BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
26-09-2015
1964 - LITTLE CHILDREN - BIILY J KRAMER AND THE DAKOTAS
1964. De tweede millionseller voor BILLY J KRAMER AND THE DAKOTAS was LITTLE CHILDREN.
In 63 hadden ze reeds een eerste millionseller met BAD TO ME. Deze song was geschreven door Lennon/McCartney.
Billy werd geboren in Liverpool in 1943 als de jongste van een gezin van 7. Hij begon al zeer jong gitaar te spelen en in 62 begon hij ook te zingen. Algauw had hij ook een groep achter zich, met de naam Kramer.
Ze werden ontdekt door Brian Epstein, de manager van de Beatles, en kregen een platencontract in 63, maar Billy werd dan gekoppeld aan de groep THE DAKOTAS, om platen op te nemen.
Met BAD TO ME haalden ze het miljoen.
In 64 kwam dan LITTLE CHILDREN en in het zog van The Beatles haalden ze nr 1 in de States en ook in de UK. Het werd hun tweede millionseller. Deze song werd geschreven door de gekende Mort Shuman.
Ze hadden nog niet de haardos van The Beatles en hun voordracht was puur Amerikaans. Hun gitaren waren wel vergelijkbaar met de klank van The Beatles en daardoor ook een hit in de States, waar alles wat Brits was in de hitparade belandde.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20, maar ze werden wel gedraaid, zoals trouwens alle Britse groepen.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN LITTLE CHILDREN DOOR BILLY J KRAMER AND THE DAKOTAS.
1964 - THE RISE AND FALL OF FLINGLE BUNT - THE SHADOWS
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1964. THE SHADOWS hadden natuurlijk ook te lijden onder het succes van The Beatles, de Rolling Stones een heel arsenaal andere Britse groepen, maar ze deden moedig verder en brachten verder nieuwe nummers uit met hun prachtige sound.
In 64 brachten ze het nummer THE RISE AND FALL OF FLINGLE BUNT uit. Dit was een zeer mooi nummer met een grandioze beat en met virtuoos slagwerk. Dit nummer werd op plaat ook gespeeld met Burns gitaren, waaraan Hank Marvin zijn naam had verbonden.
Het werd echter hun laatste grotere hit van de sixties, want tegen het overwicht van van Britse invasie was hier niemand bestand en ook de Franse coveraars staken hen ook voorbij.
Het tijdperk van de gitaarinstrumentals was dan duidelijk afgelopen, het had geduurd van +- 59 tot 64 en het had grandioze hits voorgebracht. Ik vond dit als beginnend gitarist zeer spijtig, maar ik heb dan gezworen om deze instrumentale muziek te blijven promoten en mij verder te bekwamen in deze muziek.
In 2005, 41 jaar na datum, ben ik dan ook gestart met THE SHADOOGIES en wij spelen de muziek van 1955 tot 1965 met als rode draad de instrumentale hits van The Shadows, The Spotnicks, The Ventures, enz...
Vandaag is The rise and fall of flingle bunt dan ook het openingsnummer van ieder optreden van The Shadoogies.
The shadows geraakten met hun song The rise and fall of flingle bunt niet meer in de Vlaamse top 20. Het zou duren tot 1975 met "Let me be the one".
Onder de video, in bijlage vind je een live versie van "The rise and fall of flingle bunt" door The Shadows.
Hieronder vind U de versie van The Shadoogies van The rise and fall of flingle bunt, gespeeld in Galmaarden Zomer 2010.
1964. De absolute topgroep van 1964 was natuurlijk THE BEATLES.
Ze waren begonnen in Liverpool, passeerden dan in Hamburg in de Star Club en begonnen dan zelf hun songs te schrijven en hiermee kwam de grote doorbraak, ook in de USA. Het schrijversduo Lennon en McCartney zou alle records kloppen die er bestonden.
Volgende songs van The Beatles haalden veel meer dan het miljoen in 64:
CAN'T BUY ME LOVE, A HARD DAYS NIGHT, I FEEL FINE EN LONG TALL SALLY. De eerste drie waren dus geschreven door John Lennon en Paul McCartney en Long tall sally was een song van Little Richard uit de jaren vijftig. Het werd gezongen door, waarschijnlijk, Paul met een absoluut hese schurende stem die men niet van een blanke zou verwachten.
