BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
06-11-2015
1965 - N'AVOUE JAMAIS - GUY MARDEL
1965. Zoals reeds dikwijls vermeld was 1965 een heel goed jaar voor de Franse muziek in Vlaanderen.
Een van die Franse successongs was N'AVOUE JAMAIS gezongen door GUY MARDEL.
Guy Mardel zijn echte naam was MARDOCHEE ELKOUBI en hij was geboren in 1945 in Oran, Algerie, de Franse kolonie.
Aan 15 jaar behaalde Guy een eerste prijs piano aan het conservatorium van Oran en hij werd opgemerkt in Frankrijk, speelde daar in jazzorkesten en mocht in 1965 meedoen voor Frankrijk aan het Eurovisie songfestival met N'AVOUE JAMAIS. Hij werd derde.
Zijn song werd evenwel een heel grote hit in niet alleen in Frankrijk maar ook in de rest van Europa.
In Vlaanderen , net zoals Christophe met "Aline "( zie gisteren), stond Guy op nr 1 in de Vlaamse top 20 en hij zou 4 maanden in de hitpararade blijven, zoals de hele groten.
Guy stond ook op nr 9 in de Vlaamse top 100 van 1965, een heel grote prestatie waar onze Vlaamse zangers alleen maar konden van dromen. John Larry was de eerste die we in deze top 100 tegenkomen met de song "Dans wat dichter bij mij", op de 22e plaats. Dit om aan te tonen dat het buitenland onze hitparade volledig beheerste.
Het was ook reeds zo in 65, dat de BRT zeer weinig Vlaamse muziek draaide en onze Vlaamse vedetten aangewezen waren op live optredens om aan de bak te komen. Hun platen verkochten zeer weinig bij gebrek aan airplay. Toen was dit, net zoals ook vandaag nog, een zeer spijtige zaak.
In Spich, Duitsland, bij het Belgische leger, eerste cyclisten, speelde ik met mijn legergroep THE JUMPING DEVILS "N'avoue jamais" bij ieder optreden. Soldaat COBERT uit Eeklo was onze zanger van de Franse liedjes. Hij speelde ook piano en trompet. Ik ben hem na het leger volledig uit het oog verloren. Kent iemand hem ? Indien ja, laat dan eens iets weten.
Onder de video een audio-versie van N'avoue jamais, heel goede kwalitieit.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN N'AVOUE JAMAIS DOOR GUY MARDEL. DE EUROVISIE VERSIE IS LIVE MAAR IS VEEL MINDER VAN KLANKKWALITEIT.
1965. CHRISTOPHE, echte naam Daniel Bevizacqua, werd in 1945 geboren in de omgeving van Parijs.
Hij was de zoon van een aannemer van Italiaanse afkomst.
Reeds heel vroeg was hij gebeten door de muziekmicrobe en met de opkomst van de Rock 'n roll en de twist rond 1960 waren zijn idolen Elvis Presley en James Dean.
Hij stichte algauw een groepje met de veelzeggende naam : Danny Baby et les hooligans. Ze traden op maar het was geen daverend succes.
Na zijn legerdienst in 63 ging hij echter solo en algauw nam hij ALINE op, een smartlap van jewelste, maar gezongen met een rock 'n roll drive.
Het was een megasucces in Frankrijk en ook in de rest van Europa, maar zeker in Belgie.
Christophe stond inderdaad nr 1 in de Vlaamse top 20 in september 65 en bleef maar liefst 4 maanden in de hitparade staan. Hij was ook nr 7 in de Vlaamse top 100 van 1965.
Ik had het niet zo voor Franse chansons, maar dit was gezongen door een rock 'n roll man.
Met mijn legergroep THE JUMPING DEVILS, in Spich, Duitsland speelden we bij elk optreden dus "Aline". Het werd zeer goed gezongen door onze legerkollega Cobert uit Eeklo.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN ALINE DOOR CHRISTOPHE. NOSTALGIE MEER DAN TROEF.
1965. Met het zelfgeschreven nummer YESTERDAY MAN had CHRIS ANDREWS een millionseller te pakken en hij werd een disc star genoemd.
Hij was geboren in 45 in Essex, UK, en hij begon te zingen en gitaar te spelen toen hij 11 jaar oud was. Hij studeerde ook 6 jaar piano.
