BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
02-12-2015
1965 - MY LOVE - PETULA CLARK
1965. PETULA CLARK zette haar zegetocht ook verder. Ze bracht het nummer MY LOVE uit in de USA en haalde er nummer 1, een echt grote prestatie in de Beatles en Stones tijd.
In de UK haalde ze nr 4. De song was geschreven door haar manager Tony Hatch van Pye records. Het was haar tweede nr 1 hit in de States, de eerste was het gekende DOWN TOWN.
Tony Hatch schreef 3 nummers voor Petula Clark in het vliegtuig op weg naar de States om op te treden in de Ed Sullivan show. Hij schijnt begonnen te zijn aan "My love" boven de Noordpool en het nummer was af toen ze landden in Los Angeles.
Petula nam het op in Los Angeles met een studio orkest. Een mooi verhaal natuurlijk. En een millionseller voor Petula.
Dit keer zong ze dus niet in het Frans maar in haar moedertaal Engels.
"Down town" stond in Vlaanderen op nr 11 in februari 65 en MY LOVE stond in 1966 op nr 14 in maart.
Onder de video, in bijlage, DOWN TOWN door Petula Clark.
PLUS60. Vroeger hadden we het hier over PROUD MARY een millionseller voor Creedence Claerwater Revival.
Het nummer werd geschreven door John Fogerty, de frontman van CCR, maar IKE AND TINA TURNER maakten er een coverversie van en deze werd eveneens een millionseller en ook een wereldhit.
Ike en Tina waren een koppel, maar ze maakten meer ruzie dan dat ze overeen kwamen en uiteindelijk gingen ze uit elkaar waarna Tina, alleen, aan haar schitterende solocarriere begon.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik, wel de versie van Tina Turner kende in 1971, maar niet zo goed de versie van Creedence.
Proud Mary van Ike and Tina Turner stond op nr 4 in de States en hoog in de alle hitparades in de wereld.
In Vlaanderen vinden we ze terug op nr 8 in maart 71 en ze bleven 8 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN (LANGE) LIVE VERSIE VAN PROUD MARY DOOR IKE AND TINA TURNER.
1965. De grote bekende orkesten bleven allemaal voortdoen niettegenstaande het allemaal Beatles en Stones was in 1965.
Een van die echte blijvers was het Duits orkest van BERT KAEMFERT dat een heel speciale sound had en ook in Amerika hoog scoorde. Bert Kaempfert zelf was ook een componist die verantwoordelijk was voor veel hits van bekende artiesten (zie vroegereberichten in deze blog).
RED ROSES FOR A BLUE LADY was een song uit 1948 en Bert Kaempfert maakte er een fantastische instrumentale versie van.
Hij haalde er nr 10 mee in de States en meteen had hij een millionseller.
In Vlaanderen waren we weer eens wat laat maar Bert Kaempfert stond wel in 1966 op nr 4 met "Moon over Naples", de opvolger van "Red roses for a blue lady".
Radio Luxemburg draaide natuurlijk "Red roses for a blue lady" en ik hoorde dat graag. Steeds een gitaar hoorbaar en de trompetsolos waren formidabel. Ook de baspartij was zeer speciaal en totaal anders dan in veel songs. Dit was geen Rock 'n roll maar mooie muziek en is niet terug te brengen in vakjes, en een oude rocker moet zich niet beperken tot één genre. Alles kan mooi zijn.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN RED ROSES FOR A BLUE LADY DOOR HET ORKEST BERT KAEMPFERT.
1965. CLAUDIA SYLVA was een Belgische die in het Frans zong en een enorme hit had in 65 met J'AI PLEURE.
Ik heb niets teruggevonden over haar in het jaar 65. Tegenwoordig runt ze een restaurant in Brussel, en ze treed nu en dan nog op.
Ze deed indertijd een wereldtournee, ging zelfs naar Zuid Africa en speelde in een film.
Ze stond nr 13 in de Vlaamse top 100 van 65, ver boven the Beatles en The Rolling stones.
