BACK IN TIME TO THE FIFTIES-SIXTIES Hoe was het eind van de jaren vijftig en begin van de jaren zestig op muzikaal gebied in Ruiselede, Vlaanderen, Belgie en de rest van de wereld ?
23-12-2015
1966 - HANKY PANKY - TOMMY JAMES AND THE SHONDELLS
1966. HANKY PANKY zou betekenen van de ene naar de andere partner fladderen. Dit was dus wel een riskante titel maar de Amerikaanse moraalridders lieten blijkbaar begaan. We waren ook niet meer in de jaren 50.
TOMMY JAMES werd geboren in Ohio en wanneer hij 13 jaar was had hij reeds zijn eigen groep : "Tommy James and the Tornados". Zij Tornados kwamen allemaal uit Pittsburg.
Tommy ontmoette echter later "The Shondells" en besloot HEN te vervoegen. Het werd dan ook "Tommy James and The Shondells".
Ze geraakten bij Roulette Records en in 1963 namen ze het nummer HANKY PANKY op doch het werd geen groot succes. In 1966 werd het nummer terug gespeeld op de radio door een disk jockey die het fel aanprees en in 10 dagen waren er 26000 van verkocht.
Het werd uiteindelijk een millionseller en een wereldhit. Ze waren gelanceerd.
In Vlaanderen stond "Hanky Panky" op nr 4 in april 66 en het nummer bleef 14 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN HANKY PANKY DOOR TOMMY JAMES AND THE SHONDELLS. VOOR MIJ WAS DE GITAARPARTIJ ZEER SPECIAAL, OOK DE KLANK WAS MOOI EN SPECIAAL. IK WIST WEER WAT GELEERD.
1972. In 1972 stond CHUCK BERRY (89 jaar in 2015) in de Amerikaanse top 100 met het nummer REELING AND ROCKING. Dit was een reeds lang bestaande song maar hij was er nog niet succesvol mee geweest op plaat, maar een live versie werd dus in 72 een hit.
Chuck was, en is nog steeds, een heel grote veteraan van de Classic Rock 'n roll.
Hij had de volgende millionsellers : 1955 : "Maybellene", 1956 : "Roll over Beethoven", 1957 : "School days" en "Rock 'n roll music", 1958 : "Sweet little sixteen" en "Johnny B Goode" en in 1972 : "My ding-a-ling".
Hij was een dichter die zeer visueel en beknopt iets kon beschrijven. Het waren allemaal dagdagelijkse situaties waar hij het over had en waarin de tieners zich konden herkennen.
Eind van de jaren vijftig was hij in de gevangenis beland wegens een affaire met een minderjarig meisje, maar het was meer omdat hij zwart was dat hij problemen kreeg met de justitie. De rassenscheiding en de discriminatie van de zwarten was geen lachertje in de USA in die dagen.
Chuck werd dan herboren bij de opkomst van The Beatles en The Rolling Stones die steevast zijn hits speelden en grotendeels zijn manier van spelen en zingen overnamen in het begin van hun carriere. Back to the roots was het motto.
Chuck heeft aan de gevangenisaffaire een trauma overgehouden en is zeer wantrouwig geworden nadien. Ook de platenfirmas, de muziekuitgevers en de mensen van de platenindustrie en de managers zijn niet zijn beste vrienden. Hij moet indertijd veel van zijn geld niet gekregen hebben en speelt nu op "save".
Hij moet eerst betaald worden, in dollarbriefjes, voor dat hij optreedt. Hij heeft ook geen eigen band en hij speelt altijd met zeer goedkope backingsgroepen van ter plaatse. Dit maakt zijn optreden soms tot een gedeeltelijk fiasco. Hij is wel showman en muzikant genoeg om het optreden toch nog altijd tot een succes te maken.
Tot vorig jaar heeft Chuck nog jaarlijks tussen de 20en de 40 optredens per jaar, en dat over gans de wereld. Hij gaat overal alleen naartoe en het enige wat hij meebrengt is zijn gitaar. Ter plaatse vraagt hij alleen een grote Mercedes om rond te te toeren. Soms komt hij dan ook te laat voor het optreden omdat hij ergens in de" file" heeft gestaan.
