NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    19-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe partituren van Jef TINEL op het net

    We hebben op deze site 2 nieuwe partituren toegevoegd.
    Het gaat om 2 composities van Jef Tinel:
    -Missa in honorem sacratissimi sacramenti voor gemengd koor en orgel (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus-Benedictus en Agnus Dei);
    -Tu es sacerdos, motet voor gemengd koor en orgel.

    Veel ontdekplezier!


    17-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstconcert




    3de concert ''Kerstliederen en kerstmuziek van bij ons''

    Zondag 12 december 2010 om 15u00

    St.-Andrieskerk, Sint- Andriesstraat 5 te Antwerpen




    De Elza Vis-De Clercq Stichting en haar afdeling de Antwerpse Kunstvrienden organiseren voor het derde jaar een middagconcert onder het motto "Kerstliederen en muziek van bij ons!". Het vindt plaats op de derde Adventszondag 12 december 2010, aanvang 15.00 uur, in de. Het is tevens het laatste cultureel gebeuren in het 4de lustrumjaar van de Elza Vis-De Clercq Stichting. Op dit middagconcert worden zowel bekende als minder bekende Vlaamse en internationale kerstliederen ten gehore gebracht. U wordt weer van harte uitgenodigd om de bekende Kerstliederen mee te zingen. De algehele muzikale leiding is in handen van de internationaal vermaarde concertzanger-musicoloog dr. Pieter Vis uit Nederland.


    In de historische en gastvrije St.-Andrieskerk aan de Sint- Andriesstraat 5, B-2000 te Antwerpen zal pastoor Drs. Rudi Mannaerts, als gewaardeerde gastheer, ons weer welkom heten. Het groot mannenkoor Conamus uit Geel o.l.v. Herwig Maes, met de pianist Erik Vinken als vaste begeleider, brengt diverse geliefde Vlaamse kerstliederen ten gehore. Als solisten treden op de sopranen Griet De Meulder uit Antwerpen en Isabel Delemarre uit Nederland. Tevens zijn er twee getalenteerde jonge musici die hun muzikale kwaliteiten laten horen, te weten de 18-jarige violiste Ksenia Souscha uit Edegem en de 16-jarige pianostudent Pieter-Jan Koninckx uit Mol. Andere instrumentalisten zijn o.m. de cellist Thomas Tooten uit Mechelen en zijn vader Lode Tooten, organist. De Berchemse pianiste Albina Svirskaya zal de Moldavische baritonzanger Pyotr Izbash aan de concertvleugel begeleiden in verschillende eeuwen-oude kerstliederen uit de liturgie van de Oost-Orthodoxe kerk. Na afloop wordt er heerlijke warme chocolademelk en Glühwein ingeschonken.


    Voorverkoop begint op 1 november tot 5 december; toegangskaart p.p. € 8,=. Aan de kerk kosten de kaarten € 12,= per.p.p.
    Het bedrag kunt u storten op rekening KBC-BE36731001271681 - "Kerstconcert 12/12/2010 te Antwerpen"
    De kaarten liggen voor u klaar een half uur voor aanvang.
    Telefonische inlichtingen bij de vice-voorzitter Mia Brans-Dujardin: 03/230.24.62 - mia.dujardin@scarlet.be
    en bij het secretariaat de heer Ward steffens, 015/33.72.33 / 0497.48.64.76 / wardsteffens75@gmail.com
    Zie ook: www.elzavisdeclercqstichting.nl / www.pietervis.com / e-post: psaris@zonnet.nl


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstconcert

    Kerstconcert met het Gents madrigaalkoor o.l.v. Johan Duyck

    Zondag 19 december 2010 om 17u00 - Sint-Egidiuskerk te Sint-Gillis-Dendemonde


    17_6742b1.jpg

    Marnixring Dendermonde en IIMK organiseren dit bijzonder Benefietconcert op zondag 19 december 2010 om 17u00 - Sint-Egidiuskerk te Sint-Gillis-Dendermonde

    Marnixring Dendermonde Ros Beiaard richt ter gelegenheid van de 15de verjaardag van het IIMK (Instituut voor Indische Moedes en Kinderen) dit uniek Kerstconcert in dat uitgevoerd wordt door het Gents Madrigaalkoor.


    Het Gents Madrigaalkoor werd opgericht in 1966 en staat sinds 1973 o.l.v. Johan Duyck
    die het koor uitbouwde tot een groter "romantisch" koor.
    Gaandeweg verwierf het GMK een unieke plaats in het culturele leven van Vlaanderen.
    Sinds 1972 zingt het koor in de eredivisie van de provincie Oost-Vlaanderen en het verwierf talrijke binnen- en buitenlandse prijzen.
    Johan Duyck is pianist, componist (piano- en koormuziek), en dirigent
    van het Vlaams Radiokoor en van het Academy of Saint-Martin in the Field Chorus te Londen.
    Hij is ook vele malen opgetreden als gastdirigent in de meeste Europese hoofdsteden.