In mei 65 stond Claudia Sylva op nr 2 in de Vlaamse top 20 en ze bleef 4 maand in de hitparade staan. De opvolger van "J'ai pleure" TOI ET MOI stond in oktober op nr 10.
Claudia was dus de vrouwelijke Adamo en Vlaanderen sloot haar in de armen.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN J'AI PLEURE DOOR CLAUDIA SYLVA.
ACTUEEL. THE SHADOOGIES spelen rock 'n roll, country en blues uit de wonderjaren 1955 - 1965 en later afgeleide muziek.
Er was een zeer succesvol optreden in Galmaarden op 20 juli 2010.
De grote tuin van het baljuwhuis was de plaats en we beschikten over een prachtig podium met een fantastische verlichting en zelfs een rookmachine constant bediend door een operator.
Onze rocksongs klonken als in de fifties en de sixties en het publiek en de organisatoren waren in de wolken. We danken Paul Cardoen, Schepen van cultuur en cultuurfunctionaris Hilde Demecheleer voor de uitnodiging.
Spijtig genoeg is Schepen Paul Cardoen ondertusen overleden.
Het huidig gemeentestuur heeft ons onlangs weer gecontacteerd voor een mogelijk ooptreden in 2016. Het zou on plezier doen hier weer een op te treden.
HIERONDER FORTY DAYS VAN CHUCK BERRY, MAAR HET IS MIN OF MEER DE VERSIE VAN CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS UIT 1961 DAT WE SPELEN.
1963. Onlangs hadden we het over CHRIS ANDREWS met zijn grote hit Yesterday man.
Chris was aanvankelijk een fifties rock 'n roll man en coverde veel rocksongs waarbij hij soms ook piano speelde op een Jerry Lee Lewis achtige manier en zong. Hij had niet voor niets 6 jaar piano gestudeerd.
Hij kwam, zoals we gisteren vermeldden, in het TV programma van Jack Good OH BOY en dat moet in 1963 geweest zijn.
Ik kreeg een tijd geleden een video toegestuurd door een lezer waarin Chris Adrews MOVE IT van Cliff Richard and The Shadows zingt en speelt met zijn groep CHRIS RAVELL AND THE RAVERS in OH BOY.
Het is een zwart wit opname met upright bass, gitaar, drums, piano door Chris en zang door Chris (rechtstaand !)
De gitaarsolo van Hank Marvin van The shadows wordt hier op piano gespeeld door Chris Andrews zoals Jerry Lee het waarschijnlijk zou gedaan hebben. De gitarist speelt de gitaarsolo dus niet maar speelt wel de overige Hank Marvin gitaarlicks tijdens de song.
Het is zeker niet slecht en ik zie hier een perfecte combinatie van Jerry lee lewis met een beetje Shadows. The Shadoogies trachten dit ten andere ook een beetje te doen.
Onder de video vind je een video van Jerry Marvin (Uw dienaar). Hier speel ik alles zelf maar met als basis midifiles voor drums en bas.
TIK OP DE FOTO VVOR THE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND. ZIJ SPELeN DE MUZIEK WAARIN HET IN DEZE BLOG OVER GAAT.
1960. Nu en dan geven we een video van The Shadoogies met muziek van de jaren zestig. Zoals vroeger reeds bericht was de eerste millionseller van Elvis Presley, na zijn legerdienst in Duitsland : STUCK ON YOU, een shuffle plaat en een beetje het voorbeeld van zijn rockers die zouden volgen de jaren daarna.
HIERONDER THE SHADOOGIES MET STUCK ON YOU OP DE ZEEDIJK IN SINT IDESBALD IN 2007.
1965. THE BEATLES waren in dit jaar immens populair en we gaan hieraan natuurlijk binnenkort nog een aantal bladzijden besteden.
Voor de muzikanten van 1965 waren The Beatles een probleem in die zin dat er bijna niemand hun manier van samenzang kon nadoen, iedere poging om dit te doen draaide falikant uit op een sisser. Ze waren gewoon veel te goed in harmonie.
