BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
16-06-2015
1962 - NEIL SEDAKA - BREAKIN' UP IS HARD TO DO
1962. NEIL SEDAKA (Oh Carol - Zie vroeger in deze blog) had in 1962 zijn derde millionseller met BREAKIN' UP IS HARD TO DO.
Het was terug een eigen compositie en hij schreef niet alleen nummers voor zichzelf maar ook voor veel anderen.
Hij had eveneens een neus voor het ontdekken van talent en veel jongeren kwamen door hem in de hitparade in de USA.
Met "Breakin' up" kwam hij op nr 1 in de States en op nr 7 in de UK.
Onbegrijpelijk, maar in Vlaanderen verscheen hij niet in de top 20, wel met het nummer "King of clowns". Hiermee stond hij in juni 62 op de 19e plaats.
Breakin' up werd nochtans zeer veel gespeeld op de radio en zat ook op alle jukeboxen.
HIERONDER EEN VIDEO VAN BREAKIN' UP IS HARD TO DO DOOR NEIL SEDAKA.
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. FRANK IFIELD was een Engelsman geboren in Coventry, England in 1937.
Hij had een prachtige stem en hij zong meestal country-achtige nummers.
In 62 had hij liefst 2 millionsellers : I REMEMBER YOU en LOVESICK BLUES.
Hij startte echter zijn zangcarriere in Australie en kwam daar in radioshows en op TV.
In 1959 kwam hij zijn carriere echter verderzetten in Engeland en tekende een platencontract met Columbia Records.
Hij werd ook tweede in het Eurovisiesongfestival.
Frank stond nr 1 in de UK met "I remember you" en geraakte tot nr 5 in de USA, niet slecht.
In Vlaanderen kwam hij niet in de top 20 met "I remember you" maar wel met "Lovesick blues" in maart 63.
Mijn beste vriend, Noel Vanoverbeke, spijtig genoeg overleden, was een grote fan van Frank Ifield. Hij bewonderde hem om zijn hoge falsettostem.
Onder de video een LIVE youtube audio-video van Lovesick blues door Frank Ifield.
HIERONDER FRANK IFIELD MET I REMEMBER YOU - EEN AUDIO-VIDEO. LUISTER NAAR DE STEM. DIT BESTAAT NU MISSCHIEN NOG WEL MAAR DEZE MENSEN MAKEN GEEN PLATEN MEERTEGENWOORDIG.
1962 - FRANCOISE HARDY - TOUS LES GARCONS ET LES FILLES
Voor THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. FRANCOISE HARDY was als vrouw een uitzondering en ze scoorde + 1 miljoen met TOUS LES GARCONS ET LES FILLES.
Ze was geboren in 1944 en van haar ouders kreeg ze een gitaar toen ze afgestudeerd was. Ze leerde zichzelf gitaar spelen en ze begon ook liedjes te componeren.
Na haar studie begon ze zich ook te vervolmaken in talen en studeerde Duits, Engels, Spaans en Italiaans.
Ze schreef" Tous les garcons et les filles" in 62 en het werd een internationale hit.
Ze werd ook model en verscheen op de cover van magazines en haar speciale haardracht werd veel gecopieerd door de jeugd.
Ze was mysterieus en trad ook op in films van Roger Vadim, de gekende Franse cineast.
Ze trad ook op in de UK en zelfs in de USA.
In Vlaanderen was ze zeer populair en ze stond op nr 11 in de Vlaamse top 20 in februari 1963 en ze bleef 4 maand in de hitparade.
"The Cosy Corners", met mijn kozijn Joel Deriviere , speelden dit nummer ook en ze hadden er veel succes mee. Zoals altijd gaven ze bij het nummer een beetje show en zo werd het iets unieks.
HIERONDER FRANCOISE HARDY MET TOUS LES GARCONS ET LES FILLES - - MAAR LUISTER NAAR DE MOOIE KLANK VAN DE PLAAT.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto links.
1962. Country music was een blijver in de States en noch rock 'n roll, blues of pop konden aan de populariteit van de country iets veranderen.
