BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
21-08-2015
1964 - FUN FUN FUN - THE BEACH BOYS
1964. THE BEACH BOYS scoorden in 64 hun vierde millionseller met FUN FUN FUN. Ze geraakten hiermee tot nr 1 in de USA en nr 7 in de UK.
Hun vijfde millionseller was I GET AROUND, hiermee kwamen ze op nr 5 in de States.
Beide nummers waren geschreven door Brian Wilson, hij werd hiermee een van de meest productieve en succesvolste componisten en hij schreef ook nog nummers voor andere artiesten.
In Vlaanderen waren we niet mee en dus geen top 20 notering voor The Beach Boys, het zou tot 1966 duren voor ze hier echt doorbraken met "Sloop John B"," Barbara Ann" en "Good vibrations".
Rock 'n roll liefhebbers kenden ze natuurlijk wel en hun live uitvoeringen waren fantastisch van zang en van klank. Dit was nu nog eens echt wat rock moest zijn, naast al de stroop en de melige liedjes die meer en meer geproduceerd werden.
The Beach boys waren ook echt de voorlopers van de Britse groepen. De Britten waren echter in hun beginperiode meer rythm and blues gericht, daar waar The Beach Boys echte fifties rock speelden maar met meerstemmige zang.
In bijlage, onder de video een youtube video van I GET AROUND en WHEN I GROW UP ook uit 64.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING VAN FUN FUN FUN DOOR THE BEACH BOYS.
1964. THE HOUSE OF THE RISING SUN was geschreven door organist ALAN PRICE en was gebaseerd op een negro folk song uit de States. Hij ging over gokken, drinken en over huizen van lichte zeden.
De song haalde uiteindelijk nr 1 in de USA en ook nr 1 in de UK.
ALAN PRICE was geboren in de UK in 42 en speelde elekrisch orgel en schreef songs. ERIC BURDON was geboren in 41, was zanger en samen met Alan en nog een paar andere Britse jongeren begonnen ze op te treden in hun buurt in Newcastle en werden er zeer populair. Hun naam was aanvankelijk THE ALAN PRICE COMBO.
Ze speelden voornamijk rythm and blues, naar Amerikaans voorbeeld en na een tijd werden ze door hun vele fans THE ANIMALS genoemd omdat ze zich nogal wild gedroegen. Ze namen deze naam dan ook aan als naam van de groep.
Na een tijd gingen ze allemaal in Londen wonen en bleven veel succes hebben.
Hun hit THE HOUSE OF THE RISING SUN werd een millionseller en een heuse wereldhit. Ze toerden in de UK en de USA met Chuck Berry, hun held, en werden wereldsterren.
HIERONDER EEN TAMELIJK WAZIGE PLAYBACK - VIDEO VAN THE HOUSE OF THE RISING SUN DOOR THE ANIMALS. LUISTER NAAR HET FANTASTICH ORGEL GESPEELD DOOR ALAN PRICE EN DE BLUESZANG VAN ERICBURDON.
TEL O51/688688 GSM 0475/573018 Email g.vandeweghe@telenet.be
THE SHADOOGIES WERDEN OPGERICHT IN 2005 EN WE SPELEN DUS THE SHADOWS, ROCK 'N ROLL, COUNTRY EN BLUES UIT DE JAREN 50, 60 EN 70.
HIERONDER "LA COMPARSA" EEN CUBAANSE BOLERO UIT DE JAREN 60 HEEL GOED GEKEND IN DE UITVOERING VAN DE NEDERLANDSE GITAARGROEP "ZZ EN DE MASKERS".
HET WEER WAS DIE DAG NIET AL TE BEST EN WE MOESTEN DUS OPTREDEN, BUITEN, MET VEEL WIND. NA EEN UUR BEGON HET OOK HARD TE REGENEN EN TE WAAIEN , ZELFS TE HAGELEN, EN WE ZIJN VOORTIJDIG MOETEN STOPPEN.