    Kaarten 15 € - v.v.k. 12,5 € te reserveren op rek. 833-4827444-12 ten name van N. Robbrecht
    (03/772.45.69 - robbrechtdegraef@hotmail.com).

     



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstconcert

    Kerstconcert 2010

    Zondag 19 december 2010 om 15u00 - Sint-Antoniuskerk Brasschaat

    Dit jaar zal het Koninklijk gemengd zangkoor "Trivium Cantans" onder leiding van Fernande Van de Spiegele het programma verzorgen.

    Er worden werken uitgevoerd van:
    Cl. Monteverdi, L. De Vocht, J. Van Nuffel, J. Sibelius, A. Bruckner, F. Mendelssohn, J. Van Hoof, G. F. Händel.
    Een drietal liederen worden geprogrammeerd als samenzang.

    Organisatie:

    Marnixring Voorkempen Pater Stracke


    Marnixring Voorkempen Pater Stracke bouwt met de opbrengst van dit Kerstconceert verder een bibliotheek uit
    met Nederlandstalige boeken in de omgeving van New York.
    Dit project "Klokhuis" zal bij vele Vlaamse en Nederlandse kinderen de voeling met hun moederland levendig houden
    en zo de reïntegratie bij hun terugkeer naar Vlaanderen en Nederland vergemakkelijken.

    Ons Kerstconcert wordt ongetwijfeld een muzikaal hoogtepunt in de Kerstperiode
    en een uitstekende gelegenheid om in deze haastige tijd in de gewenste Kerststemming te komen.

    Kaarten (€ 15) zijn verkrijgbaar bij de leden van Marnixring Voorkempen Pater Stracke.
    Of bij Flor Yperman: 03/658.27.00 - 0473/26.46.07 - flor.yperman@skynet.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jozef De Beenhouwer, proficiat!
    (bron: deredactie)

    De Klara's zijn een bekroning van de sector van de klassieke muziek. Klara, de klassieke muziekzender van de VRT, en Muziekcentrum Vlaanderen stellen een brede longlist samen.

    Een jury van kenners kiest daaruit drie genomineerden. Wie van de drie de uiteindelijke laureaat wordt, wordt beslist na een stemmingsronde waaraan de hele sector deelneemt. Enkel de Klara Carrièreprijs wordt gekozen door Klara zelf. Dit zijn de laureaten:

    jonge belofte: cellist en componist Benjamin Glorieux

    muziekevenement van het jaar: Transit Festival voor nieuwe muziek in Leuven

    beste Vlaamse cd van het jaar: "Bachs Cellosuites" van Roel Dieltiens

    muziekpersoonlijkheid van het jaar: Jan Caeyers, auteur van een Beethoven-biografie en oprichter van het Orchestre Olympique

    musicus van het jaar: pianist Jan Vermeulen

    Klara Carrièreprijs: pianist en Schumann-specialist Jozef De Beenhouwer

    De winnaars, in het bijzonder Jozef De Beenhouwer, die geroemd wordt als een "excellente pianist", worden op 15 januari nog eens extra in de bloemetjes gezet tijdens Klara in het Paleis.

    Bekijk de afbeelding op ware grootte


    21-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 november

    Fijn Ceciliafeest voor alle muziekliefhebbers ....

    Bekijk de afbeelding op ware grootte


    10-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piet Swerts 50!



    Waarde Muziekliefhebber,

     

    betreft: Huldeconcert Piet Swerts 50

     

    De Koninklijke Piet Stautkring van Beveren in samenwerking met het CC Ter Vesten en Phaedra CD, heeft de eer u uit te nodigen op een uniek huldeconcert dat plaatsheeft op zondag, 14 november aanstaande om 20u in de Verlatzaal van het mooie waterkasteel Cortewalle, Zwarte Dreef 1 te Beveren-Waas.

     

    Dit huldeconcert wordt aangeboden aan de componist Piet Swerts, die diezelfde dag vijftig wordt.

     

    Op het programma staan naast het kleurrijke 'Zortzico voor strijkkwartet' nog twee composities die Piet Swerts nauw aan het hart liggen, t.w zijn Strijkkwartet nr 2 en zijn erg sfeerrijk Klarinetkwintet, twee werken die in 2006 door Phaedra werden opgenomen voor cd. Deze cd werd bekroond door zowel Klara als de Belgische Muziekpers.

