NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorwedstrijd

    Internationale Koorwedstrijd van Vlaanderen - Maasmechelen

    Van vrijdag 25 september tot zondag 27 september 2009 vindt de 10° Internationale Koorwedstrijd Vlaanderen-Maasmechelen plaats. Het openingsconcert wordt op vrijdagavond verzorgd door barokensemble Currende o.l.v. Erik Van Nevel, met werken van Henry Purcell. De koorwedstrijd loopt overdag op zaterdag en zondag. 15 topkoren wedijveren met elkaar om te schitteren in de schouwburg van het CC van Maasmechelen! Daarnaast zijn er avondconcerten met de wedstrijdkoren gepland en is er een programma voor de kids.



    Openingsconcert door barokensemble Currende
    Vrijdag 25 september, 20.015 uur, Sint-Pieterskerk (Leut)

    Koor, solisten en orkest brengen bijna uitsluitend sacraal werk. De solisten debiteren teksten op welsprekende wijze in de aparte taal van Shakespeare met prachtige melodieën. Zachte emotie en uitbundige lofzang maken dat in dit programma een heel klankkleurengamma geëvoceerd wordt d.m.v. koorwerk,hymnen en psalmen. Het orgel brengt solo enkele "voluntary's". Dit zijn improvisatorische klavierwerken waarin affect, versiering en toccata-achtige elementen met elkaar afwisselen.

    Wedstrijdzingen, met drie Vlaamse koren!
    zaterdag 26 en zondag 27 september van 10u00 tot 16u20

    De deelnemende koren zijn gemengde koren uit Tsjechië, Litouwen, Bulgarije, Duitsland, Denemarken, De Filippijnen en Vlaanderen en gelijkstemmige koren uit Hongarije, Belarus, Tsjechië, Zwitserland, Bulgarije en Vlaanderen (Vocaal Ensemble Reflection, Makeblijde en Vocaal Ensemble Cantando).
    De Internationale Koorwedstrijd van Vlaanderen-Maasmechelen richt zich door zijn strenge selectievoorwaarden vooral tot amateurkoren van een hoog kwalitatief niveau, maar ook nieuwkomers met goede vocale competenties worden bij de selectie zeer gewaardeerd.
    Juryleden zijn: Kurt Bikkembergs (Vlaanderen), Theodora Pavlovitch (Bulgarije), Enrique. Azurza (Baskenland), Lone Larsen (Zweden), Aarne Saluveer (Estland), Johan van Bouwelen (Vlaanderen) and AlexanderVujic (Servië).  

    Zaterdagavond om 20u15 is er een multiculturele Muzaïek en soundmix for kids in het CC. Het koorweekend wordt afgesloten op zondagavond 19u met optreden van Combo SAWM, de wedstrijdkoren, proclamatie en bekendmaking van de laureaten.


    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Missen ....

    Beste muziekliefhebber,

    Graag willen we u uitnodigen op ons maandelijks Missa Festival van zondag 27 september.

    Musica Nova uit Boom onder leiding van Paul Dinneweth brengt ons de 'Missa in Honorem Sancti Joseph' van L. De Vocht

    Zoals steeds om 11.15u in de St- Elisabethkerk te Gent

    Allen van harte welkom

    Het Bestuur CMG

    Hierbij ook nog eens de volledige lijst met de verschillende data, uitvoerders en missen van het Missa Festival parcours van dit jaar

     

    25 oktober 2009
    Missa Brevis van T. De Leeuw
    Dulcisona (Gent)
    Dirigent Marian Steyaert

     

    22 november 2009
    Mass for four voices van W. Byrd
    Cantabile (Gent)
    Dirigent Andrew Wise

     

    13 december 2009
    Missa in Jazz van P. Schindler
    Vocaal ensemble Kalliope (Gent)
    Dirigent Sabine Haenebalcke

     

    24 januari 2010
    Nieuwjaarsconcert Collegium Musicale Gandavense
    Aperitiefconcert om 11u in zaal Parnassus (Oude Houtlei)

     

    28 februari 2010
    Missa 'Ancor che col partire' van P. De Monte
    Bladelin Ensemble (Brugge)
    Dirigent Patrick Beuckels

     

    28 maart 2010
    Messa a 4 voci da capella van C. Monteverdi
    Gemengd koor Cantate (Aarschot)
    Dirigent Tinneke Verlooy

     

    25 april 2010
    Missa Recollection van G. Feremans
    Vocaal Damesensemble Arabesk (Gent)
    Dirigent Marc Van den Borre

     

    30 mei 2010
    Missa Media vita A5 van N. Gombert
    El Grillo (Gent)
    Dirigent Inge Bollaert


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Witte

    75 jaar De Witte van Sichem

    Vandaag is het exact 75 jaar geleden dat de film De Witte, met Jef Bruyninckx, in première ging. Alhoewel er geen echt concrete cijfers voorhanden zijn, kunnnen we ervan uitgaan dat deze film meer toeschouwers lokte dan de offciële recordhouder "Loft".