Gelukkig waren The Beatles reeds lang bezig en waren ze grote fifties Rock 'n roll fans. Ze hadden inderdaad vroeger jarenlang Rock 'n roll gespeeld (ook in Hamburg) en waren grote bewonderaars van oa. Elvis Presley, Jerry lee lewis, Little Richard en in het bijzonder van Chuck Berry.
In 1965 kwam dan in volle Beatlemania hun single ROCK ' ROLL MUSIC uit. Deze song was een cover en was geschreven door Chuck Berry in 1957 en Chuck had er dan zelf een millionseller mee gehaald.
De versie van The Beatles vond ik fantastisch, de zang was tops, de muziek was af en er was zelfs een Jerry Lee lewis achtige piano aan toegevoegd.
Dit konden we wel spelen zonder beschaamd te zijn. Met mijn legergroep" The Jumping Devils" in Spich, Duitsland speelden we dit nummer dan ook bij ieder optreden.
"Rock 'n roll music" stond op nr 19 in de Vlaamse top 100 van 65 juist voor hun megahit Yesterday. Dit was een teken aan de wand dat de rock 'n roll misschien toch nog niet volledig begraven was.
"Rock 'n roll music" stond in april 65 dan ook op nr 3 in de Vlaamse top 20 en bleef ook 4 maanden in de hitparade hangen.
In bijlage, onder de video, vind je een mp3 van "Rock 'n roll music" gespeeld en gezongen door Jerry Marvin, uw dienaar.
HIERONDER EEN PLAYBACK VIDEO VAN ROCK 'N ROLL MUSIC DOOR THE BEATLES. LUISTER OOK NAAR DE MOOIE PIANOPARTIJ DIE HOORBAAR MAAR NIET ZICHTBAAR IS OP DE VIDEO.
1965. ZORBAS DANCE werd in 1965 de absolute nr 1 van de Vlaamse top 100.
Het instrumentaal nummer kwam uit de film ZORBA THE GREEK met Anthony Quinn.
M. THEODORAKIS was een Griekse componist en hij schreef de soundtrack voor deze film.
Deze dans was een bestaande dans en noemde de SYRTAKY.
"Zorbas dance" stond in mei 65 op nr 1 van de Vlaamse top 20 en het nummer bleef maar liefst 5 maanden in de hitparade staan. Dit gebeurde alleen maar bij de zeer , zeer grote hits.
In 65 moesten dus alle orkesten dit nummer spelen op de trouwfeesten en op de bals. Met nam mekaar bij de schouder, ging in een grote cirkel staan op de dansvloer en men begon traag op gang te komen. Het tempo werd tijdens de song voortdurend opgevoerd en op het einde was het zo rap dat men er bijna bij viel.
1965. De Franse (talige) invasie in Vlaanderen was voor een heel groot deel een invasie van onze SALVATORE ADAMO.
Hij beheerste onze hitparade naast de Franse vedetten en stond ver boven onze eveneens nationale Will Tura en John Larry.
Adamo scoorde in 65 de volgende hits in Vlaanderen :
"Elle" : nr 3 en 4 maanden in de hitparade.
"Mes mains sur hanches" : nr 2 en 5 maand.
"Viens ma brune" : nr 11 en 1 maand.
"Comme toujours" : nr 18 en 1 maand.
"J'aime" : nr 4 en 1 maand in de hitparade.
Onze Vlaamse vedetten konden hier dus niet aan tippen. Adamo was dan ook een superman die de ene na de andere zelfgeschreven hit produceerde en ook al vlug volledig internationaal ging.
Hij stond dan ook op nr 10 in de Vlaamse top 100 van 1965. Hij was hierin de enige Belg , weliswaar van Italiaanse afkomst. De andere was Marc Aryan op met Katy op nr 6, hij was van Franse afkomst en ik weet niet of hij ooit Belg werd genaturaliseerd.