    De uitvoerders zijn het Spiegel Strijkkwartet (Elisa Kawaguti en Stefan Willems, violen; Leo de Neve, altviool en Jan Sciffer, cello) en de klarinettist Roeland Hendrikx, solist bij het Nationaal Orkest van België en Professor aan het Muziekconservatorium van Maastricht.

    Vlak voor de pauze wordt een laudatio gehouden. Na het concert wordt een drink aangeboden.

     

    Kaarten tegen € 13 (studenten € 10) kan u bestellen per telefoon 03 750 10 00 bij het CC Ter Vesten of 03 755 40 37 bij Luc Famaey of per mail info@phaedracd.com.

    Elke concertbezoeker ontvangt als herinnering aan deze hulde een Phaedra CD met het werk 'Droombeelden' voor strijkorkest van Piet Swerts.

     

    Wij hopen u op 14 november te mogen begroeten op dit mooie concert.

    Met vriendelijke groet.

     

    Luc Famaey

    programmator KPSK


    09-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse muziek in november
    Bron: SVM:

    November brengt, net als oktober, zeer veel Vlaamse muziek. Zo treedt het Universitair Symfonisch Orkest van Leuven op in Gori en Tbilisi in Georgië met onder andere de Dahomeese Rapsodie van August De Boeck op het programma. Deze concerten worden ook herhaald in de Aula Pieter De Somer in Leuven op 10 en 12 november. Meer info vindt u op onze kalender (http://www.svm.be).

    Aan het einde van de maand wordt Peter Cabus herdacht in Mechelen. Op 11 november 2010 zal het tien jaar geleden zijn dat deze Mechelse componist overleed. Naar aanleiding daarvan organiseren de Stad Mechelen, het Cultuurcentrum Mechelen, het Festival van Vlaanderen Mechelen en de Vrienden van het Conservatorium Mechelen een herdenkingsconcert waarop uitsluitend werk van Peter Cabus wordt gespeeld.

    Diverse gerenommeerde musici brengen op 28 november een hommage aan Peter Cabus, waaronder Gaby Van Riet, Luc Tooten, Rudy Haemers, Henk Lauwers, Rita Degraeuwe, Annelies Broekhoven en het Kryptos Quartet. Het orkestrale deel wordt verzorgd door het Mechels Kamerorkest onder leiding van Tom Van den Eynde.


    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLARA en Benoit

    Zaterdag 30 oktober, 17 uur op KLARA: Meesterwerk!

    Samen met een kenner luistert Chantal De Waele naar een boeiende bladzijde uit de muziekgeschiedenis. Waarom noemen wij dit een meesterwerk? Wat is het geheim van deze muziek? En welke uitvoering komt het dichtst in de buurt van wat de componist heeft bedoeld? Vandaag Michaël Scheck over het Requiem van Peter Benoit.

    Chantal De Waele
    Presentatie: Chantal De Waele
    Muziekkeuze: Renate Weytjens
    Contact: meesterwerk@klara.be

    [image]


    23-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse orgelinventaris op internet

    Gelezen op 'deredactie':



    Informatie over orgels kan vanaf nu opgezocht worden op de website inventaris.vioe.be. "Deze orgelinventaris kan de aanzet  geven tot vernieuwde aandacht voor dit veelzijdig kerkelijk erfgoed", aldus Bourgeois.

    Het is de bedoeling dat de inventaris van alle orgels in Vlaanderen tegen midden 2013 digitaal ontsloten is. De inventaris is grotendeels gebaseerd op de boekenreeks "Het historisch orgel in Vlaanderen" dat tussen 1974 en  1986 verscheen. De inventaris vult de boeken verder aan met nieuw geïnventariseerde orgels en met meer recente gegevens.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Florimond Van Duyse 100 jaar overleden ....

     



    Er zijn weinig koren in Vlaanderen die het eenvoudige ‘Het was er te nacht’ niet op hun repertoire hebben. Elk koor laat wel eens die fiere nachtegaal zijn lied aanheffen met zijn wilder tongen.

    Dit Oudnederlandse volkslied, een minneklacht van 2 geliefden, werd schitterend, stemmig en sfeervol bewerkt door Florimond Van Duyse.

    Maar wie was deze componist van wie we misschien ook nog zijn bewerking van ‘Het waren twee conincxkinderen’ en ‘Jan de mulder’ kennen? Veel verder reikt onze kennis wellicht niet.

    Welnu, Florimond Van Duyse was de zoon van de dichter Prudens Van Duyse.

    Hij werd in Gent geboren op 4 augustus 1843.

    Zijn secundaire studies deed hij aan het college van Veurne en het Genste Koninklijk Atheneum.