    Vanaf 13 september kan je in het gemeentelijk museum van Duffel naar een tentoonstelling over de film De Witte en hoofdrolspeler Jef Bruyninckx. De productie van deze eerste Vlaamse succesfilm was puur pionierswerk, een vat vol sterke verhalen en prachtige anekdotes. Historicus Dirk Van Engeland schreef er een boek over: 'Voor altijd De Witte'.

    Vergeten we niet dat de muziek voor deze film geschreven werd door niemand minder dan Renaat Veremans.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEKKA

    Nekka vzw krijgt Visser Neerlandiaprijs


    Nekka, organisator van onder meer de Nekka-Nacht, Houden Van-Griffelrock en de Nekka-Wedstrijd krijgt dit jaar de Visser-Neerlandiaprijs. De vzw krijgt de prestigieuze cultuurprijs "voor de jarenlange inzet om het Nederlandstalige lied te ondersteunen en promoten."

    De prijs is genoemd naar de Nederlandse filosoof en jurist Herman L.A.Visser (1872-1943) en wordt sinds 1955 uitgereikt door het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) dat zijn nalatenschap beheert. Aan de prijs is een geldbedrag van 10.000 euro verbonden. De uitreiking vindt plaats op zaterdag 5 december 2009 tijdens de finale van de Nekka-Wedstrijd in de AB in Brussel.

    Naast Nekka vzw zijn de andere winnaars Gilde Samenspraak als taalproject van Gilde Nederland in Utrecht, de Stichting Cornelis Dopper uit Mussel en het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek vzw uit Antwerpen.

    Nekka vzw is bijzonder verheugd deze prijs te mogen ontvangen. Het betekent niet alleen een erkenning van de jarenlange inzet van de vele vrijwilligers die onze vereniging dragen, maar ook een welgekomen financiële steun. Het geld zal geïnvesteerd worden in de komende Nekka-wedstrijd en de ondersteuning en begeleiding van de finalisten. Op die manier hopen we, in navolging van onder meer Yevgueni, Buurman, Mira en Hannelore Bedert, opnieuw een jong talent de kans te geven door te groeien naar een professionele muziekcarrière.

    In totaal hebben zich 89 groepen via vi.be ingeschreven voor de zesde editie van de Nekka-wedstrijd. De preselecties vinden plaats op 26 en 27 september 2009 en dit op drie verschillende locaties: café Trefpunt (Gent) , podiumcafé Rood-Wit (Berchem) en de Club van de AB (Brussel). Hieruit stromen 12 groepen door naar de halve finales op 24 oktober 2009 in 30CC Leuven en op 31 oktober 2009 in Academie Hemiksem. Uiteindelijk strijden 6 groepen voor de overwinning op 5 december 2009 in de grote zaal van de AB in Brussel. De winnaar van de wedstrijd zal samen met centrale gast Raymond Van het Groenewoud op het podium van de volgende Nekka-Nacht staan.


    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Warm aanbevolen concert !

    concert marnixring vrijdag 9 oktober Komen (kapel 20.30u)
    Het wordt georganiseerd door de Marnixring Internationaal en Brussel Kats en staat in het teken van Frans-Vlaamse en Vlaamse componisten : Mortelmans, Roussel, Ryelandt, Lalo, De Pillecyn. Vooraf is er een receptie in Huize Robrecht te Komen. Zie ook webstek marnixring.


    03-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Limburg zingt weer

    Limburg Zingt !