In Spich, Duitsland, bij het Belgische leger heb ik ook niet zoveel van Adamo gehoord in 65, maar in Vlaanderen sloot men hem wel in degelijk in hun hart.
Waar was de rock 'n roll ? Ver weg blijkbaar, maar het tij zou wel keren in de nabije toekomst.
HIERONDER ADAMO MET MES MAINS SUR TES HANCHES. VOOR VELEN WELLICHT EEN ZEER NOSTALGISCH MOMENT.
1965. In dit jaar werd de Vlaamse hitparade overspoeld door Britse groepen en Franstalige muziek.
Onze nationale WILL TURA was wel verder heel actief bezig en na zijn monsterhit "Eenzaam zonder jou" uit 1962 stond hij constant in de hitparade met 4 of 5 nummers per jaar.
In 1965 hadden we : "Elke zaterdag" : nr 7, "LACH ERMEE" : nr 13, "Het verleden is weer dichtbij" : nr 17 en "Ciao adieu bye bye" : nr 9. Niet slecht natuurlijk maar geen echt grote hits, zeker ook omdat de BRT het vertikte om veel Vlaams te draaien, het stond blijkbaar intellectueler om Engelse en Franse songs te spelen.
Het nummer "Lach ermee" van Will Tura was een beetje een Vlaamse tegenhanger van "Bachelor Boy" van Cliff Richard. Het waren allebei walsen en in die tijd werden op de bals nog altijd walsen gevraagd en ook veel gedanst.
1965 zou wel maar een overgansjaar worden voor Will Tura want vanaf 1966 was hij terug als herboren en stond hij nr 5 in de Vlaamse top 100 met" Heimwee naar huis".
Vandaag, onvoorstelbaar maar waar : met mijn legergroep The Jumping Devils in Spich, Duitsland speelden we bij elk optreden in de kantine ook "Lach ermee "en "Bachelor Boy". Hoe later op de avond hoe meer succes we ermee hadden.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN LACH ERMEE DOOR WILL TURA. STOELEN AAN DE KANT EN WALSEN MAAR.
ACTUEEL. Zaterdag 3 oktober 2009 gaf onze Vlaamse Burt Blanca ( toen 65 ) een concert in La Cigale in Parijs ter gelegenheid van zijn 50-jarige carriere. (Zie vroeger in deze blog over Burt blanca)
Burt was een van de pioniers van Rock 'n roll in Vlaanderen, maar nadien is hij uitgeweken naar Frankrijk en was en is daar een grote Mijnheer.
De laatste jaren treedt hij niet veel meer op maar hij is nog altijd een veelgevraagde studiomuzikant, componist, gitarist, zanger, accordeonist en muzikale duizendpoot.
Onder de video Burt Blanca, ook op 3 oktober in Parijs met ORANGE BLOSSOM SPECIAL van The Spotnicks. VIRTUOOS.
HIERONDER BURT BLANCA MET EEN MEDLEY, OOK OP 3 OKTOBER IN PARIJS : ROLL OVER BEETHOVEN EN JOHNNY B. GOODE
1965. ANDRE BRASSEUR was een Waal geboren in Ham sur Sambre in 1939.
Hij was een orgelvirtuoos en had in 65 een wereldhit met het instrumentale EARLY BIRD, genoemd naar de eerste communicatiesatelliet die rond de aarde was gestuurd.
Volgens sommige bronnen werden van "Early Bird" niet minder dan 6 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. Ik vind dit echter niet terug in mijn naslagwerk over de millionsellers.
Andre toerde de wereld rond en later maakte hij deel uit van de bluesworkshop van Roland van Campenhout. Hij trad ook op als studiomuzikant van Vaya con dios (oa. op What's a woman).
In de Belgische top 100 van 1965 stond Andre Brasseur op de 11e plaats vlak na Adamo (met "Mes mains sur tes hanches").