    Aan de Gentse universiteit studeerde hij rechten (1867) en werd daarna advocaat en krijgsauditeur in Antwerpen, Bergen en Gent (1882).

    Maar zijn eerste liefde was de muziek.

    Als zevenjarige studeerde hij viool en in 1853 studeerde hij al aan het Gentse conservatorium bij Karel Miry, de toondichter van o.a. ons Vlaams Nationaal volkslied en op dat ogenblik dirigent van de Gentse opera. Hij behaalde er prijzen voor harmonie (1859) en contrapunt (1861 en 1862). Op zijn 15de begon hij te componeren. Hij schreef een tiental opera’s, operettes, koorwerken, cantates, twee suites voor orkest en talrijke liederen en volksliedbewerkingen. In 1873 behaalde hij een tweede Prijs van Rome met de cantate ‘Torquato Tasso’s dood’.

    Maar naast de compositie besteedde hij veel tijd aan studiewerk.

    Tijdens zijn verblijf in Antwerpen van 1876 tot 1879 kwam hij in contact met de ideeën van Peter Benoit. Hij liet de muziekopleiding beginnen bij het aanleren van het volkslied. Dat betekende meteen de start voor veel opzoekwerk naar het Oudnederlands volkslied.

    Van Duyse bestudeerde ondermeer de Souterliedekens, Geuzenliederen, liederen uit het Gruuthuse-handschrift en het Antwerps liedboek. Daarbij bestudeerde hij eerder studiewerk van o.a. Jan Bols, Edmond De Coussemaker en Jan-Frans Willems. Deze laatste verweet hij echter eigenhandig wijzigingen aan teksten en melodieën aangebracht te hebben of van bepaalde wijzigingen de bronnen niet vermeld te hebben. Iets wat Hoffmann Von Fallersleben wel deed.

    Van Duyse maakte er in zijn werk een punt van om alle versies en bronnen van de volksliederen te vermelden.

    Zo publiceerde Van Duyse o.a. in 1896 ‘Het eenstemmig Frans en Nederlands wereldlijk lied in de Belgische gewesten’, in 1902 ‘De melodie van het Nederlandse lied en hare rhythmische vormen’ en van 1903 tot 1908 publiceerde hij het driedelig werk ‘Het Oude Nederlandse lied’. In dat werk behandelde hij 714 liederen betreffende tekst en melodie. Hij werd meermaals bekroond voor zijn musicologisch werk door de Koninklijke Academie en werd in 1905 zelf lid van de Academie.

    In 1903 richtte hij de ‘Liederavonden voor het volk’ op in de geest van Peter Benoit.

    Van 1895 tot zijn dood was hij secretaris van de bestuurlijke commissie van het Genste conservatorium. Benoit en Van Duyse gingen onderling soms in de clinch. Benoit verweet Van Duyse te weinig de klemtoon te leggen op het Vlaamse lied en Van Duyse verweet Benoit een slecht bestuurder van de muziekschool te zijn. Maar ze deelden wel de passie voor het zingen van het eigen volks(e) lied.

    Op 18 mei 1910 –precies 100 jaren geleden- overleed Van Duyse in zijn geboortestad, Gent.

    Zijn belang als muziektheoreticus kan nauwelijks overschat worden. Dat staat buiten kijf.

    Maar zijn composities zijn vandaag de dag zeer miskend, op enkele koorwerkjes na.

    Daarom is het de plicht van onze koren om –elk op zijn plaats en niveau- wat aandacht te schenken aan de koorwerken van Van Duyse.

    We vermeldden reeds zijn ‘Het was er te nacht’. Zeer eenvoudig, melodieus en stemmingsvol. Het is een strofisch lied met refrein. De zetting volgt volledig de originele melodie. Er is een afwisseling van eenstemmigheid en meerstemmigheid.

    De partituur is opgenomen in het Vlaams Romantisch Koorboek van het ANZ.

    We verwijzen ook naar de bundel ‘6 Oude Nederlandse liederen’ in een bewerking van Van Duyse. Naast ‘Het was er te nacht’ vind je er ook ‘Heer Halewijn’, ‘Het daghet in den Oosten’, ‘Er was een maegdetje’ (voor dameskoor), ‘T’wijl in de nacht’ en ‘Willen wij ’t haesken jagen’ (voor mannenkoor) met telkens een harmoniumbegeleiding.

    Deze suite is gratis te downloaden op de WIMA-site: icking-music-archive.org .

    Veel zingplezier!