GRAAG ZOUDEN WE DIT HERDOEN IN DE ZOMER. WIE WEET LUKT DIT?
HIERONDER LA COMPARSA DOOR THE SHADOOGIES. NOSTALGIE.
1964. We laten 1963 achter ons. Er waren nog een hele reeks millionsellers maar ze allemaal behandelen zou ons te ver brengen.(Zie alle vorige millonsellers in deze blog).
In 64 zat ik uiteindelijk in mijn laatste jaar in het PHTI in de Savaanstraat in Gent in de afdeling Boekhouden -Administratie. Ik was op 9 juli 20 jaar en eind juni behaalde ik mijn diploma van "Gegradueerde in de Handelswetenschappen". Op 1 september 1964 had ik werk gevonden in Brugge maar op 2 november moest ik naar het leger : 3 dagen in Turnhout en daarna onmiddellijk naar Spich in Duitsland bij het eerste cyclisten, een soort commando's.
In school had ik gans mijn studietijd geen noot muziek gekregen, maar ik was stilaan, met zelfstudie, een beetje gitarist en zanger geworden en ik had het voordeel dat ik had leren begeleiden op gitaar maar ook had leren solos spelen. Ik kon oa. reeds tamelijk goed een aantal songs van The Shadows naspelen.
De Vlaamse top 10 van 1964 zag er als volgt uit :
1. MA VIE : ALAIN BARRIERE. 2. ALLEEN : JOHN LARRY. 3. MARIA ELENA : LOS INDIOS TABAJARES. 4. QUAND LES ROSES : ADAMO. 5. VOUS PERMETTEZ MONSIEUR : ADAMO. 6. DRAAI 797204 - WILL TURA. 7. SI JAMAIS : ADAMO. 8. OH PRETTY WOMAN : ROY ORBISON. 9. HEY BOBBE NEEDLE : CHUBBY CHECKER. 10. NON HO L'ETA : GIGLIOLA CINQUETTI.
De muziek was dus drastisch veranderd en de classic Rock 'n roll was zeer mager vertegenwoordigd. Alleen Roy Orbison was nog een beetje Rock.
Maar er was een Britse invasie op komst en die Engelsen stonden reeds met velen verder in de Vlaamse top 50 : The Beatles, The Rolling Stones, The Animals, Manfred Mann en nog vele andere.
De Franse muziek was duidelijk in en ook Vlaamse en Waalse vedetten kwamen meer en meer in de belangstelling.
HIERONDER EEN PRACHTIGE - LIVE - UITVOERING VAN OH PRETTY WOMAN DOOR ROY ORBISON EN ZIJN GROEP.
Voor de website(blog) van THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. ROY ORBISON veroverde in 63 de wereld. Hij had maar liefst 3 millionsellers : :
IN DREAMS : NR 10 IN DE USA EN NR 5 IN DE UK. ZIJN ACHTSTE MILLIONSELLER.
MEAN WOMAN BLUES MET OP DE ACHTERZIJDE BLUE BAYOU : NR 5 IN DE USA EN NR 5 IN DE UK. MILLIONSELLER NR 9.
FALLING : NR 2 IN DE STATES EN NR 9 IN DE UK. MILLIONSELLER NR 10.
In vlaanderen waren we in 63 eindelijk mee :
"In Dreams" : nr 6 in april 63 en 5 maand in de hitparade.
"Falling" : nr 8 in juli 63 en 2 maand in de hitparade.
"Blue Bayou"/" Mean woman blues" : nr 3 in okt 63 en 4 maand in de hitparade.
Men kon de radio niet opzetten of een cafe binnengaan of men hoorde in de kortste keren Roy Orbison.
In Cafe Den Hert (nu De Pallieter) in Ruiselede duwde ik altijd "Mean woman blues" op de juke box en nu en dan kon erop gedanst worden met een van de 2 dochters.
Ik vond het ritme en de gitaarsolo van deze plaat prachtig. The Shadoogies hebben dit nummer ook op hun playlist.