The Beatles verkochten niet alleen miljoenen singles maar ook hun LP's verkochten miljoenen , en dit was natuurlijk nog bigger business. In 64 ging het over volgende LP's :
MEET THE BEATLES, THE BEATLES SECOND ALBUM, A HARD DAYS NIGHT (FILM SOUNDTRACK), BEATLES FOR SALE, THE BEATLES STORY.
Het kon maar niet op en de oude rockers, zoals ikzelf, dienden er zich bij neer te leggen dat de muziek inderdaad veranderd was. Een grote pleister op de wonde was wel dat The Beatles en ook The Rolling Stones aan de basis begonnen waren met "fifties basic rock" te spelen en op te nemen. Ze dweepten inderdaaad in het begin van hun carriere met de stamvaders van de Rock 'n roll : Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee lewis, Carl Perkins en ook Elvis presley maar van voor zijn legerdienst. Dit waren de echte pioniers, de jongens als Fabian, Franky Avalon, enz.. vielen veel minder in de smaak van The Beatles.
In Vlaanderen stonden The Beatles in 64 maar liefst met 7 titels maandenlang in de Vlaams top 20. (zie hierboven). Met hun Little Richard cover "Long tall Sally" haalden ze in september 54 de 7e plaats.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN CAN'T BUY ME LOVE. THE BEATLES WAREN NOCHTANS ZEER GOEDE LIVE UITVOERDERS EN HADDEN REEDS JAREN AAN EEN STUK HONDERDEN CONCERTEN GEGEVEN. DE KRIJSENDE MEISJES ZIJN HIER TERUG, DAT WAS BEGONNEN ELVIS EN BLEEF, EN BLIJFT TEGENWOORDIG, NOGALTIJD DUREN.
1964. Zoals we gisteren reeds vermeldden was de rock 'n roll op een laag pitje gaan staan is 1964.
Alleen de Britse groepen gingen in hun beginperiode terug naar The fifties Rock maar het was praktisch alleen Chuck Berry en Little Richard die van onder het stof werden gehaald.
Het was dan ook een totale verrassing dat in Vlaanderen de song SUCH A NIGHT van ELVIS PRESLEY terug te vinden was op de 12e plaats van de top 100 van 1964.
Deze song werd inderdaad opgenomen op 4 april 1960 en maakte deel uit van de LP ELVIS IS BACK uit 1960, uitgebracht vlak na zijn afzwaai uit het leger.
We zagen reeds dat RCA ook nog oog had voor de rock liefhebbers en dat nu en dan ELVIS studio-opnames uitgebracht werden met rock 'n roll, tussen de filmsoundtracks door. "Such a night" was blijkbaar zo een nummer.
"Such a night" stond in september 1964 op nr 2 in de Vlaamse Top 20 en bleef zelfs 3 maanden in de hitparade.
De Brugse Ricky Gordon had met dit nummer ook een grote hit in 1974, 14 jaar na de opname dus, blijkbaar had men in Vlaanderen iets met deze song.
Tegenwoordig zijn er ook veel covergroepen die dit nummer nog op hun programma hebben staan.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN SUCH A NIGHT DOOR ELVIS PRESLEY. HET IS INDERDAAD MOOI EN WE HOREN ELVIS OP ZIJN BEST.
1964 - LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT - SIW MALMQVIST
1964. LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT stond nr 1 in Duitsland nadat SIW MALMQVIST het pop music festival van Baden Baden had gewonnen met dit nummer.
Siw was geboren in 1936 in Zweden (in 64 was ze dus reeds 28) en begon haar carriere in 1955 met het nummer Tweedle Dee (cfr Brenda lee - zie vroeger in deze blog). Ze speelde in films in Denemarken en trad ook op in musicals.
Met "Liebeskummer lohnt sich nicht" had ze een millionseller te pakken en een heuse Europese hit.
Ze trad nadien dan ook op in gans Europa en ze werd ook gelanceerd in de USA, maar dit ging niet zo vlot.
In Vlaanderen stond Siw in juli 64 op nr 8 in de Vlaamse top 20 en ze bleef 3 maand in de hitparade staan.
Veel Vlamingen hadden , na Freddy Quinn, een grote voorliefde voor Duitse muziek, en de Duitse shows op de Duitse zenders die nu stilaan in de Vlaamse huiskamers te zien waren, hadden zeer veel bijval , en vandaag nog, bij een deel van de Vlaamse kijkers.
HIERONDER LIEBESKUMMER LOHNT SICH NICHT (MY DARLING) DOOR SIW MALMQVIST - LIVE - MET GROOT ORKEST. TOCH WEL EEN LICHT ROCKEND NUMMER.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO LINKS.