    24-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe CD August De Boeck




    de nieuwe cd In Flanders’ Fields Vol. 64

    selectie uit de pianomuziek van August de Boeck (18651937)

    Jozef de Beenhouwer, piano

    Behalve een zeventigtal gevoelige stukjes voor kinderen

    componeerde August de Boeck in het begin van de vorige eeuw

    nog een vijftigtal pianowerken, die hij soms de meest

    schilderachtige opschriften meegaf. Vijf briljante

    concertstukken – twee Scherzi, twee Toccata's en een

    Impromptu – zijn beslist voor de concertzaal gedacht.

    Ziehier de volledige lijst van opgenomen werken:

    1 Prélude in Dflat major (september 1909) 3’55

    2 Capriccio in G major (december 1910) 1’55

    3 Scherzo nr 1 in A minor (voor 1913) 5’36

    4 Soir sur l’eau in Eflat major (Avond op het water) (voor 1908) 4’15

    5 Scherzo nr 2 in E flatmajor (1916) 8’34

    6 Valse Arabesque in F minor (november 1923) 4’04

    7 Valse Dolente in A minor (ca. 1923) 4’48

    8 Toccata nr 1 in F major (voor 1907) 2’12

    9 Toccata nr 2 in Bflat minor (januari 1927) 4’32

    10 Menuet nr 1 in G minor (voor 1908) 3’20

    11 Impromptu in A minor 5’48

    12 Eekhoorndans (december 1932) 3’39

    Voor Kinderen 21’03

    13 Sprookje 3’08

    14 De Scharenslijper 0:56

    15 Sprinkhanendans 0’46

    16 Scherts 0’36

    17 Gavotte 3’06

    18 Droom 2’03

    19 Aan het Spinnewiel 0’53

    20 Bijna een Etude! 0’48

    21 Blindemannetje 1’16

    22 Spleen 2’32

    23 Waterbelletjes 1’56

    24 Wiegelied 2’58

    TT : 73:48


    18-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef TINEL: mis voor gemengd koor en orgel

    Beste

    op dit moment digitaliseren we een 4-stemmige mis voor koor en orgel van Jef TINEL.
    Het gaat om de 'Missa in honorem sacratissimi Sacramenti' voor gemengd koor en orgel.
    Een streng klassiek opgebouwde compositie met homofonie, polyfonie en fugatische delen.
    Bovendien ook zeer romantisch met leidmotieven en contrasten trouw naar de tekst.
    Zeer geschikt voor liturgisch gebruik, maar ook voor tijdens concerten.
    We publiceren in de lijst hierboven de kleine delen (Kyrie, Sanctus en Agnus Dei) en het Gloria. Het Credo volgt nog.

    Veel musiceergenot.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw een werk van JEF TINEL gedigitaliseerd

    We hebben op onze site in het kopartikel een werk van JEF TNEL bijgeplaatst.
    Het betreft een werk voor snaren, nl. een parafrase op het volkslied 'Het viel een hemels douwe'.
    Het werd in de jaren '50 geschreven voor het toenmalige snarenensemble Dispa.
    Maar de compositie heeft de frisheid niet verloren.
    Een ontdekking waard.
    Er is van Tinel ook een koorbewerking van het lied 'Het viel een hemels douwe'. Een perfecte combinatie voor een concert.


    17-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Radiokoor zingt hedendaagse Vlaamse componisten
    op zondag, 10 oktober 2010 om 11:00 uur
    in O.L.V.-kapel van het Elzenveld
    adres Lange Gasthuisstraat te Antwerpen
    toegangsprijzen:    kassa: 12,00/10,00 euro

    info & reservatie: www.koorlink.be telefoon: 014 41 85 90

    Het Vlaams Radio Koor heeft steeds een groot hart gehad voor de hedendaagse Vlaamse koormuziek.
    Daarvan getuigen in dit programma een nieuw concerto voor koor en piano van hun ‘composer in residence’ Johan Duijck, de Complaintes van Vic Nees, op tekst van Liliane Wouters, geschreven ter nagedachtenis van Denijs Dille, vier motetten van Rudi Tas en There is another Sky , van Roland Coryn, op een tekst van Emily Dickinson. Tas en Coryn waren intimi van Herman Roelstraete, dit jaar 25 jaar geleden overleden.



















    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel op KLARA



    Dinsdag 7 september programmeert 'Brede Opklaringen' tussen 9 en 11 het koorwerk 'Fantasia' van Jef Tinel.
    De tekst is een gedicht van Rodenbach en beschrijft een jongeling die naar de voorbijdrijvende "watten wolkskens"  staart en daarbij aan het dromen gaat. Onbewust elk wolkske na drijft zachtjes een fantasia....
    Jef Tinel componeerde de muziek in een laat-romantische klankkleur met een vleugje impressionisme. Dromerig afgewisseld met levendigere fantasierijke momenten.
    Ignace Thevelein dirigeerde het Beauvarletkoor in een zeer zuivere en sobere uitvoering.
    Meer dan het beluisteren waard.



