2014 het jaar waarin de krisis echt voelbaar wordt.
De laatste tijd worden we weer overspoeld met reklame over allerhande automerken. Gaat deze niet over Peugeot dan is het wel Renault, Fort of VW.
Zoals we vroeger al eens zegden: "Overdreven reklame over een bepaald produkt wijst op problemen met dit produkt". Het "a la carte"(*) (bvb telenet) produkt dat door vele Vlamingen gezien wordt als iets bedoeld voor de Walen (en dat ze dus links laten liggen) is hiervan een dudielijk voorbeeld. Nog een voorbeeld "Petit dejeuner" van LU enz...
Wil je echter verkopen in deze tijden dan moet je echt vernieuwend willen zijn. Je moet iets maken waarvan de klant denkt dat het spesiaal voor hem werd ontworpen en hier zijn slechts enkele merken in geslaagd. Er wordt door deskundigen bovendien geen verbetering voorspeld in de verkoop van wagens dit jaar. En dit kan ook moeilijk anders. De modellen lijken op mekaar, sommige modellen die als nieuw voorgesteld worden lijken verouderd en kunnen kwa vernieuwing niet op tegen de modellen waarmee de potensiële klant nu reeds rijdt.
Met wat er te gebeuren staat in de ondernemingswereld zal ook daar de autoverkoper niet echt suksessen boeken. Ons werd in de oortjes gefluisterd dat dit jaar een rekord aantal falingen zal moeten verorberen...
Banken mogen niet liegen, ook niet om een dreigende krisis op te vangen of te vermijden (en terecht). Maar ... De Europese Raad dan wel?
Wat is het verschil: mensen om geld te vragen om een slecht beleid recht te zetten, dan wel ze met belastingen te verplichten geld te geven om de resultaten van een barslecht beleid te verdoezelen maar om bovendien dit beleid gewoon verder te zetten?
(*) Voor de Vlaming volstaat een Keuzemenu. Er wordt al zot genoeg gedaan.. laten we het maar eenvoudig houden dus. Meer dan een aanbiedingsmenu is het trouwens niet...
Saturnus voor de Weekkroniek
|