Hij trad al heel jong op in jeugdhuizen hij kwam zelfs op TV in het zeer populaire programma OH BOY.
Hij vormde zijn groep CHRIS RAVELL AND THE RAVES. Hij begon dan ook zelf songs te schrijven voor zijn groep in plaats van covers te spelen.
Zij gingen, zoals alle Britse groepen in die tijd, naar Hamburg en bij hun terugkeer kwamen ze onder de hoede van een manager die Chris in contact bracht met de grote Adam Faith en Chris schreef een song voor hem : FOR THE FIRST TIME. Hij schreef ook 3 hits voor Sandy Shaw (van oa Puppet on a string).
Dan schreef hij YESTERDAY MAN en nam het zelf op en had zijn grote hit. Hij kwam op nr 2 in de UK en op nr 1 in Duitsland nadat hij terug in Hamburg was opgetreden in de Star club. In Duitsland alleen verkocht hij meer dan een miljoen exemplaren. Ook in de USA kwam hij in de top 100.
"Yesterday man" stond in november 65 op nr 2 in de Vlaamse top 2O.
Ik herinner mij dat mijn vriend Noel Vanoverbeke en ikzelf op een zondagnamiddag in Lotenhulle een cafe bezochten omdat daar veel mooie platen op de jukebox zaten. We hadden echter pech want de jukebox was defect, hij speelde nog wel maar het was steeds dezelfde plaat. Deze plaat was "Yesterday man"van Chris Andrews. Toen we na een lange tijd het cafe verlieten kenden we deze song dan ook compleet van buiten.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN YESTERDAY MAN DOOR CHRIS ANDREWS.
1965. TOM JONES werd geboren in 1942 in Wales als zoon van een mijnwerker.
Hij begon reeds vroeg te zingen in het kerkkoor. Na zijn studies had hij verschillende jobs, ook in de bouw, en hij begon te drummen in clubs en bij een aantal groepen. Hij speelde ook gitaar.
Dan vormde hij zijn eigen groep THE PLAYBOYS en ze geraakten in een TV programma van de BBC in 1962. Ze waren blijkbaar succesvol en werden nog een aantal keer teruggevraagd.
Dit leidde tot een platencontract en hun eerste opname was : "Chills and fever". Het was geen groot succes maar dan schreef hun manager IT'S NOT UNUSUAL voor Tom en dit werd wel een regelrechte millionseller want ook in de USA werd het een topper.
Ze geraakten op nr 1 in de UK en op nr 8 in de States.
Tom was zeer beinvloed door de oude rockers van de fifties en nog het meest door Jerry Lee lewis en door de bluesman Solomon Burke. Tom pikte ten andere zijn monsterhit THE GREEN GREEN GRASS OF HOME van Jerry Lee die het reeds vroeger had opgenomen.
Een tweede millionseller volgde in 65 : WHAT'S NEW PUSSYCAT ?
In 65 zag men Tom Jones hier niet in de Vlaamse top 20, het zou duren to 66 met oa "The green green grass of home".
HIERONDER TOM JONES MET IT'S NOT UNUSUAL IN THE ED SULLIVAN SHOW IN DE STATES - LIVE. TOM HEEFT EEN PRACHTIGE STEM EN HIJ HAD EN HEEFT EEN GROOT SUCCES BIJ DE VROUWEN.
1965. I GOT YOU BABE was een enorme grote hit in 65 zowel in de USA als in Europa. De song stond nr 1 in de States en ook in de UK.
CHER (°46 in Californie) had Indianenbloed in zich. Haar moeder was actrice in Hollywood en Cher studeerde ook voor actrice.
SONNY BONO (°35 in Detroit), dus 11 jaar ouder dan Cher, ontmoette haar in 63 en algauw waren ze man en vrouw.
Sonny was reeds lang bezig in de muziekwereld en hij was een vriend van Phil Spector, de legendarische producer en Sonny deed mee op veel platen van The Ronettes, The Crystals, The Righteous Brothers, allemaal uit de stal van Phil Spector.
In 1964 schreef Sonny, ondermeer, de hit "Needles en pins", die door door Britse groep The Searchers tot een millionseller werd gezongen en gespeeld.
Als duo tekenden Sonny and Cher een platencontract en Sonny schreef I GOT YOU BABE en ze namen het op. Phil Spector zorgde natuurlijk dat zijn "Wall of sound" hier ook tot zijn recht kwam.