HIERONDER MEAN WOMAN BLUES DOOR ROY ORBISON AND FRIENDS ( OA BRUCE SPRINGSTEEN, JAMES BURTON, ELVIS COSTELLO).
1963. THE ROOFTOP SINGERS werden geleid door ERIK DARLING geboren in 1933 (vroeger lid van The Weavers).
De andere leden van het trio waren : Lyn Taylor en Bill Svanoe, ze waren allemaal reeds jaren bezig in de muziek.
Toen ze WALK RIGHT IN opnamen en het een millionseller en een wereldhit werd, was iedereen ervan overtuigd dat het hier ging om een traditional. Hiervoor dienen dus geen royalties betaald te worden aan een componist.
Doch almeteens kwam het uit dat de song in 1930 geschreven was en gedeponeerd door ene GUS CANNON. Deze man was in 63 reeds 79 jaar en was totaal verarmd en leefde ergens in een verloren gat in de country.
Het mooie van het verhaal is dat GUS zijn geld kreeg en dat hem ook een radioshow en een platencontract werd aangeboden. Hij kreeg ook een nieuwe gitaar want de zijne was totaal versleten.
"Walk right in" haalde nr 1 in de USA en nr 10 in de UK. Het werd gespeeld in gans de wereld.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20 maar ik herinner mij goed dat dit liedje enorm veel werd gespeeld op alle radiozenders. Ik kon het ook onmiddellijk meezingen en het bleef hangen.
De klank van de gitaren was ook speciaal, het was precies een vroeg distortion geluid, zoals we dat nu zouden zeggen.
HIERONDER WALK RIGHT IN DOOR DE ROOFTOP SINGERS. EEN AUDIO-VIDEO.
1963 - CAN'T GET USED TO LOSING YOU - ANDY WILLIAMS
1963. ANDY WILLIAMS was geboren in 1928 in Iowa. Hij zong met zijn ouders en 3 broers in het kerkkoor en zij kregen zelfs een radioshow.
Later verhuisden ze naar Californie en de 4 broers begonnen op te treden in nightclubs.
In 1952 ging Andy solo en kwam regelmatig op de Steve Allen show. Hij kreeg ook een platencontact bij Cadence records. Later stapte hij over naar Columbia records.
Algauw begon het succes met millionsellers als gevolg :
In 1963 volgde dan CAN'T GET USED TO LOSING YOU, zijn vierde millionseller, en hij werd ook zeer bekend in Europa door zijn TV show die hier uitgezonden werd en waar zeer veel gekende gasten in voorkwamen.
De song haalde nr 2 in de States en ook nr 2 in de UK.
In vlaanderen volgden we niet en Andy kwam slechts veel later, in 1970, in de Vlaamse top 20 met een cover van" Can't help falling in love".
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN "CAN'T GET USED TO LOSING YOU" DOOR ANDY WILLIAMS. LUISTER NAAR DE FLUWELEN STEM.
1963. In de surfmuziek waren er, in navolging van The Beach boys, veel geroepen maar weinig uitverkoren.
Een absolute instrumentale top in de states was nochtans WIPE OUT van THE SURFARIS.
Wipe out betekent van zijn plank vallen tijdens het surfen op de golven.
The Surfaris waren met 5 man en ze woonden allemaal in Glendora, Californie. Ze schreven deze hit zelf maar tot op het moment dat "Wipe out" een millionseller werd op korte tijd, speelden ze alleen in de omgeving van Glendora.
Ze werden nr 2 in de USA, met een revival van hun hit in 1966, en in de UK werden ze nr 5. Wipe out ging gans de wereld rond en veel groepen namen dit nummer op hun programma.
In Vlaanderen waren The Shadows en The Spotnicks de vedetten en "Wipe out" kwam, spijtig genoeg, niet in de Vlaamse top 20, alhoewel ik mij herinner dat het nummer tamelijk veel gespeeld werd.