Andre stond in augustus 65 op nr 1 in de Vlaamse top 20 en bleef, zoals de hele groten, 4 maanden in de hitparade staan.
Ieder orkest dat over een orgel beschikte was in 65, en ook nog lang later, zedelijk verplicht om dit nummer te spelen en op de radio was het de dag door te horen.
HIERONDER EEN AUDIO-VIDEO VAN EARLY BIRD DOOR ANDRE BRASSEUR. DIT IS IN IEDER GEVAL PRACHIGE MUZIEK.
VOOR DE WEBSITE VAN THE SHADOOGIES - SIXTIES COVERBAND TIK OP DE FOTO HIERNAAST.
ACTUEEL. Ik schreef vroeger in deze blok dat ik ooit Rock 'n roll zou spelen en ook zoals The Shadows, maar dat het wellicht nog lang zou duren en dat het niet gemakkelijk zou zijn.
In 1965 heb ik inderdaad in het leger, in Spich Duitsland, mij gewaagd aan The Shadows en Cliff Richard maar dit waren, bij gebrek aan goed materiaal, lovenswaardige pogingen en het was vatbaar voor veel verbetering.
Na mijn legerdienst speelde ik een groep waar niet veel van The Shadows bij te pas kwam en vanaf 1970, na mijn huwelijk, ben ik gestopt met optredens. Thuis speelde ik wel nog verder en nam alles op met een sound on sound bandopnemer. Op deze manier bleef ik dus in de running en ik bleef van plan om (veel) later terug te gaan optreden.
In 2005 ben ik op pensioen gegaan en heb ik The Shadoogies opgericht met de bedoeling, onder veel andere, The Shadows te gaan spelen, maar wel met goed materiaal en met gelijkgestemde muzikanten.
Het resultaat is natuurlijk te beoordelen door het publiek.
HIERONDER THE SHADOOGIES OP 6 FEBRUARI 2009 TIJDENS "DE MOLEN IN CONCERT" IN RUISELEDE MET : SLEEPWALK, DE MOOIE VERSIE VAN THE SHADOWS.
1965. De oude rockers van the fifties en de eerste 5 jaren van the sixties waren bijna allemaal praktisch werkloos aan het worden met de komst van Britse groepen en in Europa ook de Franse hits.
Een uitzondering op deze regel, zeker in Vlaanderen, was ROY ORBISON.
ROY stond met GOODNIGHT op nr 3 in de Vlaamse top 100 van 1965.
Verder had Roy 4 nummers in de top 20 in 1965 :
Goodnight : nr 2 in februari 65.
Say you're my girl : nr 15 in augustus.
Ride away : nr 13 in oktober .
Crawling back : nr 20 in december.
Ik was toen soldaat in Duitsland en ik moet eerlijk toegeven dat ik deze nummers daar zeer weinig of niet gehoord heb. Het verbaast mij ook dat Roy hier dan zo hoog scoorde.
Het was natuurlijk zeer mooie muziek en we hadden hem hier in Vlaanderen ook veel later ondekt dan in de rest van de wereld. Wij wilden blijkbaar iets goedmaken.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN GOODNIGHT DOOR ROY ORBISON. FANTASTISCH. DIT IS EEN OPNAME IS VOOR DE NEDERLANDSE TELEVISIE. IK HERKEN DUIDELIJK IN HET PUBLIEK EEN VAN DE 2 BLUE DIAMONDS.
1965. THE FOUR TOPS kwamen voor het eerst samen in 1954 in hun thuisstad Detroit.
Het werd een zeer lange samenwerking met hoogten maar ook met veel laagten.
In de jaren 60 kwamen ze dan wel onder kontrakt bij het gekende label MOTOWN.
Ze verdienden echter verder hun kost met het optreden in nachtclubs en in Las Vegas.
Een van hun fans was de gekende orkestleider Billy Ekstein en ze mochten ook optreden in zijn Road shows, waardoor ze beter bekend geraakten.
Ze kwamen ook naar de UK in 1965.