De country leverde wel niet zoveel millionsellers als de rest maar de grote country hits waren toch regelmatig goed voor 500.000 tot 750.000 exemplaren ,wat toch ook niet te versmaden was.
SKEETER DAVIS werd geboren in Kentucky en was de oudste van 6 kinderen. Ze werd door haar ouders gestimuleerd om te zingen en na haar middelbaar zong ze in bandjes en niet alleen country.
Ze zong ook met haar zusters en hadden veel succes.
Ze geraakte toch algauw in The Grand Ole Opry in Nashville, de tempel van de country music en kon daar regelmatig optreden.
Ze maakte dan ook enkele succesvolle countryplaten maar in 62 scoorde ze een millionseller en wereldhit THE END OF THE WORLD.
Ze kwam op nr 1 in de USA en op nr 18 in de UK.
In Vlaanderen was de country nog niet doorgebroken en Skeeter kwam niet in de top 20.
HIERONDER SKEETER DAVIS WAT LATER DAN 62 MET THE END OF THE WORLD. HET LIJKT LIVE EN DE KLANK IS NIET ZO SLECHT. DIT NUMMER BLEEF HANGEN EN KON GEMAKKELIJK MEEGEZONGEN WORDEN.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1962. SAM COOKE had in 62 zijn vijfde millionseller met TWISTIN' THE NIGHT AWAY.
Zijn vorige millionsellers waren :
1957 : YOU SEND ME en I'LL COME RUNNING BACK TO YOU.
1960 : WONDERFUL WORLD - CHAIN GANG
1962 : TWISTIN' THE NIGHT AWAY .
Tot dan was Sam meer een Amerikaans fenomeen, maar in Vlaanderen stond hij nu en dan toch wel in de hitparade :
1959 : Only sixteen
1960 : Chain gang
1962 : verbazend niet genoteerd.
Ik weet nog goed dat in "Cinema Majestic" in Ruiselede jaren aan een stuk ONLY SIXTEEN van Sam Cooke werd gedraaid bij het begin, tijdens de pauze en op het einde van de film. Remi soetaert was de eigenaar van de cinema, hij was de vader van de zangeres Anneke Soetaert die ooit de Ontdek de ster had gewonnen.
De filmoperator van de Cinema Majestic was toendertijd Etienne Biebuyck, de latere Burgemeester van Ruiselede en daarna Urbain Vanlerberghe, spijtig genoeg reeds overleden.
HIERONDER EEN LIVE OPNAME VAN TWISTIN' THE NIGHT AWAY VAN SAM COOKE.
ACTUEEL. The Beatles en The Rolling Stones waren half de jaren 60 de nieuwe idolen. (zie elders in deze blog)
In het begin speelden ze echter voornamelijk covers uit de jaren 50 : meestal songs van Chuck berry, Little Richard, Jerry Lee lewis, Bo Didley en rythm en blues gerichte songs.
THE SHADOOGIES trachten eveneens deze muziek levendig te houden. De periode van 55 tot 65 is de grondlegger van de huidige pop muziek.
Ook de hedendaagse jonge mensen zijn zeker niet ongevoelig voor deze, nog altijd, jeudige muziek waarop zeer goed kan gedanst worden (zie de onderstaande video). Zo blijven zestigers ook jong.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET ROLL OVER BEETHOVEN VAN CHUCK BERRY, MAAR MEER GESPEELD ZOALS DE COVERVERSIE VAN THE BEATLES VAN ROND 1964. GEFILMD TIJDENS DE MOLENFEESTEN IN RUISELEDE IN 2009. AMBIANCE TROEF.
Tik op de foto links voor de enige ECHTE LIVE sixties band : THE SHADOOGIES.
1962. De eerste opname van THE BEATLES die een groot succes was, noemde LOVE ME DO. (Zie vroeger in deze blog hun periode met Tony Sheridan in Hamburg oa.)
Het nummer was geschreven door het duo JOHN LENNON en PAUL MC CARTNEY, ritmegitarist en basgitarist van de groep. Dit nummer is hun handelsmerk geworden en de vierstemmige samenzang was iets nieuws en uniek. Het was zeer moeilijk, zoniet onmogelijk, om dit na te doen en ze waren zonder meer herkenbaar vanaf de eerste noot.