In bijlage, onder de video, een compilatie van live opnames van Wipe out door The Surfaris, veel later, maar met de originele sologitarist Bobby Berryhill, een van de componisten van "Wipe out". Ik vermoed dat de muziek bovenop de beelden geplakt is.
HIERONDER EEN 45 TOEREN AUDIO VAN WIPE OUT DOOR THE SURFARIS. PRACHTIG RITME EN PRACHTIGE KLANK, MEN WAANT ZICH OOK OP DE GOLVEN.
1963. THE KINGSMEN werden gesticht in 1957 en waren dus in 63 al een hele tijd bezig.
Ze waren een kwintet en traden overal op in de USA. Ze speelden een bluesy beat en waren ook zeer goede instrumentalisten. The Rolling Stones hebben ten andere hun stiel ook geleerd bij deze mannen.
Ze kwamen op TV en geraakten aan een platenkontrakt. Ze werkten nog allemaal naast hun muzikale aktiviteiten.
LOUIE LOUIE werd dan geschreven door een zekere Richard Berry en het werd een millionseller en een heuse wereldhit. De song zou altijd maar terug gespeeld worden wanneer er ambiance moest zijn.
Ze haalden nr 1 in der States en nr 26 in de UK.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de hitlijsten maar de rock 'n roll kenners waren op de hoogte.
HIERONDER LOUIE LOUIE VAN THE KINGSMEN - EEN PLAYBACK VERSIE, LET OP DE GELIJKENIS VAN OPTREDEN EN ZINGEN MET DE ROLLING STONES.
1963 - I ONLY WANT TO BE WITH YOU - DUSTY SPRINGFIELD
1963. Mary O'Brien, alias DUSTY SPRINGFIELD, werd geboren in Londen in 1939.
Aan 16 jaar begon ze te werken in een platenzaak. Hier werden regelmatig muziekavonden georganiseerd en haar broer, die een goed zanger was ,werkte hier aan mee.
Na verloop van tijd kreeg hij veel succes en ze gaf haar job op om hem te begeleiden op gitaar tijdens zijn optredens.
Met Tim Field vormde haar broer dan een groep : The Springfields en ze werd ook lid. The Springfields hadden algauw een millionseller met SILVER TREADS AND GOLDEN NEEDLES.
Er volgde echter een split van de groep en Mary, ondertussen Dusty , kreeg een kans als solo artiste en ze nam I ONLY WANT TO BE WITH YOU op en het werd ook een millionseller.
Haar hit kwam tot nr 12 in de USA en nr 4 in de UK. Dusty zou hierna een gevestigde waarde worden in de muziekbusiness.
In Vlaanderen kwam Dusty niet in de top 20. De plaat werd nochtans veel gespeeld en iedereen kende hetliedje en het werd ook veel gecoverd door de duizenden orkestjes in Vlaanderen en in Europa.
HIERONDER EEN PLAYBACK VERSIE VAN I ONLY WANT TO BE WITH YOU DOOR DUSTYSPRINGFIELD.
1963. In Frankrijk was de zogezegde Ye YE muziek volledig doorgebroken. The Twist (Zie vroeger in deze blog) was een regelrechte rage en de rock 'n roll groepjes schoten als paddestoelen uit de grond. De gitaar werd het populairste instrument en de Beatles waren nog ver weg over het kanaal.
Anny Chancel, alias SHEILA , werd geboren in 46 en werd in 63 ontdekt door Philips Records. Haar naaam had ze van de hit van Tommy Roe : "Sheila". Er werd voor haar een song geschreven : L'ECOLE EST FINI, een ode aan de vrije tijd van de schoolgaande jeugd en ze kwam op nr 1 in Frankrijk en het werd een van de zeldzame Franse millionsellers.
Daarna maakte ze nog 10 grote hits op een rij in Frankrijk en ook wel een beetje in de rest van West Europa.
Ze verkocht miljoenen platen en was niet van de TV weg te slaan.
Ze werd het Franse meisjesidool van het begin van de jaren 60.