     


    20-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse componisten bij KLARA

    Volgende week bij Brede Opklaringen:

     WEEK VAN 23 TOT 27 AUGUSTUS

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) …

    gold als vernieuwer van de Vlaamse muziek. Als geen ander kon hij tekst en muziek tot een eenheid laten versmelten.
    In 1893 won hij met zijn cantate Lady Macbeth de Eerste Prijs van Rome. In het begin van de 20ste eeuw ging hij lesgeven aan het Koninklijk (Vlaams) Conservatorium van Antwerpen, waarvan hij het nadien ook tot directeur schopte.
    Buiten zijn dagelijkse bezigheden maakte hij deel uit van de raad van bestuur van de Muziekstichting Koningin Elisabeth, die de fundamenten legden voor de huidige muziekwedstrijd. Tot op hoge leeftijd bleef Mortelmans stukken schrijven voor diverse instrumenten.






    Jozef Ryelandt (1870-1965)...

    Baron Joseph R. behoorde tot de Franssprekende bourgeoisie van Brugge. Hij vond dat hij met zijn muziek maar één iemand moest behagen, de goddelijke persoon, die hem zijn talent gaf. Zijn overwegend religieuze muziek vervalt niet in zoeterige neotaal maar is geschreven in een gedegen eigen polyfoon romantische taal.
    In 1924 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge. Ryelandt volgde onverbiddelijk zijn eigen weg, wars van de evolutie binnen de muziektaal. "Het enige waar het op aankomt is ware schoonheid te scheppen, iets te zeggen te hebben. Heeft Bach de nieuwe stroming van zijn tijd gevolgd? Neen. Maar het scheelt ons weinig: hij is van alle tijden". Dit was zijn oordeel en credo.
    Jozef Ryelandt componeerde heel veel liederen zowel op Franse als Vlaamse teksten, van Verlaine tot Gezelle; kamermuziek, orkestwerken en heel veel religieus werk.


    Edgar Tinel (1854-1912) …
    was al op jonge leeftijd bijzonder actief in de muziekwereld. Nog voor hij zelf ging studeren, gaf hij al pianoles aan aspirant-muzikanten. Tinel genoot onderricht in harmonie, compositie en contrapunt. Zijn orgel- en pianospel zou hij verfijnen dankzij Louis Brassin en Alphonse Mailly. Na een succesvol examen in Brussel, ontpopte hij zich als een klaviervirtuoos die concerten in binnen- en buitenland gaf. Met zijn cantate Klokke Roeland behaalde hij de Prijs van Rome.
    Toen hij tweede dirigent van het Hoger Interdiocesaan Instituut voor Kerkmuziek in Mechelen werd, stopte hij met professioneel pianospelen. Op 55-jarige leeftijd werd hij directeur van het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij eerder leraar contrapunt en fuga was. Op het einde van zijn leven was hij kapelmeester aan het Belgisch hof.



    Paul Gilson (1865-1942) …

    was een belangrijk Vlaams componist en pionier van de Belgische blaasmuziek. Zowat de hele Belgische componistengeneratie van het interbellum is bij hem in de leer geweest. Hij richtte de Revue Musicale Belge op waarvan hij hoofdredacteur was. Hij was ook inspecteur van het muziekonderwijs in België.
    Paul Gilson liet een uitgebreid oeuvre na dat zowat alle genres omvat: symfonische stukken, cantaten, stukken voor harmonie en fanfare, koormuziek, opera’s, kamermuziek en liederen. Zijn latere werken zijn soms een tikje academisch.
    Hij schreef ook enkele theoretische werken en gaf het boek Notes de musique et souvenirs uit.


    Daniel Sternefeld (1905-1986) …

    was een veelzijdige componist en dirigent. Hij studeerde fluit, harmonie, muziekschriftuur, orkestratie en compositie. Hij was fluitist in het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera en componeerde toneelmuziek voor de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (nu Het Toneelhuis). Als jood moest hij tijdens de oorlog onderduiken en schreef hij zijn Symfonie in C.
    Na de oorlog kon hij aan de slag bij het NIR, waar hij het tot chef-dirigent van het Symfonieorkest schopte. Na zijn pensioen kon hij zich terug volop aan het componeren wijden. In de jaren 70 verschenen ondermeer het ballet Salve Anverpia – Zang en dans aan het hof van Maria van Bourgondië en het oratoriumballet Heer Halewijn. De laatste compositie van zijn hand was Symfonie nr. 2, geïnspireerd door werk van Pieter Bruegel.