1964. In 1960 hadden de Amerikaanse THE VENTURES een millionseller met hun hit WALK DON'T RUN.
IN 64 herhaalden ze dit succes met een aangepaste versie van hun plaat uit 60. Het werd hun derde millionseller.
THE VENTURES waren voor de USA wat THE SHADOWS waren voor de UK en Europa. Ze waren ook zeer populair in Japan.
The Ventures waren voor een deel verantwoordelijk voor het feit dat The Shadows geen voet aan de grond kregen in de USA. De Amerikanen hadden hun eigen super instrumentale gitaargroep, dus waarom nog Engelsen binnenhalen ?
Kort na 64 hadden The Ventures wel wat last van personeelswisselingen in de groep maar ze bleven zeer succesvol , dus ook in de Beatletijd.
Hun vierde millionseller haalden ze in 1969 met het thema van de filmserie HAWAII FIVE-O, dat hier ook zeer populair geworden is.
In Spich bij het leger in Duitsland, eerste cyclisten, speelde ik met mijn groep, The Jumping Devils, "Walk don't run" bij ieder optreden.
In Vlaanderen kwamen ze met "Walk don't run" niet in de Vlaamse top 20, hier waren The Shadows natuurlijk de baas in de instrumentale gitaarmuziek.
HIERONDER THE VENTURES MET EEN LIVE VERSIE VAN WALK DON'T RUN. DE KLANK IS NATUURLIJK NIET ZO GOED ALS OP DE PLAAT MAAR HET IS TOCH MOOI. HUN SOUND IS OOK VEEL MINDER MELODIEUS DAN DIE VAN THE SHADOWS EN VAN ECHO EN GALM IS MINDER SPRAKE.
1964 . NEEDLES AND PINS was een nr 1 in de UK en haalde nr 12 in de USA.
De song werd medegeschreven door Sony Bono (van Sonny and Cher).
THE SEARCHERS (Naar een film met John Wayne) kwamen allemaal van rond Liverpool en leerden mekaar kennen op school. Ze waren muzikaal geinteresseerd en planden om samen te spelen.
Hun groep was in 1960 een feit en ze begonnen op te treden, ze zongen zelf maar begeleidden ook andere zangers. Algauw besloten ze ook naar Hamburg te gaan, zoals The Beatles en veel andere groepen, en traden eveneens op in de fameuze Star Club.
Terug in Engeland geraakten ze aan een platencontract en namen SWEETS FOR MY SWEET op, het werd een succes maar het was hun volgende opname die een millionseller werd : NEEDLES AND PINS. Het werd eveneens een wereldhit en ze kwamen in de USA, Nieuw Zeeland, Europa, Australie, Hong kong, enz...
In Vlaanderen kwamen ze in 64 zeer regelmatig op de radio en ze zaten in de juke boxen, maar ze kwamen niet in de TOP 20. Het nummer Needles and pins zou in november 77, 13 jaar na datum, wel in de Vlaamse hitparade op nr 5 staan, maar dan gezongen de groep SMOKIE.
HIERONDER THE SEARCHERS MET HUN HIT NEEDLES AND PINS EEN AUDIO-VIDEO. ZELFS VANDAAG TREDEN ZE NOG OP, WELISWAAR IN EEN ANDERE BEZETTING DAN IN 1964 NATUURLIJK.
1964 . MY GUY gezongen door MARY WELLS was een zeer grote hit in de States en ook hier in Europa. Ze had reeds in 63 een millionseller gehaald met TWO LOVERS, maar deze song was niet echt doorgedrongen in Europa.
Beide songs waren geschreven door SMOKIE ROBINSON, de vice president van MOTOWN RECORDS.
Mary was geboren in Detroit in 1943 en reeds wanneer ze 10 jaar oud was begon ze te zingen. Ze werd uiteindelijk opgemerkt door Motown records en maakte een eerste plaat : BYE BEY BABY en het werd een tamelijk succes en ze kreeg optredens in het club circuit en ze kwam ook op TV.
Door haar grote hit "My Guy" kwam ze ook naar de UK.
MY GUY haalde nr 1 in de USA en nr 3 in de UK.
In Vlaanderen stond ze in juni 64 op nr 5 en bleef 3 maand in de hitparade.
Ik herinner mij dat dit plaatje niet van de juke box weg te branden was nadat de examens gedaan waren in het PHTI Gent in juni 64 en wij verbroederden en verzusterden rond de Savaanstraat.