Drummer was RINGO STARR en leadgitarist was GEORGES HARRISON.
Het miljoen exemplaren werd pas gehaald in 1964 nadat het nummer ook was uitgebracht in de USA, ter gelegenheid van hun grote doorbraak daar.
In 62 kwamen ze slechts op nr 17 in de UK maar in 64 haalden ze nr 1 in de States.
WE KOMEN UITGEBREID TERUG OP DE BEATLES IN DE KOMENDE PERIODE.
"Love me do" kwam niet voor in de Vlaamse top 20 in 1962. Tot januari 64 was het hier nog windstil. Hun eerste hit in de Top 20 was SHE LOVES YOU, in jan 64.
Vanaf dan stonden ze onafgebroken in de Vlaamse Top 20 tot 1976.
HIERONDER THE BEATLES MET LOVE ME DO. HET IS PLAYBACK MAAR ZO HOORT MEN ZEER GOED DE PRACHTIGE STEMMEN EN OOK DE MONDHARMONICA GESPEELD DOOR JOHN LENNON.
PLUS60. Peter Koelewijn uit Eindhoven, met zijn Rockets, scoorden reeds vroeger met" Kom van dat dak af" en met een hele reeks andere hits.(zie elders in deze blog).
Peter was ondertussen een beroemde platenproducer geworden maar hij bleef verder doen en maakte platen met zijn Rockets maar ook alleen.
In 1973 was hij daar dan ook terug en hoe. Hij schreef en zong ANGELINE (DE BLONDE SEXMACHINE).
Het werd een grandioos succes en dit nummer was een ideaal ambiancenummer en ook om te playbacken, iets wat aan het opkomen was in Vlaanderen. Peter maakte hier ook reklame voor de Spaanse badplaats Benidorm.
Ik herinner mij dat onze eerste Spanjereis in 74 dan ook naar Benidorm ging : als Peter dit een goede plaats vond dan zou het wel OK zijn dachten we. Het was ook OK, want in Benidorm speelden, iedere dag, zeker 200 orkesten de pannen van het dak, het kon dus niet op voor mij.
In Vlaanderen stond ANGELINE op nr 5 in augustus 1973 en het nummer bleef 13 weken in de hitparade.
HIERONDER ANGELINE DOOR PETER EN ZIJN ROCKETS - EEN AUDIO -VIDEO. HIER HOORT MEN OOK DE PRODUCER PETER KOELEWIJN DUIDELIJK AAN HET WERK. ZEER GOEDE MUZIEK EN NATUURLIJK DE SCHURENDE STEM VAN PETER DIE OP DIE VAN ROD STEWART GELEEK.
Voor de website van THE SHADOOGIES SIXTIES COVERBAND tik op de foto.
1962. Ray Hildebrand en Jill Jackson, allebei uit Texas vormden een duo tijdens hun studies aan de universiteit.
Ze zongen de song Hey PAULA , geschreven door Ray , op een benefietshow en werden aangemaand een platenopname te maken van het nummer.
Ze trachtten inderdaad bij een platenfirma binnen te geraken en een auditie te doen maar de baas had geen tijd voor hen.
Ze wachtten buiten en zongen de song voor de baas toen hij in zijn auto stapte en op het punt stond weg te rijden.
Hij was verrast en ze kregen hun plaatopname.
De song verkocht 3 miljoen en was nr 1 in de USA en nr 8 in de UK.
In Vlaanderen stonden ze op nr 4 in de Vlaamse top 20 in maart 63 en bleven, zoals alle groten, 4 maanden in de hitparade.
Dit was in Vlaanderen inderdaad een grote radio- en jukeboxhit in 62 - 63. Ook was dit het begin van een hele reeks dueten die veel succes zouden hebben.
HIERONDER HEY PAULA DOOR PAUL AND PAULA. EEN AUDIO - VIDEO.