    Datum woensdag 23 september 2009
    Aanvang 14u00
    Activiteit Limburg Zingt !
    Programma Zangnamiddag met optreden van het Norma Kwartet. Kaarten 5,00 euro
    Lokatie Zaal Drieschaar, Schuttenbergstraat
    Gemeente As
    Organisatie VVVG Limburg
    Meer info 016/57.25.81 - nadia@vvvg.be


    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zangavond (05-09-2009 20:00:00 VVB Denderleeuw )

    Jan, mijne man, zou ruiter worden. Komt, vrienden, in het ronde. Tinneke van Heule. Vier weverkens zag men ter botermarkt gaan. In de stille Kempen, op de purperen hei. Muzikale begeleiding door de Folkgroep “TANTRIS”. WAAR: KASTEEL DENDERLEEUW STATIONSTRAAT 7 9470 Denderleeuw.
    Denderleeuw
    Info: Patrick Deboever (patrick.deboever@vvb.org) 0475/39.26.90


    24-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een uniek concert !
    Niet te missen!


    20-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Festival: Laus Polyphoniae

    Voor Festival betekent de laatste week van augustus het einde, maar het zal een einde in schoonheid zijn, want Lut Van der Eycken biedt u vijf schitterende concerten aan van het festival Laus Polyfoniae in Antwerpen. Het thema van het festival dit jaar is “Capella Sistina”, met het accent op het muzikale repertoire dat aan de pauselijke kapel verbonden is.

     

    Maandag 24/8: openingsconcert met Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe met muziek van Cristobàl de Morales.

    Dinsdag 25/8: concert door Cantar Lontano met recent ontdekt werk van Ghiselin Danckerts

    Woensdag 26/8: Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe met muziek van Josquin des Prez en de pauselijke kapel

    Donderdag 27/8: concert door Oltremontano oner leiding van Wim Bécu met een programma “zilveren trombones voor de paus”

    Vrijdag 28/8: concert door het Gesualdo Consort Amsterdam o.l.v. Harry van der Kamp met een programma rond Michelangelo.


    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzikale Marnixring Zuid-Oost-Vlaanderen
    13/09/2009
    MONUMENTALE MUZIEK SOLISTENCONCERT
     
    Marnixring Zuid Oost Vlaanderen
    Plaats Sint Amanduskerk
    Aspelare
    Beginuur 16:00
    Gastsprekers   KEVA
    Meer info

    Monumentale muziek - solistenconcert

    Ingevolge het faillissement van een gekende Brusselse muziekuitgeverij konden wij beschikken over een aantal authentieke partituren (manuscripten) vooral uit de periode 1945-1950 welke nooit werden uitgegeven. De curator welke het faillissement behandelde zag er geen financiële mogelijkheden in zodat deze manuscripten via een papiercontainer voor recyclage zouden worden afgevoerd.

    In de bibliotheken van muziekconservatoria bevinden zich eveneens tal van onuitgegeven werken en/of partituren die haast niet meer worden uitgevoerd. Ook in de archieven van muziekacademies en muziekmaatschappijen bevinden zich nog waardevolle stukken. Daarenboven is het voor hedendaagse musici zeer moeilijk om hun creaties en composities openbaar te krijgen. Het programma zou bestaan uit werken, solonummers met begeleiding (piano, orgel) of orkestratie van Vlaams (Belgische) kunstenaars, met aandacht voor werk van vroegere en hedendaagse Zuid Oost-Vlaamse kunstenaars. De regio Zuid Oost Vlaanderen herbergt een schat aan materiaal en mogelijkheden. Aldus brengen we ook de creatie van/of (nieuw) gecomponeerd werk van een regionale kunstenaar. Als solisten treden beroepsmuzikanten op afkomstig of wonend binnen de regio Zuid Oost-Vlaanderen of met een sterke cultureel- ,sociaal-, maatschappelijke binding binnen deze regio. Tevens zouden wij ook een vrij onbekend muziekinstrument op de voorgrond willen plaatsen.

    De bedoeling is er een jaarlijks weerkerend evenement (op monumentendag) van te maken; eventueel telkens op een andere Ninoofse locatie. Van de audiocaptatie van het concert wordt ook een CD uitgegeven.

    Organisatie 2009.

    Creatie van nieuwe/en opvoeren van composities van Koen Severens uit Aspelare.