Ze droegen rare kleren, zoals dat in de flower power periode de mode zou worden en de song werd een millionseller en een echte wereldhit.
Ze kwamen ook naar Europa en werden hier een sensatie van de ene op de andere dag.
In Vlaanderen stonden ze nr 12 in september 65 met "I got you babe" en ze bleven 3 maanden in de hitparade staan. In november 65 stonden ze ook weer in de Vlaamse hitparade met "Sing c'est la vie", een wals, onvoorstelbaar maar waar.
Met "The Jumping Devils", bij het leger in Spich, Duitsland speelden we "Sing s'est la vie" bij ieder optreden.
HIERONDER I GOT YOU BABE DOOR SONNY AND CHER. VOORWAAR EEN RAAR KOPPEL.
1965. THE YARDBIRDS waren vijf Engelse jongeren die reeds jaren in diverse groepen hadden gespeeld en samen een supergroep wilden opzetten, gebaseerd op hun gezamenlijke ervaring.
Een van de leden was de gitarist - zanger ERIC CLAPTON.
Op een bepaald moment werden ze gevraagd om THE ROLLING STONES te vervangen in een club in Richmond. Ze aanvaardden dit natuurlijk maar ze hadden het lastig om het publiek content te stellen. De Rolling Stones waren ondertussen een wereldgroep aan het worden.
Het lukte toch en ze waren zeer succesvol.
Ze hadden reeds platen opgenomen en FOR YOUR LOVE was hun derde single en het werd een millionseller. Hij werd eerst uitgebracht in de States waar alle Britse groepen zeer veel succes hadden.
Eric Clapton verliet rond het uitbrengen van "For your love" de groep en hij werd vervangen ene JEFF BECK.
Zowel Eric Clapton als Jeff Beck zouden later allebei grote vedetten-gitaristen worden, die tot op vandaag nog altijd meedraaien.
Bij ons waren The Yardbirds goed gekend, maar dan wel meest in studentenkringen.
HIERONDER EEN VIDEO VAN FOR YOUR LOVE DOOR THE YARDBIRDS. DIT WAS SPECIALE MUZIEK, LEUNT AAN BIJ DE BLUES EN WAS BLIJKBAAR DE VERVANGER AAN HET WORDEN VAN DE FIFTIES ROCK 'N ROLL.
1965. PAUL SIMON (°41)en ART GARFUNKEL (° 41) begonnen voor het eerst samen te spelen en te zingen wanneer ze slechts 13 jaar oud waren, dus reeds in 1954.
Later behaalden ze allebei een graad aan de Universiteit/
Zij werden , niettegenstaande hun hoge opleiding beroepsmuzikanten, en ze traden op in Greenwich Village in New York in koffiehuizen. Dit was natuurlijk het mekka van de protestsongs en de folksongs, maar de verdienste zal wel niet denderend geweest zijn.
Ze waren wel tamelijk succesvol en ze mochten zelfs op tournee door Europa.
Rond 1964 schreef Paul Simon dan THE SOUND OF SILENCE. Zijn songs waren allemaal zeer intellectueel en poetisch maar het werd een millionseller en een enorme wereldhit.
Art zorgde voor de mooie vocale arrangementen en de gitaarpartijen.
In Vlaanderen duurde het, zoals dikwijls, een hele tijd voor dat een Amerikaanse song hier doorkwam en ze stonden slechts in maart 66 op nr 11 in de top 20.
HIERONDER EEN VIDEO VAN THE SOUND OF SILENCE DOOR SIMON AND GARFUNKEL. HET LIJKT EEN LIVE OPNAME.
ZEER MOOIE MUZIEK MAAR VOOR EEN OUDE ROCKER, WAT IK IN 1965 STILLETJES AAN HET WORDEN WAS, TOCH EEN BEETJE AAN DE ZACHTE KANT.
1965. In 65 haalden THE SUPREMES liefst 4 millonsellers :
STOP IN THE NAME OF LOVE nr 1 in de States en nr 7 in de UK.
BACK IN MY ARMS AGAIN
NOTHING BUT HEARTACHES
I HEAR A SYMPHONIE
Dit was dus een absolute supergroep en er scheen geen einde te komen aan hun succes. DIANA ROSS was de leadzangeres van de groep en ze was wel voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes van de groep.