ACTUEEL. THE SHADOOGIES spelen dus (zie meermaals vroeger in deze blog) The Shadows, Rock 'n roll, country en blues. We trachten de jukeboxsound van de fifties en de sixties een beetje te evenaren.
De instrumentale gitaarmuziek van eind jaren 50 begin jaren 60 maakt een vierde uit van het volledige programma dat The Shadoogies brengen tijdens hun optredens.
Naast The Shadows waren, hier in Europa, de Zweedse "THE SPOTNICKS" zeer gekend en op sommige momenten waren ze toch wel serieuze concurrenten van de monumentale "The Shadows".
Een van de grootste successen van The Spotnicks was JOHNNY GUITAR (het thema uit de gelijknamige film met Gary Cooper). Dit zeer mooie nummer stond in juli 63 op nr 17 in de BRT top 20 en bleef maar liefst 4 maand in de hitparade staan. Later zouden ook The Shadows hiervan ook een versie uitbrengen.
Iedere gitarist moest dit kennen, en ook natuurlijk uw dienaar en na lang oefenen lukte dit wel min of meer.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET JOHNNY GUITAR IN DE ZEYP IN GANSHOREN , LIVE, OP 10 APRIL 2010.
Voor de website van THE SHADOOGIES tik op de fofo links hiernaast. Zij spelen, vandaag, LIVE, de fifties en sixties muziek voor U.
1962. BRENDA LEE , geboren in 1944, dus in 1962, 18 jaar jong. Ze had reeds in 58 haar eerste millionseller.(Zie vroeger in deze blog) In 62 scoorde ze haar vierde millionseller met ALL ALONE AM I.
Dit was en zeer mooie slow die zeer veel gespeeld werd op de radio en waar in de cafes zeer veel werd op gedanst.
Zij haalde ermee nr 3 in de USA en nr 7 in de UK.
In Vlaanderen was ze top en haalde nr 6 in de Vlaamse top 20, ze bleef ook maar liefst 4 maanden in de hitparade.
HIERONDER EEN LIVE(?) UITVOERING VAN ALL ALONE AM I VAN BRENDA LEE VOOR DE AMERIKAANSE TV.
DIT LIJKT ECHTER VERDACHT GOED OP DE PLAAT, ZEER GOED GEZONGEN EN MET EEN ECHT ORKEST EN DIRIGENT. Of toch weer playback, wie weet ?
Tik ook eens op de foto links hiernaast, dan kom je op de website van THE SHADOOGIES. zijn spelen, vandaag, LIVE, de muziek waarin het in deze blog over gaat.
1962. NAT KING COLE had in 1962 zijn zesde millionseller RAMBLING ROSE.
Over Nat hadden we het reeds vroeger in deze blog.
Het was een hele tijd geleden dat hij nog een grote hit gescoord had, maar hij was wel onafgebroken in de hitparades gebleven.
Zijn stem was echt uniek en de muziek van zijn platen was echt formidabel.
In 62 waren velen hem wel een beetje vergeten maar hij belandde dus in 62 op nr 2 in de USA en op nr 5 in de UK.
In Vlaanderen kwam hij op nr 14 in de top 20 maar hij bleef maar liefst 3 maand in de hitparade hangen.
Vroeger had hij in Vlaanderen van 54 tot 61 met liefst 26 nummers in de hitparade gestaan. Hij stond nr 1 in 1955 met "Darlin' je vous aime beaucoup" en nr 1 in augustus 58 met "Come closer to me".
HIERONDER NAT KING COLE MET RAMBLING ROSE - EEN AUDIO-VIDEO. LUISTER GOED NAAR DE STEM EN NAAR DE MUZIEK. GEWOONWEG FANTASTISCH.
Tik misschien ook eens op de foto links hiernaast, dan kom je op de website van THE SHADOOGIES. Zij spelen, vandaag, LIVE, de muziek waarover het in deze blog gaat.
1962. Duane Eddy kwam reeds vroeger aan bod in deze blog. In 62 had hij een derde millionseller met "Dance with the guitar man".
Hij had het instrumentale nummer zelf geschreven samen met de gekende Lee Hazlewood. Er werd ook op gezongen maar de gitaar was zeer prominent aanwezig en zeer goed.