    Instrument in de kijker : contrabastrombone

    Solisten:

    - Lieven Dobbelaere, cornet/trompet, dirigent KEVA, als solotrompettist en cornetist heeft Lieven al verschillende prijzen gewonnen, zowel nationaal als internationaal, speelt trompet, cornet en bugel in gezelschappen zoals het Symfonieorkest van Vlaanderen, De Vlaamse Opera en de Beethoven Academie. Als principal cornet speelt Lieven in Brassband Panta Rhei o.l.v. Dhr. Paul Voet en in Metropole Brassband o.l.v. Dhr. Guy Audenaert, met Brassband Willebroek in 2006 in Belfast en in 2007 in Birmingham Europees Kampioen speelde en er uitgeroepen werd tot beste solist-cornetspeler van het tornooi.

    - Koen Severens, 1ste trombonist solist orkest van de Muntschouwburg.

    - Peter Kestens, docent pianobegeleiding Kon. Muziekconcervatorium Brussel.

    - Jos Mertens, orgelist.

    - Roger De Knijf, Radio 1, verzorgt de presentatie.

    Na het concert worden uitvoerders, genodigden en toehoorders uitgenodigd op de receptie in de refter (Mariazaal) van de nabijgelegen vrije basisschool.

    TOEGANG GRATIS

     
     

     

     

     


    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude muziek

    Björn Schmelzer en Sigiswald Kuijken corresponderen over oude muziek

    De jongste jaren is in Vlaanderen een levendig debat ontstaan rond de toekomst van de oude muziek. Op zondag 30 augustus organiseert Musica, Impulscentrum voor muziek, samen met Muziekcentrum Vlaanderen, AMUZ (festival van Vlaanderen-Antwerpen) en Rema (Réseau Européen de Musique Ancienne) een debatnamiddag over de toekomst van de historische uitvoeringspraktijk. Naar aanleiding hiervan publiceert Knack een artikelenreeks rond oude muziek en een correspondentie tussen Sigiswald Kuijken en Bjorn Schmelzer.


    16-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SABAM ....

    Steeds meer verzet tegen plannen van Sabam

    Bedrijven vanaf zes werknemers die tijdens de werkuren muziek laten horen, moeten daar voortaan auteursrechten voor betalen. Dat is afgesproken tussen de werkgeversorganisatie VBO en de auteursvereniging Sabam. De nieuwe regeling krijgt steeds meer kritiek.

    Sabam en het VBO sloten een akkoord af met een "tarief à la carte", dus geen forfetair bedrag voor alle bedrijven. Bedrijven zullen kunnen kiezen waar ze voor betalen, naargelang het gebruik van muziek op de werkvloer, in de refters en tijdens bedrijfsfeesten.

    Het is voor het eerst dat Sabam auteursrechten int voor muziekgebruik op de werkvloer. "Maar de wet is daarover heel duidelijk. Auteursrechten zijn verschuldigd bij muziekgebruik in het openbaar", aldus Sabam.

    De auteursrechtenorganisatie vindt de overeenkomst een "evenwichtig akkoord, in de lijn of soms lager met wat in het buitenland gebeurt".

    Ondernemingen met maximaal vijf werknemers zijn vrijgesteld van betaling. Voor muziek in winkels en wachtzalen int Sabam al auteursrechten.

    Kritiek op de nieuwe regeling

    Er komt steeds meer verzet tegen het voornemen van de auteursrechtenvereniging Sabam.

    Animo, de jongerenbeweging van de SP.A, is gestart met een petitie tegen wat ze het misbruik noemt dat Sabam maakt van de wetgeving op het auteursrecht. Animo betwist dat een bedrijf een publieke plaats is, waar Sabam rechten mag innen.

    Vanuit de politiek is er nog al kritiek gekomen op de nieuwe regeling. Open VLD-Kamerlid Sofie Stalraeve vindt dat zelstandigen vrij mogen kiezen om al dan niet in de deal te stappen. Lijst Dedecker gaat nog een stap verder in de kritiek en zegt dat Sabam "zich ontpopt als de terreurpolitie van de muziek".

    Eerder hadden ook al de zelfstandigenorganisaties Unizo en NSZ zich uitgesproken tegen de nieuwe regeling. Ze vinden die nodeloos complex. Zo moet een supermarkt bijvoorbeeld niet alleen auteursrechten betalen voor de muziek die in de winkel klinkt, maar ook voor die in het personeelsrestaurant.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessante misvieringen in Brusselse kathedraal

    zondag, 30 augustus 2009
    • Brussel, Sint-Michielskathedraal, om 10:00u. Lodewijk De Vocht, Missa in honorem Sancti Josephi door Musica Nova, o.l.v. Paul Dinneweth

    zondag, 6 september 2009
    • Brussel, Sint-Michielskathedraal, om 10:00u. Filipe de Magelhaes, Missa de la Vergine Maria door Kamerkoor , o.l.v. Ludo Claesen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benoit herdacht in Harelbeke

    Harelbeke herdenkt componist Peter Benoit

    zo 16/08/2009 

    Harelbeke heeft zondag de verjaardag van Peter Benoit herdacht. De componist werd 175 jaar geleden geboren in de West-Vlaamse gemeente.