In Vlaanderen stond Stop in the name of love op nr 12 in de Vlaamse top 20 in april 65 en ze bleven 2 maand in de hitparade.
Ik had het niet zo voor die meisjesgroepen maar het was toch zeer mooie aparte muziek.
HIERONDER THE SUPREMES MET STOP IN THE NAME OF LOVE.
1965. THE BYRDS hadden in 1965 een monsterhit met MR TAMBOURINE MAN.
Ze stonden zowel nr 1 in de USA en nr 1 in de UK. Dit was nog niet veel gebeurd. Zeer kort na de release van de plaat haalden ze reeds het miljoen.
De song was een folksong geschreven doort BOB DYLAN (zie gisteren) in 64.
The Byrds waren met 5 en ze waren allemaal geboren rond 41-42.
Ze waren een echte groep want er was geen uitgesproken leider en de groep werd gesticht in Los Angeles in 64.
Ze waren allemaal ervaren muzikanten die reeds in zeer veel groepen hadden gespeeld en samen een hele reeks instrumenten beheersten.
Om in te pikken op de heersende mode namen ze dus folkmusic op, maar elektrisch versterkt en op een heel speciale manier gespeeld, onmiddellijk herkenbaar en anders.
Ook hun harmonieen waren zeer goed en zeer moeilijk na te doen.
IN 1965 hadden ze ook nog een tweede milionseller : TURN, TURN, TURN : een folksong van Pete Seeger met een episode uit de bijbel als onderwerp.
In Vlaanderen stonden The Byrds op nr 18 in de Vlaamse top 20 in augustus 65 en ze bleven 1 maand in de hitparade. Ik weet nog dat deze plaat op alle jukeboxen zat, waarschijnlijkdoor het grote succes in de States en de UK. Veel van mijn kameraden vonden deze plaat ook fantastisch.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN MR TAMBOURINE MAN DOOR THE BYRDS MET TOEVOEGING VAN PUBLIEK.
1965. De 5 rolling stones waren allemaal van Londen en omstreken en geboren tussen 1941 en 1944.
Ze waren Mick Jagger : Zang en harmonica, Keith Richards : sologitaar, Brian Jones: gitaar, Bill Wyman : Bass, Charlie Watts : Drums.
Ze waren allemaal bezeten door de rythm and blues en door de Rockers van the fifties.
Voor 65 hadden ze reeds een groot aantal andere hits gehad zoals : It's all over now", "Tell me", "Time is on my side," "Carol", "Route 66", (de laatste 2 allebei van Chuck Berry), enz...
In Vlaanderen zaten al deze platen reeds op de juke boxen en werden zeer veel gespeeld.
Ze werden ontdekt in de Londense Marquee Club en in het zog van The Beatles gingen ze ook naar de USA en waren daar onmiddellijk een enorm succes.
Mick Jagger en Keith Richards schreven in 65 dan SATISFACTION en ze haalden nr 1 eerst in de States en daarna ook in de UK. Ze hadden een ruig voorkomen en hun muziek was zwart , niet blank.
Twee andere millionsellers waren in 65 : THE LAST TIME en GET OFF MY CLOUD, alles geschreven door Mick en Keith.
Ook hun LP's werden goud en ze waren vanaf dan de grootste Engelse groep naast The Beatles. Sommigen vonden hen dan ook veel beter dan The Beatles, veel ruiger en veel meer Rock 'n roll. Het was een beetje een verhouding zoals met Elvis, aanvankelijk ruig maar nadien zachter, met daartegenover Jerry Lee Lewis die nooit zacht zou worden.
In Vlaanderen stonden The Stones in 65 in de hitparade met "Little red rooster", "The last time", "Satisaction" en "Get off mycloud".
In Spich, Duitsland bij het Belgisch Leger speelden we met mijn groep The Jumping Devils :" It's all over now", "Tell me", "Time is on my side"," The last time". We probeerden natuurlijk ook "Satisfaction", maar hier zaten we met een probleem met de sound. De vervormde klank van de sologitaar kregen we niet uit onze gitaren en versterkers.
Het zou nog een hele tijd duren, en dit na onze legerdienst, voor dat we eindelijk wisten waar deze speciale klank vandaan kwam en hoe we dit, een beetje, konden naspelen.
