijk geïnteresseerd in Nederlandstalige muziek en zou graag dat deel van zijn belastinggeld hierin geïnvesteerd weten

    6) een quotum leidt tot een versterking van het Nederlandstalig muzieklandschap
    meer aandacht op radio leidt ongetwijfeld tot een bloeiendere beleving van de Nederlandstalige muziek, tot meer groepen, tot een professionalisering ervan, tot een betere rendabiliteit van vele investeringen
    het zal ongetwijfeld leiden tot meer publiek tijdens concerten, tot een grotere afzetmarkt voor CD en DVD , tot nog meer speelkansen van groepen tijdens festivals

    7) meer Nederlandstalige muziek op radio betekent meer auteursrechten voor eigen artiesten
    jaarlijks pompen de radiozenders slaafs vele duizenden euro’s auteursrechten naar anderstalige internationale groepen ; een duidelijk quotum zou betekenen dat een aanzienlijk deel hiervan in Vlaanderen blijft en geïnvesteerd wordt in Nederlandstalige artiesten en hun muziek

    Een quotum voor Nederlandstalige muziek kan niet hetzelfde zijn voor elke radiozender , maar dient voor elke zender apart uitgewerkt te worden .
    Het zal ook niet het enige zaligmakende hulpmiddel zijn ter ondersteuning van de Nederlandstalige muziek . Hiervoor is meer nodig , zoals bvb. ook een duidelijke en consequente ondersteuning van CD-opnamen voor beginnende groepen, een echte samenwerking van ‘het veld’ rond Nederlandstalige muziek, een blijvende begeleiding van jong talent.
    En als we nu de gesubsidieerde boekingskantoren eens verplichten om minstens 20 procent van hun artiestenportefeuille Nederlandstalig te laten zijn ??

    Koen Huygebaert
    Nekka vzw


    09-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eredoctoraat

    René Jacobs krijgt eredoctoraat



    De Universiteit Gent zal tijdens het Internationaal Festival van Vlaanderen Gent een institutioneel eredoctoraat uitreiken aan dirigent René Jacobs.

    Dit eredoctoraat kadert in de jarenlange relatie tussen de UGent en het Festival van Vlaanderen, en in de inspanningen van de universiteit om het (Gentse)cultuurleven mee te ondersteunen en te stimuleren. Met het eredoctoraat voor René Jacobs kan de UGent haar waardering uitdrukken voor de inspanningen van haar alumnus om op een eigenzinnige en kwaliteitsvolle wijze de klassieke muziek te bestuderen en te vertolken. René Jacobs heeft ook sterk bijgedragen tot de internationale reputatie van een belangrijke generatie Vlaamse topdirigenten.

    René Jacobs zal het eredoctoraat in ontvangst nemen op donderdag 25 september 2008, 20u, in de Sint-Baafskathedraal. Op die avond vindt het concert van de ‘Junge Deutsche Philharmonie’ o.l.v. GeorgeBenjamin plaats, in het kadervan het Internationaal Festival van Vlaanderen Gent. Sopraan Elizabeth Connell zal er als solist optreden. Op het programma staat werk van O. Messiaen, R. Wagner en G. Benjamin zelf.


    02-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak kennis met Peter Benoit !

    Lessenreeks: Peter Benoit en het muzikale landschap in Vlaanderen

    Foto

    Datum maandag 24 november 2008
    Aanvang 14u30
    Activiteit Lessenreeks: Peter Benoit en het muzikale landschap in Vlaanderen
    In deze lessenreeks maakt u kennis met de betoverende taal van de romantische muziek van Peter Benoit. U beluistert diverse fragmenten uit zijn oeuvre. Verder maakt u kennis met zijn opvolgers, o.a. Jan Blockx, August De Boeck, Paul Gilson. U krijgt tijdens deze cursus een verfrissende kijk op de grote persoonlijkheid van deze componist.

    lesgever: Dirk Deckers

    data: 24/11, 1/12 en 8/12/2008, telkens om 14.30 uur
    Lokatie Hof van Watervliet, Oude Burg 19
    Gemeente Brugge
    Organisatie OKRA regio Brugge
    Meer info 050/44.03.81 brugge@okra.be


    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanbevolen concertmissen !