    Peter Benoit (1834-1901) was componist en muziekpedagoog. Aanvankelijk was hij een gedurfd vernieuwer, maar later was hij vooral een verdediger van het muzieknationalisme en schreef hij voornamelijk "volksgerichte" muziek.

    in Harelbeke werden zijn volksliederen gezongen door een 200-koppig koor, begeleid door de beiaard. 400 mensen woonden het zangfeest bij.

    In het najaar volgen er nog meer activiteiten. Zo vindt er van 23 oktober tot 20 december een biënnale plaats met aandacht voor het muzikale fin de siècle in Brussel en Antwerpen.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En nog Benoit.....

    Zing mee met Benoit

    175 jaar geleden werd Peter Benoit in Harelbeke geboren. Harelbeke is de man die zijn volk leerde zingen niet vergeten en organiseert op zondag 16 augustus tal van activiteiten. Het hoogtepunt komt er om 18.00 uur. Dan brengt Harelbeke enkele van zijn liederen ("The best of Benoit") onder begeleiding van de beiaard in de schaduw van de Sint-Salvatortoren. Wil je meezingen, alleen of in koor?



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse koren scoren internationaal



    In de voorbije maand zijn 3 Vlaamse koren op internationale koorwedstrijden in de prijzen gevallen. En niet de minste prijzen!
    Makeblijde o.l.v. Filip Haentjens behaalde in het Griekse Preveza zilver met 88% en won bovendien de prijs voor de beste uitvoering van een orthodox lied.
    Het Waelrant jeugdkoor o.l.v. Marleen De Boo trad aan in de 'Concorso Internazionale di Canto Corale Seghizzi', Italië, en mocht de prijs voor het beste jeugdkoor en de prijs voor het best uitgevoerde religieuze werk ontvangen.
    Meisjeskoor Lirica o.l.v. Jos Venken liet de concurrentie ver achter zich en won 2x goud op het festival van Takarazuka in Japan, in de categorieën ’folklore’ en ‘hedendaagse muziek’.

    Proficiat aan allen met dit schitterende resultaat!


    15-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concert in de kijker!




    Muziek van Pieter Emmanuel Verheyen op 28 augustus in Gent

     

    Pieter Emmanuel Verheyen [Gent 1747>1819] : een late, verheugende ontdekking

    De halve eeuw die het ontstaan van de Belgische staat voorafging was voor onze muziekgeschiedenis zeker niet de meest ophefmakende periode. Politieke en economische omstandigheden stonden nu eenmaal haaks op de voorwaarden voor culturele bloei: escalerende onlusten over de hervormingen van Jozef II, Brabantse omwenteling, bezetting door revolutionair Frankrijk, moeizame inlijving bij het Koninkrijk der Nederlanden, … Toch heeft de wijze waarop men lange tijd ons patrimonium pleegde in te schatten (in de regel afgewogen tegenover grootse, invloedrijke fenomenen, genre “Vlaamse polyfonisten”, Rubens of Benoit) heel wat figuren en ontwikkelingen genegeerd, die wij op heden geneigd zijn met een ander oor te beluisteren. Dit is zeker het geval met Pieter (Pierre / Petrus) Verheyen.

    Te Gent geboren op 15 januari 1747, als zoon van een zanger aan de Sint-Baafskathedraal, bleek ook hij over een mooie stem te beschikken. Hij was kathedraaltenor te Brugge, later te Gent, en vertolkte operarollen bij het reizende gezelschap van Jacob Neyts (“De Vlaemsche Opera”) en bij dat van Ignaz Vitzthumb. Deze laatste, en ook Francesco Krafft, kapelmeester aan de Gentse St-Baafskathedraal, zouden hem raad hebben verstrekt bij het componeren, maar op dat gebied kan hij best als autodidact worden beschouwd. Hij was onder andere ook korte tijd zangmeester aan de Sint-Veerlekerk te Gent en orkestleider te Maastricht.