Op vandaag treedt hij nu en dan nog op in zijn club"Blueberry hill", uitzonderlijk nog eens p verplaatsing.
HIERONDER CHUCK BERRY - LIVE - MET REELING AND ROCKING. HIER ZIET EN HOORT MEN DE SCHURENDE ROCKSTEM, ZIJN VIRTUOOS GITAARSPEL, ZIJN SOMS AANGEBRANDE TEKSTEN EN ZIJN BEWEEGLIJKHEID.
1966. WHEN A MAN LOVES A WOMAN was nr 1 in de USA en nr 4 in de UK. Het werd een millionseller en een heuse wereldhit.
PERCY SLEDGE werd geboren in 1941 in Alabama en begon te zingen toen hij 15 was. Hij werd naderhand verpleger en zong in het kerkkoor.
Hij werkt ook deeltijds in een platenzaak en zijn baas wou een plaat maken met hem toen hij hem had horen zingen.
Dit lukte en de manager van grote Otis Redding bleek de plaat zeer goed te vinden en hij geloofde ook in de zanger.
Atlantic records zagen er een hit in en kort na de release werd het miljoen genoteerd. Dit was natuurlijk het begin van een hele resem optredens in Amerika maar ook over gans de wereld.
"When a man loves a woman" stond in september 66 op nr 8 in de Vlaamse top 20 en de song bleef 10 weken in de hitparade.
HIERONDER EEN LIVE UITVOERING, WEL LATER DAN 66, VAN WHEN A MAN LOVES A WOMAN DOOR PERCY SLEDGE. WAT EEN STEM EN WAT EEN ZEER MOOIE MUZIEK.
1958. We hebben het hier reeds verschillende keren gehad over PETULA CLARK, die zowel in de UK, de USA , in Frankrijk en in gans Europa succes had.
Wanneer we de nummer EEN hits in Vlaanderen bekijken dan vinden we Petula terug op nummer 1 in juni 58 met de song BABY LOVER. Ze bleef ermee 2 maand in de hitparade staan. Ze had er geen millionseller mee , maar toch was het een zeer grote hit.
Dit was een regelrecht Brits antwoord op Connie Francis en andere vrouwelijke Amerikaanse hitzangeressen en het had dus ook veel succes in Vlaanderen.
In 1958 was ik 14 jaar en ik hoorde deze song dagelijks 's morgens op de radio, bij het ontbijt, voor dat ik met de fiets naar het Instituut St Gerolf in Aalter vertrok. Ik vond dit liedje toen helemaal niet slecht en ik vond het zelfs zeer moderne, andere, muziek dan dat wat we tot dan gewend waren.
Het zou een begin van overgang vormen van de crooners naar de rappere Roll 'n roll, hier ook bij ons in Vlaanderen.
HIERONDER EEN AUDIO -VIDEO VAN BABY LOVER DOOR PETULA CLARK. EEN ECHTE JEUGDHERINNERING DIE MIJN NOSTALGISCHE GEVOELENS WEER TOCH LEVEN BRENGEN.
1966. LOS BRAVOS was de eerste Spaanse groep die een hoge positie kon innemen in de Britse hitparade.
Ze stonden met BLACK IS BLACK op nr 2 in de UK en later op nr 4 in de USA. Dit resulteerde in een heuse millionseller.
De groep bestond uit 4 Spaanse jongeren en 1 Duitser. Ze waren een samenvoeging van 2 groepen en waren voor het eerst te horen in Madrid op de radio in 65 en werden zeer vlug de meest populaire Spaanse groep.
Een copie van hun plaat, in het Spaans, werd naar Decca records in Engeland gestuurd. De Engelse directeur was verrast en vroeg ze naar Engeland te komen en de plaat werd voorzien van een Engelse tekst, opgenomen en kort daarop haalden ze hun millionseller.
In Vlaanderen stond "Black is black" op nr 4 in de Vlaamse top 20 in augustus 66. Dit nummer was een echte juke box hit en werd dan ook grijs gedraaid.
HIERONDER BLACK IS BLACK DOOR LOS BRAVOS. EEN ZEER MOOIE BASPARTIJ EN BUITENGEWOON GOEDE ZANG.