Hij kwam tot nr 12 in de States en tot nr 4 in de UK.
Ik hoorde dit, als gitarist , zeer graag en ik begon onmiddellijk te oefenen. De melodie was niet al te moeilijk maar het probleem was, zoals toen bij alle gitaarplaten, de KLANK.
Waar haalden ze in gods naam die klank vandaan ? Op mijn solomargarine gitaartje kon ik niets spelen dat ook maar op een miljoenste erop geleek.
Duane Eddy kwam niet in de Vlaamse top 20 met dit nummer, maar hij werd vaak op de radio gespeeld en instrumentale muziek was wel populair in die tijd (bv The Shadows).
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN DANCE WITH THE GUITAR MAN DOOR DUANE EDDY. LUISTER NAAR DE KLANK - ONVOORSTELBAAR - EN TOT OP VANDAAG ZEER MOEILIJK NA TE DOEN.
1962.TOMMY ROE had in 62 een grandioze millionseller met SHEILA.
Tommy was geboren in 42 in Georgia . In het middelbaar vormde hij, zoals zovelen, een groep en werd opgemerkt.
Hij nam zijn compositie "Sheila" op voor het JUDD label. Trouwe lezers zullen zich Judd herinneren als JUDD PHILLIPS, de broer van SAM PHILLIPS van SUN Records in Memphis, de ontdekker van Elvis Presley en Jerry Lee Lewis en vele andere groten.
Na het debacle met Jerry Lee Lewis in 58 was Judd dus zijn eigen platen firma begonnen, en hij had weer oog voor talent en was een super promotieman, maar zijn eigen label werd uiteindelijk niet groot.
De plaat werd hier echter geen succes en Tommy Roe probeerde zijn geluk bij ABC Paramount. Het lukte hier wel en"Sheila" werd een millionseller.
Tommy copieerde hier perfect de sound van de overleden Buddy Holly. Hij had een schurende stem en veel ritme en ook een hik in zijn stem.
Sheila stond nr 1 in de States en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen stond "Sheila" in september 62 op nr 11 in de Vlaamse top 20 en bleef liefst 4 maanden in de hitparade staan. Dit waren nog eens tijden.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SHEILA DOOR TOMMY ROE. PRACHTIGE EN SPECIALE MUZIEK.
1962. LITTLE EVA had in 62 een millionseller met THE LOCOMOTION.
Ze was geboren in 1945 in North Carolina in een familie van 14.
De componisten Goffin and King vroegen haar om te babysitten terwijl ze liedjes aan het schrijven waren en hoorden haar zingen.
Ze lieten haar een van hun songs opnemen : "The Locomotion" en het werd nr 1 in de USA en ook een zeer groot succes in de UK.
Het was een mooie song, een trage twist en een beetje rythm and blues.
Later, in 1988, werd dit nummer met een enorm succes gecoverd door Kyle Minogue.
Ik zat toen in Gent in het PHTI en een medestudent, Adrien Vermeire, was zot van deze song en voorspelde dat dit de nieuwe trend zou worden voor de toekomst. Hij heeft gelijk gekregen, want de sound was gezet voor de komende jaren.
In Vlaanderen stond little Eva op nr 4 in de top 20 en ze bleef 4 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN (LIVE ?) VERSIE VAN THE LOCOMOTION DOOR LITTLE EVA, SPIJTIG GENOEG OP HET LAATSTE ONDERBROKEN.
Tik ook een sop de foto hiernaast links, dan kom je op de site van THE SHADOOGIES, zij spelen vandaag, LIVE, de muziek waarover het in deze blog gaat.
1962. BRIAN HYLAND had in 62 zijn tweede millionseller met SEALED WITH A KISS.
Hij was een echt meisjesidool en slaagde erin met zeemzoete liedjes het vrouwvolk te lijmen.
Maar toch bleef hij een beetje rock 'n roll en hij zou pas later als echte rocker aan de bak komen.
Met "Sealed with a kiss" haalde hij nr 3 in de USA en eveneens nr 3 in de UK.