In Vlaanderen kwam ze niet in de top 20 in 1963. Ze werd wel veel gespeeld op de radio en was populair in Gent bij de studenten. Slechts in 1966 kwam ze in de Vlaamse top 20 met een aantal hits.
HIERONDER EEN PLAY BACK VERSIE VAN "L'ECOLE EST FINI" DOOR SHEILA. DE MUZIEK IS ZEER GOED OP DEZE PLAAT EN ER ZIT VEEL VAART IN. HAAR STEM GAAT OOK VAN LAAG NAAR HOOG EN OMGEKEERD, EN DIT ZONDER EEN ENKEL PROBLEEM.
1963. In 63 was de"Britse" invasie nog geen feit in Vlaanderen. Ik studeerde toen nog en zat in mijn voorlaatste jaar richting Boekhouding-Administratie (A6/A1) in het PHTI in de Savaanstraat in Gent.
Er was wel een kleinere "Franse" invasie en almeteens hadden we in Vlaanderen een echte "Waalse" invasie.
SALVATORE ADAMO scoorde in 1963 met 4 nummers in de Vlaamse top 20 :
SANS TOI MAMIE, nr 1 en 8 maand in de hitparade. AMOUR PERDU : nr 10 en 3 maand. N'EST CE PAS MERVEILLEUX : nr 1 en 6 maand. TOMBE LA NEIGE : nr 2 en 4 maand.
Dit was nog nooit voorgevallen in Vlaanderen en zeer veel mensen liepen dan ook storm voor deze Waalse Italiaan.
Salvatore was geboren in 1943 in COSIMO, Sicilie, Italie. Zijn vader kwam naar Belgie in 1947 om te gaan werken in de mijnen van Marcinelle. Zijn vrouw en Salvatore kwamen na een tijd ook over naar Belgie. (Zie Rocco).
Ze zwoeren dat ze er alles zouden aan doen om Salvatore geen mijnwerker te laten worden. Hij ging dan ook naar school, was een goede leerling en reeds vroeg had hij talent als zanger en hij studeerde muziek. Ondertussen waren ze verhuisd naar Jemappes.
Het verhaal doet een beetje denken Rocco Granata.( Zie vroeger in deze blog).
In 1963 schreef hij dan "Sans toi mamie", zong het, geraakte aan een platencontract en het werd een monsterhit zowel in Wallonie als in Vlaanderen. Later veroverde hij Frankrijk en een heel groot deel van de wereld.
Zijn stem deed denken aan de Franse Armenier Charles Aznavour die op dat moment ook enorm populair was.
Er zijn geruchten dat de mooie gitaarsolo op deze plaat gespeeld is door de rocker-studio muzikant BURT BLANCA. Ik heb hier geen bevestiging van, maar het zou me niet verwonderen. Ik leerde de solo natuurlijk ook. Ik verneem vandaag van Burt Blanca zelf dat de gitaarsolo wordt gespeeld door FREDDY SUNDER, een andere legendarische gitarist en zanger.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SANS TOI MAMIE GEZONGEN DOOR SALVATORE ADAMO. LUISTER VOORAL NAAR DE HEEL SPECIALE STEM, ONNAVOLGBAAR.
VOOR THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1963. THE DAVE CLARK FIVE waren de eersten om The Beatles een beetje concurrentie aan te doen.
DAVE CLARK was geboren in 42 in Tottenham, UK en was drummer. Hij richtte een groep op bestaande uit 5 man, de 4 andere leden waren van rond Londen. Het speciale aan de groep was dat er ook een saxofonist(klarinet, harmonica) en pianist was toegevoegd.
Tot 63 speelden ze voornamelijk in Tottenham in danszalen en trachtten ook platen op te nemen. Ze gingen allemaal werken. Ze kregen wel een prijs voor de beste groep van Tottenham.
Dan kwam in 63 GLAD ALL OVER, geschreven door henzelf en ze haalden nr 1 in de UK en het werd een millionseller en een wereldhit.