HIERONDER EEN VIDEO VAN SATISFACTION DOOR THE ROLLING STONES. IN 65 SPECIAAL, NIEUW. NR 6 IN DE VLAAMSE TOP 20 IN AUGUSTUS 65. ZE BLEVEN 3 MAANDEN IN DE VLAAMSE HITPARADE.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO.
1965. ELVIS PRESLEY was in 65 dus druk bezig met zijn langdurige filmcarriere met 4 films per jaar en hij trad niet meer op.
Hij bracht de soundtrack nummers van zijn films uit maar ook soms een studio-opname, en dit bleek een succesformule te zijn.
In 1960, juist na zijn legerdienst, nam Elvis een van zijn favoriete nummers op : CRYING IN THE CHAPEL. Dit nummer was reeds een millionseller geweest in 1953 en gezongen door The Orioles.
De song werd in 60 niet uitgebracht, maar in 1965 deed zijn platenfirma dit wel en het werd een millionseller, zijn 5Oe. Hij haalde nr 3 in de USA en nr 1 in de UK.
Zijn tweede millionseller in 65 werd I'M YOURS, van zijn film Tickle me. Het was goud nr 51.
Zijn derde millionseller in dit jaar werd TELL ME WHY. Het werd dus goud nr 52.
Dus Elvis deed het zeker nog opperbest niettegenstaaande de Beatlemania en de Britse en hier ook de Franse invasie op alle hitparades. Rock 'n roll was evenwel zeer ver weg.
In Vlaanderen stond "Crying in the chapel" op nr 4 in juni 65 en bleef in totaal 4 maanden in de hitparade.
Deze plaat zat ook in de jukebox in Spich, Duitsland waar ik gekazerneerd was en ze werd zeer veel gespeeld. Ze deed ons een beetje de heimweh vergeten, want heimweh hadden we wel, we waren van begin november 64 tot eind januari 65 van huis weg.Dit waren drie zeer lange maanden in de koude winter van 64-65.
HIERONDER CRYING IN THE CHAPEL DOOR ELVIS PRESLEY. VOLGENS MIJ EEN PRACHTIGE PLAAT, ZEER GOED GEZONGEN EN ZEER MOOIE MUZIEK. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT. SPIJTIG.
1965. Zoals reeds verschillende keren vermeld was de Franse muziek enorm populair in Vlaanderen en had de rock 'n roll volledig verdrongen.
Een van die Franszingende vedetten was MARC ARYAN, een Fransman van Armeense afkomst.
Hij was geboren in 1935 in Valence, Frankrijk en werd op jonge leeftijd langdurig ziek. Daardoor begon hij muziek te studeren en later belandde hij in Parijs. Hij richtte hier een opnamestudio op en begon platen op te nemen en te produceren. Hij was blijkbaar geen goede zakenman want hij ging failliet nog voor zijn eerste plaat op de markt kwam.
Hierop besloot hij af te zakken naar Belgie, Zeebrugge, waar zijn zuster een zaak had.
Hij was ook componist en schreef en zong het nummer "Katy" en dit nummer kwam op nr 6 in de Vlaamse top 50 van 1965, nog voor Adamo. In april 65 stond Marc op nr 3 in de Vlaamse top 20 en hij bleef maar liefst 5 maand in de Vlaamse hitparade.
Zijn stem deed, zoals die van Adamo, veel denken aan Charles Aznavour, ook een Armenier van afkomst.
Algauw verhuisde hij naar Walonnie en richtte terug een eigen studio op en werd zeer succesvol. Hij trad op in gans Europa en ook in de USA.
In1985 overleed hij plots.
In 1965 was ik soldaat in Spich, Duitsland en deze plaat zat op de jukebox in de kantine en werd veel gespeeld. Met mijn legergroep "The Jumping Devils" speelden we het nummer ook bij ieder optreden. Mijn medesoldaat COBERT uit Eeklo zong de Franse nummers. "Cobert" zou ik graag eens terug horen en zien, ik ken zijn voornaam niet meer, dus het is moeilijk. Kent iemand hem misschien?
HIERONDER KATY DOOR MARC ARYAN. EEN AUDIO-VIDEO MET FOTOS. HET NUMMER IS ZEER KORT EN STOPT OOK ABRUPT. NOG VOOR MEN HET BESEFT IS HET GEDAAN.