    Een behoorlijke permanente aanstelling is er voor Verheyen niet gekomen. Zijn composities vonden weliswaar snel waardering - van de zeventiende Gentse bisschop mocht hij zelfs de titel voeren van ‘compositeur ordinaire de S.A. Mgr. De Lobkowitz’ - maar materieel gewin verwierf hij er nauwelijks mee. Sommige van zijn werken werden in Brugge uitgevoerd (onder andere een Te Deum ter gelegenheid van de inwijding van de Sint-Salvatorkathedraal) maar buiten zijn thuisstad bleef zijn muziek grotendeels onbekend. Ongunstige omstandigheden onder het Franse regime? Te grote bescheidenheid?

    In 1808 was Verheyen een medestichter van de Gentse ‘Société Royale des Beaux-Arts et de Littérature’, en van de in 1812 opgerichte afdeling voor muziek mocht hij zich adjunct-directeur noemen (directeur was Pieter Jan De Volder). Het was diezelfde vereniging die met een jaargeld uiteindelijk zijn grootste noden heeft gelenigd. Tevens zorgde ze voor een aantal waardevolle blijken van eerbetoon. Een overzicht:
    • 1809: opdracht tot het componeren van een requiemmis voor een luisterrijke dienst in de Sint-Niklaaskerk ter herdenking van de dood van Haydn, 9 april 1810.
    •1816: uitschrijven van een compositiewedstrijd op een gelauwerde cantatetekst van Philippe Lesbroussart (La Journée de Waterloo). Verheyen wint de wedstrijd en mag zich verheugen in een overweldigende hulde.
    • 1840: postuum eerbewijs. Verheyens naam wordt aangebracht op het plafond van de spektakelzaal van het nieuwe Gentse operagebouw.

    Verheyen overleed te Gent op 11 januari 1819.

    Zijn werken omvatten gelegenheidsmuziek (vóór en tijdens Frans regime), arietta’s, toneelmuziek, pantomimes en drie opera’s (waaronder De Jagtparty van Hendrik IV, op Vlaamse tekst!), meer dan 50 romances, klaviermuziek en de cantate La Journée de Waterloo. Daarnaast is er ook heel wat religieuze muziek: missen, psalmen, hymnes, Te Deums (meestal koor, soli, orkest), Elevationes (solo’s, duo’s, trio’s met orgel of klein orkest) en het oratorium La mort de Jésus Christ (onvolledig manuscript).

    Tijdens zijn leven verschenen enkel vier romances in druk. De uitgeverij Ut Orpheus (Bologna) publiceerde in 1998 zeven klavierwerken. Al de rest bleef tot voor kort manuscript.

    Opvallend is het aanzienlijke aantal religieuze werken dat Verheyen schreef vanaf 1801, het jaar van het concordaat tussen Napoleon en paus Pius VII, waarin de kerkgebouwen in hun vroegere functie werden hersteld. Het is repertoire dat in Gentse kerken decennialang standhield. Van deze latere productie is - in tegenstelling tot het vroeger gecomponeerde - heel wat bewaard, onder andere in de bibliotheek van de Universiteit Gent en in kerkarchieven zoals dat van Sint-Baafs en Sint-Niklaas. Het moet gezegd dat het onderzoek naar deze manuscripten mij een heel authentiek talent openbaarde, dat van een vlot, trefzeker en vindingrijk componist.

    Twee kwaliteiten die me meteen verrasten waren zijn vertrouwdheid met de mogelijkheden van het orkest en, naarmate volledige werken in beeld kwamen (vaak met een duur van 30 minuten), de typisch dramatische dimensie die al zijn vocale werken typeert - daarmee samenhangend ook het vermogen om lange passages boeiend uit te werken. Dit dramatische instinct (dat ons het verlies van zijn opera’s doet betreuren) is meteen een prima tegenwicht voor de beperkingen van het classicistische idioom. Voeg daarbij briljante solo-aria’s en effectvol koorwerk, in een uitdrukkingspalet van sprankelende feestvreugde, over pastorale charme naar duistere en gekwelde stemmingen, waarin hij trouwens vaak van harmonische inventiviteit getuigt. Ook in de interpretatie van godsdienstige teksten is hij eerder uitzonderlijk voor zijn tijd: overal bewaart hij het perfecte evenwicht tussen dramatische benadering en religieuze beleving.