Dit was mijn laatste examenperiode geweest en ik had een job kunnen bemachtigen bij de Belgische posterijen (startdatum in Brussel X - 2 augustus 1964), dit als overgang naar het Belgische leger dat ook reeds wachtte op mij.
HIERONDER MARY WELLS MET MY GUY - IN HET PROGRAMMA SHINDIG OP DE AMERIKAANSE TV.
1964 - NON HO L'ETA PER AMARTI - GIGLIOLA CINQUETTI
"1964. GIGLIOLA CINQUETTI werd geboren in Verona, Italie in 1947.
Ze begon reeds te zingen toen ze 5 jaar was. Wanneer ze 11 was won ze op TV een talentenjacht en een tijdje erna won ze een andere talentenjacht met 4200 deelnemers.
Wanneer ze 17 was won ze in een jaar zowel het festival van San Remo en ook het grote Eurovisiesongfestival, allebei in 1964. Het nummer was NON HO L'ETA PER AMARTI, wat betekent : Ik ben niet oud genoeg om je lief te hebben.
Ze stond nr 1 in Italie, Frankrijk, Denemarken, Belgie, Nederland, Spanje en Engeland. In alle andere Europese landen stond ze op ereplaatsen in de hitparade.
In de USA marcheerde het niet echt , maar toch werden er in totaal wereldwijd 2 miljoen exemplaren van verkocht.
Dit liedje werd ook veel gebruikt door de overal opkomende playbackers in die tijd, waaronder mijn schoonvader "Julien Pardo" uit Ruiselede.
In Vlaanderen stond ze nr 1 in april 64 en ze bleef 3 maanden in de hitparade staan.
HIERONDER GIGLIOLA CINQUETTI MET NON HO L'ETA PER AMARTI. MEN BEWEERT DAT HET EEN COMPILATIE IS VAN SAM REMO EN HET EUROVISIESONGFESTIVAL OMDAT BLIJKBAAR DE ORIGINELE BEELDEN VERWOEST ZOUDEN ZIJN OF NIET BRUIKBAAR. NOSTALGIE VAN DE BESTE SOORT.
1964. THE KINKS waren 4 Engelse kunststudenten met een voorliefde voor rythm and blues, Chuck Berry, Little Richard maar ook voor klassieke muziek.
Ze liepen ouderwets gekleed, een beetje zoals de personages in de boeken van Charles Dickens.
In 61 reeds kwamen ze samen in Londen en trachten geld te verdienen om hun studies te kunnen betalen. Ze speelden ook muziek en het was daarmee dat ze financieel een beetje beter werden. Hun speciale kledij werd kinky genoemd, vandaar dat ze de naam THE KINKS aannamen als groepsnaam.
Ze werden opgemerkt en geraakten aan een platencontract. Hun eerste opname was een cover van "Long tall Sally" van Little Richard.
Hun derde plaat werd YOU REALLY GOT ME, geschreven door een lid van de groep RAY DAVIS, de feitelijke frontman.
Ze haalden nr 1 in de UK en nr 7 in de USA, meteen een grote millionseller en dus ook een beetje concurrentie voor The Beatles.
In 1964 was de KLANK van hun gitaren echt een breekpunt voor mijzelf en voor de meeste toemalige gitaristen. Hoe kwamen ze daaraan ? Achteraf wisten we dat het distortion was, maar dat was niet zomaar voorhanden hier op onze versterkers. Wij hadden reeds de grootste moeite om een beetje te klinken zoals The Shadows, en nu dit.
In Vlaanderen hoorden we wel "You really got me" op de radio en het zat ook op veel jukeboxen, maar het kwam niet in de Vlaamse Top 20. Het zou duren tot 65 met een opvolger : "A well respected man".
1964 - DO WAH DIDDY DIDDY - MANFRED MANN AND THE MANFREDS
1964. Deze grandioze hit werd geschreven door 2 Amerikanen en het werd iets vroeger opgenomen door een groep The Exiters maar zonder veel succes.
DO WAH DIDDY DIDDY werd een hit in de USA, UK en Europa met in het bijzonder Duitsland.
MANFRED MANN ( alias Manfred LUBOWITZ) was geboren in 1940 in Johannesburg - Zuid Afrika. Hij groeide daar op en reeds jong speelde hij in koffiebars : piano en orgel. Later studeerde hij muziek in New York en kwam naar Engeland waar hij een groep vormde : MANFRED MAN AND THE MANFREDS. De andere leden waren : MIKE HUGG : drums, TOM MCGUINESS : gitaar, PAUL JONES : zang , MICHAEL VICKERS : sax, gitaar.