1966. ROY BLACK kwamen we reeds tegen in deze blog met Du bist nicht allein in 1965. In 1966 was hij daar terug met een heuse millionseller GANZ IN WEISS.
Dit was nu eens Duitse Schlager die de Vlamingen naar het strot greep. Deze song werd vanaf de releasedatum door alle orkesten gespeeld en later, zelfs tot op vandaag, moest op ieder trouwfeest "Ganz in weiss" gespeeld worden.
Aanvankelijk was Roy een rock 'n roll zanger, zoals Peter Krauss en Ted Herold, maar hij moest alles opgeven omdat zijn ballades zoveel succes hadden.
Hij stond met zijn heel speciale stem aan de top van de hitparade en was eigenlijk verplicht zijn rock repertoire vaarwel te zeggen, zeker op plaat.
In Vlaanderen stond Roy op nr 10 in februari 66 en hij bleef 11 weken in de hitparade staan.
HIERONDER EEN VIDEO VAN GANZ IN WEISS DOOR ROY BLACK.
Vanaf nu volgen we niet altijd de tijdlijn meer en gaan we alleen nog hoofdzakelijk berichten over muziek die enigszins teruggaat naar de periode waar het in deze blog uiteindelijk over gaat namelijk : 1955 - 1965.
Na 65 begonnen veel groepen met geestverruimende experimenten, de flower power en de rare kleren kregen de bovenhand. Dit was niet echt mijn ding want ik was fan van de" basic rock 'n roll". Gelukkig waren er na 65 nog veel artiesten die hun inspiratie vonden in de fifties en de eerste 5 jaar van the sixties. Er kwamen ook regelmatig periodes van rock 'n roll revivals overal ter wereld.
We gaan dus regelmatig terug naar een willekeurig jaar van de fifties, maar ook de jaren nadien,komen, kriskras, aan bod. Ook zal er zeer regelmatig actuele informatie gegeven worden.
Blijf kijken en luisteren.
1966. THE BEACH BOYS waren in 1966 reeds lang bezig (Zie ook vroeger in deze blog)en ze namen een oude Westindische song op SLOOP JOHN B. De Britse Lonnie Donegan was hier reeds mee uitgekomen in 1960.
The Beach Boys haalden ermee nr 3 in de USA en nr 2 in de UK. Het werd onmiddellijk na de release een millionseller met een verkoop in de USA alleen van 500.000 exemplaren in de eerste twee weken dat het uitgebracht was.
In 66 hadden The Beach Boys een tweede millionseller : GOOD VIBRATIONS . Deze song was geschreven door Beach Boy Brian wilson. De bedoeling was er een fantastische harmoniesong van te maken. Bij de eerste opnames waren ze echter niet tevreden en de opname werd niet uitgebracht.
Brian probeerde daarna 4 opnamestudios om een goede sound te krijgen en uiteindelijk was hij tevreden. Het was dan ook een fantastische plaat, de oude rockers waren er hier aan voor de moeite.
Ze haalden nr 1 in de States en nr 1 in de UK. Een heuse prestatie.
In vlaanderen stond "Sloop John B" op nr 5 in juni 66 en "Good Vibrations" nr 6 in december 66.
Onder de video, in bijlage, een youtube video van Good Vibrations door The Beach Boys.
1966. TOM JONES zong THE GREEN GREEN GRASS OF HOME in een TV show in 1966 en het zou een van zijn grootste successen worden.
Het nummer werd onmiddellijk na zijn TV optreden opgenomen en in de kortste keren had hij zijn derde millionseller binnen, na "It's not unusual" en "What's new pussycat" uit 65. (Zie vroeger in deze blog)
Tom vertelt dat hij uit Wales in Londen toekwam in 66 en hij zich afvroeg wat de de laatste plaat van Jerry Lee Lewis was. Tom was reeds van in 58 een zeer grote fan van Jerry. Jerry was in 1958 naar Engeland gekomen voor 50 optredens maar reeds na 3 optredens werd hij uit het land gezet en Tom vond dat ongehoord.