In 64 volgden ze The Beatles naar Amerika en hadden ook een immens succes.
Mike Smith was de de leadzanger van de groep en hij was ook de pianist.
Ze hadden dus een eigen sound, The Tottenham sound, en hun tweede hit werd "Bits and pieces".
In Vlaanderen kwam de Britse invasie maar zeer traag op gang en "Glad all over" haalde de Vlaamse top 20 niet. Ze werden wel reeds gespeeld op de radio en vanaf 64 kwamen ze, samen met the Beatles natuurlijk , in de juke boxen.
HIERONDER GLAD ALL OVER DOOR THE DAVE CLARK FIVE. EEN PLAYBACK VERSIE, MAAR DE KLANK VAN DE PLAAT IS NATUURLIJK ZEER GOED TE HOREN.
Voor de website van THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND tik op de foto hiernaast.
1963. In 1960, in Hamburg, ontmoetten The Beatles ene RICHARD STARKEY, de latere RINGO STARR, een drummer , en ze werden vrienden. Hij vervoegde na verloop van tijd de groep en zo kwamen ze tot hun definitieve bezetting : John Lennon, Paul McCartney, George Harrisson en Ringo Starr.
Brian Epstein werd kort daarop hun manager een hun eerste succesplaat in deze bezetting werd LOVE ME DO met op de achterzijde : PS I LOVE YOU, dit in 1962. De nummers waren geschreven door John Lennon en Paul McCartney en dit duo zou de volgende jaren een string van hits componeren zoals dit nooit nog eerder voorgekomen was.
Ze kwamen voor het eerst op Granada TV in de UK op 12 oktober 1962 en ze werden daarna liefst 11 keer teruggevraagd.
Hier in Vlaanderen was er in 62 en 63 weinig te horen van The Beatles en de rockers van het eerste uur, zoals mijzelf, hadden het lastig met de nieuwe sound en de nieuwe manier van zingen.
Het klonk niet meer zoals vroeger en we vonden dat ze muziek maakten voor zeer jonge, oorverdovend, schreeuwende jonge meisjes, die alleen oog hadden voor hun speciale looks en niet voor hun muziek.
Deze tegenstand werd een beetje getemperd omdat The Beatles ook veel hits coverden van Chuck Berry (Roll over Beethoven, Rock 'n roll music, ed).(Zie vroeger in deze blog) Deze covers werden zeer goed gespeeld en gezongen.
Het zou dan ook tot 64 duren vooraleer The Beatles hier ook volledig doorbraken en de hitparade beheersten.
HIERONDER PLEASE PLEASE ME VAN THE BEATLES, EEN LIVE OPNAME OP HET EERSTE GEZICHT. DIT WAS IN DE USA. BIJ HET UIT BRENGEN VAN DE PLAAT EERDER IN DE USA WAS HET GEEN SUCCES GEWEEST, MAAR NADERHAND WERD HET EEN TOPPER VAN FORMAAT.
1963. In 1955 startte JOHN LENNON een 4 man groep THE QUARRYMEN. De naam van zijn groep was genoemd naar de naam van zijn school in Liverpool QUARRYBANK SCHOOL.
In 1956 kwam PAUL MCCARTNEY bij de groep. GEORGE HARRISON had ook een groep met de naam THE REBELS, maar hij kwam ook bij The Quarrymen in 1959.
Vanaf dan af traden ze op als trio : John , Paul en George en ze deden mee aan talentenjachten als JOHNNY AND THE MOONDOGS. (Naar Johnny and the Hurricanes). Later traden ze ook op als THE RAINBOWS en THE SILVER BEATLES.
STU SUTCLIFFE vervoegde een tijd later de groep als basgitarist en ze gingen op toernee door Schotland met zanger JOHNNY GENTLE in 1960.
Later in 1960 gingen ze op toernee door Duitsland met PETE BEST als drummer.