    Verschillende musicologen opperden in de 19e en de 20e eeuw al de wenselijkheid van een grondig onderzoek naar deze figuur. Misschien wordt Verheyen wel dé verrassing van dit Haydnjaar? Vrijdag 28 augustus, in de Sint-Baafskathedraal te Gent, weerklinkt voor het eerst sinds anderhalve eeuw opnieuw zijn muziek. Het voor de gelegenheid geformeerde koor en orkest De Restauratie (historische instrumenten – concertmeester: Paul Klinck), met solisten Hilde Coppé, Sophie da Costa Cabral, Inez Carsauw, Enrico Casari, Yu-Hsiang Hsieh brengt van Pieter Emmanuel Verheyen een selectie van vijf religieuze werken, opgespoord, uitgegeven en geleid door Guido De Bruyker: Te Deum, Messe à grand orchestre (Kyrie & Gloria), Laudate Pueri, Miserere en Lux Aeterna (uittreksel uit het Requiem ter nagedachtenis aan Haydn).
    Aansluitend volgt een cd-opname, waarvan de release wordt verwacht in november.


    Guido De Bruyker


    Gent, Sint-Baafskathedraal - 28/08/2009 - 20:15
    Pieter Emmanuel Verheyen : Te Deum, Messe à grand orchestre (Kyrie & Gloria), Laudate Pueri, Miserere, Lux Aeterna (uit Requiem)
    Hilde Coppé - sopraan
    Sophie da Costa Cabral - sopraan
    Inez Carsauw - alt
    Erico Casari - tenor
    Yu-Hsiang Hsieh - bas
    Koor en orkest De Restauratie
    Guido De Bruyker, dirigent

    Kaarten: € 13 (kassa: € 15) & € 10 (studenten, 60+), – 18 jaar: gratis
    www.uitbureau.be - tel. 09/233 77 88

     



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een partituur van een Vlaams Marialied voor gemengd koor

    Vandaag vieren we Maria ten hemel opgenomen.

    1

    Daarom een partituur van een Vlaams Marialied voor koor.
    Tekstdichter: Guido Gezelle (1830 - 1899).



    Componist: Jef Tinel (1885 - 1972).



    Titel: Wees gegroet Maria.
    Koorwerk voor 4 gemengde stemmen.

    Bijlagen:
    Jef Tinel _ Guido Gezelle _ Wees gegroet Maria.pdf (66 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zin in zingen?

    VOCAAL ENSEMBLE T’ANDERNAKEN UIT HALLE 20 JAAR JONGxml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /> 

     

    20 jaar geleden kwamen enkele vrienden bijeen om samen te zingen. Daaruit groeide een vocaal ensemble onder leiding van René Deneyer. Het groepje koos voor zichzelf de naam T’Andernaken naar een middeleeuws lied over een liefdesgeschiedenis in Andernach aan de Rijn.

    Geleidelijk groeide en evolueerde dit ensemble.

    10 jaar geleden nam xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Peter Leys de leiding over.


      

    Op het programma stonden in de loop van de voorbije 20 jaren heel wat bescheiden koorpareltjes gaande van Gregoriaans, Lassus, Schütz, Bach, Mozart, Haydn, Mendelssohn, Schumann tot Rutter. Uiteraaard kwamen onze Vlaamse componisten uitgebreid op de repertoirelijst zoals Peter Benoit, Edgar Tinel, Jef Tinel, Marinus De Jong, Vic Nees, Willem Kersters, Juliaan Wilmots, Jos Mertens, Herman Roelstraete, Jean-Paul Byloo, Joost Termont…. Het koor bracht enkele grotere werken met instrumentale begeleiding. Zo voerde het o.a. de Markuspassie van Keiser, cantates van Buxtehude, het Requiem van Eberlin, Cantiones van Schütz, missen van De Monte, Leopold Mozart en Joseph Haydn uit.

      

    Het koor trad en treedt vooral op in en rond Halle, maar ook in Dilbeek, Groot – Bijgaarden en Gent tot zelfs over de taalgrens en buiten de landsgrenzen.

    Zowel profane als religieuze muziek komen aan bod.

    Voor het 20ste werkjaar staat al een aantal optredens vast.