    Missa Festival 2008-2009



    Jaarlijkse cyclus van concertmissen in de Gentse Sint-Elisabeth Begijnhofkerk.
    In deze cyclus van concertmissen nodigen het Collegium Musicale Gandavense en het damesensemble Arabesk andere koren uit om, bij voorkeur a capella, een polyfone mis te brengen. 

    Programma 2008-2009:

    • zondag 28 september 2008: Charles Gounod, Messe brève n°7 'Aux chapelles' door Bryghia Cantat, Brugge o.l.v. Reinhilde Uyttendaele
    • zondag 19 oktober 2008: J.F. Doppelbauer, Kleine Messe in F door het Sint-Hilariuskoor, Mullem o.l.v. Koen Van Overberghe
    • zondag 23 november 2008: Ton de Leeuw, Missa brevis door het gemengd koor Vocalise, Ede (NL) o;l.v. Albert Wissink
    • zondag 14 december 2008: Peter Benoit, Missa tribus vocibus virorum door het Sinte-Barbarakoor, Heusden o.l.v. Jos Van den Borre


    • zondag 15 februari 2009: Bob Chilcott, A little Jazz Mass door Voices!, Knokke o.l.v. Rudy Van der Cruyssen
    • zondag 22 maart 2009: Harold Drake, Communion service in E door het St George's Parish Church Choir, Beckenham (GB) o.l.v. Nigel Groome
    • zondag 25 april 2009: Noël Goemanne, Missa Hosanna door Vocaal damesensemble Arabesk, Gent o.l.v. Marc Van den Borre


    • zondag 17 mei 2009: Joseph Rheinberger, Mis in Es op. 109 door Voc. Ensemble Musica Cordis, Goes (NL)
    • zondag 28 juni 2009: Albert Wissink, Missa brevis door het kinderkoor van de koorschool Midden-Gelderland, Ede (NL) o.l.v. Albert Wissinck

    Info: collegiummusicalegandavense@gmail.com

    Organisatie:
    Collegium Musicale Gandavense i.s.m. Koor&Stem Gent/VFJK


    31-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CD met hedendaagse Vlaamse muziek

    Vlaamse Hedendaagse Muziek


     
    Type: compilatie
    Formaat: cd
    Componist(en): Peter Swinnen
    Stefan Van Eycken
    Luc Brewaeys
    Petra Vermote
    André Laporte
    Serge Verstockt
    Frank Nuyts

    Uitvoerder(s): Vlaams Radio Orkest (VRO) - Brussels Philharmonic
    Hermes ensemble
    Bernadette Degelin
    Apsara
    Rolande Van der Paal
    Champ d'action
    Jan Michiels
    Vlaams Radio Koor (VRK)
    Claude Coppens
    Rolande Van der Paal (sopraan), Champ d'action o.l.v. Jaan Bossier; Apsara; Bernadette Degelin (sopraan), VRO o.l.v. Dirk Brossé; Charlotte Riedijk (sopraan), Hermes Ensemble o.l.v. Koen Kessels; VRK, Jan Michiels (piano) o.l.v. Johan Duijck; Claude Coppens (piano), Vlaams Mobiel Kamerensemble o.l.v. Eugeen Lievens
    Dirigent(en): Koen Kessels
    Dirk Brossé
    Johan Duijck
    André Laporte
    Eugène Lievens
    Label(s): Demo cd
    Opnamedatum: 2001
    Beschikbaarheid: ter inzage in het Muziekcentrum Vlaanderen (op afspraak)
    Plaatsingsnummer: 001456
    Genre(s): 20ste eeuw

    Info

    Compilatie cd met VRT opnames

    Track-info

    1. Verstockt Serge: Towards the inside of a tiny cow-bell
    2. Swinnen Peter: Toaminar'k
    3. Nuyts Frank: Symfonie nr; 2 'Wall': deel 1
    4. Van Eycken Stefan : River of...
    5. Vermote Petra: Tziszj: deel 1 en 4
    6. Brewaeys Luc: I' vidi / la vita fugge
    7. Laporte André: Icarus' flight (Ascencion II)


    29-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conservatorium Brussel

    Peter Swinnen departementshoofd Brussels conservatorium

    Peter Swinnen

    De Raad van Bestuur van de Erasmushogeschool heeft docent componist Peter Swinnen aangesteld als departementshoofd van het Koninklijk Conservatorium Brussel met ingang van 1 oktober 2008.