Ze kregen een platencontract en hun eerste plaat was 5-4-3-2-1 maar het was hun tweede die het volledig maakte : DO WAH DIDDY DIDDY : dit nummer werd een millionseller en een wereldhit.
Ook nog in 64 volgde een tweede millionseller : SHA LA LA, ook een song reeds vroeger opgenomen, door de Amerikaanse meisjesgroep The Shirelles.
Dit was dus terug een groep die, in het zog van de almachtige Beatles, aan de weg timmerde en nog zeer succesvol zou blijken.
In Vlaanderen stond Manfred Mann op nr 8 in september 64 en bleef zelfs 3 maand in de hitparade.
HIERONDER : DO WAH DIDDY DIDDY DOOR MANFRED MANN AND THE MANFREDS.
1964 -YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' - THE RIGHTEOUS BROTHERS
1964. Eind 64 stond het nummer YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' op nummer 1 in de USA en eveneens in de UK.
Dit was nog niet veel gebeurd.
PHIL SPECTOR, de legendarische producer van de WALL OF SOUND had het nummer (mee) geschreven en het werd (fantastisch) gezongen door THE RIGHTEOUS BROTHERS.
The Righteous Brothers waren echter geen echte broers. Ze waren BILL MEDLEY ° in 40 in Los Angeles en BOBBY HATFIELD ° in 40 Wisconsin. In die tijd traden er veel op als "Brothers" net als "The Everly Brothers", maar dat waren dan wel echte broers.
Ze zongen zoals echte zwarte blueszangers maar waren grote slanke blanke mannen.
In Vlaanderen stonden ze niet in de hitparade in 64. Het zou duren tot september 65 met hun tweede grote hit "Unchained Melody".
Dit nummer was dus zeer populair en de sound van Phil Spector zat er zeker voor iets tussen.
Geen enkele live band kon echter iets voortbrengen dat ook maar enigszins klonk zoals deze plaat. Het was een fantastisch geluid, het kwam precies vanuit de ruimte.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' GEZONGEN DOOR THE RIGHTEOUS BROTHERS. HET IS IN STEREO EN ZO HOOR JE KLANK ZEER GOED. ONVERBETERBAAR.
1964. TELL ME van THE ROLLING STONES staat niet bij de officiele millionsellers vermeld maar dit nummer was wel zeer succesvol in Vlaanderen in 64.
"Tell me" stond hier op nr 1 in oktober 64 en bleef 5 maanden in de hitparade.
Dit was dus veel beter dan hun grotere hits "It's all over now" en "Time is on my side".
In 1965 zou dan hun megahit "Satisfaction volgen", later natuurlijk meer daarover.
In 65 speelde ik met mijn groep The Jumping devils in het leger in Spich, Duitsland (Eerste cyclisten) dan ook bij ieder optreden "Tell me". Spijtig genoeg heb ik daar geen videos van ook geen audio-opnamen.
Morgen doen we verder met The Beatles, de hoofrolspelers van 1964.
HIERONDER TELL ME , EEN PLAYBACK VIDEO, DOOR THE ROLLING STONES. DE KRIJSENDE MEISJES DEDEN DAT NATUURLIJK VOOR MICK JAGGER, BRIAN JONES EN KEITH RICHARDS. WAT ZE SPEELDEN OF ZONGEN WAS IN HUNBEGINPERIODE VANMINDER BELANG. DEZELFDE HYSTERIE KENDEN WE AL VAN BIJ ELVIS PRESLEY EN CLIFF RICHARD.
1964 - JERRY LEE LEWIS - PERIODE 1958 - 1964 - STAR CLUB HAMBURG
VOOR DE WEBSITE (BLOG) VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1964. De classic Rock 'n roll was dus gestart in 1955 -1956 met Bill Haley ongeveer samen met Little Richard, Chuck berry, Fats Domino, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en vele anderen.
IN 1964 waren er van deze mannen nog maar weinig die de Rock 'n roll verderzetten.
Bill Haley deed verder live maar maakte geen hitplaten meer, Little Richard was Dominee geworden, Chuck Berry had een tijd in de gevangenis gezeten maar was herondekt door The Beatles en The Rolling Stones en de vele Britse groepen, Fats Domino deed verder en bleef succesrijk, Elvis Presley trad niet meer op en speelde 4 films per jaar en bracht de soundtracks uit, met veel succes weliswaar, maar Rock was ver te zoeken.