I CAN'T HELP MYSELF werd dan voor hen geschreven door het fameuze componistentrio "Holland, Holland and Dozier "en het werd een millionseller en een wereldhit.
Ze stonden ermee op nr 1 in de States en nr 22 in de UK.
In Vlaanderen werden ze gedraaaid op de radiostations maar ze kwamen in 65 niet in de Vlaamse top 20. Ze kwamen er wel in met hun volgende kraker : REACH OUT I'LL BE THERE.
HIERONDER EEN VIDEO VAN I CAN'T HELP MYSELF - VEEL LATER DAN 65. LUISTER NAAR DE TYPISCHE MOTOWN SOUND.
1965. THE TEMPTATIONS behaalden in 65 een heel hoge score in de hitparades.
Ze waren in 1961 begonnen als gospelgroep en werden gevraagd op allerlei locale Rock 'n roll shows.
Ze werden ontdekt door Gordy Records, waarvan de baas Berry Gordy was, die later de fameuze MOTOWN RECORD COMPANY zou oprichten en dit werd een daverend succes. Voor zijn label gebruikte hij praktisch uitsluitend mensen die uit de gospelmuziek kwamen.
Ze namen eerst enkele platen op en die werden een matig succes, doch de gekende Smokie Robinson schreef voor hen MY GIRL.
Ze kwamen hiermee op nr 1 in de States haalden ook de Engelse hitparade, daarmee werd hun song een millionseller en een wereldhit ook.
De leden van de groep waren uit Alabama, Mississippi en Texas. Er was geen uitgesproken leadzanger en ieder lid kon afwisselend soleren.
"My girl" kwam niet in de vlaamse top 20, maar ze waren wel te horen op Radio Luxemburg en op de BBC. Ook zaten ze hier en daar in de juke box.
In 1973 vind ik dan The Tempations terug in de Vlaamse top 20 met de song : "Papa was a rollin' stone". Ik weet echter niet als het hier over dezelfde groep gaat, 8 jaar na datum.
HIERONDER EEN VIDEO VAN MY GIRL DOOR THE TEMPTATIONS (WEL IN 1967). WAAR ZOUDEN THE SHADOWS HUN DANSPASJES GELEERD HEBBEN DENKT U ? LUISTER NAAR DE TYPISCHE MOTOWN SOUND, ONVERVALST.
1965. IL SILENZIO was een megahit in Europa en in de hele wereld, met in totaal 5 miljoen verkochte exemplaren bij de eerste uitgave.
Het was een regelrechte variatie op THE LAST POST, dat gespeeld werd op alle begrafenissen van militairen uit de eerste en de tweede wereldoorlog en van alle brandweermannen.
NINO werd geboren in Turijn in 1926 en liep aan 19 jaar van huis weg en werd terug gevonden in NICE, Frankrijk waar hij trompet speelde en hij werd terug naar huis gestuurd.
In Turijn terug zorgden zijn ouders dat hij kon spelen met een klein orkest en hij toerde door Italie en ook door India.
Bij zijn terugkeer kreeg hij de kans om voor de radio te spelen in Turijn en hij ook de kans om naar Rome te gaan en daar werd hij bekend. Hij kreeg een platencontact.
Hij schreef IL SELENZIO en geraakte ook van de van de grond in de UK, waar hij nr 8 werd. Zijn song werd ook opgenomen door grote orkesten als EDDIE CALVERT en AL HIRT. Het werd dus een regelrechte millionseller en een heuse wereldhit.
In Vlaanderen had hij eveneens succes en hij was dagelijks meerdere keren te horen op de radio.
Hij stond nr 1 in Vlaamse top 20 in juli 1965 en hij bleef, zoals de hele groten, 4 maand in de Vlaamse hitparade
Op ieder trouwfeest werd IL SILEZIO gespeeld tijdens het snijden van de taart. De zaal "Het Biezemhof" in Aalter was hierin de kampioen. Uitbater Cyriel Smessaert gaf hierbij een fantastische show en had hiermee zeer veel succes. Op vandaag doet Cyriel dit nog steeds en de mensen houden er nog altijd van.