In de platenzaak gaven ze hem de laatste LP van Jerry uitgebracht in Engeland : een volledige countryplaat met daarop het nummer "The green green grass of home" geschreven door ene Curly Putman een countrycomponist uit de States. Tom was aangenaam verrast en wilde dus het nummer zingen en opnemen.
De plaat van Tom werd een ongehoord succes en het stond nr 1 in de UK. Er werden alleen al in de UK meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht, ook een soort rekord. In de USA haalde hij nr 11.
Jerry Lee zelf bracht in 2007 een DVD op de markt : LAST MAN STANDING en hierop zingen Jerry Lee Lewis en Tom Jones samen de song. Een mooi muzikaal moment en een terugkeer naar de jaren 60.
In Vlaanderen stond "The green green grass of home" op nr 1 in de Vlaamse top 20 in december 66 en hij bleef 17 weken in de hitparade staan.
Onder de video, in bijlage, een live versie van Jerry Lee Lewis en tom Jones samen in 2006.
HIERONDER TOM JONES MET THE GREEN GREEN GRASS OF HOME.
1966 - THESE BOOTS ARE BOOTS ARE MADE FOR WALKING - NANCY SINATRA
1966. Lee Hazlewood kennen de lezers van deze blog als componist van de instumentale hits van de stergitarist Duane Eddy eind jaren 50 en begin jaren 60.(Zie vroeger in deze blog).
Hij schreef in 66 ook de hit THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING en dit werd opgenomen door de dochter van de grote Frank Sinatra.
Ze haalde er een millionseller mee, een wereldhit en ze stond nr 1 zowel in de USA en in de UK en ook in vele Europese landen.
NANCY SINATRA werd geboren in 1941 in New Jersey en in haar jeugd studeerde ze hard en leerde ook piano spelen en nam zanglessen zonder opgejaagd te worden door haar vader. Ze wou op eigen kracht iets bereiken en niet nagekeken worden of bevoordeeld worden omdat ze de dochter was van Frank Sinatra.
Ze was wel aanwezig bij de opname van The Frank Sinatra Show in 1960, waarin hij de afgezwaaide Elvis Presley ontving.
Later tekende ze wel ook een contract met Reprise records en begon ook , zoals haar vader, in films te spelen.
Ze had dus veel succes en in 1966 had ze reeds een tweede millionseller : SUGAR TOWN.
In Vlaanderen stond Nancy nr 1 in de Vlaamse top 20 in maart 66 en ze bleef ook 16 weken in onze hitparade staan.
HIERONDER EEN VIDEO VAN THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING DOOR NANCY SINATRA. ZOIETS WORDT NU NIET MEER GEMAAKT.
1966 - DE VLAAMSE TOP 10 VAN 66 - CHERIE - EDDY WALLY
1966. De Vlaamse top 10 van gans 1966 zag er als volgt uit :
1. STRANGERS IN THE NIGHT - FRANK SINATRA, 2. THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING - NANCY SINATRA, 3. SPANISH EYES - AL MARTINO, 4. CHERIE - EDDY WALLY, 5. HEIMWEE NAAR HUIS - WILL TURA, 6. SING C'EST LA VIE - SONNY AND CHER , 7. JE TE DONNE MON COEUR - CLAUDIA SILVA, 8. LES MARIONETTES - CHRISTOPHE, 9. LANA - ROY ORBISON, 10. MAMA - DAVE BERRY.
De Rock 'n roll was hier terug zeer ver te zoeken, alleen Roy Orbison kon een beetje als dusdanig gezien worden.
Onze Vlaamse EDDY WALLY scoorde zijn eerste grote hit met CHERIE. Deze plaat was een echte jukebox hit en alle orkesten speelden dit nummer meerdere keren per avond.
Ook Will Tura was daar terug met een enorme hit : "Heimwee naar huis". Zoals reeds gezegd was Will tura hiermee terug gestart met een eindeloze reeks hits. We komen in de toekomst zeker terug op deze en andere Vlaamse zangers.
HIERONDER CHERIE DOOR EDDY WALLY. DIT IS EEN INGEKORTE VERSIE VAN TIJDENS ZIJN OPTREDEN IN DE USA VOOR DE VLAMINGEN. EDDY HEEFT ALTIJD SUCCES, ZOALS OOK OP DE GENTSE FEESTEN. MEN MOET ER NATUURLIJK VAN HOUDEN.