De enige van de pioniers die al die jaren verder Rock 'n roll speelde was JERRY LEE LEWIS.
Hij was een geval apart. In 58 was hij de eerste concurrent geweest van Elvis Presley met oa zijn hits "Whole lotta shaking going" on en "Great balls of fire". Maar zijn huwelijk met zijn 13 jarige achternicht, iets wat niet uitzonderlijk was in het zuiden van de USA, was er in Engeland, en daarna ook in de States , teveel aan. Zijn platen werden geboycot en dus geen radio, geen TV en geen films meer.
Het enige wat hem restte waren dus de optredens en die waren er wel in overvloed, maar tegen een zeer lage prijs ( hij ging van 10.000 dollar per optreden naar 300 dollar).
Hij was ook contractueel verbonden aan Sun Records tot 1963. Sun bracht nu en dan wel een plaat uit van Jerry maar deze platen werden niet gepromoot door Sun, (er werden zelfs geen promo exemplaren naar de DJ's gestuurd) doch sommige verkochten wel tamelijk goed, dus zelfs zonder enige reklame.
In 1961 zag het er naar uit dat het tij aan het keren was met de single "WHAT 'D I SAY" die een klein miljoen verkocht en de reden was waarom Jerry in 62 terug naar Engeland ging, het land waar hij in 1958 buiten gezet was.
In 63 kwam hij terug naar Engeland en Europa, en hij trad op in de Star Club in Hamburg, de plaats waar de Beatles en veel andere Britse groepen bekend geworden waren. In Engeland was hij ondertussen razend populair geworden, de problemen van zijn huwelijk met een dertienjarige waren opgelost en hij is tot op vandaag de absolute top in de UK.
In juli 63 nam hij dan zijn laatste plaat op voor Sun Records en hij ging scheep met Smash Records, een sublabel van Mercury Records. Zijn platen verkochten echter niet zoals verwacht en Jerry belandde terug in een zwarte periode met meer downs dan ups, en dit zou zo nog duren tot in 1968.
IN 1964 kwam hij terug naar de UK en Europa, hij kwam ook naar Hamburg terug, en in de Star Club nam hij voor Philips op 5 april 64 een live LP op : LIVE AT THE STAR CLUB. Deze LP werd naderhand bestempeld als de beste live Classic Rock 'n roll plaat ooit.
Ze werd echter in 1964 NIET uitgebracht in de de USA. In Europa verkocht ze niet slecht, maar de langverwachte grote comeback voor Jerry kwam er dus niet. Vanaf 1968 zou hij dan wel verrijzen als super countryster met 20 nr 1 hits.
HIERONDER EEN COMPILATIE OVER DEZE PERIODE EN FRAGMENTEN UIT DE LIVE LP IN DE STAR CLUB. SLECHTS IN DE JAREN 90 WERD DEZE PLAAT DAN UITGEBRACHT IN DE STATES. JERRY IS GRANDIOOS OP DEZE PLAAT EN ZIJN BEGELEIDERS ,THE NASHVILLE TEENS , HADDEN DE GROOTSTE MOEITE OM HEM TE VOLGEN. ALS ER IEMAND ROCK PIANO KAN SPELEN EN ROCK ZINGEN DAN WAS, EN DAT IS HET NOG ALTIJD, JERRY LEE LEWIS.
1964. De rechtstreekse concurrenten van The Beatles werden uiteindelijk THE ROLLING STONES met frontman MICK JAGGER.
Ze begonnen hun succesreeks met covers van Chuck Berry en van Amerikaanse bluesnummers.
IT'S ALL OVER NOW was eerder in 64 opgenomen door de Amerikaanse groep The Valentinos en werd kort nadien dus gecoverd door de nieuwe Britse succesgroep The Rolling Stones. Ze zagen er ruig uit en klonken heftiger dan The Beatles. De ouders van de toenmalige teenagers hadden schrik van hen.
Met "It's all over now" kwamen ze op nr 1 in de UK. Ze trokken in het zog van The Beatles ook naar de USA (op nr 25 kwamen ze daar) en hun hit werd zodoende algauw een millionseller en een heuse wereldhit want Europa volgde onmiddellijk.
Hun tweede millionseller volgde ook in 64. TIME IS ON MY SIDE. Dit was ook een Amerikaans blues nummer en in navolging van hun eerste hit kwamen ze op Nr 6 in States. Kassa.