    Peter Swinnen werd op 31 januari 1965 in Lier geboren. Van 1983 tot 1992 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough.

    Van 1990 tot 1997 gaf hij celloles in verschillende muziekscholen en sinds 1992 doceert hij ook analyse in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Hij werkte van 1997 tot 2004 aan de Katholieke Universiteit Leuven voor het gehoortrainingsprogramma UniSono. Sinds 2004 leidt Swinnen een project rond partituuranalyse, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de afdeling Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast werkt hij freelance voor de VRT en wordt hij regelmatig aangezocht om bij verschillende ensembles waaronder Champ d’Action de Live Electronics te verzorgen. Hij verzorgt ook als klankregisseur CD-opnamen.

    Voor zijn complete oeuvre werd hem de Prijs CERA - Jeugd en Muziek Vlaanderen 1991 toegekend en zijn opera “The petrifying Blue” kreeg de Provinciale Prijs voor Muziekcompositie 1992 van de provincie Antwerpen. Hij schreef muziek voor de BRTN-film “Andres”, een realisatie van Dirk Greyspeirt met choreografie van José Besprosvany, die de Premio Choreografo Elettronico 1993 en twee jaar later de 34ste Prijs Bert Leysen won. Voor zijn stuk “Quar'l” kreeg Peter Swinnen in 1997 de "Prix de Musique Contemporaine de Québec. Tweemaal won hij de Nationale Wedstrijd Compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd: in 1997 met Canzone en in 2001 met Ciaccona.

    Swinnen is medeoprichter van 2 belangrijke verenigingen ter bevordering van hedendaagse kunstmuziek. Hij is ondervoorzitter van ComAV, Componisten Achipel Vlaanderen en voorzitter van ISCM-Vlaanderen.


    23-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Felicitaties !

    5 sterren van Goldberg voor de Capilla Flamenca

    Capilla Flamenca

    Goldberg, het gereputeerde tijdschrift voor oude muziek kent de cd 'Désir d'aymer' van de Capilla Flamenca 5 sterren toe: "The flawless, highly polished performances of this entertaining programme guarantee an hour of pure delight".

    De Capilla Flamenca bezingt in deze cd 'het spel der minne' in vele kleuren en gedaantes: enerzijds in verfijnde vaak melancholische hoofse muziek van beroemde meesters als Obrecht, Agricola, Compère en Josquin en anderzijds in speelse meerstemmige zettingen van het volksere 'levenslied'. De cd is opgedeeld in drie delen: minne verlangen, minne plezier en minne verdriet en handelt over de Liefdeslyriek uit laat-middeleeuws Europa en de migratie van deze Liefdeslyriek van hof naar stad.