Van 61 af speelde de groep 's middags in THE CARVERN in Liverpool voor 8 pond per optreden. Dit deden ze 292 keer. Tussendoor waren er ook kortere perioden in Hamburg waar ze ook optraden in THE STAR CLUB.
Het moet rond deze tijd geweest zijn dat RICKY MORVAN (Zie vroeger in deze blog) ook naar Duitsland vertrokken is en in Hamburg The Beatles verschillende keren ontmoet heeft.
Hier leerden ze zanger TONY SHERIDAN kennen en besloten samen te werken. De groep bestond dan uit John, Paul, George, Pete Best en Tony Sheridan.(soms ook nog Stu Sutcliffe waarschijnlijk).
Ze namen MY BONNIE op in 61 met Tony Sheridan als zanger en de plaat werd in 64 een millionseller nadat The Beatles wereldbekend geworden waren. (zie in deze blog mijn bericht in het jaar 61).
MORGEN DOEN WE VERDER MET HET VERHAAL VAN THE BEATLES.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN "I WANT TO HOLD YOU HAND" DOOR THE BEATLES - EEN MILLIONSELLER UIT 63. DE KLANK VAN DE SOLOGITAAR VAN GEORGE HARRISON WAS IETS SPECIAALS. HIER SPEELT HIJ GEEN GITAARSOLO MAAR TOCH VALT HIJ OP, ALLE GITARISTEN GINGEN VERWOED OP ZOEK HOE HIJ AAN DIE KLANK KWAM.
1963. THE BEATLES waren ondertussen begonnen aan een meer dan formidabele carriere.
Ze hadden in 63 maar liefst 5 single millionsellers :
SHE LOVES YOU, I WANT TO HOLD YOUR HAND, PLEASE PLEASE ME, TWIST AND SHOUT, DO YOU WANT TO KNOW A SECRET.
Daarnaast waren er EP's en LP's die na een tijd ook een miljoen verkochten.
Zoiets had men in Europa nog nooit gezien en The Beatles veroverden dan ook zonder enig probleem de USA.
De oude rockers Elvis Presley, Jerry Lee lewis en alle Amerikaanse Teeny boppers zagen blauw van jaloezie want hun publiek keek niet meer naar hen op, het werd al Beatles wat de klok sloeg.
The Beatles kwamen slechts binnen in de Vlaamse Top 20 in januari 1964 met het nummer "She loves you". Ze zouden vanaf dan er echter, niet meer uit te slaan zijn tot 1970.
Morgen geef ik een korte bio van de groep en tracht ik ook mijn ervaring weer te geven in verband met The Beatles.
HIERONDER THE BEATLES MET SHE LOVES YOU. HET LIJKT OP EEN LIVE VERSIE MAAR IK HEB MIJN TWIJFELS.
DE SAMENZANG IS PRACHTIG. OOK DE KLANK VAN DE GITAREN WAS IETS SPECIAALS, TOTAAL ANDERS DANTHE SHADOWS EN DE AMERIKAANSE GITAARVIRTUOZEN. SPIJTIG VAN DE SLECHTE SYNCHRONISATIE.
1963. LESLEYGORE werd geboren in 46 in New Jersey en was de dochter van een rijke familie die handelde in zwemkledij.
Vrienden van de familie schreven een song IT'S MY PARTY en Lesley maakte er een demo van die werd opgestuurd naar Mercury records.
Mercury was aangenaam verrast en ze kreeg een platencontract. Met "It's my party" haalde ze op korte tijd het miljoen en het stond nr 1 in de States en nr 9 in de UK. Het deed ook de toer van de wereld.
Kort daarop volgde haar tweede millionseller YOU DON'T OWN ME. Met deze song kwam ze op nr 2 in de USA.
Van een blitzcarriere gesproken.
In Vlaanderen was het nummer goed gekend en het werd veel gespeeld maar ze kwam niet in de Top 20.