In Vlaanderen kwam hij, verbazend, niet in de top 20, alhoewel hij zeer veel gespeeld werd op de radio en ook op de juke boxen.
Hij kwam wel nog eens in de Vlaamse top 20 in 1971. Hij stond nl met "Gypsy woman" op nr 27 in april 71. Ondertussen was hij wel verder geevolueerd als rocker.
HIERONDER BRIAN HYLAND MET SEALED WITH A KISS, EEN PLAYBACK VIDEO.
1962 - BACHELOR BOY - CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS
Je kan misschien ook eens op de foto hiernaast, links, tikken. Je komt dan op de website van THE SHAADOOGIES. Zij spelen vandaag, LIVE, de muziek waarin het in deze blog over gaat.
1962. Vandaag een kort bericht. We blijven bij "Cliff Richard and The Shadows".
62 was inderdaad een superjaar voor deze groep. Hun derde millionseller was BACHELOR BOY.
Deze song was een wals geschreven door Cliff en Bruce Welch van The Shadows.
Hij kwam uit hun film" Summer Holiday". Zie gisteren voor de standen in de hitparade.
Zoals je ziet in de bijgaande filmclip hebben de Beatles voor hun films zeer goed gekeken naar Cliff en zijn Shadows. Ook zij waren altijd zeer druk bezig en waren niet al te serieus, eerder speels.
HIERONDER CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS - DE FILMVERSIE VAN BACHELOR BOY IN DE FILM SUMMER HOLIDAY.
Klik misschien ook eens op de foto links hiernaast, dan kom je op de website van THE SHADOOGIES, zij spelen LIVE de muziek waarin het in deze blog over gaat.
1962. THE YOUNG ONES was de tweede millionseller van CLIFF RICHARD. Dit was de titelsong van de film met dezelfde titel waarin Cliff and The Shadows de hoofdrol speelden.
Ze stonden nr 1 in de UK en er werden alleen in de UK meer dan 500.000 van verkocht.
De derde millionseller was BACHELOR BOY uit de volgende film SUMMER HOLIDAY. Deze hit was geschreven door Bruce Welch, de ritmegitarist van The Shadows. De B zijde van deze plaat was : THE NEXT TIME. Hier hoorden we de hemelse violen (strings) van Norrie Paramor die we later ook verschillende keren zouden terugvinden bij opnamen van The Shadows (bv Atlantis).
In Vlaanderen waren we Nederland achterna gegaan en het was al Cliff Richard and The Shadows wat de klok sloeg.
THE YOUNG ONES - NR 4 IN DE VLAAMSE TOP 20 EN 4 MAAND IN DE HITPARADE.
DO YOU WANNA DANCE - NR 4 4 M
IT'LL BE ME - NR 8 4 M
BACHELOR BOY - NR 3 3 M
Op ieder moment van de dag kon je dus Cliff en The Shadows horen en uit de juke boxen kwam praktisch niets anders.
Ik was toen 18 jaar en eind juni 62 had ik mijn A2 handel, in het PHTI in de Savaanstraat in Gent, erop zitten. "It'll be me" van Cliff en The Shadows heb ik dan voor het eerst gehoord in een cafe in Gent niet ver van het justitiepaleis. Ik wist toen nog niet dat dit nummer de B kant geweest was van "Whole lotta shaking going on " van Jerry Lee Lewis in 1958, uitgebracht op Sun Records, Memphis Tennessee.
Het nummer was geschreven door Jack Clement, de producer van Sam Phillips (de eigenaar van Sun Records). In de ogen van Sam Phillips was "It'll be me" de A zijde van de plaat en niet "Whole lotta shaking going on". Het publiek en de platenkopers beslisten er echter anders over zoals iedereen ondertussen wel weet. (Jerry verkocht 8 miljoen exemplaren van "Whole lotta shaking" in de eerste uitgaveperioede ( zie voeger in deze blog).
Morgen gaan we verder met Cliff Richard, toch wel een van de supervedetten van 1962.
HIERONDER EEN STUKJE FILM VAN THE YOUNG ONES MET CLIFF RICHARD.