1965. BOB DYLAN werd geboren in 1941 in Minnesota. Hij was de man van de protestsongs, aanvankelijk acoustisch maar nadien electrisch versterkt.
LIKE A ROLLIN STONE kwam op nr 1 in de USA en op nr 2 in de UK.
Wanneer hij 10 jaar was begon hij gitaar te spelen en te zingen en met 15 schreef hij zijn eerste song.
Hij begon later aan de Universiteit maar dat bleek niet zijn ding en na 6 maand stopte hij ermee. Hij leerde in de plaats gitaar en harmonika spelen en hij begon hier en daar folk songs en negro blues te brengen tijdens (straat) optredens.
Hij ontmoette bij zijn rondreizen WOODY GUTHRIE, de koning van de blanke folkmusic.
De platenfirma CBS ontdekte hem en hij ontmoette in 63 ook Peter, Paul and Mary en Joan Baez.
Dan schreef hij LIKE A ROLLIN' STONE, nam het op en het werd een regelrechte millonseller en wereldhit.
In 65 had hij hierna onmiddellijk een tweede millonseller POSITIVELY 4TH STREET.
Hij was aan de basis een zeer grote fan van LITTLE RICHARD, de architect of Rock 'n roll, maar dit was als blanke natuurlijk zeer hoog gegrepen en het werd dus de folkmusic, aanvankelijk dus acoustisch maar later versterkt en dus toch een beetje Rock 'n roll.
Bob Dylan kwam niet in de Vlaamse top 20 in 65 en het volgende jaar ook niet. Het zou duren tot 1970, dan kwam hij erin met "Wigwam".
HIERONDER EEN LANGE LIVE VERSIE DOOR BOB DYLAN VAN LIKE A ROLLIN' STONE. ELECTRISCH DUS LATER DAN 1965. WEL ZEER GOED.
1965. HANG ON SLOOPY haalde in 65 nr 1 de USA hitparade.
THE MEcCOYS waren aanvankelijk 2 broers uit OHIO (allebei zangers die gitaar en drums speelden).
Ze verhuisden naar Indiana en voegden een basgitarist en een keyboardman toe aan hun groep.
Na zeer veel optredens geraakten ze in New York aan een platencontract en het eerste nummer dat ze opnamen was "Hang on sloopy" en het werd meteen hun eerste millionseller. Het nummer was reeds daarvoor opgenomen door andere groepen maar hun versie had een enorm succes en werd zelfs een wereldhit.
Ze volgden wel de Britse manier van spelen, haardracht en klank en werden soms als Engelsen aanzien.
In Vlaanderen stonden The McCoys op nr 13 in november 65 en nog eens op nr 17 in januari 66.
HIERONDER THE McCOYS MET HANG ON SLOOPY. VOOR DIE DAGEN WAS DIT ZEER SPECIALE MUZIEK EN WEINIG GROEPEN SLAAGDEN ERIN HUN SOUND NA TE SPELEN.
1965. Country and Western star ROGER MILLER scoorde in 65 zijn derde millionseller met KING OF THE ROAD.
Hij schreef het nummer zelf en haalde nr 3 in de States en nr 1 in de UK.
Dit was een zeer herkenbaar nummer en iedereen kon het onmiddellijk meezingen. Het werd dan ook zeer veel gecoverd door andere artiesten ( oa Jerry Lee Lewis).
Roger Miller ontving dan ook in 65 de zeer gegeerde Grammy Award, zeker verdiend.
In 65 was er van Country niet veel te bespeuren in de Vlaamse hitparade en Roger Miller werd hier niet genoteerd. Hij kwam wel veel op de radio in allerlei programmas.
1965. PROTESTSONGS waren in gedurende het jaar 65.
BARRY MCGUIRE had een zeer grote hit in de USA met zijn song EVE OF DESTRUCTION.
Barry werd geboren in Oklahoma in 1935 en was dus in 1965 reeds 30 jaar, niet bepaald de leeftijd meer om tieneridool te spelen natuurlijk.
Hij kreeg geen enkele muzikale opleiding maar speelde toch gitaar, banjo en harmonika. Hij had ook een rauwe stem die zeer geschikt was voor het zingen van deze protestsongs.