SPIJTIG GENOEG IS EDDY TEGENWOORDIG ZEER ZIEK EN GEDEELTELIJK VERLAMD EN ER BESTAAT GROTE TWIJFEL OF NOG OOIT ZAL KUNNEN OPTREDEN. VEEL STERKTE EDDY.
1965 - THE JUMPING DEVILS - SPICH - GERMANY - PART 3
Tik op de foto voor de website van The Shadoogies Sixties coverband.
Gedurende gans 1965 tot mijn afzwaai op het einde van oktober 65 speelden THE JUMPING DEVILS zeer veel optredens in de kantine, in de mess officieren, op maneuvers van de Eerste Cyclisten in Spich en in Vogelsang Duitsland, ABL, Belgisch bezettingsleger.
Sporadisch werden we ook gevraagd in andere Belgische kazernes in Duitsland.
Het repertoire was de rock ' roll van de fifties en de hits van het begin van de jaren zestig. Dit is ongeveer het repertoire dat "The Shadoogies" vandaag nu brengen.
Er werden ooit audiocassette-opnamen gemaakt van ons optredens maar deze zijn spijtig genoeg achtergebleven bij de afzwaai, dus ik kan niets laten horen en ook niets laten zien, enkel fotos bestaan.
Morgen gaan we verder met 1965 en binnenkort doen we dan verder vanaf 1966 tot heden, met afgeleide muziek van de periode 55 tot 65.
ONDER DE VIDEO ENKELE FOTOS VAN THE JUMPING DEVILS SPICH GERMANY - NOV 64 TOT EN MET OKTOBER 65.
HIERONDER DO YOU WANNA DANCE DOOR CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS, WE SPEELDEN DIT BIJ IEDER OPTREDEN.
1965 - THE JUMPING DEVILS - SPICH - GERMANY - PART 2
Voor de website van The Shadoogies Sixties coverband tik op de foto.
Het was dus begin 1965 dat ik er, op vraag van de opvoedingsofficier van het Eerste Cyclisten in Spich , Duitsland, erin geslaagd was om een nieuwe bezetting op punt te krijgen van THE JUMPING DEVILS.
De opvoedingsofficier had mij een lijst bezorgd van de soldaten die in het Klein Kasteeltje in Brussel MUZIEK als hobby opgegeven hadden en daarmee kon ik dus beginnen recruteren.
De volgende soldaten stelden zich kandidaat :
Germain Van de Weghe : Solo- en ritmegitaar + zang, Raymond Callebaut : sologitaar, Robert Dauw : basgitaar, Roger Demunck : drums, Devolder Zwevezele : accordeon; Freddy Hammer : saxofoon, Cobert, Eeklo : piano, trompet + zang van Franse liedjes, Iemand van Knesselare : ritmegitaar, verder nog een accordeonist en een drummer van wie ik de naam niet meer weet. INDIEN ER EX SOLDATEN ZIJN DIE DIT KUNNEN AANVULLEN OF VERBETEREN - GELIEVE MET TE EMAILEN AUB.
Freddy Hammeris nu nog altijd de saxofonist en multi-instrumentalist van de BOBBY SETTER BAND. Ik heb onlangs echter vernomen dat hij in 2012 op pensioen zou gegaan zijn samen met Bobby Setter.
De bezetting van de band wisselde nogal natuurlijk, want er zwaaiden mannen af en er kwamen nieuwe recruten binnen. We hadden dus veel werk met repeteren door al die wisselingen.
We hadden de beschikking over het volgende materiaal dat na een verlofperiode van huis meegebracht werd door de soldaten : gitaren, een basgitaar, een piano in de mess officieren, accordeons, een drumstel van het leger, een drumstel van een soldaat, een trompet, een saxofoon, een gitaarversterker VOX en een basversterker. Een aparte zanginstallatie hadden we niet, de zang ging door de basversterker en dat gaf wel wat problemen.
We repeteerden op zaterdagnamiddag in de kantine en we speelden in dezelfde kantine in de weekends 's avonds en op zon- en feestdagen. We speelden ook algauw in de Mess officieren en op maneuvers ging ons materiaal mee in een aparte kamion en daar speelden we ook in de kantine zoals in het kamp van Vogelsang.