    Aan het begin van de twaalfde eeuw ontstond aan de adellijke hoven in het zuiden van het huidige Frankrijk een nieuwe liefdesconceptie. Hierin wordt de vrouw op een voetstuk geplaatst. De lyrische ik (meestal een man, maar er zijn ook vrouwelijke "ikken") bezingt de geliefde in alle toonaarden. Deze hoofse liefdesconceptie is een onderdeel van de hoofsheid of courtoisie. Doordat de adellijke machthebbers zich - samen met hun gezin en personeel - op één plaats gingen vestigen, moesten er "afspraken" gemaakt worden om het samenleven soepel te laten verlopen. Die stilzwijgende afspraken hebben uiteindelijk geleid tot etiquette-regels, regels die het sociale verkeer veraangenamen. Daartoe behoorden "regels" voor de manier waarop mannen en vrouwen met elkaar om dienden te gaan. Daarbinnen nam de hoofse liefde (of amour courtois) een aparte plaats in. Waar deze - voor West-Europa geheel nieuwe - liefdesconceptie vandaan komt, is grotendeels nog steeds in historische nevelen gehuld. Naar alle waarschijnlijkheid is leentjebuur gespeeld bij de "Arabieren", hetzij in het Midden-Oosten tijdens de kruistochten, hetzij dichterbij in Spanje. Hoe het ook zij de liefdeslyriek en daarmee de opvattingen over de liefde verspreidden zich als een lopend vuurtje door heel West-Europa. Tussen 1150 en 1200 verschijnen een groot aantal verhalende teksten in de volkstalen waarin die nieuwe liefdesleer wordt uitgedragen, zoals de romans over de legendarische koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel en die over Tristan en Isolde, maar ook teksten waarin Grieks-Romeinse helden (zoals de Trojaan Hektor) zich gedragen als voorbeeldige, hoofse ridders. Niet alleen in narratieve teksten, ook in de lyriek wordt de hoofse liefde uitgedragen. Veelal werden deze teksten gezongen, al dan niet ondersteund door instrumentale begeleiding. Deze "liederen" waren bestemd voor en werden geapprecieerd door een kleine, adellijke groep, de culturele elite. Maar toen de steden tot volle wasdom waren gekomen, wilden de "nouveaux riches" zich onderscheiden van de arbeidersmassa. Ze zochten aansluiting bij de oude adel en begonnen hun cultuur te imiteren. Zo bereikte de hoofse liefdeslyriek de stedelijke burgerij, althans de toplaag. In de daarop volgende eeuwen zakte deze elite-cultuur geleidelijk naar beneden. In de Middeleeuwen trokken musici rond, van hof tot hof, van stad naar stad, in de hoop ergens een centje te kunnen verdienen. Velen beheersten een of meer instrumenten. Sommigen hadden meer in hun mars: zij waren in staat eigen, nieuwe muziek te componeren. Die schreven ze veelal in opdracht van machthebbers, zowel wereldlijke (koningen, prinsen, hertogen) als geestelijke (paus, kardinalen, bisschoppen). Daarvoor werden ze soms vorstelijk betaald. Als een melodie aansloeg, kon die zich in zeer korte tijd verspreiden. De beroepsmusici waren in staat een "deuntje" na één keer horen na te spelen of te zingen. Veel van die muziek en teksten zijn verloren gegaan om de doodeenvoudig reden dat ze nimmer werden opgetekend.

      Tussen 1501 en 1504 publiceerde Ottaviano dei Petrucci (1466-1537) in Venetië drie boeken met wereldlijke muziek. In zijn Harmonice musices odhekaton A (wat zoveel wil zeggen als "Honderd polyfone melodieën. Deel A) en de daarop volgende Canti B & C (met respectievelijk 50 en 150 melodieën) heeft Petrucci melodieën uit heel West-Europa bijeengebracht, echter zonder woorden. Daarmee heeft Petrucci vele vijftiende- en zestiende-eeuwse "deuntjes" aan de vergetelheid onttrokken. Omdat Petrucci alleen de melodie drukte, is vaak niet duidelijk of we te maken hebben met een instrumentaal stuk of met een lied. Gelukkig is in een groot aantal zestiende-eeuwse liedboeken de muziek summier opgenomen. Door te combineren kan men teksten en melodieën aan elkaar koppelen. De melodieën en teksten op deze cd met minnelyriek kan men drie stadia van de liefde onderscheiden. Allereerst is er het Minne verlangen: de verliefde hoopt op een beloning, bijvoorbeeld op een kus (Baisés moy op een melodie van de Vlaming Josquin Desprez). In Minne plezier wordt de lof bezongen van het samenzijn (zoals in Le grand désir). Maar het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn: de minnaar kan afgewezen of aan de kant gezet worden. In Minne verdriet wordt aandacht besteed aan de pijn, zoals in O venus bant, maar ook in de reprise van Baisés moy: het meisje wil geen kusje geven omdat haar moeder haar buik vol kreeg van een enkele kus!

      Ofschoon de teksten in - vergelijking met de vroegere, puur hoofse lyriek - enigszins zijn vergrofd, geven ze een representatief beeld van de minnelyriek van rond het jaar 1500. Deze cd bevat melodieën van componisten uit heel West-Europa van Vlaanderen tot Venetië.
    (Ludo Jongen)
    Bron: Amersfoort, Sint-Isidorus MMVVI.    

    Désir d'aymer 


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!