Hij speelde ook talentscout en ontdekte THE MAMAS AND THE PAPAS (zie bericht vangisteren in deze blog).
De song" Eve of destruction" was anti-oorlog en werd aanvankelijk eerst verbannen op de Amerikaanse radio. De redding kwam van de vrije radios die de song wel veel speelden en zodoende kwam hij aan een millionseller.
De song haalde nr 1 in de USA en na een toernee door Europa kwam hij op nr 3 in de UK en Europa ontdekte hem ook.
Barry schreef "Eve of destruction" niet zelf, maar hij schreef wel GREEN BACK DOLLAR voor The Kingston Trio en GREEN GREEN voor The New Christy Minstrels.
Ikzelf was niet zo opgezet met deze protestsongs, maar veel studenten in de steden waren blijkbaar wel grote fans. Deze songs konden een beetje gezien worden als muzikale voorlopers op mei 68.
"Eve of destruction" stond nr 15 in de Vlaamse top 20 in november 65 en bleef 1 maand in de hitparade.
HIERONDER BARRY MCGUIRE MET EVE OF DESTRUCTION - EEN AUDIO-VIDEO. LUISTER NAAR DE RAUWE STEM, ER GAAT OOK PRECIES EEN DREIGING UIT VAN DE SONG. ROCK 'N ROLL WAS FEEST MAAR DIT WAS GEEN FEEST MEER.
GUY MORTIER SCHUDDEN VOOR GEBRUIK (2) - CIRCA 1964 - JOS DEGEYTER
Hieronder terug een video van Youtube.
"Schudden voor gebruik" was een radioshow op de BRT in de jaren 60 gepresenteerd door GUY MORTIER de latere hoofredacteur van het weekblad HUMO. Hij was onnoembaar populair bij de Vlaamse jongeren en hij speelde in zijn programma ook steevast Rock 'n roll van de jaren 50.
Jos Degeyter heeft indertijd dit wekelijks programma een aantal keren opgenomen en hij heeft deze opnamen een tijd geleden teruggevonden. Hij heeft een blog op seniorennet met de naam fabian1959.
Dit zijn de enige opnamen die er momenteel bestaan, tot nu toe had niemand dergelijke opnamen teruggevonden en vrijgegeven, ook de BRT niet.
Jos Degeyter bezorgde me deze opnamen ikzelf zet deze audio-opnamen met een fotoshow nu op Toutube. Hij heeft ook een blog op seniorennet. Zie het adres in de bijlage onder de video.
Zie ook een paar dagen terug in deze blog voor de eerste aflevering, er volgen nog.
HIERONDER EEN TWEEDE YOUTUBE VIDEO. EN MAAR GENIETEN VAN DE STEM EN DE HUMOR VAN GUY. VAN DE MUZIEK WORDEN ALLEEN DE INTROS DOORGEGEVEN.
ACTUEEL - GUY MORTIER SCHUDDEN VOOR GEBRUIK CIRCA 1964
Op de BRT was er weinig Rock 'n roll te bespeuren in het begin van de jaren 60. Er waren een aantal programmas die hitparade muziek speelden en die werden veel beluisterd, maar er zat niet altijd veel pit in en de presentatie was nogal vlak. Tot er een programma kwam op de BRT en dat heette "Schudden voor gebruik". het werd gepresenteerd door ene "Guy Mortier" en hij deed dat veel beter dan al de andere.
Het had humor en speelde een beetje de rebel, hij durfde zelfs al eens tegen de kerk en het geloof in te gaan. Hij had het zelfs nu en dan over de Paus, niet altijd even vriendelijk.
Hij speelde ook de Rock 'n roll terug van de jaren 50 : Jerry Lee lewis, Fats Domino, Chuck Berry, Eddy Cochan, Buddy Holly, Bill Haley, Little Richard en al deze superrockers konden op zijn waardering rekenen. Hij draaide ze steevast in ieder programma, dus dit was voor mij, als oude rocker, toen al, gesneden koek.
Dit was natuurlijk mijn ding, ik was bij iedere uitzending present aan de radio en Guy Mortier leerde mij dus de vedetten van the fifties kennen die ik, geboren in 1944, in 1955 dus maar 13 jaar, niet zoveel gehoord had op de radio. Je moet weten dat "Rock around the clock" van Bill Haley uitkwam in 1955, dus .....