Ook werden wij nu en dan gevraagd om te spelen in andere kazernes in Duitsland.
Voor mijzelf was dit een unieke ervaring want ik had nog nooit echt voor een publiek gespeeld en hier had ik meteen de leiding van een heus orkest.
Morgen volgt de derde en laatste aflevering over The Jumping Devils met grotere duidelijke fotos.
HIERONDER EEN LIVE VIDEO VAN LUCKY LIPS DOOR CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS, DIT NUMMER SPEELDEN THE JUMPING DEVILS BIJ IEDER OPTREDEN.
Voor de Website van The Shadoogies sixties coverband tik op de foto.
1965. Op 2 november 1964 ging ik ONDER DE WAPENS , zoals men dat indertijd zo kleurrijk uitdrukte. Ik was 20 jaar en 4 maand oud.
Ik had een tijd daarvoor mijn opwachting gemaakt in het Klein Kasteeltje in Brussel en was GOED bevonden voor de dienst en was zelfs goedgekeurd als STORMFUSELIER, een soort Commandos. Ik kreeg ook een MOS nummer van Compagniebediende, dit had ik te danken aan mijn diploma van gegradueerde in de handelswetenschappen.
Ik had van het leger een treinticket gekregen van Aalter naar Turnhout maar de rit van Ruiselede naar Aalter deed ik met de fiets, de valies achteraan op het "staantje".
In Turnhout kregen we weer medische keuringen, psychologische testen, een interview en er was uitdeling van legerkledij.
Na 3 dagen kreeg ik weer een treinticket Turnhout/ Aalter en ook een enkel treinticket voor Spich, Duitsland.
De maandagmorgen daarop reed ik dus terug, in uniform, met de fiets naar Aalter, dan met de trein naar Brussel en vervolgens stapte ik op de DVT (Duitse Verlofgangers Trein) die me naar Spich, Duitsland voerde,samen met een hele bende andere rekruten.
Aangekomen in de de kazerne van de Eerste Cyclisten, kwartier Knesselare, stelden we vast dat Duitsland Belgie niet was. Het was er reeds zeer koud en algauw begon het te sneeuwen.
De cylisten stonden op om 5.30 uur en na de morgencross was er ontbijt. Na het ontbijt was er vlaggegroet en derest van de dag werd gevuld met "Patrouillelopen", "hindernispiste","" theorie" , "maneuvers" en "schieten met scherp". Een cyclist had ook geen twee maand opleiding maar de opleiding duurde een gans jaar, de volledige diensttijd.
Algauw had ik door dat er in de kazerne een orkest aanwezig moest geweest zijn, want er was een podium in de kantine en er was een drumstel met de naam THE JUMPING DEVILS erop (zie foto).
adien ben ik te xeten gekomen dat EDDY SMETS mjn voorganger was asls leider van The Jmping devils. Eddy is op vandaag ook nog altijd aktief zie ik.
Ik kreeg ook vlug bezoek van de "Opvoedingsofficier" en die peilde naar mijn muziekkennis : ik had als hobby muziek, zang en gitaar opgegeven in het klein kasteeltje in Brussel.
Hij zei dat het orkest tijdelijk uiteen gevallen was omdat praktisch alle leden afgezwaaid waren. Hij was op zoek naar nieuwe muzikanten en hij vroeg of ik geen interesse had om een band samen te stellen. Ik was natuurlijk onmiddellijk akkoord, want we konden repeteren in de kantine tijdens de compagniekuis de zaterdagnamiddag.
Morgen doen we verder.
Onder de video "Bachelor Boy" door Uw dienaar, Jerry Marvin, a one man band.
HIERONDER CLIFF RICHARD AND THE SHADOWS MET BACHELOR BOY, EEN NUMMER DAT WE MET THE JUMPING DEVILS IN SPICH TIENTALLEN KEREN GESPEELD HEBBEN.
1965. Zoals reeds een paar keer aangehaald waren The Beatles (Zie ook vroeger in deze blog) in 65 ongenaakbaar en iedere muzikant zat een beetje met een twijfel. Dit was allemaal speciaal en we moesten ons herorienteren.