Morgen gaan het over de groep die je reeds lang verwacht : THE BEATLES.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN IT'S MY PARTY DOOR LESLEY GORE. DIT WAS DUS WEL DEGELIJK EEN ECHT PARTY NUMMER.
1963. EDDY GORME werd geboren in 1933 in de Bronx in New York. Ze was dus in 63 reeds 30 jaar en ze moest het dus niet meer hebben van haar jonge leeftijd.
Ze studeerde in haar middelbaar voor tolk Spaans-Engels en ze zong met een schoolvriend in een band.
In 52 ging ze solo zingen en geraakte in de Steve Allen - Tonight-show (zie vroeger in deze blog - debuut van Jerry lee Lewis) en leerde er Steve Laurence kennen en ze huwden. Jarenlang deden ze dan samen het nightclub circuit in de States en ze kwamen ook op TV.
Alleen had Eydie een hit met "Yes my darlin' daughter" in 62 , maar dan kwam BLAME IT ON THE BOSSA NOVA. Het werd een millionseller en een echte wereldhit.
Ze stond nr 7 in de states en 32 in de UK.
In Vlaanderen kwam ze niet in de Top 20, maar de plaat kwam zeer veel op de radio en er werd veel op gedanst.
Het ritme van de plaat was aanstekelijk en het had iets exotisch.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO MET FOTOS VAN BLAME IT ON THE BOSSA NOVA VAN EYDIE GORME. NOSTALGIE TROEF.
1963 - PETULA CLARK - JE ME SENS BIEN AUPRES DE TOI
1963. PETULA CLARK was dus een Britse actrice en zangeres en ze was geboren in 1932 in Surrey, Engeland.
In 63 was ze dus reeds 31 jaar, geen tiener meer.
Ze startte zeer jong met het studeren van muziek en tussen haar 11 en 18 jaar trad op in niet minder dan 20 films.
In 1950 won ze een prijs voor de beste TV personaliteit in Engeland.
In 1955 tekende ze een platencontract en haar eerste grote hit werd SAILOR in 1960, ROMEO volgde en ze zong ook een versie van YA YA twist tot een succes.
Ze trouwde met een Franse directeur van Vogue records. Ze nam dan ook op in het Frans, het Engels en het Duits.
Ze trad verder op in films. Ze kwam op TV in Frankrijk, Engeland en in gans Europa. Ze kwam eveneens uitgebreid aan bod in de USA en zelfs in Zuid Africa.
In Vlaanderen was ze zeer populair en haar nummers kwamen allemaal in de Vlaamse top 20.
Monsieur : nr 18, Casanova Baciami : nr 15 en Je sens bien aupres de toi : nr 16. Allemaal in 63.
HIERONDER EEN PLAYBACK OPTREDEN VAN PETULA CLARK MET HET NUMMER JE ME SENS BIEN AUPRES DE TOI.
DIT IS INDERDAAD DE GEZONGEN VERSIE, IN HET FRANS EN IN HET ENGELS ,VAN "DANCE ON" VAN THE SHADOWS. THE SHADOOGIES SPELEN DIT NUMMER BIJ IEDER OPTREDEN.
1963. We doen verder met de Franse vedetten die in 63 hier enorm populair waren.(Zie ook vroeger in deze blog).
PETULA CLARK was nochtans geen Franse, maar een Engelse die reeds lang aktief was en in 63 reeds 2 millionsellers gescoord had : in 61 : ROMEO en in 62 : MONSIEUR.
Ze zong dus in het Frans maar met een zeer herkenbaar Engels accent.
In Vlaanderen scoorde ze reeds jarenlang :
1957 : WITH ALL MY HEART. 1958 : BABY LOVER ( NR 1). 1961 : SAILOR EN ROMEO. 1962 : CHARIOT EN HAAR NUMMER 1 HIT : COEUR BLESSE.
Morgen geven we een korte BIO van Petula die toch wel merkwaardig is.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN COEUR BLESSE DOOR PETULA CLARK. EEN PRACHTIGE STEM EN EEN ONVERVANGBAAR ACCENT.