HIERONDER IL SILENZIO DOOR NINO ROSSI - EEN AUDIO - VIDEO - MAAR ZO HOOR JE DE FANTASTICHE MUZIEK ZEER GOED.
1960. Nog een song die zeer veel op de radio gespeeld werd, was in feite een Indianensprookje. RUNNING BEAR staat aan de ene kant van de rivier en Little Whitedove staat aan de andere kant en uiteindelijk zwemmen ze naar elkaar toe maar verdrinken op het moment dat ze bij mekaar zijn. Dit sprookje was geschreven door JP Richardson, The Big Bopper van Chantilly lace, (zie vroeger in deze blog) die samen met Buddy Holly en Richie Valence omkwam in een vliegtuigcrash in 59.
JOHNNY PRESTON was geboren in 1939 in Texas en hij was dus 21 in 1960. Hij begon, zoal blijkbaar iedereen , in het schoolkoor en vormde reeds vroeg zijn eigen groep The Shades. The Big Bopper moedigde hem aan en hij nam een plaat op Bij Mercury : RUNNING BEAR. Het was rap een millionseller en Johnny begon aan een echte carriere met Radio- en TV optredens. Uiteindelijk stond hij nummer 1 in de USA gedurende 3 weken, en dat wil wat zeggen in termen van platenverkoop en financiele opbrengst.
Zoals reeds dikwijls aangehaald, hoorde ik Johnny bij het ontbijt maar ook op de juke boxen. Het verhaaltje was onnozel maar toch bleef de melodie hangen samen met de indianengeluiden in de song. Johnny stond in mei 1960 op de zesde plaats in Vlaamse top 20 en zou 2 maand in de top 20 blijven.
Het was hiermee niet gedaan want Running Bear werd opgevolgd door "Cradle of love", "Feel so fine" en "Charming Billy".
Veel later zag ik Johnny Preston nog eens live in het Sportpaleis in Antwerpen : een innemende man die nog steeds zijn sprookje zong en veel succes had.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO GEANIMEERD MET BIJHORENDE FOTOS. LUISTER NAAR DE SPECIALE MUZIEK EN INDIANENGELUIDEN.
1965. De Franse muziek was top in 1965 en deze successen bleven maar de Vlaamse top 20 beheersen.
The Beatles en de andere Britse groepen wisselden dus af met de Franse chansons die meestal mooie slownummers waren die toch soms ook een klein beetje rockgetind overkwamen.
We hadden reeds Christophe met "Aline", "Katy" met Marc Aryan, "N'avoue jamais" met Guy Mardel en daar was nu opeens ook CAPRI C'EST FINI met HERVE VILARD. Onze eigen Adamo moest deze mannen laten voorgaan.
Herve Vilard was geboren in 45 in Parijs en werd uiteindelijk een grote zanger-componist.
Hij groeide op in verschillende weeshuizen en werd op iets oudere leeftijd geadopteerd.
Hij was een mooie jongen met een ietwat exotisch uitzicht en hij had veel succes bij de meisjes en de vrouwen.
"Capri c'est fini" werd grijs gedraaid op de radio en zat op iedere jukebox. Het was een slow waar zeer veel werd op gedanst.
Deze song stond op nr 2 in de Vlaamse top 20 in september 65. Hij bleef 3 maand in de Vlaamse hitparade en kwam nog nog eens terug op nr 12 in januari 66. HIj stond ook op nr 18 in de Vlaamse top 100 van 1965.
In Spich, Duitsland-Belgisch leger, bij de eerste cyclisten zat deze plaat ook op de jukebox natuurlijk. Met mijn legerband THE JUMPING DEVILS speelden we het nummer bij ieder optreden, terug met Cobert uit Eeklo als zanger.
HIERONDER CAPRI C'EST FINI - EEN PLAYBACK VIDEO - DOOR HERVE VILARD.