In Spich Duitsland, bij het Belgische leger Eerste Cyclisten, waren we een zeer verrast en hadden het lastig om deze nieuwe muziek zomaar te spelen.
The Rolling Stones waren veel meer rythm and blues en we konden deze wel een beetje aan, maar The Beatles stelden een probleem. Hun manier van spelen en zingen was niet zomaar na te bootsen en wij waren dus wel coverspelers, en we wilden de platen toch wel benaderen.
Dit lukte niet zomaar met The Beatles.
Morgen stel ik onze groep THE JUMPING DEVILS voor zoals die in 1965 in Spich, Duitsland, zich voorgedaan heeft tijdens mijn legerdienst.
1965. JAMES BROWN werd geboren in 1928 in Georgia en was in zijn jonge jaren shoe shine boy en dagbladverkoper.
Hij leerde muziek van zijn vader en speelde piano, orgel en later basgitaar en drums.
Na het middelbaar werd hij baseballspeler en vervolgens bokser. Hij ging echter algauw op toernee met zijn gospelgroep die hij opgericht had : "The Flaming flames".
In 1956 begon hij ook te componeren en scheef het nummer PLEASE, PLEASE, PLEASE en hij kon het opnemen bij een radiostation en er werd een plaat van uitgebracht. Hij kwam daardoor ook op TV en het nummer werd zijn eerste millionseller.
Hij stichtte dan een grote groep met 40 man en ze traden 300 keer per jaar op .
In 1958 schreef hij zijn tweede millionseller TRY ME , I NEED YOU.
Ze toerden dan enorm veel met de grote groep en hij kwam op TV in de UK. Hij werd "Mr. Dynamite", "Mr. Showbusiness" en "The biggest negro cat" genoemd.
In 65 kwam in feite de heel grote doorbraak en hij scoorde 2 millionsellers :
PAPA'S GOT A BRAND NEW BAG : nr 6 in de USA en nr 21 in de UK. derde millionseller.
I GOT YOU : nr 1 in de States en nr 29 in de UK. Vierde millionseller.
In Vlaanderen duurde het tot in 1966 tot dat James in de hitparade belandde met IT'S A MAN'S WORLD.
HIERONDER EEN VIDEO MET I GOT YOU DOOR JAMES BROWN.
1965. The Beatles waren de supergroep van dit jaar (zie gisteren en vroeger in deze blog) en behaalden de ene millionseller na de andere. De wereld zou voor een aantal jaren nog in de ban zijn van deze uitzonderlijke groep.
Deze song "Yesterday" was mooi en de hele wereld was dol entoesiast.
Ikzelf , als Rock 'n roller, was een beetje teleurgesteld en hoorde liever The Beatles als Rock band.
Ze konden als geen ander een rocksong plaatsen en waren uiteindelijk begonnen als echte fifties rockers in Liverpool en doorgebroken in Hamburg.
Hun echte grote doorbraak kwam echter daarna en het was met zelfgeschreven songs, die anders klonken en met daarbij hun prachtige harmonieen.
HIERONDER THE BEATLES : EEN AUDIO- VIDEO. PRACHTIG.
1965. Net zoals het jaar 64 was 1965 het jaar van The Beatles.
Ze scoorden een record aantal millionseller zowel singles als albums :
TICKET TO RIDE , EIGHT DAYS A WEEK, HELP, YESTERDAY en DAY TRIPPER : allemaal stonden ze nummer 1 in de USA zowel als in de UK, nog nooit voorgevallen in de popgeschiedenis.
In Vlaanderen kwamen ze allemaal in de top 10.
We waren reeds wat gewoon geweest met Elvis Presley maar dit sloeg toch alles.
In Spich, Duitsland, bij het eerste cyclisten van het Belgische leger keek ik met lede ogen aan tegen dit succes. Hier waren nu Fifties Rock 'n Rollers die het op een enigszins andere boeg gooiden en zulk een enorm succes waren. Ze waren natuurlijk zelf componist van hun songs geworden en dat maakte natuurlijk het verschil.