We komen later terug op The Rolling Stones en de leden van de groep.
In Vlaanderen werden we ingepakt door deze nieuwe groep. Ze waren stouter dan The Beatles maar dit was deze keer niet van belang. The Stones bleven populair in Vlaanderen en dit voor een lange tijd.
"It's all over now "stond in augustus 64 op nr 8 en bleef 3 maand in de top 20, "Tell me" stond zelfs op nr 1 in oktober 64 en bleef 5 maand in de hitparade, "Time is on my side" geraakte tot nr 5 in december 64 en bleef 3 maand in de hitparade.
Met mijn legergroep THE JUMPING DEVILS in Spich, Eerste Cyclisten, speelden we bij ieder optreden "It's all over now", "Tell me" en "Time is on my side". We konden absoluut de klank niet krijgen die The Stones voortbrachten maar we speelden het toch.
HIERONDER THE ROLLING STONES MET IT'S ALL OVER NOW. DE GITAARKLANK WAS SPECIAAL?
1964. TERRY STAFFORD werd geboren in Texas en hij begon te zingen op schoolfeestjes, zoals zovelen voor hem.
Door zijn moeder landde hij al gauw in Hollywood en hij probeerde aan de bak te komen door op te treden in nightclubs en zogenaamde Record hops.
Hij werd zo opgemerkt door een platenfirma en zij deden hem het nummer SUSPICION opnemen omdat hij dat zo goed kon brengen. Dit nummer was een tijd ervoor reeds opgenomen geweest door Elvis Presley, maar zonder groot succes. De song was ten andere geschreven door Doc Pomus en Mort Shuman , de legendarische hitleveranciers van Elvis.
Raar maar waar, zijn versie werd een millionseller en een megahit en hij kwam op nr 3 in de States, enkel voorgegaan door The Beatles die op dat moment echt onklopbaar waren.
Terry was ook een groot sportman en een knappe kerel, genre Fabian, Bobby Darin, Franky Avalon, enz....
In de UK stond hij op nr 31 en ook Europa volgde. Het werd ook een echte wereldhit.
In Vlaanderen stond Terry Stafford in juni 64 op nr 14 en hij bleef 2 maand in de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN SUSPICION, DOOR TERRY STAFFORD. DEZE PLAAT HAD IETS SPECIAALS, HET WANTROUWEN WAS PRECIES TE HOREN IN DE MUZIEK EN DE MANIER VAN ZINGEN. IK HOORDE DAT GRAAG.
1964. WHERE DID OUR LOVE GO was een nummer 1 hit in de USA in 64.
THE SUPREMES waren een zwarte meisjesgroep bestaande uit DIANA ROSS geboren in 44 in Detroit, MARY WILCON geboren in Mississippi in 44 en FLORENCE BALLARD geboren in 43 ook in Detroit.
Ze waren vriendinnen en op het middelbaar was er een talentenjacht in het laatste jaar die ze wonnen en de platenmaatschappij MOTOWN RECORDS had interesse.
Ze kregen een platencontract en namen een eerste nummer op : I WANT A GUY. Geen groot succes.
Deze plaat werd wel opgemerkt maar het was hun tweede poging WHERE DID OUR LOVE GO die een grandioos succes werd.
Het werd een echte millionseller en een regelrechte wereldhit. Het stond op nr 1 in de States en dat wil wat zeggen, ze werden onmiddellijk tot supergroep gebombardeerd.
Hierop volgde BABY LOVE : hun tweede millionseller ook in 64.
Hun derde millionseller in 64 werd : COME SEE ABOUT ME.
Deze drie hits op een rij werden geschreven door een trio : Brian en Eddy Holland met Lamont Dozier.
In Vlaanderen waren we mee : Where did our love go : nr 7, Baby love : nr 13 en Come see about me : nr 20.
De voorspelling van mijn schoolvriend Adrien Vermeire van het jaar ervoor kwam uit : de meisjesgroepen en de soulnummers waren de muziek van de toekomst en de echte voorlopers van de disco. De Beatles kwamen natuurlijk eerst.
1964. ROGER MILLER was een country zanger en haalde nr 1 in de States met het nummer DANG ME door hemzelf geschreven. Het was zijn eerste plaat voor het Smash label waar ondertussen ook Jerry lee lewis bij beland was, na zijn Sun periode.
Roger was geboren in 1936 in Forth Worth, Texas, maar na de dood van zijn vader verhuisde de familie naar Oklahoma.