    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROFICIAT LUDO CLAESEN

    Een hartelijke proficiat aan Ludo Claesen en zijn medewerkers.
    Tijdens de tv-mis deze morgen vanuit de Hasseltse kathedraal konden we kjjken en luisteren naar de creatie van een nieuwe mis van de hand van Ludo Claesen.
    Onder zijn eigen leiding zongen en speelden het kathedraalkoor, organist Paul Steegmans en een instrumentaal ensemble zijn nieuwe mis in eurovisie.
    Een mooie mengeling van moderne koormuziek met inbreng van het publiek in gregoriaanse responsoria.

    Mooi en sfeervol!   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLARA BLIJFT DE GOEDE MUZIEK PROMOTEN

    BREDE OPKLARINGEN DEZE WEEK ....

    WEEK VAN 16 TOT 20 AUGUSTUS

    Norbert Rosseau (1907-1975) …

    debuteerde als dirigent toen hij 12 was. Rosseau had op dat moment ook al muziek voor viool en piano op zijn conto staan. Hij was een wonderkind. En meer nog, hij was een ambitieus wonderkind, want later zou hij ook nog eens orgel leren spelen.
    Vanaf 1932 trad hij afwisselend in België en Italië op, maar in 1940 moest hij na een kwetsuur noodgedwongen de viool aan de haak hangen.
    Rosseau, altijd bereid om bij te leren, ging in 1962 naar Darmstadt om zich onder te dompelen in de “nieuwe muziek”. Op het einde van zijn leven doceerde hij aan het Koninklijk Conservatorium van Gent.







    August De Boeck (1865-1937)….
    was een van de belangrijkste Vlaamse componisten van zijn generatie. Zijn muziek is lyrisch, spontaan en ietwat ironisch.
    Hij werd organist in Merchtem, later organist in verschillende kerken zoals de Karmelietenkerk in Brussel. Hij was directeur van het conservatorium van Mechelen en later doceerde hij aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel.
    August De Boeck werd beïnvloed door de grote Russische componisten, vooral door Rimski-Korsakov en introduceerde het Impressionisme in Vlaanderen.


    Marinus De Jong (1891-1984) ….
    werd geboren in Nederland maar kwam in Vlaanderen wonen en kreeg de Belgische nationaliteit. Als pianovirtuoos toerde hij door Europa en de VS.
    Hij werd professor piano, contrapunt en fuga aan het Antwerps Conservatorium maar gaf ook les aan het Lemmensinstituut in Mechelen.
    Marinus De Jong maakte knappe en gevarieerde muziek Het is duidelijk dat hij de techniek prima onder de knie had. Hij was weinig flexibel en het is dan ook niet te verwonderen dat hij zich niet op sleeptouw liet nemen door modeverschijnselen. Hij ging zijn eigen weg in het grensgebied tussen oud en nieuw, tussen romantiek en modernisme.


     

     

     

    Peter Benoit (1834-1901) …
    wou vooral het Vlaamse muziekleven naar het Europese niveau van toen tillen.
    In 1867 richtte hij in Antwerpen de eerste Vlaamse Muziekschool op waarvan hij zelf directeur was. Op korte tijd werd de school heel belangrijk in de moeilijke strijd voor Vlaams muziekonderwijs en voor de culturele ontwikkeling van de Vlamingen. Zijn inspanningen werden beloond door de Belgische Overheid die de school niet alleen erkende maar ze in 1898 ook de status van Koninklijk Vlaams Conservatorium gaf, met dezelfde rechten als de Franstalige conservatoria in Belgiê.
    Peter Benoit was een leraar met internationale allure. Zijn conservatorium was in die tijd erg progressief. Hij wou niet in de eerste plaats virtuozen vormen maar wel “denkende” mannen en vrouwen die midden het volk staan. Hij voerde gemengd onderwijs in.
    Benoit voelde ook aan dat er een Vlaams Muziektheater nodig was en richtte in Antwerpen het Nederlands Lyrisch Toneel op dat later de Vlaamse Opera werd. Zijn ideeën en structuren blijven


    Henry G. D’Hoedt (1885-1936) …
    was amper 14 toen hij aan het Koninklijk Conservatorium van Gent ging studeren. Na een intermezzo als fagottist bij verschillende orkesten in Frankrijk, keerde hij terug naar zijn Gentse leerschool. Hij werkte er als repetitor notenleer en adjunct-leraar harmonie. Buiten deze verplichtingen dirigeerde hij ook het mannenkoor Zang en Vermaak en organiseerde hij de jaarlijkse conservatoriumconcerten in Leuven.
    Zijn laat-romantische composities zijn duidelijk geïnspireerd door het impressionisme en het expressionisme. Hij componeerde veel, zowel symfonische gedichten als orkestmuziek, kamermuziek, koormuziek en liederen.
    Tot aan zijn dood was hij directeur van het Stedelijk Muziekconservatorium van Leuven.