We konden met onze groep "The Jumping Devils" deze songs niet zomaar naspelen zonder ons belachelijk te maken : de harmonien waren zeer sterk, de stemmen waren zeer hoog, de klank van de gitaren was speciaal en zelfs de manier van drummen van Ringo Starr was nieuw en de drummers hadden de grootste moeite om dit te spelen.
Op de radiostations was het al Beatles wat de klok sloeg en de jukeboxen speelden ook konstant deze platen.
En het zou ook niet stoppen in de nabije toekomst want 1966 was eveneens terug een groot Beatle jaar.
Morgen wijden we nog een bijdrage aan deze fenomenale groep.
1965. Dit jaar was geen groot jaar voor de Duitse muziek in Vlaanderen en geen enkele Duitse artiest drong door tot de Vlaamse top 10.
ROY BLACK was een beetje een uitzondering. Hij stond wel slechts op nr 76 in de Vlaamse top 100 van 1965 met DU BIST NICHT ALLEIN maar hij was zeer goed gekend en veel gespeeld in Vlaanderen.
Roy stond in november 65 wel op nr 12 in de Vlaamse top 20 en in in 66 stond hij ook in de hitparade met GANZ IM WEISS.
Vlaanderen sloot Roy in zijn armen en net zoals Freddy Quinn (Zie vroeger in deze blog)was hij een groot succes en veel Vlamingen volgden de Duitse shows op TV.
Alle orkesten waren ook verplicht "Du bist nicht allein" te spelen tijdens hun optredens.
Later speelden alle disk jockeys ook de nummers van Roy tijdens de trouwfeesten.
Morgen beginnen we dan aan een aantal afleveringen over The Beatles, DE topgroep van 65.
HIERONDER ROY BLACK MET EEN PLAYBACK VIDEO VAN DU BIST NICHT ALLEIN. VAN EEN SMARTLAP GESPROKEN, MAAR DAN WEL EEN MOOIE SMARTLAP.
1965. FREDDY CANNON was een oude rocker die in 59 twee millionsellers scoorde :
TALLAHASSIE LASSIE en WAY DOWN YONDER IN NEW ORLEANS.
Hij zong met een hoge stem en zijn songs waren echte aktienummers.
In 62, toen de Rock 'n roll al een beetje aan het wegdeemsteren was, scoorde hij opnieuw een millionseller : PALASIDES PARK.
Met de komst van de Britse groepen in de States had Freddy het natuurlijk ook moeilijker maar in 1965 was hij daar opnieuw met een vierde millionseller : ACTION.
"Aktie" was inderdaad het handelsmerk van zijn platen. Hij klonk een beetje zoals The Beach Boys of Johnny Rivers.
Freddy stond zowel in de States als in de UK op nr 13.
In Vlaanderen kwam hij in 65 niet in de top 20, hij had er wel reeds ingestaan in 60 en 61.
HIERONDER EEN AUDIO - VIDEO VAN ACTION DOOR FREDDY CANNON.
1965. WILSON PICKETT werd geboren in 1941 in Alabama en hij verhuisde als hij teenager was naar Detroit.
In Detroit begon hij in 1959 te zingen bij The Falcons waar hij de rythm and blues leerde kennen en waarderen.
Hij werd ook componist en schreef songs voor de groep, oa "I found a love".
Hij begon later solo na een auditie bij Lloyd Price (van Personality) en schreef de gekende song "If you need me" en het werd een standaard en een evergreen.
In 1964 tekende hij bij Atlantic records en schreef naast veel andere songs zijn millionseller IN THE MIDNIGHT HOUR.
In 65 kwam hij ook naar de UK om zijn hit te promoten.
In de USA stond In the midnight hour op nr 19 en in de UK op nr 12.
In Vlaanderen brak hij niet door, maar hij was wel veel te horen op de radio.
HIERONDER EEN VIDEO VAN IN THE MIDNIGHT HOUR DOOR WILSON PICKETT. DE LIJKT WEL LATER DAN 1965. LUISTER NAAR DE BAND ACHTER WILSON, DIT ZOU LATER DE SOUND WORDEN. WILSON HAD BLIJKBAAR TOCH VEEL NAAR LITTLE RICHARD GELUISTERD EN GEKEKEN.