Hij was, zoals iedereen in die tijd, sterk beinvloed door de countryzanger HANK WILLIAMS en hij kocht een gitaar en begon te spelen en te zingen, maar ook te componeren.
Na drie jaar in de oorlog van Korea als chaufferur doorgebracht te hebben werd hij hotelbediende in Nashville, het mekka van de countrymuziek.
De hotelmanager hoorde hem op een dag zingen en dat mondde uit in een platencontract. Hij ging algauw op toernee met de countryzanger Ray Price (Crazy arms - zie vroeger in deze blog) als komiek-zanger. Ray Price nam van Roger Miller dan het nummer :" Invitation to the blues" op, en het werd een hit.
Daarna werd hij drummer-zanger bij de countryzanger FARON YOUNG en hij kreeg een kans in de TV show van countryzanger TENNESSEE ERNIE FORD.
In 1964 ( hij was toen reeds 28 jaar) schreef hij dan het komische DANG ME, hij nam het op en het werd zijn eerste millionseller. Hij mocht ook een langspeelplaat maken met 20 nummers. Een van die nummers was CHUC-A-LUC en het werd zijn tweede millionseller op rij.
In Vlaanderen kwam hij niet in de hitparade maar hij werd wel gespeeld en de country liefhebbers, waaronder ikzelf, hoorden hem graag.
HIERONDER ROGER MILLER MET EEN AUDIO - VIDEO VAN CHUC A LUC. ZEER SPECIAAL EN DOE HET MAAR NA.
1964. MY BOY LOLLIPOP stond in 64 nr 1 in de UK en nr 2 de States.
MILLIE (SMALL) werd geboren in 1948 in Jamaica en begon aan 9 jaar te zingen en in 1960 won ze een talentenjacht en kreeg een platencontract.
Met haar nummer "We'll meet" kwam ze op nr 1 in Jamaica.
Een man van een platenfirma in Engeland, Chris Blackwell, kreeg veel belangstelling voor haar en hij reisde naar Jamaica om haar aan het werk te zien en haar te leren kennen.
Dit mondde uit in een platencondtraxt met Fontana records.
Ze kwam in 63 naar Engeland en haar tweede single werd MY BOY LOLLIPOP, een regelrechte millionseller en wereldhit.
Ze werd gepresenteerd als THE QUEEN OF THE BLUEBEAT. Haar plaat verkocht niet minder 3,5 miljoen exemplaren.
In Vlaanderen stond Millie in juni 64 op nr 7 in de Vlaamse top 20 en ze bleef 2 maand in de hitparade. Dit was juist in de periode dat ik zou gaan afzwaaien van het PHTI, Savaanstraat, Gent.
HIERONDER EEN PLAY-BACK VIDEO VAN MY BOY LOLLIPOP DOOR MILLIE.
1964. UNA LACRIAMA SUL VISO door BOBBY SOLO was de eerste Italiaanse plaat die ooit meer dan een miljoen verkocht (3 miljoen).
Bobby werd geboren in 1946 en in 63 deed hij mee aan een talentenjacht die hij won en hij kreeg onmiddellijk een platencontract. Hij maakte zeer rap 2 platen en mocht meedoen aan het San Remo Festival met "Una lacrima sul viso" (Een traan op je gezicht).
Hij won het festival niet maar hij was wel de morele overwinnaar en zijn song stond 9 weken nr 1 in Italie en werd een regelrechte Europese hit . Hij kwam ook in de film.
In Vlaanderen stond hij in juli 64 op nr 13 in de Vlaamse Top 20 en bleef 1 maand in de hitparade.
Zijn plaat zat overal op de juke box en er werd oa in Cafe De Kalkoven in Kanegem reeds de zondagnamiddag vanaf 14 uur op 1 tegel gedanst. Ik vermoed dat in die tijd een aantal relaties vorm hebben gekregen tijdens het dansen op dit nummer.
Bobby Solo zingt tegenwoordig nog altijd. Ik zag hem in 2008 in het voorgramma van Jerry Lee lewis in Vorst Nationaal. Hij bracht een set van rock 'n roll en blues, hij is blijkbaar ook een goede gitarist en zijn Elvisachtige stem viel in de smaak van het publiek.(4000 man).
HIERONDER UNA LACRIMA SUL VISO DOOR BOBBY SOLO. LUISTER NAAR DE ZEER SPECIALE KLANK VAN DE MUZIEK EN OOK NAAR DE STEM VAN BOBBY.