    In september luistert het ensemble een mis op in Hoeilaart ter gelegenheid van de druivenfeesten. Het koor zingt er een programma van Renaissancemotetten. In december werkt T’Andernaken mee aan een korenontmoeting in Schepdaal met een kerstprogramma. In het voorjaar 2010 presenteert de groep zich voor de jury van de provinciale koorwedstrijden in Leuven en op 9 mei is het ensemble te gast in Gent op de viering met academische zitting ter ere van het eeuwfeest van het beeld én het lied van Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen.

    Werk genoeg dus.



    Nieuwe leden zijn daarom meer dan welkom. Na 20 jaar mag er zeker vernieuwing en verjonging blijven komen.

    Heb je zin om mee te zingen?

    Kom eens een herhaling bijwonen. Die vinden elke vrijdagavond (vanaf 4 september) plaats in de Servaiszaal van het Oud-Jezuïetencollege (naast de basiliek) in Halle van 20.15 tot 22.30 uur. Een eerste contact verplicht tot niets.

    Een goede stem en teamgeest zijn natuurlijk een must. Muziekkennis is een pluspunt, maar geen vereiste.

    Ben je overtuigd of twijfel je nog? Graag een seintje vooraf via de website (www.tandernaken.be) of rechtstreeks aan de dirigent (peter@tandernaken.be).

    Hartelijk welkom!


    08-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benoithulde


    Vlaamse vrienden,
     
    Op 17 augustus zal het 175 jaar geleden zijn dat Peter Benoit geboren werd. 
     
    Om deze geboortedag in herinnering te brengen, organiseert de Vlaamse Volksbeweging, provincie Antwerpen, op zondag 16 augustus a.s. een korte bloemenhulde aan zijn graf op het Schoonselhof.
    Vanaf 10.30 verzamelen we aan de ingang van het Schoonselhof om dan rond 11 uur de bloemen neer te leggen.
     
    Er volgt een kort woordje door Renaat Van Beeck, dé Benoit-kenner bij uitstek.


    Peter Benoit leerde zijn volk zingen. Zijn eerste muzieklessen kreeg hij van zijn vader, ging daarna orgel en piano studeren bij de koster van Desselgem en belandde tenslotte aan het Brusselse Muziekconservatorium.
    Benoit kwam een tijdje aan de kost als slagwerker in het orkest van de Munt.
    In 1857 behaalde hij de Prijs van Rome voor compositie, wat hem de mogelijkheid bood om een aantal Duitse steden en zelfs Praag te bezoeken.
    In 1862 werd hij dirigent bij "les Bouffes Parisiens", het beroemde theater van Jacques Offenbach in de Franse lichtstad. Een jaar later keerde hij reeds terug naar Brussel.



    Peter Benoit kwam onder andere via Emmanuel Hiel onder de invloed van het Vlaamsgezinde gedachtegoed. Hij was de grondlegger van de Vlaamse Muziekschool te Antwerpen, waarvan hij in 1867 de eerste directeur werd.
    In 1890 was hij medestichter van het Nederlandsch Lyrisch Tooneel, dat in 1893 werd hervormd tot Vlaamsche Opera en in 1898 werd hij de eerste directeur van het Muziekconservatorium te Antwerpen.
    Werken van hem zijn onder meer "Mijn moederspraak" en de cantates en oratoria "De wereld in", "De Rijn", "De oorlog", "Lucifer", "De Schelde" en de "Rubenscantate". Hij liet niet na om in zijn testament te bepalen dat "zijn werken in onze hoofdstad Brussel in geen andere taal dan de Nederlandse zouden uitgevoerd worden".


    Het grafmonument van Peter Benoit op het Schoonselhof te Antwerpen, stelt de ontluikende Vlaamse muziek voor die begeleid wordt door de Genius der Kunsten die opstijgt uit de werken van Benoit. Aan de voeten van die ontluikende Vlaamse muziek treffen we een aantal figuren aan die voorkomen in werken van Benoit: de Elsenkoning, Charlotte Corday, Lucifer en Isa. Het monument is een ontwerp van beeldhouwer Arthur Pierre. Het grafmonument werd op stadskosten overgebracht van de in 1936 gesloten Kielbegraafplaats.
     
    Mogen wij op uw aanwezigheid rekenen? 
     
    Daniëlle Van Neck,                                        Jef Eggermont                               David Dogge
    provinciaal voorzitster VVB                         bestuur prov.Antwerpen             initiatiefnemer
    danielle.vanneck@vvb.org                     jefeggermont@telenet.be        daviddogge@hotmail.com


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!