    06-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede Opklaringen bij KLARA volgende week

    WEEK VAN 9 TOT 13 AUGUSTUS

    Paul Gilson (1865-1942) …

    was een belangrijk Vlaams componist en pionier van de Belgische blaasmuziek. Zowat de hele Belgische componistengeneratie van het interbellum is bij hem in de leer geweest. Hij richtte de Revue Musicale Belge op waarvan hij hoofdredacteur was. Hij was ook inspecteur van het muziekonderwijs in België.
    Paul Gilson liet een uitgebreid oeuvre na dat zowat alle genres omvat: symfonische stukken, cantaten, stukken voor harmonie en fanfare, koormuziek, opera’s, kamermuziek en liederen. Zijn latere werken zijn soms een tikje academisch.
    Hij schreef ook enkele theoretische werken en gaf het boek Notes de musique et souvenirs uit.

    Joseph Ryelandt (1870-1965)...
    Baron Joseph R. behoorde tot de Franssprekende bourgeoisie van Brugge. Hij vond dat hij met zijn muziek maar één iemand moest behagen, de goddelijke persoon, die hem zijn talent gaf. Zijn overwegend religieuze muziek vervalt niet in zoeterige neotaal maar is geschreven in een gedegen eigen polyfoon romantische taal.
    In 1924 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge. Ryelandt volgde onverbiddelijk zijn eigen weg, wars van de evolutie binnen de muziektaal. "Het enige waar het op aankomt is ware schoonheid te scheppen, iets te zeggen te hebben. Heeft Bach de nieuwe stroming van zijn tijd gevolgd? Neen. Maar het scheelt ons weinig: hij is van alle tijden". Dit was zijn oordeel en credo.
    Jozef Ryelandt componeerde heel veel liederen zowel op Franse als Vlaamse teksten, van Verlaine tot Gezelle; kamermuziek, orkestwerken en heel veel religieus werk.

    Jef Van Hoof (1886-1959) …

    was een bijzonder populaire toondichter van Vlaamse kunstliederen. Jef was een multi-instrumentalist en beheerste ondermeer orgel, piano en fuga. Zijn oeuvre omvat zowat alle genres. Hij schreef een eigen strijdlied, Groeninghe, dat door sommigen de Vlaamse Marseillaise werd genoemd. Van Groeningerwacht, de vereniging die hij zelf oprichtte, dirigeerde hij het mannenkoor.
    Jef Van Hoof was ambitieus en bijzonder actief : hij was medestichter van de muziekuitgeverij De Crans, van het Genootschap van Vlaamse componisten, van de Vlaamse concerten en van de Nationale Vlaamse fanfare. De driejaarlijkse prijs Jef Van Hoof werd naar hem genoemd.

    Arthur Meulemans (1884-1966) …
    zong als jonge snaak in het kerkkoor en speelde piccolo, viool, piano en orgel. Hij studeerde onder Edgar Tinel en Oscar Depuydt en behaalde het hoogste diploma aan het École de Musique Réligieuse (het huidige Lemmensinstituut) in Mechelen. Hij mocht er meteen blijven als leraar harmonie en bleef dat tot 1914. Ook in zijn thuisstad Aarschot en in Tongeren zou hij muziekles geven. De talenten van Meulemans gingen niet onopgemerkt voorbij : het NIR lijfde hem maar wat graag in als dirigent en later directeur van het Groot Radio-Orkest. Na zijn professionele loopbaan stortte hij zich op het componeren. Talrijke onderscheidingen waren zijn deel en in 1956 werd het Arthur Meulemans Fonds gesticht, dat menig compositie van zijn hand heeft uitgebracht.

    Jan Blockx (1851-1912) …
    was een van de eerste leerlingen van Peter Benoit. In zijn jeugdjaren was Blockx bekend onder zijn schuilnaam Scolbini. Na zijn studies verkaste hij samen met Frank Van der Stucken naar Italië. Na zijn terugkeer inspireerde “de man die zijn volk leerde lezen” Blockx tot het schrijven van de Hulde aan Conscience, alsook een Conscience-mars.
    Jan Blockx volgde zijn leermeester Benoit op als leider van de Vlaamse muziekbeweging. Zo ontpopte hij zich tot de belangrijkste Vlaamse operacomponist van het einde van de 19e eeuw. Hij pende een indrukwekkend oeuvre bijeen, waarbij hij beïnvloed werd door Benoit, Bizet, Mascagni en Wagner. Op zijn beurt inspireerde hij menig musicus.


     


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!