Toen ik dan ook ontdekte dat The Beatles, The Rolling Stones, en al de Britse groepen begonnen waren met het spelen covers uit de jaren 50 kon mijn wereld niet meer stuk. Ik zou voor altijd verknocht blijven aan de fifties Rock 'n roll.
Guy Mortier werd dus later hoofredacteur van HUMO, en ik was dan ook een trouwe koper van het blad.
Een paar jaar geleden werd Guy Mortier herdacht in een TV programma voor vele jaren dienst. Woenstijnvis was op zoek gegaan naar audio-opnamen van het programma "Schudden voor gebruik" maar ze hadden blijkbaar niets gevonden en ze moesten het dus doen zonder een geluidsopname.
Jos Degeyter is een blogvriend van mij, zijn blog noemt http://blog.seniorennet.be/fabian1959 en hij geeft ook nu dan een bericht over hits uit de jaren 50 en 60. Hij stuurde me onlangs een opname van een van de uitzendingen van "Schudden voor gebruik" uit 1964. Hij had dit thuis gevonden en hij was vergeten dat hij het ooit opgenomen had van de radio.
Hieronder een van deze uitzendingen. Van de songs is alleen de intro te horen maar de volledig gesproken tekst van Guy Mortier is wel weergegeven.
Ik heb dit op Youtube gezet samen met een montage van foto's van Guy Mortier.
1965 - CALIFORNIA DREAMIN' - THE MAMAS AND THE PAPAS
1965. CALIFORNIA DREAMIN' was een enorme hit in de States en haalde er nr 4.
THE MAMAS AND THE PAPAS waren een folkgroep geleid door ene JOHN PHILLIPS uit New York( ° 1941).
Hij schreef praktisch al de songs maar speelde eerst met een heel aantal groepen, waaronder The Journeymen en dit allemaal rond Greenwich Village.
Hij begon te zwerven en ontmoette veel muzikanten her en der en belandde uiteindelijk in Los Angeles.
Hier vormde hij een groep met nog een man en twee vrouwen en ze noemden zich THE MAMAS AND THE PAPAS, toen een platenman hen vroeg hoe ze heetten. Deze platenman was Barry McGuire (van Eve of destruction).
Ze namen de song CALIFORNIA DREAMIN' op geschreven door John Phillips en het werd een millionseller en ook een wereldhit.
In Vlaanderen kwamen ze niet in de top 20 in 1965, pas in 1966 kwamen ze erin met MONDAY MONDAY.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN CALIFORNIA DREAMIN' DOOR THE MAMAS AND THE PAPAS. LUISTER NAAR DE MOOIE HARMONIEEN. DIT WAS HUN HANDELSMERK EN HET BEZORGDE HEN EEN ENORM SUCCES.
1965. BERT KAEMFERT de Duitse orkestleider en componist schreef in het begin van de jaren 60 de song MOON OVER NAPLES en het werd een redelijke instrumentale hit in Duitsland en Europa.
Later maakten 2 Amerikanen een tekst op dit nummer en AL MARTINO werd gevraagd dit in te zingen. De nieuwe titel was SPANISH EYES. Dit was niet naar de zin van FREDDY QUINN die eerst werd gevraagd om dit nummer op plaat te zetten. Freddy maakte wel de opname eerst maar het was de versie van Al Martino die werd uitgebracht in de States en ook in Duitsland.
AL haalde ermee nr 11 in de USA en in Duitsland werd het ook een grandioos succes met 800.000 verkochte exemplaren en een blijvende wereldhit en evergreen. Dit was dus een megasucces en meteen had AL Martino zijn tweede millionseller. Grote pech voor Freddy Quinn.
Al Martino had reeds een millionseller gehaald in 1952 met "Here in my heart".
Hij stond in maart 65 op nr 1 in de Vlaamse top 20 en bleef 4 maand in de hitparade.
Tot op vandaag wordt dit nummer door alle disk jockeys nog gedraaid en zeer veel coverbands coveren dit nummer.
HIERONDER AL MARTINO- LIVE GEZONGEN MAAR MET EEN MUZIEKBAND- VOOR TELEVISIE - MET SPANISH EYES. EEN PRACHTIG NUMMER EN ECHT GOED GEZONGEN DOOR EEN CROONER MET MANIEREN.